مقالات گلخانه

آموزش ساخت گلخانه کوچک خانگی

چطور یک گلخانه کوچک خانگی بسازیم - اندیشه سبز

آموزش ساخت گلخانه کوچک خانگی

صرف اوقات با پرورش گل و گیاه در منزل یک ایده بسیار خوب برای سرگرمی و رفع خستگی و استرس روزانه می باشد و حس بسیار خوشایندی به همراه دارد. اگر شما هم به پرورش گل و گیاهان تزئینی و یا کاشت انواع سبزیجات در منزل علاقه مند هستید، خواندن این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز را از دست ندهید.

در این مقاله ما قدم به قدم آموزش ساخت گلخانه کوچک خانگی را به شما یاد می دهیم. بدین ترتیب شما با ساخت یک محیط گلخانه ای کوچک در تراس آپارتمان و یا گوشه ای از حیاط و یا پشت بام منزل خود قادر خواهید بود که به کشت گیاهان مورد علاقه خود بپردازید.

هیتر برقی دایره ای 3.5 کیلووات اندیشه سبز
هیتر برقی دایره ای 3.5 کیلووات اندیشه سبز
» هیتر برقی مناسب برای استفاده در گلخانه ی کوچک خانگی
» دارای قابلیت کنترل خودکار حرارت محیط
» برخورداری از بدنه ی ضدخش و ضد پوسیدگی
قیمت : 8,250,000 تومان

ویدیو آموزش ساخت گلخانه کوچک خانگی

وسایل مورد نیاز برای ساخت گلخانه خانگی

اسکلت گلخانه : در این آموزش ما روش ساخت گلخانه خانگی با لوله های pvc نمره 20 را به شما آموزش میدهیم. باید بدانید که در مرحله اول می بایست چارچوب مناسبی برای ساخت گلخانه خود تعیین کنید. برای ساخت اسکلت گلخانه می توان از مواد مختلف همچون لوله و اتصالات pvc ، لوله های فلزی و تخته های چوبی بهره برد. مطمئنا ساخت گلخانه با تخته های چوبی هزینه کمتری برای شما خواهد داشت ولی اگر اسکلت گلخانه را با pvc طراحی کنید، ساختمان گلخانه شما بسیار مقاوم تر خواهد بود.

ساخت اسکلت گلخانه - اندیشه سبز

برای ساخت یک گلخانه به طول 2 متر و عرض 50 سانتی متری شما به دو عدد شاخه لوله pvc نیاز خواهید داشت. هر شاخه لوله سفید 6 متر می باشد. همچنین شما برای ساخت اسکلت گلخانه به 8 عدد سه راهی، 12 عدد زانوی 45 درجه، 4 عدد زانوی 90 درجه و یک عدد اتصال چهار راهی نیز نیاز خواهید داشت.

پوشش گلخانه : برای پوشش دیواره ها و سقف گلخانه بهتر است که از پلاستیک uv دار استفاده کنید. این نوع نایلون گلخانه ای ضخامت مناسبی دارد و در برابر سرما و گرما از دوام بیشتری برخوردار میباشد. همچنین پلاستیک uv دار اشعه های مضر نور آفتاب را فیلتر نموده و از ورود آنها به داخل گلخانه جلوگیری میکند. بنابراین محصولات و گیاهانی که در داخل گلخانه شما کشت خواهند شد از آسیب اشعه های مضر در امان بوده و بازدهی رشد بسیار خوبی خواهند داشت.

مرحله اول : در مرحله اول لوله های pvc و اتصالات آن را به هم وصل خواهیم نمود. برای این کار به دو ابزار اساسی نیاز خواهید داشت: 1. دستگاه اتو لوله کشی و یا دستگاه جوش لوله 2.لوله بر و قیچی مخصوص

این ابزارها را می توانید با هزینه اندک از فروشگاه های مربوطه کرایه کنید. همچنین برای اینکار می توانید از یک تأسیساتی کمک بگیرید.

طول لوله ها بستگی به فضای مد نظر شما دارد و با توجه به فضایی که در دسترس دارید باید برای ابعاد گلخانه خود لوله pvc تهیه کنید. ابعادی را که می خواهید ابتدا اندازه بگیرید و بر اساس آن لوله مورد نیاز خود را خرید کنید.

پوشش گلخانه - اندیشه سبز

سازه گلخانه شما به دو بخش تقسیم خواهد شد. در ابتدا بخش پایینی اسکلت را باید بسازید. بخش پایینی اسکلت گلخانه شامل کف و دیواره های آن میباشد. همانند شکل زیر اتصالات و لوله ها را توسط دستگاه جوش لوله به هم وصل کنید. برای اطمینان بیشتر میتوانید در محل اتصالات از چسب مخصوص pvc هم استفاده نمایید.

در زمان نصب اتصالات سعی کنید آنها را به درستی و با زاویه درست چسب بزنید تا اسکلت گلخانه شما کج و کوله نباشد.

مرحله دوم : در این مرحل ابتدا باید اتصالات سقف گلخانه را به یکدیگر وصل نمایید. در شکل زیر مرحله نهایی این کار به تصویر کشیده شده است. بعد از اینکه بخش بالایی و سقف گلخانه را طراحی کردید، آن را به بخش پایینی اسکلت متصل نمایید.

اتصالات سقف گلخانه - اندیشه سبز

همانطور که در شکل میبینید، سقف گلخانه نباید مسطح باشد و باید به شکل شیب دار طراحی شود. زیرا سطح شیب دار باعث میشود حداکثر نور به داخل گلخانه وارد شود. نور برای رشد و فتوسنتز گیاهان عامل حیاتی و بسیار مهم میباشد. همچنین سقف شیب دار باعث میشود که برف و باران و آب و گرد وخاک بر روی سقف جمع نشود. البته شما می توانید سقف گلخانه خود را به شکل کمانی نیز طراحی کنید ولی انجام این کار با لوله pvc به تجربه و مهارت بیشتری نیاز دارد.

بیشتر بدانید: آموزش گلخانه داری و نحوه مراقبت از آن

 

مرحله سوم : در این مرحله لازم است که برای کف گلخانه خود یک بستر مناسب آماده کنید. برای ایجاد یک بستر مناسب ابتدا توسط تخته های چوبی همانند شکل زیر یک قاب برای کف گلخانه خود درست کنید. سپس کف آن را با توجه به گیاه مد نظر تا ارتفاع مناسب با خاک حاصلخیز پر کنید. خاک مناسب برای کشت گل و گیاهان مختلف را از فروشگاه های مربوطه تهیه کنید. در خصوص زهی کشی هم باید گفت که نیازی به اینکار نیست چرا که اولا چوب مقداری آب به خود جذب میکند و مطمئنا از کنار اتصالات تخته چوبی فضای کافی برای خروج آب اضافه وجود دارد.

کف گلخانه - اندیشه سبز

مرحله آخر : در این مرحله باید سازه را با پلاستیک uv دار بپوشانید. برای اتصال پلاستیک به اسکلت می توانید پلاستیک را به لوله های pvc چسب و یا میخ بزنید. همچنین در قسمت کف سازه از بیرون می توانید پلاستیک را با خاک بپوشانید تا جای هیچ درزی باقی نمایند.

قسمت کف سازه گلخانه - اندیشه سبز

برای ورود به گلخانه لازم است که یک خروجی برای آن در نظر بگیرید. برای این منظور بر روی یکی از دیواره ها برش ایجاد نموده به طوریکه بتوانید از آن رد شوید. همچنین لازم است که هوای داخل گلخانه شما تهویه شود. برای این منظور نیز لازم است که دریچه های کوچکی بر روی یکی از دو دیواره ایجاد نماید.

نکات مهم به هنگام ساخت گلخانه خانگی

در زمان ساخت گلخانه خانگی موقعیت گلخانه بسیار مهم می باشد و باید به اندازه کافی نور دریافت کند. در صورتیکه اصلا امکان دریافت نور وجود ندارد باید نور مورد نیاز گلخانه را به شکل مصنوعی از طریق لامپ های led مخصوص گلخانه تأمین کنید.

لازم به ذکر است که گیاهان و گل ها در برابر سرما ضعیف بوده و آسیب می بینند. بنابراین در فصل های سرد (مخصوصا شب های پاییزی و زمستانی) باید گرمایش گلخانه را تأمین کنید. برای این کار می توان از انواع هیتر برقی کوچک بهره برد.

پیشنهاد میکنم که حتما داخل گلخانه از یک دماسنج و رطوبت سنج نیز استفاده کنید تا همیشه دما و رطوبت گلخانه را بدانید. در این صورت قادر خواهید بود شرایط بسیار بهتری برای رشد گیاهان و محصولات در گلخانه خود تأمین کنید. اگر محصول گلخانه ای مد نظر شما نیاز به رطوبت بالایی دارد حتما یک رطوبت ساز ارزان قیمت نیز خریداری نموده تا بتوانید شرایط محیطی مناسب برای گیاهان کشت شده فراهم کنید. افزایش رطوبت محیط با روش های همچون آب پاشی کف و … اصلا پیشنهاد نمیشود و سعی کنید حداقل یک رطوبت ساز کوچک قابل کنترل نیز برای خود تهیه نمایید.

در گلخانه های صنعتی از تجهیزات بسیار زیادی استفاده میشود ولی در گلخانه های خانگی به تجهیزات گلخانه آنچنان نیاز پیدا نمیشود. اما اگر گلخانه شما ابعاد بزرگی دارد و یا بر روی پشت بام و فضاهای بزرگ قصد ساخت گلخانه خانگی دارید لازم است که از هواکش گلخانه برای تهویه هوا و هیتر برقی کوچک گلخانه ای هم استفاده کنید. سیستم آبیاری شما نیز با توجه به نوع گیاهان می تواند به صورت قطره ای و یا نازلی طراحی شود و یا می توان به صورت دستی این کار را انجام داد.

سخن پایانی

در این پست یک روش ساخت گلخانه خانگی را به شما آموزش دادیم. روش های متعددی وجود دارد که با توجه به امکانات و وسایل در دست میتوانید با آنها یک گلخانه کوچک خانگی برای خود بسازید. هدف از این مطلب ارائه یک روش ساده ساخت گلخانه خانگی بود که مطمئنا شما با کمی خلاقیت میتوانید ایده ها و طرح های خیلی بهتری هم اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.