دانشنامه پرندگان, شترمرغ

پرورش جوجه شترمرغ

پرورش جوجه شترمرغ

آموزش نحوه پرورش جوجه شترمرغ

خریداری جوجه های یک روزه که در ایران بسیاری از پرورش دهندگان به این کار مبادرت می ورزند،  یکی از روش های متداول برای پرورش شترمرغ است اما موضوعی که در پرورش جوجه های یک روزه بیشتر حائز اهمیت است و باید مورد توجه پرورش دهندگان قرار بگیرد شکل نگهداری، تغذیه و مراقبت های ویژه  است تا سلامت آنها را به خطر نیندازد و آمار تلفات در پایین ترین حد ممکن قرار بگیرد.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با موارد بسیار مهم شرایط و نگهداری جوجه شترمرغ ها آشنا کنیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید. مطمئن باشید با بکارگیری همه این نکات مهم ، موفقیت شما در این امر دوچندان خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 16 تایی
» دارای شانه های مخصوص جوجه کشی از تخم شترمرغ
» برخورداری از سیستم رطوبت دهی و رطوبت گیری مخصوص
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 24,600,000 تومان

بهداشت سالن های نگهداری

بهداشت جزو اصولی ترین موارد برای پرورش جوجه هاست که قبل از ورود آنها به داخل سالن ها باید کاملا ضدعفونی شود چون یکی از بیماری هایی که سلامت جوجه ها را به خطر می اندازد عفونت کیسه زرده است. علت این امر نزدیکی شکم جوجه ها به سطح زمین است که در صورت وجود هر نوع آلودگی در کف بستر، شرایط آنها را برای ادامه زندگی به خطر می اندازد.

بهداشت سالن های نگهداری - اندیشه سبز

حتی در  روزهای اول جوجه‌ها مدام به مدفوع خود نوک می زنند که این امر سلامت آنها را تهدید می کند. استفاده از توری های فلزی، جمع کردن فضولات و نظافت مداوم بستر می تواند آنها را از خوردن مدفوع شان باز دارد و الا مبتلا شدن به اسهال، عفونت های باکتریایی و مشکلات فیزیکی پانام از دیگر موارد بیماری زاست که ممکن است در اثر عدم رعایت اصول بهداشتی جوجه ها با آن درگیر شوند.

تهویه و کنترل دمای بستر

هر جوجه ای که در بازه زمانی  تولد تا 1 ماهگی وارد سوله های پرورشی می شود، مکانیزم دفاعی بدنش  از نظر دمایی در شرایط بسیار حساس تری قرار می گیرد پس باید طبق فاکتورهای دمایی  به محل هایی فرستاده شوند که میزان دما 30 درجه سانتیگراد است و هر هفته ای که از عمر جوجه می گذرد به اندازه 3 الی 4 درجه سانتی گراد کاسته می شود تا تلرانس دمایی بین 19 الی 20 درجه باقی بماند. همچنین انتقال جوجه ها به بسترهایی که کف آنها از سیمان است غیر عقلانی است و موج افزایش تلفات در آنها بیشتر می شود مگر اینکه از تخته های چوبی برای پوشش کف بستر استفاده کنید.

محل نگهداری، باید مجهز به دستگاه های تهویه باشند تا شرایط مناسبی برای تنفس هوای پاک در سالن ها سازماندهی شود در غیر این صورت تجمع گاز آمونیاک در محیط های سربسته، خطرات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

برنامه واکسیناسیون

واکسیناسیون جوجه شتر مرغ  در هر دوره سنی متفاوت است ولی چیزی که بیشتر اهمیت دارد، واکسینه کردن اجباری جوجه شترمرغ هاست که هر پرورش دهنده ی ملزم به رعایت آن است. در اینجا لیستی از واکسن های لازم و ضروری را تهیه کرده ایم که در برنامه واکسیناسیون جوجه ها باید گنجانده شود تا مکانیزم دفاعی بدن آنها در برابر انواع بیماری ها تقویت شود.

  1. واکسن E.coli : در سن یک روزگی
  2. واکسن بیماری مارک : پایان سه هفتگی
  3. واکسن بیماری گامبورو : در سن 10 روزگی و 28 روزگی
  4. واکسن بیماری سالمونلوز :  در یک روزگی تا سن 16 هفتگی
  5. کوکسیدیوز : از یک روزگی تا نه روزگی
  6. واکسن بیماری نیوکاسل : در سن 16 الی 20 هفتگی
  7. واکسن بیماری برونشیت عفونی : در سن 16 الی 20 هفتگی

 تغذیه جوجه شترمرغ

تغذیه جوجه شترمرغ

جوجه ها تا 24 ساعت بعد از هچ شدن نیازی به خوردن آب و غذا ندارند چون از باقی مانده زرده به راحتی تغذیه می کنند اما بعد از گذشت یک روز،  غذایی پر انرژی، پروتئین دار به همراه انواع ویتامین ها، املاح و مواد معدنی و … که طبق فاکتورهای غذایی و مناسب برای تغذیه جوجه ها تهیه شده است را ، باید در اختیار جوجه ها قرار دهید.حواستان باشد که نباید جوجه ها دچار استرس های دمایی و تغذیه ای باشند چون ممکن است باعث باقی ماندن کیسه زرده در بدن آنها شده و شرایط نا موجهی برای بسترسازی عفونت، مهیا شود. رها کردن چند جوجه سالم و بزرگتر هم سبب یادگیری  نحوه غذا خوردن جوجه های تازه متولد شده خواهد بود. راهکاری هایی وجود دارد که شما را در امر تغذیه جوجه ها یاری می کند پس به این نکات مهم توجه کنید.

1) استفاده از سنگریزه

همانطور که میدانید؛ نگهداری جوجه تا قبل از فرستادن آنها به چراگاه در فضای بسته صورت می گیرد پس آنها برای خرد کردن منابع غذایی در چینه دان خود به مقداری سنگریزه احتیاج دارند که در زمان بلع غذا باید خورده شود.

  • زمانی از سنگریزه ها استفاده کنید که جوجه ها در پایان سن سه هفتگی هستند تا وقتی که آنها آمادگی لازم را برای رفتن به چراگاه داشته باشند.
  • از سنگ ریزه هایی استفاده کنید که برای تغذیه جوجه ها مناسب است ( سنگریزه های غیر صنعتی) در غیر این صورت، ممکن است جوجه ها دچار یبوست شوند.

2) ویتامین‌ها

طبق دستورالعمل های مصرفی متخصصان تغذیه پرندگان، هر پرورش دهنده ای موظف است تا سه هفته از ویتامین های محلول در آب برای بالا بردن سطح مقاومت بدنی جوجه ها در برابر بیماری ها استفاده کند. نه تنها مکانیزم دفاعی جوجه ها در برابر بیماری تقویت می شود بلکه تاثیرات مثبتی در روند رشد آنها خواهد داشت مخصوصا استفاده از ویتامین C از بروز انواع استرس های دمایی و تغذیه ایی جلوگیری می کند.

جالب است بدانید که در برخی از کشورها به جوجه های تازه متولد شده مدفوع تازه شترمرغ های بالغ را می خورانند به این عمل آنها فلور میکروبی می گویند که در طی آن قدرت هضم میکروبی جوجه در روده بزرگ و کوچک تقویت می شود گرچه بسیاری از پرورش دهندگان این عمل را در سوله های صنعتی رد می کنند ولی هر جوجه شترمرغی که در طبیعت متولد می شود، والدین شان مدفوع تازه خود را به آنها می خورانند.

آب آشامیدنی

آب آشامیدنی جوجه شترمرغ

24 ساعت بعد از هچ شدن، جوجه ها در کنار مواد غذایی به نوشیدن آب هم احتیاج دارند. استفاده از سنگریزه های رنگی یا چسباندن برچسب های رنگی قدرت بیشتری برای ترغیب آنها  به خوردن آب دارد ضمن اینکه با کمک جوجه های بزرگتر می توانید آداب خوردن آب را هم به جوجه های تازه متولد شده بیاموزید.

یادآوری چند نکته

  • ارتفاع آبخوری ها نباید خارج از استاندارد تعین شده باشد.
  • از یک جسم سنگین برای عدم واژگونی آبخوری ها در کف بستر استفاده کنید.
  • از تمیز و ضد عفونی کردن روزانه آبخوری ها غافل نباشید.
  • استفاده از آب تمیز که دمای مناسبی دارد برای رفع تشنگی جوجه ها حائز اهمیت است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.