بوقلمون, دانشنامه پرندگان

پرورش جوجه بوقلمون

پرورش و نگهداری از جوجه بوقلمون

پرورش و نگهداری از جوجه بوقلمون

طبق تحقیقاتی که توسط تیم کارشناسی اندیشه سبز انجام گرفته است، پرورش و نگهداری از بوقلمون کمی مشکل تر از سایر پرندگان اهلی است مخصوصا جوجه بوقلمون ها و بوقلمون های نابالغ چون بر خلاف ظاهر زمختی و خشنی که دارند در برابر بیماری ها بسیار آسیب پذیر هستند و اشخاصی که وارد این حرفه میشوند باید مطالعات و تحقیقات بسیاری در این باره داشته باشند.

تا انتهای مقاله همراه ما باشید چون در این مقاله به نکات و موارد ارزشمندی اشاره شده است که می تواند شما را در انجام پروژه پرورش جوجه بوقلمون یاری کند.

بکار گرفتن تکنیک های کارآمد و یک مدیریت حرفه ای میتواند نتایج خوبی  به همراه داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم های نژادهای مختلف بوقلمون
» دارای موتور گرداننده ی قدرتمند و گیربکس دار
» برخورداری از سه فن دائم کار برای تهویه و گردش هوا
قیمت : 7,100,000 تومان

بهداشت سالن های پرورشی

بهداشت سالن های پرورشی

اگر در صدد جلوگیری از شیوع بیماری های بوقلمون ها هستید، قبل از هر چیز به فکر پیشگیری از عوامل بیماری زا باشید و این زمانی تحقق می یابد که شما قبل از ورود جوجه بوقلمون ها به محل پرورشی، مکان مورد نظر را خوب ضد عفونی کنید و تمامی عوامل بیماری زا، از قبیل بستن منافذ برای عبور مرور جانوران و حشرات موذی، عدم استفاده از بسترهای آلوده و مرطوب، عدم استفاده از آبخوری و دانخوری های آلوده و غیر استاندارد و… را به صفر برسانید و بعد از پایان هر دوره هم، جایگاه و تمامی تجهیزات قابل استفاده در محل را ضدعفونی کنید تا برای ورود دوره پرورشی جدید آماده باشد .

دمای مورد نیاز برای جوجه بوقلمون ها

همانطور که می دانید جوجه بوقلمون ها قبل و بعد از هچ شدن، زمان نسبتا زیادی را در داخل دستگاه های جوجه کشی سپری کرده اند و بدنشان به دمای نزدیک به 38 الی 40 درجه سانتی گراد عادت کرده است پس سعی کنید در شروع هر دوره و در هفته اول دمای سالن را به 35 الی 36 درجه سانتی گراد برسانید و حدالامکان لامپ های حرارتی  را با هیتر های گرماساز جایگزین کنید چون ممکن است؛ جوجه بوقلمون ها بیشتر در گوشه کنار سالن ها پرسه بزنند تا در اطراف منبع حرارتی جمع شوند. برای اینکه آنها سرما نخورند، بهتر است دمای سالن یکدست باشد. هر هفته به اندازه 3 الی 4 درجه سانتی گراد از مقدار دما کم کنید به طوری که در پایان هفته ششم دمای سالن بین 18 الی 20 درجه سانتی گراد باقی بماند.

فضای مورد نیاز برای جوجه بوقلمون ها

فضای مورد نیاز برای جوجه بوقلمون ها

فضای اختصاصی برای نگهداری جوجه بوقلمون در هر هفته، به نسبت جثه و اندازه ای که در طول دوره پرورشی پیدا می کند، قابل تغییر است به طوری که هفته اول 30 قطعه بوقلمون در یک متر مربع جا به جا می شوند ولی سرعت رشد آنها آنقدر زیاد است که در هفته بیستم به 2 عدد می رسد.

برقراری سیکل نوری معین : جوجه بوقلمون ها تا 48 ساعت باید در روشنایی مطلق به سر ببرند. بر خلاف سایر پرندگان آنها دیرتر آداب خوردن و آشامیدن را یاد می گیرند و اگر از جوجه های بزرگتری برای آموزش آنها استفاده نکنید مطمئن باشد که در اثر گرسنگی و تشنگی از بین خواهند رفت.

میزان روشنایی تا پایان دوره پرورشی و تا سن 30 هفتگی به شرح ذیل است

میزان روشنایی در هفته اول به غیر از دو روز ابتدایی 20 ساعت، در هفته دوم  18 ساعت، در هفته سوم 14 ساعت، در هفته چهارم 12 ساعت و از هفته پنجم تا هفته سی ام  10 ساعت در طول شبانه روز کفایت می کند.

تهویه و رطوبت : تهویه و  اکسیژن رسانی به داخل محوطه پرورشی یکی از ملزومات اساسی برای پرورش و نگهداری پرندگان و سایر حیوانات است. محل نگهداری جوجه بوقلمون ها هرگز نباید مرطوب  و یا خیلی خشک باشد اگر رطوبت بیش از حد استاندارد در داخل سالن های پرورشی وجود داشته باشد، فضولات آنها بوی نامطبوع تری خواهد داشت دارد البته خشکی بیش از حد هم باعث رشد نکردن پرهای آنها می شود. پس بهتر است، سالن های نگهداری را به پنجره و فن های تهویه مجهز کنید تا میکروارگانیسم های باکتری زای فرصتی برای فعال شدن نداشته باشند.

تغذیه : همانطور که در بخش قبلی هم به آن اشاره کردم، ترغیب به خوردن و آشامیدن یکی از معضلات پرورش جوجه بوقلمون هاست چون غذا خوردن آنها کاملا اکتسابی است و بدتر از همه اینکه آنها حس چشایی ندارند و باید جوجه بوقلمون های بزرگتر را در محل پرورشی آنها رها کنید تا یاد بگیرند که حتما باید غذا بخورند و الا از گرسنگی و تشنگی در گوشه کنار  سالن های پرورشی از بین می روند حتی بسیاری از پرورش دهندگان از تخم مرغ پخته شده یا سبزیجات تازه استفاده می کنند تا حداقل با استفاده از رنگ، آنها را به سمت غذا جذب کنند.

فاکتورهای متفاوتی برای تغذیه جوجه بوقلمون ها وجود دارد که هر پرورش دهنده ای ملزم به رعایت آنهاست. هر منبع غذایی با داشتن پروتئین، ویتامین، کربوهیدراتها، فسفر ، کلسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر مورد ارزیابی قرار می گیرد. مناسب ترین غذاها در دوره پرورشی جوجه بوقلمون ها ترکیبی از دانه های ذرت، سبوس گندم، سویا، سبزیجات، جو، پودر استخوان یا صدف و … است البته پرورش دهندگان می توانند از پلت های آماده هم برای تغذیه جوجه ها استفاده کنند.

طبق آخرین نظرسنجی ها که صورت گرفته است یک جوجه بوقلمون تا سن 16 هفتگی به خوبی رشد می کند. بوقلمون های نر 10 تا 12 کیلوگرم و بوقلمون های ماده 7 تا 8 کیلوگرم وزن می گیرند و در پایان سن 16 هفتگی رشد آنها متوقف و برای کشتار آماده می شوند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.