غاز

پرورش غاز به صورت کامل و کاربردی ؛ تکنیک های نگهداری غاز در خانه و مزرعه

پرورش غاز به صورت کامل و کاربردی - اندیشه سبز

اصول پرورش غاز | شرایط مناسب برای نگهداری از غاز

پرورش غاز و نگهداری از آنها در خانه و یا سالن می تواند یک راه درآمدی مطمئن و با ریسک پایین را به سمت شما سرازیر کند به شرطی که با راهکارهای پرورش غاز و کسب درآمد از محصولات آنها آشنایی کامل پیدا کنید. آموزش و تجربه دو عامل مهم در موفقیت هر کسب و کاری است ، اگر در زمینه پرورش غاز تجربه و دانش کافی ندارید جای هیچ نگرانی نیست. در این نوشته و سایر مقالات اندیشه سبز آموزش های لازم برای شروع کار پرورش غاز ارائه خواهد شد که در آن هم مطالب علمی مفید و هم تجربه سایر پرورش دهنده ها نهفته شده است. 

پس در صورتی که قصد نگهداری غاز را دارید چه در خانه و چه در سالن و مزارع، مطالعه مقالات اندیشه سبز را به شما خواننده گرامی توصیه می کنیم. 

دستگاه جوجه کشی درنا دو
دستگاه جوجه کشی درنا دو
» دارای قابلیت جوجه کشی از تخم غاز
» سیستم رطوبت رسانی مدرن دارای پمپ آب مخصوص
» قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 15,800,000 تومان

اهداف کلی از نگهداری از غازها

با اینکه هدف اکثر پرورش دهنده ها از پرورش غاز کسب درآمد از آنها می باشد اما در این میان افرادی نیز هستند که برای سرگرمی و اوقات فراغت اقدام به نگهداری غاز در خانه و محل زندگی خود می کنند. پس اهداف کلی زیر را می توان برای پرورش غاز برشمرد :

الف – نگهداری به عنوان پرنده خانگی جهت سرگرمی 

ب – نگهداری به عنوان پرنده گوشتی جهت کسب درآمد 

ج – نگهداری به عنوان پرنده مولد جهت تولید و فروش تخم نطفه دار

د – جوجه کشی از تخم غاز و فروش جوجه های چند روزه 

شرایط لازم قبل از شروع پرورش غاز

غازها پرنده هایی علف خوار هستند و به راحتی می توانند در مزارع و مراتع به چرا بپردازند و غذای مورد نیاز خود را فراهم کنند، اما این بدان معنا نباشد که امکان پرورش غازها در خانه و فضاهای بسته وجود ندارد، در هر مکانی می توان آنها را پرورش داد و زمانی که به علوفه دسترسی نداشته باشند می توانید با دانه و غلات و جیره غذایی مخصوص غازها ، آنها را تغذیه کنید.

بنابراین شرط اول برای شروع پرورش غاز داشتن یک مکان مناسب است که به راحتی بتوان آنها را پرورش داد. بهترین مکان برای آنها خانه های روستایی و حاشیه های شهر می باشد. اگر در شهر زندگی می کنید و حیاط کوچکی دارید ، یک جفت غاز را می توانید پرورش دهید اما نگهداری از تعداد زیادی غاز در فضای شهری به دلیل ایجاد مزاحمت های صدایی برای همسایگان با مشکل همراه خواهد بود، اما در خانه های روستایی و دارای فضای باز تعداد زیادی از آنها را می توانید پرورش دهید بدون اینکه نگران سلامتی آنها باشید چرا که به خوبی از خودشان مراقبت خواهند کرد و دشمنان را دفع خواهند کرد.

حتما برای آنها یک آشیانه مناسب بسازید و اگر دارای انباری هستید از آن برای نگهداری غازها استفاده کنید چرا که در فصل های سرد سال می توان غازها را در انباری پرورش داد و ضمن محافظت از جان آنها در برابر سرما، از شر دشمنان و حیوانات شکارچی احتمالی نیز در امان خواهند ماند. 

شرایط لازم قبل از شروع پرورش غاز - اندیشه سبز

در محل پرورش آنها بهتر است بکی حوضچه آب وجود داشته باشد، در صورت عدم وجود می توانید از تشت آب کم عمق نیز استفاده کنید، غازها از آب برای تمیز کردن پرها ، نوک بینی و منقار و چشمان خود استفاده می کنند. هم چنین آبتنی و شنا حس زندگی طبیعی و بدون محدودیت را به آنها القا خواهد کرد و این به افزایش اشتهاد و سلامتی و روحیه غازها نیز کمک خواهد کرد. 

دقت کنید که استفاده از حوضچه یا تشت آب الزامی نیست، اما به زندگی بهتر آنها کمک خواهد کرد، چرا که غارهای صنعتی که به صورت انبوه پرورش داده می شوند به ندرت در استخرهای آب قرار می گیرند چرا که هدف اصلی پرورش دهنده گوشتی کردن و کسب درآمد از فروش آنها می باشد. 

روش های شروع کار پرورش غاز

معمولا از سه روش متداول برای شروع کار پرورش غاز می توان استفاده کرد که از جمله آنها می توان به خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها، خرید جوجه های چند روزه و یا خرید غازهای بالغ و آماده تخم گذاری می باشد. در ادامه به صورت خلاصه هر کدام از این سه روش توضیح داده خواهد شد. 

پرورش غاز از طریق جوجه کشی

در این متد شما تعدادی تخم نطفه دار غاز را از پرورش دهنده های خود غاز تهیه خواهید کرد و با استفاده از یک ماشین جوجه کشی دقیق و استاندارد اقدام به جوجه کشی از تخم ها خواهید نمود. دقت کنید که تخم های نطفه دار حساس هستند و باید تحت شرایط خاصی حمل و نگه داری شوند. هم چنین به یاد داشته باشید که لازمه نطفه دار شدن تخم ها جفت گیری غازها ی نر با غاز های ماده می باشد، پس اگر می خواهید تخم هایی واقعا نطفه دار و با کیفیت خریداری کنید حتما به خود  پرورش دهنده ها مراجعه کنید چرا که آنها تخم ها را در شرایط بهتری نگهداری می کنند و از جفت شدن غاز های نر با ماده نیز اطمینان دارند. 

پرورش غاز از طریق جوجه کشی - اندیشه سبز

اما متاسفانه برخی از افراد تازه کار اقدام به خرید عجولانه تخم از فروشنده ها و واسطه ها حتی به صورت اینترنتی می کنند که این کار اشتباه بزرگی است چرا که اولا از سالم بودن و تازه بودن تخم ها مطمئن نخواهید بود، دوما در صورت سالم بودن آنها از کجا معلوم که نطفه دار باشند و آیا واقعا شما پرنده های نر و ماده را در سالن پرورش دیده اید؟ قطعا خیر! 

پس مراجعه حضوری به پرورش دهنده های غاز و مشاهده سالن قبل از خرید اکیدا توصیه می شود تا از ضررهای مالی و زمانی در آینده جلوگیری کنید. 

دومین قدم پس از دستیابی به تخم های نطفه دار با کیفیت، خرید دستگاه جوجه کشی و آماده سازی محیط مناسب برای قرارگیری آن می باشد، دقت کنید که قبل از خرید دستگاه تخم ها را خریداری نکنید چرا که اول باید آن را تست کنید و در صورت کارکرد صحیح می توانید تخم ها را خریداری و در دستگاه قرار دهید. 

یک ماشین جوجه کشی با کیفیت و استاندارد باید تمامی عملیات های جوجه کشی نظیر تامین حرارت و رطوبت ، سنجش میزان دما و رطوبت داخل دستگاه ، چرخش تخم ها و تهویه و گردش هوای داخل دستگاه را به صورت خودکار و اتوماتیک بر عهده بگیرد تا نیاز کاربر به دخالت در جوجه کشی به حداقل برسد. 

دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز با گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله تمامی فرایندهای جوجه کشی را به صورت خودکار انجام می دهد. برد جوجه کشی هوشمند و دقیق امکان سنجش دما و رطوبت با استفاده از سنسور فوق العاده دقیق SHT را فراهم خواهد کرد و تمامی فعالیت های جوجه کشی نظیر تولید حرارت و رطوبت صحیح ، چرخش خودکار تخم ها و تهویه هوای دستگاه را بر عهده خواهد گرفت و یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را رقم خواهد زد. در نوشته راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی می توانید اطلاعات کاملتری در این باره به دست آورید و به صورت آگاهانه اقدام به خرید دستگاه جوجه کشی بکنید.

هم چنین اگر علاقه مند به جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز هستید در نوشته جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز آموزش کامل و مرحله به مرحله داده شده که اولین قدم خود را با آموزش های آن مقاله می توانید شروع کنید. 

پرورش غاز از طریق خرید جوجه های چند روزه

دومین روش برای شروع نگهداری از غازها خرید جوجه های چند روزه این پرنده می باشد، با اینکه جوجه ها قیمت بالاتری نسبت به تخم های نطفه دار دارند اما اگر می خواهید کارتان را سریعتر شروع کنید بهترین گزینه خواهد بود.

کسانی که جوجه غاز خریداری می کنند یا آنها را به عنوان پرنده خانگی نگهداری می کنند و یا آنها را گوشتی کرده و به عنوان غاز گوشتی به بازار ارائه می کنند که در این صورت جنسیت غاز ها مهم نخواهد بود. اما کسانی که قصد پرورش جوجه ها به عنوان غازهای مولد را دارند باید نر یا ماده بودن جوجه ها را تشخیص بدهند چرا که غازهای مولد متشکل از غازهای نر و ماده هستند که برای جفت گیری و تولید تخم نطفه دار مورد نیاز برای جوجه کشی پرورش داده خواهند شد. 

پرورش غاز از طریق خرید جوجه های چند روزه - اندیشه سبز

بهتر است قبل از خرید جوجه ها مطالعات خود را در زمینه تشخیص جنسیت جوجه غازها افزایش دهید و در هنگام خرید نیز از یک متخصص برای تشخیص قطعی و دقیق نر یا ماده بودن غازها کمکتان کند. حتما جوجه ها را از خود پرورش دهنده ها خرید کنید و قبل از خرید در مورد اعتبار و سابقه او تحقیق کنید تا از فردی مطمئن خرید کرده باشید. 

برخی از پرورش دهنده ها بهداشت محیطی را کاملا رعایت می کنند و جوجه ها را در مکانی تمیز و جدا از سایر غاز ها و پرنده ها پرورش می دهند تا بیماری های احتمالی به آنها سرایت نکند و کاملا سالم بمانند، چرا که جوجه ها بدن ضعیفی دارند و حتما باید در دمای بالا پرورش داده شوند.

پرورش دهنده هایی که سابقه طولانی در این زمینه دارند به خوبی از جوجه ها مراقبت خواهند کرد و برنامه غذایی مشخصی نیز برای آنها در نظر خواهند گرفت و در صورتیکه جوجه غازها را در از خود پرورش دهنده خریداری کنید، راهنمایی های خوبی برای نگهداری و پرورش بهتر جوجه ها به شما ارائه خواهند داد. 

اما در صورتی که از فروشنده ها و واسطه ها اقدام به خرید جوجه غاز بکنید به دلیل اینکه جوجه ها را با سایر پرنده ها در یک مکان نگه داری می کنند ، احتمال سرایت بیماری به آنها بالا خواهد بود و هیچ تضمینی برای زندن ماندن جوجه ها بعد از خرید نیست. 

نگهداری از غازهای بالغ و مولد

دقت کنید که غازهای بالغ در سن سالگی شروع به تخم گذاری خواهند کرد بنابراین در خرید آنها دقت لازم را به خرج دهید تا غازهای نر و ماده و دو ساله خریداری کنید تا در بهار سال بعد شروع به حفت گیری و تخم گذاری کنند، در این صورت می توانید کار خود را به سرعت گسترش دهید ، یعنی از طریق تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها می توانید به کسب و کار پرورش غاز رونق دهید. 

شما هم می توانید جوجه های چند روزه غاز را بفروشید و هم تخم های نطفه دار با کیفیت را به بازار عرضه  کنید، البته پیشنهاد میکنیم که  از همه تخم ها جوجه کشی کرده و تعدادی از آنها را به عنوان مولد برای دوره های بعدی پرورش دهید و جوجه های مازاد را به بازار ارائه کنید که یقینا درآمد بالایی را برایب شما به همراه خواهند داشت. 

نگهداری از غازهای بالغ و مولد - اندیشه سبز

در خرید غازهای مولد نیز دقت کنید که از خود پرورش دهنده ها خرید کنید چرا که در تغذیه و رعایت بهداشت غازها نهایت دقت را به خرج می دهند تا از آنها مراقبت کنند و به دلیل آشنایی با شرایط پرورش و غذای مورد علاقه غازهای خود، راهنمایی بهتری را در این رابطه یه شما ارائه خواهند داد. جهت اطمینان از سن غازها می توانید از یک کارشناس تشخیص سن طیور جهت شناسایی سن قطعی غازها می توانید کمک بگیرید. 

ساخت مکان زندگی مناسب برای غازها

برای ایکنه آنها را به خوبی پرورش دهید بهتر است شرایط زندگی اشاره شده در زیر را برای آنها فراهم آورید:

الف – حتما برای آنها آشیانه ای بسازید تا شب هنگام و یا در مواقع سرد سال به آنها رجوع کرده و پناه بگیرند. هم چنین آشیانه از آنها در برابر دشمنان احتمالی مانند روباه و گرگ نیز محافظت خواهد کرد. البته در صورتی که اتاق یا انباری را برای این مورد ساخته باشید نیازی به ساخت آشیانه نیست.

سقف و دیوارهای آشیانه باید به اندازه کافی محکم باشد تا در برابر باد و باران، حملات دشمن و سرما مقاوم باشد و ترجیحا با استفاده از چارچوب های فلزی و ورقهای دوجداره pvc ساخته شده باشد که هم عایق حرارتی است و هم مقاومت بالایی در برابر سرما دارد. 

در فصل های گرم سال می توانید ورقهای pvc را باز کنید و به جای آن از توری های محکم فلزی استفاده کنید، این کار به خنک شدن غازها در فصل تابستان کمک خواهد کرد، ضمن اینکه نقش محافظت کننده را نیز خواهد داشت. 

فضای لازم برای محافظت از آنها باید به گونه ای باشد که پرنده ها تراکم و فشار بالایی را تجربه نکنند چرا که احتمال درگیری در بین آنها وجود خواهد داشت و در صورت استفاده از آشیانه نیز باید به ازای هر غاز حدود نیم متر فضا در نظر بگیرید.

ب – از خاک اره و یا پوشال های نرم و یا کاه در کف بستر غازها استفاده کنید. استفاده از این مواد نرم سبب جذب به فضولات و آب دفع شده از پرنده ها خواهد شد و مانع از بو گرفتن بستر و بروز بیماری های احتمالی خواهد شد، به منظور رعایت بهداشت در مکان پرورش آنها حتما هفته ای یک الی دو بار خاک بستر را تعویض کرده و از مواد تازه تری استفاده کنید. 

ساخت مکان زندگی مناسب برای غازها - اندیشه سبز

ج – تا جای امکان از برکه و یا یک استخر کوچک برای آب تنی غازها استفاده کنید. همانطور که گفته شد این کار به افزایش کیفیت زندگی غازها کم خواهد کرد، اگر برکه ندارید می توانید یک تیوب یا تشتی را پر از آب کنید تا غازها در آن شنا کنند و به تمیز کردن پرها ، نوک و سر خود مشغول شوند. 

محل قرارگیری استخر باید از آشیانه آنها فاصله داشته باشد تا طی زمانی که غازها از استخر به لانه می آیند ، بدنشان کاملا خشک شود و با پرهایی خیس وارد آشیانه نشوند چرا که خیس شدن بستر مشکلات و بیماری های زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت که سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از آنها می باشد. 

د – غازها را در مکانی پرورش دهید که به علوفه و مراتع به خصوص یونجه دسترسی وجود داشته باشد. این کار به کاهش هزینه های تغذیه ای شما کمک خواهد کرد. آنها به خوبی می توانند از سبزی ها و علوفه های مختلفی تغذیه کنند و به راحتی در مراتع بچرند. 

به منظور محافظت از غازها در برابر شکارها و دزدی های احتمالی می توانید از توری های فلزی جهت حصار کشی زمین استفاده کنید. البته اگر به زمین و مراتع دسترسی ندارید می توانید از مواد غذایی موجود مانند سبزی ها ، مانده های غذایی ، انواع دانه ها و غلات و … آنها را تغذیه کنید که در ادامه به صورت کامل در این مورد توضیح داده خواهد شد.

تغذیه غازها به روش اصولی و صحیح

غازها در دوره های مختلف زندگی خود شیوه تغذیه ای متفاوتی دارند، به عنوان مثال در تغذیه جوجه غازها باید از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید تا به راحتی هضم شوند. اما غازهای بالغ می توانند انواع دانه ها و غذاهای سخت رو هضم کنند. همچنین غاز های تخم گذار باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم تغذیه کنند تا بالاترین میزان تخم گذاری را داشته باشند. در ادامه تغذیه غازها در دوره های مختلف زندگی توضیح داده خواهد شد :

تغذیه جوجه غازها

همانطور که گفته شد استفاده از مواد غذایی نرم و آبکی برای تغذیه و رشد جوجه ها لازم خواهد بود. در نوشته تغذیه غاز به انواع مواد غذایی مورد نیاز برای این پرنده ها اشاره شده اما به صورت کلی استفاده از سبزیجات و میوه های خرد شده ، سیب زمینی پخته ، لارو و کرم خاکی ، تخم مرغ آب پز، دانه های له شده ای مانند جو، گندم، ذرت و سویا ، ترکیب یونجه خرد شده و ماست، پودر گوشت و پودر ماهی در صورت وجود ، کنجاله سویا و آفتابگردان در صورت وجود، ترکیب کاهو، کلم، هویج، خیار، گوجه و… می تواند برای جوجه غازها مفید باشد.

اگر می خواهید از پلت و کنسانتره استفاده کنید حتما از جیره های غذایی مخصوص جوجه غازها استفاده شود چرا که در جیره سایر پرنده ها موادی وجود دارد که ممکن است برای غازها مضر و حتی سمی باشد.

تغذیه غازهای گوشتی

زمانی که شما اقدام به خرید جوجه غاز کرده باشید طبیعتا باید آنها را برای فروش به بازار پرواری کنید و برای این منظور حتما باید از جیره غذایی مخصوص غازهای گوشتی استفاده کنید تا در کمترین زمان ممکن بالاترین میزان وزن را بگیرند. در نوشته پرورش جوجه غاز گوشتی به شرایط محیطی استاندارد برای پرورش و نگهداری از جوجه ها پرداخته شده است. 

هم چنین برای تغذیه آنها می توانید از مواد غذایی اشاره شده در فوق استفاده کنید، اما به دلیل اینکه نیاز به وزن گیری بالایی در غازهای گوشتی می باشد، بنابراین باید در جیره غذایی آنها از کربوهیدرات و چربی زیادی استفاده کنید. مقدار پروتئین ، ویتامین و مکمل های معدنی مورد استفاده در رژیم غذایی آنها نیز باید طبق استاندارد خاصی توسط متخصص تغذیه طیور تدوین شود. 

تغذیه غازهای گوشتی - اندیشه سبز

معمولا غازهای گوشتی پس از سه ماه پرورش به میانگین وزنی 8 الی 10 کیلوگرم می رسند و برای فروش به بازار ارائه می شوند. توجه کنید که استفاده از چراگاه و مراتع طبیعی در کاهش هزینه های تغذیه دخیل خواهد بود اما باید در کنار آن حتما از جیره غذایی مخصوص غازهای گوشتی استفاده کنید که هم به صورت آماده در فروشگاه های عرضه دان طیور قابل خرید است و هم خودتان می توانید با ترکیبی از دانه ها و غلات و مواد غذایی سرشار از پروتئین و ویتامین مانند تفاله میوه و سبزیحات ، کنجاله دانه ها ، پودر گوشت و پودر خون ، مکمل های معدنی و پودر استخوان و … آنها را بسازید. البته بهتر است این مواد را به خوبی آسیاب کرده و با هم میکس کنید تا هر جوجه به اندازه نیاز از مواد غذایی سهم ببرد. 

تغذیه غازها در دوران تخم گذاری

در ابتدای نوشته اشاره شد که غازها از سن سه سالگی شروع به تخم گذاری خواهند کدر بنابراین اگر آنها را برای تخم گذاری و گسترش گله می خواهید با تا سن سه سالگی پرورش داده و از طریق جفت دادن غازهای نر با غاز های ماده ، زمینه را برای تولید تخم نطفه دار فراهم کنید. 

از عوامل موثر در تخم گذاری غازها می توان به آب و هوا معتدل و خوب ، غذای کافی ، محیط آرام و بدون استرس و لانه گرم و دنج اشاره کرد که در مقاله پرورش غازها برای تخم گذاری به صورت کامل در این مورد بحث خواهیم کرد. 

در تغذیه غاز های تخم گذار باید از مقدار پروتئین و کلسیم کافی استفاده کنید چرا که این دو ماده غذایی در تخم گذاری بهتر و سریعتر آنها دخیل خواهد بود. یعنی علاوه بر استفاده از مواد غذایی فوق در تغذیه غازها باید از پروتئین ، کلسیم  و حتی فسفر بیشتری در برنامه غذایی آنها استفاده کرد. از منابع دارای پروتئین می توان به پودر گوشت ، پودر ماهی و خون ، کنجاله سویا و بادام و سایر منابع گوشتی و گیاهی دارای پروتئین اشاره کرد. هم چنین برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن غازها می توانید از پودر پوسته تخم مرغ و یا پودر آهک در رژیم غذایی آنها استفاده کنید. سبزیجاتی مانند کلم و کاهو نیز دارای کلسیم می باشند و از آنها نیز جهت تامین کلسیم و انواع مواد معدنی مورد نیاز بدن غازها استفاده کنید. 

قرار دادن آب آشامیدنی سالم و کافی در کنار غذا لازم خواهد بود، آنها از آب برای رفع تشنگی و هضم بهتر غذا استفاده خواهند کرد. 

آماده سازی غازها برای جفت گیری

در صورتی که قصد تولید جوجه از غازها را داشته باشید باید آنها را مدتی در کنار هم قرار دهید تا با هم آشنا شوند، ضمن اینکه شرایط جفت گیری مانند لانه تخم گذاری، آب و هوای خوب و تغذیه کافی نیز در اختیار آنها قرار داده اید. 

معمولا فصل جفت گیری غازها از اوایل بهار آغاز می شود، بنابراین لازم در این دوره ، شرایط جفت گیری را به صورت کامل برای آنها فراهم کنید و غازها را باهم ترکیب کنید تا به انتخاب جفت بپردازند. 

در صورت درگیری بین غازهای نر می توانید هر جفت را به صورت جداگانه در یک مکان حصارکشی شده پرورش دهید. تقریبا یک ماه طول خواهد کشید تا غازهای نر و ماده کاملا با هم سازگار شوند و برای تخم گذاری آماده شوند، بنابراین لازم است از اوایل اسفند دست به کار شوید تا تخم گذاری آنها در فصل بهار را از دست ندهید.

آماده سازی غازها برای جفت گیری - اندیشه سبز

اگر از جفت گیری غازها مطمئن نیستید می توانید با انجام یک تست ساده از جفت شدن آنها مطمئن شوید، به این صورت که غاز ماده را از غاز نر دور کنید، اگر غاز نر هیچ واکنشی نشان نداد می توان به این نتیجه رسید که هیچ رابطه بین آنها نبوده و اصلا با هم جفت گیری نکرده اند، اما با جدا کردن غاز ماده شاهد رفتارهای بی قرارانه مانند سر و صدا و تکان دادن گردن و پریشان حالی از سوی غاز نر بودید می توانید به این نتیجه برسید که قبلا با هم جفت بوده اند و یک ماه بعد شاهد تولید تخم های نطفه دار از سوی غاز ماده خواهید بود که به دو صورت جوجه کشی طبیعی غاز و یا مصنوعی می توانید از آنها جوجه کشی کنید. 

مراقبت از غاز در برابر بیماری ها

یکی از مهم ترین وظایف هر پرورش دهنده ای مراقبت از غازها در برابر بیماری های احتمالی می باشد که از طریق رعایت بهداشت در محیط و استفاده از آب و غذای سالم امکان پذیر خواهد بود.

بنابراین خاک بستر و یا پوشال های بستر غازها را به صورت هفتگی تعویض کنید و از تجمع فضولات در آن خودداری کنید چرا که تغذیه غازها از فضولات و یا غذاهای آلوده به فضولات می تواند عاملی برای بیماری آنها باشد. 

ار آبخوری و دانخوری های استاندارد و قابل شستشو استفاده کنید و قبل و بعد از هر بار آب و غذا دادن به غاز ها ، آنها را به خوبی بشویید و مانع از تجمع مواد غذایی فاسد بر روی آنها شوید. تغذیه از غذای مانده و فاسد مسمومیت غذایی و بیماری غازها را به دنبال خواهد داشت، ترجیحا جنس این ظروف از وسایل و یا آلومینیوم و یا پلاستیک های محکم و قابل شستشو باشد.

از هم غذا شدن سایر حیوانات و پرنده ها به خصوص پرنده های وحشی با غازها خودداری کنید چرا که پرنده های وحشی بیماری های زیادی را با خود به مناطق مختلف حمل می کنند که می تواند برای غازهای شما کشنده باشد، در حالی که بدن پرنده های وحشی در برابر این بیماری ها کاملا مقاوم شده است. 

در صورت مشاهده علائم بی حالی، کم اشتهایی، سرفه و استفراغ در میان غازهای خود ، سریعا غاز بیمار را جدا کرده و جهت درمان آن به دامپزشک و یا متخصص و پرورش دهنده های حرفه ای غاز مراجعه کنید.

سخن آخر

در این نوشته به صورت خلاصه و مفید در مورد پرورش و نگهداری غاز در خانه و یا مزرعه توضیح داده شد که به روش های دستیابی یه غاز های مورد نیاز برای پرورش و شیوه های تغذیه  و مراقبت از آنها نیز اشاره شد، در صورتی که سوال یا پیشنهاد و یا تجربه ای در رابطه با پرورش غازها دارید می توانید از طریق نظرات همین صفحه برای ما ارسال کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “پرورش غاز به صورت کامل و کاربردی ؛ تکنیک های نگهداری غاز در خانه و مزرعه

  1. ناشناس گفت:

    سلام
    وقت بخیر و تبریک سال نو
    من حدوداً 5غاز 2سال به بالا هم برای جفت گیری وتخم گزاری و چندین برای تخم گزاری
    درضمن اردک برای تحم گزاری هم دارین

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      نه متاسفانه اینو باید از پرورش دهنده ها و یا فروشنده ها سوال کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.