مقالات گرمایشی

نکات ایمنی مهم به هنگام نصب و استفاده از بخاری برقی

نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش گرفتن بخاری برقی - اندیشه سبز

نکات ایمنی برای جلوگیری از آتش گرفتن بخاری برقی

در روزهای سرد استفاده از انواع هیترهای گازسوز و برقی بسیار رایج می باشد. درست است که هیتر برقی همانند بخاری گازی مشکل دودکش یا منتشر کردن آلاینده سمی و خفه کننده در محیط را ندارد، اما در صورت استفاده غیر صحیح این هیترها نیز خطر آفرین می باشند. مشکلاتی از قبیل داغ شدن بیش از حد سیم های هیتر، اتصال برق یا برق گرفتگی و حتی اتش سوزی در مورد این هیترهای برقی مطرح است. در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز ما مجموعه نکات مهم به هنگام نصب و استفاده از بخاری برقی را به شما آموزش میدهیم. خواندن این مقاله را از دست ندهید.

بطور کلی هیتر برقی در مقایسه با بخاری گازی یا گازوئیلی امنیت بیشتری دارد. اما به منظور پیشگیری از هرنوع اتفاق ناگوار و خطرناک رعایت مجموعه نکات زیر الزامی و ضروری میباشد:

قبل از هر چیزی باید در زمان خرید هیتر برقی نوع با کیفیت آن را انتخاب کنید. هیتر برقی مد نظر شما باید نشان استاندارد را داشته باشد. همچنین بهتر است که دستگاه مورد خریداری شما ضریب ایمنی بالایی داشته تا در اثر استفاده اشتباه یا واژگونی بخاری باعث ایجاد حادثه و آتش سوزی نشود.

شرایط محل نصب بخاری برقی

محل نصب بخاری باید خشک و بدون نم و رطوبت باشد. از بخاری برقی برای گرم کردن محیط های مرطوب مثل حمام استفاده نکنید. همچنین هر جا که امکان پاشش آب بر روی دستگاه وجود داشته باشد (مثل اتاق رخت شویی، استخر و …) به هیچ عنوان بخاری را در آن محل نصب نکنید.

شرایط محل نصب بخاری برقی - اندیشه سبز

اگر به ناچار برای گرم کردن حمام قصد استفاده از بخاری برقی را دارید، قبل از باز کردن دوش و نیم ساعت قبل از استحمام، بخاری را روشن کنید. در زمان استحمام نیز حتما بخاری را از محل حمام خارج نمایید.

نصب دستگاه بر روی سطوح صاف الزامی است. پایه های دستگاه را به درستی تنظیم کنید تا احتمال واژگونی هیتر در اثر برخورد به حداقل برسد.

فاصله استاندارد هیتر با پریز برق

فاصله هیتر با دیوار و پریز برق باید حداقل نیم متر باشد. بنابراین دستگاه را مستقیما زیر پریز برق و چسبیده به دیوار قرار ندهید. مخصوصا این نکته در زمان استفاده از هیتر برقی فن دار بسیار مهم است. زیرا فن دستگاه باید بتواند هوا را از پشت هیتر مکش نموده و باد گرم پرتاب کند.

بخاری برقی وزن سبکی داشته و به راحتی جابجا میشوند. این هیترها را در یک نقطه به دور از مسیر رفت و امد و به دور از دسترس کودکان نصب کنید. در غیر اینصورت خطر سوختگی و یا واژگون شدن دستگاه وجود دارد.

مواد اشتعال زا یا پارچه ای در نزدیکی هیتر قرار ندهید. برای خشک کردن لباس و پارچه آنها را روی هیتر برقی نندازید.

همچنین کابل برق دستگاه را بر روی بدنه هیتر نیندازید. کابل باید از دستگاه فاصله داشته باشد. چراکه احتمال سوختگی و آسیب دیدن کابل برق در این شرایط وجود دارد.

المنت های خراب شده و اسیب دیده را تعویض کنید

المنت های حرارتی در هیترهای برقی ممکن است در گذر زمان دچار آسیب شوند. اگر المنت مورد استفاده در بخاری برقی شما از نوع رشته ای و فنری بوده و پاره شده است، سعی نکنید که مجددا آن را به هم گره بزنید. چرا که در این صورت در محل گره مقاومت و حرارت بیش از حد افزایش خواهد یافت. لذا برای جلوگیری از خراب شدن سایر قطعات هیتر مثل ترموستات و … به موقع المنت های آسیب دیده را تعویض کنید.

بر روی بخاری برقی آب و غذا گرم نکنید. اگر ظرف حاوی آب یا غذا بر روی دستگاه واژگون شود، مدار برقی دستگاه دچار سوختگی خواهد شد.

از روشن کردن مداوم و طولانی مدت هیتر برقی بپرهیزید

هیترهای برقی بیشتر بعنوان وسیله کمکی باید برای ساعت های محدودی روشن باشند. البته در هیترهای برقی که مجهز به ترموستات هستند مثل بخاری برقی تابشی آزتک ، کارکرد دستگاه اتوماتیک بوده و دستگاه در زمان های مختلف خاموش و روشن میشود.

از روشن کردن مداوم و طولانی مدت هیتر برقی بپرهیزید - اندیشه سبز

اما اگر هیتر برقی برای ساعت های طولانی روشن باشد، علاوه بر مصرف برق و فشار بر سیستم برق محل، دچار خرابی نیز خواهد شد. مثلا عایق هادی بین سیم های رابط آن ممکن است در نتیجه مقاومت بالا داغ و ذوب شوند. در نتیجه دستگاه دچار اتصال برقی خواهد شد.

از پریز جداگانه برای روشن کردن هیتر برقی استفاده کنید

در بخاری های برقی به دلیل مصرف زیاد برق در محل اتصال دو شاخه و پریز مقاومت و حرارت بالایی ایجاد میشود. بنابراین در زمان استفاده از هیتر برقی حتما از دو شاخه ها و پریزهای ولتاژ بالا استفاده کنید. همچنین پریز مورد استفاده باید جداگانه باشد و از وصل کردن دو شاخه هیتر به سه راهی مشترک به شدت خودداری کنید.

علت داغ شدن سیم بخاری برقی به خاطر مصرف ولتاژ بالا و یا از بین رفتن عایق و روکش نسوز بین سیم ها می باشد.

وسایل برقی پر مصرف نباید همزمان با هیتر برقی روشن باشند. زیرا برق خانگی توان مشخصی دارد و وقتی چندین وسیله پر مصرف را به کار بگیریم، فیوز می پرد یا اینکه ممکن است شبکه برق خانگی دچار سوختگی شود.

فاصله بیش از یک متری هیتر برقی از مواد قابل اشتعال مثل کاغذ، پارچه، فرش، پرده، مبل، تخته چوب و غیره الزامی است. چرا که اگر بخاری سقوط کند و با مواد اشتعال زا تماس داشته باشد، وقوع آتش سوزی دور از انتظار نخواهد بود.

در صورت خرابی قطعات هیتر از آن استفاده نکنید

از هیتر برقی که دچار خرابی شده است استفاده نکنید. خراب شدن ترموستات، خرابی کلید خاموش روشن شدن، خرابی المنت ها یا مدار الکتریکی در این دستگاه ها پیش می آید. مخصوصا اگر به هنگام روشن بودن هیتر، بوی سوختگی لاستیک از آن به مشامتان رسید سریعا دوشاخه دستگاه را از برق بکشید. این بوی سوختگی در بیشتر موارد به خاطر ذوب شدن عایق هادی بین سیم ها می باشد. اگر عایق بین سیم ها از بین برود، بدنه دستگاه برق خواهد داشت و سیم بندی آن اتصال خواهد کرد.

جمع بندی

در این مطلب نکات مهم به هنگام نصب و استفاده از هیتر برقی را شرح دادیم. لازم است که به صورت دوره ای دستگاه و سیم های آن را چک کنید، قبل از اینکه حادثه پیش اید. همچنین قبل از استفاده دستگاه حتما دستورالعمل سازنده آن را هم مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.