مقالات گرمایشی

کارگاه تولید رشته آشی و پلویی و تجهیزات مورد نیاز | خط تولید رشته آش

آیا می دانید برای راه اندازی خط تولید کارگاه تولید رشته آشی و رشته پلویی به چه دستگاه هایی نیاز دارید؟ درآمد تولید رشته آشی چقدر است و چه دستگاه هایی برای شروع کار باید خریداری شود؟ در این متن از وبلاگ کارخانه اندیشه سبز انواع تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید رشته پلویی و آشی، مواد اولیه آن و مراحل تولید رشته آش بررسی شده است.

تجهیزات مورد نیاز خط تولید رشته آشی

  • دستگاه خمیر گیر
  • دستگاه غلطک فرم دهی خمیر
  • دستگاه برش خمیر
  • خرید دستگاه خشک کن رشته آشی
  • دستگاه خرد کن رشته
  • دستگاه سلفون کش بسته بندی
دستگاه سلفون کش استیل صنعتی
دستگاه سلفون کش استیل صنعتی
» قابل استفاده برای سلفون کشی و بسته بندی مواد مختلف از جمله رشته
» مجهز به تیغه ی حرارتی جهت برش سلفون
» دارای بدنه ی ساخته شده از استیل ضدزنگ
قیمت : 8,000,000 تومان

مراحل تولید رشته آشی و پلویی

حال که با تجهیزات مختلف تولید رشته پلویی و رشته آشی آشنا شدید، نیاز است تا کاربرد هر یک و مراحل تولید رشته آش نیز به شما معرفی گردد. در ادامه متن، مراحل کامل تولید رشته آش در کارخانه و کارگاه به شما آموزش داده می شوند :

1- آماده سازی مواد اولیه رشته آش

پیش از هر چیز نیاز است تا مواد اولیه رشته آش را آماده سازید. جالب است بدانید که رشته آش به مواد اولیه کمی نیاز داشته و شما به راحتی می توانید آن را با مقداری آرد، نمک طعام، آب و برخی مواد افزودنی تولید کنید. بنابراین مواد اولیه رشته آشی و پلویی عبارتند از :

آماده سازی مواد اولیه رشته آش - اندیشه سبز

  • آرد
  • نمک
  • آب
  • مواد افزودنی

2- تهیه خمیر رشته پلویی و آشی

پس از آماده سازی و تهیه تمام مواد اولیه، نیاز به مخلوط کردن آن ها می باشد. در این مرحله از دستگاه های خمیر گیری استفاده می شود. در ابتدای امر، تمامی مواد خشک از جمله آرد، نمک و مواد افزودنی به درون دستگاه خمیر گیر ریخته شده و به طور کامل با یکدیگر مخلوط می شوند. این عمل برای پخش یکنواخت نمک و مواد افزودنی در تمام نقاط آرد است.

تهیه خمیر رشته پولیی و آشی

پس از آن به مرور آب به درون خمیر گیر در حال هم زدن اضافه می شود تا خمیر رشته پلویی و آشی تولید گردد. اضافه شدن آب و همزدن در دستگاه خمیر گیر آنقدر ادامه می یابد تا خمیری یک دست و با قوام تولید گردد. این خمیر به صورتی است که به دست نچسبیده و برای رفتن به مرحله بعد آماده است.

3- فرم دهی خمیر رشته و صاف کردن آن

پس از آماده شدن خمیر رشته آشی، با استفاده از دستگاه فرم دهی، آن را به ورقه های خمیر بسیار نازک تبدیل می نمایند. خمیر آماده شده با عبور از غلتک های مخصوص، کاملا باریک شده و به صورت ورقه هایی با ضخامت مناسب، برش می خورد.

فرم دهی خمیر رشته و صاف کردن آن - اندیشه سبز

این برش های خمیری نازک، مدت زمان اندکی به حال خود رها شده تا فرم بگیرند.

4- برش زدن رشته ها

پس از گذشت مدت زمان کمی، ورقه های خمیر نازک برای برش خوردن به سمت غلتک های برش رشته آشی ارسال می شوند. بر روی این غلتک ها، شیارهایی با اندازه مشخص و یکنواخت، ایجاد شده است. این شیار ها با عبور از روی خمیر، آن را به صورت رشته های باریک برش می دهند. در این قسمت، رشته های آشی باریک تولید می شوند.

برش زدن رشته ها - اندیشه سبز

5- خشک کردن رشته آش و پلویی

رشته های برش خورده در دستگاه برش، بر روی میله های مخصوص قرار گرفته و به سمت اتاقک خشک کن منتقل می شوند. در این اتاق، رطوبت و دما کنترل شده و حرارت لازم برای خشک شدن رشته های آشی فراهم می شود.

خشک کردن رشته آش و پلویی - اندیشه سبز

هیتر خشک کن، گرما را به داخل اتاق هدایت نموده و با گذراندن این باد گرم از میان رشته های پلویی و آشی، منجر به خشک شدن آن ها می شود. جالب است بدانید که در این اتاق، رطوبت نزدیک به 10 درصد می باشد.

در برخی از کارگاه ها و کارخانجات تولید رشته آشی و پلویی، از تونل های خشک کن نیز استفاده می شود. در این تونل ها رشته های آویزان از میله های مخصوص از میان تونل می گذرند. هوای این تونل خشک کن، توسط هیتر خشک کن مخصوص گرم شده و سبب خشک شدن رشته ها می گردد.

بسته به وسعت کار خود می توانید هر یک از این روش های خشک کردن رشته آش اتاقکی یا تونلی را انتخاب نمایید.

6- بسته بندی

آخرین مرحله خط تولید رشته آشی و پلویی، بسته بندی رشته های خشک شده می باشد. رشته های خشک شده توسط دستگاه برش، به قطعات مساوی برش داده شده و قسمت عصایی آن ها نیز جدا می شود. سپس این رشته های خشک و برش خورده، در وزن های مخصوص، به درون جعبه های بسته بندی ریخته می شوند.

بسته بندی - اندیشه سبز

پس از آن، این جعبه های بسته بندی، توسط دستگاه سلفون کش، سلفون پیچی شده و برای ارسال به انبار ها و عرضه به بازار آماده می گردد.

سخن آخر

در این متن از وبلاگ کارخانه اندیشه سبز، با خط تولید رشته آشی و پلویی آشنا شدید. در این خط تولید، مواد آماده شده در دستگاه خمیر گیر، به سمت غلتک های مخصوص هدایت شده و پس از پخش شدن و برش خوردن به صورت رشته ای، در دستگاه های خشک کن، رطوبت خود را از دست داده و برای بسته بندی آماده می گردند.

4 دیدگاه در “کارگاه تولید رشته آشی و پلویی و تجهیزات مورد نیاز | خط تولید رشته آش

  1. علی گفت:

    سلام ،خسته نباشید دوستان،کسی میدونه طرز تهیه خمیر رشته پلویی با دستگاه صنعتی درست میشه ،آیا خمیر هم باید استراحت کنه یا نه ،ممنون میشم راهنمایی کنید

  2. رضا گفت:

    سلام وقت بخیر هرکیسه 40کیلویی آرد به همراه مواد افزودنی های دیگر چه مقدار رشته میدهد.وبرای تولید آن از آرد یارانه ای دولتی میشه گرفت یا باید آزاد آرد تهیه کرد .ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام رضا
      حدود 40 کیلو ولی باز مونده به دستگاه هی که داری و …
      در مورد باقی هم اطلاعی ندارم متاسفانه

    2. ناشناس گفت:

      سلام من الان دارم رشته اشی وپلویی به صورت سنتی تولید میکنم ولی الان میخوام صنعتی تولید کنم لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.