مرغ

آموزش تهیه دان و جیره غذایی مرغ گوشتی

آموزش تهیه دان و جیره غذایی مرغ گوشتی

آموزش تولید دان مرغ گوشتی

در امر پرورش مرغ گوشتی ، تغذیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و بیشترین سهم هزینه های تولید را به خود اختصاص می دهد. با توجه به این موضوع هر نوع صرفه جویی در تهیه دان منجر به کاهش هزینه تولید و افزایش سوددهی خواهد شد.

از آنجایی که کنسانتره و پلت های آماده با قیمت بیشتری به بازار عرضه میشوند در برخی موارد دان مرغ از خود مرغ گران تر تمام میشود. به همین منظور مرغداران سعی میکنند با تجهیزات مرغداری همچون آسیاب میکسر و بالابر در محل مرغداری خود دان مصرفی مرغ ها را تولید کنند.

مرغ ها در مقاطع سنی مختلف نیاز به جیره غذایی خاصی دارند و غذای آنها باید ترکیب مناسبی از انواع مواد غذایی و ویتامین ها و مواد معدنی و آلی باشد. بعنوان مثال تغذیه جوجه های یک روزه با نیمچه ها و یا مرغ های بالغ فرق دارد. همچنین جیره غذایی گله های مولد و یا تخمگذار و یا مرغان گوشتی نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز به توضیح نحوه تولید دان و پلت مرغ گوشتی پرداخته ایم.

جیره نویسی غذای مرغ

جیره نویسی مرغ و تهیه دان مناسب فرایند حساسی می باشد. مواد تشکیل دهنده دان مرغ باید با ترکیب مناسب با یکدیگر مخلوط شوند تا تمام مواد مغذی مورد نیاز مرغ ها با آن تأمین شود. یک اشتباه ساده در فرمول و جیره نویسی می تواند هزینه تولید را افزایش دهد و برای تولید کننده بسیار گران تمام شود.

جیره نویسی مرغ

برای جیره نویسی و تهیه دان مرغ باید درک کاملی از موارد زیر داشته باشید :

  • مواد مغذی مورد نیاز مرغ ها با توجه به سن و هدف پرورشی آنها (تخمگذار، گوشتی و یا مولد)
  • نحوه فراوری و ترکیب مواد غذایی
  • براورد هزینه مواد اولیه و تشکیل دهنده دان مرغ

مرغداران صنعتی معمولا برای جیره نویسی مرغان خود از متخصصان تغذیه ای و تجهیزات مرغداری پیشرفته بهره می برند. در امر جیره نویسی باید به ترکیب صحیح مواد و مقدار انرژی و پروتئین آن بسیار دقت نمود.

در صورتیکه غذای دریافتی مرغ ها بیش از اندازه مقوی باشد، علاوه بر افزایش هزینه های تولید مرغ ها دچار چاقی و بلوغ زود رس میشوند که به نوبه خود مشکلات زیادی برای مرغدار به وجود می آورد. ضعیف بودن جیره غذایی نیز باعث سوء تغذیه و کاهش سرعت رشد و کاهش بازدهی تولید میشود.

نکات مهم به هنگام تهیه دان مرغ

فرمولاسیون دان مرغ هم یک علم و هم یک هنر می باشد و نیاز به دانش دامپزشکی و کمی خلاقیت دارد. ارزش انرژی غذایی دریافتی مرغ ها با واحد کیلوکالری و پروتئین دریافتی آنها نیز با درصد بیان میشود. همچنین میزان عناصر معدنی و اسیدآمینه های قابل هضم و ریز مغذی ها نیز به صورت درصد در جیره غذایی مرغ ها مشخص میشوند.

در تهیه جیره نویسی مرغ گوشتی باید از منابع غذایی پر انرژی، منابع پروتئینی، منابع فسفر، منابع کلسیم و افزودنی ها مجاز و برخی از داروها استفاده نمود. تمامی این مواد می بایست با دستگاه میکسر مرغداری کاملا با هم مخلوط شوند تا دان به دست آمده ترکیبی یکنواختی داشته باشد.

نکات مهم به هنگام تهیه دان مرغ

مواد غذایی اصلی مورد نیاز طیور و مرغ های گوشتی شامل آب، انرژی، پروتئین اسید آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. به هنگام تهیه دان مرغ تمامی مواد غذایی مورد استفاده باید کیفیت بالایی داشته باشند. هر نوع آلودگی و یا کپک زدگی به سرعت باعث ایجاد بیماری های عفونی به خصوص در جوجه ها میشود.

تدوین جیره غذایی که تمامی احتیاجات طیور را در بر داشته باشد نیاز به تخصص و آزمایش دارد. اگر قصد دارید که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت کنید لازم است که حتما با یک متخصص غذایی دامپزشک مشورت نمایید.

انواع فرم دان مرغ

فرم دان مرغ با توجه به سن پرنده در سه مدل مختلف آردی، کرامبل و پلت تولید میشود. خوراک جوجه ها باید آردی باشد. سپس با گذشت 7 الی 10 روز به تدریج خوراک جوجه ها ترکیبی از دان آسیاب شده و کرامبل می شود. در نهایت نیمچه ها تا زمان کشتار با دان پلت و پفکی تغذیه میشوند.

دان مرغ شامل چه مواردی است؟

پروتئین خام : رشد عضلات و شکل گیری بافت بدن جوجه ها به پروتئین بستگی دارد. جوجه ها معمولا در ابتدا با جیره های پیش استارتر تغذیه میشوند که درصد پروتئین بالایی دارد. در ادامه وقتی جوجه ها به سن 2 هفتگی رسیدند سطح پروتئین جیره آنها کمی کاهش داده میشود.

به منظور تأمین پروتئین مورد نیار مرغ ها می توان از منابع گیاهی همچون کنجاله های سویا، گیاه کانولا، آفتابگردان، تخم پنبه و … استفاده نمود.

انرژی : طیور به صورت روزانه به مقدار معینی انرژی نیاز دارند. انرژی قابل متابولیسم با انرژی که جیره دارد فرق میکند. چرا که بخشی از انرژی دفع می شود. بهترین منابع غذایی پر انرژی برای تهیه دان مرغ شامل غلات پر مصرف همچون ذرت، گندم، جو، سبوس برنج و سبوس گندم، نرمه گندم و … می باشد.

گندم بعد از سن 7 روزگی و به شرط رسیدن جوجه ها به وزن بیش 150 گرم باید در تهیه دان مرغ مورد استفاده قرار گیرد.

ریزمغذی ها : کمبود ویتامین ها در بدن جوجه ها باعث ایجاد بیماری شده و تلفات زیاد به بار می آورد. بنابراین جیره غذایی آنها باید شامل ریزمغذی های مهم و انواع ویتامین های محلول در آب و یا محلول در چربی باشد. هر چند مرغداران به صورت مرتب از انواع مولتی ویتامین ها در برنامه غذایی جوجه ها استفاده میکنند.

مواد معدنی : مهمترین مواد معدنی مورد نیاز مرغ ها شامل کلسیم، فسفر، سدیم، منیزیم، سولفور و حتی عناصر معدنی کم مصرف همچون ید، سلنیوم، آهن و … میباشد.

از دی کلسیم فسفات مونو کلسیم فسفات و … می توان برای تأمین فسفر قابل هضم مورد نیاز مرغ ها استفاده کرد. منابع کلسیمی همچون کربنات کلسیم و یا پودر استخوان و پودر صدف دریایی و … نیز برای تأمین کلسیم مورد نیاز مرغ ها در تهیه دان مرغ قابل استفاده می باشند.

سایر افزودنی ها : پلت مرغ گوشتی باید شامل پودر گوشت و یا پودر ماهی و مرغ و … باشد که این منابع غذایی دارای اسید آمینه های خالص همچون متیونین، لایزین و … بوده که برای رشد مرغ ها بسیار مفید میباشد.

همچنین بسیاری از کارخانه های تولید دان مرغ از افزودنی هایی همچون رنگدانه ها، طعم دهنده ها، داروهای ضد کوکسیدیوز و ریز مغذی ها نیز استفاده میکنند.

کنترل کیفیت دان

بعد از تهیه جیره غذایی مرغ یک نمونه از این دان باید مورد بررسی قرار گیرد. برای همین منظور باید دان تهیه شده به لحاظ ارزش غذایی و درصد مواد تشکیل دهنده مورد تحلیل قرار گیرد.

اهداف اصلی تولید دان مرغ

تغذیه مرغ های گوشتی شامل سه مرحله اصلی پیش دان، رشد دان و پس دان می باشد. بیشترین سطح احتیاجات غذایی در سن پایین و سن یک هفتگی جوجه ها می باشد و جوجه ها با پیش دان تغذیه میشوند. سپس احتیاجات غذایی به مرور زمان تا سن کشتار کاهش پیدا میکند.

همچنین جیره اصلی بر اساس اهداف تولید در سه شکل متفاوت تولید میشود:

هدف شماره 1 : تهیه جیره غذایی با سطح انرژی بالا به هدف رسیدن به بیشترین ضریب تبدیل و افزایش وزن.

تهیه این نوع جیره هزینه تولید بیشتری دارد و باعث افزایش چربی مرغ و برخی مشکلات متابولیکی در حیوان میشود. این نوع مرغان معمولا جهت مصارفی هچون مرغ بریان، آبپز و در برخی صنایع غذایی خاص استفاده میشوند.

هدف شماره 2 : تولید گوشت سینه در حد مطلوب

این نوع دان مرغ انرژی کمتری دارد ولی میزان پروتئین خام و اسید آمینه های آن بالا می باشد. در نتیجه مصرف این نوع دان توسط مرغ ها، میزان چربی لاشه مرغ کاهش یافته و در عوض عضله سینه به خوبی رشد میکند. این جیره برای وزن گیری مناسب نیست ولی هزینه تولید آن در حد مطلوب می باشد.

هدف شماره 3 : کاهش هزینه های تولید دان

برای تهیه این نوع دان، سطح مواد مغذی و ریز مغذی ها را کاهش می دهند. در نتیجه مصرف این جیره هر چند ضریب تبدیل بالا می رود ولی وزن گیری مرغ ها در حد مطلوب نخواهد بود. اما قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغدار با مصرف این جیره ارزان تمام میشود.

جدول میزان انرژی و پروتئین مورد نیاز مرغ گوشتی

سن0 الی 10 روزگی11 الی 28 روزگی29 الی 41 روزگی41 روزگی تا زمان کشتار
انرژی (کیلوکالری)2915297030403070
پروتئین خام (درصد)22.3520.6018.4017.5

یک نمونه فرمول تهیه دان و پلت برای مرغ

در ابتدا لازم است که وزن دقیق اجزای دان را اندازه بگیرید. موادی که نیاز به خرد شدن دارند (همچون ذرت و کنجاله سویا) باید با دستگاه آسیاب مرغداری خرد شوند. در ادامه نمک، مکمل های معدنی و ویتامین ها نیز با مقداری از دان اسیاب شده مخلوط خواهند شد. سپس روغن مایع به مخلوط دان خرد شده اضافه میشود و دان حاصل به مدت 20 دقیقه در دستگاه میکسر مرغداری مخلوط میشود. بدین ترتیب تمامی مواد با ترکیب یکنواخت در داخل دان به دست آمده پخش میشوند. در نهایت دان به دست آماده توسط دستگاه مخصوص به شکل پلت قابل برداشت خواهد بود و در کیسه های بزرگ جمع آوری میشود.

یک نمونه فرمول برای تهیه یک تن (1000 کیلو گرم) دان مرغ

مواد تشکیل دهنده0 الی 10 روزگی11 الی 21 روزگی22 الی 40 روزگی40 روزگی تا زمان کشتار
ذرت554 کیلوگرم581 کیلوگرم642 کیلوگرم694 کیلوگرم
کنجاله سویا380 کیلوگرم350 کیلوگرم290 کیلوگرم240 کیلوگرم
روغن مایع (گیاهی)10 کیلوگرم13 کیلوگرم13 کیلوگرم16 کیلوگرم
صدف معدنی3 کیلوگرم3 کیلوگرم2 کیلوگرم2 کیلوگرم
نمک3 کیلوگرم3 کیلوگرم3 کیلوگرم3 کیلوگرم
افزودنی های مجاز (5 درصد)50 کیلوگرم50 کیلوگرم50 کیلوگرم50 کیلوگرم

افزودنی های مجاز شامل دی کلسیم فسفات، کربنات کلسیم، انواع مکمل های معدنی و ویتامینه، سبوس گندم، محرک های رشد، داروی های ضد کوکسیدیوز و … می باشد که درصد این مواد باید طبق نظر کارشناس دامپزشک تعیین شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

56 دیدگاه در “آموزش تهیه دان و جیره غذایی مرغ گوشتی

  1. توکل نوری گفت:

    سلام وقت بخیر امید وارم درلباس عافیت به سر ببرید سوالی داشتم ور مورد مواد غذایی مرغ گوشتی در طول ۴۵روز ۱۰۰۰ جوجه چقدر مواد لازمه لطفا هرچی زود تر جواب بدهید ممنون مشم

    1. admin.md گفت:

      سلام دوست عزیز
      در این خصوص باید با یه متخصص جیره نویس مشورت کنید

  2. مبین گفت:

    سلام مرغ های گوشتی من طی ۴۵ روز ب ۳۶۰۰الی ۴کیلو رسیدن منتها از ۵۰۰راس نزدیک ۵۰ راس فلجی دارد مشکل از چیست ؟چگونه پیشگیری کنم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چنتا دلیل میتونه داشته باشه
      1- کمبود کلسیم
      2- بیماری مارک
      3- بیماری نیوکاسل
      4- کمبود فسفر
      5- بیماری تروما
      6- بیماری نوروپاتی

      حالا کدوم یکی از این مشکلات اونو باید یک دامپزشک بیاری مرغ هات رو ببینه بعد بگه چه چیکاری باید بکنی.

  3. ناشناس گفت:

    سلام جوجه دارم سی روزه ولی دان نمی خورن اگر آب روی دانشان بپاشم تانرم بشن تابخورم مشکلی که نداره

    1. admins-r گفت:

      سلام
      جوجه ها از دو ماهگی به بعد دان خور میشن
      فعلا والدین باید بهشون غذا بده.
      والدینش این کارو میکنن؟

  4. احسان گفت:

    سلام بزرگوار لطفا اسید آمینه ها و املاح معدنی هم ذکر کنید چیا هست چون خیلی گرونه بعضیاش مثل تریپتوفان لیزین و غیره
    و اینکه این مواد معدنی و اسیدامینه ها باید از کجا تهیه کنیم که هم ارزون باشه هم خوراکی باشه
    لطفا زودتر پاسخ بدین ممنونم

    1. admins-r گفت:

      سلام احسان
      بله گرونه و راه دیگه ای نیست
      ولی میتونی دان آماده بخری به جاش

  5. Zia khan گفت:

    سلام خسته نباشید
    اگر به جای ویتامین های که مخصوص مرغ است ویتامین های انسانی استفاده کنیم درسته
    یا اینکه ویتامین ها حیوانی بهتر است

    1. admins-r گفت:

      سلام زیاخان البته اگه درست نوشته باشم
      صد در صد بهتره مولتی ویتامینی بگیری که برای مرغ باشه نه انسان یا هر پرنده دیگه ای چون پرنده به پرنده فرق داره.
      بعد میتونی میوه بعدی تا به صورت طبعی هم ویتامین بگیرن.
      مثلا سیب، هویج، پرتغال، نارنگی یا هر میوه ای که دیدی زیاد دوست دارن.
      کاهو، کدو و سبزیجاتم خوبن.

  6. رض گفت:

    سلام روز شما بخیر
    نوع دان و مقدار دان مورد نیاز برای 2 عدد مرغ و 2 عدد خروس جانپر 8 ماهه در روز چه مقدار می باشد . با سپاس از راهنمایی شما

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام نمیشه دقیق گفت اما هر مرغ بالغ روزانه حدود 100 گرم دان مصرف میکنه این عدد حدودی است

  7. Mansoor گفت:

    بسیار خوب اطلاعات بود اما ویتامین خلم نه فهمیدم که چی اس

    1. andisheh-m-admin گفت:

      ممنونم . منظورتون پروتئین خام هست ؟ توضیح داده شده در متن

  8. ناشناس گفت:

    سلا م وقت بخیر
    اگه بخوام ۵۰تا جوجه مرغ بخرم تا ۷ماهگی پرورش بدم و بفروشم روزانه به ازای هر جوجه مرغ چند گرم باید مصرف کرد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام این مورد به سن پرنده بستگی داره هر روز میزان خوراکش بیشتر میشه نمیشه یه عدد برای تمام دوره پرورش گفت

    2. یاشار گفت:

      هر مرغ در ۲ ماه ۳.۷۰۰دان مصرف می‌کند. اگه از نژاد های خوب مثل راس کاپ…بپردازی سود میکنید

  9. سلام
    1 ماهگی تا 3 ماهگی باید دان رشد بدی ، برا 20 روز استاتر اوکی هست

    1. محمدرضا گفت:

      سلام جوجه گوشتی های من؟الان 40روز هستن اصلا رشد نکردن هنوز حالا وزن شده نیم کیلو باید چکار کنم

      1. Admin گفت:

        سلام
        تغذیشون چیه ؟
        مولتی ویتامین براشون بخر ، شربت بکمپلکس ، یک سی سی در یک لیتر اب قاطی کن و بده بخورن
        همینطور غذای مخصوص هم براشون بخر ، درسته الان گرون شده غذا ولی اگه نخورن امکان نداره به عنوان گوشتی بشه ازشون استفاده کرد یا فروخت

  10. محمد حسین گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    عذر میخوام واسه ۲۰۰ تا قطعه حدودا چند کیلو دان تا آخر پرورششون مصرف میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به دوره پرورش، شرایط محیطی و نژادشون داره. مثلا مرغ گوشتی صنعتی در یک دوره 45 روزه معمولا 5.5 کیلو دان مصرف میکنه.

  11. کیمیران گفت:

    ملاس از چه چیز ی تهیه مشود،آیا میشود از لاشه حیوانات مرده به طور طیعی نه مریض را خشک کرد وآسیاب و یا گنداب بصورت مایع ملاسی به مرغهای گوشتی ویا تخمی داد؟4

    1. f.gh گفت:

      سلام، دوست عزیز ملاس از چغندر و نیشکر به دست میاد و برخی مرغداران از آن به مقدار کم برای تهیه انرژی بیشتر جیره در خوراک طیور استفاده میکنند.

  12. علی گفت:

    سلام ببخشید میشه بگین اسم دان های مخصوص هر دوره چیه و از چه موادی تشکیل شدن و چقد ویتامین باید داشته باشه و ویتامین به عدد چند باشه که جوجه گوشتی زود تر جون بگیره اسم پلت و کرامبل و اردی مخصوص جوجه گوشتی بهمون میگین خریداری کنیم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، جیره جوجه گوشتی 4 نوع هستش استارتر، میان دان، پیش دان و پس دان
      تو جدولی که در مقاله اوردیم مواد تشکیل دهنده شو توضیح دادم مقاله رو بخونید. میزان ویتامین هاشو باید دامپزشک متخصص تعیین کنه. در ضمن اگه جوجه شما از نژاد بومی هستش و نژاد صنعتی مثل راس نیست انتظار رشد سریع نداشته باشید نژادهای صنعتی مثل راس، کاپ و هوبارد تو 40 روزگی اماده کشتار میشن ولی اون یکی نژادها تو 4 یا 5 ماهگی به بعد.

  13. Nasir khan گفت:

    سلام وقط بخیر میتونیم دردان مرغ بجای کنجاله سویا از کنجاله کنجد یاکنجاله تخم کتان استفاده کنیم ممنون

    1. سلام
      باید درصد چربی و ویتامین و … این ماده ها رو مقایسه کنی ، اگه از نظر درصد این مواد مشکلی نداشتن یا تفاوتشون کم بود میشه در غیر این صورت مضر هم خواهد بود

      1. مبارک شاه گفت:

        سلام!
        1: جوجه های یک روزه تا بیست روزگی در ۲۴ ساعت چند مرتبه دان برای شان داده شود؟
        2:جوجه های ۲۱ روزه الی ۳۰ روزه در ۲۴ ساعت چند بار دان برایش داد؟
        ۳:جوجه از ۳۱ روزگی تا وقت کشتار در ۲۴ چند بار دان داد؟
        تشکر از محبت تان
        منتظیر پاسخ تان استم

        1. Admin گفت:

          سلام
          مبحث مفصلی هست که اگه دقیق بخواید بررسی کنید هر هفته مقادیر مصرفی متفاوت می شه
          تو نت بگردید هستن که به این موضوع پرداختن ، “میزان جیره مصرفی روزانه مرغ گوشتی” سرچ کن میاره

  14. Nasir khan گفت:

    سلام وقط بخیر میتونیم در دان مرغ ادرک یا پودر ذنجبیل اضافه کنیم ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله ولی به مقدار کم در حد 1.5 درصد کل جیره میتونید استفاده کنید. خاصیت ضد میکروبی داره و باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی و رشد جوجه ها میشه.

  15. حسین گفت:

    سلام میشه از میلورم پودر شده استفاده کرد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، میشه بخشی از پروتئین جیره رو به این روش تأمین کرد ولی توجیه اقتصادی ندارد.

  16. احمد گفت:

    سلام
    ی لیست جیره دان مرغ گوشتی از روز اول تا روز کشتار میخاستم

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره در این زمینه با یک دامپزشک متخصص تغذیه دام و طیور مشورت کنید.

    2. محمد حسین گفت:

      سلام آیا برای خروس هم میتوان این جیره را در نظر گرفت؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، این نمونه جیره برای مرغ های گوشتی بوده. برای خروس بهتره جیره بهتری پیدا کنید

  17. مهران گفت:

    سلام وقت بخیر
    من میخام داخل پلت دانه مرغ کرم خاکی اضافه کنم منجمد شده هست آیا میشه یا باعث فاسد شدنش میشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، کرم خاکی رو به صورت جداگانه بهش بدین.

  18. فرشاد گفت:

    سلام جناب میشه یه شماره تماس ازتون داشته باشم چند تا سوال داشتم اگر لطف کنین ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      سلام، سوالات تون رو همیجا بپرسید، در مورد تجهیزات تهیه دان اگر نیاز به مشاوره داشتید با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید. انتهای این صفحه شماره تماس ها درج شده است.

  19. مم گفت:

    سلام یه جوجه ۴۰ داشتیم که دون مرغیاش داشت تموم میشد ما چند تکه نون سنگک و یه زره سویا رو ریختیم تو مخلوط کن و پودر حاصله رو با دون مرغیاش مخلوط کردیم
    حالا اون جوجمون مرده دلیلش میتونه همین باشه (یکی دو روزه که جیره غذاییشو اینجوری کردیم)

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره علائم رو بگین. نان سنگگ یا پودر سویا برای جوجه 40 روزه مشکلی نداره

    2. حبیب نوروزی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بنده سوال در مورد اولین مرحله پرورش مرغ گوشتی تا آخرین مرحله که روانه بازار میشه
      واینکه اینکار تحت نظر بهداشت می باشد؟
      اگه می‌باشد چطور باید هماهنگ بشیم

  20. رضا گفت:

    سلام مورد آخر افزودنی ها مورد آخر کجا باید تهیه کنیم آیا توی دارو خانه های دامپزشکی می شه ترکیب همه ی اینا رو گیر اورد

    1. f.gh گفت:

      سلام، همانطور که تو مقاله هم گفته شده باید این مورد باید تحت نظر دامپزشک (متخصص تغذیه) تعیین بشه. در بازار کنسانتره 5 درصد هم بهش میگن. اگه بیشتر تحقیق کنید هست ولی داروخانه دامپزشکی نداره. تولید کنندگان مکمل و کنسانتره دام و طیور از این محصولات تولید میکنند. در اینترنت سرچ کنید هست.

  21. رضا گفت:

    سلام می شه به جای صدف از پوست تخم مرغ استفاده کرد و یه جایگزین برای افزودنی مور
    د آخر و کنجاله سویا بگید با تشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله به جای صدف میتونید از پوست تخم مرغ استفاده کنید. به جای کنجاله سویا هم میتوان از پودر گوشت ، کنجاله کلزا ، کنجاله تخم پنبه ، کنجاله کنجد و … استفاده کرد.

      1. رضا گفت:

        سپاس جناب

  22. روح الله گفت:

    خوب و مفید بود.
    ممنون.

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما
      موفق باشید.

      1. رضاسنچولی گفت:

        س.من میخوام مرغ گوشتی پرو رش بدم در جایگاه ۲۰ متر حدود چند تا گنجایش داره .و در طول روز چند بار باید اب دان داد ودر شب ودر این متری گفتم فن چند سانتی خوب است که نصب شود.

        1. f.gh گفت:

          سلام، بستگی به روش پرورشی داره بعنوان مثال بر روی بستر در هر مترمربع حداکثر 10 قطعه و در قفس به ازای هر مترمربع حدودا 25 قطعه میتوان پرورش داد. مقدار دانی که روزانه مصرف میکنند حدودا 110 گرم بوده و شبا نیازی به تغذیه ندارند. برای تهویه هم باید بر اساس موقعیت سالن فن نصب کنید فن 80 در 80 میتواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

          1. میثم گفت:

            سلام
            من از پرورش مرغ گوشتی خوشم میاد و خیلی پیگیری میکنم ببینم کجا اموزش میدن که برم اگه کمک کنید ممنون میشم
            و اینکه ایا این کار واقعا سود اور هستش یا نه

          2. Admin گفت:

            سلام
            در مقدار بالا سود خوبی داره ولی پایین نه ، در مقدار پایین سودش به زحمتش نمی ارزه !

            پرورش مرغ گوشتی در خانه

            پرورش مرغ گوشتی در سالن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.