مقالات رطوبت ساز و مه پاش

11 تفاوت دستگاه بخور گرم و سرد | دستگاه بخور گرم بهتره یا سرد؟

بخور سرد بهتر است یا گرم - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

آشنایی با تفاوت ها و کاربردهای بخارساز گرم و سرد

بیشتر افراد برای از بین بردن خشکی هوا در زمستان و مطبوع کردن هوای محیط اطراف خود از دستگاه بخور استفاده می کنند. دستگاه های بخور در دو نوع بخور سرد و بخور گرم ساخته می شوند. دستگاه بخور سرد با استفاده از ارتعاش صدا و امواج فراصوتی ، بخار و مه سرد ایجاد میکند. در حالی که بخور گرم با تبخیر آب داخل مخزن و انتشار آن در محیط ، مه ایجاد می کند.

با توجه به اینکه این دو دستگاه بخار متفاوتی تولید می کنند ، شناخت تفاوت ها ، کاربرد و موارد استفاده از آنها اهمیت زیادی دارد. برای راهنمایی بیشتر خریداران این نوع دستگاه ها مطالبی در این نوشته از فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز آماده کرده ایم ، توصیه میشود آنها را مطالعه بفرمایید.

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» قابل استفاده برای تولید رطوبت سرد و یکدست در منزل
» دارای ابعاد کوچک و امکان حمل و جابجایی اسان
» امکان تنظیم زمان کارکرد دستگاه با استفاده از تایمر دو زمانه
قیمت : 4,250,000 تومان

دستگاه بخور سرد چیست ؟

در دستگاه بخور سرد، رطوبت لازم با استفاده از پیزوسرامیک ها ایجاد می شود که در واقع از طریق ایجاد امواج مافوق صورت (خارج از محدوده شنوایی انسان) شکستن پیوندهای مولکولی آب اتفاق می افتد، بنابراین بخار تولید شده توسط این دستگاه ها بسیار ریز و در حد میکرون هستند که حالتی مه مانند خواهند داشت، هم چنین به این دستگاه ها مهساز نیز گفته می شود.

با توجه به اینکه دمای بخار تولید شده توسط این دستگاه ها ، دقیقا با دمای آب یکسان خواهد بود و در صورت استفاده از آب سرد، بخاری سرد تولید خواهند کرد، از این رو به آنها، دستگاه بخور سرد می گویند. از جمله مزیت های این دستگاه ها می توان به تولید مه غلیظ و خنک اشاره کرد که برای جنش و عروسی ها بسیار مناسب است و هیچ نوع خیسی و حالت شبنم ایجاد نمی کند. این دستگاه ها دارای یک فن پخش کننده هوا می باشند که بخار تولید شده را در محیط پخش می کند و دارای ظرفیت های مختلفی هستند که با توجه به حجم محیط مورد نظر قابل انتخاب خواهند بود. برای مشاهده انواع آنها می توانید به صفحه رطوبت سازهای اولتراسونیک مراجعه کنید.

تنها معایب این دستگاه ها ، آهک بستن پیزو ها می باشد که به صورت دوره ای باید تمیز شوند و در صورت استفاده از آب تصفیه شده و یا آب دارای سختی پایین ، این مشکل به ندرت اتفاق خواهد افتاد. استفاده از بخور سرد در فصل تابستان به خنک شدن جزئی هوای محیط نیز کمک می کند. این دستگاه ها بی خطر بوده و بخار آن هیچ اثر سوختگی ایجاد نمیکند؛ لذا برای منازلی که کودک یا حیوانات خانگی دارند، بهترین وسیله برای افزایش رطوبت خانه خواهد بود. در نوشته نحوه کار رطوبت سازهای اولتراسونیک می توانید به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید.

انواع دستگاه بخور گرم خانگی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

آشنایی با کاربردهای بخارساز سرد

جهت آشنایی بهتر با این دستگاه ها، بهتر است با کاربردهای آنها در صنایع مختلف آشنا شوید که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

الف – استفاده در دستگاه های جوجه کشی جهت تامین رطوبت مورد نیاز جوجه کشی که رطوبت اولتراسونیک جوجه کشی یکی از آنها می باشد. 

ب – استفاده در انواع گلخانه های میوه و سبزیجات جهت تامین رطوبت مناسب برای رشد گیاهان که در مقاله بهترین رطوبت ساز برای گل و گیاهان به این مورد اشاره شده است. 

ج – در سالن های پرورش قارچ کاربرد فراوانی داشته و نقش به سزایی در رشد قارچ ها دارند که در نوشته رطوبت ساز سالن قارچ به این مبحث پرداخته شده است. 

د – استفاده در کارخانه و کارگاه های نساجی که در مقاله رطوبت ساز مناسب برای کارخانه نساجی به این مورد پرداخته شده است. 

هـ – سایر صنایع همچون صنعت چاپ و کاغذ سازی ، انبار و سردخانه میوه و سبزیجات ، سالن نگهداری طوطی و عروس هلندی و … که در نوشته رطوبت ساز مناسب برای عروس هلندی به تمامی اطلاعات لازم اشاره شده است. 

دستگاه بخور گرم چیست؟

بخار تولیدی در دستگاه های بخور گرم، کاملا داغ است چرا که بخار مورد نظر از طریق جوشیدن آب تولید می شود. در واقع المنت های حرارتی تعبیه شده در این دستگاه ها سبب تبخیر آب و تولید بخار می شوند و با توجه به اینکه بخار داغ فشار بالایی دارد، بنابراین بدون نیاز به فن از لوله های بخار ساز به بیرون هدایت پیدا می کند. 

استفاده از بخار سازهای گرم در فصل های سرد سال سبب گرم شدن خانه و افزایش سطح رطوبت محیط می شود، از آنها در دستگاه های جوجه کشی و سایر صنایع نیز می توان استفاده کرد. دستگاه های بخور گرم نیز در سطح خانگی و کوچک و سطح بزرگ و صنعتی تولید می شوند که دستگاه بخارساز صنعتی یکی از نمونه های آن است.

بویلر یکی از نمونه های بزرگ و صنعتی بخار ساز گرم است که از آن برای تولید انبوه بخار گرم مورد نیاز گلخانه ، سالن پرورش قارچ ، گرمایش خانه و سالن و …. استفاده می شود. 

از دستگاه بخور گرم خانگی بیشتر در فصل زمستان و برای از بین بردن خشکی هوا و تنفس بهتر استفاده می شود. از جمله معایب این دستگاه می توان به مصرف برق زیاد و خطر سوختگی در آنها اشاره نمود. مخصوصا اگر این دستگاه در دسترس کودکان باشد ، می تواند باعث سوختگی پوست شود. بنابراین در صورت استفاده از بخارسازهای گرم در خانه ، حتما آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات و پرندگان خانگی قرار دهید.

تفاوت های عمده دستگاه های بخور گرم و سرد :

دستگاه بخور سرد دارای تفاوت هایی با دستگاه بخور گرم است، به همین دلیل یکی به جای دیگری کاربرد ندارد، از جمله مهم ترین تفاوت های آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- تولید رطوبت در بخار سازهای سرد با استفاده از امواج اولتراسونیک می باشد، ولی در بخارسازهای گرم با استفاده از المنت های حرارتی است. 

2- بخارسازهای سرد برای فصل های گرم سال مناسب است که از آن برای خنک کردن هوا و افزایش رطوبت می توان استفاده کرد، اما بخار سازهای گرم برای زمستان مناسب تر است. 

3- بخار تولید شده توسط بخار سازهای گرم می تواند سوزانده باشد بنابراین باید آن را دور از دسترس اطفال و حیوانات قرار دهید. اما بخار ساز سرد هیچ خطری ایجاد نمی کند. 

4- همراه با بخار سرد تولید شده مقداری آهک و املاح معدنی نیز وارد محیط می شود، بنابراین برای استفاده در محیط های حساس و در حضور بیماران آسمی و قلبی مناسب نیست، اما بخار سازهای گرم ، یک مه تمیز و کاملا صاف و بدون آلودگی تولید خواهد کرد. 

5- بخارسازهای گرم نسبت به دستگاه های بخور سرد، برق زیادتری مصرف می کنند. 

6- امکان تولید بخار گرم یا سرد توسط بخار سازهای سرد وجود دارد کافیست تا به جای استفاده از آب سرد، از آب داغ استفاده کنید. 

7- امکان اتصال دستگاه های رطوبت ساز اولتراسونیک به آب شهری وجود دارد، بنابراین بدون نیاز به پر کردن مخزن ، رطوبت سرد مورد نیاز سالن را تولید خواهد کرد، اما در بخارسازهای گرم معمولا این کار به صورت دستی انجام می شود. 

8- رطوبت سازهای سرد هم در خانه و هم در سالن های تولیدی و گلخانه های مختلف کاربرد دارد، بنابراین از یک دستگاه در مکان های مختلفی می توانید استفاده کنید.

9- دستگاه های بخور گرم قیمت کمتری نسبت به دستگاه های بخور سرد دارند چون از قطعات کمتری تشکیل شده اند.

10- امکان افزودن داروهای گیاهی و خوشبو کننده ها به هر دو دستگاه های بخور سرد و گرم وجود دارد، امکان بخار سازهای گرم، بهتر عمل می کنند. 

11- دستگاه های بخور گرم برای رفع مشکلات تنفسی و خشکی پوست مناسب تر هستند، اما بخار سازهای اولتراسونیک رطوبت زیاد تر و بی خطری ایجاد می کنند. 

بخور سرد یا گرم ، کدام یک برای سرما خوردگی بهتر است؟

اگر چه هر دوی این دستگاه بخار ایجاد میکنند ، اما تفاوت هایی در نحوه کارکرد و نوع بخار آنها وجود دارد. وقتی اتاق سرد می باشد ، بهتر است که از بخور گرم استفاده نمود. از این رو برای کسانی که در زمستان دچار سرماخوردگی میشوند ، استفاده از دستگاه بخور گرم مناسب تر است. اما اگر در فصل تابستان به سرماخوردگی مبتلا شده اید ، می توانید از دستگاه بخور گرم برای تنفس راحت تر استفاده کنید. بخارسازهای گرم سبب رفع التهاب و بهبود عملکرد سیستم تنفسی شده و گرفتگی های بینی و مجرای تنفسی را برطرف می کند.

برای تنفس درمانی کدام دستگاه بخور مناسب است؟

معمولا دستگاه های بخور گرم جهت افزایش رطوبت و رفع مشکلات تنفسی استفاده می شود، اما با توجه به اینکه با افزایش دمای محیط همراه است، بنابراین اگر نیازی به افزایش دمای محیط ندارید، می توانید از رطوبت سازهای اولتراسونیک برای این منظور استفاده کنید، به شرطی که از آب تصفیه شده و یا آب مقطر استفاده نمایید که آهک و املاح معدنی را در محیط رها نکند.

بهترین دستگاه بخور برای اتاق کودک - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

کدام دستگاه بخور برای خشکی پوست بهتر است؟

خشکی پوست یک مشکل خاص در ماه های خشک سال است که برای بیشتر افراد رخ میدهد. خشکی پوست در اثر کمبود چربی پوست و کمبود رطوبت در سطح آن به وجود می آید. وقتی که صحبت از خشکی پوست میشود ، هر دو دستگاه بخور گرم و سرد می توانند برای درمان آن مفید واقع گردند. البته در صورتیکه در منزلتان کودک دارید توصیه میشود از دستگاه بخور سرد استفاده کنید. همان طور که قبلا گفته شد ، کودکان با لمس دستگاه بخور گرم دچار سوختگی پوست خواهند شد. البته برای افراد بزرگسال نیز احتمال سوختگی پوست با بخور گرم در اثر بی احتیاطی وجود دارد.

کدام دستگاه بخور برای آلرژی و مشکلات سینوسی بهتر است؟

دستگاه های بخور برای کمک به درمان آلرژی و مشکلات سینوسی نیز به کار می روند. البته بیشتر از بخور سرد در این زمینه استفاده می شود. اما به هر حال از دستگاه بخور گرم نیز می توان در این زمینه بهره برد. حتی در برخی از دستگاه های بخارساز می توان به صورت جداگانه مواد ضد عفونی کننده قرار داد تا به همراه بخار آب محیط اطراف را از آلودگی ها پاک نماید. دقت داشته باشید که رطوبت زیاد باعث رشد قارچ ها و کپک ها میشود.

از این رو نباید میزان رطوبت محیط به بالای 40 درصد برسد. همچنین در دستگاه بخور سرد اگر ، آب مورد استفاده آلوده به میکروب باشد ، می تواند از طریق بخار در هوا منتشر و باعث بیمار شدن افراد گردد. از این رو توصیه میشود در مخزن این دستگاه ها آب مقطر ریخته شود. در دستگاه بخور گرم به دلیل به جوش آمدن آب و دمای زیاد آن تقریبا تمامی میکروب ها از بین می روند و نیازی به ریختن آب مقطر در آنها نیست.

سخن کلی

در این نوشته در مورد کاربردها و تفاوت های دستگاه بخور سرد و گرم مطالب مفیدی ارائه شد، هم چنین به صورت کلی با کارکرد آنها اشنایی پیدا کردید، در صورتی که سوال یا پیشنهادی دارید، از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.