مقالات گلخانه

آموزش راه اندازی گلخانه پرورش گل ارکیده

آموزش راه اندازی گلخانه پرورش گل ارکیده - اندیشه سبز

آموزش راه اندازی گلخانه و پرورش گل ارکیده

یکی از گل های سرشاخه ای بسیار پرطرفدار و قابل کشت در هر گلخانه، گل ارکیده می باشد. با ایجاد شرایط کنترل شده دما و رطوبت می توان گل ارکیده را به بهترین شکل پرورش داده و جهت کسب درآمد پایدار و چهار فصل به بازار ارائه کرد. 

در این نوشته از اندیشه سبز به تمامی مراحل لازم برای راه اندازی یک گلخانه و پرورش گل ارکیده در آن خواهیم پرداخت و شما را به صورت مرحله به مرحله با این کسب و کار آشنا خواهیم کرد. 

هیتر گرمایشی New Ajax
هیتر گرمایشی New Ajax
» مجهز به 16 لوله برای انتقال هوای گرم در گلخانه
» تولید گرمای کاملا پاک و بدون آلاینده
» دارای تابلو برق اتوماتیک با قطعات مرغوب
قیمت : 21,000,000 تومان

برای راه اندازی گلخانه ارکیده به چه مقدار فضا نیاز دارم؟

اگر قصد راه اندازی یک گلخانه خانگی را دارید، در حیاط خانه خود نیز می توانید آن را راه اندازی کنید اما طبیعتا درآمد چندانی عاید شما نخواهد شد. برای رسیدن به یک درآمد معقول حداقل باید یک گلخانه 200 الی 500 متر مربعی داشته باشید. اما توصیه ما راه اندازي یک گلخانه حداقل 50 متر مربعی است تا با اصول و روش های پرورش گل ارکیده و تکنیک های جلوگیری از پژمردگی آن به صورت عملی آشنا شوید. 

مکان راه اندازی گلخانه باید نورگیر باشد

به عنوان مثال وجود درخت و یا ساختمان در نزدیکی محل راه اندازی گلخانه، مانع از رسیدن نور به گل ها خواهد شد. پس وجود یک زمین صاف و هموار که حداقل روزانه 10 الی 12 ساعت نور کافی برای گل فراهم کند، ضروری است. در مقاله راهنمای انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی گلخانه به تمام این نکات اشاره شده است. 

ویژگی های گلخانه مناسب برای گل ارکیده 

جهت ساخت چهارچوب گلخانه از لوله های گالوانیزه دارای رنگ پوششی استاتیک، لوله های آلومینیومی مقاوم و یا لوله های فولادی دارای رنگ پوششی ضد زنگ استفاده کنید. تمامی این موارد به بودجه شما بستگی دارد. برخی از افراد از چوب و تخته برای ساخت چهارچوب گلخانه استفاده می کنند، با توجه به دوام کم چوب در برابر رطوبت بالای گلخانه، احتمال پوسیدگی سریعتر آنها وجود داشته و گلخانه پس از مدتی از هم پاشیده می شود.

ویژگی های گلخانه مناسب برای گل ارکیده - اندیشه سبز

برای پوشش گلخانه نیز از نایلون های ضخیم مخصوص گلخانه می توانید استفاده کنید، اما در صورت استفاده از پلی کربنات دوجداره، هم در مصرف انرژی صرفه جویی خواهد شد، هم دوام بالایی دارد و هم طول عمر گلخانه شما افزایش خواهد یافت. بهتر است از پلی کربنات های شفاف استفاده کنید که نور کافی به گل ها برسد. 

سازه گلخانه نیز به یکی از شکل های اسپانیایی، ایرانی و یا تونلی می تواند باشد که در مقاله انواع طرح و سازه گلخانه به صورت مفصل در این باره بحث شده است. پ

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه کدامند؟

  1. هیتر : برای گرم کردن گلخانه در فصل های سرد سال (مشاهده انواع هیترهای گلخانه)
  2. فن تهویه برای خروج گرما و رطوبت مازاد
  3. فن سیرکوله برای یکنواخت کردن گرما و رطوبت در تمامی قسمت های گلخانه 
  4. دماسنج و رطوبت سنج جهت سنجش دما و رطوبت گلخانه
  5. رطوبت ساز اولتراسونیک یا نازلی (در صورت راه اندازی گلخانه در مناطق جغرافیایی خشک)
  6. سیستم آبیاری 
  7. لامپ های روشنایی led یا فلوئورسنت
  8. تابلو برق 
  9. گلدان
  10. سایر تجهیزات لازم 

آشنایی با شرایط کشت گل ارکیده 

آشنایی با شرایط کشت گل ارکیده - اندیشه سبز

پس از راه اندازی گلخانه باید جهت کشت گل های ارکیده اقدام کنید. این گل نیز شرایط دما و رطوبتی خاص خود را دارد که حتما باید توسط دستگاه های دماسنج و رطوبت سنج کنترل شده و با استفاده از تجهیزاتی مانند هیتر، فن تهویه ، رطوبت ساز و … شرایط ایده آلی را برای کشت گل ارکیده فراهم شود.

شرایط دمایی کشت گل ارکیده  

این گل در محدوده دمایی 10 الی 27 درجه سانتی گراد بهترین میزان رشد را دارد که این مقدار در روز بایستی بین 15 الی 27 درجه و در شب نیز بین 10 الی 18 درجه رعایت شود. استفاده از هیتر مخصوص گلخانه در زمستان و فن تهویه و پد سلولزی خنک کننده در تابستان ضروری است.

شرایط رطوبتی کشت گل ارکیده 

این گل بسیار به رطوبت حساس است و محدوده رطوبتی مناسب برای کشت آن باید بین 40 الی 70 درصد باشد. بنابراین وجود یک رطوبت سنج در گلخانه و بررسی مداوم سطح رطوبت ضروری است با آبیاری کف گلخانه و خاک گلدان و هم چنین تعریق برگ ها، میزان رطوبت گلخانه به خودی خود افزایش خواهد یافت اما در مواردی که رطوبت کم باشد می توان از مه پاش نازلی و یا رطوبت سازهای اولتراسونیک جهت افزایش سطح رطوبت گلخانه استفاده نمود. 

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» بهره گیری از پیزوسرامیک های مدرن برای تولید رطوبت سبک در گلخانه
» دارای بدنه ABS بسیار سبک و مقاوم
» مجهز به فن برای انتقال رطوبت
قیمت : 6,200,000 تومان

خاک مناسب برای کشت گل ارکیده

خاک این گل باید زهکشی مناسبی داشته باشد، استفاده از خاک های معمولی و سنگین مناسب نیست، بهترین خاک برای آن استفاده از ترکیب کوکوپیت، کوکوچیپس و پرلیت الک شده است. استفاده از زغال فعال، لیکا و خزه اسفاگنوم و پوست درخت صنوبر نیز به کیفیت خاک خواهد افزود، اما حتما در این مورد مطالعات کافی داشته باشید. 

در صورت زیاد بودن تعداد گل ها می توانید از خاک آماده مخصوص گل ارکیده نیز استفاده کنید. 

میزان آب لازم برای گل ارکیده 

گل ارکیده نیاز چندانی به آب ندارد، بنابراین در محیط های جغرافیایی کم آب به خوبی پرورش داده می شوند. این گل هر هفت الی ده روز یکبار به آبیاری نیاز دارد در فصل های تابستان دو بار در هفته و در فصل های سرد سال یک بار در هفته توصیه می شود. در حالت کلی زمانی باید برای آبیاری این گل اقدام کنید که قسمتی از خاک روی گلدان خشک شده باشد. 

در صورت کوچک بودن گلخانه از شیوه آبیاری دستی می توانید استفاده کنید، اما در صورت بزرگ بودن گلخانه حتما باید از شیوه لوله کشی و آبیاری قطره ای استفاده شود تا در آب و زمان شما صرفه جویی به عمل آید.

نحوه شروع کشت گل ارکیده

برای کشت این گل باید از گلدان های شفاف استفاده کرد تا رشد ریشه ها به خوبی دیده شود و مقداری نور نیز به آب بخورد. بهتر است از گلدان های کوچک استفاده کنید تا حمل گل راحت شود و فضای بیشتری را نیز اشغال نخواهد کرد.

نحوه شروع کشت گل ارکیده - اندیشه سبز

کاشت توسط بذر یا پاجوش انجام می شود که آموزش های لازم را در مقالات مربوطه می توانید مطالعه کنید. 

گل ارکیده در سال حدودا دو بار به گل دهی می رسد که زمان فروش به بازار خواهد بود. میزان درآمد کسب شده نیز طبیعتا به تعداد گلدان ها و گل های پرورش داده شما بستگی دارد. 

سوالات متداول در مورد پرورش گلخانه ای گل ارکیده 

در ادامه به چند سوال رایج در مورد پرورش گلخانه ای ارکیده پاسخ خواهیم داد که به پرورش بهتر این گل کمک خواهد کرد:

هزینه راه اندازی گلخانه ارکیده چقدر است؟

با توجه به تغییرات قیمتی بازار، عدد دقیقی نمی توان ارائه داد اما در حالت کلی ، هزینه های راه اندازی شامل خرید تجهیزات ساخت و تجهیزات گرمایشی و تهویه و آبرسانی می شوند که با توجه به مساحت و نوع گلخانه متغیر خواهد بود. در مقاله هزینه های راه اندازی گلخانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

آیا برای راه اندازی گلخانه ارکیده نیاز به مجوز خواهد بود؟

در صورتی که تمایل به راه اندازی یک گلخانه کوچک دارید، بدون نیاز به مجوز نیز می توانید به فعالیت خود ادامه دهید. اما اگر گلخانه ای بزرگ به مساحت چند هکتاری دارید، جهت فعالیت قانونی و گسترش کسب و کار خود و بهره مندی از تسهیلات دولتی نیاز به  اخذ مجوز خواهید داشت. برای این منظور می توانید به واحد جهاد کشاورزی شهر خود مراجعه کنید. 

در کدام استان های امکان پرورش گل ارکیده وجود دارد؟

با توجه به اینکه شرایط دما و رطوبتی در گلخانه قابل کنترل است، بنابراین امکان کشت این گل در تمامی استان ها وجود دارد. تنها نکته مهم در پرورش کنترل دما و رطوبت در طی دوره پرورش است. 

نتیجه کلی در پرورش گلخانه ای ارکیده 

در این مقاله به نحوه راه اندازی گلخانه و پرورش گل ارکیده در آن اشاره شد، این مقاله به صورت کاملا خلاصه و مفید به افزایش اطلاعات شما در این زمینه کمک می کند، اما برای شروع کار حتما باید اطلاعات خود را از طریق مطالعه منابع آموزشی و مشاهده ویدیوهای معتبر و همچنین بهره مندی از تجربیات پرورش دهندگان خانگی و صنعتی تکمیل کنید. 

2 دیدگاه در “آموزش راه اندازی گلخانه پرورش گل ارکیده

  1. سحر گفت:

    سلام توضیحات خوبی ارائه دادید.لطفا بفرماییداگرازطریق جهاداقدام کنم وامی هم به من تعلق میگیرد؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام سحر
      ممنون از حسن توجهت
      اونو باید از خود جهاد کشاورزی سوال کنی
      در این مورد اطلاعی ندارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.