مقالات لبنیاتی

آموزش صفر تا صد راه اندازی مغازه لبنیاتی + برآورد میزان سود

راه اندازی فروشگاه لبنیاتی - سایت اندیشه سبز

آموزش کامل نحوه احداث مغازه ماست بندی و لبنیاتی و برآورد هزینه ها و درآمد

شیر و سایر فراورده های آن از جمله پر مصرف ترین مواد غذایی در ایران و سایر کشورهای جهان می باشند. با توجه به پیشرفت ماشین آلات صنعتی ، بخش زیادی از محصولات لبنی از طریق کارخانجات صنعتی تولید میشوند. اما با توجه به تمایل بیشتر افراد جامعه به مصرف لبنیات سنتی و ارگانیک، بسیاری از کسبه ها به صورت کارگاهی و فروشگاهی به تولید انواع اقلام لبنیاتی مانند کره ، پنیر، خامه ، ماست و … می پردازند.

در صورت آموزش صحیح و کامل، بهره گیری از روش های مدیریتی کارآمد و استفاده از دستگاه های استاندارد ، میزان درآمد مغازه لبنیاتی حدود معادل 25 الی 30 درصد برآورد می شود. با توجه به اینکه این شغل نیاز به آموزش، سرمایه برای خرید تجهیزات مربوطه ، اجاره یا خرید مکان کارگاه و … دارد، لذا قبل از راه اندازی یک مغازه لبنی می بایست تمامی جوانب آن را بررسی کرده و سپس اقدام به عمل نمود و حتما قبل از شروع کار، دوره های آموزشی لازم باید گذرانده شود.

در این مقاله از اندیشه سبز به نحوه راه اندازی کارگاه لبنیاتی ، آموزش ها و تجهیزات لازم برای این کار ، انواع محصولات قابل تولید به شکل سنتی ، میزان درآمد و هزینه ها پرداخته خواهد شد، بنابراین اگر علاقه مند به کسب درآمد در این حوزه هستید، این مقاله را بارها و بارها مطالعه بفرمایید.

مقایسه فرآورده های لبنی سنتی و صنعتی

ابتدا لازم است که لبنیات سنتی را با صنعتی مقایسه کنیم تا دید بهتری نسبت به آنها داشته باشید، در این صورت بهتر می توانید مشتریان خود را برای خرید لبنیات سنتی راضی کنید (این کار تاثیر خوبی در افزایش درامد شما نیز خواهد داشت) :

  • لبنیات صنعتی طعم و مزه بهترین نسبت به محصولات پاستوریزه و صنعتی دارد.
  • شیر مورد استفاده در فراورده های لبنی سنتی ، چربی بیشتری داشته و از دام های تغذیه شده با علوفه تهیه می شود. در حالی که شیر دام مورد استفاده در کارخانه های صنعتی ، کنسانتره و جیره فرموله شده است.
  • در بسیاری از فراورده های لبنی صنعتی از چربی مصنوعی به نام پالم استفاده می شود، در واقع آنها از چربی طبیعی شیر برای تولید کره و خامه استفاده می کنند و به شیر کم چرب باقی مانده ، مقداری روغن مصنوعی پالم استفاده می کنند تا توانایی تبدیل به پنیر یا ماست را داشته باشد. در حالی که در لبنیاتی های سنتی از چربی طبیعی خود شیر استفاده می شود.

بسیاری از مصرف کنندگان محصولات لبنی اعتقاد دارند که محصولات کارخانجات لبنی کیفیت و مزه واقعی همچون روش سنتی را ندارد. ناگفته نماند که از نظر برخی افراد هم سطح بهداشت در روش صنعتی بالاتر از روش سنتی است ، اما اگر اصول اولیه و بهداشتی در زمینه تولید محصولات لبنی رعایت شود ، می توان به صورت سنتی محصولات لبنی بسیار بهداشتی تولید نمود. برای موفقیت در این زمینه ، رضایت مشتری از کیفیت محصولات تولید شده بسیار مهم است. از این رو می بایست از مواد خام تازه و تجهیزات لبنی باکیفیت استفاده نمود. در مقاله شیر پاستوریزه بهتر است یا شیر محلی ، به اطلاعات بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

هزینه های مربوط به راه اندازی فروشگاه لبنیاتی

بیشترین هزینه مربوط در این کسب و کار ، به خرید تجهیزات لبنیاتی و اجاره یا خرید مکان کارگاه مربوط میشود که در ادامه توضیح داده شده اند :

الف – مکان مناسب برای احداث مغازه لبنیاتی

مکان مورد نظر برای راه اندازی مغازه لبنیاتی باید حداقل متراژی به اندازه 60 متر مربع داشته باشد و موقعیت مکانی آن باید به گونه ای باشد که مشتری به آسانی بتواند به محل کار شما دسترسی داشته باشد. این مکان باید کاملا کاشی کاری شده باشد و دارای کف شور و خروجی فاضلاب باشد، هم چنین از امکاناتی مانند آب و برق و گاز بهره مند باشد تا بتوانید تاییدیه ورزات بهداشت را بگیرید.

فروشگاه لبنیاتی - اندیشه سبز

باید بدانید که راه اندازی فروشگاه لبنیاتی نیاز به نیروی کار زیادی ندارد ، اگر شما قصد مدیریت مغازه را برعهده داشته باشید حداکثر دو الی سه نفر نیاز خواهید داشت که در این امر به شما کمک نمایند.

ب – تجهیزات لازم برای راه اندازی کارگاه لبنی

بعد از تهیه مکان شما نیاز به تجهیزات لبنیاتی دارید تا بتوانید محصولات را خودتان تولید کنید، در غیر اینصورت اگر بخواهید محصولات تولیدی دیگران را به فروش برسانید ، سود آنچنان عایدتان نخواهد شد.

تجهیزات لازم برای فروشگاه لبنیاتی ، شامل بیدون یا همان ظرف شیر ، شیر سرد کن ، کره گیر ، خامه گیر (سپراتور)، دستگاه پخت شیر، یخچال ویترینی و فریزری برای نگه داری محصولات لبنی تولید شده ، ترازو ، همزن ، دوغ سردکن و … خواهد بود. توجه داشته باشید که این تجهیزات حداقلی هستند، در صورت نیاز به گسترش کار به تجهیزات بیشتر و مدرن تری نیاز خواهید داشت. در صفحه تجهیزات لبنیاتی به انواع آنها دسترسی خواهید داشت.

متأسفانه در زمینه هزینه نهایی خرید این دستگاه ها نمی توان نظری داد، زیرا قیمت ها همواره و در هر زمانی قابل تغییر هستند، اما با برآورد قیمت این تجهیزات و اجاره زمین، یک عدد تخمینی به دست خواهید آورد. حتما قبل از خرید یک به یک این محصولات دقت کنید و مطالعات لازم را به عمل آورید تا محصولی بی کیفیت و مشکل آفرین خریداری نکرده باشید، مجموعه مقالات لبنیاتی اندیشه سبز به افزایش اطلاعات شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

ج – هزینه های آموزش، راه اندازی و جذب مشتری

علاوه بر دو هزینه فوق، در زمینه آموزش برای تولید فراورده های لبنی، اخذ مجوز از وزارت بهداشت، خرید مواد اولیه و ظروف یکبار مصرف، چاپ بنر و پخش تراکت و… نیز هزینه هایی را خواهید پرداخت که ریز بوده و به مرور زمان اتفاق خواهد یافت.

انواع اقلام و محصولات لبنیاتی برای فروش 

در یک مغازه فروش فراورده های لبنی سنتی می توان ماست پرچرب و کم چرب، خامه ، کره حیوانی، پنیر، کشک، دوغ، شیر پرچرب و کم چرب و… را ارائه داد که نوع این فراوردها با توجه به درخواست مشتری متفاوت خواهد بود؛ به عنوان مثال برخی از آنها خواهان پنیر سفید تازه هستند، اما برخی پنیر کهنه را می پسندند. آگاهی از سلیقه مصرف و نوع پر فروش محصول لبنی در منطقه مورد نظر مهم بوده و حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

شیر خام مورد استفاده باید از دامداری های معتبر و قابل اعتماد خریداری شود، در صورت ناآشنا بودن با دامداری احتمال خرید شیر حاوی آب وجود دارد که اعتبار شما را از بین خواهد برد. شیر خریداری شده توسط بیدون به کارگاه آورده شده و توسط دستگاه پخت شیر، پاستوریزه شده و برای فروش یا تبدیل ، به صورت موقت در دستگاه های شیر سرد کن نگهداری خواهد شد. (اطلاعات لازم را در دوره های آموزشی خواهید آموخت)

راه اندازی مغازه لبنیاتی - اندیشه سبز

برآورد میزان سود و درآمد مغازه لبنیاتی

معمولا سود فروش فرآورده های لبنی بین 25 الی 30 درصد است. بدین معنی که اگر روزانه از بین تمامی این محصولات یک میلیون تومان فروش داشته باشید ، سود خالص شما روزانه 300 هزار تومان خواهد بود. دقت داشته باشید که این اعداد و ارقام فقط مثال بودند، شما اگر بتوانید محصولات خود را با کیفیت بالایی به تولید برسانید و آنها را به خوبی بازایابی نمایید ، درامدهای بسیار بیشتر یاز این کار نصیب شما خواهد شد. هر چقدر کیفیت محصولات شما در حد مطلوب باشد مشتری بیشتری به خود جذب خواهید کرد.

در نتیجه سطح تولید و فروش و در نتیجه سود شما افزایش می یابد. در صورتیکه محصولات شما کیفیت خوبی داشته باشند ، مصرف کنندگان این محصولات به دلیل رضایت همیشه از شما خرید خواهند کرد. شما می توانید دایره فروش خود را حتی با تبلیغات و پخش محصولات خود در مناطق مختلف شهرتان گسترده تر نمایید.

خرید تجهیزات لبنیاتی

اندیشه سبز در راستای محقق شدن اهداف صنعت تولید محصولات لبنی بهداشتی و با کیفیت ، تجهیزات لبنیاتی این صنعت نیز طراحی و تولید میکند. گروه اندیشه سبز با پشتوانه 26 سال فعالیت مستمر در زمینه ساخت تجهیزات صنعتی ، انواع دستگاه شیر سردکن ، ظرف و بیدون شیر ، خامه گیر ، انواع پروسس تانک ، انواع کره گیر ، دستگاه پخت شیر ، هموژنایزر و … به بازار عرضه می نماید. برخورداری از قطعات بسیار با کیفیت ، رعایت استاندارهای جهانی و تبعیت از اصول بهداشتی در کنار راندمان و دوام بالا از جمله ویژگی های اصلی این تجهیزات می باشد. ناگفته نماند که این محصولات دارای 12 ماه گارانتی معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش نیز می باشند.

خرید تجهیزات لبنیاتی نیاز به مشاوره و راهنمایی های تخصصی دارد، در صورتیکه در این زمینه تجربه کافی ندارید ، پیشنهاد میکنم از مشاوره رایگان متخصصان ما بهره مند شوید. برای این کار کافی است با یکی از شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.