مقالات گلخانه

بررسی امکان پرورش پاپایا در گلخانه و تجهیزات لازم آن

آموزش نحوه راه اندازی گلخانه پاپایا و ملزومات لازم آن - اندیشه سبز

آموزش نحوه راه اندازی گلخانه پاپایا و ملزومات لازم آن

پرورش میوه پاپایا در گلخانه امکان پذیر است و بین شش الی نه ماه طول می کشد تا بوته پاپایا میوه دهد. در صورتی که دما و رطوبت گلخانه به خوبی کنترل شود و از خاک مناسب و غنی شده ای استفاده شود، سرعت رشد و میوه دهی گیاه بیشتر خواهد شد. در صورتی که علاقه مند به پرورش پاپایا و سایر میوه های گرمسیری در گلخانه هستید، حتما این مقاله از اندیشه سبز را به خوبی مطالعه کنید تا با شرایط، تجهیزات و هزینه های لازم برای شروع این کار آشنا شوید. 

آشنایی با پاپایا و شرایط کشت آن

میوه پاپایا کمی شیرین است و طعم دلپذیری دارد، طعم این میوه نسبت به اقلیم های جغرافیایی مختلف می تواند شیرین تر یا کمی تند باشد. پاپایا محبوب صبحانه در بسیاری از کشورها است و همچنین در سالاد، پای، شربت، آب میوه و شیرینی استفاده می شود. میوه نارس را می توان مانند کدو حلوایی پخت.

بهترین محدوده دمایی برای رشد گیاه آن بین 21 الی 32 درجه سانتی گراد است، حداقل دمای رشد 16 درجه سانتی گراد است که در صورت کاهش دما با پژمردگی و خشکیدگی گیاه رو به رو خواهید شد. جهت رشد و نمو بهتر ریشه گیاه ، بهتر است دمای خاک را در حداقل دمای 16 درجه سانتی گراد و یا بیشتر از آن حفظ کنید. 

محدوده رطوبتی مناسب برای رشد این میوه نیز بین 60 الی 85 درصد است. با آبیاری مرتب خاک و استفاده از دستگاه های رطوبت ساز می توان این مقدار رطوبت را تامین کرد. در صورت کاهش رطوبت محیطی و افزایش دما، شاهد رشد کنه های قرمز و ریزش زودهنگام برگ های درخت خواهید بود. 

رطوبت ساز التراسونیک 1200
رطوبت ساز التراسونیک 1200
» مناسب برای تولید رطوبت یکدست و پاک در گلخانه
» بهره گیری از پیزوسرامیک هایی با تکنولوژی ژاپن
» برخورداری از پنل تمام اتوماتیک
قیمت : 9,350,000 تومان

پاپایا در خاک شنی و با زهکشی خوب بهتر رشد می کند. درختان پاپایا بیش از یک روز در خاک غرق شده در آب زنده نمی مانند. در جایی که خاک ممکن است مرطوب باشد، پاپایا را روی تپه ای بکارید تا از زهکشی خوب اطمینان حاصل شود. پاپایا PH خاک 5.5 تا 6.5 را ترجیح می دهد، برای اطمینان از ph خاک حتما توسط کارشناسان کشاورزی مورد تست قرار بگیرد. 

پاپایا نسبت به سایر میوه ها به آب کمتری نیاز دارد، در صورتی که میزان تبخیر سطحی گلخانه کنترل شود و از روش آبیاری قطره ای نیز استفاده شود، میزان نیاز آبی آن کمتر نیز خواهد شد، درخت پاپایا در روش آبیاری قطره ای معمولا در هفته به 50 لیتر آب نیاز دارد اما در روش آبیاری با آبپاش در هفته به 160 لیتر آب نیاز دارد. 

اقدامات لازم برای شروع کشت پاپایا در گلخانه 

با اینکه کشت پاپایا در گلخانه اقدامی نوین است، اما بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی این روش را در پیش گرفته اند و چند سالی است که در ایران نیز پرورش دهنده ها به کشت گلخانه ای پاپایا و سایر میوه های گرمسیری روی آورده اند.

اقدامات لازم برای شروع کشت پاپایا در گلخانه - اندیشه سبز

داشتن زمین مناسب و ترجیحا حاصلخیز که به آب و برق و گاز شهری دسترسی داشته باشد، مهم ترین اقدام برای شروع کار است. در صورت نبود خاک مناسب، امکان غنی سازی با کودهای حیوانی و شیمیایی وجود داشته باشد، هم چنین باید از مناسب بودن ph و زهکشی خاک باید اطمینان حاصل شود. 

بهتر است زمین انتخابی به جاده های اصلی شهر نزدیک باشد تا فرایند حمل و نقل مواد اولیه و تجهیزات و ارسال محصولات به آسانی صورت گیرد و مشتریان نیز سریعتر شما را پیدا کنند. این مکان باید از شهرک های صنعتی و سالن های پرورش دام و طیور و… صنایع خطرناک و متصاعد کننده گازهای آلوده فاصله داشته باشد. 

تجهیزات راه اندازی گلخانه پاپایا 

با توجه به ارتفاع زیاد درخت پاپایا، لازم است که ارتفاع گلخانه را تا 10 متر بالا ببرید، چرا که ارتفاع این درخت ها گاهی تا 10 متر نیز بالا می رود. از جمله تجهیزات لازم و مهم برای راه اندازی این گلخانه می توان موارد زیر را برشمرد : 

  1. چارچوب اصلی گلخانه (لوله های گالوانیزه یا فولادی)
  2. پوشش گلخانه (پلی کربنات دو جداره یا نایلون ضد uv)
  3. پیچ و مهره و صفحه ستون ها (برای ساخت اسکلت گلخانه)
  4. فن تهویه (برای تنظیم دما و رطوبت)
  5. فن سیرکوله (برای یکنواخت کردن دما و رطوبت در تمامی قسمت های سالن)
  6. دریچه هوا (برای خنک کردن گلخانه)
  7. هیتر مخصوص گلخانه (برای گرم کردن سالن در صورت پایین بودن دما)
  8. رطوبت ساز نازلی یا اولتراسونیک (جهت تامین رطوبت در صورت خشک بودن هوا)
  9. سیستم آبیاری (در صورت آبیاری قطره ای نیاز به لوله کشی ، پمپ و مخزن آب دارد)
  10. لامپ برای روشنایی 
  11. سنسور دما و رطوبت (جهت اطلاع از دما و رطوبت گلخانه و اتصال آن به تابلو برق)
  12. تابلو برق (جهت کنترل برق ورودی گلخانه و خودکار سازی سیستم های تهویه ، تامین حرارت و رطوبت )

 

 

 

 

نحوه شروع کشت پاپایا در گلخانه 

پس از راه اندازی گلخانه، غنی سازی خاک گلخانه ضروری است. برخی از پرورش دهندگان قبل از راه اندازی گلخانه ، خاک را غنی سازی و زهکشی می کنند، سپس سازه ها را بر روی زمین نصب میکنند، این کار کاملا به سلیقه پرورش دهنده بستگی دارد. اما راه اندازی گلخانه باید طوری باشد که در آینده نیز امکان زهکشی و غنی سازی مجدد خاک وجود داشته باشد. 

پس از غنی سازی خاک، نوبت به کاشت بذر خواهد رسید. بذرها را از فروشنده های مطمئن و خوش سابقه تهیه کنید. بهتر است بذرها را از میوه های کاملا رسیده تهیه کرده و برای مدت کوتاهی خشک کرد. 

در پرورش گلخانه ای ، نیازی به فصل خاصی برای کشت نیست، در هر زمانی می توان این کار را انجام داد به شرطی که گرما، رطوبت، آب، خاک مناسب و نور کافی وجود داشته باشد. با توجه به طولانی بودن روزها در فصل های بهار و تابستان، بهترین زمان برای کاشت بذر هستند، اما در فصل های پاییز و زمستان نیز می توان با نور مصنوعی، تا حدودی شرایط را شبیه سازی کرد. 

نحوه شروع کشت پاپایا در گلخانه - اندیشه سبز

آبیاری بذرها تا مرحله جوانه زنی، روزانه دو بار باید انجام شود و پس از گذشت 60 روز و جوانه زدن آنها، آبیاری به هفته ای یکبار تقلیل پیدا می کند. برخی از پرورش دهنده ها، بذرها را در سینی یا خزانه هایی کشت می کنند و پس از جوانه زدن، آنها را به زمین اصلی انتقال می دهند، اما با توجه به مساعد بودن آب و هوای گلخانه ، نیازی به تولید نشاء در محلی جداگانه نیست. 

نحوه تامین گرما در گلخانه پاپایا

موضوع اصلی در گلخانه پاپایا، تامین گرمای لازم است. این قضیه در مناطق سردسیر و کوهستانی و در فصل های سرد سال اهمیت دوچندانی پیدا می کند، به ویژه کسانی که قصد کشت خارج از فصل را دارند. 

هیترهای مخصوصی جهت تامین گرما در گلخانه ساخته شده اند که توانایی تولید گرمایی کاملا پاک و بدون آلودگی را دارند و تحت عنوان بخاری گلخانه ای شناخته می شوند. در صفحه هیتر گلخانه ای اندیشه سبز می توانید انواع بخاری های صنعتی مخصوص گلخانه را مشاهده کرده و اطلاعات لازمه را مطالعه فرمایید. 

بخاری های مخصوص گلخانه با گاز شهری یا گازوئیل کار می کنند و دود و آلاینده های حاصل از طریق دودکش به بیرون از گلخانه هدایت می شوند، بنابراین گیاهان و میوه ها ، شرایط رشد بسیبار مطلوبی خواهند داشت.

جهت خودکارسازی فرایند تامین حرارت، کافیست چند ترموستات محیطی را در قسمت های مختلف گلخانه نصب کرده و آن را به تابلو برق اصلی گلخانه و یا تابلو برق هیتر متصل کنید تا در زمان کاهش دما، هیتر را روشن کرده و در زمان افزایش بیش از حد دما نیز، آن را خاموش کند. در این صورت نیازی به روشن و خاموش کردن دستی توسط شما نخواهد بود و بهترین شرایط دمایی برای خربزه درختی ایجاد می شود.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» هیتر گلخانه ای مجهز به کوره ی استیل و یا فولادی
» دارا ی راندمان کاری و طول عمر بسیار بالا
» مجهز به تابلو برق حرفه ای
قیمت : 44,000,000 تومان

نحوه آبیاری پاپایا در گلخانه

با توجه به بسته بودن فضای گلخانه ، میزان تبخیر آب سطح خاک بسیار کاهش خواهد یافت. از طرف دیگر، درخت پاپایا به آب زیادی نیاز ندارد، بنابراین بهترین گزینه برای درآمد زایی در مناطق کم آب است. این درختان هفتگی یک الی دو بار به آبیاری نیاز دارد. در صورتی که گلخانه کوچکی دارید، به راحتی با استفاده از یک آبپاش می توانید این کار را انجام دهید. اما در صورتی که گلخانه شما بسیار بزرگ است و آبیاری دستی وقت زیادی را از شما میگیرد، توصیه ما استفاده از روش آبیاری قطره ای است که هم آب کمتری مصرف می شود و هم در زمان شما صرفه جویی خواهد شد. 

زمان برداشت میوه پاپایا در گلخانه 

درخت پاپایا به سرعت رشد می کند و پس از گذشت 9 الی 12 ماه به میوه دهی می رسند، با انتشار گاز اتیلن در فضای گلخانه نیز میوه ها به سرعت می رسند. در این زمان می توان آنها  رزا برداشت نموده و به بازار ارائه کرد. با توجه به دوره رشد نسبتا مناسب میوه ها و قیمت بالای میوه ها به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور، انتظار درآمد بالایی از کشت پاپایا وجود دارد. 

زمان برداشت میوه پاپایا در گلخانه - اندیشه سبز

ممکن است درخت پاپایا تا سه سال بعد از اولین میوه دهی زنده بماند و همچنان میوه دهد، اما میوه های سال بعدی نسبتا ضعیف تر و کوچک تر خواهد بود، بنابراین قطع درختان و غنی سازی زمین برای کشت سال آینده راهکار بهتری است. 

مزایای کشت گلخانه ای پاپایا چیست ؟

حال که با روش کشت گلخانه ای خربزه درختی آشنا شدید، بهتر است از مزایای آن نسبت به کشت سنتی نیز آگاه شوید تا برای شروع کار انگیزه بیشتری به دست آورید:

  1. دما و رطوبت کاملا کنترل شده است. 
  2. امکان کشت پاپایا در هر منطقه جغرافیایی وجود دارد. 
  3. تا حد زیادی از ورود آفات جلوگیری می شود. 
  4. میوه ها از تگرگ و سرما در امان هستند.
  5. سرما و خشکی هوا وجود ندارد. 
  6. امکان کشت خارج از فصل حتی در زمستان نیز وجود دارد. 
  7. میوه های گلخانه ای پربارتر و با کیفیت تر هستند. 
  8. مصرف آب تا حد زیادی کاهش می یابد. 

سخن کلی 

در این نوشته از اندیشه سبز به نحوه راه اندازی گلخانه پاپایا و کشت آن در گلخانه پرداخته شد، در صورت علاقه مندی به کشت گلخانه ای، مجموعه مقالات گلخانه ای اندیشه سبز را مطالعه کنید. هم چنین جهت دریافت راهنمایی در مورد راه اندازی انواع گلخانه ها می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

2 دیدگاه در “بررسی امکان پرورش پاپایا در گلخانه و تجهیزات لازم آن

  1. نادری گفت:

    با سلام بنده تصمیم گرفتم پاپایا در زرقان شیراز در کشت گلخانه‌ای امتحان کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام روزتون بخیر
      امیدوارم که تو کارتون موفق باشین و اگه سوالی داشتین در خدمتتون هستیم.
      ممنونم میشم اگه شروع کردین به کاشت تجربتون رو با ما به اشتراک بزارین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.