مقالات گلخانه

راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی با برآورد هزینه ها ، تجهیزات و درآمد

پرورش گوجه چری در گلخانه همراه با آموزش ها و تجهیزات لازم - اندیشه سبز

پرورش گوجه چری در گلخانه همراه با آموزش ها و تجهیزات لازم 

گوجه گیلاسی که با نام های گوجه چری یا مینیاتوری هم شناخته می شود، در نتیجه سال ها تحقیق و مطالعه و از طریق یک سری دستکاری های ژنتیکی توسط دانشمندان، تولید گردیده است. گوجه مینیاتوری با وجود سایز کوچکی که دارد، سرشار از انواع ویتامین ها بوده و در عین حال نسبت به گوجه فرنگی های معمولی، از ماندگاری بیشتری (بویژه در فصل های گرم سال) برخوردار است. این نوع گوجه، دارای واریته هایی به رنگ زرد، سیاه و قرمز می باشد.

امروزه پرورش گوجه گیلاسی در گلخانه، به یکی از مشاغل کارآفرینی رایج و محبوب در کشورمان تبدیل شده است. برای اینکه بتوانید، با اطمینان خاطر اقدام به راه اندازی واحد گلخانه خود نموده و در بازه زمانی برنامه ریزی شده به کسب درآمد برسید، باید قبل از هرچیزی، تمامی تجهیزات ضروری برای تأسیس گلخانه گوجه گیلاسی را فراهم و هزینه های مربوطه را نیز از ابتدا تا پایان کار، پیش بینی و برآورد نمایید.

در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز ، همه آنچه را که لازم است در ارتباط با تجهیزات و هزینه راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی و همچنین نحوه بازاریابی برای فروش محصولات بدانید، بطور کامل و جامع ارائه خواهیم نمود.

مزایای کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی در مقایسه با زمین های زراعی

امکان کشت و برداشت گوجه گیلاسی در تمام فصل ها

امکان محافظت از محصولات در برابر شرایط نامساعد جوی همچون طوفان، تگرگ، برف، بادهای شدید

امکان نظارت بهتر و بیشتر بر دما، رطوبت، تهویه و سایر فاکتورهای مربوط به رشد محصول

کنترل بهینه آفات و امراض و مشکلات ناشی از آنان، به دلیل ورود کمتر آفات و حشرات موذی به فضای بسته گلخانه

عدم تبخیر بیش از حد رطوبت خاک و محصولات، به دلیل فضای بسته گلخانه و در نتیجه احتیاج به آبیاری کمتر در مقایسه با کشت در زمین های زراعی

معایب کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی در مقایسه با زمین های زراعی

نیاز به سرمایه اولیه بالا، بویژه جهت احداث گلخانه که البته در صورت پرورش صحیح محصولات و کسب درآمد از طریق فروش آنان، این هزینه ها به دفعات جبران خواهند شد.

نیاز به دقت و حساسیت بالا در پرورش و مراقبت از محصولات و کنترل منظم سطح دما، رطوبت، تهویه و …

مناطق مناسب برای پرورش گلخانه ای گوجه گیلاسی

گلخانه، محیطی بسته است که در آن امکان پرورش انواع گل ها، گیاهان و محصولات کشاورزی،  فارغ از منطقه و شرایط جوی، فراهم می گردد. از جمله مهم ترین فاکتورهای رشد بهینه محصولات کشاورزی در محیط گلخانه، می توان به دما، رطوبت، تهویه مطبوع، نور و … اشاره نمود، که همه این ها توسط تجهیزات مخصوص گلخانه، تأمین می گردند. از آنجائیکه مناطق مختلف کشورمان، دارای وضعیت آب و هوایی متفاوتی می باشند، هریک از فاکتورهای مذکور، در استان ها و مناطق مختلف، اهمیت بیشتری پیدا می کنند.

مناطق مناسب برای پرورش گلخانه ای گوجه گیلاسی - اندیشه سبز

بعنوان مثال در مناطق جنوبی کشور، به دلیل آب و هوای گرم و خشک، باید از تجهیزات سرمایشی و رطوبتی مناسب جهت کاهش دمای گلخانه و افزایش رطوبت آن استفاده کنیم. در مقابل، در شهرهای شمالی کشور، به دلیل دمای پایین و رطوبت بالای هوا، باید از تجهیزات تهویه مطبوع مناسب جهت کاهش رطوبت اضافی گلخانه و سیستم های حرارتی استاندارد، برای گرمایش آن استفاده نماییم. همچنین در مناطقی که شدت و میزان نور خورشید در طول روز برای رشد محصولات کافی نمی باشد، استفاده از تجهیزات نوررسانی مصنوعی ضرورت زیادی نخواهد داشت.

از دیگر فاکتورهای بسیار مهم در رشد محصولات و کمیت و کیفیت آنان، آب و خاک می باشند. خاک گلخانه باید سالم، دارای مواد مغذی ضروری، بافت و PH مناسب برای محصول باشد. در حالت کلی خاک خوب برای یک منطقه با توجه به اقلیم آن منطقه تعیین می گردد. همچنین آبیاری محصولات باید از طریق آب سالم و باکیفیت انجام پذیرد. بنابراین لازم است قبل از اقدام به تأسیس گلخانه، در زمینه شرایط آب و هوایی و خاک و آب منطقه، با کارشناسان و مهندسین کشاورزی مجرب مشورت نموده و حتماً تست آب و خاک را انجام دهید.

 مروری بر نحوه پرورش گوجه گیلاسی در گلخانه

روش کشت بوته گوجه گیلاسی در گلدان

پرورش گوجه مینیاتوری، به دلیل رشد جمع و جور آن، معمولاً در گلدان انجام می پذیرد. در اولین مرحله، بذرها را به مدت یک الی دو هفته بر روی یک بستر موقت که می تواند گلدان، سینی و یا جعبه ای با عمق مناسب باشد، می کارند. خاک و ظرف مورد نظر، هر دو باید استریل باشند. برای کاشت بذرها، بر روی خاک شیارهایی ایجاد نموده و سپس آنان را با فاصله مناسب از هم در عمق 6 میلی متری خاک، قرار می دهند. اگر بذرها به اندازه کافی از یکدیگر فاصله نداشته باشند، میان آنان بر سر دریافت نور و غذای کافی رقابت ایجاد شده و قادر به رشد کافی نخواهند بود.

پس از کاشت، روی بذرها را با مقداری خاک می پوشانند و تا مرحله جوانه زنی و سبز شدن، آنان را روزی یکبار، آبیاری می کنند. ظرف ها را در محیطی با دمای 23 الی 26 درجه سانتیگراد و در محلی قرار دهید که به اندازه کافی از نور خورشید، بهره مند باشند.

روش کشت بوته گوجه گیلاسی در گلدان - اندیشه سبز

پس از اینکه بذرهای گوجه چری، به اندازه کافی رشد نموده و به بوته های نشاء تبدیل گردیدند، آنها را (به همراه خاک اطراف ریشه) با دقت از داخل ظرف موقت، درآورده و به گلدان ها ی اصلی منتقل می کنند. هر نشاء باید در یک گلدان کاشته شود. گلدان های اصلی، که در واقع از این به بعد، محل پرورش بوته های گوجه مینیاتوری خواهند بود، باید حداقل دارای قطر 12 سانتیمتر و عمق 20 الی 25 سانتیمتر باشند، تا فضای کافی برای رشد گیاه، فراهم گردد.

روش کشت بوته گوجه چری روی بستر

در این روش هم، تمام مراحل ذکر شده در بخش فوق، عیناً تکرار می شود. با این تفاوت که در نهایت نشاء ها را به جای گلدان، بر روی بستر گلخانه می کارند. در صورت کاشت نشاء در بستر، باید بین آنها حداقل فاصله 40 الی 60 سانتیمتر، رعایت گردد تا تمام بوته ها در مراحل رشد، از مواد غذایی و نور بطور یکسان، بهره مند باشند.

همچنین لازم است در طول دوران رشد، بخش ها و ساقه های زائد و ناخواسته بوته ها را بطور مرتب هرس نمایید. هرس کردن، باعث رشد بهتر گیاه و ثمردهی بیشتر محصول می گردد. از آنجائیکه بوته های گوجه مینیاتوری به صورت عمودی رشد می کنند، می توانید برای نگه داشتن آنان به حالت عمودی، از ریسمان و پایه های مناسب استفاده نمایید.

گرده افشانی گوجه گیلاسی

گوجه چری، از جمله گیاهانی است که از طریق گرده افشانی، تکثیر می شود. گرده افشانی در مرحله ای انجام می شود که محصولات گل می دهند. در طبیعت و فضاهای باز، این عمل به کمک جریان باد، زنبورها و پروانه ها انجام می پذیرد. گرده افشانی نقش بسیار مهمی در پربار شدن محصول ایفا می کند. از آنجائیکه گلخانه دارای فضای بسته ای است، بنابراین شما باید بعنوان پرورش دهنده، شرایط گرده افشانی را بصورت مصنوعی فراهم سازید. برای این کار می توانید، از فن های سیرکوله استفاده کنید.

دوره رشد و میوه دهی گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی دارای انواع متنوعی است و هریک از این گونه ها به بازه زمانی مشخصی برای رشد کامل و تولید میوه نیاز دارند. شما باید بسته به شرایط منطقه تان و همچنین مدت زمانی که برای برداشت محصول در نظر دارید، اقدام به انتخاب و پرورش هریک از این گونه ها نمایید. برخی از انواع گوجه گیلاسی، طی دو ماه یا کمتر، کاملاً رشد نموده و بار می دهند. اما برخی دیگر نیاز به زمان بیشتری دارند. معمولاً در مناطق سردسیر، واریته هایی با طول دوره رشد کمتر، ترجیح داده می شوند.

آبیاری گوجه گیلاسی

همانطور که قبلاً نیز اشاره نمودیم، بذرهای گوجه چری تا زمانیکه به اندازه کافی رشد نموده و به نشاء تبدیل گردند، باید روزی یکبار، آبیاری شوند. پس از انتقال نشاء ها به محل اصلی، در آب و هوای گرم و خشک تابستان، بوته ها باید روزی یک مرتبه آبیاری شوند. اما در فصول سرد و مرطوب، فقط در صورتیکه خاک گلدان یا بستر، دارای رطوبت کافی نباشد، باید اقدام به آبیاری نمایید.

آبیاری گوجه گیلاسی - اندیشه سبز

آبیاری بیش از حد بوته ها، باعث جدا شدن گل ها می شود که در نتیجه آن عملاً از بوته، میوه ای تولید نخواهد شد. در مقابل، اگر اجازه دهیم که خاک و ریشه محصول خشک بمانند، بوته گل نداده و یا اگر میوه ای تولید شده باشد، ترک خواهد خورد. بنابراین باید آبیاری گوجه گیلاسی با توجه به فصل و دمای هوا، بصورت متعادل انجام شود، طوریکه خاک همواره دارای رطوبت کافی باشد. بهترین روش برای آبرسانی به گوجه مینیاتوری، روش آبیاری قطره ای می باشد. آبیاری قطره ای علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، باعث توزیع یکنواخت رطوبت بین محصولات می گردد.

برای اینکه همه محصولات از رطوبت کافی برخوردار باشند، لازم است به ازای هر 1000 متر مربع از فضای کشت، در هر شبانه روز و در ایام پیک مصرف (فصل تابستان) ، حداقل 8 الی 10 متر مکعب آب در نظر گرفته شود.

دما و رطوبت مناسب برای پرورش گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی، باید در محیطی رشد کند که دمای روز بین 20 الی 28 درجه سانتیگراد، دمای شب بین 15 الی 18 درجه سانتیگراد و سطح رطوبت نسبی محیط، کمتر از %90 باشد.

نور مورد نیاز برای پرورش گوجه گیلاسی

گوجه چری، از جمله محصولاتی است که برای رشد و نمو صحیح، به مقادیر فراوانی نور احتیاج دارد. این گیاه چه در مرحله رشد بذر و تولید نشاء و چه پس از آن باید در طول روز به مقدار کافی (8 ساعت یا بیشتر) نور دریافت کند.

کوددهی گوجه گیلاسی

یکی از مهم ترین فاکتورها برای تولید محصولات باکیفیت، توجه به نیازهای غذایی گیاهان و کوددهی آنان است. کوددهی گوجه گیلاسی، باید از بدو کاشت بذرها شروع شده و در مراحل رشد محصول، ادامه پیدا کند.

کوددهی گوجه گیلاسی - اندیشه سبز

کود مناسب برای گوجه مینیاتوری، کودی است که در ترکیب آن، نیتروژن یا پتاسیم به مقدار کافی وجود داشته باشد. بهتر است کودها هر دو هفته یکبار، بصورت محلول در آب، به خاک اضافه شوند. هنگامی که محصول به مرحله میوه دهی نزدیک می شود، باید کوددهی را کاهش دهید.

شرایط خاک مناسب برای پرورش گوجه گیلاسی

خاک محل مورد نظر، باید دارای بافت متوسط و زهکشی مناسب، فاقد آهک، گچ یا شوری بوده و میزان اسیدیته آن نیز بین 6 الی 6.8 باشد. همچنین خاک بایستی حاوی مواد مغذی لازم برای رشد گوجه گیلاسی باشد. بدین منظور می توانید، خاک را با کودهای مناسب، تقویت نمایید.

تجهیزات ضروری برای راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی

یک. سازه گلخانه

سازه گلخانه ها بر حسب طرح و ابعاد، جنس مصالح مورد استفاده در ساخت اسکلت و بخش پوششی، میزان دوام و طول عمر و … در حالت کلی به چهار دسته سازه های طرح اسپانیایی، ایرانی، تونلی و شیشه ای تقسیم می شوند. یکی از اقدامات اولیه برای احداث گلخانه، تعیین نوع سازه می باشد. شما باید نسبت به بودجه خود، نوع محصول پرورشی، منطقه پرورش و البته از طریق مشورت با کارشناسان و مهندسین مجرب، اقدام به تشخیص و اجرای یکی از این سازه ها برای گلخانه خود نمایید.

مطالعه مقاله معرفی انواع طرح و سازه گلخانه ، به شما در شناخت کامل هریک از سازه ها، ویژگیها، مزایا و معایب هریک و تصمیم گیری درباره سازه مناسب برای احداث گلخانه، کمک شایانی خواهد نمود.

الف. اسکلت سازه:

سازه گلخانه ها در حالت کلی، از چوب یا فلز ساخته می شود. گلخانه هایی که اسکلت اصلی آنان از چوب تشکیل می شود، بصورت تونلی احداث می گردند. امروزه برای ساخت چارچوب اصلی گلخانه صیفی جات، معمولاً از شیوه های مدرن و اسکلت فلزی، همچون لوله های گالوانیزه یا آلومینیوم و یا لوله های pvc ، استفاده می گردد. برای ساخت اسکلت سازه با استفاده از لوله pvc ، باید هزینه بیشتری را در مقایسه با اسکلت های فلزی پرداخت نمایید.

ب. پوشش سازه:

در کشت گلخانه ای، از یک سری مصالح مخصوص، جهت پوشش دیواره ها و سقف استفاده می شود. این پوشش، به عنوان عایقی مناسب در برابر اشعه های مضر نور آفتاب، عمل نموده و از وارد شدن آسیب به گوجه گیلاسی یا سایر صیفی جات جلوگیری می کند. در گلخانه های سنتی، اغلب از نوعی پلاستیک مخصوص، تحت عنوان uv و در گلخانه های مدرن، معمولاً از پوشش هایی همچون فایبرگلاس، شیشه اکریلیک، پلی استر، پلی اتیلن، پلی کربنات و … استفاده می گردد. پلاستیک uv ، در مقایسه با سایر محصولات قیمت کمتری دارد، اما عمر مفید آن نیز کمتر است.

دو. تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه:

گوجه گیلاسی از شروع جوانه زنی تا زمان برداشت، به دماهای مختلفی در طول روز و شب احتیاج دارد. اما در کل، دمای پرورشی این محصول، نباید از 17 درجه سانتیگراد کمتر و از 30 درجه سانتیگراد، بیشتر باشد. از آنجائیکه گوجه چری، بویژه ریشه آن به سرمای بیش از حد حساس می باشد، بنابراین جهت تأمین دمای بهینه برای رشد محصول در فصل زمستان و ایام سرد سال، باید بر روی تجهیزات گرمایشی استاندارد و باکیفیت سرمایه گذاری نمایید.

تجهیزات گرمایشی مخصوص گلخانه - اندیشه سبز

تمام هیترها و وسایل گرمایشی موجود در بازار برای گلخانه ها مناسب نیستند. هیترهای نامرغوب و غیراستاندارد، می توانند به دلیل عدم تولید گرمای کافی و یا انتشار گازهای خطرناک در گلخانه، به محصولات آسیب زیادی وارد سازند. خطر احتراق در این نوع بخاری ها را نیز نباید نادیده بگیرید. بنابراین تشخیص و تهیه هیترهای مرغوب و استاندارد برای گلخانه بسیار ضروری می باشد.

اگر می خواهید روشهای گرمایش گلخانه به سبک گلخانه داران حرفه ای را فرا گرفته و با انواع هیترهای مخصوص گلخانه، ویژگیها و مزایای آنان بطور کامل آشنا شوید، توصیه می کنیم مقاله بهترین هیتر برای گلخانه را حتماً مطالعه نمایید.

الف. سیستم حرارتی مرکزی:

اجرای این سیستم حرارتی برای گلخانه های با مساحت بالای 4 هکتار، مقرون به صرفه می باشد. در این روش، گرمایش تمام گلخانه های موجود در یک محوطه، از طریق یک سیستم مرکزی انجام می پذیرد. در سیستم گرمایشی مرکزی یا همان سیستم حرارت دیگ بخار، از آب داغ یا بخار آب برای انتقال گرما استفاده می شود. ابتدا آب یا بخار توسط یک یا چند دیگ بخار داغ شده، سپس از طریق سیستم لوله کشی، گرما را به بخش های مختلف گلخانه انتقال می دهند.

ب. سیستم حرارتی موضعی:

این سیستم، شامل هیترهای منفرد یا تراکمی، بخاری های همرفتی یا کنوکسیونی و بخاری های تابشی با انرژی پایین می باشد.

هیترهای آتش درون و یا کوره هوای گرم از جمله بهترین وسایل گرمایشی برای گلخانه محسوب می گردند. از مزیت های این نوع هیترها، می توان به عملکرد اتوماتیک، قابلیت کارکرد با انواع سوخت های گازی و گازوئیلی، عدم انتشار دود و گازهای آلاینده و … اشاره نمود. همچنین در صورت عدم دسترسی به سوخت نفتی یا گازی، هیترهای برقی مخصوص گلخانه نیز، به دلیل تولید گرمای پاک، قابلیت توزیع دما تا عمق گلخانه و برخی ویژگیهای دیگر، می توانند گزینه بسیار مناسبی برای گرمایش گلخانه ها باشند.

هیترهای گلخانه تولیدی اندیشه سبز، شامل انواع بخاری های آتش درون، بخاری های برقی و … ، با راندمان تولید گرمای بسیار عالی، طراحی و سیستم استاندارد، عملکرد مطمئن و تضمینی، بدون خطر احتراق، همراه با گارانتی 24 ماهه و 10 سال خدمات پس از فروش، خدمت هموطنان عزیز ارائه می گردند.

سه. تجهیزات سرمایشی مخصوص گلخانه:

همانطور که دماهای خیلی پایین، رشد گوجه گیلاسی را مختل نموده و می توانند حتی محصول را بطور کامل از بین ببرند، دماهای بالا نیز همین تأثیر را بر روی آن، بر جای می گذارند.

تجهیزات سرمایشی مخصوص گلخانه - اندیشه سبز

گوجه مینیاتوری، بویژه ریشه آن، به گرمای بیش از حد نیز حساس است و به همین دلیل باید در فصل های گرم سال و یا مناطق با آب و هوای گرم و خشک، از تجهیزات سرمایشی استاندارد و باکیفیت، جهت تعدیل دمای محیط گلخانه استفاده نمود.

سرمایش گلخانه ها، اغلب از طریق سیستم مه پاش و سیستم فن و پد سلولزی انجام می پذیرد.

الف. سیستم فن و پد:

در سیستم فن و پد، که از جمله متداول ترین و مؤثرترین متدهای کاهش دما در گلخانه ها محسوب می گردد، هوای گرم بیرون توسط فن، به سمت پد سلولزی هدایت گردیده و از طریق آبی که بر روی پد در جریان است، قبل از ورود به گلخانه خنک می شود. همچنین پد سلولزی بوی نامطبوع و گرد و غبار هوا را نیز جذب نموده و هوای تصفیه شده و پاک را به گلخانه وارد می سازد. همه این ها در صورتی میسر می گردد که فن و پد سلولزی به کار رفته در این سیستم، از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

گروه صنعتی اندیشه سبز، با سه دهه تجربه در عرصه تولید تجهیزات گلخانه ای، انواع پد سلولزی گلخانه در سایزهای مختلف، با کیفیت، دوام و قدرت جذب بالا و همچنین انواع فن تهویه با موتور پرقدرت، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و سایر عوامل استهلاکی و راندمان بالا را به تمام مشتریان و خریداران عزیز، عرضه می نماید.

ب. سیستم مه پاش:

سیستم های مه پاش از طریق وارد ساختن قطرات بسیار ریز آب خنک به گلخانه، علاوه بر تأمین رطوبت مورد نیاز، به سرمایش و کاهش دمای هوا نیز کمک می کنند.

چهار. دماسنج:

برای اندازه گیری دما در محیط گلخانه، باید از چندین دماسنج استفاده نمود. از آنجائیکه دمای هوا در ارتفاعات مختلف، متفاوت می باشد، بنابراین لازم است دماسنج ها در ارتفاعی همسطح با محصول نصب گردند، تا دمای واقعی هوای اطراف آن، نمایش داده شود. گاهی اوقات در گلخانه ها، جهت اندازه گیری دقیق نوسانات دمایی، از دماسنج هایی استفاده می شود که قابلیت ثبت شبانه روزی دمای محیط را داشته و گاهاً با یک رطوبت سنج نیز همراه می باشند. همچنین می توان از دماسنج هایی که، دمای لحظه ای را همراه با دمای ماکزیمم و مینیمم محیط نشان می دهند و یا سایر انواع دماسنج، استفاده نمود.

پنج. سیستم ژنراتور:

یکی از تجهیزات مهم و کاربردی در گلخانه ها، ژنراتور برق می باشد. از آنجائیکه شرایط بهینه برای رشد و نمو گوجه گیلاسی از جمله دما، رطوبت و … اغلب از طریق تجهیزات الکترونیکی فراهم می گردد، لذا این تجهیزات، باید همواره متصل به برق بوده یا در موارد لزوم، آماده به کار باشند. از طرفی ممکن است، در منطقه ای که گلخانه احداث گردیده، مشکل قطعی مکرر برق وجود داشته باشد. به همین دلیل، سرمایه گذاری بر روی یک سیستم ژنراتور، جهت تأمین برق در موارد اضطراری، کاملاً الزامی می باشد. البته در صورت دسترسی به برق شهری ارزان قیمت و مخصوص کشاورزی، نیازی به استفاده دائمی از ژنراتور نخواهید داشت و فقط در مواقع قطعی برق شهری، از آن استفاده خواهید نمود.

شش. سیستم تهویه مطبوع:

پاکسازی هوای گلخانه و وارد ساختن هوای تازه و همچنین کمک به تعدیل دما، از جمله نقش های سیستم تهویه در گلخانه است. همچنین، یکی از عملکردهای مهم سیستم تهویه در گلخانه ها، تعدیل سطح رطوبت موجود در هوا می باشد. تجهیزات تهویه مطبوع، از طریق ایجاد امکان تبادل هوای داخل گلخانه و محیط خارج، از جمع شدن بیش از حد رطوبت در گلخانه و بروز بیماریهای قارچی و باکتریایی ناشی از آن، جلوگیری می کنند.

کم هزینه ترین و ساده ترین روش برای تهویه هوای گلخانه گوجه مینیاتوری، نصب پنجره می باشد، که باید اندازه و تعداد آن، متناسب با مساحت گلخانه در نظر گرفته شود. به منظور تهویه بهینه هوای گلخانه، این پنجره ها باید در جهات مناسبی روی دیوارها نصب شوند، تا امکان مبادله و گردش هوا به بهترین نحو فراهم گردد.

سیستم تهویه مطبوع - اندیشه سبز

یکی دیگر از روشهای تهویه هوا، نصب کانال های پلاستیکی در امتداد طولی سقف گلخانه می باشد. در این سیستم، پنکه ها هوای گرم را بخوبی از گلخانه خارج ساخته و هوای خنک را، از طریق روزنه های موجود بر روی این کانال های پلاستیکی، وارد می سازند.

استفاده از فن های دمپردار نیز روشی مؤثر و پربازده، جهت تهویه هوای گلخانه بویژه در فصول یا مناطق با آب و هوای سرد، می باشد. این سیستم تهویه مطبوع، علاوه بر تخلیه هوای کهنه و ناسالم گلخانه و ورود هوای تمیز به آن، از خروج بیش از حد گرمای داخل گلخانه به محیط بیرون و در نتیجه مصرف بی رویه سوخت، جلوگیری می کند.

فن های دمپردار، مجهز به دریچه هایی هستند که با روشن و خاموش شدن فن، بطور خودکار باز و بسته شده و بدین ترتیب از ورود و خروج هوا در مواقع غیر ضروری جلوگیری می کنند.

با مراجعه به وبسایت گروه صنعتی اندیشه سبز، می توانید انواع هواکش های دمپردار با قدرت هوادهی بسیار بالا و بدنه ضد زنگ و مقاوم را در ابعاد مختلف، خریداری نمایید. موتور پرقدرت بکار رفته در فن های دمپردار اندیشه سبز ، ساخت دو برند معتبر جهانی الکتروژن و موتوژن می باشد که هریک از این موتورها، بنابر درخواست مشتری، قابل نصب می باشند.

هفت. سیستم آبیاری

تجهیزات آبرسانی، یکی از دیگر مواردی است که باید جهت راه اندازی گلخانه، بر روی آن سرمایه گذاری کنید. رشد و نمو گوجه گیلاسی، بدون وجود آب و رطوبت کافی، مقدور نمی باشد. خاک این محصول باید در تمام مراحل رشد، به اندازه کافی مرطوب باشد. البته دقت نمایید که آبیاری بیش از حد، می تواند محصول را از بین ببرد.

آبیاری گوجه گیلاسی را می توانید به روش دستی و سنتی هم، انجام دهید. اما استفاده از سیستم آبیاری قطره ای در پرورش انواع گوجه، به لحاظ مزیت هایی همچون کنترل مصرف آب، توزیع یکنواخت رطوبت در خاک، سهولت آبرسانی به محصولات و نیاز به نیروی کاری کمتر، متداول تر می باشد. آبرسانی قطره ای، بویژه جهت پرورش گوجه گیلاسی در گلدان بسیار مناسب است، اما برای پرورش روی بستر هم بخوبی کاربرد دارد.

هرچند شما باید در ابتدای کار، جهت تجهیز گلخانه به سیستم آبرسانی قطره ای مقداری هزینه کنید، اما کاربرد و عملکرد این سیستم، همیشگی خواهد بود و شما با بهره گیری از مزایای آن در دوره های مختلف کشت، هزینه پرداخت شده را بارها و بارها جبران خواهید نمود.

هشت. تجهیزات نوررسانی:

در نوردهی گلخانه گوجه گیلاسی، سه عامل کیفیت نور، شدت نور و مدت زمان روشنایی، از اهمیت بالایی برخوردارند. عوامل متعددی همچون فصل، زمان روز، عرض جغرافیایی منطقه، طراحی گلخانه (شکل سازه، زاویه سقف و …) می توانند تعیین کننده شدت نور تابشی، به داخل گلخانه باشند. در صورتیکه گوجه چری در طول روز، به مقدار کافی نور دریافت نکند، تشکیل گل و میوه و در کل رشد و نمو آن با اختلال مواجه خواهد گردید. حساسیت این موضوع، بویژه در مرحله تشکیل نشاء بیشتر نیز می باشد. متوسط شدت نور در گلخانه پرورش گوجه گیلاسی، 20000 لوکس معین شده است. همچنین گوجه گیلاسی باید حداقل از 8 ساعت نور در طول شبانه روز، بهره مند باشد.

به همین دلیل باید در فصل های پاییز و زمستان و یا هر موقعی از سال که به دلیل ابری بودن هوا، نور خورشید به اندازه کافی در اختیار محصول قرار نمی گیرد، به روش مصنوعی اقدام به جبران کمبود آن نمایید. بدین منظور می توانید گلخانه را با لامپ های فلورسنت، لامپ های سدیمی فشار قوی یا لامپ های متال هالید و … تجهیز کنید.

نه. سیستم رطوبت ساز (مه پاش):

بهترین سطح رطوبت نسبی برای پرورش گوجه مینیاتوری، بین 60 الی 80 درصد می باشد. جهت افزایش رطوبت محیط در آب و هوای گرم و خشک، استفاده از تجهیزات رطوبت ساز و مه پاش مانند رطوبت ساز اولتراسونیک، رطوبت ساز دیسکی و پروانه ای، مه پاش نازلی و … الزامی می باشد. شما می توانید با توجه به میزان سرمایه خود و همچنین مساحت و شرایط گلخانه، هریک از سیستم های مه پاش مذکور را خریداری نمایید.

سیستم های مه پاش در فصل های گرم سال، علاوه بر تأمین رطوبت مورد نیاز، دمای محیط را نیز کاهش داده و در واقع می توانند به عنوان سیستم سرمایشی هم، مورد استفاده قرار بگیرند.

گروه صنعتی اندیشه سبز، با بیش از 100 نمایندگی فعال در سطح ایران، تولید کننده انواع دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش ، با کیفیت و راندمان فوق العاده عالی و قابلیت تولید رطوبت در سطح وسیع، گارانتی یکساله و ده سال خدمات پس از فروش، می باشد. طراحی و تولید دستگاه های رطوبت ساز و البته تمام محصولات این گروه، با استفاده از بهترین قطعات و بهره گیری از آخرین متدهای روز دنیا انجام می پذیرد.

ده. دستگاه رطوبت سنج:

همانطور که در بخش های فوق نیز اشاره نمودیم، رطوبت گلخانه، فاکتوری مهم در پرورش محصولات کشاورزی، کمیت و کیفیت آنان و همچنین کنترل بیماریها و آفات به شمار می رود. کاهش بیش از حد رطوبت نسبی، باعث ریزش میوه ها و گل ها شده و افزایش بیش از حد آن نیز، منجر به تولید قارچ در محیط گلخانه خواهد گردید. بنابراین استفاده از رطوبت سنج های استاندارد و باکیفیت، جهت سنجش و ثبت منظم سطح رطوبت سنبی گلخانه، ضروری می باشد. برای تنظیم رطوبت گلخانه، رطوبت سنج به دستگاه رطوبت زن وصل خواهد شد. تمامی رطوبت سازهای التراسونیک اندیشه سبز و مهپاش های دیسکی و نازلی این کارخانه قابلیت اتصال به کنترلر و تایمر را دارند.

برای تأسیس گلخانه باید روی چه موارد و تجهیزاتی سرمایه گذاری نماییم؟

احداث و راه اندازی گلخانه، مانند هر فعالیت دیگری، نیازمند سرمایه کافی می باشد. شما بعنوان کارآفرین و شخصی که می خواهد برای اولین بار، اقدام به پرورش گوجه گیلاسی یا هر محصول کشاورزی دیگری در گلخانه نماید، بایستی کلیه موارد، شرایط و تجهیزات ضروری راه اندازی گلخانه را بطور کامل و دقیق بدانید و تمامی هزینه های لازم را نیز برآورد نمایید.

برای تأسیس گلخانه باید روی چه موارد و تجهیزاتی سرمایه گذاری نماییم؟ - اندیشه سبز

در این بخش از مقاله، تمامی محاسبات و سرمایه گذاری های ضروری در طرح کشت گلخانه ای گوجه چری را ارائه می کنیم. کارآفرینان محترم باید ابتدا، موارد ذکر شده در بخش ذیل را بطور کامل مطالعه نموده و پس از تحقیق کافی، مشورت با کارشناسان و مهندسین متخصص و همچنین افراد مجرب در زمینه کشت گلخانه ای و در صورت نیاز، مراجعه به مؤسسات و ادارات مربوطه، تمامی هزینه ها را بطور دقیق، برآورد نمایند. در گام بعدی می توانید نسبت به بودجه خود، اقدام به تأسیس واحد گلخانه مدنظرتان نمایید.

هزینه های مربوط به موارد ذیل بایستی برآورد و پیش بینی شوند:

یک. هزینه های جاری، هزینه های ثابت و درآمدها

دو. زمین محل اجرای طرح

سه. محوطه سازی طرح

چهار. احداث ساختمان ها

پنج. تأسیسات برقی، مکانیکی و …

شش. اثاثیه و لوازم اداری و رفاهی (اختیاری)

هفت. حمل و نقل

هشت. نیروی انسانی (می توانید کار را، با نیروهای کمتری شروع نموده و ضمن پیشرفت کار و کسب درآمد بیشتر در دوره های بعدی، اقدام به استخدام نیروهای کاری دیگر نمایید)

نه. مواد اولیه و بسته بندی (آب، بذر، مواد بستر، انواع کود، سموم شیمیایی در صورت نیاز، نخ قیم، گیره های آویز، جعبه های کارتنی، نایلون بسته بندی و …)

ده. أخذ مجوز (دریافت پروانه اختیاری می باشد)

یازده. میزان مصرف آب، سوخت، برق، ارتباطات (در صورت دسترسی به آب و برق ارزان کشاورزی، هزینه این موارد برای شما کمتر خواهد بود)

دوازده. استهلاک و تعمیر (بدیهی است که چنین مواردی معمولاً، پس از چندین سال بهره برداری از واحد گلخانه و تجهیزات به وجود می آید و لزومی ندارد که در ابتدای کار ذهن خود را درگیر آن نمایید)

سیزده. هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی

چهارده. سرمایه در گردش مورد نیاز

پانزده. ماشین آلات، شامل ادوات باغبانی (قیچی، بیلچه، فرغون، شیارساز و …) و تجهیزات و ماشین آلات سورتینگ

شانزده. تجهیزات لازم جهت تأمین و کنترل شرایط بهینه برای رشد و نمو گوجه گیلاسی، که در بخش های پیشین، بطور کامل شرح داده شده است.

تخمین میزان درامد و سود حاصل از کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی

درآمد حاصل از پرورش گوجه گیلاسی در گلخانه، به گونه پرورشی، طول دوره رشد آن گونه، سطح زیر کشت، میزان برداشت، میزان موفقیت در بازاریابی و … بستگی دارد.

بعنوان مثال اگر طول دوره رشد کامل و باردهی گونه پرورشی مد نظر شما 80 روز باشد، در هر فصل تولید، می توانید سه دوره اقدام به برداشت محصول نمایید. اگر شما در هر دوره 30 تن محصول برداشت کنید، یعنی در یک فصل تولیدی 90 تن گوجه گیلاسی تولید خواهید نمود. هرچه سطح زیر کشت وسیع تر و در عین حال شرایط نگهداری گیاه (خاک، کود، آب، نور، دما، رطوبت، تهویه، کنترل آفات و …) مناسب تر باشد، محصولات شما پربارتر و پربازده تر و در نتیجه درآمد حاصل از فروش نیز بیشتر خواهد بود.

روش های پیش بینی بازار و نحوه فروش محصول

برای اینکه بتوانید محصولات خود را به قیمت خوبی به فروش برسانید، باید بطور کامل با استراتژی های بازاریابی و تمام نکات و مراحل آن، آشنایی داشته باشید. از جمله مهم ترین اجزای یک بازاریابی خوب برای فروش گوجه گیلاسی گلخانه ای یا هر محصول کشاورزی دیگری، می توان به تشخیص زمان مناسب برای فروش، قیمت، محل و شیوه فروش و تبلیغات اشاره نمود. یک برنامه صحیح بازاریابی، منجر به جذب مشتری بیشتر و در نتیجه افزایش درآمد شما می شود. در بخش ذیل، مراحل و استراتژی های یک بازاریابی موفق را شرح داده ایم.

یک. برآورد هزینه ها:

این مرحله، در بخش های فوق بطور کامل آموزش داده شده است.

دو. تشخیص زمان مناسب:

گوجه گیلاسی از جمله محصولاتی است که در فصل های سرد سال، امکان کشت آن در زمین های زراعی وجود ندارد. به همین دلیل پرورش و فروش این محصول در خارج از فصل تولید، می تواند شما را به سود بالایی برساند. به شرط آنکه تمام شرایط بهینه برای رشد گوجه چری را در داخل گلخانه فراهم نموده و از محصول به خوبی مراقبت نمایید.

سه. فروش از طریق میادین میوه و تره بار:

یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین، روش های بازاریابی، فروش محصول در میدان های میوه و تره بار است. این میادین، از زمان های گذشته تا به امروز، یکی از اصلی ترین مراکز فروش محصولات کشاورزی هستند، به نحوی که بسیاری از مردم و یا حتی فروشندگان سبزیجات و صیفی جات، برای تأمین مایحتاج خود به این محل مراجعه می کنند. به همین دلیل بازار خرید و فروش محصولات کشاورزی، از جمله گوجه گیلاسی، در این میادین، بسیار پررونق و داغ است.

چهار. فروش به روش مستقیم:

شما می توانید محصولات خود را در محل گلخانه و بدون انتقال به میادین و … به دست مشتریان خود برسانید. در اینصورت در هزینه های حمل و نقل نیز، صرفه جویی خواهد شد.

پنج. فروش از طریق اینترنت و فضای مجازی:

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای خرید انواع محصولات، اعم از کشاورزی و … روز به روز در حال گسترش می باشد. در حال حاضر، بسیاری از افراد و گروه ها مایل به خرید آسان و سریع انواع محصولات کشاورزی تازه و باکیفیت به صورت آنلاین می باشند و شما می توانید از این موضوع، نهایت بهره را ببرید.

بعنوان مثال می توانید گلخانه و محصولات خود را در سایت های اینترنتی معتبر، یا سایتی که خود راه اندازی نموده اید و یا از طریق اینستاگرام، تلگرام و … تبلیغ نموده و مشتری جذب کنید.

شش. همکاری با هتل ها و رستوران ها:

امروزه گوجه گیلاسی به دلیل طعم لذیذ، خواص متعدد و در عین حال سایز مینیاتوری و ظاهر شیک آن، کاربرد بسیاری در تهیه انواع غذاها، سالادها، تزئینات و … بویژه در هتل ها و رستوران ها دارد. به همین دلیل، شما می توانید به روش بازاریابی مستقیم، با هتل ها و رستوران های منطقه تان تماس گرفته و محصولات خود را تبلیغ نمایید. همچنین می توانید نمونه ای از محصولات خود را، به همراه بروشوری (در ارتباط با کیفیت و تنوع محصولات)، به محل مورد نظر ارسال نمایید.

مروری بر شرایط أخذ مجوز گلخانه:

تأسیس و راه اندازی گلخانه گوجه چری یا هر محصول دیگری، بدون دریافت پروانه نیز میسر می باشد. اما در صورت أخذ مجوز، از مزایایی همچون توسعه سریع تر کار و امکان صادرات، استفاده از وام های بانکی و برق و آب ارزان کشاورزی و … برخوردار خواهید بود. بنابراین بهتر است که قبل از افتتاح گلخانه، به فکر کسب مجوز باشید. برای أخذ مجوز باید به سازمان نظام مهندسی کشاورزی، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان مراجعه و ضمن پشت سر گذاشتن مراحل اداری، یک سری هزینه هایی را، طبق تعرفه های تعیین شده، پرداخت نمایید. همچنین بایستی چندین پیش نیاز و پیش شرط را که توسط سازمان های ذیربط، به شما اعلام گردیده اند، رعایت نمایید.

از مهم ترین این پیش نیازها، می توان به تهیه تجهیزات ضروری برای گلخانه، اشاره نمود. تجهیزات مد نظر سازمان نظام مهندسی کشاورزی، بیشتر در ارتباط با تأسیسات آبرسانی و کنترل دما می باشد. همچنین واحد گلخانه، باید مجهز به منبع آب سالم، برق و سوخت مطمئن نیز باشد.

اگر مایل هستید که مراحل و جزئیات مربوط به دریافت مجوز گلخانه را، بطور کامل و در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید، توصیه می کنیم حتماً مقاله شرایط أخذ مجوز گلخانه را مطالعه نمایید.

سخن پایانی:

احداث و بهره برداری از گلخانه گوجه گیلاسی، در درجه اول نیازمند کسب اطلاعات کافی در ارتباط با ویژگیهای زیستی محصول و شرایط بهینه برای رشد آن، پیش نیازها و شرایط راه اندازی گلخانه از قبیل موقعیت و مساحت گلخانه، أخذ مجوز و …، همچنین مواد اولیه مورد نیاز، تجهیزات ضروری و برآورد سرمایه لازم جهت تأمین تمامی موارد ذکر شده و در نهایت روش های بازاریابی و فروش محصول، می باشد.

مقدار سرمایه مورد نیاز، وابسته به فاکتورها و متغیرهای بسیار متنوعی از قبیل متراژ، موقعیت، طرح و جهت گلخانه و عرض جغرافیایی منطقه، مصالح مورد استفاده در ساخت سازه اصلی گلخانه، ظرفیت پرورشی و سطح مساحت زیر کشت، نوع مواد اولیه و تجهیزات و ماشین آلات مورد نظر شما و تعداد آنها، حتی قیمت ارز و بسیاری عوامل دیگر می باشد.

با مراجعه به وبسایت اندیشه سبز ، می توانید از قیمت بروز، مشخصات فنی، نحوه عملکرد و سایر ویژگیهای مربوط به بهترین انواع تجهیزات گلخانه ای، همچون سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های مه پاش و رطوبت ساز، تهویه مطبوع و … اطلاعات کامل را کسب نمایید.

از اینکه تا بخش پایانی این مطلب ما را همراهی نمودید، بی نهایت سپاسگزاریم. در صورت تمایل می توانید سؤالات، پیشنهادات و تجارب خود در زمینه کشت گلخانه ای گوجه گیلاسی را، از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب، با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در حداقل بازه زمانی ممکن، پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

4 دیدگاه در “راه اندازی گلخانه گوجه گیلاسی با برآورد هزینه ها ، تجهیزات و درآمد

  1. روزبه گفت:

    سلام من قصد اجرای گلخانه برای گوجه گیلاسی دارم میخواستم بدونم حدودا سالی چند تن برداشت میشه کرد در مساحت ۲۰۰۰ متر

    1. f.gh گفت:

      سلام عملکرد گوجه گیلاسی در هر 1000 مترمربع حدودا 3 تن هستش ولی بسته به ارقام کاشت و شرایط گلخانه میتونه کمتر یا بیشتر از این مقدار هم باشه. در ضمن دوره کاشت و برداشت محصول حدودا 2.5 ماه هست حالا هرچند که فرصت شد طی یکسال برداشت کردید. پیشنهاد میکنم با یک متخصص کشاورزی هم در این زمینه مشورت کنید.

  2. سجاد گفت:

    سلام باتشکر از توضیحات خوبتون میخواستم بدونم چه سمی وکی باید براش استفاده کنیم

    1. سلام
      اگه گلخانه دارید که باید زیر نظر گیاه پزشک و در صورت وجود مشکل اقدام به استفاده از سموم کنید
      البته استفاده از برخی سموم همچون قارچ کش ها به منظور پیشگیری از مشکلات مختلف باید در دستور کار قرار بگیره ، اما توجه کنید که تمامی این موارد باید با توجه به نظر گیاه پزشک و پس از بازدید از گلخانه صورت بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.