دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, مرغ عشق

آموزش تکثیر و جفت گیری مرغ عشق

آموزش تکثیر و جفت گیری مرغ عشق

جفت گیری مرغ عشق

مرغ عشق از جمله پرنده های زیتنی بسیار جذاب و با نمک می باشد که بعنوان پرنده خانگی پرورش داده میشود. از طرفی این پرنده نسبت به دیگر طوطی های آمازون قیمت ارزان تری دارد و از این رو بیشتر مورد استقبال افراد قرار مییگرد. در این مقاله از وب سایت اندیشه سبز به نحوه تکثیر و جفت گیری مرغ عشق پرداخته ایم. با خواندن این مقاله هم به روش مصنوعی و هم به روش طبیعی می توانید به تکثیر مرغ عشق بپردازید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» دستگاه حرفه ای مختص جوجه کشی از مرغ عشق
» مجهز به برد پیشرفته
» مجهز به دو سنسور برای تنظیم دقیق دما و رطوبت
قیمت : 4,970,000 تومان

مرغ عشق در چه سنی قادر به جفت گیری است؟

سن بلوغ مرغ عشق با توجه به نژاد ممکن است متفاوت باشد. ولی به طور کلی مرغ عشق خیلی زود بالغ میشود و می تواند جفت گیری کند. این پرندگان معمولا در کمتر از سن 10 ماهگی به طور کامل به بلوغ رسیده و میتوانند تولید مثل کنند. جنس ماده مرغ عشق معمولا تا 4 سال و جنس نر این پرنده نیز تا 6 سال قادر به تولید مثل می باشند.

انتخاب مولدهای مناسب برای جوجه کشی

انتخاب مولدهای مناسب برای جفت گیری و تکثیر مرغ عشق بسیار مهم می باشد. در زمینه پرورش مرغ عشق، معمولا جفت ماده سرکش و پرخاشگر می باشد. برای جفت انداختن مرغ عشق بهتر است که مرغ عشق های مد نظر از یک نژاد و تقریبا هم سن باشند.

در هر دوره تخم گذاری، مرغ عشق ماده معمولا بین 4 الی 6 عدد تخم میگذارد. با این وجود ممکن است در برخی موارد مرغ عشق ماده کمتر از 4 عدد و یا حتی بیشتر از 8 عدد تخم بگذارد. بزرگ کردن همزمان 8 عدد جوجه برای یک جفت مرغ عشق مولد کار بسیار طاقت فرسایی خواهد بود و به احتمال زیاد بعضی از جوجه ها به دلیل سوء تغذیه در هفته های اول تلف خواهند شد.

در حیات وحش این پرنده ها تحت شرایط مطلوب، هر سال تا 3 بار نیز میتوانند تولید مثل داشته باشند. اما در پرورش خانگی مرغ عشق این میزان تولید مثل در طول یکسال برای پرنده توصیه نمیشود. زیرا پروسه جوجه کشی از تخم های نطفه دار و بزرگ کردن جوجه ها کار سختی است و باعث ضعف پرنده های مولد میشود.

انتخاب مولدهای مناسب برای جوجه کشی

تخم مرغ عشق معمولا به رنگ سفید و یا خاکستری کم رنگ می باشد. متوسط اندازه طول تخم این پرنده، 2 الی 3 سانتی متر و پهنای آن نیز 1 الی 2 سانتی متر می باشد. تخم مرغ عشق غالبا بیضی شکل بوده اما گاهی اوقات ممکن است دایره ای شکل نیز باشد. لازم به ذکر است که در یک دوره تخم گذاری اندازه و شکل همه تخم های مرغ عشق لزوما یکسان نخواهند بود.

مرغ عشق ها برای تخم گذاری لانه سازی میکنند. آنها باید کاملا به محیط پیرامون خود اعتماد داشته باشند تا بتوانند عملیات لانه سازی را شروع کنند. معمار اصلی لانه نیز در بین این پرنده ها اکثرا جفت ماده می باشد. همچنین مصالح مورد نیاز برای ساخت لانه مرغ عشق می تواند، خرده های چوب، تیکه های کاغذ، پرهای ریخته اطراف قفس و … باشد. البته از لانه های آماده نیز میتوان استفاده کرد.

مرغ عشق معمولا در داخل لانه تخمگذاری میکند. اما در برخی موارد ممکن است در کف قفس نیز تخم بگذارد. این پرندگان نسبت به تخم های خود بسیار حساس می باشند و در زمان تخمگذاری تعصب خاصی نسبت به لانه و تخم های نطفه دار خود دارند.

اگر به تخم های این پرنده دست بزنید، مرغ عشق آنها را از لانه بیرون می اندازد و بر روی تخم ها نخواهد خوابید. در صورت لزوم بهتر است که از دستکش برای لمس و یا جابجایی تخم های نطفه دار این پرنده استفاده شود.

نشانه های آمادگی مرغ عشق برای جفت گیری

مرغ عشق ماده و نر زمانیکه برای جفت گیری آماده میشوند، در رفتار و رنگ نوک آنها برخی تغییرات ایجاد میگردد. بعنوان مثال رنگ نوک مرغ عشق ماده به صورت طبیعی قهوه ای می باشد. اما در زمان تخم گذاری رنگ نوک مرغ عشق از قهوه ای به رنگ سفید تغییر پیدا میکند. رنگ نوک مرغ عشق نر نیز در ایام جفت گیری آبی روشن میشود. لازم به ذکر است که مرغ عشق ماده بدون جفت نر نیز می تواند تخم گذاری داشته باشد ولی آن تخم ها بدون نطفه خواهند بود و هرگز به جوجه تبدیل نخواهند شد.

آمادگی مرغ عشق برای جفت گیری

مرغ عشق های جفت شده از نوک یکدیگر غذا میگیرند و پرهای یک دیگر را تمیز میکنند. یکی دیگر از نشانه های جفت شدن مرغ عشق، نوازش و خاراندن سر یک دیگر میباشد. آنها همچنین به نشیمنگاه یکدیگر نوک میرنند. در زمان جفت شدن، مرغ عشق نر بیشتر خودنمایی می کند. او با آواز خواندن و تقلید صدا، رقص و از این گوشه به آن گوشه پریدن سعی در جلب توجه ماده دارد.

در برخی موارد ممکن است حتی با داشتن علائم گفته شده، ماده علاقه ای به جفت گیری نداشته باشد و حتی پرخاشگر شود. اما به زودی او با مرغ عشق ماده جفت گیری خواهد داشت.

برای جفت انداختن مرغ عشق ها بهتر است که شرایط مناسب برای آنها را مهیا کنید. مهمترین این اقدامات شامل موارد زیر می باشد :

  • از قفس های بزرگ برای پرورش مرغ عشق استفاده کنید تا آنها فضای کافی برای تحرک داشته باشند.
  • محل قرارگیری قفس باید در یک محیط آرام و ساکت و به دور از سر و صدا باشد تا مرغ عشق احساس امنیت و آرامش داشته باشد.
  • در این زمان باید به تغذیه آنها بسیار دقت شود. جفت گیری و تخم گذاری نیاز به صرف انرژی بالایی دارد. بنابراین نباید رژیم غذایی آنها ضعیف باشد.
  • برای افزایش سطح انرژی آنها به مقدار کم از دانه های گرم همچون شاهدانه و تخم مرغ آب پز استفاده کنید.
  • استفاده از قطره مولتی ویتامین و مکمل هایی غذایی همچون ویتامین e و d نیز برای تقویت آنها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
  • در داخل قفس حتما یک ظرف آب برای آب تنی و استحمام پرنده ها استفاده کنید. آبتنی باعث نشاط و افزایش انرژی آنها خواهد شد. صحنه دعوت جفت ها برای آبتنی دیدنی است.
  • آنها را روزانه به مدت 12 ساعت در معرض نور قرار دهید. برای تأمین نور دریافتی آنها می توانید از لامپ های فلوئورسنت استفاده کنید.
  • دمای محیط آنها نیز باید معتدل باشد. دمای 22 الی 26 درجه برای اتاق قفس آنها مطلوب خواهد بود. همچنین رطوبت نسبی اتاق نیز باید برای جوجه کشی مناسب باشد.

برای پی بردن جفت گیری می توان رفتار و تغییرات پرنده ها را بررسی نمود. بعنوان مثال بعد از جفت گیری موفق رنگ نوک مرغ عشق از رنگ سفید به رنگ قهوه ای ( شکلاتی)  تغییر می یابد. همچنین حجم فضله مرغ عشق ماده پس از جفت گیری موفق، بیشتر شده و فضله آبکی می شود. از دیگر علائم جفت گیری موفق مرغ عشق می توان به لرزش بدن آنها اشاره کرد.

به طور متوسط بین 8 الی 10 روز بعد از جفت گیری، مرغ عشق ماده شروع به تخم گذاری میکند. در این زمان معمولا مرغ عشق ماده بیشترین وقت خود را در لانه سپری میکند.

کلسیم برای تشکیل پوسته تخم بسیار ضروری است. لذا در این زمان جیره غذایی مرغ عشق باید کلسیم کافی داشته باشد. از این رو لازم است که درون قفس مرغ عشق از کف دریا و یا پودر صدف و سایر منایع کلسیم دار استفاده شود. پس از اولین تخم گذاری، مرغ عشق ماده به فاصله زمانی 24 ساعت (هر روز) یک عدد تخم خواهد گذاشت. البته برخی مرغ عشق های جوان در روز اول ممکن است دو بار تخم گذاری داشته باشند.

مدت زمان خوابیدن مرغ عشق بر روی تخم ها

مدت زمان جوجه کشی مرغ عشق معمولا 18 روز می باشد. مرغ عشق ماده بعد از دومین و یا سومین تخم گذاری، به صورت مرتب بر روی تخم ها می خوابد و در حقیقت جوجه کشی را شروع می کند. بنابراین طبیعی است که در انتهای جوجه کشی برخی از جوجه ها سریعتر متولد شوند و برخی دیگر نیز با یکی دو روز تأخیر. در هر صورت مرغ عشق ماده تا انتهای جوجه کشی بر روی تخم ها می خوابد و پرورش دهنده خوبی برای جوجه هایش می باشد. لازم به ذکر است که حداکثر مدت زمان جوجه کشی مرغ عشق نیز 23 روز خواهد بود و اگر بعد از این مدت جوجه ای متولد نشود، آن تخم تلف شده است.

مدت زمان خوابیدن مرغ عشق بر روی تخم ها

در ضمن هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان گفت همه تخم ها به جوجه تبدیل خواهند شد. در برخی موارد همه تخم ها به جوجه تبدیل میشوند و در برخی موارد نیز ممکن است هیچ جوجه ای متولد نشود. در جوجه کشی از پرنده ها اعم از زینتی و یا اهلی، عوامل مختلفی بر راندمان جوجه کشی تأثیرگذار می باشند.

نحوه جوجه کشی مرغ عشق با دستگاه جوجه کشی

در جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ عشق باید شرایط دمایی و رطوبت مورد نیاز تخم ها را به دقت تنظیم کنید. در زمان ستر، تخم های نطفه دار مرغ عشق باید در دمای 37.5 و رطوبت نسبی 58 الی 62 درصد قرار گیرند. در زمان هچر که از انتهای روز 15 ام شروع میشود، دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی باید بر روی 37.2 درجه و 66 الی 74 درصد باشند. لازم به ذکر است که برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ عشق لازم است که از دستگاه جوجه کشی حرفه ای و مخصوص طوطی سانان استفاده کنید. زیرا این نوع دستگاه ها سیستم جوجه کشی دقیق تر و سیستم های کارامد تری دارند.

زمان جدا کردن جوجه های مرغ عشق از والدین

به طور کلی فرایند تخم گذاری، جوجه کشی و پرورش جوجه ها در مرغ عشق بین 10 الی 12 هفته طول میکشد. جوجه ها معمولا تا سن 30 الی 45 روزگی از طرف والدین خود تغذیه میشوند. زمانیکه آنها به اندازه کافی رشد کرده باشند، از طرف والدین خود رانده شده و باید به صورت مستقل از آنها نگه داری نمود.

البته در خصوص زمان جدا کردن مرغ عشق باید به رفتار پرنده نر بسیار دقت نمود. در جوجه کشی، مرغ عشق ماده به شدت نسبت به جوجه های خود متعصب میشود و توجه ویژه ای به آنها میکند. در برخی موارد عدم بی توجهی به جفت نر، باعث حسادت وی شده و مرغ عشق نر اقدام به کشتن جوجه ها میکند. در این میان مرغ عشق ماده نیز به حمایت از جوجه ها بر می خیزد و ممکن است جفت نر خود را با ضربات کشنده نوک خود، بکشد. لذا در صورتیکه مشاهده نمودید مرغ عشق نر تمایلی برای غذا دادن به جوجه ها ندارد و یا حسادت میکند، باید جفت نر را به مدت کوتاه جدا کنید و یا جوجه ها را جدا نموده به صورت دستی آنها را غذا دهید.

مرغ عشق ها تمایل دارند که به صورت طبیعی در اوایل فصل بهار به تولید مثل بپردازند. اما با ایجاد شرایط مناسب می توان در زمان های مختلفی از سال، به تکثیر مرغ عشق پرداخت. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که بین هر دوره جوجه کشی باید به اندازه کافی فاصله باشد. بیش از 3 دوره جوجه کشی در سال از مرغ عشق، به شدت باعث ضعف ماده و حتی مرگ او می شود. پرنده مولد برای تخم گذاری مجدد نیاز به استراحت دارد. اگر مرغ عشق ماده به اندازه کافی استراحت نکند و بدن آن تقویت نشود، تخم گذاری مجدد باعث مشکلات فراوانی خواهد شد که می تواند مرگ پرنده را در پی داشته باشد.

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

455 دیدگاه در “آموزش تکثیر و جفت گیری مرغ عشق

  1. عرشیا جمشیدی گفت:

    سلام و خسته نباشید. من ۲ روز پیش یه مرغ عشق جوان نر ۴ ماهه گرفتم و یه مرغ عشق نر بالغ هم دارم ( البته ماده میخواستم اشتباهی نر و نر شد) این مرغ عشق جدید که ۲ روزه اومده چرت نمیزنه و تحرکش هم خوبه و فضله هم مشکلی نداره فقط وقتی دیگه تحرک نداره و میشینه روی چوب آروم آروم اکثر مواقع پف میکنه و همچنین امروز دیدم زیاد پراشو و زیر پراشو میخاروند …… همچنین موقعی که پر رو باز میکنه برای خستگی در کردن ، پرش توی این موقع لرزش داره ( فقط تو همین حالت خستگی در کردن که پر رو باز میکنه و پا عقب )

    میخواستم ببینم مشکلی داره؟ مریض هست ؟ آیا به مرغ عشق بالغم هم انتقال پیدا میکنه اگر بیماری باشه؟ یا برای جا عوض شدن و ایناست….

    1. admins-r گفت:

      سلام عرشیا.
      بهتر بود اول تو یه قفس جدا ازش نگهداری میکردی. اگه دفعه بعد ماده اوردی برای هر کدومش این کارو انجام بده به دو دلیل:
      1- اگه بیماری داشته باشن به هم انتقال ندن.
      2- به هم عادت کنن و زود جفت بشن.

      الان بهتره جداش کن و اگه بدنش رو زیاد میخارونه بهش اسپری ضد انگل بزنی که میتونی از دامپزشکی ها تهیه کنی.

      1. عرشیا جمشیدی گفت:

        تشکر از نظردهی شما… الان احساس میکنم پرنده اون یکی هم یکم خودشو میخارونه البته قبلا توجه و دقت نکرده بودم که میخارونه یا نه …. نمی دونم از اون مریض شده؟

        علائم انگل چیه؟
        تست شپش هم انجام دادم دو پارچه سفید بین قفس گذاشتم شپش هم نداشت

        1. admin-ra گفت:

          خواهش می کنم
          ببین خاروندم و مرتب کردن پرها کاملا طبیعیه
          ولی اگه این کارو بیش از حد انجام میدن و شپش هم ندارن
          می تونی ناشی از خشکی پوست باشه
          آبی که برای آبتنی شون استفاده می کنی حتما تصفیه شده و بدون آهک و املاح باشه
          به هیچ عنوان از شامپو استفاده نکن
          چه غذایی بهشون میدی؟ کمبود ویتامین a هم یکی از دلایل خشکی پوست توی پرنده ها هست

  2. فاطمه گفت:

    سلام خسته نباشید الان مرغ عشق های من یک یه ماهی هست جفت کردن اما تخم نزاشتن چرا ؟
    تازه از دهن هم غذا می خورن و همه ی علائم هایی که گفتین رو دارند چرا تخم نزاشتن ؟
    راستی ارزن یا یارمه ی گندم واسشون کمه ؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      حتما بدنش انقدر قوی نیست که تخم بزاره.
      بهشون باید غذای بهتری بدی
      مث
      – سفیده تخم مرغ
      – میوه
      – هویج
      – کاهو
      – کلسیم
      – مولتی ویتامین
      – قطره AD3E

  3. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید مرغ عشق نر داشتم براش یه ماده گرفتم ولی تو قفس جدا گذاشتم خواستم بدونم لازمه چند روز جدا باشه یا از ابتدا بزارمش پیش نر؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بله حتما لازمه
      حتی یکی دو هفته باشه بهتره تا زمانی که برای هم آواز بخونن
      تو این مدتم میتونی کم‌کم قفس هار رو به هم نزدیک کنی.
      حتما به غذاشون هم توجه کنی.

  4. حیدری گفت:

    سلام حدود ی ماه میشه یه جفت مرغ عشق خریدم دو روزه که دوتا تخم گذاشتن ماده هم تو لونه رو تخم ها میخابه..
    نر میره تو لونه پیشش میمونه.. تغذیشونم فقد ارزن و میوه بهشون میدم… ماده میاد بیرون نر باهاش جفتگیری میکنه ممکنه مشکلی پیش بیاد برا ماده؟؟؟ و اینکه چ تغذیه بهشون بدم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      سفیده تخم مرغ، ذرت، جوانه ها، هویج و کاهو هم میتونی بهشون بدی.
      و این که نباید الان دیگه جفت گیری کنن چون وقته که از تخم ها مراقبت کنن.
      اگه دیدی نر زیاد این کارو میکنه یا ماده رو میزنه حتما جداشون کن

  5. مهیا ابراهیمی گفت:

    اگر که از تخم بیرون بیایند باید به آنها خودمان غذا بدهیم یا پدر و مادرشان

    1. admins-r گفت:

      پدر مادرش غذا میدن
      اگه ندادن شما باید بهشون سرلاک بدین

  6. ناشناس گفت:

    سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون
    به ماده چه تغذیه ای بدم تا آماده بشه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      خواهش میکنم دوست عزیز
      غذایی بیشتر گرمی
      مولتی ویتامین
      قطره AD3E

  7. علی گفت:

    سلام داداش امیدوارم حالت روال باشه
    از پیام قبلیم حدود یک هفته میگذره الان مرغ عشقا نسبت به هفته پیش اوکی ترن و بیشتر تحرک دارن و گه گاهی آوازم میخونن
    ولی هنوز ک هنوز خیلی جا نیوفتادن اصن از هم نوک اینام نمیگرن(با اینکه جفتن و قبلا جوجه دادن)
    و از نظر غذایی بعضی غذا هارو میخورن بعضیارم ن مثلا وقتی بهشون جوانه گندم میدم سریع میرن میخورن ولی وقتی سیب زمینی آتیشی یا تخم بلدرچين میذارم یا نمیخورن یا یه ذره نوک نوک میزنن البته اینم بگم ک همیشه واسشون ارزنو میزارم ک یه وقت گشنه نمونن
    غذاهم بهشون تخم کتان.هویج.سبزی.تخم مرغ.تخمبلدرچین.جوانه گندم و سیب زمینی آتیشی میدم
    بعد داداش اگ زحمتت نمیشه میتونی یه برنامه غذایی بدی ک هم تقویتشون کنه ❤️

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      خدارو شکر که خوبن
      در مورد برنامه غذایی اول باید اینو بگی که میخای جفت گیری کنن یا میخای فعلا تنفس بدی بهشون.

  8. علی گفت:

    سلام داداش خسته نباشی
    من یک هفته میشه یک جفت مرغ عشق گرفتم ک قبلا جوجه دادن وقتیم ک خریدمشون ۳ تا تخم داشتن ولی نخوابیدن رو تخما منم تخمارو برداشتم ریختم رفت
    از همون اولم ک خریده بودم زیاد تکون نمیخوردن آوازم نمیخوندن منم خوب اول گفتم شاید غریبن ولی الان بعد گذشته یک هفته هنوز صرو صدا ازشون در نمیاد و میرن یه گوشه رو چوب میشینن تکون نمیخورن بنظرتون مریض شدن یا عادیه

    بعد یه سوال دیگم داشتم ک الان چقدر طول میکشه تا دوباره جفت گیری کنن تخم بذارن؟

    1. admins-r گفت:

      سلام داداش
      فدات مرسی، شمام خسته نباشی.
      ممکنه چنتا دلیل داشته باشه
      اولین که چون جاشون عوض شده رو تخما نشستن و این باعث شده که کمی افسردگی بگیرن.
      دوم این که شاید به قول خودت مریض باشن که اونم عالئم خودش رو داره مثلا تغییر رنگ فظله، پف کردن، کم اشتهایی و …
      سوم این که میترسن دلیل ترسم میتونه از این باشه که تخمارو برداشتی، یا محیطشون سرو صدا زیاد هست، یا رفت و آمد زیاد هست.

      بهتر بود اول تو یه محیط بی سرو صدا نگهداریشون میکردی، دست به تخما نمیزدی و کمتر بهشون سر میزدی.
      واسه تخم گذاری هم بهتره یه مدت صبر کنی تا اول به محیط و شما عادت کنن بعد تغذیه درست بهشون بدی تا واسه تخم گذاری اماده بشن
      و این رو هم بگم که تو سال حداکثر باید 4 بار تخم گذاری کنن نه بیشتر.

      علی الان چه غذایی میدی بهشون؟

  9. ناشناس گفت:

    بعد از تخم گذاشتن مرغ عشق ماده باید مرغ عشق نر رو جداکنیم؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      اگه نر اذیت کنه و نزار ماده رو تخم بشینه یا بخواد تخم هار و بشکنه آره

  10. ناشناس گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید مرغ عشق های من بجای اینکه نر بره رو ماده ماده میره رو کمر نر اینا چرا اینکارو میکنن؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      میتونی بگین از کجا فهمیدن نر یا ماده بودنشون رو؟

  11. هانیه گفت:

    مرغ عشق ماده من 6تا تخم گذاشته و از همون اولین تخم روی اونها می‌خوابه .نر هم می‌ره داخل لونه من وقتی با انگشتم مدفوع پرنده نرو تمیز میکنم ماده دستمو با سرش می‌بره پیش تخما و با نوکش ناز می‌کنه و روش می‌خوابه .باور نکردنیه برام .به نظرتون چرا این کارو میکنه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام هانیه
      چقدر خوب 😍خیلی دوست داشتم این صحنه رو هم منم میدیدیم
      میتونی فیلم بگیری و واسه منم بفرستی؟🌹
      دلیل این کارشم اینه که چون بهت خیلی اعتماد داره و بهت عادت کرده این کارو میکنه

      چند روزه تخم گذاشته؟

  12. ماهان گفت:

    سلام غذای مرغ عشق های من از ۲ هفته پیش غیر از ارزن و تخم کتان، شاه دانه و تخم شربتی رو به مقدار خیلی کم وسیب و هویج و انواع جوانه ها مثل گندم و ماش وتخم مرغ رو در جداگانه دو باردر هفته براشون میزارم از هفته ی پیش هم در کنار آب جوشانده ی بادام درختی هم به براشون اضافه کردم

    1. admins-r گفت:

      سلام دوست عزیز
      بهشون غذایی سردی بده مثل کاهو، ارزن و خیلی خیلی کم کتان
      توی آبشون 3 یا 4 قطره عرق کاسنی بریز تا 3 الی 5 روز
      توی قفس کف دریا هم بزار
      مولتی ویتامین هم به ماده حتما بده.

      اگه دیدی ماده تخم گذاشته و نر هم با اذیت میکنه جداشون کن.

  13. ماهان گفت:

    سلام مرغ عشق های من ۱ الی بار جفتگیری کردن هفته پیش ولی همون یکی دوبار بود این روزها مرغ عشق ماده بعد آماده سازی لانه مرتب تو لونه میمونه ومرغ عشق نر گاهی وارد لونه می شه و با هم دعوا میکنن ممکنه ماده تخم گذاری نکنه یا نر به تخم ها آسیب بزنه مرغ عشق ماده ی من علائم تخمگذاری که گفتید رو داره چه کار کنم مرغ عشق نر من آروم تر بشه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام ماهان احتمالا نر میخاد باز جفت گیری کنه
      غذا چی بهشون میدی؟

  14. احمد گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    یه جفت مرغ عشق دارم
    یه تخم گذاشته، 10 روز گذشته، میخواستم ببینم احتمال داره بازم تخم بزاره، غذا هم فقط تخم کتان میدمشون

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بعد از 10 روز امکانش کمه
      بهش مولتی ویتامین حنما بده
      کف دریا هم توی قفسش بزار
      میتونی سفیده تخم مرغ، برنج آب پز هم بهشون بدی.

      1. Raul گفت:

        ممنونم از پاسخگوییتون❤️

        1. admins-r گفت:

          سلام خواهش میکنم دوست عزیز 🌹🌸

  15. ناشناس گفت:

    سلام ممنون از مطلب خوبتون
    فقط من یه سوال داشتم
    مرغ عشق های من نزدیک 8 یا 9 روز پیش جفتگیری کردن ولی هنوز از تخم خبری نیست مرغ عشق ماده هم بعد جفتگیری دماغش از سفید به قهوه ای خیلی خیلی کمرنگ تبدیل شده و مدفوعش هم ابکی شده و گاهی هم داخل لونه میره و میاد به نظرتون تخم داره؟
    به تغذیشون هم خیلی میرسم ویتامین و کلسیم هم میدم و

    1. admin-m گفت:

      سلام ممنون از شما .
      صبور باشید زیاد به قفس نزدیک نشید لونه گذاشتین براشون ؟ توی لونه میرن ؟

  16. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشیدببخشیدمرغ عشق من اولین تخم خودش روگذاشته ولی احتمالا3الی4روزگذشته ولی تخم بعدی رونذاشته علتش چیه

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام غذاش چی بوده علائمش چیه ؟ زیاد به قفسش سر نزنید . بهش مکمل کلسیم مخصوص بدین

    2. پوریا گفت:

      سلام و ارض ادب خسته نباشید
      بنده حدود 28 روزه 1 جفت مرغ عشق خریدم، هنگامی که خریدم مرغ عشق ماده تخم داشت توی شکمش، حدود 2 روز بعد که گرفتمش تخم گذاشت اما نرفت داخل لونه، روی نشیمنگاه گذاشت و افتاد زمین شکست
      ولی تا الان دیگه خبری از جفت گیری و تخم گذاشتن نیست، و بهتون گفتم 28 روزه گرفتم یک بارم نرفتن توی لونه، نر خیلی مسته و ماده هم مهربونه، صورت همو با نوکشون تمیز میکنن خیلی همو دوست دارن اما وقتی مرغ عشق نر پاشو میزاره رو ماده، ماده اونو میزنه و نمیزاره جفت گیری انجام بشه، براشون هم آب به موقع میزارم، گندم پخته، تخم مرغ، ارزن، تخم کتان و کف دریا گذاشتم، نوک ماده سفید و نوک نر آبی پرنگ، از بعضی از جاها پرسیدم گفتن ماده آماده نیست، حالا چیکار باید بکنم که به تخم بیان و ماده تخم بزاره

      1. admins-r گفت:

        سلام پوریا
        از هم جداشون کن
        به ماده غذا گرمی، مولتی ویتامین، قطره ad3e بده تا اونم مست بشه
        بعد بندازشون توی یه قفس.
        البته نر رو هم از یاد نبری و غذایی و مولتی ویتامین هم بهش بدی

  17. محدثه گفت:

    غذا ارزن مخصوص خودشون و گاهی سیب زمینی آب پز و سفیده تخم مرغ و بعضی سبزی ها.
    مرغ عشق‌ها بعد از جفت شدن حتما باید تخم بذارند و جوجه داشته باشند؟ یعنی تخم و جوجه نداشته باشند اذیت میشن؟
    لونه پلاستیکی مناسب نیست؟ چه نوع لونه‌ای خوبه؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      کامنت قبلیتون رو ریپلای کنید کامنت جدید باز نکنید.
      براشون تخم کتان، مکمل کلسیم مرغ عشق، مولتی ویتامین مخصوص و کف دریا از پت شاپ یا داروخانه دامپزشکی بخرید
      تخم میذاره صبور باشید . از همین لونه های پلاستیکی که پرنده فروش داره خوبه . براش نر بزرگتر از سن خودش بخرید و توی قفس جدا بذاریدشون

  18. الناز گفت:

    سلام
    من حدود یک ماه بیشتر مرغ عشق خریدم
    قبلا بچه داشتن که دوتاشون مردن (قبل اینکه بخرم)
    تو این یه ماه بهشون خیلی رسیدم
    ارزن تخم کتان کاهو اکالیپتوس عرق یونجه ویتامین کف دریا و…
    صدای مرغ عشق جفت خورده هم براشون میزارم
    نر مسته نزدیکی می‌کنه ماده نمیزاره جفت گیری کنه و میزنتش
    از همون اول که اوردمشون نر مست بود و ماده نمیزاشت تا همین الان
    چیکار کنم؟
    و اینکه تخم مرغ آبپز نمیخورن
    میشه ارزن رو بردارم؟ شاید اونجوری گشنشون شه بخورن

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام خیر نباید گرسنگی بکشن . شاید ماده بزرگتره اگه جفت نمیشن اصرار نکنید ماده دیگه ای خریداری کنید

  19. محدثه گفت:

    سلام وقت به خیر. من پنج تا مرغ عشق دارم که می‌خوام جداشون کنم. ممکنه بتونم یه نر رو با دوتا ماده نگه دارم؟ ماده بزرگه تا حالا جفت نشده و این نر رو هم میزنه، قبلا داخل لونه می‌رفت ولی تخم نمی‌ذاشت علت چی بود؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام اول اینکه اسمش مرغ عشقه ! نمیشه دوتا ماده داشته باشه .
      ماده نباید سنش بیشتر از نر باشه . شاید غذاشون بده . چی بهشون میدین ؟

  20. بابک گفت:

    سلام عرض ادب
    بعد از دو سه هفته خوابیدن مرغ عشق ماده روی تخم امروز اومدم دیدم تمام تخم ها که پنج تا بوده همه رو از لونه انداخته بیرون چرا این کارو کرده
    من دوباره گذاشتم سر جاشون دوباره رفت رو تخم ها نر هم پس سرش رفت تو لونه باید چیکار کنم
    کار درستی کردم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام غذاشون چی بوده ؟ ممکنه به خاطر گرمی غذا اینکارو کرده باشن . بله کار درستی کردین

  21. مهدیار گفت:

    سلام خسته نباشید
    من تقریبا یک سالو نیم میشه که دوتا مرغ عشق خریدم ولی تا الان تخم نذاشتن من هم خیلی منتظرم
    چیکار کنم زود تخم بذارن؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مطمئنید هر دو نر نیستن ؟ روی بینیشون چه رنگیه ؟ تغذیشون رو هم کامل توضیح بدین

  22. محمد گفت:

    سلام یه سوال داشتم اینکه من امروز یه مرغ عشق نر و ماده گرفتم و تا الان به هم نزدیک نشدن و حرکت خاصی نمیکنن این طبیعیه؟(از فروشنده معتبر گرفتم)

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله طبیعی تازه گرفتی زمان بره

  23. سعید گفت:

    سلام ببخشید برای لونه درست کردن تو لونه ی مرغ عشقا چیزی لازمه که بزاریم مثل پنبه یا هیچی نمیخواد ممنون از همراهیتون

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام براشون پوشال بذارید توی قفس اگر خودشون بخوان میبرن توی لونه

  24. رعا گفت:

    سلام من مرغ عشقام گفتم و الان آخرین ماه بهاره لونه هم براشون گذاشتم اما تخم نمیزارن

    1. Admin گفت:

      سلام
      چند وقته داریشون؟ چند سالشونه ؟ غذا چی میدی ؟

    2. امیررضا گفت:

      سلام من امروز یه جفت مرغ عشق خریدم و گذاشتم جای پر رفت آمد و پر سروصدا‌ ایرادی داره چون من مبتدی هستم نمیدونم چیکار کنم در نگهداری مرغ عشق،الان دوتا تخم دارن میشه بگی چه غذایی بدم نژادشون هم هلندی هستش،و چه ویتامین هایی واسشون بخرم؟لطفن زود جواب بدید چون نگرانم تخم هارو بشکنن و اینم بگم بار اولشونه‌ که تخم میدارن و غذا دانه معمولی میذارم واسشون

      1. admins-r گفت:

        سلام امیررضا
        اگه تخم داره یا میخان جفت گیری کنن. بهتره که محیطشون خیلی آروئم باشه تا استرس نگیرن
        در مورد غذا هم بهتره اینارو بدی بهش.
        -سفیده تخم مرغ
        -کاهو
        -هویج
        -میوه
        -سبزی
        -مولتی ویتامین
        -کف دریا
        -جوانه ها
        -دان
        -شیر بلال

  25. عرفان گفت:

    از کجا بفهیم جوجه مرغ عشق که تازه متولد شده سیر شده یا نه

    1. Admin گفت:

      سرش رو میکشه کنار

  26. Taha گفت:

    سلام ممنون از پاسختون
    من دو جفت مرغ عشق دارم آیا میتونم ماده هارو جابجا کنم و شرایط جابجایشون چطوره

    1. Admin گفت:

      سلام
      شرایطی نداره اگه جفتگیری نمیکنن عوض کن اگه میکنن دلیلی برای این کار نیست و ممکنه باعث بیماری و یا بدون جفت موندنشون بشه ، اینجا تنوع جواب نمیده !

  27. دیبا گفت:

    سلام من مرغ عشقم در روز ده بار عطسه می کنه
    و همش داره چرت می زنم و جفتش هم تازه از دست داده
    میشه بگید چی کار کنم خیلی عتسه می کنه

    1. Admin گفت:

      سلام
      سرما خورده ! باید ببری دامپزشکی حیوانات خانگی وگرنه حتما تلف میشه

  28. مجید گفت:

    سلام
    دوتا نر دارم با دوتا ماده و ماده ها فقط از یه نر خوششون میاد و اون نره هم با دوتا ماده راحته ولی ماده ها هم دیگر رو بد می‌زنن و با اون یکی نر اصلا نمی‌سازن چکار کنم ؟

    1. سلام
      جداشون کن و تو یه قفس نباشن

  29. مجید گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق داشتم ده روزی میشد روتختی بودن امروز نرش مرد حالا ماده روتختی هانمیخوابه میشه بگید بایدچکارکنم

    1. سلام
      رو تختی چیه
      به نظر نمیرسه بتونی کاری کنی
      این دوره رو به امکان زیاد از دس میده باید براش نر بگیری

  30. Nima گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون اما یه سوالی دادم که جوابش تو مطلب نبود
    ۱- مرغ عشق همگام تخم گذاری هم جفتگیری میکنن
    ۲- پرنده من دیروز یه تخم گذاشته هرزگاهی میره روش میخوابه ولی بعضی وقتا سرشو از لونه میاره بیرون و به بیرون نگاه میکنه
    ۳- مرغ عشق ماده حدودا یه هفته پیش شروع به جفتگیری کرده که تا دوروز پیش ادامه داشت که هر روز یک تا دو یا سه بار جفتگیری میکردن ولی تو دوروز گذشته تو لونه بوده و جفت نشدن آیا در نطفه دار شدن تخم اثر داره؟
    ممنون میشم منو راهنمایی کنید

    1. سلام
      1- بعد از هربار تخم گذاری ممکنه بکنه
      2- خوب شاید نر رو صدا میکنه
      3- نمیشه گفت

      1. ناشناس گفت:

        مرغ عشق های من هنوز جفتگیری نکردن
        باید براشون لونه بزارم یا نه ؟؟؟

        1. Admin گفت:

          اگه لونه نباشه که جفتگیری نمیکنن
          زحمت بده به خودت و پست رو هم بخون

  31. ۰۰۰ گفت:

    سلام
    من اول یه مرغ عشق گرفتم ماده بود کلا میرفت تو قفس اگه میخاستم بیارمش بیرون میترسید از دستم بعد یک ماه یه نر گرفتم گذاشتم پیشش نر اوایل خیلی نمیترسید اما بعد یه مدت ترسش از ماده هم بیشتر یعنی اگه کنار قفس تکون بخوری هم میترسه نگات میکنه ولی ماده زیاد عین خیالش نیست اشتهای ماده خیلی بهتره در حدی که به نر هم غدا میده ولی نر گوشه گیره و خیلی میترسه چیز زیادی هم نمیخوره الان حدود دو ماه هست ک دارمشون .چیکار کنم نر نترسه

    1. سلام
      نیازی نیست کاری انجام بدی فقط کمتر برو سراغشون ! اینا برا اینکه جفت بخورن باید تنها باشن و نباید به شما عادت کنن باید به همدیگه عادت کنن !

  32. هانا گفت:

    سلام
    ممنون بابت پاسختون🌹
    ۱_جوجه ها چند روزه باشن برای مسافرت در ماشین خوبه؟
    ۲_وقتی دنیا اومدن جوجه ها باید تمیز شون هم کرد یا نه؟
    ۳_باید چه میوه هایی به ماده تخم گذار بدیم؟
    ۴_اشکال نداره من ۲ روز مسافرتم و در خانه تنها هستن مرغ عشق تخم گذار؟

    1. f.gh گفت:

      سلام،
      1. جوجه رو نبرید مسافرت همه به خاطر نوسان دمایی و هم به خاطر استرس جابجایی اصلا براشون خوب نیست.
      2. خیر نیازی نیست. در برخی موارد اگه طرف حرفه ای باشه میتونه.
      3. مقاله تغذیه مرغ عشق رو بخونید.
      4. براشون به اندازه کافی غذا و آب تازه بذار. دمای محیط باید ثابت و یکم گرم (27 درجه) باشه. 2 روز مشکلی نیست.

  33. هانا گفت:

    سلام ممنون از مطالبتون🌹
    ببخشید من چنتا سوال داشتم:
    ۱-مرغ عشق بعد چندمین تخم روی تخم ها بطور کامل میخوابد؟
    ۲-چندتا تخم بگذارند خوب است؟
    ۳-چه میوه ای آهک مرغ عشق ها رو تامین میکند؟
    ۴-جوجه ها را چند روزگی میشه جدا کرد از مرغ عشق ماده؟
    ۵-چقدر میتونیم توی اون اتاقی که مرغ عشقهای تخم گذار هستن بمونیم؟
    ۶-لامپ روشن باشه بهتره یا خاموش؟
    ۷-در اتاق بسته باشه بهتره یا باز باشه؟
    ۸-اب رو برای مرغ عشق تخم گذار چند روز یه بار عوض کنم؟
    ۹-مرغ عشق من دوتا تخم گذاشته بعد دوتا میره روش می‌خوابه به طور مرتب ولی بیرون هم ۵ دقیقه میمونه و۱۵ تا ۱۰ دقیقه تو لونه میمونه اشکال نداره؟
    ۱۰-من نمیدونستم که میخوان تخم بزارن برای همین داداشم خیلی اذیتشون می‌کرد و استرس وارد می‌کرد ولی از وقتی که اولین تخم گذاشتن دیگه هیچی اذیتشون نمیکنه من پرتقال هم گذاشتم میگن برای اسرس خوبه به نظر شما اگر استرس دارن چی خوبه براشون ؟البته فک نکنم داشته باشن؟

    خیلی خیلی ممنون میشم جواب اینهمه سوال ذهنم رو بگید❤❤❤🤩😍🥰😘😘😘

    1. f.gh گفت:

      سلام
      1. بستگی به شخصیت پرنده داره ولی معمولا تا تخم های اخر صبر میکنن
      2. 4 الی 6 عدد
      3. منظورتون کلسیم هست دیگه : سیب ، اسفناج، کلم
      4. 6 الی 8 هفتگی
      5. هر چقدر دلتون خواست فقط مزاحمت ایجاد نکنید و پرنده نباید بترسه
      6. محیط نور ملایم داشته باشه معمولی
      7. در بسته باشه هم به خاطر سر و صدا و هم به خاطر نوسان دمایی
      8. هر روز
      9. خیر اشکالی نداره کاری هم نمیشه کرد فقط مزاحمشون نشوید.
      10. همون پرتقال خوبه فقط اذیتشون نکنید محیط ارام و ساکت باشه.

    2. امیررضا نریمانی گفت:

      سلام خسته نباشید
      من دوتا مرغ عشق دارم یه ماه میشه خریدم هر چیز تقویتی هم که فکر کنین دادم بهشون اما وارد لونه هم نمیشن

  34. سجاد گفت:

    سلام
    من به جفت مرغ عشق انگلیسی دارم چند ماه پیش جوجه دادن‌
    خیلی وقته جوجه ندادن جوونم هستند
    چیکار کنم جفت گیری و تخم بذارن ؟
    اگه راهنمایی کنید ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، مقاله رو بخونید لطفا
      بخور اکالیپتوس رو هم امتحان کنید. اطراف قفس روزی 15 دقیقه بخور اکالیپتوس پخش کن. محیط رو هم تا 25 درجه باید گرم کنید. تغذیه هم باید تقویت بشه مکمل کلسیم و مولتی ویتامین هم بهشون بدهید.

  35. Yasin گفت:

    و اینکه باید حتما اب بزارم که حموم کنن.؟

    1. f.gh گفت:

      برای آبتنی هفته ای یکبار خوبه ولی هوا باید گرم باشه و بدون وزش باد. وگرنه سرما میخورن.

  36. Yasin گفت:

    سلام
    من دوتا مرغ عشق ماده و یدونه نر تو یک قفس دارم.
    ایا اشکالی داره؟ و باعث میشه که جفت گیری نکنن؟
    باید از هم جداشون کنم؟
    مرغ عشق نر قبلا با یکی از مرغ عشقای ماده بوده و الان تازه مرغ عشق ماده جدید گرفتم
    که سنش کمه..
    لطفا راهنمایی کنین
    اون دوتا قبلی مرغ عشق جدید و خیلی به حساب نمیارن

    1. f.gh گفت:

      سلام، قفس باید بزرگ باشه اگه از نر خوششون بیاد بله یک مرغ عشق نر با دو ماده جفت میشه ولی حسابی باید به تغذیه شون رسیدگی کنید.

  37. آرمان گفت:

    ممنون میشم راهنمایی کنید که چرا کلا ۱ بار جفت گیری کردن و دیگه نکردن(به شدت تاپیک خوبی دارید ممنونم)

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه ترسیده باشند شما باید محیط ارام براشون فراهم کنید بدون سر و صدا. تو این مدت هم اصلا مزاحمشون نشوید جای قفس رو به هیچ عنوان جابجا نکنید. شاید در نبود شما جفت گیری انجام داده اند. بعد 10 روز ماده تخمگذاری میکنه.

  38. آرمان گفت:

    تواتاق نگهداری میکنم و دراتاق بازه همیشه و بیشتروقتا حداسم بهشون هست اگرجفت گیری کنن ازچشم غافل نمیمونه مطمئنم جفت گیری نکردن دیگه بعد ازاون روز

    1. سینا گفت:

      سلام من چهارتا مرغ عشق دارم دریک قفس آیا جفت میشن.یکی از ماده ها محل نمیزاره به هیچکدوم از نرها جواب بدین لطفا.

      1. سلام
        قفس رو جدا کن

  39. آرمان گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم اینا چندروزپیش باهم جفت گیری کردن ولی دیگه جفت گیری نکردن تو این چندروز…

  40. علیرضا گفت:

    چرا مرغ عشق 4 تا تخم که گذاشته بود رو بعد از مدتی از لونه انداخته بیرون؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، دلایل متعددی داره یا شما هی مزاحمت ایجاد کردید و لونه یا تخم ها را دست مالی کردید یا پرنده هاتون ترسیدن یا اینکه نر عمدا انداخته بیرون تا بتونه با ماده جفت گیری کنه و …

  41. پارسافلاح گفت:

    سلام من دوتا مرغ عشق وارم
    الان اینا باهم جفت خوردن و پرهای همدیگه رو تمیز می کن و… همه کارهایی رو که شما نوشتید رو انجام میدن
    الان چهار ماه است که ماده می ره توی خانه میره و چند دقیقه دیگه میاد بیرون
    من دیگه خسته شدم نمی دونم باید چیکار کنم همه غذا های تقویتی رو هم بهشون دادم اما من ندیدم تخمی بزارن
    نر وماده هم کامل هستن

    1. f.gh گفت:

      سلام، شاید ارامش ندارن یا ممکنه لونه باب میلشون نباشه . ماده اگه احساس خطر کنه یا استرس داشته باشه جفت گیری نمیکنه. شما میتونید بخور اکالیپتوس رو هم امتحان کنید. اطراف قفس روزی 15 دقیقه بخور اکالیپتوس پخش کن. محیط رو هم تا 25 درجه باید گرم کنید.

  42. 7777 گفت:

    سلام
    من یه جفت مرغ عشق دارم تخم گذاشتن جوجه کردن الان سه ماه بهشون استراحت دادم که حدود 8روز دیگه میشه سه ماه اما الان براشون لونه گذاشتم.

    مرغ عشق ماده از همون روز اول رفت تو لونه الان گه گاهی میره تو لونه اما الان داخل لونه نگاه کردن کمی پر ریخته تو لونه.

    خواستم بدونم فاصله زمانی بین پر ریزی تا تخم گذاری مرغ عشق چقدره؟

    آیا کرفس برای مرغ عشق بد نیست؟
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، کرفس برای مرغ عشق خوبه مشکلی نداره.
      اگه منظورتون تولک هست یه دو ماهی طول میکشه ولی بعید میدونم تولک رفته باشه.

  43. مهدی zabi گفت:

    سلام اگه ممکن یه برنامه غذایی بگید و راهنمایی کنید ممنون میشم

  44. مهدی zabi گفت:

    سلام
    هنوز وسط تخم گذاری هستن تازه ۴ تا تخم گذاشته ولی نر خیلی مرغ عشق ماده رو میزنه در حدی که زخمیش کرده و یکی از تخمها رو هم شکونده چرا و چیکار باید بکنم فعلا جداشون کردم

    1. f.gh گفت:

      سلام، همون باید جدا کنید این مسائل بیشتر به خاطر مستی زیاد و تمایل به جفت گیری هست. کاهو و چند قطره عرق کاسنی به نر بدید تا تمایلش کمتر شه.

  45. مهدی zabi گفت:

    سلام
    مرغ عشقم تازه یک ماه جفت شدن و با هم جفتگیری کردن و تا الان سه تخم گذاشته ولی نمیدونم چرا مرغ عشق نر ماده رو میزنه البته گاهی خیلی کم باهاش کاری نداره ولی بازم جفتگیری میکنن
    البته قفسشون تو اتاق حالمون پیش خودمو و کتار تلویزیون
    لطفاً راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، نر خیلی مسته باید یکم سردیجات مثل کاهو و عرق کاسنی بهش بدین.
      جای قفس هم اصلا خوب نیست ولی الان دیگه جابجاش نکنید دوره تخمگذاری حساسه. سعی کنید محیطشون ارام و به دور از استرس باشه.

  46. محمدطاها گفت:

    سلام من دو تا مرغ عشق رو تابستان وقتی جوجه بودن خریدم که دستی کنم و شانسی نر و ماده در اومدن و بعد پنج ماه تخم گذاشتند و همه تخم ها رو باز کرد ولی یه جوجه مرد .
    حالا جوجه ها بزرگ شدن و فروختم بعدش ماده دوباره تخم گذاشت و روابط خوبی با نر داشت ، اما تخم در شکمش گیر کرده بود و ما لحظات آخر فهمیدیم و به زور درآوردیم و بقیه تخم ها هم انداختیم بیرون ‌.
    از اون موقع به بعد همیشه با نر دعوا می کند و به نر علاقه ای نشون نمیده فقط وقت هایی که نر رو برمی داریم همش جیک جیک می کنه تا نر رو پیشش بزاریم .
    ولی دیگه باهاش مثل قبل خوب نیست ، چون دفعه قبل تخمگذاری نر هم می خوابید رو تخم ها و به هم خیلی محبت می کردن .
    میترسم دیگه تخم نزارن و با هم خوب نشن .
    امکانش هست ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ماده وقتی تخم داره خیلی حساسه و بهتره رو تخم ها بخوابه وگرنه بعدش پرخاشگر میشه افسردگی میگیره دقیقا همین حالتی که ماده شما درگیرشه. برای آرامش ماده کمی عرق گل گاو زبان تو آبخوریش تا یه 3-5 روزی حل کنید امیدوارم خوب شه.

      1. محمدطاها گفت:

        سلام وقت بخیر
        مرغ عشق ماده خوب شد و خیلی سریع خود بخود بعد الان نر بهش غذا می ده
        و دیروز جفتگیری کردن و هر دوشون با هم میرن تو لونه می خوابن .
        یعنی تخم می گذاره ؟ این دفعه باید چکار کنم تا در شکمش تخم گیر نکنه ؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، استرس بهشون وارد نکنید.
          کلسیم برای ماده بذار داخل قفس یا بهش مکمل بده.

          1. میلاد گفت:

            سلام وقت بخیر مدتی هست مرغ عشق انگلیسی اوردم الان هر کاری میکنم ماده اجازه ب نر نمیده دماغ ماده قهوه ایی و دماغ نر ابی شده ولی ماده اجازه ب نر نمیده چکارشون کنم مرسی

          2. admin-ra گفت:

            سلام میلاد
            برای تحریکشون به جفت گیری توی جیره ی غذاییشون برگ ریحان اضافه کن
            به علاوه گندم رو بذار از شب خیس شه فرداش یه وعده صبح و یه وعده عصر بهشون بده

  47. مهدی کاظم زاده گفت:

    سلام، مرغ عشق من تخم گذاشته ولی من تو لونش هیچی (پنبه، خاک اره، کاغذ) نزاشتم خالیه و تو اون حفره لونش تخم گذاشته.
    هیچی نمیشه؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ عشق نیازی به این جور چیزا نداره. همون گودی کف لونه کافیه براش. بعدشم اصلا نباید داخل لونه پرنده های زینتی چیزی گذاشت لازم باشه خودشون میبرن داخل لونه.

  48. درفش گفت:

    سلام ببخشید مرغ عشق من ۴تا جوجه داده،سه تاش رو از قفس بیرون کرده ولی یکیش از بقیه بزرگار و گردن کلف ترشده،و پرنده ماده دوباره تخم کرده ولی هنوز جوجه آخری از لونه بیرون نیومده،و نمیگذاره پرنده نر به پرنده ماده کمک کنه و بهش غذا و آب بده و تخمهارو گرم کنه،و جوجه آخری حتا پرنده نر رو کتک میزنه و نمیگذاره ب روال همیشگیشون پیش برن، ،بنظرتون جوجه آخری رو جدا کنم از بقیه؟ چون وارد لونه هم میشه و میره پیش پرنده ماده

    1. f.gh گفت:

      سلام، با تخمگذاری و جوجه کشی مجدد و پشت سر هم پرنده های اصلی شما ضعیف تر خواهند شد. من پیشنهاد میکنم که اجازه ندین دوباره جوجه بیارن تخم هاشون رو بردار یا به جاش تخم مصنوعی بذار چون بزرگ کردن جوجه ها باعث ضعف مولدها میشه و ممکنه پرنده هاتون رو از دست بدهید.

  49. رضا گفت:

    سلام.مرغ عشق من سه تاتخم گذاشته روزی چند ساعت باید روتخم بخوابه تا جوجه بشه چون از لونه میاد بیرون میشینه.

    1. f.gh گفت:

      سلام، کاری بهش نداشته باشید بر حسب غریزه ای که داره تا تخمگذاریش تموم نشده مرتب رو تخم ها نمیخوابه. برای جوجه شدن هم کل شبانه روز رو باید رو تخم بخوابه به جز وقت های بسیار کوتاه برای غذا خوردن و آب اشامیدن.

  50. علیرضا گفت:

    سلام سه جفت مرغ عشق دریک قفس دارم باسه لانه یک جفت ازانهاتخم گذاشته اند ویکی ازجوجه ها هماز تخم درامده ایا اگر ان دوجفت راارانهاجدانکنم جوجه هارااذطت میکنند یابایدحتما جداکنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگر قفس بزرگ هستش و آب و غذا براشون به اندازه کافی میذارید مشکلی نیست جوجه بهتره تا سن 8 هفتگی پیش والدینش باشه، دونخور که شد میتونید جداشون کنید تا بزرگترها بهشون زور نگن و بتونن به راحتی غذا بخورن.

      1. موسی گفت:

        سلام من دیروز یک جفت مرغ عشق خریدم با سه تا تخم که مال خودشونه و مغازه داره میگفت سومین تخم رو همون روز گذاشته دمای اتاق مناسبه و همه چیزم واسشون فراهم ولی دو تاشون ساکت میشینن یه جا و ماده وارد لونه نمیشه فکر کنم می خوان با محیط جدید آشنا شن فقط می ترسم که تخم ها خراب شه به نظر تون چیکار باید بکنم

        1. f.gh گفت:

          سلام، به زور که نمیشه ماده رو وادار کرد که رو تخم ها بخوابه. اون پرنده فروش فقط به فکر فروش خودش بوده. پرنده ای که تخم داره و در حال جوجه کشی هست اصلا نباید جاش عوض شه. چون جابجایی باعث استرس میشه و استرس مانع تخمگذاری و جوجه کشی است پرنده قهر میکنه اعتمادش از بین میره رو تخم ها نمیخوابه.

  51. معید آتشین گفت:

    چطوری می تونم برای مرغ عشق ماده م استراحت بدم تا تخم گذاری نکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، لونه رو بردارید و غذاهایی که طبع سرد دارند مثل کاهو یکم بیشتر بهش بده. چند قطره عرق کاسنی هم باعث میشه دیگه پرنده مستی نکنه.

  52. باران گفت:

    ادامه سوال قبلیم..نر بشدت تمایل به جفت گیری داره باماده,,ولی ماده دعوامیکنه ونوکش میزنه,,کنارهم خوب وارومن و محبت میکنن به هم..اماتا نر اقدام به جفت گیری میکنه ماده پرخاشگری میکنه بدجور ودعواشون میشه…نکنه بخاطر همونه الان با جوجه خودش جفت گیری میکنه,,,طبیعیه ؟من میترسم از این کار نر

    1. f.gh گفت:

      گفتم که نر به خاطر تغذیه خوب اماده است ولی بهتره جفت نشه چون مجددا ماده تخم میزاره و این داستان تکرار میشه که نتیجه اش ضعیف شدن ماده خواهد بود. ماده الان به جوجه هاش رسیدگی میکنه و اولویت اول جوجه ها هستن برای همین پرخاشگری میکنه.
      اگه دیدید باز نر تمایل به جفت گیری داره ولی ماده نه ممکنه ماده بزنه نر رو بکشه، تو این شرایط جداشون کنید بهتره.

  53. باران گفت:

    سلام وقت بخیر.ممنون از پاسخهای کاملتون..من چندماهه پیش مرغ عشق نروماده گرفتم,7 تخم گذاشتن وپنج تاش جوجه شدن و اللن اولین جوجه ای ک ازتخم درومد دقیقا یکماهه هستش,ودستیه وروشونه م میشینه وغذامیخوره وپروازمیکنه طرف قفسش.وقتی دوتاشون خیلی بزرگ شد,من لونه دیگه هم گرفتم هردوروکنارهم گذاشتم و دوتاجوجه بزرگاروانداختم اونجا.ماده دیگه بهشون غذاندادوحتی یباریکیشون رفت تولونه قبلیه وماده جوجه خودشومیزد,,کلا نر فقط به اون دوتاغذامیده,,وماده به اون سه تای دیگه..سوالم اینه الان دوروزه دارم میبینم نر والد با بزرگترین جوجه م که یکماهه ازتخم درومده میخواد جفت گیری کنه,,و مدام میره روپشتش و اینا,چیکارکنم,,جداشون کنم ؟؟وخودم بهش غذابدم..کاهو کلم هویج سبزی تخم مرغ ارزن هرچی بدم میخورن
    قفسشونم خیلی بزرگه

    1. f.gh گفت:

      سلام، این اتفاقا زیاد پیش میاد نر به خاطر تغذیه خوب مست شده و از طرفی تنوع طلب هم هستن. ولی بهتره جفت نخوره چون به خاطر هم خون بودن جوجه های حاصل یا ضعیف یا درگیر مشکلات ژنتیکی میشن. توصیه میکنم چند قطره عرق کاسنی به خورد نر والد بدهید تا مست نشه.
      جوجه هاتون کمی زود به سن دونخوری رسیدن معمولا تا 40 روزگی دونخور میشن از اون به بعد دیگه میتونید بهشون ابتدا دون نرم و سپس ارزن و … بدهید. دلیل زدن ماده والد هم به خاطر این هست که دیگه جوجه ها میتونن مستقل بشن و نیازی به والد ندارند.

  54. Ahjn گفت:

    سلام من همونیم که گفتم ۷ تا تخم گذاشتن بعد ۳ تاشو انداخت بیرون امروز ۴ تای دیگه رو هم انداخت بیرون اوناهاهم پاتن یا نه

    1. f.gh گفت:

      سلام، به سوال قبلی شما پاسخ دادم. بخونید. جوابش همونجاست.

  55. mohammad0049 گفت:

    سلام چه چیزی سبب زیاد و یا کم شدن تعداد تخم های مرغ عشق میشه؟مثلا یه مرغ عشق 2 تا تخم میذاره یکی 8 تا
    من مرغ عشق نر و ماده ام توی اولین تخم گذاری 7 تا تخم گذاشتن درحالی که دوستم 3 تا بیشتر نذاشت.دلیلش دادن مولتی ویتامین و سنگ معدنی ایناست؟یا شانسیه

    1. f.gh گفت:

      سلام، اصلا شانسی نیست. به ژنتیک و نحوه تغذیه و شرایط محیطی ربط داره و مکمل و سنگ معدنی هم تأثیرگذاره.

    2. Ahjn گفت:

      سلام من مرغ عشق هام ۷ تا تخم گذاشتن ولی ۳ تا شو انداخت بیرون منم فک کردم پاد شده که انداخته بیرون دلیل اینکه انداخته بیرون چیه ؟؟؟

      واینکه من تخم هارو برداشتم یکی شون که ترک خورده بود داخلش جوجه بود ۲ تای دیگه هم یکی شون که سفیده و زرده داشت و دیگری هم تو جوجه بود خواستم بدونم چون من انداختم بیرون جوجه هایی که داخل قفس بوده جوجه های دیگه رو پاد میکنه یا نه؟؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، وقتی تحت استرس باشه یا احساس خطر کنه یا زیاد به لونه اش سرک بکشید لونه و تخم ها رو دست مالی کنید تخم ها رو میندازه بیرون . یااینکه احساس کرده اون تخم ها خرابن برای حفظ بقیه جوجه ها این کار رو انجام داده.
        گاها نر هم اینکار رو انجام میده تا مجددا بتونه با ماده جفت گیری کنه.

        1. Ahjn گفت:

          این یعنی تخم ها پاد هستن

          1. f.gh گفت:

            مشخص نیست ممکنه قهر کرده تخم ها رو میندازه بیرون.

    3. باران گفت:

      سلام خیلی ممنون بابت جوابتون به سوالام..من سری پیش که بهتون پیام دادم وبعدیادم رفت پیگیری کنم,,درواقع اولین سری تخم گذاری پرنده هام7 تخم گزاشتن و5 تاجوجه شدن اولینش 27 آبان بدنیااومد و الان سرحال وسالمن خداروشکر.ولی متاسفانه نمیدونستم باید لونه روبردارم تا دوباره تخم نزارن,,و مجدد7 تخم دیگ گزاشتن وبازهم 5 تاش بدنیااومد,اولینش27 دی اما چندروزبعد دیدم اخرین جوجه مرده کوچیکترینش,,اون4 تای دیگه سرحال وسالمن خداروشکر و بجزکوچیکترینشون بقیشون دارن غذامیخورن خودشون کم کم,,الان لونه روبردارم تاجفت گیری نکنن؟وفرموده بودیدکاهووعرق کاسنی چن قطره بدم,,واینکه ایامشکلی پیش نمیادکه جوجه هایکماهگی به غذاخوردن افتادن؟خیلی خوش خوراکن مخصوصاوالدها وغذاهمیشه زیادمیزاریم تادعوانشه

      1. f.gh گفت:

        سلام، خواهش میکنم.
        مشکلی نیست اگه جوجه هاتون تو یک ماهگی دونخور شدن خیلی خوبه.
        اندازه درب بطری عرق کاسنی رو تو آبخوری مولدها باید حل کنید. مکمل هم اصلا بهشون ندید فعلا چون باعث میشه اماده بشن باز. لونه رو هم بردارید.

        1. باران گفت:

          خیلی ممنون بزرگوار.

          1. f.gh گفت:

            خواهش میکنم موفق باشید.

  56. 3eficdpL گفت:

    سلام ترک های نوک مرغ عشق قابل ترمیم است؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله پماد ad براش بگیر، خاک رس هم بذار داخل قفس.

  57. محمد گفت:

    سلام مرغ عشقام
    چهار تا تخم گذاشتن سنشون حدودا هشت ماه هست .
    هر چهار تا رو باز کردن ولی یکی همون روز اول مرد و ضعیف بود .
    مرغ عشقام دستی ان و ازمن نمیترسن و من سر می زنم بهشون
    تا اینجا سه تاشون سالماً ولی احتمال کم پدر مادرش چون از دیوار خریدیم و هر دو سفیدن شاید خواهر برادر باشن ، اگه اینطوری باشه مشکلی ایجاد نمی کنه ؟
    و آیا چکار باید کنم تا جوجه نمیره و پا باز نشه و مثل اکثر جوجه مرغ عشقا پاهاش
    فلج نشه ؟ ممنون میشم کمک کنید .

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه هم خون باشند که کاری نمیشه کرد مشکلات ژنتیکی و تولید جوجه ضعیف باز خواهند داشت. ولی ممکنه به خاطر شرایط بد جوجه کشی کمبود غذا یا سردی محیط یا ضعیف بودن نطفه باشه. برای هر یک از اینا هم راه حل جداگانه هست.
      مثلا نطفه رو باید 3 هفته قبل جفت گیری تقویت کرد. در زمان جوجه دار شدن دمای محیط 27 درجه باشه. غذا همیشه در اختیارشون باشه. اگر هم به جوجه غذا نمیدن خودتون باید با سرلاک پرنده بهش غذا بدهید. توصیه میکنم به لانه و جوجه ها دست نزنید تا پرنده هاتون به جوجه ها رسیدگی کنند وگرنه بهشون غذا نمیدن.

      1. محمد گفت:

        ممنون .

        1. f.gh گفت:

          موفق باشید.

  58. kilp گفت:

    سلام برای اینکه نطفه و جوجه قوی تری داشته باشن قدرت باروری نر مهم تره یا ماده؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، هر دو مهمه ولی برای نر اهمیتش بیشتره.

  59. mohi گفت:

    سلام با تکان خوردن و رفت و آمد های عادی پرنده ماده تخم ها خراب نمیشوند؟و اینکه دمای 25 درجه براشون خوبه؟نوشتید که خوبه ولی وقتی دما 25 درجه است حالت گرما دارن یعنی بال هاشونو باز میکنن تا خنک بشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، نباید قفسشون رو تکان بدهید. دمای 25 درجه در دوره جوجه کشی خوبه بعد از اون نه.

  60. aliPf گفت:

    سلام من یک نر و دوتا ماده دارم.ماده اولی 4 تخم گذاشت و بعد ماده دومی همش تلاش میکرد تا توی لونه رو نگاه کنه و بره داخلش ولی ماده اولی نمیذاشت و دعوای خیلی شدیدی میشد.سریع یک لانه دیگه گرفتم برای دوتاشون تا اون یکی هم اگر تخم داشته باشه بره اونجا چون هردوشون با نر جفت گیری کرده بودن.ولی بازم توی لونه جدیده نمیره و به لونه اون یکی همش نگاه میکنه و اون ماده روی تخم هم در میاد و دعوا میکنه.ولی ماده ها خیلی باهم دعوا میکنن تا هم رو میبینن دعوای شدید میکنن درحدی که نوکشون ترک برداشته.یعنی هم همو میبینن دعوا میکنن.نمیدونم چی شد تا همین دیروز همه چی خوب بود از وقتی ماده تخم گذاره تخم چهارم رو گذاشت یهو اینطوری شدن وگرنه باهم خیلی خوب بودن

    1. f.gh گفت:

      سلام، خب دعواشون طبیعیه ماده اولی تخم داره و نسبت به لانه اش خیلی حساسه و داره محافظت میکنه. ماده دومی هم برای تخمگذاری اون لونه رو انتخاب کرده شما که دو تا ماده داشتید باید به ازای هر ماده یه لونه میذاشتین. برای ماده دومی یه لونه مثل لونه اولی و بدون هرگونه مواد اضافی داخلش در گوشه بالای قفس نصب کنید اگه ماده نرفت به لونه جدید باید جداش کنید.

  61. حسین گفت:

    سلام مرغ عشقم یک تخم گذاشته الان براشون کاهو میریزم میاد بیرون بعد نور چراغ گوشی ميندازم داخل لونه نگاه میکنم اینکه از لونه در میشه تخم خراب نمیشه؟
    اینکه نور ميندازم خراب نمیشه ممنون.

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان که چیزی معلوم نیست حداقل یه هفته باید رو تخم ها بخوابه بعد.
      شما تجربه کافی ندارید بهتره نطفه سنجی نکنید و چراغ به لونه نندازین اینطوری پرنده رو فراری میدین. بعدشم فعلا یه تخم گذاشته طبیعیه که مرتب روش نخوابه.
      زیاد کنجکاو نباشین اجازه بدین پرنده ها کارشون رو انجام بدن. ارزن هم بهشون بده.

  62. aki گفت:

    سلام.مرغ عشقام بهشون چند وقتیه که مولتی ویتامین میدم و خوراکشونم خوبه.ماده یک تخم گذاشت و ماده از این هیکلیای 1 ساله است ممکنه 4 تخم یا بیشتر رو بذاره؟جفت گیری زیاد میکنن

    1. f.gh گفت:

      سلام، صبور باشید معمولا بیشتر از 4 تا تخم میذاره.

  63. حسین گفت:

    سلام آیا میشه به مرغ عشق عرق یونجه داد اگه آره به صورت چند قطره در چقدر آب پرنده؟
    برای چی خوبه؟
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، عرق یونجه برای اماده سازی و تحریک مرغ عشق و تقویت نطفه اش مفیده. چون طبع گرمی داره فقط در زمان اماده کردن جفت ها برای جوجه کشی توصیه میشه. در دوره اماده سازی جفت ها هفته ای دو بار و هر سری 5 قطره در 100 سی سی حل کنید و این آب را در اختیارشون قرار بدین.

  64. budgiedi گفت:

    سلام مرغ عشقم کف قفس تخم گذاشت و چون کف قفسش میله داره تخم 2 سانتی متر افتاد پایین و نتونسته روش بشینه.تخم افتاده روی ارزن ها که نرم هستن و تمیز تمیزه.هوا هم گرم بوده ضربه ای هم ندیده هنوز فکر کنم 5 ساعت شده باشه که تخم رو گذاشته و برداشتم گذاشتمش توی لونه تا بره داخل لونه چون توی لونه هم زیاد میره.از اون موقع خیلی به تخمش توی لونه نگاه میکنه ولی روش نمیشینه چرا؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، چون دست مالی شده بوی دست انسان گرفته. تو این مواقع باید با دستکش تخم رو برداری. اگه پرنده ات دستی باشه و از شما نترسه احتمالا روش میخوابه اگرنه ممکنه تخم رو از لونه بندازه بیرون.

  65. حسین گفت:

    سلام من مرغ عشقام جفت گیری کردن بهشون برگ اکالیپتوس دادم جفت گیری کردند حالا ماده چند روزی رفت تو لونه اما الان دیگه نمیره و نوکش داشت قهوه‌ای میشد اما دوباره داره میشه سفید باید چکارکنم؟ تخم میزارن
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، فعلا صبر کنید و زیاد مزاحمشون نشوید اگه با موفقیت جفت گیری کرده باشند معمولا بعد 10 روز تخم میذاره

  66. حسین گفت:

    سلام سیب آب‌پز برای مرغ عشق خوبه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام اگه منظورتون سیب زمینی هست بله میتونه مصرف کنه. ولی اگه منظورتون سیب هست همون به شکل میوه اصلی اگه خرد کنید براش میخوره و کلی هم فایده داره براش.

  67. حسین گفت:

    خوب نه خودش باز بود اونو داخل بطری کوچک ریخت بهم داد؟
    غذای مناسب برای تقویت نطفه تخم مرغ عشق در زمان تخم گذاری چیست

    1. f.gh گفت:

      بهتره تازه شو تهیه کنید.
      ارزن و کتان، تخم مرغ آب پز، گندم خیس خورده و هویچ، سیب، کاهو و سبزی تازه

  68. حسین گفت:

    سلام خسته نباشید من حدود سه سال پیش قطره ولتی ویتامینی برای تخم گذاری مرغ عشقام خریداری کردم.
    مرده از یه بطری بزرگ که عکس عروس هلندی ومرغ عشق و…. کشیده بود روش بهم داد.
    داخل یخچال بوده گاهی هم نه اما بیشتر بوده. آیا قابل استفاده هست تاریخ داره؟
    آیا اثر خودشو میزاره.
    ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه قبلا باز کردید دیگه قابل استفاده نیست.

  69. بهار گفت:

    سلام وقت بخیر
    من چهار روز پیش ی جفت مرغ عشق حدود سه،چهار ماهه گرفتم
    روز اول چند بار اقدام ب جفت گیری کردن ولی از روی چوب میفتادن،روز دوم مرغ عشق نر میخاست جفت گیری کنه ولی ماده اجازه نمیداد و ازش فرار میکرد. بعد چون قفسشون کوچیک بود قفسشونو عوض کردم ولی دیگه از اون موقع جفت گیری نکردن. ممکنه بخاطر این قضیه باشه و کم کم به قفس جدید هم عادت کنن؟
    بعد ی سوال دیگه اینکه مرغ عشقای من بجز دونه های خودشون،فقط سیب و کاهو میخورن، خوراکی دیگه ای هست که دوست داشته باشن مرغ عشقا؟ و اینکه من فقط سنگ کلسیم براشون گرفتم، قطره تقویتی و مکمل چی لازمه براشون بگیرم و چجوری باید استفاده کنم
    ببخشید سوالاتم زیاد شدن،خیلی خیلی ممنون از بابت پاسخگوییتون🌸

    1. سلام
      بله
      اینا نه به شما عادت دارن و نه به قفس ! باید زمان بدی بهشون تا به شرایط عادت کنن
      دونه های مختلف میتونی بدی پست زیر رو بخون
      تغذیه ی مرغ عشق
      براشون مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی هم از پت شاپ ها می تونی بگیری

  70. امیررضا گفت:

    سلام خسته نباشید
    یه جفت مرغ عشق لوتینو دارم
    قبلا تخم گذاشتن حدود 6ماه پیش
    الان اصلا به هم توجه ای ندارند نوک به نوک یا علاقه ای به هم نشون نمیدن
    به نظر شما چیکار کنم تا جفت بشن باز

    1. سلام
      صبور باش
      الان فصل تولک و پر ریزی هست ، اصرار به جفتگیری نداشته باش

  71. jj گفت:

    سلام.من مرغ عشق نرم نوکش یکم بلند هست و باهاش هم کلفت تر از ماده یک ساله اش.ممکنه پیر باشه؟سر حاله ولی این که نوکش بلنده طی سال ها اتفاق می افته؟حلقه چشمش شبیه خیلی از مرغ عشقاست(توی نور آفتاب خیلی حلقه چشمش بزرگ دیده میشه) ولی در شرایط عادی حلقه چشمش کاملا سفیده و مثل یک خط هست.نوکش هم آبیه

    1. سلام
      نوک اگه تغذیش خوب باشه سریعتر بلند میشه و ممکنه در پرنده ی جوون هم این اتفاق بیفته
      سنش هم که قابل تشخیص نیست

    2. Ali گفت:

      سلام من یک جفت مرغ عشق دارم آب و دون میدم ویتامین و کلسیم و میوه هم میدم خیلی بهشون میرسم مرغ عشق ماده کم تو لونه میره و بعضی موقه ها نر رو نوک میزنه قفسشون هم پیش پنجره هست بعضی موقه ها پنجره رو باز میکنم تا بیرون رو ببینن چیکار کنم تا جفت گیری کنن؟

      1. سلام
        سنشون چقدره ؟

        1. اکبر گفت:

          با سلام، من دوتا مرغ عشق خریدم که جفت نیستن، اومدم جداگانه نگهشون داشتم البته کنارهم. دیدم ماده همش میره توی لونه و لونه رو دید میزنه و جوری حرکت میکنن که انگار از اینکه تو جاهای متفاوتی نگه داری میشن ناراحتن. الان دوباره انداختمشون یه جا (رنگ نوک ماده سفید و نر تقریبا آبی روشن) ولی مادم مدفوعش به رنگ سبز و زرده و معمولا نسبت به مدفوع نره شل تر… بنظرتون مادم مشکلی داره یا میخواد تخم بذاره که اینجوری شده؟

          1. f.gh گفت:

            سلام، بله نشانه امادگی برای تولید مثل هست فقط رنگ فضله اش طبیعی نیست غذاشون یکیه؟ جدید زیاد به ماده ویتامین ندادین که؟

  72. jh گفت:

    سلام من مرغ عشق ماده ام زیاد داخل لانه میره.جفت گیریشون رو ندیدم ولی میدونم نر و ماده مست و آماده هستن و نر به ماده های دیگه توجه زیادی داره ولی به این یکی نه.باهاش ندیدم جفت گیری کنه.چرا میره داخل لانه؟ممکنه در غیاب من جفت گیری کرده باشن؟

    1. سلام
      خوب بله شما که 24 ساعته بالا سرشون نیستید ! صبور باشید

  73. ارمان گفت:

    سلام من مرغ عشقامو گذاشته بودم تو قفس کوچیک اما وقتی گذاشتم تو قفس بزرگ چسبیدن به دیواره وقتی تو قفس کوچیک بودش ماده تمایل بسیاری به جفت گیری داشتش اما وقتی گذاشتم تو قفس بزرگ نه تو لونه میرن نه آواز میخونن نه پر های همدیگرو تمیز میکنن چیکار کنم

    1. سلام
      طبیعیه
      با محیط جدید اشنا نیستن

  74. Cp گفت:

    سلام.مرغ عشق هام هر روز باهم جفت گیری میکنن.دقیقا دو روز از وقتی که ماده دوم رو آوردم باهم جفت گیری کردن و بعضی وقتا میبینم جفت گیریشون رو.خیلی سریع توی 2 روز!وقتی جفت گیری میکنن ماده داخل لانه نمیره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشکلی نیست چند روزی (حدودا یه هفته یا بیشتر) طول میکشه تا ماده تخمگذاری کنه اون وقت دیگه همش داخل لونه میره و اونجا وقت سپری میکنه.

  75. cP گفت:

    سلام.یک جفت مرغ عشق داشتم که براشون یک ماده دیگه همسن و سال اون یکی ماده خریدم که هم سن باشن.از وقتی آوردمش،پرنده نر فقط به ماده دومی توجه میکنه و برای اون مست میشه.ماده ها که کلا به همدیگر کاری ندارن ولی پرنده نر فقط میره سراغ ماده دومی و خیلی کنار اونه .کلا از اولی ‌که خریدمش نر رفت سراغش و مست شده بود.به ماده اولی که جفتش بوده کاری نداره هرچند به اونم توجه کمی داره ولی بیشتر این ماده جدیده.چرا نر اینطوری میکنه؟به جفت خودش کاری نداره

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشکلی نیست اگه قفسشون بزرگه و لانه اضافی هم دارند نر میتونه با ماده دومی هم جفت بخوره.

  76. INJUNCTION گفت:

    سلام.آیا محلول AD3EC فقط برای جفت مولد هست؟یا درحالت عادی هم میشه به پرنده داد(با دز کمتر)مثلا به عروس هلندی و مرغ عشق

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله در حالت عادی هم میشه این ویتامین رو به پرنده داد فقط به دستور مصرفش دقت کنید تا باعث مشکل کبدی و مسمومیت پرنده نشه.

  77. omidO گفت:

    سلام.من مرغ عشق هام تاحالا چندبار خواستن جفت گیری کنن ولی همش از روی چوبشون میوفتن پایین.راهی هست کاری کنم تا بیشتر به جفت گیری کشیده بشن؟هردو مست هستن و هم ماده برای جفت گیری تلاش میکنه هم نر.ولی نر بیشتر تلاش میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره تیرک ها جاشون ثابت باشه تا پرنده هاتون تعادل داشته باشند همچنین برای تنوع هم چندتا تیرک با ضخامت مختلف بذارین داخل قفس. احتمالا پرنده هاتون جوان و بی تجربه هستن به مرور یاد میگیرند.

  78. yousefK گفت:

    سلام.من یک جفت مرغ عشق دارم که تاحالا جفت گیری نکردن.اگر یک ماده(آلبینو)هم بگیرم و 3 تا بشن،مشکلی پیش نمیاد؟2 ماده 1 نر.به تغذیه شان خیلی رسیدگی میکنم کم و کسری ندارن و الان هم این جفت هردو مست هستن.آیا 2 تا ماده باهم دعوا نمیکنن؟جایی زیاد دیدم 2 ماده 1 نر بوده و ماده هاشون باهم خیلی خوب بودن.اگر2 ماده باشن،باید حتما 2 عدد لانه داشته باشن؟یا همون یکی کافیه…جا هم براشون هست ارتفاع قفس 60 سانتی متره قطرش هم خوبه به اندازه یک چوب کامل قطرشه.جاشون بازه

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشکلی نیست یک نر با دو ماده میتونه جفت بخوره. میتونید یک ماده دیگه هم بگیرید و یک لانه دیگه هم اضافه کنید. فقط قفس نباید کوچک باشه.

  79. محمد اسدی گفت:

    سلام وقت بخیر. من۴تامرغ عشق دارم ک ۳ماده ویک ترهستن..نروماده باهم جفت شدن وجفت گیری هم میکنه.لانه هم براشون گذاشتم.فقط جای پرنده هام تو حیاط.ولی حالا ب دلیل اب وهوا.ک شبا سردمیشه وروزهاگرم..میخواستم بدونم تاثیری در تخم گذاریش داره یا خیر..یا اینکه بیارم داخل منزل…ممنون وسپاس فراوان

    1. f.gh گفت:

      سلام، خیلی تأثیر داره و به احتمال زیاد تخم ها خراب خواهند شد. قبل تخمگذاری باید قفس رو جابجا کنید وگرنه پرنده ممکنه رو تخم ها نخوابه چون محیطش عوض میشه.
      دمای هوای محیط نگهداری شون در زمان جوجه کشی بهتره بین 25 الی 28 درجه باشه.

  80. kiopi گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که جدیدا زیاد خوشحال نیستن.تا همین چهار روز پیش خیلی شاد بودن و اینور و اونور میرفتن و بازی میکردن ولی الان هر دوتاشون اهل بازی و اینا نیستن.حتی عروس هلندی ای که قفسش کنارشونه اون هم همینطوری شده.حوصله دارن قدرت دارن ولی شاد نیستن.مرغ عشق نر هم که از اول مست بود با اینکه الان مسته ولی زیاد سرو صدا نمیکنه و هر سه تاییشون(عروس هلندی هم هست) همینطوری هستن.واسشون کاهو گذاشتم خیلی بهتر شدن و باهاش بازی میکردن حتی حمام هم میکردن با کاهو(برگاش خیس بود).چیکار میتونم بکنم تا دوباره شاد بشن و از سکوت در بیان.مریض نیستن

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه چیزی باعث ترس و استرس شون شده باشه. ایا حیوان خانگی دیگه مثل گربه یا سگ دارید؟ همچنین پرنده ها از افراد غریبه هم میترسن. قفسشون جلوی پنجره که نیست؟

      1. kiopi گفت:

        قفسشون جلوی پرده هست.پنجره نیست.بله این چند روز استرس و ترس بهشون وارد شده

        1. f.gh گفت:

          پس سعی کنید محیط آرام براشون فراهم کنید. مجددا خوب میشن.

  81. mohi گفت:

    سلام.من چطور میتونم سن حدودی مرغ عشقم رو بفهم؟شواهد ظاهری

    1. f.gh گفت:

      سلام، تشخیص سن پرندگان از رو ظاهر کمی سخته و تجربه زیادی میخواد. در مورد مرغ عشق هرچه نوکش کم رنگ باشه و رنگ پاهاش تیره تر باشه مسن تر خواهد بود.

  82. aliDi گفت:

    سلام.من دوتا مرغ عشق گرفتم.3 هفته ای میشه که دارمشون و نر خیلی مسته.هم دوتا نوک میزنه به نوک ماده،ماده هم خیلی زود مست میشه و دوتایی مستی میکنن.وقتی فقط نر مسته،ماده نمیذاره نر جفت گیری کنه.وقتی ماده مسته نر جفت گیری نمیکنه.وقتی نر مست میشه و ماده رو هم مست میکنه،تا جفت گیری پیش میره و خود ماده جفت گیری میخواد.یک بار فقط داشتن جفت گیری میکردن که از روی چوب افتادن پایین و دیگه از اون روز ندیدم جفت گیری کنن.تا سرحد جفت گیری میرسن ولی اینکه جفت گیری بکنن خیلی سخته.آیا این ها حالا حالاها جفت خواهند شد؟با هم خیلی خوبن.از لحاظ غذایی کم ندارن(مولتی ویتامین،میوه،سبزی،برنج و نان و ارزن و تخم کتان)به همراه سنگ معدنی که ازش هم زیاد میخورن

    1. f.gh گفت:

      سلام، پبله جفت خواهند شد ولی شما اینقد سرک نکشید به قفس اجازه دهید پرنده ها راحت بوده و درگیر ترس و استرس نشن.

  83. mohammad گفت:

    سلام آیا برای پرنده،سنگ معدنی مفید است؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله این نوع سنگ ها حاوی مینرال های مختلفی بوده که پرنده به انها نیاز دارند. تو بازار پرندگان بلوک معدنی بهش میگن. در مصرف آن ولی نباید زیاده روی بشه.

      1. محمد اسدی گفت:

        ببخشید دوباره سوال میکنم..۴تامرع عشق دارم در یک قفس بزرک..۳ماده ویک نر ک بایکی از ماده هاجفت شدن وتخم هم گذاشتن حالا باید اونارو جدا کنم خطری تخم ها رو تهدید میکنه یاخیر.واک یک نر اضافه کنم چطور

        1. f.gh گفت:

          در زمان تخمگذاری و جفت شدن اصلا نباید لانه پرنده ها جابجا بشه یا پرنده ها رو جابجا کرد!! وگرنه رو تخم ها نمیخوابن.
          اگه قفس بزرگه و پرنده هاتون با هم خوب هستن مشکلی پیش نمیاد. فعلا پرنده جدید اضافه نکنید چون ریسک هایی مثل بیماری داره و تو این وضعیت اون جفتی که تخم دارند نباید مریض شن.

  84. سجاد گفت:

    سلام مرغ عشقام با هم خیلی خوبن تخم هم گذاشت ماده ولی نمیخوابید روی تخم.
    تخمش رو هم شکسته(خورده فک کنم) ۴ روز پیش.
    ماده روزا میره تو لونه شب ها بیرون میخوابه.
    جفت گیری شون رو هم چند مرتبه خودم دیدم.
    مشکل چیه ؟
    و اینکه کی تخم میذاره دوباره؟

    1. f.gh گفت:

      صبر داشته باشید تا تخمگذاری تموم نشه ماده رو تخم ها بطور منظم نمی خوابه تخم ها معمولا با فاصله زمانی یک روز گذاشته میشن و 4 الی 6 تا تخم هم حد معمول هستش.
      خوردن تخم هم ممکنه به خاطر تغذیه ضعیف و گرسنگی باشه یا که کمبود مواد معدنی

      1. محمد اسدی گفت:

        سلام خسته نباشید..من مرع عشقم جفت هستن وفعلا۲تاتخم گذاشتن.ولی نره با ی ماده دیگه هم داره جفت میشه.بهش غذامیده ودهن ب دهن میشن..این امکانش هست همزمان با۲تا ماده جفت بشه وماده ای ک تخم گذاشته ب مشگل نمیخوره؟؟؟
        یا اینکه یک نر دیگه فراهم کنم؟؟؟؟سپاس

        1. f.gh گفت:

          سلام، بله امکان داره یه نر با دو ماده جفت بخوره فقط باید حسابی به تغذیه شون رسیدگی کنید نر چون مست بوده با دومی هم جفت خورده.
          اگه نر جدید بگیرید اون ماده که قبولش نمیکنه الان زیادی رو لونه و تخم ها حساسه پس پرنده جدید وارد محیطشون نکنید.

  85. fP گفت:

    سلام آیا میشه 2 ماده رو با یک نر توی یک قفس گذاشت؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله میشه ولی باید به رفتارشون دقت کنید و قفس نیز به اندازه کافی بزرگ باشه.

  86. ho2p گفت:

    سلام.من یک مرغ عشق ماده دارم که هیکلی هست و خط های روی سر و گردنش هم با بقیه مرغ عشق ها فرق میکنه
    انگار ابروبادی یا آلبینو با نژاد ساده رنگ آبی قاطیه
    یک نر سبز ساده هم دارم.این دوتا اگر جوجه کنند،ممکنه جوجه هاشون دو رگه باشن؟یا ممکنه فقط نژاد پدر یا فقط نژاد مادر رو بگیرن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله دورگه خواهند بود ولی نژادشون رو نمیشه گفت چی حاصل میشه.

  87. uefi گفت:

    سلام.جوجه ها میتونن تا وقتی بالغ میشن توی قفس والدینشون باشن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، توصیه نمیشه ممکنه جفت بخورن. وقتیکه دونخور شدن باید جدا بشن.

  88. Sa گفت:

    سلام من دوتا مرغ عشق داشتم چند شب ساعت ۳ و ۴ گربه میومد تو خونه و با صداشون بیدار میشدم بعد از یه مدت ماده از شدت ترس مرده بود و الان حدودا سه هفتس که مرده و من لونشون رو داشتم نگا نیکردم یهو دیدم دوتا تخم گذاشته الان نمیدونم چکار کنم نر هم افسردگی گرفته رو تخم ها هم نمیشینه

    1. f.gh گفت:

      سلام، 3 هفته زمان طولانی هستش اون تخم ها دیگه خراب شدن. نر هم تا مدتی افسرده خواهد بود ولی بعدا میتونید براش جفت بگیرید. فقط شرایط محیطی مناسب و بدون ترس و استرس براشون فراهم کنید تا تلف نشن.

  89. SoulSand گفت:

    سلام.من یک جفت مرغ عشق دارم که نر خیلی تلاش میکنه برای جفت گیری.هم نر میرقصه هم ماده.نر مست مسته و وقتی ماده میره روی تابشون،نر هم میره روی پشتش ولی ماده دورش میکنه.خیلی باهم خوب هستن و ماده هم هر از چندگاهی مست میشه ولی اصلا به جفت گیری رو نمیده.غذاشون خوبه جاشونم بد نیست فقط صدای خودمونه(کاریشون نداریم) مولتی ویتامین هم بهشون میدم واسشون از این بلوک های معدنیه کلسیم هم گذاشتم ازش زیاد میخورن.ماده خیلی شیطونه همش اینور و اونور میره و کنجکاوه و نر هم خیلی آواز میخونه و میرقصه.خیلی باهم خوب هستن از هم غذا میگیرن،سر همدیگه روهم زیاد میخارونن

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا به زودی جفت گیری خواهند کرد. باید صبور باشید گاها چند هفته طول میکشه.

  90. abolfazl گفت:

    سلام.در دوره تخم گذاری میگن به جفت مولد قطره AD3E بدیم،من بهشون مولتی ویتامین دیگه ای میدم(ویتامین A و E و D3 و B6 و B12 و B2 و B )
    به همراه 4 نوع آمینو اسید داخلش هست.یک بلوکه معدنی( ذغال پرنده و سنگ مینرال و مواد معدنی ) همینا برای تخم گذاریشون کافیه؟چون یکم ضعف بدنی دارن و امروز واسشون گرفتم.جوون هم هستن اولین جوجه دهیشونه

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله مکمل هایی که گفتین خوبه فقط اینا رو طبق دستور روی بروشو در اختیار پرنده ها قرار دهید. دز بالا باعث مسمومیت و اسیب کبدی میشه.

      1. abolfazl گفت:

        بله طبق دستور روی بروشور بهشون میدم.4 قطره توی 40 میلی لیتر آب میریزم.اتفاقا از وقتی بهشون این مولتی ویتامین رو میدم خیلی سر حال تر شدن

        1. f.gh گفت:

          عالی، فقط بعد از تخمگذاری و در زمان جوجه داری لازم نیست مولتی ویتامین بهشون بدهید چون باعث مستی دوباره جفت ها میشه.

  91. shayanS گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که هر دو مست هستن.ماده وقتی مست میشه،سرش رو بالا پایین میکنه وآواز میخونه و از وقتی چندتا برگ اکالیپتوس واسشون گذاشتم خیلی مست میشه.نر هم که نصف روز رو درحال آواز خوندن و مستیه و هردو خیلی میرقصن.نر میره روی ماده ولی ماده دورش میکنه.بهشون مولتی ویتامین میدم و واسشون بلوک معدنی هم گذاشتم جاشون هم نور هست یک تاب هم دارن که هرموقع ماده باهاش بازی میکنه مست میشه.نر و مادگیشون هم مشخصه.اینا چقدر طول میکشه جفت بشن؟مطالب مقاله رو خوندم و علائم جفت گیری رو دارن،ولی هنوز که هنوزه جفت نشدن.غذاشونم خوبه اسفنجی نر آبیه و ماده قهوه ای روشن.نر از ماده بزرگ تره و سنشون حدود 1 سال و نیم

    1. f.gh گفت:

      سلام به نظر پرنده های شما اماده جفت شدن هستن ماده اولش همینطوری هست ولی بعدش نر احتمالا نر رو قبول میکنه. فعلا منتظر بمانید و یک محیط ارام و بدون استرس براشون فراهم کنید.

  92. ابراهیم گفت:

    مرسی که اینهمه مطلب مفید گذاشتید

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، لطف دارید.

  93. GreenJungle گفت:

    سلام من یک هفته است که برای مرغ عشق نر،یک ماده خریدم.جنسیتشون مشخصه و سنشون هم یک سال و نیم(نر بزرگ تره)آیا اینها جفت میشن؟اوایلی که آوردمشون گوشه نشین بودن ولی الان خیلی سر و صدا میکنن.ماده میرقصه و سرش رو بالا پایین میکنه و اینور و اونور میپره،نر هم بیشتر از ماده میپره و میرقصه و آواز میخونه.اسفنجی ماده قهوه ای هست و نر هم آبی.جاشون گوشه دیوار هست دما خوبه،غذا هم سبزی میدم میوه میدم نان سبوس دار بدون نمک میدم برنج بدون روغن میدم کف دریا هم دارن تخم کتان و ارزن هم هست.آیا اینها باهم جفت خواهند شد؟نر خیلی مسته ماده هم فکر کنم مسته چون خیلی آواز میخونه و میرقصه

    1. f.gh گفت:

      سلام، به احتمال زیاد جفت خواهند شد چون با هم خوب هستند بهتره صبر کنید. میتونید با مکمل و قطره ad3e برای جفت گیری و تخمگذاری تقویتشون کنید.

  94. alI گفت:

    سلام.من دو عدد مرغ عشق گرفتم یکی نر یکی ماده.4 ماه گذشت و جفت نشدن (ماده نمیذاشت)آماده هم بودن و نر مسته مست.خیلی به هم عادت کرده بودن و ازهم جدا نمیشدن سر همدیگه رو میخاروندن و به هم غذا میدادن.دیروز ماده به علت مریضی مرد(نمیدونم چه بیماری ای ولی فکر کنم عفونت بود)و اصلا به نر سرایت نکرد.بعد نر خیلی میترسید واسه همین واسش یک ماده دیگه گرفتم و گذاشتم کنارش تا آروم بشه.ماده اسفنجیش سفید مایل به قهوه ای هست و مثل ماده قبلی حدود 1 سالشه نر هم 1 سال و نیمشه.به هم عادت ندارن هنوز.خواستم ببینم جفت خواهند شد؟خیلی به شرایطشون رسیدم اونقدر که به خودم نرسیده بودم.غذا،کف دریا،میوه،سبزی دارن.نر و ماده هردو سرحال هستن ولی برخلاف ماده قبلی،این یکی ماده یکم هیکلی تره.از وقتی آوردمش نصف کف دریا روهم خورده

    1. f.gh گفت:

      سلام، ای کاش اول قفس و وسایل داخلش رو کامل تمیز و ضدعفونی میکردید تا بیماری اون ماده به اینا هم سرایت نکنه. در ضمن وقتی برای پرنده خود جفت جدید تهیه میکنید تا 2 الی 3 هفته توصیه میشه که در قفس جدا ازش مراقبت کنید. ممکنه بیمار باشه همچنین در قفس جدا بهتر به محیط جدید عادت میکنه و با پرنده نر هم بهتر رابطه برقرار خواهد کرد. فعلا باید صبر کنید تا ماده به محیط عادت کنه.

      1. alI گفت:

        سلام جاشون کنار پنجره هست ولی از 1 طرف دیوار و از طرف دیگه هم بیشتر وقتا پرده هست.این ماده رو از جای مطمئنی گرفتم و چند وقت چکش کردم.وسایل روهم کامل تمیز کردم و بعد گذاشتم آفتاب بخورن تا کلا میکروب هاش بره.نر تنها بود و بی قراری میکرد مجبور بودم این ماده رو واسش بیارم و اینکه الان به هم عادت کردن،نر خیلی مستی میکنه و ماده هم کمی مسته.امروز دیدم به هم غذا میدن.فقط باید همین ماده به محیط عادت کنه وگرنه با بقیه چیزا کنار اومده.جاشون هم زیاد شلوغ و پر سروصدا هم نیست

        1. f.gh گفت:

          اگه اینطوری باشه جفت میشن. باید صبر داشته باشید.

          1. AlI گفت:

            سلام.امروز ظهر از سر و صداشون از خواب بیدار شدم و دیدم ماده خم شده و نره مست هم شروع کرد.هنوز تازه داشتن جفت گیری میکردن که یهو ماده پاش از روی چوب سر خورد و افتادن پایین،ولی دیگه نر هرچی تلاش کرد ماده راضی نشد تا دوباره شروع کنه جفت گیری رو.اینا امروز فردا جفت گیری میکنن؟چون ماده بهش اجازه ی جفت گیری داده بالاخره.مولتی ویتامینشون هم از 3 روز میدم سبزی و میوه وتخم کتان و ارزن و نان سبوس دار هم بهشون میدم بلوک معدنی هم دارن زیاد ازش میخورن.بابت ویتامین و اینا توی فصل تخم گذاری مطمئن هستم

          2. f.gh گفت:

            سلام، بله باز هم جفت گیری خواهند کرد. وقتی که ماده تخم گذاشت دیگه ویتامین بهش ندهید تا جوجه ها مستقل بشن. تو این دوره گندم خیس خورده، تخم مرغ آب پز ، هویچ و سبزی تازه براشون خیلی مفیده.

  95. helloworldf گفت:

    سلام من مرغ عشق ماده ام سرماخورده بود اما خوب شد.خواستم ببینم آیا با نر جفت میشه؟کف دریا دارن صدای جفت گیری هم میذارم ذوق میکنن نر هم مست تر میشه اما ماده 3 ماه هست که هنوز نمیذاره نر باهاش جفت گیری کنه(نر خیلی مسته)قفسشون از این دایره ای ها هست غذا و آبشون هم خوبه.جاشون هم کنار پنجره هست هرروز آفتاب غیر مستقیم بهشون میخوره البته یک عروس هلندی ۴ ماهه هم قفسش کنار قفسشونه و این ها همدیگه رو بعضی وقتا صدا میزنن.و اینکه هر 3 روز یک بار که ابشون رو عوض میکنم،داخل آبشون چند قطره مولتی ویتامین باید بریزم؟حدود 120 میلی لیتر آبه

    1. f.gh گفت:

      سلام، کنار پنجربه جای خوبی برای قفس نیست. قفس بهتره که از دو طرف به دیوار محدود باشه اینطوری پرنده هاتون بیشتر احساس امنیت میکنند. در مورد جفت شدن شون هم باید صبر کنید چون تا ماده اماده نباشه و نر رو به اندازه کافی قوی نبینه جفت گیری نمیکنه.
      در مورد مصرف قطره مولتی ویتامین هم باید به دستور مصرف بروشور همون دارو مراجعه کنید معمولا برای مرغ عشق 3 یا 4 قطره در 50 میلی لیتر آب میتوان حل کرد.

  96. hamid گفت:

    سلام من مرغ عشق نر و ماده دارم و ماده 2 روزی هست که آب زیاد میخوره و بخواطر همین آب زیاد خوردن اسهال میشه.ممکنه بیماری ای باشه؟هر یک ساعت آب میخوره

    1. f.gh گفت:

      سلام، عطش گرفتن پرنده ممکنه به خاطر گرم شدن بیش از حد محیط لانه و محل نگهداریش باشه یا اینکه به تغذیه اش ربط داره.

  97. علی گفت:

    باید موقع خرید مرغ عشق جفت بخرین که مطمعن باشید

  98. ۰۰۰ گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم. تخم اولو گذاشته دو روز گذشته ولی تخم دومو نگذاشته است. چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه که تخم داخلش تخمدانش گیر کرده باشه، تخم دوم معمولا 24 ساعت بعداز اولی گذاشته میشه. ایا علائم بی حالی داره؟ اگه گیر کرده باشه باید با روغن زینتون مخرجشو ماساژ بدهید و یکی دو قطره هم تو حلقش بچکونید.

  99. هادی گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید مطالب بسیار کارآمدی در متن بود سپاسگزارم.

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، خوشحالیم از اینکه مطلب برای شما مفید بوده.

  100. hour گفت:

    سلام.من یک جفت مرغ عشق دارم.جاشون صدای مرغ و خروس و گنجشک و کبوتر و قناری و مرغ عشق و عروس هلندی و سگ هست.خواستم ببینم این صداها توی تخم گذاری و جفت گیریشون تاثیر داره؟با صدای پرنده ها که مشکلی ندارن و برعکس این ها هم صداشون میزنن و سرو صدا میکنن.صدای سگ هم اصلا واسشون مهم نیست حتی بهش توجه هم نمیکنن(صداش نزدیک نیست)

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه صداها زیاد بلند نیست و پرنده ها بی تابی نمیکنند و اضطراب ندارند جای نگرانی نیست ولی در کل برای اینکه پرنده هاتون نترسند باید محیطشون آرام باشه.

  101. ourBirds گفت:

    سلام.دو ماهی میشه که یک نر و یک ماده دارم،هردو بالغن جنسیتشون هم مشخصه و حدود 1 سال دارند.یک هفته ای هست که پرنده ماده دیگه با صدای پرنده ها هیچ صدایی از خودش در نمیاره و دیگه هیچی خوشحالش نمیکنه،فقط میخوره و بیشتر وقتا میشینه و سرش رو برمیگردونه میذاره روی پشتش،نمی‌خوابه اما انگار داره درد میکشه.فکر نکنم مریضی باشه چون دستم رو ببرم نزدیک یا صحبت کنم یا چیزی باشه که بترسونشون،هم جون داره پرواز کنه هم جون داره اینور و اونور بپره و هیچ بی‌حالی ای نداره.فقط این که وقتی بیکار میشه سرش رو برمیگردونه پشتش و چشماش رو میبنده عجیبه،آب و غذاشون خیلی خوبه کف دریا دارن فضله هاشون هم مشکلی نداره.یک جا خونده بودم میگن وقتی پرنده اینطوری میکنه یعنی بخواطر کمبود یک نوع پروتئین دل درد داره،برای رفعش واسش خاک رس یا گچ بذارم تا بخوره و اون پروتئینش تامین بشه یا واسش مولتی ویتامین بگیرم.پرنده نری که کنارش هم مسته هم خیلی آواز میخونه و میرقصه خیلی هم سر حاله.آیا بخواطر کمبود ویتامینیه که توی مولتی ویتامین یا خاک رس یا کچ براش وجود داره و واسش بذارم خوب میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ویتامین رو که میتونید بصورت هفته ای و دوره بهشون بدهید مشکلی نداره. فقط این حالت ممکنه نشانه بیماری باشه و بهتره چکاپ بشه.

  102. رضا گفت:

    سلام یه جفت مرغ عشق دارم که تخم هاشون رو از توی لونه میندازن بیرون و قاتل شدن خواستم بپرسم مشکلی نداره مرغ عشق نر رو عوض کنم؟برای ماده در حین تخم گذاری مشکلی پیش نمیاد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، سلام، چرا مشکل پیش میاد. اول باید دلیل انداختن تخم ها رو بدونید که ممکنه به خاطر دستکاری از طرف شما باشه یا اینکه نر زیادی مست هست و تخم ها رو انداخته بیرون تا ماده رو مجبور به جفت گیری کنه یا اینکه غریزی هستش.

  103. mohammdaliS گفت:

    سلام.من یک جفت مرغ عشق دارم،میخوام یک عروس هلندی هم بگیرم و قفسش رو بذارم کنارشون.این توی جفت گیری شون تاثیر نمیذاره؟و اینکه باعث میشن عروس هم مواقعی که من نیستم از تنهایی در بیاد؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، سازگاری یا عدم سازگاری پرنده هاتون در کنار هم به شخصیت اونا بستگی داره و در این مورد اصلا نمیشه نظر داد.

    2. علی گفت:

      باید موقع خرید مرغ عشق جفت بخرین که مطمعن باشید

  104. MoHammmad گفت:

    سلام
    من دو مرغ عشق دارم که هردو بالغ هستن و زیر2 سالشونه
    پرنده ماده از همون روز اول تو لاک خودش بود و جوری وانمود میکرد که انگار نری که اینقدر داره آواز میخونه و سرش رو تکون میده و میرقصه وجود نداره.جدیدا هم خیلی عجیب شده،کلا میشینه و یا می‌خوابه یا اگر خوابش نیاد،دور و برش رو نگاه میکنه و کلا هیچ ذوقی واسه هیچی نداره
    چرا اگر واسش صدای پرنده(مخصوصا مرغ عشق ماده)بذارم پیش می‌خوابه و اینور و اونور میپره و سر و صدا میکنه.صدای هرپرنده ای باشه اما اگر مرغ عشق ماده باشه خیلی ذوق میکنه.نر هم هرروز زیاد مستی میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا از جنسیتش مطمئن هستید؟
      اگه ماده باشه بهتره یه مدت (2 هفته مثلا) جداشون کنید تا فقط صدای همو بشنوند. بعد بندازید داخل یه قفس. تغذیه شون رو هم تقویت کنید.

      1. MoHammmad گفت:

        بله اسفنجی ماده سفیده و نر آبی،هردو حلقه چشم دارند
        کلا ماده و نر سره همدیگر رو میخارونن یا با هم غذا میدن،اما ماده به جفت گیری علاقه ای نداره.داخل قفسشون برگ اکالیپتوس گذاشتم نر مست شد اما ماده هنوز که هنوزه به جفت گیری تمایلی نداره و وقتی نر پاش رو میذاره روی ماده،ماده عصبانی میشه و میزنش اونم بازم تکرار میکنه.البته ماده چشمش رو به جای کثیف مالیده بود و چشمش یکم عفونت کرده بود و حالش بد بود،یکم محیط رو واسش بهتر کردم و صبر کردم چشمش کاملا خوب شد.ماده انگار خودش ناراحته و نمیخواد جفت گیری کنه یا بازی کنه،اگر دستم رو ببرم نزدیک یا واسشون غذا بریزم یا صدای پرنده بشنوه ذوق میکنه.نر خیلی بازیگوش و شجاعه اینور و اونور میره و تاب بازی میکنه اما ماده اهلش نیست،خودش دوست داره یا روی لانه یا روی چوب بشینه و آرام باشه

        1. f.gh گفت:

          عفونت چشم ماده باید با قطره های آنتی بیوتیک چشمی درمان بشه وگرنه ممکنه وخیم تر بشه. در مورد جفت گیری شون هم باید صبر کنید به مرور با هم جفت خواهند شد.

  105. ali گفت:

    سلام.چند ماهیه که دوتا مرغ عشق گرفتم،تا 15 روز اول نر خیلی مستی می‌کرد ولی ماده قبول نمی‌کرد.هر روز چند بار می‌رقصید و برای ماده آواز میخوند و میپرید روی ماده و ماده میزدش
    اما دو هفته ای شده که نر فقط برای خودش آواز میخونه و مثل قبل برای ماده تلاش نمیکنه.ماده و نر هردو آماده هستن و نر کاملا بالغه ماده هم بالغه حلقه چشم دارند،اسفنجی ماده سفیده نر هم آبی

    1. f.gh گفت:

      سلام، مقاله رو بخونید. یکم طول میکشه ولی جفت خواهند شد.

  106. Alimohammadi گفت:

    سلام من یک مرغ عشق ماده و نر دارم که هنوز جفت نیستن.
    اگر درب قفسشون رو باز بذارم که خودشون هرموقع دلشون خواست برن بیرون و برای غذا بیان داخل،مشکلی برای جفت گیریشون به پیش نمیاره؟هرچند وقتی میان بیرون یک دور میزنن و برمیگردن روی قفس.دستی هم نیستن،البته خودشون دوتا تنها هستن بنده کاریشون ندارم که بترسن

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به پرنده هاتون داره. اگه مشکلی پیش اومد از قفس بیرون نیارید.

  107. Amir گفت:

    سلام.
    من یک جفت مرغ عشق خریدم،تخم میکنن ولی جوجه باز نمیکنن،دلیلش چیه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، تخم ها نطفه دار هست یا نه؟ یه دوره با مکمل های مخصوص پرندگان زینتی تقویتشون کنید.

  108. محمد جواد گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق دارم قفسشون رو عوض کردم الان از هم جدا میشینن روز داخل قفس قبلی ماده زیاد میرفت داخل لونه ولی تو این قفس جدید سمت لونه نمیره

    1. f.gh گفت:

      سلام، طبیعی هستش به قفس جدید هنوز اعتماد ندارند و به مرور عادت میکنند.

  109. Amir گفت:

    سلام ..ممکن مرغ عشق بد ی دوره تخم کردن از هم قهر کنن ؟؟؟؟الان مرغ عشق ماده ساکت نر برا قفس کناریش مستی میکنه اونام جفتن باهم …..

    1. f.gh گفت:

      سلام، مرغ عشق پرنده تک همسردار نیست حتی یه نر با دو ماده در یک قفس هم میتونه جفت بخوره.

  110. Ather گفت:

    سلام.پرنده نر خیلی اینور و اونور میپره و میرقصه و آواز میخونه برای ماده
    درحالت عادی هم تقلید صدای مارو میکنه
    اما وقتی که تحرک میکنه و بعدش بیکار یک جا میشینه،بال هاش هی میپرن دست خودش هم نیست
    ممکنه ضعف داشته باشه؟یک سال و نیمشه و خیلی سر حاله

    1. f.gh گفت:

      سلام، تغذیه اش چطوره؟ ایا مکمل بهش میدهید؟ در ضمن نر بیش از حد مسته و چون غریزه اش سرکوب میشه شاید اینطوری شده. بهتره برای چکاپ به کلینیک دامپزشکی هم مراجعه کنید.

  111. opls گفت:

    سلام
    علت اینکه بعضی وقتا مرغ عشق ها ازمون نمیترسن چیه؟من یک جفت مرغ عشق دارم که نزدیکشون بشی میترسن و حواسشون هست که حرکت اضافی نکنی.ولی بعضی وقتا که محیط یک 6 ساعتی اینا آروم بی حرکته،حتی اگر دستم رو جلوشون بگیرم،گاز میگیرن و کاری ندارن با اینکه میبینن

    1. f.gh گفت:

      سلام، وقتیکه احساس خطر نکنند و وقتیکه متوجه میشن که خطری از جانب شما اونا رو تهدید نمیکنه نمیترسن . در واقع به شما عادت کرده اند.

  112. ali گفت:

    سلام.من یک ماهه که یک جفت مرغ عشق خریدم.هنوز جفت گیری نکردن(ماده نمیذاره)جدیدا چند روزیه ماده هر چند ثانیه یک بار،یک تک جیغ های آرامی میزنه،این بخواطر چیه؟بی دلیل اینکارو میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا خارش هم داره یا پرریزی؟ چون بعضی انگل های پوستی اینطوری باعث بی قراری پرنده میشن.

  113. محمد گفت:

    سلام یه جفت مرغ دارم الان حدود۴ماهه که باهم هستن.هفته پیش نر میخواست واسه جفتگیری بره پیش ماده هرکاری کرد ماده راه نداد وهمش به نر نوک میزد و نر رواز خودش دورمیکرد.دو روزه که ماده دلش جفتگیری میخواد میره پیش نر ولی نر واسش کلاس میزاره رو تحویلش نمیگیره دلیلش چی میتونه باشه.

    1. f.gh گفت:

      سلام، نر به خاطر نوک زدن های ماده ازش ترسیده و برای همین تمایلی نشون نمیده ولی به مرور درست میشه باید نر رو با دانه های گرم و چرب تحریک کنید مثل شاهدانه. ولی این نوع دانه ها باید به مقدار خیلی کم مصرف بشن چون چربی زیادی داشته و باعث مشکلات کبدی در پرنده میشن.

      1. کریم گفت:

        سلام چند وقته جفت مرغ های عشق من باهم دعوا میکنن وچندروزی میشه عطسه میزنن اآیا درمانی عطسه های شون داره

        1. f.gh گفت:

          سلام، اگ به همراه عطسه علائمی دیگه ای مثل پف کردن پرها، لرزش، خوابیدن زیاد، آبریزش و کم اشتهایی دارند و سرشون رو تو پرهاشون میکنن سرما خوردن. برای درمانش میتونید قرص سرماخوردگی رو تو آب حل کنید و چند قطره از اون بهشون بدهید. یا که قطره مخصوص سرماخوردگی پرنده از پت شاپ ها و دامپزشکی ها بگیرید.

  114. CFG-DINNER گفت:

    سلام.نشانه های ضعیف بودن پرنده چیه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ضعیف از چه لحاظ؟ اگه منظورتون ضعف جسمانی است سینه شون کاردی میشه، پرنده بی حال بوده و کز میکنه و تحرک کمتری داره و شاداب نیست و پرهاش هم نامرتبه.

  115. 🐦 گفت:

    سلام
    من یک جفت مرغ عشق حدود ۷ ماه دارم که نر از اول بالغ بود
    و ماده الان چهار ماهه به بلوغ رسیده .
    هر دو آمادن .چثه ی بزرگی دارن
    نر چون ماده قبلا میردش الان ازش می پرسه
    ولی ماده خیلی خیلی دلش می خواد جفتگیری کنه
    نر هم می خواد جفتگیری کنه ولی یکمی از ماده میترسه
    تا ماده میاد سمتش میره پایین قفس ولی بعضی وقت ها هم رو بوس می کنند .
    و تغذیه دهانی دارند .
    ماده تازگی ها خیلی تو لونه میره خیلی خیلی
    وهمش صدای راه رفتنش تو لونه میاد
    و من هم دیدم انگار داره لونه رو تمیز می کنه .
    آیا این ها جفتگیری می کنند و تخم می گذارند ؟
    چو چکار کنم تخم بگذارند. ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ماده اماده جفت گیری است و داره لونه رو تزیین و مرتب میکنه. برای اینکه جفت نر رو مست کنید به مقدار کم شاهدانه بهش بدین. نکات گفته شده در مقاله رو هم بهش توجه کنید.

  116. ICustomer گفت:

    سلام.چند وقته که دوتا مرغ عشق دارم و با بدبختی بدون وارد شدن استرس بهشون نگهشون داشتم تا جفت گیری کنن و به محیط عادت کنن.یه جوجه گنجشک داخل کوچه پیدا کردم که از لانه افتاده بود و گربه میخواست بگیرش ولی سریع گرفتمش و آوردمش 1 ساعت گذاشتم توی قفس اینا و اولش هر سه تاشون ترسیدن و بعدش واسه ماده خیلی سریع عادی شد و رفت کنار جوجه،اما نر نه.آیا ممکنه این استرس براشون ایجاد کنه؟چون گنجشک ها میان کنار قفسشون و دونه میخورن

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره اون جوجه رو در قفس جدا نگه دارید ممکنه باعث بیماری پرنده های شما بشه. همچنین پرنده های شما به خاطر اینکه جوجه شون نیست به این جوجه اسیب میرسونند و نوکش میزنند.

  117. mathLerp گفت:

    سلام.دوتا مرغ عشق خریدم اما جفت نمیشن،2 ماه هست که دارمشون ولی هنوز ماده نمیذاره نر باهاش جفت گیری کنه و نر هم خیلی تلاش میکنه.تغذیه خوبی دارن هرچند سر و صدای انسان هست…ممکنه بخواطر سر و صدا،ماده راضی نشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله ممکنه چون ماده تا وقتیکه استرس داشته باشه و به محیط اطمینان نداشته باشه تمایلی به جفت گیری نشون نمیده. ضمن اینکه ماده، نر قوی رو برای جفت گیری انتخاب میکنه. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله رو خوب بخونید.

    2. باقر گفت:

      سلام با تشکر از مقاله مفیدتان. بنده یک جفت مرغ عشق دارم که در پارکینگ نگه داری میکنم وبرای گرما سقف قفسو با پتو پوشوندم.وبقیه جاهش کاور و پلاستیک داره. آیا کافیه فعلا که پرنده ها سر حالند دارند لانه گرم می‌کنند. به نظرتون اگه تخم بذارن جوجه خواهند شد

      1. f.gh گفت:

        سلام، گازهایی که از اگزوز خودرو بیرون میاد اصلا برای پرنده ها و تخم های نطفه دار خوب نیست غلظت بالای co و co2 نطفه رو خفه میکنه. اگه خودرو داخل پارکینگ نره و دمای پارکینگ هم گرم باشه (نزدیک 25 درجه) جوجه میدن.

  118. AliMohammadi گفت:

    سلام من یک ماهه دوتا مرغ عشق نر و ماده خریدم که نر بالای نوکش آبیه و ماده سفید.از وقتی آوردمشون توی خونه،هفته اول کلا زیاد سر و صدا نمیکردن و توی لاک خودشون بودن هرچند پرنده نر از همون ثانیه اول آواز میخوند و به نوک ماده نوک میزد اما ماده اصلا از جاش تکون نمیخورد،بعد از یک هفته دوتاییشون قشنگ اینور و اونور میرن و نر هم روزی صد بار واسه ماده تلاش میکنه اما ماده نمیذاره.1 ماه شده که نر داره تلاش میکنه برای جفت گیری،اما ماده نمیذاره جفت گیری کنه و هی میپره بالای خونه و به نر که داره میرقصه نگاه میکنه،جدیدا از دهان هم غذا میگیرن و سر همدیگه رو میخارونن حتی اگر دم پرنده ماده بیاد جلوی نر،نر دمش رو تمیز میکنه یا میره روی دم و پشتش ولی ماده سریع میچرخه و نمیذاره.رژیم غذاییشون هم خوبه ولی بازهم ماده تمایلی نداره.قدیما دوتا داشتم سره یک هفته جفت شدن ولی اینا یک ماهه که هنوز…

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید صبر کنید. ماده به خاطر جابجایی هنوز تمایلی به جفت گیری نداره و در ضمن اگه نر به اندازه کافی قوی نباشه ماده بهش اجازه جفت گیری نمیده. پهتره پرنده هاتون را با مکمل ها و قطره ad3e تقویت کنید.

  119. neshatF گفت:

    سلام…برای اینکه بتونم پرنده نر و ماده رو تقویت کنم جوری که دیگه قوی و سرحال باشن،این خوراکی ها جواب میده؟هویج،سبزی،سفیده تخم مرغ،کف دریا،برگ درخت اکالیپتوس،ارزن،تخم کتان،تخم بعضی از سبزی ها و چند عدد میوه دیگر.
    به مدت یک ماه اینطور با برنامه و خوب تغذیه کنم باعث میشه که به قوای خوبی برسند؟ و اینکه آیا بوی گلاب در هوا براشون بد نیست؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، غذاهایی که گفتین برای تقویتشون خوبه. ویتامین ad3e هم به رژیم غذاییش اضافه کنید هفته دوبار.

  120. mahdi گفت:

    سلام.بعضی وقتا پرنده نر وقتی که نشسته،بال هاش یکم میلرزن.ممکنه بخواطر استرس جابجایی باشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، چند وقته این پرنده رو دارید؟

      1. mahdi گفت:

        3هفته.ولی قبل از اینکه بگیرمشون تغذیه خوبی نداشتن،حتی از وقتی تغذیه شان رو خوب کردم،نر بعضی جاهاش که پر نداشت خیلی سریع رشد کرد.نمیدونم نر چند سالشه ولی بالغه،همه سایتا میگن 1 سال تا 2 سالشه

        1. f.gh گفت:

          به خاطر استرس نیست ممکنه کمبود تغذیه ای داشته باشه. مکمل هم به غذاش اضافه کنید. داخل قفس کف دریا هم بذارین تا مواد معدنی مورد نیاز بدنش تأمین بشه.

  121. amirmohammad گفت:

    سلام.کف دریا برای تخم گذاری لازمه؟از کجا میشه کف دریا رو تهیه کرد؟آیا باعث تحریک مرغ عشق برای تخم گذاری میشود؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، کف دریا سرشار از مواد معدنی مفید به خصوص کلسیم برای پرنده هست و باعث میشه پوسته تخم ها کیفیت لازم رو داشته باشند. در ضمن به تحریک شدن پرنده هم تا حدودی کمک میکند. برای تهیه کف دریا باید به پت شاپ های معتبر مراجعه کنید.

  122. angbirds گفت:

    سلام.برای اینکه ماده رو مست کنم،از برگ درخت اکالیپتوس میشه استفاده کرد؟چطوری ازش استفاده کنم؟این نره من مست مسته ولی ماده تمایلی به جفت گیری نداره با اینکه همه چی اوکیه و بالغ هستن

    1. f.gh گفت:

      سلام، چندتا شاخه و برگ درخت اکالیپتوس داخل قفس بذارید. ماده اولش علاقه نشان نمیده باید محیط ارام باشه.

  123. 7budgie123 گفت:

    دوتا پرنده نر و ماده گرفتم،یک ماهه دارمشون ولی ماده اصلا نمیذاره نر باهاش جفت گیری کنه.همه چی رو براشون اوکی کردم ولی این ماده اصلا…فقط به هم غذا میدن و سر همدیگه رو میخارونن ولی اگر نر بخواد جفت گیری کنه،ماده هیچی به هیچی فقط میره بالای لونه و به نر نگاه میکنه،اگرم نر بره کنارش که قطعا میره،یا میزنش یا نمیذاره نر بره پشتش

    1. f.gh گفت:

      ممکنه نر به اندازه کافی مقوی نباشه چون ماده بر این اساس جفتش رو برای جفتگیری انتخاب میکنه. یا اینکه اگر شرایط محیطی مساعد نباشه ماده تمایلی به جفت گیری نشان نمیده. مقاله رو بخونید یه مدت پرنده هاتون رو تقویت کنید داخل قفس کف دریا قرار بدین، شاخه و برگ اکالیپتوس هم برای تحریک ماده خوبه داخل قفس بذارید.

      1. 7budgie123 گفت:

        مشکل از تمایل ماده به جفت گیریه.وگرنه پرنده نر با این کارایی که میکنه بعید میدونم ضعیف باشه.پرنده نر،نوکش یکم دراز تر شده و قشنگ از اون جایی که اضافه رشد کرده رنگش با جایی که نوکش باید باشه فرق داره
        انگار از حد معمول یکم دراز تر شده و از حد معمول که گذشته،جاهای اضافیش رنگش سفید تره؛چطوری میتونم کوتاهش کنم؟توی غذا و کاراش هم مشکلی پیش نمیاره چون خیلی کمه درازیش

        1. f.gh گفت:

          داخل قفس کف دریا بذارید، اسباب بازی جویدنی و چوب نشیمنگاه در سایزهای مختلف هم براشون بذارید به مرور نوک پرنده در نتیجه جویدن ساییده میشه. ولی اگه نوکش بیش از حد رشد کرده باید یه فرد با تجربه اونو کوتاه کنه.

  124. 7budgie123 گفت:

    سلام،مرغ عشق نر بعضی وقتا پاهاش رو به نشیمنگاهش محکم میکنه و بال میزنه
    نمیدونم این کار بخواطر چیه،ممکنه بخواطر وجود شپشی چیزی باشه؟چون یهویی اینطوری میکنه و استرس میگیره.البته داخل پر هاش هیچ موجودی ندیدم و ماده ای که کنارشه،این عمل رو انجام نمیده

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه شپش بود بیشتر دچار خارش میشد. ممکنه به خاطر ورزش کردن باشه یا جلب توجه. ایا پرنده های شما رام هستن؟ میتونید از قفس بیرون بیارید؟

      1. 7budgie123 گفت:

        بله فکر کنم بخواطر جلب توجه ماده باشه،هر روز کلی تلاش میکنه واسه جلب توجه و جفت گیری.خیر دستی نیستن و مثل چی از آدم میترسن

      2. budgieflight23 گفت:

        اگر بیارم و بخوام توی محیط پرواز کنن،بعد که بخوام دوباره داخل قفس بذارمشون خیلی سخت میشه
        آیا میتونم ماده رو توی قفس نگه دارم و نر رو بیرون بکنم تا بره؟چون نر به ماده وابسته است و خودش بیشتر دوست داره برگرده جای ماده
        اگر برنگشت باید چطوری بگیرمش؟از اتاق نمیتونه فرار کنه ولی چطوری باید گرفتش،دوست ندارم با دست بگیرمش چون بهش استرس زیادی وارد میشه

        1. f.gh گفت:

          اگه پرنده هاتون رام نیستن بهتره اینکار رو نکنید چون به هنگام بیرون اومدن از قفس ممکنه خودشو به در و دیوار بزنه و آسیب ببینه.

  125. amirali گفت:

    سلام سر و صدای انسان ها باعث استرس و مانع از جفت گیری یا تخم گذاریه مرغ عشق ها میشه؟فقط سر و صدا

    1. سلام
      بله میتونه استرس ایجاد کنه و مشکل زا بشه

  126. اصغر ابراهیمی گفت:

    سلام من ی جفت مرغ عشق داشتم که باهم جفت بودن ولی ماده تخم نمیزاَشت بردمش پیش فروشنده گفت ماده چاق شده و چربی نمیزاره تخم کنه ماده رو عوض کردیم و یه ماده آماده گرفتیم ولی اتقد نر رو کتک زده که نر میترسه بهش نزدیک شه الانم تخم گذاشته ممکنه تو مغازه جفت گیری کرده باشه یا نه چیکار کنم نر تحریک به جفت گیری بشه اینم بگم ماده م دستی و اهلیه ولی نر نه

    1. سلام
      یه مدت بیخیالشون شو
      کمتر بهشون سر بزن
      فقط غذا رو زیاد براشون بزار ، مولتی ویتامین براشون بگیر و سنگ مینرال یا کف دریا هم بزار
      اجازه بده تنها باشن ، بزودی تخم میزارن برات

      اون تخم هم نمیشه گفت اگه کسی پیشش بوده ممکنه نطفه دار بشه ولی اگه تنها نگهش میداشته تخم بدون نطفست و جوجه نمیشه

  127. amirali گفت:

    سلام.روی بدن مرغ عشق نر،در بین پر هاش یک سیخ هایی هست که انگار پره اما فقط سیخشه
    تعداد خیلی کمی هست و بعضی وقتا هم درست میشه بعضیا وقتا هم دوباره در میاد
    روی سرش و پشتش هست فقط و پرنده خداروشکر بیماری ای نداره.ممکنه بخواطر کمبود ویتامین باشه؟ بالای اسفنجیش هم پر داره اما یکم پراش کمه
    یه مدت خوب شده بود ولی باز چند روزیه اینطور شده ولی هیچ تاثیری روی رفتارش یا ورجه وورجه هاش نداشته.بالغ هم هست اما پیر نیست.
    میشه حدس زد سنش چقدره؟دور چشمش یک حلقه سفید داره که قطرش زیاد نیست و رنگ اسفنجیش هم آبی تقریبا روشن هست.روی سرش هم تا بالای چشمش خطی نداره ولی به بعد راه راه زیاد داره

    1. سلام
      در اولین فرصت ببریدش دامپزشکی حیوانات خانگی تا دقیق معاینه بشه ، همینجوری نمیشه راهنمایی کرد

  128. taha گفت:

    سلام
    اگر مرغ عشق بخواهد جفت گیری کند،باید جای ساکتی باشد اما اگر در آن محل سر و صدای انسان باشد،در روند جفت گیری اختلال ایجاد میکند؟یا بعد از یک مدت پرنده به صدای انسان عادت میکند؟

    1. سلام
      بستگی به صدا داره
      کلا جاهای استرس زا میزان و کیفیت تخم گذاری رو کاهش میده
      عادت کردن جدا از این مسائل هست ، عادت هم کنه وقتی داره تخم میزاره استرس میگیره

  129. mohammad گفت:

    سلام من چند وقتی هست که یک مرغ عشق نر و ماده خریدم،از روز های اول تا الان نر هر روز و مخصوصا هرموقع که غذای خوب بخوره،کلی واسه ماده میرقصه و به قفس و بقیه جاها نوک میزنه.روزای اول ماده اصلا به نر هیچ رویی نشون نمیداد و طی یک چند هفته کم کم به هم عادت کردن و الان به همدیگر از طریق نوک هایشان غذا میدن یا بعضی وقتا هم همدیگه رو میخارونن یا تمیز میکنن،ولی بیشتر نر ماده رو تمیز میکنه یا گردنش رو میخارونه و زیاد با هم دعوا ندارن ولی مواقعی که نر میخواد جفت گیری کنه و پاش رو بذاره روی ماده،ماده میزنش و میره پایین اما دوباره برمیگرده و ادامه میده اما هنوز که هنوزه داره مستی میکنه.اسفنجی ماده رنگش سفیده و نر هم آبی،حلقه چشم نر،داخل نور متوسط قابل مشاده هست و یک حلقه سفید با قطر کم هست ولی ماده حلقه چشمش دقیقا شبیه مال نره ولی سفید نیست ، قهوه ای مایل به سفیده،انگار داره سفید میشه.اینا با هم جفت خواهند شد؟در مورد مرغ عشق ها زیاد اطلاعی ندارم.آب و غذا (سفیده تخم مرغ آب پز،جو،ارزن،نان،هویج و چند میوه دیگه)هم واسشون هست دمای هوا یا بقیه چیز ها هم واسشون اوکیه.هیکل هاشون باهم فرقی نداره هرچند نر یکم پر های دمش دراز تر از ماده است

    1. f.gh گفت:

      سلام، بیشتر مواقع ماده اولش بی محلی میکنه ولی به زودی با هم جفت گیری خواهند کرد. سعی کنید محیط نگهداریشون به دور از سر و صدا و یا وجود حیوانات دیگه باشه تا استرس نگیرن. در بخش مقالات طوطی سانان چندین مقاله در مورد مرغ عشق برای شما نوشته ایم. این مقالات رو هم مطالعه کنید تا اطلاعاتتون بیشتر بشه. بر روی لینک زیر کلیک کنید.
      مقالات مرتبط با طوطی سانان

  130. محمد گفت:

    سلام وقتتون بخیر .
    یک جفت مرغ عشق دارم نر سبز و فکر کنم ۱۳ ماهه دماغش سورمه ای
    و ماده حدود ۱۰ ماهه و دماغش قهوه ای پر رنگ هست .
    بالغ بالغ هستند ، چثه ی بزرگی دارند نر حلقه ی دور چشم دارد .
    ماده خیلی خیلی میرقصه و آواز می خونه و می خواد نر رو بوس کنه
    و نر هم از ماده بیشتر میرقصه و صوت می زنه و آواز می خونه .
    بعضی وقت ها که نر برای جفت شدن با ماده تلاش می کنه
    یک تک جیغ هایی می زنه برای چی اینکار رو می کنه ؟
    محیط و دما و غذای خوبی هم دارند .
    و تازگی ها زیاد تغذیه دهانی دارند .
    با هم خیلی خوب شدند .
    جدیدا هم داره رنگ دماغ ماده از قهوه ای به سفید تغییر می کنه
    وقتی حموم می کنند سریع نر میره پیش ماده و اون رو بوس می کنه خشک می کنه
    من هم دارم همه ی تلاشم رو می کنم .
    آیا اینها می خوان تخم بگذارند و خیلی کم بعضی وقت ها ماده نر رو میزنه
    آیا طبیعیه ؟
    یه سوال دیگه چکار کنم که ماده بزاره نر باهاش جفتگیری کنه ؟
    فکر می کنم بلد نیست جفتگیری کنه چون چند روز پیش با نر روی لونه بودند
    و نر می خواست پاش رو بزاره رو کمر ماده یکیش رو هم گذاشت ماده واق واق می کرد
    و نر رو زد و نر رفت .
    نر هم از همه لحاظ آمادس و ماده هم هیکل هست .
    ممنون میشم جواب بدید ❤🌹

    1. f.gh گفت:

      سلام، جای نگرانی نیست پرنده های شما باهم جفت شدن و نر بصورت غریزی جفت گیری رو یاد خواهد گرفت. فقط در این شرایط ایجاد هرگونه مزاحمت باعث ترس پرنده ها خواهد شد و این موضوع باعث میشه که تخمگذاری نکنند یا جفت گیری شون موفقیت آمیز نباشه. مقاله غذای مرغ عشق در زمان تخمگذاری و جوجه کشی رو هم بخونید.

  131. ali گفت:

    سلام.من دو هفته هست یک جفت مرغ عشق خریدم
    نر و ماده بودنشون کاملا مشخص هست،نوک ماده به رنگ سفید و نوک نر به رنگ آبی پر رنگ و هر دو هم حلقه چشمشون مشخص هست.از روز اولی که خریدم پرنده نر روزی چند بار برای ماده آواز خوانی میکنه و به قفس نوه میزنه و اینور و اونور میپره و میخواد پاش رو بذاره روی ماده و بره پشتش،ولی ماده نمیذاره و هی میچرخه.روز به روز باهم راحت تر میشن و جدیدا نر به ماده از طریق دهان غذا میده و با هم مشکلی ندارن اگرچه هر از چندگاهی که نر زیادی آوازه خوانی میکنه و میرقصه و میره کنار ماده،ماده میزنش.محیطشونم دمای خوب و غذاشون هم ارزن،هویج،تخم مرغ آب پز،نان،برنج بدون روغن هست و چند نوع میوه ی دیگه.خواستم ببینم آیا این ها باهم جفت میشن و سازگار هستن؟چون2 هفته هست که هنوز ماده راضی نیست،و نر هر روز کلی مستی میکنه و ماده هم بیشتر نگاهش میکنه تا کاری انجام بده.هردوشون هم سر حال و بازیگوش

    1. f.gh گفت:

      سلام، عجله نکنید احتمالا ماده به خاطر جابجایی دچار استرس شده و هنوز هم به محیط جدید عادت نکرده. شما باید بدانید که وقتی جای پرنده عوض میشه مخصوصا ماده ها تا یه مدت به اون محیط اطمینان ندارند و تا مطمئن نشن تمایلی به جفت گیری و تخمگذاری از خود نشان نخواهند داد.

  132. امیر گفت:

    سلام .ببخشید من دوتا مرغ عشق گرفتم که باهم جفت بودن حدودا ۴یا۵ماهه اما هنوز تخم نذاشتن هیچوقت .نره خیلی ادا میادوتلاش میکنه برا جفتگیری اما ماده همش روبروش وامیسته که نر ازپشت بش مسلط نباشه که باش جفتگیری کنه قفسشون بالا نیست وروی یه چهار پایه باارتفاع ۴۰سانت هستن توی محیطی ک خودمان مرتب ازجلوشون میایمو میریم .باهم جفتن اما دلیلش چیه که جفتگیری نمیکنن؟؟ .بالای نوک ماده سفیده ونر آبی .ممنونم

    1. f.gh گفت:

      سلام، محل قفس باید ثابت و یک جای امن باشه تا ماده دچار استرس نشه. رفت و امد زیاد در محل قفس باعث میشه پرنده بترسه و تمایلی به جوجه کشی نشان نده. برای اینکه ماده رو هم مست کنید میتونید قطره ad3e بهشون بدهید. شاخه و برگ درخت اکالیپتوس هم براشون خیلی خوبه. در ضمن دمای محیط باید معتدل و غذای کافی در اختیارشون باشه وگرنه ماده جفت گیری نمیکنه.

  133. سام گفت:

    سلام. یه مرغ عشق ماده خریدم برای مرغ عشق نرم. اسفنجی ماده قهوه ای پر رنگ هست برای نر بنفش پر رنگ . الان دوروزه با هم انداختج از روز دوم هر دو میرن تو لونه میموننن بعد میان بیرون.مشکل چیه الان؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، وقتی که برای پرنده تون جفت تهیه میکند بهتره که یه مدت ،یکی دو هفته پرنده جدید رو در قفس جدا و زیر قفس پرنده اولی قرار بدین. اینطوری هم استرس پرنده جدید رفع میشه و هم اینکه پرنده هاتون برای ارتباط برقرار کردن سعی و تلاش خواهند کرد و زودتر با هم جفت خواهند شد.
      شما الان بهتره رفتار پرنده ها تون رو از دور تحت نظر داشته باشید ولی زیاد مزاحمشون نشوید. اگه با هم سازگار نبودن یه مدت جدا کنید.

  134. داوود گفت:

    سلام
    مرغ عشق من بعد از جفت گیری شش تا تخم گذاری کرده
    و بعد از ده روز بعد از تخم ششم مرغ عشق نر یادم رفت در قفس ببندم فرار کرده
    حالا امروز بعد 18 روز تخم اول جوجه شده
    چطور می تونم کمک مرغ عشق ماده بکنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، باید همیشه غذای کافی داخل قفس مرغ عشق باشه یک روز در میان بهش تخم مرغ آب پز بدین. حتما مقاله غذای مرغ عشق رو بخونید. اگر احساس میکنید که مرغ عشق ماده به تنهایی نمیتونه از عهده همه جوجه ها بربیاد، چندتاشون رو با دستکش خودتون بهش سرلاک مخصوص پرنده بدهید.

  135. Soheyl گفت:

    در ضمن مرغ عشق های بنده هر وقت کاغذ باطله یا روزنامه درون کف قفس میگذاریم ان را تکه تکه میکنند🤣🤣 چاره اش چیست؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه پرنده هاتون به شما و محیط عادت کرده باشند مشکلی نیست میتونید به دانخوری و آبخوریشون دست بزنید. در مورد روزنامه باطله اگر داخل لانه میبرن دارن لانه رو برای جوجه کشی تزیین میکنن. اگر نه شما باید براشون اسباب بازی جویدنی تهیه کنید.

  136. Soheyl گفت:

    یک چیز دیگه وقتی ابخری و دونخوری رو از درون قفس بیرون میاوریم یک وقت مرغ عشق ها نترسن و قهر نکنن و دیگه تخم نگذارند !!!

  137. مریم گفت:

    سلام ببخشید من حدود دو ماه بیش یک جفت مرغ عشق گرفتم و خیلی سریع باهم جفت شدن و مرغ عشق ماده تخم گذاشت الان ۲۰ روز می‌گذشت که دیدم تخما جوجه نمیشن و تخمارو برداشتم
    الان هر دو مرغ عشقم مثل قبل نیستن خیلی ساکت هستن دوتاشون و صبحا ماده سر نر جیغ میکشه هر از گاهی هم هر دو میرن تو خونه و میان بیرون اصلا رفتاراشون مثل قبل نیست
    ایا دوبارع به حالا قبلی بر میگردن و ماده تخم گذاری میکنه؟ اگر اره چه مدت دیگه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، آیا داخل تخم، جنین جوجه بود؟ مجددا به حالت قبل برخواهند گشت فقط باید محیطشون به دور از صداهای ناهنجار باشه. در مورد تخمگذاری هم اگه تغذیه شون خوب باشه سالی دو الی 3 بار میشه ازشون جوجه گرفت ولی همون دو بار بهتره چون باعث تضعیف پرنده میشه. پرنده های شما نیاز به استراحت دارند بهتره لونه رو بردارید.

  138. Soheyl گفت:

    ایا تمیز کردن جای مرغ عشق و بردن قفس مرغ عشق برای تمیز کاری به پارکینگ یا حیاط منزل و پر کردن دانه ها باعث ناراحتی مرغ عشق و باعث لطمه زدن به جوجه کشی میشود ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، در زمان جفت گیری و جوجه کشی نباید اینکار رو انجام دهید. در ضمن برای تمیز کردن قفس بهتره کف قفس روزنامه قرار بدین و هر روز اونو تعویض کنید. ظرف آبخوری و دانخوری رو هم میشه به تنهایی بیرون آورد و تمیز کرد.

  139. رها گفت:

    سلام خدمت شما
    من الان نزدیک به یکسال میشه که یه جفت مرغ عشق دارم ولی هنوز جفت گیری نکردن احساس میکنم نر کاملا آمادست ولی ماده نمیزاره که جفت گیری انجام بشه.مرغ عشق ماده رو اول گرفتم و بعد نر رو خریدم و از علائم ظاهری مشخصه که نر سنش از ماده بیشتر هست.و اینکه وقتی نر طرف ماده میره تا جفت گیری کنه ماده یه صدای حالت جیرجیر کردن از خودش درمیاره و انگار یا نمیخاد یا نمیتونه دلیلشو نمیفهمم .
    از لحاظ عاطفی هم بسیار باهم خوب هستن و خیلی باهم جور شدن و هیچ مشکلی ندارن از لحاظ شرایط محیطی و تغذیه و مکان و آب و هوا شرایط مطلوبی دارن و البته تغذیه اصلیشون ارزن هست و مکمل تقویتی هم چیزی ندادم ولی کف دریا دارن و سبزی و هویج و تخم مرغ و جوانه هم تو برنامه شون هست ولی هنوز تخم نزاشتن.
    لطف میکنید بگید علتش چی هست ؟

    1. سلام
      ممکنه هر دو نر باشن !
      به یه پرورش دهنده نشون بدید برسیشون کنه

  140. محمد گفت:

    سلام مرغ عشق هام هر دو همش میرقصن
    صدا می کنند صوت میزنن ماده بینی اش قهوه ای مایل به
    قرمز هست و در هم سورمه و بنفش .
    سه روز پیش جفتگیری کردن در حد ۴ تا ۵ ثانیه
    و الان تا پای جفتگیری هم میرن و جفتگیری نمی کنن
    نر همش صوت میکشه و از این ور به اون ور می پره
    و ماده هم همش میرقصه و جیغ جیغ میکنه و بال بال می کنند
    و ماده نر رو می زنه
    آیا این ها تخم می گذارند ؟
    چکار کنم مرغ عشق ها دوباره جفتگیری کنند ؟
    و آیا با همون جفتگیری ۴ و ۵ ثانیه ای
    میشه تخم بگذارند ؟

    1. سلام
      نیاز به کار خاصی نیست
      غذاشون رو تقویت کنید و بهشون مولتی ویتامین مخصوص طیور زینتی و همینطور کف دریا بدید و صبور باشید

  141. m♡ گفت:

    سلام مرغ عشق من صبح تازه یدونه تخم گذاشته بود ولی بعدظهر دیدم یه کمی تخم شکسته و همون قسمت پوسته کاملا جدا شده و داخل تخم دیده میشه،مرغ عشق ماده همش خیره میشد به تخم و اصلا داخل لونه نمیرفت به ناچار تخم رو از لونه برداشتم،دیگه داخل لونه نمیره قبل و بعد تخم گذاری دستم رو نوک میزد ولی الآن دیگه پرخاشگری نمیکنه و نوک نمیزنه راحت میاد روی دستم دلیلش چی میتونه باشه؟ممکن هست برای دوره تخم گذاری بعدی زمان بیشتری بخواد؟چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید😔

    1. سلام
      ناراحته
      دقیق نمیشه گفت که زمان بیشتری لازم هست شاید 2 روز بعد تخمگداری کنه

  142. محمد محمدی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    یک جفت مرغ عشق از مغازه خریدم که همون روز تخم اولش رو گذاشته بود وقتی اوردم خونه روز اول روی تخم خوابید اما بعد اومد بیرون و دیگه نرفت توی خونه منم بعد ۱۶روز تخم رو از توی خونه برداشتم بعد از اون نر شروع به آوازخونی و بالا و پایین پریدن دور ماده و تحریک اون کرد و هر کاری کرد ماده توی لونه نمیره حتی ماده رقبتی به جفتگیری نشون نمیده تغزیه هم طبق چیزی که توی مطالب سایت گفتین انجام دادم الان نزدیک ۲ماه از تخم اولش میگذره و ۳هفته هم هست ک تخمو در اوردم
    الان چیکار کنم که دوباره تخم بذاره ؟

    1. سلام
      نیاز به انجام کار خاصی ندارید فقط صبور باشید حل میشه

  143. رضا نوده گفت:

    سلام من مرغ عشق خریدم ب هم دونه میدن ولی جفت گیری نمیکنن علتش چیه

    1. سلام
      چه مدته پرنده ها رو گرفتید ؟

  144. Mohamad2 گفت:

    سلام . یه سوال داشتم.
    وقتی مرغ عشق ماده تخمگذاری کنه از لانه برای غذا خوردن بیرون نمیاد و فقط مرغ عشق نر به اون غذا میده؟؟

    1. سلام
      ممکنه این شرایط اتفاق بیفته ، اگه اتفاق بیفته طبیعی هست ولی اگه احیانا مشکلی برای نر پیش بیاد و در اون موقع اونجا نباشه خودش میاد میخوره و برمیگرده

  145. یسنا گفت:

    من یه مرغ عشق نر داشتم الان یک ما رفتم مرغ عشق ماده خریدم همدیگر بوس میکنن پر های همدیگر تمیز میکنن پرنده ماده داخل الانه میره در میاد آیا باهم جفت شدن بعضی وقت ها هم ماده دنبال نره میکنه چرا

    1. f.gh گفت:

      به سوال شما پاسخ داده شده است.

      1. قاسمی گفت:

        سلام
        من ی مرغ عشق ماده داشتم ک ۱۰ روز پیش براش یه نر گرفتم که حسابی مسته. تغذیه کامل با تموم ویتامین و حتی کف دریا هم براشون گذاشتم
        حسابی هم تحریکشون کردم با تخم کتان و برگ اکالیپتوس نر خیلی میخونه و میرقصه ولی هنوز لونه براشون نذاشتم
        کی لونه بذارم بهتره؟

        1. سلام
          همین الان میتونید بزارید

  146. سجاد گفت:

    من یه مرغ عشق نر داشتم الان یک ما رفتم مرغ عشق ماده خریدم همدیگر بوس میکنن پر های همدیگر تمیز میکنن پرنده ماده داخل الانه میره در میاد آیا باهم جفت شدن بعضی وقت ها هم ماده دنبال نره میکنه چرا

    1. f.gh گفت:

      سلام ، بله جفت شدن، درگیریشون هم طبیعیه. اگه شرایط محیط و تغذیه شون خوب باشه تخمگذاری خواهند کرد.

  147. 🐦 گفت:

    سلام
    اگه مرغ عشق نر از ماده کوچکتر باشد
    آیا باعث می شود که نتونن با هم
    جفت شن یا جفتگیری کنن ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه بالغ باشند مشکلی نیست میتونند جفت گیری کنند.

  148. بدون نام گفت:

    سلام
    مرغ عشق نر من همش میرقصه و آواز می خونه
    و ماده اون رو میزنه .
    مرغ عشق ماده هم بعضی وقت ها میرقصه
    و
    به هم غذا میدن
    و ماده همش نر را میزند .
    هر وقت غذا مثل هویج یا کاهو به آنها
    می دهم ماده نر رو میزنه و نمی زاره نر
    غذا بخوره
    سه ماه و نیم هست که خریدمشون
    ولی تخم نگذاشتند ،
    چکار کنم ماده در رو نزنه
    و تخم بگذارند ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه نر هنوز به بلوغ جنسی کامل نرسیده باشه، برای اینکه بخواهید از این پرنده ها جوجه بگیرید، بهتره تغذیه اونا رو تقویت کنید، قطره تقویت نطفه (ad3e) هم بهشون بدهید. شاخ و برگ اکالیپتوس و یا بخور آن هم برای تحریک مرغ عشق خوبه. 20 روز بعد از تقویت براشون لونه بذارین داخل قفس، اگه محیط قفس آرام و آب و هوای مناسبی داشته باشه پرنده های شما جفتگیری خواهند کرد.

  149. مهدی گفت:

    سلام من دو تا مرغ عشق دارم یه نر یه ماده اما سن دقیق رو نمیدونم به احتمال نر ۵ ماهه و ماده ۶ یا ۷ ماهه باشه من از ۳ ماهگی نر رو خریدم و اونو دستی کردم بعد یک ماه و خورده ای بعد ماده رو خریدم الان ۴ . ۵ ماهه این دو کنار هم هستند اما هنوز رفتاری از جفت شدنشون نمیبینم به هم غذا میدن البته خیلی کم همو تیمار هم میکنن اما یک لحظه هم نمیتونن به هم بچسبن و اگر اتفاقی اینطوری بشه دعواشون میشه
    میشه بگید چکار کنم درست بشه خیلی ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، هنوز پرنده های شما به سن بلوغ نرسیدن، باید صبر کنید.

  150. رضایی گفت:

    سلام
    من مرغ عشق هام الان ۲۳ روز از تخم هاشون میگذره
    سری پیش ۵ تا گذاشتن ۴ تاش در اومد یکیش مرد و ۳ تاش کامل بزرگ شدن
    این سری ۴ تخم کرده که روشون هنوز میشینه و مراقبت میکنه
    اما ۲۳ روز گذشته از زمان تخم گذاری شون
    چیکار کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، احتمالا تخم ها خراب شده اند. اگه حتی نوک هم نزده اند میتونید تخم ها را بردارید. بهتره لونه رو هم بردارید.

  151. رضایی گفت:

    سلام الان ۲۳ روز از تخم گذاری مرغ عشقم گذشته و مرغ عشقم همچنان رو تخم ها خوابیده
    ولی جوجه ای در نیومده
    سری پیش ۵تا تخم کرده بود که ۴ تاش جوجه شد و یکی از جوجه ها مرد و ۳تاش کاملا بزرگ شدن
    این سری ۴ تاتخم کرد که الان ۲۳ روز گذشته ولی خبری از جوجه نیست
    ولی ماده و نر همچنان از تخم ها مراقبت میکنند و خیلی مواظب هستن و روی تخم ها خوابیدن
    چیکار کنم الان؟

  152. محمد گفت:

    سـلـام
    یک سوال دارم :
    ما چند روز دیگه مسافرت میریم و آب و غذا
    برای مرغ عشق ها می گذاریم .
    ولی برای چهارشنبه سوری امکان داره ، مرغ عشق
    بترسه از صداها و بمیره .
    چکار باید کنم ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله صداهای ناهنجار باعث ترس و استرس و سکته قلبی در پرنده های زینتی میشه. باید محیط مناسب براشون فراهم کنید.

  153. بدون نام گفت:

    مرغ عشق نر من سبز هست و فکر کنم وحشی و ماده اهلی و سورمه ای هست .
    ولی ماده جسته و قد بزرگتری و بلند تری داره ،
    آیا نر ، ماده هست
    و ماده ،نر هست ؟
    🐦🐦🐦🐦🐦🐦

    1. f.gh گفت:

      سلام، ربطی نداره ممکنه ماده سنش بیشتر باشه و یا تغذیه بهتری داشته باشه. جنسیت مرغ عشق رو از روی رفتار و تا حدودی از طریق رنگ بینی و استخوان لگن میشه تشخیص داد.

  154. طاها گفت:

    سـلـام
    مرغ عشق هایم با هم خوب هستند ،
    به هم غذا می دهند ، سر همدیگر را تمیز می کنند ،
    ولی تخم نمی گذارند !!!
    بهشون تخم مرغ آب پز شده هم میدم ، هویج میدم
    ولی تخم نمی گذارند .
    چه کار کنم تخم بگذارند ؟
    ماده تو لانه هم میره .
    اینکه در بالای لونه باز هست ، مشکلی
    برای مرغ عشق ها ایجاد می کند ؟
    نر هم همش سر و صدا می کنه ســَــرِش رو
    بالا پایین می کنه ، یک صدایی مثل صوت در میاره …
    آیا برای تخم گذاری آماده هستند ؟
    حلقه دور چشم هم دارند ، خطوط جلوی سرشان هم محو شده .

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتره که صبر کنید اگه پرنده ها آمادگی داشته باشند حتما جفت گیری و بعد از آن ماده تخمگذاری خواهد کرد. این موضوع بیشتر به شرایط آب و هوا هم بستگی داره. داخل قفسشون هم حتما برگ و شاخه درخت اکالیپتوس قرار بدهید.

  155. رضا گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم،ماده طی چهار هفته چهارتا تخم گذاشته،اما اولین جوجه بعد از بیرون اومدن یک روز بعد مرد.
    میخواستم بدونم اگر بخوام بصورت طبیعی با حضور والدین بزرگشون کنم باید چیکار کنم؟
    و دومین سوالم اینه که ایا این مدت تخم گذاری مناسبه.؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تقریبا یکی دو هفته پس از جفت گیری مرغ عشق ماده شروع به تخمگذاری میکنه و تخم اول و دوم با فاصله زمانی یک روز گذاشته میشوند و بقبه تخم ها نیز به همین ترتیب و یا حداکثر دو روز درمیان ولی اگه بین تخمگذاری اول و آخر یک ماه فاصله بیفته حتما پرنده مشکلی داره. تأخیر در تخمگذاری بیشتر به تغذیه و مشکلات تخمدان پرنده (چسبندگی تخمدان و گیر کردن تخم در داخل آن) ربط دارد.
      در جوجه کشی طبیعی فقط باید به خوبی به مولدها رسیدگی کنید. تخم مرغ آب پز و غذای اصلی هر روز بهشون بدهید چون بزرگ کردن جوجه ها نیاز به انرژی زیادی داره.

  156. طاها گفت:

    سـلـام مرغ عشق ماده قدرت بیشتری از نر دارد ؟
    مرغ عشق نر من خیلی ترسو هست و ماده بدجور میزندش.

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی دارد ممکنه نر هنوز به سن بلوغ نرسیده بشه یا اینکه سنش از ماده کمتر باشه. در ضمن در زمان جفت گیری ماده به خاطر دفاع از لانه و تخم ها پرخاشگر میشه

    2. آیسان گفت:

      سلام من مرغ عشق هام تازه جوجه دادن ینی جوجشون یک ماهشونه جوجه هاشو دو روزه برداشتم ک الان دیدم دوباره تخم کرده این مطلبو خوندم ناراحت شدم نکنه پرندم ضعیف بشه میشه راهنماییم کنید چیکار کنم

      1. f.gh گفت:

        سلام، میتونید تخم ها رو بردارید تا پرنده جوجه کشی نکنه. یااینکه تخم های نطفه دارشو بفروشید.

  157. طاها گفت:

    بله از دهن یکدیگر غذا می گیرند .

  158. طاها گفت:

    سلام مرغ عشق هان با هم خوب شدن
    و فهمیدم کدوم نر اون که دماغش سورمه ای بود
    و اون یکی هم الان دماغش دارن قهوه ای میشه
    چون نزدیک فصل بهار فصل بارندگی هم هست .
    الان می خواهد تخم بگذارد ؟
    با هم خیلی خوب شدند .
    نر همش کلش رو بالا پایین میکنه و جیغ میزنه و سر و صدا میکنه
    ماده هم همش تو لونه هست . البته در بالای لونه باز هست .
    آیا می خواهد تخم بگذارد، خیلی ممنون میشم جوابم را بدید.🙏

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا پرنده های شما از دهن همدیگر غذا میگیرن؟ اگه رنگ بینی ماده جدیدا عوض شده برای تخمگذاری آماده میشه. شما باید یک محیط ساکت و ارام با آب و هوای معمولی براشون فراهم کنید و قفسشون رو به هیچ وجه جابجا نکنید.

  159. Mohammad Masih گفت:

    سلام
    آیا می توان از مرغ عشقی که قبلن دستی بوده جوجه گرفت

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله میشه به شرطی که پرنده عقیم نباشه.

  160. فریبا گفت:

    سلام مرغ عشق من علائم بارداری رو داره. رنگ بینی ماده سفید شده، رنگ بینی نر هم آبی کمرنگ شده. ماده بیشتر موقع ها میره داخل لونه و نر هم بعضی موقع ها باهاش میره تو لونه و وسطشونم خط افتاده و ماده پر ریزی داره و مدفوعش بزرگتر و کمی آبکی شده… میخواستم بدونم الان مرغ عشقم میخواد تخم بزاره؟… اگه میخواد تخم بزاره چند روز طول میکشه که تخمشو بزاره؟ و اینکه در اولین تخم گذاری چند تخم میزاره؟… با تشکر از سایت خوبتون.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله علائم جفت شدن دارند و پس از جفت گیری ماده به زودی تخم خواهد گذاشت. زمان دقیق تخمگذاریش اصلا مشخص نیست ولی تا 5 الی 7 روز پس از جفت گیری ماده اولین تخم را میگذارد و به طور متوسط تعداد تخم ها به 4 الی 6 عدد میرسه. معمولا بین هر بار تخمگذاری هم 2 روز طول میکشد.

  161. prs گفت:

    سلام مرغ عشق نرم مرده چکار کنم ماده نمیره

    1. f.gh گفت:

      سلام، اگه بیماری بوده باید به دامپزشک مراجعه کنید. قفس پرنده و وسایل داخل اون رو به خوبی ضدعفونی نمایید.

  162. اهورا گفت:

    سلام و خسته نباشید خدمت شما ادمین عزیز میخواستم بگم ک در نگهداری از مرغ عشق بصورت علمی و ب گفته علم گفته شده ک غذای اصلی این حیون ارزن نیست ارزن ب مقدارم کم مخلوطی در دانه اصلی یعنی دانه کتان هستش یعنی یک کیلو کتان ۲۰۰ گرم ارزن ولی شما ب تمام کسانی ک گفتن تو سوالاتشون ک ارزن مداوم در لانه هستش در پاسخ نگفتید ک غذاب اصلی کتانه و مقدار کمی ارزن مخلوطش
    و در کل میخواستم بدونم‌ ک شما این گفته از نظر علم تغذیه پرندها رو قبول ندارید یا در کل حواستون ب اصل سوالات پرت میشد و متوجه این گفتهاشون نمیشدید ک متوجشون کنید و اگه این گفته از نظر علم رو قبول ندارید لطفا دلیلش رو بگید تا متوجش بشیم سپاس از شما ک وقت گران بهاتون رو صرف تجربه دادن ب کسانی ک احتیاج ب این تجربها دارن میکنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، غذای اصلی مرغ عشق هایی که در اسارت زندگی میکنند بر پایه ارزن می باشد ولی ارزن به تنهایی پاسخگوی تمامی احتیاجات غذایی این پرنده نیست و برای بالانس جیره باید به مقدار کم از کتان و سبزیجات ، میوه جات و مکمل ها هم استفاده نمود. شما باید بدانید که کتان یک دانه روغنی بوده و اگر بخواهیم رژیم غذایی مرغ عشق رو بر پایه کتان تنظیم کنید خیلی زود پرنده درگیر بیماری کبد چرب و مشکلات گوارشی خواهد شد. اصولش این می باشد که به ازای یک کیلو ارزن، 200 گرم کتان مخلوط شود.

  163. طاها گفت:

    سلام
    من یک جفت مرغ عشق دارم .
    نر و ماده هستند ‌.
    چند سوال :
    ماده سه ماه از نر بزرگتر هست ، باعث میشه جفت نشن ؟
    در لونه نمی رفتند ، درش رو باز کردم حالا
    همدیگر رو خیلی بد میزنن، در لونه رو بگذارم ؟
    رنگ بینی ماده سومه ای و آبی پررنگ هست
    ولی
    سفید و آبی کم رنگ هست
    فکر می کنم اشتباه فهمیدم
    که کدوم نر و ماده هست
    میشه بگید کدوم نر و ماده هست ؟🐦

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اگه بالغ باشن اختلاف سنی 3 ماه زیاد مهم نیست. اغلب رنگ بینی ماده ها صورتی که در هنگام آماده شدن برای تخمگذاری به رنگ سفید و یا قهوه ای در می آید ولی این قضیه همیشه صدق نمکنید و روش قطعی برای تعین جنسیت نیست. شما باید به رفتار مرغ عشق ها هم توجه کنید. مثلا جنس نر بیشتر سر و صدا میکنه فعال تر می باشد و تمایل بیشتری به جفت گیری نشان میدهد.

  164. احسان گفت:

    سلام مرغ عشق من یکی از جوجه ها کتک میزنه چیکارش کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اگه مرغ عشق نر اینکار رو انجام میده باید نر رو جدا کنید. اگرنه باید جوجه رو جدا کنید و به صورت دستی بهش سرلاک پرنده بدهید.

  165. محمد گفت:

    سلام و عرض ادب
    تعداد تخمی که مرغ عشق میزاره به چه چیزایی بستگی داره چون بعضی ماده ها زیر ۴تا تخم میزارن بعضی هاشون بالای ۸تا
    مرغ عشق من بار اولشه که تخم میزاره و ۴تا گذاشته امکانش هست در دفعات بعدی تعداد تخم هاش هم بیشتر بشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تخمگذاری این پرنده به نحوه نگهداری خوراک، نور محیط و نژاد آن بستگی داره ولی به طور معمول بین 4 الی 6 عدد تخم میگذارند. پرنده شما هم ممکنه در دفعات بعدی 5 یا 6 عدد تخم بگذاره.

  166. prs گفت:

    سلام توی کف قفسم حشره ای دیدم رفتم اینترنت زدم مایت بود الان من همه رو کشتم روزی دو یاسه تا خیلی کوچک و قرمز میبینم که آنها را هم می کشم الان داخل لانه مرغ عشق اصلا مایت نیست ولی در کف قفس تک و توک هست من الان چه کار کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام این انگل برای انسان هم خطرناکه چون خونخوار هستش و احتمال انتقال بیماری داره. از داروخانه دارو یا پودر ضد مایت تهیه کنید. محیط و قفس پرنده به خوبی باید ضدعفونی بشن. همچنین اگه پرنده شما درگیر این انگل شده از داروخانه دامپزشکی داروی ضد مایت مخصوص پرندگان تهیه کنید.

  167. mohammad گفت:

    سلام من میخوام یه قفس بسازم یک و نیم متر ارتفاع و یک‌متر عرض داشته باشه و داخلش ۱۰ جفت مرغ عشق بزارم و 11 عدد لانه ستون قفس چوب نراد و دور تا دورش سیم‌طور فلزی بزارم و سقفش هم چوب ضد اب و داخلش یه لامپ پر مصرف بزارم و دور تا دورش رو زمانی ک بارون میاد یا هوا سرد هست پلاسیک بزارم تا گرم بمونن میخواستم بدونم چیکار کنم ک بتونم زودتر ازشون جوجه بکشم و هر سال چند بار جوجه میدن! قفس یکسره هست و توی قفس احتمالا یه نهال خشک میذارم که روش بشینن و غذا هم ارزن میذارم براشون با برگ کاهو
    لطفا کمک کنین چیکار کنم بهتر هست

    و اینکه میتونم بعدا یک جفت طوطی برزیلی و یا سه جفت فنچ پیش اینا اضافه کنم؟

    جوری ک قفس شلوغ نشه ولی خب خالی هم نباشه

    بعد اینکه جوجه هاشون قشنگ بزرگ شون توی یه قفس دیگ قرار میدمشون ک مولد ها قاطی نشن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، به طور معمول این پرنده ها در سال 2 الی 3 بار جوجه کشی میکنند. برای تحریک آنها بهتر است که داخل قفسشون رو با شاخه و برگ درخت اکالیپتوس تزیین کنید که یک محرک جنسی برای این پرندگان میباشد. در مورد پرورش دسته جمعی بهتر است که کمی فضای بیشتری در نظر بگیرید و لانه ها با فاصله منظم از یک دیگر قرار گیرند. به هیچ عنوان هم طوطی برزیلی یا فنچ داخل قفس مرغ عشق نیاندازید چون این پرنده ها نسبت به مرغ عشق کوچکتر بوده و هم اینکه به خاطر قلمروطلبی حتما مورد پرخاشگری مرغ عشق ها قرار خواهند گرفت و تلف خواهند شد.

  168. علیnt گفت:

    سلام خسته نباشید .من دوتا مرغ عشق دارم علام جفت گیری تو اونا دیده میشه روسینشون خط افتاده بهم غذا میدن پرخاشگری میکنن . ولی تو روز نیم ساعت اینا داخل لونه میره . اکثرا مسته .از پرنده فروشی پرسیدم گفت پیره . امکان داره تخم نذاره . بنظر شما درسته؟؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله با افزایش سن تمایل آنها برای تخمگذاری کمتر میشود. ولی ممکنه ماده تخمگذاری کند. صبر داشته باشید.

  169. عرفان گفت:

    سلام من ۴هفته پیش یه جوفت مرغ عشق گرفتم او نا باهم جوفتن ولی تو لانه شون نمی رن چیکار کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام بایستی صبر کنید تا پرنده ها به محیط جدید عادت کنند. فعلا لونه رو بردارید و زمانیکه میخواهید جوجه کشی کنند لونه بذارید.

  170. سعید گفت:

    سلام خسته نباشی. مدت زمان استراحت مرغ عشق و بین چند بار جوجه کشی و میخواستم بدونم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، در طول سال بهتره بیش از 3 بار از این پرندگان جوجه کشی نشه. بعد از هر دوره جوجه کشی زمانی که جوجه ها مستقل شدند بهتر است که به مدت یک ماه لانه را برداشت و تغذیه این پرنده ها را مقوی نمود. همچنین بهتره که مقداری نور خورشید هم دریافت کنند. بعد از آن میتوان دوباره داخل قفس لانه گذاشت تا پرنده ها به جوجه کشی بپردازند.

  171. علی گفت:

    سلام تازه 10تا جفت مرغ عشق خریدم باید چکارشون کنم جوجه بدن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، همینطوری که نمیشه از پرنده ها جوجه گرفت. ابتدا باید برای اونا یک قفس مناسب تهیه کنید. محیط نگهداریشون باید آب و هوای خوب و معتدل و فضای ساکت و آرامی داشته باشند. وقتی پرنده ها به محیط عادت کردند و تغذیشون خوب بود جفت گیری نیز خواهند داشت. تعداد پرنده های شما زیاده بیشتر در مورد مرغ عشق اطلاعات کسب کنید.

  172. احمد گفت:

    سلام مجدد
    سن جوجه تقریبا ۴۱ روزست،

  173. احمد گفت:

    سلام،وقت بخیر
    جوجه مرغ عشقی که تازه از والدین جدا کردم،روز دویاسه بار تخم مرغ میدادم،بعداز دو سه روز دیدم زیر دمش کثیف شده وفضله ش کرم رنگ و آبکیه،تخم مرغ رو کمتر کردم،غذا خور شده،ولی بدنش وقتی که وایستاده ،می لرزه،دلیلش چی می تونه باشه؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، جوجه دچار سوئ تغذیه شده باید با مکمل های ویتامین تقویتش کنید. سن جوجه شما چقدر است؟

  174. سجاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم مرغ عشق معمولی هم کیتونه با نژاد لوتینو یا البینو جفت بشه و جوجه بده؟
    ممنونم از لطف شما

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله میتونه

  175. یاسین گفت:

    سلام چه طوری باید جوجه کشی کنم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، ایا با دستگاه می خواهید جوجه کشی کنید؟

  176. parsa گفت:

    ببخشید یک سوال دیگه هم داشتم مرغ عشقم دماغش سفید شده ،هی لانه را تمیز میکنه خط سفید دور چشم هم تشکیل شده، داخل لانه میره،بعضی وقت ها هم باهم میرن ،ولی دیروز یکسره داخل لانه بود و سرش بیرون بود .نگاه کردم دیدم تخم هم گیرنکرده و داخل لانه زور میزنه .آیا اون داره تخم میزاره من باید چیکارکنم؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، زیاد مزاحم پرنده ها در زمان جوجه کشی نشین. چون به محیط امن و آرام نیاز دارند. تخمگذاری پرنده شما هنوز تمام نشده ولی حواستون به فاصله بین هر دفعه تخمگذاری باشه اگه زیاد طول کشید ممکنه تخم داخل تخمدانش گیر کرده باشه. کمبود کلسیم هم همین مشکلات رو به وجود میاره.

  177. parsa گفت:

    سلام لانه مرغ عشق هام پر پوست ارزن لانه شان را تمیز کردم الان هم مثل قبل دران لانه شان میروند. امکان دارد مشکلی پیش بیاید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر مشکلی پیش نمی آید. در زمان جوجه کشی هم بهتره بعد از دو الی 3 هفته اول لونه رو تمیز کرد. هر چند خود مرغ عشق فضله ها رو یه گوشه جمع آوری میکنه.

  178. مهدی گفت:

    سلام مجدد و خسته نباشید بابت راهنمایی های خوبتون ازتون ممنونم
    یه جفت مرغ عشق دارم که همدیگه رو میخارونن ولی جفت گیری نمیکنن و یه مورد دیگه که هس اینه که نر میره تو لونه بیتوته میکنه ماده نمیره تو لونه باید چیکار کنم این جفت جوجه میارن؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اقای مهدی عزیز قبلا به این سوال شما پاسخ داده شده است.
      در نظر داشته باشید با توجه به شرایط محیطی این پرنده ها هر وقت آمادگی داشته باشند، اقدام به جوجه کشی خواهند نمود. بنابراین صبر کنید و به خوبی از پرنده هاتون نگهداری کنید.

  179. مهدی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    اولا خواستم بابت زحماتتون ازتون تشکر کنم دفعه قبلی خیلی خوب راهنمایی کردید
    یه سوال دیگه داشتم
    یه جفت مرغ عشق تو قفس نگه میدارم بجای اینکه ماده بره تو لونه اکثرا نر میره تو لونه بیتوته میکنه این میتونه چه پیامی داشته باشه باید چیکار کنم که ماده نرغیب بشه بخ تخم گذاری و بره تو لونه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، نر و ماده رو با مکمل های تغذیه ای تقویت کنید. ماده وقتی احساس کند نر ضعیف است تمایلی به جفت گیری و تخمگذاری نشان نمی دهد.

  180. محمد گفت:

    با سلام من دو جفت مرغ عشق دارم که داخل پاسیو نگه داری میکنم ولی داخل پاسیو دو تا لونه قرار‌دادم می خواستم بدونم برای جفتگیریشون باید از هم جدا باشن یا مشکلی نداره اگه دو جفت کنار هم باشن جاشون بزرگه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، مرغ عشق ها به صورت گله ای هم قابل نگهداری هستند ولی در زمان جفت گیری نسبت به قلمروی خود حساس میشوند و باید فضای کافی براشون در نظر گرفته باشید.

  181. Ali گفت:

    سلام. میخواستم بپرسم چه ویتامین های برای مرغ عشق مولد خوبه. بعد میخواستم بپرسم من یه جفت مرغ عشق مولد دارم و الان دوباره پیشم تخم گذاشته به تعداد ۶ تا ولی ۳ تاشون رو جوجه میکنه

    1. f.gh گفت:

      با سلام، قطره مناسب برای پرنده تون رو از پت شاب تهیه کنید.
      ممکنه برخی تخم ها بدون نطفه باشند یا اینکه به خوبی حرارت نبینند یا اینکه نطفه شون ضعیف باشه.

  182. مهدی گفت:

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من ۲ تا مرغ عشق نر دارم که نزدیک ۲ ماه قبل یه ماده خریدم و تو قفس اون دوتا نر گذاشتم که با یکیشون جفت شد اون نر دیگه هم همچنان تو قفس کنار اون جفت نگه داشتم الان ۲ ۳ روزه که یه ماده دیگه خریدم و اون نر رو با ماده گذاشتم تو یه قفس دیگه که اونا هم جفت شدن حالا ۲ جفت مرغ عشق من جوجه میارن؟ موندن نر کنار جفت ها شکلی پیش نمیاره؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله جوجه میارن باید صبر کنید. حواستون به نر باشه که اگه به جوجه ها حسودی کرد جداشون کنید.

  183. Amir گفت:

    درمورد کلسیم میتوتن از پوسته ی تخم مرغ استفاده کنم؟

    ی سوال دیگ
    نوک مرغ عشق پوسته شده از چی استفاده کنم ک ب حالت اول برگرده؟ درمورد طوطی برزیلیم این مشکلو دارم اگر میشه راهنمایی کنید یکی از مرغ عشقا ک مادس این مشکلو داره و طوطی برزیلی ک از دیشب پوسته شده

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله از پودر پوسته تخم مرغ و یا خرد شده آن میتونید استفاده کنید.
      در مورد نوک پرنده باید بیشتر به جزئیات دقت کنید ممکنه دچار قارچ زدگی شده باشه و به اون یکی پرنده تون هم سرایت کرده.

  184. Amir گفت:

    داخل قفس لونه هس از روز اول ک اوردمشون لونه تو قفس بوده تغذیشونم ارزن ک همیشه هس
    سیب، خیار ، پرتغال، نارنگی و سفیده تخم مرغ بطور مداوم بهشون میدم میوه های فصلی مثل هلو و اینجور چیزام هروقت ک فصلش بوده بهشون دادم مکمل های آ د نطفه و ب کمپلس رو هم ی دوره دادم بهشون

    چیز دیگ ای هس ک بهشون بدم؟

    بعد ماده نرو میزنه اما خب رابطه خوبم باهم دارن جفت گیریم میکنن الانم چندروزیه ماده به لونه رفت و امد داره

    1. f.gh گفت:

      با سلام، سنگریزه و کف دریا (منبع کلسیم) هم تو دسترس شون باشه. احتمالا نر بیش از حد مست شده و ماده آماده تخمگذاری است. بعد از جفت گیری ماده بیشتر وقتش تو لونه سپری میشه و نر رو وادار میکنه که بیرون از لانه بمونه و نگهبانی بده.

  185. Amir گفت:

    سلام مجدد
    طوطی برزیلی قفس خودشو داره ولی همدیگرو صدا میزنن تا در قفس باز شه سریع میره سراغشون در باره محیطم مرغ عشقا مدت هاس تو این محیط بودن مرغ عشق ماده هم با ادما رابطه خیلی خوبی داره و با ادم بازی میکنه و ترسی از کسی نداره حتی اگر دست بکنی توی قفس اصلا واسش مهم نیس بنظرتون با این شرایط بازم محیط تاثیر داره؟

    1. f.gh گفت:

      سلام،پرنده های شما به محیط عادت کرده اند و مشکلی با آن ندارند. ایا داخل قفس برای مرغ عشق لانه گذاشته اید؟ تغذیشون چطوره؟

  186. مرتضی گفت:

    سلام من مرغ عشقم 5تا تخم گذاشت نزدیک 1ماه خوابید روشون ولی جوجه در نیومد الان از لونه انداخته شون بیرون بازم گذاشتم تو لونه بازم انداختن بیرون دلیلش چیه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، تخم ها دیگه به جوجه تبدیل نخواهند شد، دوره جوجه کشی مرغ عشق تقریبا 20 روز هستش. پرنده هم به صورت غریزی این مسئله را میداند و یا میتواند تخم های تلف شده را تشخیص دهد و از لانه بیرون بیندازد. البته اگر پرورش دهنده تخم ها را لمس کند بازم ممکنه پرنده اونا رو از لانه بیرون بندازه. شما باید تخم های داخل لانه رو بردارید چون احتمالا الان گندیده شده اند.

  187. Amir گفت:

    سلام
    ی جفت مرغ عشق دارم جفت گیری هم میکنن اما هنوز تخم نزاشتن البته بگم جاشون توی اتاق پذیرایی هستش ک خودمون میشینیم اونجا بعدشم ی طوطی برزیلی دارم ک رو قفسشون میشینه ولی با طوطیه مشکلی ندارن و رابطه خوبیم باهاش دارن اصلا وارد قفسشون نمیشه و فقط رو قفسه بنظرتون با این شرایط مرغ عشقا تخم میزارن یانه؟

    اگر نه بگین تو چ شرایطی بزارمشون ک تخم بزارن ممنون میشم

    1. f.gh گفت:

      با سلام، طوطی برزیلی رو تو یه قفس دیگه بگذارید. قفس مرغ عشق ها کم به اندازه کافی در ارتفاع نصب کنید. بهتره پشت قفس به دیوار باشه. در این صورت پرنده ها دید بهتری به محیط خواهند داشت. عدم اطمینان به محیط و یا سر و وصداهای ناهنجار میتونه دلیل تخم نذاشتن پرنده هاتون باشه. این نوع مشکلات رو رفع کنید.

  188. ممبینی گفت:

    سلام در مورد مرغ عشق باید فاصله زمانی بین تخم ها مشخص شود مثلا هفته ای یک تخم می گذارد و بد از آخرین تخم اولین تخم جوجه می شود. به عبارتی چهار هفته با اولین جوجه. هفته اول بد از هفت روز جوجه دوم متولد می شود و بد از هفت روز دیگر جوجه سوم و بد از هفت روز دیگر تخم چهارم. متولد می شود.

  189. محمدددد گفت:

    سلام معذرت میخوام جوجه های یه لانه رو میشه با هم جفت کرد؟؟؟ ینی جوجه ای که از یک پدرومادر باشن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، خیر پیشنهاد نمیکنم باعث اختلالات ژنتیکی در جوجه های حاصل خواهد شد.

  190. احسان گفت:

    سلام مرغ عشقم ی تخم گذاشت الان چهار روزه تخم نزاشته. بعد هر روز دارن جفت میکنن فعلا ی تخم گذاشته جریان چیه ی تخم گذاشته فقط؟؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، ممکنه تخم در تخمدان پرنده گیر کرده باشه. زیر شکمش رو نگاه کنید که حالت ورم داره یا نه. به نفس کشیدنش هم دقت کنید. گاهی اوقات هم مستی بیش از حد باعث این نوع اتفاقات میشه.

  191. محمد گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق دارم یه بار جوجه دادن چهار تا هر چهار تاشونو بزرگ کردن منم اونا رو جدا کردم.
    ولی الان پدر و مادر رشوم زیاد طمایل به جفت گیری ندارن مشکل چیه.
    ولی نر و ماده پر ریزم دارن میخواستم بفهمم از پر ریزیشونه که جفت گیری نمیکنن یا چیز دیگیه .مکانشونم تو حالمونه .ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، احتمالا تو لک رفتن که یک دوره استراحت برای پرنده ها حساب میشه و مجددا پرهاشون رشد میکنه. باید صبر کنید همیشه که نمیشه از پرنده ها جوجه گرفت، تولید مثل یک فرایند دوره ای در بین پرندگان هستش.

  192. کیومرث گفت:

    سلام یه جفت مرغ عشق تازه خریدم ولی راخل گلخانه آزادشون کردم عیبی نداره آیا تو فضای گلخونه که درختا بزرگی داخلش هست جفت گیری میکنن؟ قفس هم دارن و داخل قفس هم میرن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله جفت گیری میکنند ولی باید داخل قفس براشون لانه بگذارید تا تخمگذاری کنند.

  193. سوران گفت:

    سلام من مرغ عشقام دوتا جوجه۱ماه دارن دوبار جفت گیری کریدن دیروز ؟؟؟چطور اونا رو بزرگ نکردن دوباره جفت گیری کردن
    یه سوال دیگ امکان داره جفت گیری کنن اما تخم نذارن باتوجه له دفعه بعد که تخم گذاشتن

    1. f.gh گفت:

      با سلام، بله امکان داره تخمگذاری نکنند. ایا پرنده هاتون ویتامین محرک مصرف میکنند؟ دانه های گرم نیز باعث تحریک پرندگان میشود.

  194. دانیAB گفت:

    من دو مرغ عشق جفت دارم همدیگرو میخارونن و از هم دیگه غذا میگیرن من بهشون کاهو و سیب میدم و الان پاییزه و من در کنار تلوزیون قرار دادم اونا مشکلی با صدا ها ندارن لکه اگه سر و صدا نباشه خسته و بی حال هستن و نر همیشه برا ماده آواز میخونه صدای گربه هم نزدیک لونشون نمیاد و با من هم مشکلی ندارن و من وقتی پیش اون ها میشینم کمی ترس دارن ولی خیلی دوستم دارن و من براشون آواز مرغ عشق میزارم و خیلی دوست دارن کف دریا هم میخوام براشون بخرم الان پاییز هست نردیک زمستان ماه آذر به نظر شما میتونن تخم بزارن من خیلی دوستشون دارم آیا میشه؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله اگه علائم جفت گیری داشته باشند، تخمگذاری خواهند کرد. ولی در زمان تخمگذاری باید محیط نگهداریشون ساکت باشه و پرنده ها نباید دچار ترس و استرس شوند.

  195. Amir گفت:

    با سلام
    یه جفت مرغ عشق خریدم تقریبا 3 هفته میشه
    صاحب قبلیش گفت دوبار ازشون جوجه کشیدم
    سر هم رو میخارونن…
    ولی جفت گیری نمیکنن
    مشکل چیه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، باید صبر کنید. گاهی اوقات بیش از دو ماه طول میکشد تا پرنده ها به محیط جدید عادت کنند و تا به محیط جدید عادت و اطمینان نکنند جفت گیری نخواهند کرد.

  196. Are گفت:

    سلام دو جفت مرغ عشق دارم و چند بار جفت‌گیری کردن و در کل 11 تا گذاشتن و هیچ تاش در نیومده وتخم هاشو انداختیم دور. ولی نمیدونم چرا دیگه جفت گیری نمیکنن لطفا راهنمایی کنید و یه سوال دیگه اینکه اگه تخم هاشو از جلوی چشم ماده برداریم، چی میشه؟

    1. f.gh گفت:

      با سلام، 11 عدد تخم در یک دوره برای مرغ عشق زیاده، آیا تخم ها نطفه داشتن؟
      موقع تخمگذاری نباید به لانه و یا تخم ها دست بزنید در این حالت پرنده ماده تخم ها رو قبول نمیکه و میندازه بیرون. در ضمن همیشه که این پرنده ها جفت گیری و جوجه کشی نمیکنند. باید صبر داشته باشید در طول سال معمولا دو بار جوجه کشی میکنند.

  197. امین گفت:

    سلام ،مرغ عشقهامو ۲ ماه است که دارم و بالغم هستن و باهم جفتن و سبزیجات تحریک کننده هم بهشون دادم ولی جفت گیری نمیکنن .لطفا راهنماییم کنید.

    1. f.gh گفت:

      با سلام، باید صبر کنید. پرنده ها هر وقت آمادگیشو داشته باشند و یا شرایط محیطی و تغذیه ای فراهم باشه جفت گیری میکنند.

  198. امیر گفت:

    سلام ببخشید من ۳ ماه است که یک جفت مرغ عشق را نگه میدارم ولی هنوز آنها با یکدیگر جفت گیری نمیکنند میشه لطفا کمک کنید

    1. f.gh گفت:

      با سلام، اولا باید مرغ عشق های شما به سن بلوغ رسیده باشند. در ضمن باید محیط نگهداری آنها اب و هوای معمولی داشته و ساکت و آرام باشد. برای تحریک این پرندگان میتونید از قطره ad3e استفاده کنید. همچنین دان های گرم مثل شاهدانه، گاودانه و تخم کتان باعث تحریک آنها میشود. ولی به مقدار کم از این دان ها استفاده کنید چون برای کبدشون مضر است.

      1. غزل گفت:

        سلام ممنون از اطلاعات خوب تون. من چندتا سوال داشتم. مرغ عشق ماده من الان دو ۴ تا تخم خوابیده و مرغ عشق تر دائم تو لونه پیشش هست مشکلی پیش نمیاد که؟
        بعد من از کجا بفهمم تخما دراومدن یان؟ اگه از بالای قفس دیدم مثلا دراومده بودن تخما من باید کاری انجام بدم؟

        1. f.gh گفت:

          سلام، مشکلی نیست فقط براشون به اندازه کافی غذا بذار فعلا غذای تخم مرغی رو هم تا تولد جوجه ها حذف کنید. جوجه دربیاد صدای جیک جیکشون رو خواهید شنید. اصلا لونه شون رو دست مالی نکنید. تا 18 الی 21 روز منتظر بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.