مقالات جوجه کشی

مشکلات قطعی برق دستگاه جوجه کشی و راه حل های آن 

مشکلات قطعی برق دستگاه جوجه کشی و راه حل های آن - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

مشکلات قطعی برق دستگاه جوجه کشی و راه حل های آن

یکی از مشکلاتی که هر وسیله الکترونیکی را تهدید می کند، قطعی برق شهری می باشد. به ویژه اگر این قطعی برق روزانه و بدون اخطار قبلی اتفاق بیفتد ، خطرناک تر خواهد بود و باید با استفاده از راهکارهایی از وسیله های الکترونیکی خود محافظت کنیم. 

قطع شدن برق علاوه بر اینکه برای قطعات داخلی دستگاه جوجه کشی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد بلکه برای تخم های نطفه دار در حال جوجه کشی نیز مضر بوده و در صورت عدم توجه خسارات زیادی را به بار خواهد آورد. بر همین اساس در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شما را با مشکلات قطعی برق دستگاه جوجه کشی و راه حل های مناسب آن آشنا کنیم تا در صورت بروز چنین اتفاقاتی آمادگی لازم را داشته باشید.

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» قابل اتصال به باتری 12 ولت در مواقع قطعی برق
» سیستم تامین رطوبت پمپ آب و پد سلولزی
» تجهیز شده به سنسور کنترل دمای محیط
قیمت : 4,970,000 تومان
 

قطعی برق چه مشکلاتی را برای دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار به وجود خواهد آورد ؟

همانطور که قطعی برق برای لوازم خانگی می تواند مشکل آفرین باشد، برای یک دستگاه جوجه کشی نیز می تواند این مشکلات را به همراه داشته باشد، کاهش و افزایش ولتاژ برق ورودی یا به اصطلاح نوسان های برق می تواند برای قطعات حساس دستگاه جوجه کشی مانند برد و سنسور خطر آفرین باشد.

در داخل برد دستگاه جوجه کشی ، مدارها و قطعات الکترونیکی ظریفی وجود دارند که در صورت افزایش ولتاژ برق و وارد شدن برق بیش از مقدار مجاز به داخل برد، سبب سوختگی در سوکت ها و منابع تغذیه برد خواهد شد. در صورتی که این ولتاژ بالا به مدت چند دقیقه ادامه پیدا کند ، امکان آتش سوزی کامل برد وجود دارد.

قطعی برق چه مشکلاتی را برای دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

هم چنین در صورت کم شدن ولتاژ ، برق کافی به تمامی قطعات دستگاه نخواهد رسید و با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد. یکی از قطعات حساس دستگاه جوجه کشی که همیشه در خطر است، سنسور آن است. در صورت خرابی سنسور، جوجه کشی شما نیز با شکست صد درصدی مواجه خواهد شد و این یعنی خسارات مالی !

حتما بارها شاهد قطعی ناگهان برق و اتصال فوری آن پس از چند ثانیه شده اید، این نوع قطعی بدترین نوع آن است که اکثر لوازم الکترونیکی در اثر چنین نوساناتی دچار سوختگی و حتی آتش سوزی می شوند. دستگاه جوجه کشی نیز مانند هر وسیله الکترونیکی دیگر در معرض خطر سوختگی و آتش سوزی خواهد بود.

هم چنین ماشین های جوجه کشی برخلاف سایر لوازم الکترونیکی حامل موجودات زنده ای بنام جنین هستند، در واقع برای رشد صحیح و بدون مشکل جنین در داخل تخم ، وجود برق 220 ولت به صورت مداوم طی دوره دو الی سه هفته ای جوجه کشی لازم است و قطع شدن مداوم برق در طول دوره جوجه کشی یعنی وارد آمدن شوک دمایی به جنین و تلف شدن آنها در داخل تخم ! برای رفع این مشکلات و جلوگیری از بروز آنها در ادامه راه حل هایی را ارائه خواهیم داد که نه تنها برای دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز بلکه برای سایر ماشین های جوجه کشی نیز کاربرد خواهد داشت.

در زمان قطع شدن برق دستگاه جوجه کشی چه باید کرد؟

در ابتدا باید سریعا هوای اتاق جوجه کشی را گرم کنید به طوریکه دمای اتاق بین 30 الی 35 درجه باشد. برای گرمایش اتاق جوجه کشی باید از وسایل گرمایشی دودکش دار استفاده کرد و اکسیژن محیط نباید کم شود. برای حفظ رطوبت جوجه کشی نیز میتوان رطوبت محیط را افزایش داد. برای افزایش رطوبت محیط میتوان از یک ظرف آب در حال جوشیدن بهره برد.

مصرف برق دستگاه جوجه کشی چقدر است؟

مصرف برق دستگاه به فاکتورهای مختلفی مثل ظرفیت و نوع دستگاه، دما و رطوبت اتاق جوجه کشی و موارد دیگری بستگی دارد. اما به طور کلی مصرف برق دستگاه جوجه کشی پایین بوده، به طوریکه برخی دستگاه ها بین 30 الی 50 وات و برخی دستگاه های صنعتی نیز بین 300 الی 700 وات در ساعت برق مصرف میکنند.

ایا شرایط محیطی بر مصرف برق دستگاه جوجه کشی تأثیر دارد؟

بله، دما و رطوبت اتاق جوجه کشی تأثیر مستقیمی بر کارکرد دستگاه جوجه کشی و برق مصرفی آن دارد. اگر دستگاه جوجه کشی در یک محیط استاندارد مستقر نشود، مصرف برق بالایی خواهد داشت. دما بین 22 الی 25 درجه و رطوبت بین 35 الی 50 درصد برای اتاق جوجه کشی مناسب است. البته شرایط اتاق جوجه کشی شترمرغ فرق میکند.

برق اضطراری دستگاه جوجه کشی را چطور تأمین کنیم؟

اگر برق مصرفی دستگاهتان 12 ولت می باشد میتوانید مستقیما دستگاه را با اتصال به باتری 12 ولت خودرو و یا دیگر باتری های 12 ولت راه اندازی کنید. در غیر اینصورت باید از دستگاه های ups استفاده نموده و یا اینکه با تهیه اینورتر میتوانید برق 12 ولت باتری را به 220 ولت تبدیل کنید و دستگاه جوجه کشی را با آن تغذیه نمایید.

راه حل های حفظ سلامت دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار هنگام قطعی برق

روش های مختلفی برای اینکار وجود دارد که توصیه ما اجرای همزمان همه آنها می باشد، از جمله این اقدامات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف – حتما از یک محافظ ولتاژ استفاده کنید و دستگاه خود را به وسیله آن به برق شهری متصل کنید، محافظ های ولتاژ اجازه ورود محدوده معینی از ولتاژهای برق به دستگاه جوجه کشی شما را می دهد که معمولا حداقل آن 170 ولت و حداکثر آن 275 ولت است و در صورت خروج ولتاژ برق از مقادیر تعیین شده ، جریان برق را قطع خواهد کرد و بدین ترتیب از آسیب رسیدن به دستگاه شما جلوگیری خواهد کرد. 

ب – در صورت قطع شدن جریان برق به مدت یک الی دو ساعت، تخم ها به مرور زمان سرما را احساس خواهند کرد که نتیجه آن وارد آمدن شوک دمایی به جنین و افزایش خطر مرگ آنها می باشد، پس برای جلوگیری از این مشکل حتما از سیستم های برق اضطراری استفاده کنید.

ج – سیستم های برق اضطراری رایج شامل موتور برق، ups و باتری خودرو می شوند. با توجه به اینکه موتور برق ، برق پرنوسانی را ایجاد می کند، بنابراین حتما از محافظ ولتاژ نیز استفاده کنید. 

Ups نیز در واقع همان منبع تغذیه اضطراری می باشد که در صورت قطع شدن برق شهری ، به مدت 20 دقیقه و حتی بیشتر برق مورد نیاز دستگاه را تامین خواهد کرد و فرصتی برای دسترسی به موتور برق و سایر سیستم های برق اضطراری برای شما ایجاد می کند و از وارد آمدن شوک به تخم ها و خرابی دستگاه جلوگیری خواهد کرد. 

در صورت استفاده از باتری خودرو نیز باید از یک اینورتر استفاده کنید تا برق 12 ولت باتری را به 220 ولت شهری تبدیل کند، هم چنین به یاد داشته باشید که برخی از دستگاه های جوجه کشی خانگی مانند ایزی باتور 1 و 2 از برق 12 ولت تغذیه می کنند یعنی برای اتصال باتری خودرو به آنها نیازی به اینورتر نیست و تنها استفاده از دو انبرک کفایت خواهد کرد. باتری خودرو نیز توانایی تامین برق مورد نیاز دستگاه تا یک ساعت را خواهد داشت. 

در صورت استفاده از سیستم های برق اضطراری فوق مانع از وارد آمدن خسارت به دستگاه جوجه کشی و تخم های در حال جوجه کشی خواهید شد. 

د – دمای محیط را بالا ببرید، اگر به سیستم های برق اضطراری دسترسی ندارید، ابتدا دمای محیط را با استفاده از تجهیزات گرمایشی مانند بخاری گازی بالا ببرید و کمی درب دستگاه را باز کنید تا گرما به داخل دستگاه نیز نفوذ کند، دمای محیط را تا 32 الی 35 درجه سانتی گراد بالا ببرید. 

هـ – جهت تامین رطوبت مورد نیاز در زمان قطعی برق می توانید یک ظرف آب را روی بخاری قرار دهید تا بخار لازم را تولید کند.

نکات مهم هنگام خرید دستگاه جوجه کشی

اگر در خرید دستگاه جوجه کشی خود دقت کنید، طبیعتا تا حد زیادی از وارد آمدن خسارت هنگام قطعی برق جلوگیری خواهید کرد، دستگاهی که برای جوجه کشی انتخاب می کنید باید ویژگی های زیر را داشته باشند :

الف – استفاده از بدنه فلزی در ساخت دستگاه جوجه کشی اصلا مناسب نیست چرا که به سرعت حرارت تولید شده را به محیط منتقل می کند و در صورت قطعی برق ، در عرض چند دقیقه داخل کابین دستگاه را سرد و غیر قابل جوجه کشی خواهد کرد. بنابراین دستگاه های بدنه pvc گزینه مناسبی هستند چرا که حداقل تبادل دما با محیط را دارند. 

ب – دستگاه مورد نظر باید دارای سیستم تهویه استاندارد باشد تا در صورت قطعی برق در عرض چند ثانیه بتوان دریچه های ورود هوا را بست و مانع از خروج گرما از داخل دستگاه شد. برخی از دستگاه های جوجه کشی غیر استاندارد دارای دریچه های غیر قابل کنترل هستند که برای بستن دریچه باید الزاما از یک پارچه استفاده کنید.

ج – دستگاه مورد نظر باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و گروهی باشد، تا در صورت بروز هرگونه خرابی برای دستگاه ، در کمترین زمان ممکن نسبت به تعمیر آن اقدام نمود. پس دستگاه های جوجه کشی که در یک کارگاه کوچک ساخته می شوند ، چیزی جز دردسر به دنبال نخواهند داشت. 

در نهایت اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با مشکلات قطعی برق برای دستگاه جوجه کشی دارید، حتما از طریق قسمت دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهیم داد. 

4 دیدگاه در “مشکلات قطعی برق دستگاه جوجه کشی و راه حل های آن 

  1. شهریار حشمتی گفت:

    سلام
    من دستگاه جوجه کشی تمام اتوماتیک دست ساز درست کردم
    در بدنش برق داره مشکلش چیه
    میشه با سیم ارت درست شد؟؟

    1. admin-ra گفت:

      سلام شهریار
      اول اینکه باید یک بار اتصالاتی که انجام دادی رو چک کنی
      بعدش برای ایمنی بیشتر بله می تونی از سیم ارت استفاده کنی

  2. آرین گفت:

    سلام وقتتون بخیر میخواستم برادستگاه جوجه کشیم یه باتری بگیرم اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. admins-r گفت:

      سلام آرین
      دستگاه جوجه کشی شما چند تایی هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.