تاثیر گرمای پاک بر میزان رشد محصولات گلخانه ای و نحوه تامین گرمای پاک

تاثیر هوای آلوده بر رشد محصولات کشاورزی و نحوه تامین هوای گرم و پاک 

محصولات گلخانه ای در یک شرایط دما و رطوبتی معین و کنترل شده رشد می کنند و به دور از تغییرات شدید دما و رطوبتی ، باد و باران های تند، آفات کشنده و سایر عوامل خطرناک به رشد خود ادامه می دهند. یکی از عواملی که در رشد بهتر گل ها ، گیاهان و سبزیجات دخالت دارد، گرما است. در کشاورزی سنتی این گرما از طریق خورشید تامین می شود، اما در کشت گلخانه ای با توجه به اینکه امکان کشت چهار فصل وجود دارد، تامین گرما از طریق بخاری های مخصوص گلخانه انجام می شود. 

روش های مختلفی جهت تامین حرارت مورد نیاز گلخانه وجود دارد که در مقاله روش های تامین حرارت گلخانه به این موارد اشاره شده است، اما اینکه از چه روشی این گرما را تامین کنید، بسیار مهم است، چرا که در صورت آلوده بودن گرما با گازهای سمی ، احتمال از بین رفتن محصولات وجود دارد. بر همین اساس در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم شما را با تاثیر گرمای پاک و بدون آلودگی بر میزان رشد محصولات کشاورزی آشنا کنیم و روش هایی را برای تامین این گرمای پاک آموزش دهیم. 

هیتر 110000 PF
» مجهز به دودکش برای تولید گرمای پاک و بدون الاینده در گلخانه
» دارای قدرت گرمادهی بالا
» بهره گیری از فن دمنده برای پخش یکنواخت گرما
قیمت : 28,600,000 تومان33,600,000 تومان

تهدیدات آلودگی هوا بر کشاورزی در هوای آزاد   

با اینکه سهم قابل توجهی از محصولات کشاورزی در فضای آزاد تولید می شوند و گیاهان و سبزیجات جهت رشد و نمو از همان هوای موجود استفاده می کنند، با این حال آلودگی های موجود در هوای آزاد بر کاهش میزان رشد محصولات و بعضا خشک شدن آنها بی تاثیر نخواهد بود. 

از عواملی که سبب آلودگی هوا می شوند می توان به سوزاندن سوخت های فسیلی مانند گاز ، گازوئیل ، زغال سنگ ، نفت و هم چنین آلودگی های ناشی از فعالیت کارخانه ها و خودروها و.. اشاره کرد. 

تهدیدات آلودگی هوا بر کشاورزی در هوای آزاد - اندیشه سبز

این عوامل گازهایی از جمله اکسید گوگرد، فلوراید، آمونیاک ، کلر ، اتیلن، مونوکسید کربن، ترکیبات ازت و فسفر و … از خود متصاعد می کنند که مستقیما بر فعالیت گل ها و گیاهان اثر دارد. حتی خودروهای شخصی که در ظاهر کمترین میزان آلودگی را تولید میکند، گازهایی مانند مونوکسید کربن ، دی اکسید کربن ، هیدروکربن و اکسید نیتروژن را در هوا آزاد می کنند که سبب تشکیل باران های اسیدی ، آلاینده خطرناکی به نام ازن و سایر خطرات زیست محیطی می شوند. 

این آلاینده ها نه تنها توسط گیاهان و درختان تنفس می شوند و سبب نابودی آنها می شوند، بلکه انسان ها و حیوانات نیز از همان آلاینده ها آسیب می بینند. اما در موضوع این مقاله که تاثیر هوای پاک بر رشد محصولات کشاورزی است، صرفا به مضرات آلاینده ها بر محصولات کشاورزی خواهیم پرداخت.  

علایم و نشانه های مسموم شدن محصولات در اثر هوای آلوده 

پلاسیدگی و پژمردگی گل ها و گیاهان از علامت بازر مسمومیت در اثر گازهای مخرب می باشد. در صورتی که محصولات کشاورزی شما از تمامی عوامل محیطی مانند آب ، نور ، خاک و کود مناسب بهره مند هستند ولی با این حال دچار پژمردگی و پلاسیدگی شوند، باید به آلوده بودن هوای محیط شک کنید و با استفاده از دستگاه های سنجش میزان آلودگی هوا، جهت اندازه میزان آلودگی هوای منطقه اقدام کنید. 

اگر زمین کشاورزی شما در نزدیکی کارخانه و شهرک های صنعتی قرار دارد، احتمال مسمومیت با گاز ازن وجود دارد، نمونه بارز آن را می توان در یک زمین کشت پنبه مشاهده کرد که در نزدیکی کارخانه ای قرار داشت و همزمان با شروع فعالیت کارخانه ، فرد کشاورز نیز شاهد از بین رفتن دست رنج خود بود.

احتمال از دست رفتن محصولات کشاورزی در آب و هوای مرطوب بیشتر است چرا که در صورت مرطوب بودن هوا ، روزنه های ساق و برگ ها بیشتر باز شده  و در نتیجه ، آلودگی ها با سرعت بیشتری وارد بطن گیاه خواهد شد.

دومین علامت مسمومیت گیاهان ، زرد شدن برگ های گیاه و افتادن آن است که حاصل آن کاهش میزان دریافت مواد مغذی از طرف گیاه و به بار نیامدن میوه ها و در نهایت ضرر کشاورز است. بنابراین گل ندادن و میوه ندادن محصولات کشاورزی (در صورت مناسب بودن سایر شرایط) نیز یکی از علامت های آلودگی هوا به حساب خواهد آمد. 

راهکار حفظ سلامت محصولات در برابر آلودگی هوا چیست؟

همانطور که گفته شد گازهای حاصل از احتراق سوخت های فسیلی و آلاینده های شیمیایی متصاعد شده از کارخانه ها بیشترین سهم آلودگی هوا را دارند. بنابراین در صورتی که دارای زمین کشاورزی هستید، تا جای امکان از کشت محصولات در نزدیکی کارخانه ها و شهرک های صنعتی ، نزدیکی کوره های آجر پزی و نیروگاه های برق، مرغداری ها و … خودداری کنید چون ضررهای زیادی را در در آینده متحمل خواهید شد. 

راهکار حفظ سلامت محصولات در برابر آلودگی هوا چیست؟ - اندیشه سبز

دومین راهکار جهت در امان ماندن از آلودگی هوا ، راه اندازی گلخانه است. در گلخانه ها همه چیز تحت کنترل است و حتی می توانید میزان هوای ورودی و خروجی را کنترل کنید و از طریق نصب دستگاه های تصفیه هوا بر روی دریچه های ورودی هوا ، تا حد زیادی از میزان آلودگی های هوا بکاهید. 

مهم ترین منبع آلودگی در گلخانه ها چیست؟

حال که با تاثیر آلودگی هوا در میزان رشد محصولات کشاورزی آشنایی پیدا کردید، بهتر است تمام تلاش خود را بکنید تا گیاهان یعنی سرمایه خود را با هوای پاک رشد دهید. یکی از منابع مهم آلودگی هوا در گلخانه ها ، بخاری ها هستند. 

در صورتی که از بخاری های غیراستاندارد و بدون دودکش در گلخانه خود استفاده کنید، طبیعتا تمام گازهای خطرناک حاصل از احتراق گاز یا گازوئیل را وارد گلخانه خواهید کرد که مستقیما در نابودی محصولات کشاورزی شما تاثیر خواهد داشت. جت هیتر های گازی و گازوئیلی یکی از بخاری هایی هستند که آلاینده ها را همراه با گرما وارد گلخانه خواهد کرد، بنابراین استفاده از آنها در گلخانه ها و محیط های بسته اصلا توصیه نمی شود.

بنابراین حتما برای گرمایش گلخانه خود از بخاری های تولید کننده گرمای پاک استفاده کنید که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهد شد :

1- سیستم حرارتی مرکزی :

این سیستم متشکل از یک دیگ بخار و تعدادی لوله است که در کف گلخانه نصب شده اند و آب داغ از داخل لوله ها به قسمت های مختلف کف گلخانه انتقال داده می شود و بدین ترتیب ، ریشه خاک و هوای گلخانه به صورت کاملا پاک و بدون آلودگی گرم خواهد شد. 

2- جت هیترهای برقی 

جت هیتر برقی هوایی کاملا پاک و بدون هیچ گونه آلودگی تولید می کند و در صورتی که به برق ارزان دسترسی دارید و دارای ژنراتور تولید برق هستید می توانید از آنها استفاده کنید. آنها دارای یک المنت و یک فن انتقال گرما می باشد که هوای گرم را به محیط گلخانه انتقال می دهد. 

3- بخاری های تابشی برقی 

این بخاری ها دارای المنت حرارتی هستند و حرارت لازم را از طریق نور مادون قرمز بر روی سطح مورد نظر انتقال می دهد. این وسیله ها گرما را به صورت مقطعی می تابانند، بنابراین برای استفاده در گلخانه نیاز به تعداد زیادی از آنها خواهید داشت که در صورت گران بودن برق مصرفی صرفه اقتصادی نخواهد داشت. 

4- هیترهای آتش درون مخصوص گلخانه 

این بخاری ها از طریق گاز شهری و یا گازوئیل کار می کنند و به دلیل ارزان بودن این دو سوخت، بنابراین استفاده از هیترهای آتش درون صرفه اقتصادی بالایی برای گلخانه داران خواهد داشت و در گلخانه های صنعتی و بزرگ می توان از آنها استفاده کرد. 

آتش لازم برای گرمایش گلخانه در داخل کوره های فولادی اشتعال پیدا می کند و فن های قرار گرفته در پشت کوره ، گرما را به سالن انتقال خواهند داد، آنچه که می ماند دود و گازهای آلاینده است که از طریق دودکش ها به بیرون از گلخانه هدایت خواهد شد. در نتیجه گلخانه شما از گرمایی کاملا پاک بهره مند خواهد شد. 

اندیشه سبز سازنده انواع هیترهای مخصوص گلخانه می باشد که در محصولات این کارخانه در بسیاری از گلخانه های بزرگ کشور مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که کلیه هیترها از گارانتی 2 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله توسط این کارخانه بهره مند است. 

تاثیر گرمای پاک بر میزان رشد محصولات کشاورزی 

همانطور که در ابتدای مقاله خواندید، آلودگی های موجود در هوا می توانند در میزان رشد و میوه دهی محصولات کشاورزی تاثیر بگذارند و حتی در صورت شدید بودن آلودگی ها احتمالا از بین رفتن و خشک شدن گیاهان و محصولات وجود دارد.

تاثیر گرمای پاک بر میزان رشد محصولات کشاورزی - اندیشه سبز

شما با راه اندازی گلخانه ، علاوه بر اینکه تمامی شرایط محیطی از قبیل دما و رطوبت ، نور، آب، خاک و کود، آفات، هوا و … تحت کنترل قرار می دهید و بهترین زمینه را برای رشد گیاهان و میوه ها فراهم می آورید. پسی اگر از هوای پاک و بدون آلودگی هم در کنار این موارد استفاده شود، طبیعتا محصولات کشاورزی بالاترین بازدهی را خواهند داشت و شما را به حداکثر سود مورد انتظار خواهند رساند. 

یکی از عوامل تهدید کننده محصولات گلخانه ای در فصل زمستان ، سرما است که با استفاده از بخاری های مخصوص گلخانه می توان گرمایی کاملا پاک را برای آنها فراهم آورد و ضمن تامین گرمایی کاملا پاک ، آنها را از سرمای زمستان نجات داد.

اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، در نوشته عوامل موثر در افزایش تولید محصولات گلخانه ای به مطالب جدیدتری دست پیدا خواهید کرد. 

دریافت مشاوره رایگان

کارشناسان اندیشه سبز دارای سابقه چندین ساله در زمینه راه اندازی سیستم گرمایشی و تهویه انواع گلخانه ها هستند، در صورت نیاز به مشاوره رایگان جهت راه اندازی گلخانه و یا آشنایی با تجهیزات مناسب برای گلخانه خود ، می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. هم چنین می توانید سوالات خود را از طریق بخش دیدگاه های همین صفحه با ما در میان بگذارید، به آنها پاسخ خواهیم داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

سوالی داری کلیک کن 👋