مقالات لبنیاتی

اهمیت استفاده از شیر سرد کن در کارگاه های لبنیاتی

مزایای استفاده از شیر سردکن در واحدهای تولید محصولات لبنی - اندیشه سبز

مزایای استفاده از شیر سردکن در واحدهای تولید محصولات لبنی

شیر یکی از اصلی ترین مواد اولیه مورد استفاده در کارگاه ها و واحد های تولیدی محصولات لبنی می باشد، بنابراین حفظ سلامت شیر و جلوگیری از فاسد شدن آن به معنای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه فرد می باشد. در گذشته های دور به منظور حفظ سلامت شیر و ممانعت از فساد آن ، اقدام به جوشاندن شیر و نگهداری از آن در مکان های خنک می کردند، اما امروزه با استفاده از تجهیزاتی مانند یخچال و شیرسردکن به راحتی می توان تا چندین روز از فاسد شدن شیر جلوگیری کرد. 

اگر دارای کارگاه تولید محصولات لبنی هستید و قصد خرید دستگاه شیرسردکن را دارید، مطالعه این نوشته را به شما پیشنهاد می کنیم، با خواندن مطالب این مقاله به اهمیت و ضرورت استفاده از شیر سردکن در مغازه ها و واحدهای تولیدی فرآورده های لبنیاتی پی خواهید برد. 

شیر سردکن 1000 لیتری 
شیر سردکن 1000 لیتری 
» دارای ظرفیت بالا و مناسب برای استفاده در کارگاه های لبنیاتی
» امکان نگهداری از شیر به مدت 3 روز بدون فاسد شدن آن
» دارای عایق بندی و ایزولاسیون استاندارد

توضیح مختصر در مورد شیرسردکن ها 

همانطور که از نامش پیداست برای خنک کردن شیر کاربرد دارد، اما دارای قطعات مختلفی است که سبب مصرف کمتر و افزایش دوام شیر خواهد شد. شیر در دمای پایین (بین 4 الی 5) درجه سانتی گراد کاملا سالم باقی خواهد ماند چون که فعالیت میکروارگانیسم ها متوقف شده و فرایند فساد رخ نخواهد داد. 

شیرسردکن نیز دقیقا همین دما را بر روی شیر داخل محفظه اعمال می کند و از تجهیزات برودتی نظیر کمپرسور، گاز مبرد، اواپراتور، کندانسور و …  تشکیل شده است. هم چنین به منظور جلوگیری از تبادل دما و کاهش میزان مصرف برق از بدنه دو جداره با عایق میانی از جنس پلیمری ساخته شده است.

این دستگاه همچنین دارای یک همزن در قسمت بالایی است که به صورت دائم شیر را بهم میزد و مانع از لخته شدن شیر خواهد شد. بدنه مناسب برای ساخت شیرسردکن از نوع آلومینیوم یا استیل هستند که هیچ واکنشی با مولکول های شیر نخواهند داشت و از تغییر در طعم و رنگ و مزه شیر جلوگیری خواهد کرد. اندیشه سبز نیز تمامی استانداردهای بهداشتی نظیر بدنه هایژنیک را در ساخت شیرسردکن های خود رعایت کرده است. 

دلایل استفاده از شیرسردکن 

دلایل استفاده از شیرسردکن در واحدهای تولید محصولات لبنی - اندیشه سبز

با وجود یخچال و دیگر تجهیزات خنک کننده ، شاید استفاده از شیرسردکن برای شما بی دلیل باشد، اما یک تولید کننده و ماست بند حرفه ای میداند که شیرسردکن ها قابلیت هایی دارند که در هیچ وسیله دیگری وجود ندارد و جزو تجهیزات لبنیاتی مهم به شمار می روند. در ادامه به مهم ترین دلایل استفاده از این وسیله لبنیاتی اشاره خواهیم کرد :

الف – تغییری در رنگ و بوی شیر ایجاد نمی شود

به دلیل استفاده از بدنه داخلی استیل و یا آلومینیوم ، هیچ تغییری در مولکول های شیر ایجاد نخواهد شد و کاملا سالم و دست نخورده باقی خواهد ماند، در حالی که سایر ظروف می توانند بوی شیر را تغییر دهند. 

ب – دارای همزن بوده و شیر را تازه نگه می دارد

اگر شیر را در یخچال نگهداری کنید، طبیعتا بعد از مدتی تازگی خود را از دست خواهد داد و محصولات لبنیاتی نیز به تبع آن کیفیت پایین تری خواهد داشت. اما شیرسردکن ها دارای همزن هستند که به صورت مداوم در حال کار بوده و مانع از کهنه شدن شیر خواهد شد. 

ج – دارای درپوش محکم و عایق کاری شده است

شیرسردکن ها همگی دارای درپوشی محکم و چفت دار هستند که مانع از ورود گرد و غبار و آلودگی ها به داخل شیر شده و از بو گرفتن شیر جلوگیری می کند.

د – دارای شیر تخلیه می باشد

اگر چند لیتر شیر را در یخچال نگهداری کنید و در صورت نیاز مقداری از آن را بردارید، مشکلی پیش نخواهد آمد. مسئله اصلی زمانی آغاز خواهد شد که مجبور به نگهداری از چند صد لیتر شیر باشید و مدام باید مقداری از آن را برای فروش یا تبدیل به ماست و پنیر از یخچال بردارید، خواهید دید که این کار واقعا مشکل خواهد بود و احتمال بو گرفتن شیر به دلیل باز و بست مداوم درب یخچال و ظرف شیر وجود دارد. 

اما شیرسردکن کار شما را آسان خواهد کرد، این دستگاه در قسمت زیرین خود دارای شیر تخلیه می باشد که در مواقع لزوم می توان شیر مورد نیاز را از مخزن تخلیه کرد، این کار واقعا آسان و لذت بخش خواهد بود و کمک زیادی به حفظ سلامت شیر و سرعت عمل شما در تولید فرآورده های لبنی خواهد کرد. 

هـ – امکان تعیین دمای نگهداری شیر

به راحتی می توانید دمای مناسب برای نگهداری شیر را تنظیم کنید، تا دستگاه همان دما را تامین کند، وجود ترموستات در شیرسردکن مانع از مصرف زیاد برق خواهد شد، یعنی به محض کاهش دما به مقدار تعیین شده ، کمپرسور را خاموش کرده و با افزایش تدریجی دما ، دوباره موتور را روشن کرده و مانع از افزایش دما می شود. 

بدنه شیرسردکن به صورت دو لایه ساخته شده و در قسمت میانی آن عایقی از جنس پلیمر فشرده قرار دارد که مانع از تبادل دمای شیر با محیط بیرون می شود و بدین ترتیب آن را با کمترین میزان مصرف برق ، برای مدت طولانی خنک و سالم نگه خواهد داشت. 

و – مناسب برای نگهداری چند صد الی چند هزار لیتر شیر

شیرسردکن ها در ظرفیت های 100 لیتری ، 200 لیتری ، 500 لیتری ، یک تنی ، دو تنی و … ساخته می شوند و برای استفاده در کارگاه های بزرگ و کوچک و واحدهای بزرگ صنعتی مناسب هستند. 

ز – امکان جابه جایی راحت 

شیرسردکن ها عموما چرخدار ساخته می شوند تا امکان جا به جایی راحت آنها وجود داشته باشد، اما اگر حجم بالایی از شیر را در داخل یخچال نگهداری کنید جا به جایی آنها قطعا مشکل ساز خواهد بود. 

نکات مهم قبل از خرید شیرسردکن 

نکات مهم قبل از خرید شیرسردکن - اندیشه سبز

شاید در تفکر اول ، خرید شیرسردکن کارکرده به ذهنتان خطور کند، اگر چنین قصدی را دارید، بهتر است مقاله راهنمای خرید شیرسردکن دست دوم را بخوانید. اما در حالت کلی بهتر است موارد زیر را قبل از خرید مد نظر قرار دهید :

الف – به نوع موتور آن توجه کنید

معمولا در تجهیزات برودتی سرمایشی از کمپرسورهای معروفی مانند دانفوس، کالترون، بیتزر، کوپلند استفاده می شود. در خرید شیرسردکن به نوع کمپرسور آن نیز توجه کنید که از برندهای معتبر و قابل اعتماد باشد، در این صورت دستگاه شما طول عمر و دوام بالایی خواهد داشت. 

ب – به نوع بدنه آن توجه کنید

شاید برخی از تولیدکنندگان از ورق های گالوانیزه در ساخت شیرسردکن های خود استفاده کنند، اما ادعای استیل یا آلومینیوم بودن بدنه را داشته باشند. طبق استاندارد های ورزات بهداشت، تمامی تولیدکننده های تجهیزات لبنی باید از این دو فلز فوق در محصولات استفاده کنند، در غیر این صورت دستگاه تولید شده غیر استاندارد و غیر مجاز خواهد بود. حتما به اعتبار تولید کننده در این مورد توجه کنید و بدنه شیرسردکن را به خوبی بررسی کنید.

ج – به گارانتی شیرسردکن دقت کنید

شاید هر تولید کننده ای محصول خود را گارانتی کند، اما بهتر است به سابقه تولیدی کارخانه و کیفیت گارانتی و تعهدات آن توجه کنید. 

مشاوره قبل از خرید

در صورت نیاز به راهنمایی به راحتی می توانید با یکی از شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و مشاوره ای کاملا رایگان قبل از خرید شیر سردکن داشته باشد. لازم است بدانید که اندیشه سبز دارای سابقه 30 ساله در زمینه تولید انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی بوده و محصولات خود را با گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله به فروش می رساند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.