آموزش نحوه کار با دستگاه خامه گیر (چرخ شیر یا سپراتور شیر)

آموزش شیوه کار با دستگاه سپراتور شیر (چرخ شیر)

در این نوشته با نحوه کار انواع دستگاه های خامه گیر خانگی آشنا خواهید شد و شیوه تنظیم میزان غلظت چربی شیر را خواهید آموخت. خامه گیرها که با نام چرخ شیر یا سپراتور شیر نیز شناخته می شوند، همگی کارکرد یکسانی دارند و دارای تعدادی قیف یا همان سپراتور استیل در قسمت داخلی خود هستند که به دلیل چرخش سریع و نیروی گریز از مرکز، موجب جدا شدن چربی یا همان خامه از شیر می شوند. 

خامه گیر 140 لیتری 
» دارای راندمان بالا در خامه گیری
» برخورداری از مخزن استیل و بهداشتی
» دارای پوشش رنگ روی بدنه به منظور افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی
قیمت : 19,000,000 تومان

ویدیوی نحوه کار با دستگاه خامه گیر

در این ویدیو به شکلی عملی و تصویری با شیوه کار این چرخ شیر دستی آشنا خواهید شد و به پاسخ بسیاری از سوالات خود خواهید رسید. لازم است بدانید که در خامه گیرهای برقی نیازی به چرخاندن دستی نبوده و دستگاه به صورت خودکار اقدام به جداسازی شیر از خامه خواهد کرد. 

هم چنین در ادامه به صورت قدم به قدم نیز آموزش داده خواهد شد. 

خرید دستگاه خامه گیر برقی

تمامی خامه گیرهای برقی اندیشه سبز دارای گارانتی 1 ساله و خدمات پس از فروش 10 ساله هستند و امکان ارسال آنها به تمام نقاط ایران وجود دارد.  جهت مشاهده لیست کامل محصولات به صفحه خرید خامه گیر اندیشه سبز مراجعه فرمایید. 

دستگاه خامه گیر چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه خامه گیر متشکل از تعداد قیف سپراتور، لوله های جداکننده خامه و شیر، ظرف شیر پرچرب، موتور گرداننده و… می باشد که موتور آن با سرعت بالایی می چرخد و سبب جدا شدن خامه از شیر می شود. علت این امر سبک بودن چربی نسبت به شیر می باشد که در اثر نیروی گریز از مرکز به سمت بالا جریان یافته و از خروجی مخصوص چربی خارج می شود. 

معمولا بدنه خامه گیرها از استیل، چدن، آلومینیوم و یا abs ساخته می شوند که بستگی به برند محصول دارد و در قیمت نهایی آن تاثیر می گذارد. 

آشنایی با دستگاه خامه گیر - اندیشه سبز

چگونه با دستگاه خامه گیر کار کنیم؟

هر بار قبل از تولید خامه باید مخزن دستگاه را با آب داغ پر کنید و درب را ببندید. سپس دستگاه را روشن کرده و اجازه دهید که همزن تا 10 دقیقه آب را در داخل مخزن به چرخش در بیاورد؛ در این حالت بوی نامطبوع از بین رفته و مهم تر از همه امکان حضور میکروب و آلودگی در مخزن به صفر می رسد. توجه کنید که آب از دومین خروجی که برای شیر است خارج می شود و شما می توانید آن را دور بریزید.

چگونه غلظت خامه گیر را تنظیم کنیم؟

قبل از شروع کار باید توجه کنید که شما می توانید میزان غلظت خامه را بنا به میل خود تعیین کنید. در واقع در داخل دستگاه خامه گیری تعدادی کاسه در محور یک پیچ قرار دارد؛ چنان چه این کاسه ها را  به وسیله پیچ محکم کنید شیر به سختی از بین آن ها عبور کرده و شدت چربی گیری آن بالا می رود. این در حالیست که اگر کاسه ها کمی شل تر باشند، خامه به دست آمده دارای غلظت پایین تری خواهد بود.

بررسی نحوه استفاده از دستگاه خامه گیر - اندیشه سبز

مرحله اول – جوشاندن شیر

شیر پرچرب مورد نظر را کاملا بجوشانید و تا رسیدن به دمای 38 الی 40 درجه سانتیگراد صبر کنید. 

مرحله دوم – ریختن شیر در مخزن

شیر که کمی خنک شد،آن را داخل مخزن بریزید. توجه کنید که هر بار به اندازه ظرفیت مخزن خامه گیر، اقدام به جوشاندن شیر کنید تا دوباره مجبور به جوشاندن مجدد شیر مازاد نشوید.

درب مخزن را چفت کنید. سپس دستگاه را به برق بزنید تا موتور آن راه اندازی شود. در این حالت همزن به چرخش در آمده و چربی گیری از شیر شروع می شود.

مرحله سوم – قرار دادن ظروف در محل های خروج شیر کم چرب و خامه

در بدنه دستگاه دو عدد خروجی قرار دارد که یکی برای شیر کم چرب و دیگری برای خامه در نظر گرفته شده است. البته خروجی شیر نسبت به خامه قطر بیشتری دارد چرا که شیر با سرعت بیشتری به  بیرون منتقل می گردد.

به تدریج با کارکرد دستگاه، چربی گیری از شیر انجام شده و شما شاهد خارج شدن خامه از یک خروجی و شیر با میزان چربی پایین از خروجی دیگر خواهید بود.

مرحله چهارم – جمع آوری خامه و شیر

در آخر خامه به دست آمده را در یخچال قرار دهید تا شکل بگیرد و برای مصرف آماده شود. شیر را نیز می توانید در یک ظرف مناسب قرار داده و آن را روزانه مورد استفاده قرار دهید.

مرحله پنجم – شستشو و نظافت خامه گیر

به دلیل تجمع مواد قندی در داخل خامه گیر، قسمت های داخلی آن به سرعت شروع به فساد کرده و در صورت عدم شستشوی به موقع شاهد بو گرفتن دستگاه و سرایت بو به خامه و شیر تولیدی در مرحله های بعدی خواهید بود. 

بنابراین حتماً بعد از اتمام کار مخزن دستگاه خامه گیر را با استفاده از آب داغ و مواد شوینده به خوبی مورد شست و شو قرار دهید.

نتیجه کلی

در این نوشته به نحوه کار با خامه گیر های برقی و دستی پرداخته شد و آموزش های کلی در این باره ارائه شد. در صورتی که سوال و پیشنهادی درباره کار با خامه گیر ها دارید از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

12 نظرات
  1. سیاوش می گوید

    سلام
    چرا از ناف چرخ شیر چکه میکنه اشکالش چیه

    1. admins-r می گوید

      سلام سیاوش
      احتمالا مونتاژت اشتباه بود یا یه جای از قطعات سوراخ شده
      مقاله زیر رو بخون و حتما ویدیو رو هم ببین:
      مونتاژ قطعات دستگاه خامه گیر

  2. ناشناس می گوید

    چراخامه خروجی دستگاه ماخیلی سفته

    1. andisheh-m-admin می گوید

      میتونید با کمک آچار و پیچ قرار گرفته زیر کاسه ها، غلظت خامه رو کم کنید

  3. علی قادری می گوید

    چگونه تنظیم کنیم که خانه ها غلیظ باشند

    1. andisheh-m-admin می گوید

      مقاله رو بخونید کامل توضیح داده شده

  4. ناشناس می گوید

    سلام از سر ریز دستگاه خیلی شیر میریز علت چیست

    1. andisheh-m-admin می گوید

      سلام منظورتون از کدوم قسمته ؟ قسمت کاسه شیر یا خروجی شیر کم چرب ؟

  5. Saeid می گوید

    سلام،من چرخ شیر ۲۶ کاسه دستی دارم، کاسه هاشو هم محکم میبندماما احساس میکنم شیری که چرخ شده هنوز چربه و خامه داره چیکارکنم

    1. Admin می گوید

      سلا
      از روز اول همینطوری بود یا جدیدا اینطوری شده ؟ کاسه ها چک کن ببین تاب برنداشته باشن ؟

  6. طاها علیزاده می گوید

    ببخشید یه سوال هر ۱۰ کیلو شیر چقدر خامه میده راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. andisheh-admin می گوید

      به موارد زیادی بستگی داره :
      – چربی شیر
      – میزان چربی گیری شما : 10 درصد ، 20 درصد و …

      به طور کلی در یک کیلوگرم شیر پرچرب (نه خیلی پرچرب) ، مقدار 3.5 درصد چربی وجود داره که میشه 35 گرم چربی . اگه چربی گیری کامل بشه میشه 35 گرم کره

      حالا این مقدار رو ضربدر 10 کنید میزان متوسط بدست میاد .یعنی برای 10 کیلو میشه 350 گرم کره

سوالی داری کلیک کن 👋