مقالات لبنیاتی

پروسه تولید مواد لبنی سنتی در کارگاه لبنیاتی

نحوه تهیه مواد لبنی در کارگاه های لبنیاتی - اندیشه سبز

پروسه تولید مواد لبنی سنتی در کارگاه لبنیاتی

حتما تا حالا نمونه های مختلف از کارگاه ها و مغازه های تولید مواد لبنی سنتی را در سطح شهر و محل زندگی خود دیده اید، همه آنها به شکل مشابهی کار می کنند و محصولات مختلف لبنیاتی را از شیر به دست می آورند، اما اینکه چطور و به چه شکلی این فراورده های لبنی را تولید میکنند در این نوشته از اندیشه سبز می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

شروع فرایند تولید همه فراورده های لبنی مانند ماست، پنیر، کره ، خامه ، کشک، سرشیر، شیر پاستوریزه و… از شیر می باشد، بنابراین ماده اولیه تمامی لبنیاتی ها شیر حیوان های مختلفی مانند گاو، گوسفند، بز و گاومیش است و کیفیت فراورده های تولید شده به فرایند تولید و میزان چربی شیر و نوع شیر بستگی دارد. به همین دلیل است برخی از ماست ها مانند ماست گاومیش بسیار خوشمزه تر از ماست گاو و گوسفند است پس اگر می خواهید با مراحل تولید محصولات لبنی در یک کارگاه لبنیاتی سنتی آشنا شوید با ادامه این نوشته همراه باشید. 

ویدیو تولید مواد لبنی سنتی در کارگاه لبنیاتی

تولید خامه در کارگاه لبنیاتی

اولین فراورده ای که می توان از شیر گرفت، خامه است. مغازه داران برای این کار شیر می جوشانند و اجازه می دهند تا کمی خنک شود، سپس شیر مورد نظر را در دستگاه خامه گیر می ریزند و دکمه استارت دستگاه را می زنند ، شیر کم چرب از یک خروجی و خامه تازه از خروجی دیگر قابل برداشت است. لازم است بدانید که دستگاه های خامه گیر با استفاده از نیروی گریز از مرکز اقدام به تولید خامه می کنند، چون که مولکول های چربی سنگین تر از مولکول های شیر می باشد و در چرخش با سرعت بالا به قسمت پایین رانده شده و در نتیجه از خروجی پایینی خامه گیر به بیرون منتقل خواهد شد. 

خامه گیر لبنیاتی 180 کیلویی
خامه گیر لبنیاتی 180 کیلویی
» برخورداری از مخزن تمام استیل و بهداشتی
» عدم ایجاد تغییر در کیفیت شیر و خامه ی تولیدی
» برخورداری از موتور پرقدرت صنعتی
قیمت : 29,500,000 تومان

تولید ماست از شیر

پس از جوشاندن شیر و تولید خامه از آن ، شیر کم چرب باقی مانده برای تولید ماست و یا فروش به عنوان شیر پاستوریزه کاربرد خواهد داشت. بنابراین آنها شیر را در یخچال می گذارند تا خنک و آماده فروش باشند و اگر بخواهند آن را تبدیل به ماست بکنند مقداری مایه ماست را به آن اضافه کرده و در دستگاه ماست بند قرار می دهند تا خنک شده و تبدیل به ماست شود.

تولید ماست از شیر - اندیشه سبز

البته بعضی از مغازه داران برای فروش ماست پرچرب ، شیر خام را جوشانده و تبدیل به ماست می کنند، در واقع خامه شیر را از آن نمی گیرند زیرا خامه قسمت زیادی از چربی شیر را تشکیل می دهد. با توجه به اینکه تولید ماست پرچرب مانع از تولید خامه می شود، بنابراین سود فروشنده را کم می کند، پس آنها نیز ماست پرچرب را گران تر از ماست کم چرب می فروشند تا این ضرر را جبران کنند. 

طرز تهیه سرشیر در ماست بندی ها

ماست بندی همان مغازه های لبنیاتی است که یکی از محصولات آنها همان سرشیر است که طعم بسیار خوبی دارد و آن را می توان به عنوان صبحانه میل نمود. برای تهیه سر شیر کافیست چربی جمع شده بر روی ماست را بگیریم. در واقع زمانی که از شیر پرچرب اقدام به تولید ماست می کنیم، قسمت زیادی از چربی شیر به عنوان سرشیر بر روی لبه ماست جمع می شود که لبنیاتی ها با جمع آوری و فروش جداگانه آن درآمد بستری را نصیب خود می کنند. 

نحوه تولید کره در کارگاه های لبنیاتی سنتی

یکی دیگر از فراورده های لبنی سنتی قابل تولید در ماست بندی ها ، کره محلی است که به عنوان کره حیوانی نیز شناخته می شود و در صبحانه به همراه عسل یا مربا قابل خوردن است. کره حیوانی دارای طعم بسیار لذیذی است و به دلیل خواص زیادی که دارد افراد زیادی ترجیح میدهند از آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنند. در مقاله طرز تهیه کره از دوغ نحوه تولید کره حیوانی توضیح داده شده است اما به صورت خلاصه وار می توان گفت که کره از ماست بدست می آید.

یعنی پس از تهیه ماست ، آن را به همراه چند لیتر آب و مقداری یخ حبه ای داخل کره گیر می ریزند و دستگاه را روشن می کنند پس از گذشت یک ساعت شاهد جدا شدن کره از ماست خواهید شد که به روی دوغ شناور شده است. با استفاده از یک کفگیر می توان کره ها را جمع آوری کرد. 

کره گیر کارگاهی | کره گیر برقی 200 کیلویی
کره گیر کارگاهی | کره گیر برقی 200 کیلویی
» برخورداری از ظرفیت مخزن 200 لیتری
» دارای توان بالا در استخراج کره از ماست
» بهره گیری از بهترین برندهای موتور برای چرخاندن همزن
قیمت : 29,000,000 تومان

نحوه تولید دوغ محلی در کارگاه لبنیاتی

آنچه که پس از کره گیری به دست می آید، دوغ محلی کم چرب نام دارد که بسیار خوشمزه بوده و همراه با نعنا می توان نوش جان کرد. دوغ دقیقا به همین شکل تولید می شود، یعنی کره حاصل از کره گیری برداشته می شود و مایع بر جای مانده به عنوان دوغ فروخته می شود. 

اما برخی از مردم خواهان دوغ پرچرب هستند. این دوغ ها معمولا قیمت بالاتری دارند چون ماست بند ، شیر خام و پرچرب را تبدیل به ماست پر چرب کرده و در نهایت با ترکیب ماست با آب و مقداری نمک و هم زدن جزئی آن در دستگاه ، دوغ پرچرب مورد نیاز مشتری را آماده و در یخچال ذخیره می کند. معمولا دوغ پرچرب به صورت سفارشی ساخته می شود زیرا در حالت عادی برای ماست بند صرفه اقتصادی نخواهد داشت. 

طرز تهیه دوغ کفیر در لبنیاتی های سنتی

یکی دیگر از محصولات پرفروشی که مغازه های لبنیاتی تمایل به فروش آن دارند، دوغ کفیر است. برای این منظور از قارچ کفیر به عنوان مایه استفاده می کنند. ابتدا شیر را در یک پاتیل و یا دستگاه پخت شیر می جوشانند و اجازه می دهند تا به دمای اتاق برسد

سپس شیر را داخل ظرف آلومینیومی یا پلاستیکی بهداشتی ریخته و مقداری قارچ کفیر را به آن اضافه می کنند و آن را هم می زنند، اجازه می دهند مایع حاصل تا 48 ساعت در یک مکان تاریک و گرم تخمیر شود. 

طرز تهیه دوغ کفیر در لبنیاتی های سنتی - سایت اندیشه سبز

پس از 48 ساعت دوغ کفیر آماده شده و برای خوشمزه تر کردن آن مقداری نمک و نعنا و … اضافه می کنند. البته آن را با قارچ کفیر نمی فروشند، دوغ کفیر را از یک صافی رد کرده تا دوغ از قارچ جدا شود و قارچ مایه را برای تولیدات بعدی استفاده می کنند. 

طرز تهیه پنیر در کارگاه های لبنیاتی

یکی دیگر از محصولات پرفروشی که در لبنیاتی ها به فروش می رود. پنیر است که با توجه به شیر حیوان مورد نظر طعم و کیفیت های متفاوتی خواهد داشت. پنیرها دارای انواع مختلفی هستند و طرز تهیه هر کدام نیز متفاوت است اما در حالت کلی برای تهیه پنیر از ترکیب ماست و آبلیمو و یا چاشنی پنیر استفاده می کنند. 

برای این کار شیر را مقداری گرم میکنند اما باید بجوشد، سپس مقداری آبلیمو و ماست را به آن اضافه می کنند، سپس حین هم زدن شیر آن را روی حرارت کم قرار می دهند، زمانی که شیر حالت سفتی پیدا کرد. شعله را خاموش می کنند و اجازه می دهند پنیر سرد شود. 

سپس پنیر را در داخل یک توری یا صافی قرار می دهند تا آب آن گرفته شود، برای این کار معمولا یک جسم سنگین مانند سنگ را بر روی پنیر داخل توری قرار می دهند تا آب آن کاملا گرفته شود. 

راهنمای راه اندازی مغازه ماست بندی

اگر با خواندن این مقاله علاقه مند به راه اندازی مغازه لبنیاتی شده اید به شما پیشنهاد میکنم که مقاله تجهیزات لازم برای راه اندازی مغازه ماست بندی را مطالعه کنید. هم چنین در صورت نیاز به مشاوره می توانید با کارشناسان اندیشه سبز تماس بگیرید تا راهنمایی ها لازم را به شما ارائه بدهند و  با این بازار به خوبی آشنا شوید. 

6 دیدگاه در “پروسه تولید مواد لبنی سنتی در کارگاه لبنیاتی

  1. صادقی گفت:

    سلام ببخشید ما از از چند کیلو ماست یک کیلو کره میگیریم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، 20 الی 25 لیتر شیر پرچرب لازمه. ماستشو نمیدونم.

  2. سیده سمیرا حائری گفت:

    سلام روز خوش ما ۲ تا گاو داریم روزی ۲۰ لیتر شیر داریم با همین مقدار مشتری هایی داریم ماست دوغ کره پنیر تولید میکنیم کاملا سنتی تو خونه در اصل کارمندیم من و همسرم بدمون نمیاد یارو توسعه بدیم ولی نمی دونم دقیقا چه کنم و چه تجهیزاتی باید بخرم برای شروع البته منظورم با ۲۰ لیتر شیر نیستا میشه راهنمایی بفرمایید

    1. f.gh گفت:

      سلام، مقاله تجهیزات لازم برای ماست بندی رو مطالعه کنید. در ضمن در خصوص خرید تجهیزات لبنیاتی مثل دستگاه شیردوش دستی یا برقی، ظرف شیر، کره گیر، خام گیر، شیرسردکن و … با کارشناسان فروش ما مشورت نمایید.
      مهندس علیزاده: 09144485590

  3. علی هنری گفت:

    باسلام وخدا قوت لطفا اگر مجموعه کاملی از تولید لبنیات سنتی برای فروش دارید یا در مشهد کلاس دارید لطفا راهنمایی کنید ممنون هنری

    1. سلام جناب هنری
      نه متاسفانه به دلیل شرایط کرونا هیچ کلاسی برگذار نمیشه
      اگر سوالی در مورد تجهیزات و خرید اونها دارید میتونید با کارشناس ما در ارتباط باشید :
      09144485590 مهندس علیزاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.