مقالات لبنیاتی

هزینه و تجهیزات لازم برای راه اندازی مغازه ماست بندی

کارگاه ماست بندی به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ - اندیشه سبز

هزینه و تجهیزات لازم برای راه اندازی مغازه ماست بندی

یکی از راه های کسب درآمدی پرسود و نسبتا کم ریسک راه اندازی مغازه لبنیاتی و ماست بندی می باشد که نیاز به سرمایه آنچنانی هم نداشته و داشتن علاقه و پشتکار مهم ترین عامل موفقیت در این شغل است. 

برای راه اندازی مغازه ماست بندی و لبنیاتی نیازی به اجاره کارگاه ها و یا سوله های بزرگ نیست و با یک مغازه کوچک نیز می توان کار خود را شروع کرد، اما شروع این شغل نیاز به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی دارد و شما باید یک دوره آموزشی کوتاه را بگذرانید. 

در این نوشته از وب سایت اندیشه سبز شما را با هزینه ها و تجهیزات لازم جهت راه اندازی مغازه لبنیاتی و ماست بندی آشنا خواهیم کرد و روش ها و راهکارهایی را برای موفقیت بیشتر در این کار ارائه خواهیم داد. 

شیر سرد کن 200 لیتری
شیر سرد کن 200 لیتری
» امکان خنک سازی شیر در کمترین زمان
» برخورداری از همزن مخصوص برای جلوگیری از ته نشینی و فاسد شدن شیر
» عایق بندی شده با فوم تزریقی و امکان حفظ برودت شیر در ساعات طولانی
قیمت : 48,000,000 تومان

پیش زمینه های اولیه برای تاسیس کارگاه ماست بندی

قبل از هر چیزی باید به شیر و فراورده های شیر مانند ماست و پنیر و کره علاقه داشته باشید و به کار در چنین محیط هایی علاقه مند باشید، اگر قبلا در مغازه های لبنیاتی کار کرده باشید و کمی تجربه هم به دست آورده باشید، مسیر راه برای شما هموارتر خواهد بود.

دوم اینکه از فروش محصولات لبنیاتی محلی در منطقه خود مطمئن باشید، به عنوان مثال در روستا و یا شهرهایی که اکثر مردم دامدار هستند، مسلما اینکار بازدهی کمتری خواهد داشت، چون همه می توانند ماست و پنیر و کره محلی درست کنند و نیازی به خرید آن ندارند. 

سوم اینکه در مکان مورد احداث رقیب وجود نداشته باشد و یا در صورت وجود ضعف هایی داشته باشد که شما با تکیه بر ضعف های رقیب بازار خود را گسترش بدهید. به عنوان مثال اگر رقیب شما گران فروشی می کند و یا شیر و دوغ ترش و مانده به مردم می دهد، می توانید با افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات لبنیاتی ، مشتریان آن منطقه را به سمت خود جذب کنید. 

چهارمین مورد داشتن اخلاق خوب و خوش برخوردی با مشتریان است که باعث جذب مشتریان در کنار کیفیت خوب و قیمت مناسب خواهد شد. 

در صورتی که موارد فوق را رعایت کنید، قطعا یک مغازه لبنیاتی شلوغ و پر مشتری خواهید داشت. 

راه اندازی کارگاه ماست بندی - اندیشه سبز

آیا راه اندازی کارگاه ماست بندی و لبنیاتی سود خواهد داشت؟

قطعا هر شغلی که دارای رقابت است سودده خواهد بود. به عنوان مثال در شهر شما موبایل فروشی های زیادی فعالیت دارند و این نشان می دهد که فروش موبایل و لوازم جانبی آن سود زیادی دارد. پس برای اینکه مطمئن شوید که کارگاه لبنیات سنتی نیز سود دارد یا خیر بهتر است به چند شهر بزرگ سفر کنید و تحقیقات لازم را بعمل آورید. 

اما با توجه به تغییر ذائقه مردم و گرایش به سمت مصرف محصولات لبنیاتی طبیعی مانند کره محلی ، پنیر محلی و ماست محلی و … می توان گفت که آینده روشنی برای کارگاه ها و مغازه های لبنیاتی قابل پیش بینی است. 

اگر در شهر شما مغازه های لبنیاتی قبلا وجود داشته و مشتریان خوبی نیز دارند، می توان گفت که مردمان شهر شما به خوردن لبنیات های سنتی و محلی علاقه دارند و شما هم می توانید با افتتاح یک کارگاه ماست بندی این فرهنگ را در شهرتان گسترش بدید.

لبنیات محلی چه مزایایی نسبت به لبنیات صنعتی دارد که سبب افزایش طرفداران آن شده است؟

شاید دانستن این اطلاعات کمک زیادی به افزایش میل و رغبت شما در تاسیس مغازه لبنیاتی بکند و به عنوان اطلاعات اولیه در افزایش سطح آگاهی مشتریان شما و در نتیجه افزایش فروش شما تاثیر گذار خواهد بود. 

یکی از دلایل اصلی برتری لبنیات سنتی نسبت به صنعتی عدم وجود روغن پالم در آن است، یعنی برخی از کارخانجات با افزودن روغن های مضر پالم به محصولات لبنیاتی صنعتی خود سعی در کاهش هزینه های تولیدی خود دارند و همین موضوع سبب شد تا مردم نسبت به لبنیات های صنعتی مانند شیر پاستوریزه،  کره و خامه پاستوریزه و غیره بدبین شوند و این موضوع در حدود سالهای ۱۳۹۴ و  ۱۳۹۵ به اوج خود رسید.

از همان سال ها مردم به مصرف محصولات لبنیاتی سنتی یا همان روستایی که به شکل طبیعی تولید می شدند علاقه نشان دادند و همین موضوع سبب گسترش روزافزون مغازه‌های ماست بندی و لبنیاتی در سطح شهر شد که امروزه نیز به یک منبع پر درآمد برای علاقه‌مندان به این صنعت تبدیل شده است. 

علاوه بر این طعم و مزه لبنیات سنتی نسبت به محصولات لبنی صنعتی متفاوت است و لذیذ تر می باشد که این موضوع نیز باعث افزایش روز افزون طرفداران محصولات لبنی سنتی شده است.  یعنی می توان گفت که ماست و پنیر و کره و شیر محلی نسبت به ماست و پنیر و کره و شیر  صنعتی کیفیت بسیار بالاتری دارد از چربی‌های دارای کلسترول خوب بهره مند است که سبب از بین رفتن کلسترول بد خون و مهار رادیکال آزاد می‌شود،  همچنین قیمت کمتری نیز نسبت به لبنیات های صنعتی دارد. 

فرق محصولات لبنی سنتی و صنعتی - اندیشه سبز

برای شروع کار به چه لوازمی احتیاج پیدا خواهیم کرد؟

این حرفه نیز مانند هر شغل دیگری نیاز به امکانات و ملزومات اولیه دارد که در ادامه صراحتا به آنها خواهیم پرداخت :

⚡ اجاره و رهن مغازه :

پس از انتخاب مکان مناسب و دارای بازده ، باید به دنبال یک مغازه 40 الی 50 متری باشید که دارای امکاناتی مانند آب و برق و گاز و البته لوله کشی شهری باشد. 

کف و دیوارهای مغازه حتما باید کاشی کاری شده باشد تا از لحاظ بهداشتی استانداردهای لازم را داشته باشد، و برای اخذ مجوز از وزارت بهداشت و گذراندن دوره آموزشی دچار مشکل نشوید. قطعاً برای رهن و اجاره مغازه باید سرمایه اولیه لازم را داشته باشید،  دقت کنید که مغازه مورد نظر را حتما در مکان مناسبی اجازه کنید و اولویت شما مکان مورد نظر باشد نه بودجه !  پس اگر مغازه خود را در یک مکان مناسب و دارای مشتریان بالقوه افتتاح کنید قطعاً در کار خود پیشرفت خواهید کرد.

سعی کنید مغازه را اجاره کنید که دارای ویترین نیز باشد یعنی بتوانید هم از آن به عنوان کارگاه تولید محصولات لبنیاتی و هم به عنوان فروشگاه استفاده کنید، این امکان تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های تبلیغاتی شما خواهد داشت.

⚡ تهیه یخچال برای نگهداری محصولات لبنی :

قطعا برای محافظت از شیر و محصولات لبنی تولید شده در برابر فساد باید از یخچال استفاده کنید، حتما از یخچالهای ویترین دار استفاده شود و آن ها را پشت شیشه مغازه قرار دهید تا عابرین پیاده محصولات شما را ببینند که این خود یک نوع تبلیغ رایگان است. 

 می توانید از یخچال های کارکرده و دست دوم یا یخچال های نو و گارانتی دار برای شروع کار خود استفاده کنید،  قبل از خرید یخچال به مارک تولید کننده یخچال و کیفیت کار آن و قدرت سرما سازی آن توجه کنید،  یخچالی که خوب سرد نکند و موتورش ایراد داشته باشد قطعاً تمام سرمایه و دسترنج شما را به هدر خواهد داد. 

⚡ خرید مشک برقی یا کره گیر:

بهترین مارک کره گیر برقی - اندیشه سبز

یکی از تجهیزات لازم و ضروری برای هر کارگاه لبنیاتی وجود تعدادی کره گیر می باشد،  از این وسیله برای تولید کره و دوغ می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از کره گیر می توانید چربی موجود در ماست را بگیرید و تبدیل به کره کنید، ماست پس از کره گیری تبدیل به دوغ خواهد شد و بدین صورت شما هم کره حیوانی و هم دوغ ارائه خواهید کرد.

 در خرید کره گیر نیز دقت کافی را به عمل آورید که محصول مورد نظر دارای موتور قدرتمند باشد و از گارانتی و خدمات پس از فروش مطمئنی نیز بهره مند باشد. 

با توجه به میزان تقاضای مشتریان و میزان تولید می توانید از یک یا چند مشکی برقی استفاده کنید،  اما برای شروع کار بهتر است از یک عدد شروع کنید و در صورت افزایش فروش می توانید بعداً نیز چند کره گیر دیگر سفارش دهید.

کره گیر 100 لیتری استیل
کره گیر 100 لیتری استیل
» امکان کره گیری از ماست با سرعت و راندمان بالا
» برخورداری از بدنه و درب استیل و مقاوم در برابر رطوبت
» بهره گیری از موتور قدرتمند برای چرخاندن مداوم همزن
قیمت : 2,860,000 تومان

⚡ تهیه دستگاه پخت شیر:

یکی از وسیله های لازم برای هر فروشگاه لبنیاتی، دستگاه پخت شیر می باشد. با استفاده از آن می توانید شیر پخته و برای مدت طولانی تری نگهداری کنید و یا اینکه آن را تبدیل به ماست کنید و فرآورده های مختلفی مانند ماست کره ، دوغ ، کشک و … از آن به دست آورید. 

دستگاههای پخت شیر در انواع مختلفی مانند ۲۰۰ کیلویی، ۳۰۰ کیلویی، ۵۰۰ کیلویی، ۷۰۰ کیلویی، یک تنی و غیره وجود دارند که با توجه به نیاز بازار و بودجه خود یکی از آنها را تهیه نمایید. در خرید این دستگاه نیز به مارک تولید کننده، استانداردهای به کار رفته در ساخت دستگاه، دوام و طول عمر و گارانتی و خدمات پس از فروش آن دقت کنید.

⚡ شیر سرد کن : 

یکی از وسیله های مهم و لازم برای کارگاه تولید محصولات لبنی، شیر سرد کن است. این وسیله زمان ماندگاری شیر را افزایش داده و مانع از فاسد شدن آن میشود. زمانی که شما شیر را از گاوداری یا دامداری ها می خرید، می توانید شیر خام را در این دستگاه‌ها قرار دهید از فاسد شدن آن تا زمان پخت جلوگیری شود، همچنین بعد از پخت شیر باید آن را در داخل شیر سرد کن بریزید و به مرور زمان آن را بفروشید.

در صورتی که میخواهید دوغ بفروشید، از شیر سرد کن ها برای نگهداری دوغ نیز میتوانید استفاده کنید. در خرید شیر سرد کن نیز توجه کنید که حتماً باید بدنه آن مانند دستگاه پخت شیر از استیل نگیر و بهداشتی باشد و حتماً از عایق پلیمری ساخته شده باشد تا با صرف کمترین میزان انرژی بیشترین سرما را تولید کند.

⚡ خامه گیر :

اگر می خواهید به مشتریان خود خامه نیز عرضه کنید قطعاً باید یک خامه گیر مناسب و استاندارد خریداری کنید. در واقع خامه گیر ها ، چربی شیر خام یا پخته شده را می‌گیرند و خامه و شیر کم چرب را به صورت جداگانه تحویل می‌دهند، با این کار شما دو محصول برای ارائه خواهید داشت، یعنی هم میتوانید خامه و هم شیر کم چرب بفروشید.

دستگاه خانه گیر نیز با توجه به اینکه مستقیما با شیر و خامه در ارتباط است، بنابراین حتماً باید از استیل بهداشتی ساخته شده باشد و هیچگونه طعم و مزه ای را به محصولات لبنیاتی وارد نکند.

خامه گیر 140 لیتری 
خامه گیر 140 لیتری 
» طراحی شده برای تهیه ی خامه از شیر پرچرب
» دارای خروجی شیز و خامه ی ساخته شده از استیل مقاوم و بهداشتی
» دارای مصرف برق ایده آل و بهینه
قیمت : 20,000,000 تومان

⚡ استفاده از گرمخانه ماست :

برای تولید ماست با کیفیت و غلیظ باید شرایط دمایی خاصی را برای شیر فراهم کرد، برای این کار می‌توانید از گرمخانه ماست استفاده کنید.

⚡ تهیه ترازو :

قبل از عرضه و فروش محصولات لبنی به مشتریان باید آنها را وزن کنید، پس وجود یک ترازوی دیجیتال یا ساده در مغازه لازم خواهد بود. 

⚡ تهیه بیدون یا ظرف نگهداری شیر:

وقتی که شیر را می خرید، قبل از اینکه آن را به دستگاه پخت شیر و یا شیر سرد کن انتقال دهید، باید در داخل ظرف های مطمئنی نگهداری شود که هیچ گونه تغییری در طعم و مزه شیر ایجاد نکند و از لحاظ بهداشتی نیز استاندارد باشد، بیدون ها وسیله های مناسبی برای این منظور هستند که در دو نوع آلومینیومی و استیل در بازار وجود دارند. 

⚡ تهیه ظروف یکبار مصرف :

مسلماً برای فروش ماست، کره، پنیر، دوغ، خامه، شیر و … باید آنها را در سطل ها و ظروف یکبار مصرف قرار داده و تحویل مشتریان بدهید. این اقلام را میتوانید از فروشگاه‌های های عرضه مواد پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف تهیه کنید.

راه اندازی کارگاه ماست بندی چقدر سرمایه می خواهد؟

سرمایه لازم برای راه اندازی شغل ماست بندی بستگی به قیمت تجهیزات لبنیاتی و هزینه رهن و اجاره مغازه دارد. همچنین برای خرید روزانه شیر و ظروف یکبار مصرف باید سرمایه در گردش نیز درنظر گرفت. در حال حاضر با توجه به نوسانات بازار به طور دقیق نمی توان گفت ولی این شغل حداقل 100 میلیون تومان سرمایه اولیه میخواهد.

درامد ماست بندی چقدر است؟

در این شغل میتوان طیف وسیعی از انواع لبنیات سنتی را تولید و به بازار عرضه کرد. حاشیه سود فروش محصولات لبنی بین 25 الی 35 درصد می باشد و با مدریت دقیق و سعی و پشتکار میتوان به درامدهای قابل توجهی در شغل ماست بندی دست یافت.

اقدامات لازم قبل از شروع به کار

طبیعتا قبل از افتتاح مغازه و شروع به کار باید آموزش های لازم را بگذرانید و مجوزهای قانونی را از نهادهای مربوطه دریافت کنید، در ادامه مدارک لازم جهت احداث مغازه ماست بندی لیست شده است :

شغل لبنیاتی سنتی و ماست بندی به چه مدارکی نیاز دارد؟

1- دارا بودن کارت سلامت بهداشت

2- کپی کارت ملی و شناسنامه

3- کارت پایان خدمت یا معافیت

4- ارائه سند یا اجاره نامه کارگاه 

5- داشتن گواهی پایان دوره آموزش ماست بندی

6- اخذ مجوز و پروانه کسب تاسیس کارگاه

سخن پایانی :

در این نوشته به تجهیزات و پیش زمینه های لازم جهت احداث مغازه ماست بندی و لبنیاتی اشاره شد، با توجه به مقدار تجهیزات قابل خریداری به بودجه و سطح کشش بازار بستگی دارد، بنابراین از ارائه هزینه ها خودداری کنیم، همچنین نوسانات شدید قیمت ارز نیز بر عدم ثبات قیمت ها تاثیر گذار می باشد. 

در نهایت اگر تجربه یا پیشنهاد و یا سوالی در رابطه با تاسیس مغازه ماست بندی دارید، با ما در میان بگذارید. 

8 دیدگاه در “هزینه و تجهیزات لازم برای راه اندازی مغازه ماست بندی

  1. مرتضی مرادی گفت:

    سلام
    من باتوجه به اینکه هیچ تحربه ای به لبنیات سنتی ندارم ولی علاقه شدید به راه اندازی لبنیاتی سنتی دارم نیاز به اموزش حرفه ای واطلاعات بیشتر دارم
    اگه امکانش هست کمک وراهنمایی بیشتری به بنده بکنید

    1. f.gh گفت:

      سلام اقای مرادی عزیز، بحث تولید لبنیات خیلی مفصل هست برای این کار میتوانید در کلاس های آموزشی و کارگاه های عملی که خود جهاد یا سایر واحدها برگزار میکنند شرکت کنید. متاسفانه اینجا کامل نمیشه راهنمایی کرد مواری متعددی هست که باید توضیح داده بشه.

  2. D.h گفت:

    سلام
    سوال من اینه ک ایا امکان این وجود دارد که قبل از اخذ مجوز اقدام برای راه اندازی مغازه انجام دهیم بعد همزمان برای دریافت مجوز اقدام کرد چون اگر قرار باشد برای دریافت مجوز دوماه طول بکشد طی این دوره امکان کار وجود دارد

    1. f.gh گفت:

      سلام، در این باره بهتر است که با واحد صنفی شهرستان خودتون مشورت کنید که بعدا بهتون گیر ندن.

  3. علی حاجی زاده شیران گفت:

    ایا شما کسی را که قابل اعتماد دارید بمن کمک کند تا مغازه راه اندازی بشه اونوقت درغیاب نبود ایشون من عاجز از اداره مغازه نباشم.

    1. f.gh گفت:

      دود بر شما، متأسفانه در این زمینه نمیتونیم به شما کمک کنیم خودتون باید یه فرد متعهد و قابل اطمینان پیدا کنید. ولی در خصوص مشاوره و خرید تجهیزات لبنیاتی کارشناسان ما میتوانند به شما کمک کنند.
      کارشناس فروش مهندس علیزاده: 09144485590

  4. علی حاجی زاده شیران گفت:

    من کاملا از گفته های شما قبول دارم و خیلی تلاش کردم اینکار را از ده سال پیش شروع کنم اما متاسفانه چون تخصصی در این زمینه نداشتم جرعت راه اندازی این کار را نداشتم و به هرکسی نمیتونستم اعتماد کنم خیلی به این علاقمندم ونمیدونم از کجا شروع کنم توضیحات شما نقطه به نقطه به اندازه طلا یا حتی بیشتر برایم ارزش دارد.

  5. حبیب فیروز موغاندان گفت:

    اونجه سیزین بو آنلایشیزدان دولایی شوکرانلاریمی بیلدیریرم دملی یم کی یترینجه لوطفوزو گوسترمیسیز. من نئچه سوره دی کی بو ایشدیم آنجاق ایشیمی گئنیشلندیرمه یه لوکس لاشدیرمایا قالمیشام .اینانیرام کی بیر یترلی دوره گورورم سه بوتون سورالیریما یانیت تاپا بیلریم. بو دوره نی هاردا نئجه گورمییمه سیزین اونریلریزه گرگ دویورام.یونترسیزجه میننت لی اولارام. چوخ ساغولون کی وارسیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.