مقالات عرقیات گیاهی, مقالات گلخانه, مقالات میوه خشک کن

آیا آنغوزه تریاک است؟

آنغوزه چیست و چه خواصی دارد؟ - اندیشه سبز

آنغوزه جزو گیاهان دارویی محسوب می شود که از خواص مختلفی برخوردار است. چنانچه قصد آشنایی با خواص گیاه آنغوزه کوهی را دارید و از طریقه مصرف آنغوزه  مطلع نیستید با ما تا انتهای این نوشته همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه عرق گیر خانگی 10 لیتری
دستگاه عرق گیر خانگی 10 لیتری
» دارای قابلیت عرقگیری از گیاه آنغوزه با بیشترین راندمان
» مجهز به سردکن برقی پرقدرت
» دارای درزبندی و عایق بندی استاندارد و عدم نشتی بو به بیرون از دستگاه
قیمت : 3,900,000 تومان4,500,000 تومان

آنغوزه چیست؟

آنغوزه یکی از گیاهان بیابان رو است که در مناطق خشک و کویری قاره آسیا رشد می‌کند. با این که آنغوزه اصالتا متعلق به ایران یا افغانستان است؛ ولی سایر کشورهای جنوب یا شرق آسیا هم آن را میشناسند. این گیاه ریشه تنومند و محکمی دارد و همچنین خواص بی نظیر دارویی آن را دانشمندان تایید کرده‌اند. اکثر افراد محلی آنغوزه را می‌شناسند و از آن برای درمان بیماری‌های مختلف دستگاه گوارش و تنفسی استفاده می‌کنند.

بیشتر خواص دارویی آنغوزه در صمغ آن است؛ و از این صمغ برای تولید برخی از داروهای طب سنتی هم استفاده می‌کنند.

به دلیل شرایط رشد و محیط رویش این گیاه، رنگ صمغ آن زرد تا طلایی روشن است؛ و همچنین دارای ترکیباتی از جمله سزکویی ترپن و کومارین میباشد. صمغ این گیاه از ریشه آن به دست می‌آید؛ و به همین خاطر ریشه آنغوزه بسیار ضخیم است. مزه صمغ آنغوزه تا حدودی تلخ و تند است. همچنین بوی صمغ این گیاه نیز کمی زننده است.

خواص مختلف آنغوزه

گیاه آنغوزه از فواید و خواص مختلفی برخوردار بوده که در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک از این موارد پرداخته شده است.

خواص آنغوزه برای مردان

این گیاه در درمان ضعف جنسی بسیار موثر است. از آنجایی که به عنوان تنظیم کننده استرس مورد استفاده قرار می گیرد منجر به بهبود ضعف جنسی در مردان می شود.

بیشتر بدانید: اگر علاقه دارید با خواص آب پنیر برای بدن نیز آشنا شوید، مقاله خواص آب پنیر برای انسان را مطالعه نمایید.

کمک به عملکرد سیستم گوارشی

یکی دیگر از خواص گیاه آنغوزه بهبود عملکرد دستگاه گوارشی است. به طور کلی مشکلاتی همچون سوءهاضمه یا سندروم روده تحریک پذیر به شدت اذیت کننده هستند؛ و حتی شاید با داروهای معمولی هم به صورت دائمی درمان پیدا نکنند. اما آنغوزه یکی از معجزه‌های طبیعت است که به درمان این بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند.

آنغوزه کمک به عملکرد سیستم گوارشی - اندیشه سبز

در واقع علت اصلی که آنغوزه برای درمان سوءهاضمه مفید است؛ وجود آنزیم‌های طبیعی در صمغ آن و بهبود فرایند هضم و دفع مواد غذایی از دستگاه گوارش است.

همچنین زمانی که این دارو گیاهی به هضم بهتر غذا کمک میکند؛ علائم بیماری‌های روده و دستگاه خروجی مواد غذایی را بهبود میبخشد. اگر شما هم تا به امروز از خواص بی نظیر و معجزه آسای آنغوزه بی اطلاع بوده اید، از این به بعد آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

درمان بیماری‌های دستگاه تنفسی

یکی دیگر از خواص درمانی گیاه آنغوزه، تاثیر بخشی و گاهی اوقات درمان کامل بیماری‌های تنفسی است. اگر بخواهید به خواص بی نظیر گیاه آنغوزه پی ببرید؛ باید درباره تاثیرات درمانی آن بر بیماری آسم مطالعه کنید. زمانی که صمغ آنغوزه را مصرف میکنید؛ عضلات دستگاه تنفسی و مجاری آن را کاملا ریلکس میکند؛ تا علائم بیماری‌های تنفسی و سرفه‌های آسم کاهش پیدا کنند.

کمک به درمان بیماری‌های قلبی عروقی

مصرف آنغوزه فشار خون شما را تنظیم می‌کند و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان‌های زیاد باعث بهبود یافتن انواع بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. در واقع آنغوزه مجاری خروج و ورود خون را پاکسازی می‌کند که همین مسئله به بهبود جریان خون رسانی بدن شما کمک می‌کند.

البته اگر محققان تحقیقات خود را در این زمینه کامل‌تر کنند؛ با اطمینان بیشتری می‌توان در این باره سخن گفت و اطلاعات بیشتری کسب خواهیم کرد. اما در بازه زمانی کنونی فاز تحقیقات حیوانی گیاه آنغوزه در حال اجرا است.

تسکین بخش درد

این گیاه در کنار تمامی خواص و ویژگی‌هایی که دارد؛ می‌تواند از درد شدید بدنی شما هم بکاهد. در واقع صمغ آنغوزه یک سری خواص آرام بخشی هم دارد که با مصرف آن دردهای بدنی شما کمتر خواهند شد.

از جمله دردهایی که آنغوزه به درمان آنها بسیار کمک می‌کند می‌توان به درد قاعدگی یا سر درد اشاره کرد. همچنین مصرف این گیاه به طور کلی برای تسکین تمامی عضلات بدن و دردهای بدنی مفید است.

خواص آنغوزه برای قندخون

یکی دیگر از خاصیت های اساسی این گیاه دارویی کاهش سطح قند خون است. بدین منظور می توانید از عصاره صمغ آنغوزه استفاده کنید. البته بهتر است قبل از مصرف با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

خواص آنغوزه برای لاغری

این گیاه نقش اساسی در کاهش وزن و لاغری دارد. چنانچه تمایلی به کاهش وزن دارید. با استفاده از آنغوزه متابولیسم چربی را افزایش میدهد و به این طریق باعث کاهش وزن خواهد شد. مقدار مصرف آن باید توسط متخصص تعیین شود تا مشکلی در سلامتی افراد ایجاد نکند.

خواص آنغوزه برای کبد

اگر علاقه به خوردن غذاهای چرب دارید استفاده از آنغوزه برای محافظت از شما در برابر کلسترول توصیه می شود. کومارین موجود در این گیاه باعث رقیق شدن خون شده و علاوه بر موارد ذکر شده از خواص ضد التهابی نیزی برخوردار است. به طور کل این گیاه برای آسیب های کبدی و التهابی مفید است.

طب سنتی

همانطور که اشاره شد از این گیاه دارویی استفاده های متعددی می شود که یکی از کارکردهای اساسی آن در طب سنتی است. آنغوز از طبع گرم و خشکی برخوردار بوده و مناسب برای درمان یبوست، عفونت های قارچی معده، تسکین درد گوش، تسکین دندان درد و تقویت بینایی موثر است.

بیشتر بخوانید: به منظور اشنایی با خواص میوه های خشک شده و مصرف آنها روی لینک مقابل کلیک کنید : مصرف میوه خشک چه فوایدی برای بدن انسان دارد؟

مصرف خوراکی برای پرندگان

مصرف خوراکی برای پرندگان - اندیشه سبز

پرورش دهندگان دام و طیور از آنغوزه برای تولید جیره غذایی پرندگان پرورشی استفاده می‌کنند. این گیاه سلامت این حیوانات را تضمین می‌کند و همچنین کاربردهای فراوان دیگری هم برای آنها دارد.

البته در زمینه تاثیرات گیاه آنغوزه بر سلامت مرغ و پرندگان پرورشی تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است و تا کنون اثرات سو آن ثابت نشده‌اند. اغلب پرورش دهندگان جوجه‌های مرغ و مرغداری‌ها به خاطر خواص گیاهی آنغوزه از آن استفاده می‌کنند؛ و آن را به وعده‌ها یا جیره‌های غذایی پرندگان به صورت مقدار مشخصی اضافه میکنند.

طریقه مصرف آنغوزه

از آنغوزه به طریقه های مختلفی میتوان استفاده کرد که معمول ترین آن استفاده به روش خوراکی و بخور است. البته به صورت پودری و ادویه در غذاها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مضرات مصرف بیش از حد آنغوزه

استفاده از آنغوزه به ویژه در دوران بارداری به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا موجب سقط جنین می شود. البته مضرات دیگری همچون اسهال، نفخ، سردرد، بروز تشنج و … را نیز در بر دارد.

سخن پایانی

آنغوزه یکی از موهبت‌های طبیعت برای مردم قاره آسیا و همچنین درمان معجزه آسای بسیاری از بیماری‌ها یا دردهای بدنی است. در این پست از وبلاگ اندیشه سبز بیان شد که این گیاه علاوه بر داشتن خواص دارویی مصرف خوراکی هم دارد؛ و مصرف آن به صورت خوراکی برای انسان و پرندگان به هیچ وجه بی فایده نیست.

با این حال، پیش از خوراندن آنغوزه به پرندگان یا انسان‌ها تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است؛ و اما از دیرباز تا به امروز مصرف این گیاه هیچ ضرر یا خسارتی به سلامتی انسان‌ها وارد نکرده است.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.