دانشنامه پرندگان, مرغ

معرفی نژادهای مرغ گوشتی | مرغ مناسب برای تولید گوشت در خانه و سالن

آشنایی با انواع مرغ های گوشتی برای خانه و سالن - اندیشه سبز

آشنایی با انواع مرغ های گوشتی برای پرورش در خانه و سالن

مرغ ها نژادهای مختلفی داند که برخی از آنها برای تولید گوشت و برخی نیز برای تخم گذاری پرورش داده می شوند البته گونه ای از آنها نیز وجود دارند که به نام نژاد بانتام شناخته شده اند و  به عنوان پرنده زینتی نگهداری می شوند و زیبایی آنها مد نظر پرورش دهنده است ، بنابراین هدف از پرورش ، بهره مندی از گوشت و تخم این نژاد نیست.

در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم نژادهایی را معرفی کنیم که برای تولید گوشت پرورش داده می شوند و اگر قصد شما از نگهداری مرغ و خروس، فروش و کسب درآمد از گوشت آنهاست اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما کاملا کاربردی و به درد بخور خواهد بود، بنابراین پیشنهاد میکنم حتما ادامه این نوشته را مطالعه فرمایید. 

انواع نژادهای مرغ گوشتی 

نژادهایی که در ادامه معرفی خواهند شد، هم برای پرورش در خانه و هم در سالن مناسب هستند، آنها معمولا پس از دو الی سه ماه کاملا پرواری شده و آماده ارسال به کشتارگاه ها می شوند. البته میزان وزن گیری آنها ارتباط مستقیمی با کیفیت تغذیه و شرایط پرورش و نگهداری خواهد داشت. 

1- مرغ و خروس برهما

مرغ و خروس برهما - اندیشه سبز

این نژاد متعلق به کشور هند است اما در هر کشوری به خصوص می توان مولد های آنها را یاقت و بهترین گزینه برای تولید گوشت می باشد. چرا که خروس برهما تا 5 و نیم کیلو و مرغ برهما تا 4 و نیم کیلو می تواند وزن بگیرد و این مقدار فقط در سه الی چهار ماه خواهد بود. با تغذیه مرغ و خروس از علوفه و انواع دانه ها و مواد غذایی می توان آنها را به چنین وزنی رساند و از فروش آنها درآمد کسب کرد. 

2- مرغ و خروس جرسی 

مرغ و خروس جرسی - اندیشه سبز

این نژاد که با نام جرسی غول پیکر هم شناخته شده اند و از وزن گیری بالایی برخوردار هستند. خروس جرسی تا 6 کیلوگرم و مرغ آن تا 4 و نیم کیلو وزن می گیرد، البته مرغ جرسی از تخم گذاری بالایی هم برخوردار است و سالیانه 180 تخم می گذارد که آن را برای تولید تخم هم می توانید پرورش دهید.

3- مرغ و خروس فاورولس 

مرغ و خروس فاورولس - اندیشه سبز

این نژاد متعلق به کشور فرانسه است، شاید پیدا کردن مولدهای آنها در ایران کمی مشکل باشد اما جالب است بدانید که خروس فاورولس تا 5 کیلوگرم و مرغ آن تا 4 و نیم کیلوگرم وزن گیری دارد. مرغ فاورولس در سال 160 تخم می گذارد و به منظور تولید همزمان تخم و گوشت قابل پرورش است. در صفحه مرغ نژاد فاورولس به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

4- مرغ و خروس دورکینگ

مرغ و خروس دورکینگ - اندیشه سبز

این نژاد بومی کشور انگلیس است اما در کشورهای مختلفی می توان مولدهای آنها را یافت. خروس دورکینگ تا 5 کیلوگرم و مرغ این نژاد تا 4 کیلوگرم قابلیت وزن گیری دارد و در سال 150 تخم می گذارد که در وهله اول برای تولید گوشت و سپس برای تولید تخم گزینه خوبی خواهد بود. 

5- مرغ و خروس کوشین (کوچین)

مرغ و خروس کوشین (کوچین) - اندیشه سبز

این نژاد متعلق به چین است اما در ایران نیز نمونه های زیادی از آنها را در شهر و روستا می توان یافت. مرغ و خروس کوشین بیشتر برای تولید گوشت پرورش داده می شوند چون خروس آن تا 5 کیلو و مرغان تا 4 کیلو وزن می گیرد، البته در سال حدود 100 تخم هم میگذارد که به عنوان منبع درآمد دوم می توان از آن استفاده کرد. 

6- مرغ و خروس ساسکس 

مرغ و خروس ساسکس - اندیشه سبز

این نژاد نیز ذاتا به کشور چین تعلق دارد، خروس آن تا 4 کیلو و مرغ آن تا 3 کیلو وزن دارد و البته در سال 180 تخم نیز می تواند تولید کند و یکی از بهترین گزینه ها برای تولید همزمان گوشت و تخم است. آنها از زیبایی خاصی برخوردارند و برای پرورش در خانه های روستایی بسیار مناسب هستند. 

7- مرغ و خروس رود آیلند قرمز

مرغ و خروس رود آیلند قرمز - اندیشه سبز

آنها بومی کشور آمریکا هستند اما در ایران نیز پرورش داده می شوند. خروس تا 4 کیلو و مرغ تا 3 کیلو توانایی وزن گیری دارد، هم چنین مرغ آن در سال بالغ بر 180 تخم تولید می کند و گزینه بسیار مناسبی برای پرورش در خانه های شهری و روستایی است. 

8- مرغ و خروس استرالورپ

مرغ و خروس استرالورپ - اندیشه سبز

این مرغ و خروس استرالیایی دارای پرهایی سیاه در بدن خود هستند و شباهت زیادی به مرغ مرندی دارند. خروس آن تا 4 کیلو و مرغ آن تا 3 کیلو در یک دوره سه الی چهار ماهه می تواند وزن بگیرد، البته در صورت تغذیه صحیح و استفاده از مواد غذایی مقوی می توان آنها را ظرف دو ماه به این وزن رساند. مرغ استرالورپ در سال 190 تخم می گذارد و یک مورد عالی برای تولید و فروش تخم نیز خواهد بود. 

9- مرغ و خروس نیوهمشایر

این نژاد که متعلق به آمریکا است دارای پرهایی قرمز تیره هستند و خروس آن تا 4 کیلو می تواند وزن می گیرد، هم چنین مرغ نیوهمشایر امکان وزن گیری تا 3 کیلو را دارد، در بهترین وضعیت نگهداری و تغذیه تا سه ماه می توانند به این وزن برسند و آماده ارسال به مرحله کشتار خواهند بود. همچنین مرغ این نژاد در سال بالغ بر 250 تخم می گذارد که به عنوان مرغ تخم گذار هم قابل پرورش است. 

10- مرغ راس

این نژاد که برای تولید گوشت تغییر نژاد داده شده است، در مرغداری های صنعتی کاربرد دارد و در عرض 45 روز با یک جیره غذایی کامل به حدود وزنی 2 الی 3 کیلو گرم می رسد، شما نیز با تهیه جوجه های این نژاد اقدام به پرورش آنها در خانه های روستایی یا شهری خود بکنید. معمولا این نژاد در قفس پرورش داده می شوند برای آشنایی بیشتر با این موضوع ، مقاله پرورش مرغ گوشتی در قفس را بخوانید. 

11- مرغ و خروس نژاد مارانز

مرغ مارانز اصالتا متعلق به کشور فرانسه است و دارای وزن گیری بالایی است، پس از دو الی سه ماه پرورش می توانید شاهد وزن 2 الی 2/5 کیلویی آنها باشید. هم چنین در سال 170 تخم می گذارند که به عنوان مرغ های دو منظوره قابل نگهداری خواهند بود. 

12- مرغ نژاد پلیموت راک

این نژاد متعلق به آمریکا می باشد و دارای پرهایی سفید و مشکی راه راه در بدن خود است. در صورت پرورش و تغذیه مناسب، امکان رسیدن به وزن 3 کیلوگرمی پس از دو الی سه ماه پرورش وجود دارد، دقت کنید که این نژاد دارای گونه زینتی یا همان بانتام نیز می باشد که فقط 800 گرم وزن می گیرد، هنگام خرید جوجه ها یا تخم های نطفه دار به این مورد دقت کنید، در مقاله آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ اطلاعات کاملی می توانید به دست آورید.  

13- مرغ اورپینگتون

این نژاد متعلق به کشور انگلیس بوده و دارای بدنی توپر و دمی کوتاه می باشد، در صورت استفاده از جیره غذایی مخصوص مرغ های گوشتی می توانید وزن آنها را تا 3/5 کیلوگرم افزایش دهید، آنها در سال بالغ بر 180 تخم قهوه ای رنگ تولید می کنند که به عنوان مرغ دو منظوره نیز قابل پرورش است. 

محیط مناسب برای پرورش مرغ گوشتی

مرغ و خروس در هر مکانی قابل پرورش است و با تمام آب و هوا های سرد و گرم ، خشک و مرطوب سازگار هستند به همین دلیل در هر نقطه از ایران می توانید نژادهای مختلفی از مرغ و خروس ها را ببینید.

برای پرورش مرغ گوشتی در خانه نیاز به مکان و تجهیزات خاصی دارید، حداقل باید دارای یک انباری و یا حیاطی باشید که آنها را بدون دردسر پرورش دهید، همچنین تعداد آنها باید به اندازه ای باشد که بو و سر و صدای آنان همسایه ها را اذیت نکند. اما در منطقه های روستایی به دلیل فضای زیاد و فاصله خانه ها از هم ، امکان پرورش تعداد زیادی مرغ و خروس وجود دارد.

در نوشته پرورش مرغ گوشتی در خانه به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده که با مطالعه آن اطلاعات کاملی در این باره به دست خواهید آورد. 

جیره غذایی مناسب برای مرغ گوشتی

آنها باید مواد غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات را دریافت کنند، همچنین چربی در وزن گیری بهتر آنها تاثیر گذار است. در مقاله آموزش تهیه جیره غذایی مرغ گوشتی به صورت کامل و جامع به این موضوع پرداخته شده ، برای اینکه به یک پرورش دهنده موفق تبدیل شوید، حتما آن را بخوانید. 

در صورتی که قصد نگهداری از مرغ های گوشتی در خانه را دارید، باید با استفاده از انواع دانه ها و غلات مانند گندم ، جو دو سر ، دانه های سویا ، ذرت، علوفه و سبزیجات خرد شده ، کنسانتره های مخصوص مرغ ، میلورم، مکمل های معدنی و … آنها را تغذیه کنید تا بهترین وزن گیری را داشته باشند. اطلاعات بیشتر در مقاله پرورش مرغ بومی در خانه توضیح داده شده است. 

سخن کلی

در این نوشته انواع نژادهای مرغ و خروس که دارای وزن گیری بالایی هستند، توضیح داده شده است. این نژادها هم برای تولید گوشت و هم برای تولید تخم پرورش داده می شوند. بسیاری از پرورش دهندگان در شش ماهه اول اقدام به دریافت تخم از آنها می کنند و پس از وارد شدن پرنده ها به اولین دوره تولک ، از رژیم غذایی مخصوص مرغ های گوشتی تغذیه می کنند و سپس به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه می شوند. 

دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

2 دیدگاه در “معرفی نژادهای مرغ گوشتی | مرغ مناسب برای تولید گوشت در خانه و سالن

  1. امین گفت:

    من ۲ تا مرغ خریدم فک کم جهادی ان می خواستم ببینم کپ می ایند؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      بله با نگهداری صحیح کرچ می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.