مقالات گلخانه

ایده کسب درآمد از پرورش گل های آپارتمانی در گلخانه

چگونه با پرورش گل های آپارتمانی پول در بیاوریم؟ - اندیشه سبز

چگونه با پرورش گل های آپارتمانی پول در بیاوریم؟

گل های آپارتمانی به دلیل مقاومت بالا در برابر کم آبی و نور کم گیاهان محبوبی شناخته شده اند. با توجه به تنوع بالای این گیاهان و زیبایی خاص آنان، افراد زیادی علاقه مند به نگهداری این گل ها و گیاهان در خانه و اپارتمان خود هستند. بنابراین راه اندازی یک گلخانه هر چند کوچک و پرورش آنها در گلخانه می تواند درآمد خوبی برای شما به همراه داشته باشد. 

در ادامه این نوشته از اندیشه سبز به نحوه راه اندازی گلخانه پرورش گل های آپارتمانی و شیوه جذب مشتری و فروش خواهیم پرداخت. مطالعه این مقاله به هر علاقه مندی توصیه می شود. 

رطوبت ساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400
» دارای راندمان بالا در تولید رطوبت خنک در محیط های کوچک
» امکان اتصال به آب شهری برای تامین آب اتوماتیک
» بهره گیری از سنسور التراسونیک برای کنترل سطح آب
قیمت : 4,250,000 تومان

آیا پرورش گل های آپارتمانی درآمد دارد؟

مهم ترین و اساسی ترین سوالی که قبل از شروع آموزش باید پاسخ داده شود، توجیه اقتصادی این کار است. طبق بررسی های به عمل آمده افراد زیادی خواهان پرورش گل در خانه و محل کار خود هستند و با توجه متفاوت بودن رنج قیمتی گل ها از کم به زیاد، هر کسی توانایی خرید آنها را دارد. 

جهت فروش گل ها نیز هم به صورت حضوری از طریق گلخانه و محل پرورش و هم به صورت انلاین می توانید اقدام کنید. میزان درآمد حاصله نیز به مهارت شما در پرورش و فضای نگهداری دارد. اما در کل، این روش درآمد خوبی به همراه خواهد داشت. 

فضای لازم برای راه اندازی گلخانه گل های آپارتمانی 

فضای لازم برای راه اندازی گلخانه گل های آپارتمانی - اندیشه سبز

جهت شروع کار نیاز به خرید یا اجاره مکان بزرگی ندارید، استفاده از فضای بلا استفاده حیاط و یا ویلا نیز می تواند برای شروع کار مناسب باشد. اگر در روستا یا شهرستان های کوچک زندگی می کنید، فضای آزاد زیادی خواهید داشت که برای شروع کار مناسب هستند. اما داشتن یک زمین 100 متری بهترین گزینه ای است که می توانید داشته باشید. 

دلیل راه اندازی گلخانه نسبت به زمین کشاورزی ؟

اگر فکر می کنید که راه اندازی گلخانه بیشتر از باغبانی به روش سنتی هزینه دارد، حق با شماست. با این که راه اندازی گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی هزینه بر است، اما چند مزیت بزرگ وجود دارد که شما را به سمت راه اندازی گلخانه متمایل خواهد کرد :

  1. از آنجایی که گلخانه ها به شما امکان کنترل محیط رشد را می دهند، می توانید فصل پرورش را از چند ماه به یک سال افزایش دهید. به لطف وجود سیستم‌های گرمایشی، لامپ های روشنایی مخصوص رشد و سایر تجهیزات مدرن، بدون توجه به جایی که هستید، می توانید گل‌ها را در تمام طول سال پرورش دهید.
  2. گلخانه ها به شما امکان کنترل بهتر آفات و بیماری ها را می دهند و گل هایی بهتر و با دوام تر رشد خواهید داد. 
  3. اگر از روش کشت هیدروپونیک استفاده می کنید، کنترل مواد مغذی دریافتی گل ها به شما این امکان را می دهد که آب کمتری هدر دهید و همچنین به رشد سریع تری برسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد حتما مقاله مزایای کشت هیدروپونیک را بخوانید. 
  4. محصولات گلخانه ای با کیفیت بالا را می توان با قیمت بالاتری فروخت، تا حدی به این دلیل که گل های تازه محلی می توانند برای خریداران جذاب تر باشند.
  5. راه اندازی یک گلخانه می تواند به شما این امکان را بدهد که سرگرمی پرورش گل خود را به یک شغل جانبی پایدار یا حتی تجارتی تبدیل کنید که می تواند در تمام طول سال سودآور باشد. اگرچه جهت راه اندازی یک گلخانه به سرمایه اولیه نیاز دارد، اما اگر همه چیز به درستی انجام شود، هزینه های انجام شده ظرف یک سال جبران خواهد شد. 

یافتن بازار فروش قبل از شروع کار؛ شرط مهم 

قبل از اینکه گلخانه ای را در حیاط یا باغچه خانه خود بسازید، باید بازاری برای فروش گل های رشد یافته پیدا کنید. مشتریان به خودی خود پیدا نمی شوند، بلکه نیازمند تلاش و اقدامات درست و به جای شماست. انواع روش های بازاریابی فروش گل ها به عبارت زیر هستند :

الف – فروش محلی 

حتما در شهر و محل زندگی شما، بازارچه و یا نمایشگاه به خصوصی برای گل های طبیعی و آپارتمانی وجود دارد. حضور مرتب در این بازارچه ها یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای فروش است. حتی از این طریق می توانید مشتریانی عمده و دائمی جذب کنید که خریدار همیشگی گل های شما باشند. 

ب – مذاکره با خریداران عمده 

علاوه بر افراد عادی، خریداران عمده مانند فروشگاه های عرضه گل و گیاه و تجار بهترین گزینه برای بازاریابی هستند، این موارد را از دست نداده و به هر شکل ممکن سعی کنید آنها را برای حداقل یکبار خرید عمده راضی کنید. خریدهای بعدی در صورت رضایت خریدار از شما اتفاق خواهد افتاد.

ج – فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی 

حتما می دانید که گلخانه ها داران و گل فروشان زیادی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فعالیت دارند، پیوستن به این مجموعه نه تنها بیهوده نیست، بلکه به شبکه سازی و گسترش ارتباطات شما با آنها خواهد انجامید و در نتیجه خریداران خرد و کلان زیادی از این طریق جذب خواهید کرد. 

نحوه راه اندازی گلخانه پرورش گل های آپارتمانی 

این گلخانه با چارچوب چوبی یا فلزی ، پوشش  نایلونی، شیشه ای یا پلی کربناتی قابل ساخت است که بستگی به سرمایه شما دارد. ابعاد گلخانه با توجه به مکان در اختیار شما تعیین می شود. بهتر است گلخانه را در مکانی راه اندازی کنید که بیشترین میزان نور دریافتی را داشته باشد. جهت تامین آب و برق و سوخت مورد نیاز گلخانه می توانید از منابع خانه استفاده کنید، اما اگر در مکانی به دور از خانه راه اندازی کرده اید، طبیعتا باید از قبل این مشکلات را برطرف کرده باشید. 

نحوه راه اندازی گلخانه پرورش گل های آپارتمانی - اندیشه سبز

با توجه به مفصل بودن مبحث راه اندازی گلخانه ، در مقاله ای جداگانه تحت عنوان آموزش راه اندازی گلخانه کوچک خانگی به تمام جزئیات نکات لازم در این باره پرداخته شده است.  اما اگر می خواهید گلخانه های بزرگ و صنعتی داشته باشید، مقاله صفر تا صد راه اندازی گلخانه برای شماست. 

انواع تجهیزات لازم برای گلخانه خانگی 

جهت جلوگیری از هزینه های شما، ساده ترین و ارزان ترین تجهیزات را معرفی خواهیم کرد که شامل موارد زیر می شوند : 

  1. چارچوب گلخانه : شامل لوله های گالوانیزه یا پروفیل های آلومینیومی 
  2. پوشش گلخانه : شامل نایلون های مخصوص گلخانه و یا پلی کربنات شفاف دوجداره 
  3. لامپ های روشنایی مخصوص رشد گیاهان
  4. هیتر جهت گرمایش گلخانه که می تواند گازی یا برقی باشد. پیشنهاد ما خرید هیتر فن دار اندیشه سبز است، چرا که گرمایی کاملا پاک و بی خطر تولید می کند و از طرفی این محصول دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله است. 
  5. گلدان جهت پرورش گل ها 
  6. خاک استاندارد برای پرورش گل ها 
  7. لوله های آبیاری 
  8. کود و بذر 
  9. فن تهویه جهت کنترل دما و رطوبت گلخانه 
  10. دستگاه رطوبت ساز اولتراسونیک؛ در صورت پایین بودن رطوبت محیطی. صفحه رطوبت ساز اولتراسونیک اندیشه سبز را مشاهده فرمایید. 

چه گل هایی را برای پرورش انتخاب کنیم؟

شاید علاقه شما تعیین کننده نوع گل های انتخابی برای پرورش باشد، اما نیاز بازار بی تاثیر نیست، بنابراین توصیه می کنیم ابتدا در مورد گل های پرفروش و پر تقاضای بازار و محل زندگی خودتان تحقیق کرده و آنها را پرورش دهید و در کنار آن به پرورش گل هایی بپردازید که علاقه شما را پوشش می دهند. 

چه گل هایی را برای پرورش انتخاب کنیم؟ - اندیشه سبز

دقت کنید که گل های آپارتمانی یا حتی سرشاخه ای شرایط پرورشی متفاوتی دارند به عنوان مثال دما و رطوبت لازم، میزان نوردهی، نوع خاک و نیاز آبی آنها با هم متفاوت است، تنها نکته ای که در این مورد باید رعایت کنید توجه به دما و رطوبت و میزان ساعات نوری مورد نیاز هر گل بوده و گزینه هایی را پرورش دهید که به دما، رطوبت و و نور یکسانی نیاز دارند یعنی به نوعی همگن باشند تا در پرورش آنها متضرر نشوید. 

تحقیق در مورد شرایط نگهداری، آفات و بیماری های هر گل 

اگر می خواهید در این کار سود کنید و کمترین ضرر را متحمل شوید، حتما باید در مورد نیاز هر گل و مشکلات و موانع پرورش آنها تحقیق کنید و با بروز کردن اطلاعات خود از رقبا پیشی بگیرید. 

نه تنها در پرورش گل های آپارتمانی، بلکه در هر کسب و کاری نیاز به بروزرسانی و افزایش اطلاعات تخصصی خود در آن زمینه خواهید داشت. شناخت بیماری ها و افات گل ها و یافتن راه های پیشگیری و درمان کمک زیادی به حفظ سرمایه شما خواهد کرد. 

سخن آخر 

در این نوشته از اندیشه سبز، به ایده کسب درآمد از پرورش گل های آپارتمانی در گلخانه خانگی و یا صنعتی پرداخته شد. در این مقاله سعی شد تا همه مباحث به صورت خلاصه و مفید گنجانده شود، بدیهی است که جهت افزایش اطلاعات تخصصی خود در هر یک از مباحث فوق به مطالعه و تحقیق بیشتری نیاز خواهید داشت. در صورت وجود هرگونه سوال درباره پرورش گل در گلخانه می توانید از طریق باکس دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

2 دیدگاه در “ایده کسب درآمد از پرورش گل های آپارتمانی در گلخانه

  1. علی لطیفیان گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی شما بنده یک گلخانه ۵۵۰ متری در احمد آباد مستوفی دارم و بدنبال یک کننده کار هستم تا اینجا رو راه اندازی کند اگر معرفی کنید ممنون میشم

    1. Admin گفت:

      سلام
      نه متاسفانه ، بهتره با شرکت هایی که پروژه ای کار میکنن در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.