مقالات لبنیاتی

طرز تهیه کشک خانگی خشک و یا مایع با ماست و دوغ

چطور کشک خانگی خشک یا مایع درست کنیم - اندیشه سبز

 آموزش تهیه کشک محلی خوشمزه در خانه

کشک یکی از محصولات لبنی بسیار مفید بوده که سرشار از کلسیم و پروتئین می باشد. به طوریکه نصف لیوان کشک بیشتر از یک لیوان شیر کلسیم دارد. به همین دلیل برای رفع نیاز روزانه بدن به کلسیم میتوان مقداری کشک مصرف کرد. جالب اینکه شما میتوانید این ماده لبنی مغذی را در منزلتان تهیه کنید. تهیه کشک خانگی بسیار ساده بوده و با رعایت چند نکته می توان هم نوع خشک و هم نوع مایع آن را به راحتی تهیه کنید. امروز در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز طرز تهیه کشک خانگی با ماست و دوغ را به شما آموزش می دهیم.

کشک از چی درست میشه؟

کشک یکی از فراروده های لبنی بوده که در زمان کره گیری میتوان آن را تهیه کرد. برای آموزش طرز تهیه کره از دوغ کلیک کنید:

در واقع این محصول لبنی از ماست و دوغ به دست می آید و مزه آن نیز ترش می باشد. در قدیم زنان خانه دار وقتی که با مشک های دستی کره میگرفتند، دوغ به جا مانده از آن را در کیسه می ریختند تا آب آن گرفته شود. در نهایت چیزی که در کیسه همانند ماست چیکیده باقی میماند، همان کشک بود که آن را به شکل گلوله درآورده و خشک میکردند.

ویدیو آموزش تهیه کشک در خانه

مواد لازم برای تهیه کشک خانگی

  • ماست ترجیحا ترش به مقدار 1 کیلوگرم
  • یک لیتر آب
  • کمی نمک

در ضمن اگر میخواهید کشک به دست آمده مزه دار باشد می توانید سبزی با پودرهای مورد علاقه تان را هم در مرحله آخر به کشک اضافه کنید تا طعم آن باب میل شما شود.

ابتدا باید ماست ترش تهیه کنید. برای اینکار بهتر است که از ماست محلی استفاده کنید. اگر ماست ترش نیست، 2 الی 3 روز آن را داخل یخچال قرار دهید تا ترش شود. بعد از تهیه ماست ترش، آب را به آن اضافه کنید.

این مخلوط را در یک ظرف مناسب و درب دار بریزید و آن را به خوبی هم بزنید و تکان دهید. وقتی که این مخلوط به دوغ تبدیل شد یا اینکه به طور کامل یکنواخت گردید، آن را در داخل یک قابلمه ریخته و بر روی اجاق گاز قرار دهید.

جوشاندن دوغ برای تهیه کشک - اندیشه سبز

به مدت 5 الی 10  دقیقه باید دوغ با شعله مناسب بر روی گاز بجوشد. وقتی دوغ جوش آمد، به اصلاح بریده خواهد شد. در این مرحله باید یک پارچه نخی تمیز آماده کنید و آن را به شکل یک کیسه درآورید. سپس دوغ بریده را داخل این کیسه نخی بریزید. این کیسه پارچه ای را باید به جایی آویزان کنید تا آب آن خارج شود. ولی حتما یک ظرف زیر پارچه قرار دهید تا آب آن را جمع آوری کنید. سپس میتوانید با جوشاندن آب دوغ از آن قره قوروت به دست بیاورید.

بخار شدن آب دوغ برای تهیه کشک - اندیشه سبز

 تقریبا 8 الی 9 ساعت طول خواهد کشید که آب دوغ به طور کامل از آن خارج شود. البته این مدت زمان به غلظت ماست و همچنین به جنس پارچه مورد استفاده شما هم بستگی دارد و ممکن است برای شما کمی متفاوت باشد. ولی در کل زمانیکه آب دوغ به طور کامل از آن خارج شد، آنچه باقی می ماند، کشک بوده و میتوانید آن را از کیسه بیرون آورید.

کمی طعم آن را بچشید، اگر کم نمک بود به آن کمی نمک بزنید. در نهایت شما میتوانید این کشک به دست آمده را به شکل گلوله های کوچک درآورده و آن را در معرض هوا و نور خورشید قرار دهید تا به مرور خشک شود.

بیشتر بدانید: با خرید کره گیر خانگی به راحتی در منزل کره صبحانه و ارگانیک درست کنید.

تهیه کشک مایع

برای تهیه کشک مایع نیز در ابتدا آب به ماست ترش اضافه میکنیم و خوب آن را هم میزنیم تا مخلوط به دست آمده یکدست شود. سپس به مدت 10 دقیقه دوغ به دست آمده را بجوشانید تا دوغ بریده شود. همانند توضیحات گفته شده در بالا با پارچه نخی یک کیسه درست کرده و دوغ را داخل آن بریزید. کیسه دوغ را به جایی آویزان کنید تا آب آن خارج شود. زمانیکه آب دوغ از آن گرفته شد، مایه کشک باقی خواهد ماند.

تهیه کشک مایع - اندیشه سبز

این مایه کشک را با کمی آب تمیز و همچنین کمی نمک مخلوط کنید و با همزن آن را به خوبی هم بزنید. همینطور میتوانید از مخلوط کن برقی استفاده کنید تا مایه کشک به غلظت مد نظر شما برسد. لازم به ذکر است که مدت ماندگاری کشک مایع کوتاه بوده و زود فاسد میشود. به طوریکه کشک مایع را تا 3 روز در یخچال میتوان نگه داشت. همچنین میتوانید کشک مایع را در قالب یخ ریخته و حداکثر به مدت 3 ماه آن را فریز نموده و در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

از این کشک به دست آمده در تهیه انواع غذای خانگی از جمله آش رشته، کشک بادمجان و … میتوانید استفاده کنید.

چند نکته مهم:

برای اینکه کشک به دست آمده طعم و مزه خوبی داشته باشد، حتما نکات زیر را رعایت کنید:

وقتی دوغ بریده را داخل کیسه نخی می ریزید، با فشار دست آب آن را نگیرید. اب دوغ باید به تدریج و بدون فشار دست از آن گرفته شود.

وقتی که مایه کشک را به دست آوردید میتوانید سبزی ها و یا ادویه های مد نظرتان را به آن اضافه کنید.

در زمان هم زدن آب و ماست ترش اگر کره زیادی بر روی آن جمع شد، باید آن را جمع آوری کنید. برای اینکار یک قطعه یخ داخل دوغ قرار دهید، خواهید دید که کره دور آن جمع شده و بدین ترتیب میتوان کره را جدا کرد. البته تمام کره را برندارید چون باید کمی کره هم در داخل کشک باقی بماند تا کشک شکل بگیرد.

جمع بندی

در این مقاله طرز تهیه کشک خانگی را به زبان ساده به شما آموزش دادیم. کشک یکی از مفیدترین فراورده های لبنی می باشد و گنجاندن آن در رژیم غذایی شما را از مشکلات پوکی استخوان و کمبود کلسیم به دور خواهد کرد. اگر به مصرف لبنیات علاقه مند هستید، مقاله طرز تهیه خامه از شیر را هم حتما مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.