مرغ

آموزش جوجه کشی و پرورش مرغ مرندی

آموزش جوجه کشی و پرورش مرغ مرندی - اندیشه سبز

آموزش جوجه کشی و پرورش مرغ مرندی

مرغ مرندی یکی از ماکیان بومی و محلی است که عموما برای تولید گوشت و بهره مندی از تخم آن پرورش داده می شوند. مرغ ها دارای نژادهای مختلفی هستند که اغلب آنها را برای تولید گوشت و تخم پرورش می دهیم. از جمله آنها می توان به مرغ لگهورن، برهما، لوهمن ، ردایلند، مارانز، پلیموت ، ساسکس و … می توان اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به نوشته بهترین نژاد های مرغ تخمگذار در ایران مراجعه کنید. 

مرغ مرندی یکی از نژادهای ایرانی است که اساسا به شهرستان مرند در آذربایجان شرقی نسبت به داده شده و زمان حیات اهلی آن از قرن شانزدهم برآورد شده است. این نژاد به خوبی در شهر و روستا و در مناطق جغرافیایی سرد و گرم قابلیت پرورش را دارند و از توانایی تحمل بالایی برخوردار هستند. بنا به میزان وزن گیری و تخم گذاری بالا و به صرفه ، گزینه عالی برای پرورش در خانه ، سالن و روستا می باشد. در این نوشته از اندیشه سبز ضمن معرفی ویژگی های ظاهری و رفتاری مرغ و خروس مرندی ، با نحوه پرورش و جوجه کشی از آنها نیز آشنا خواهید شد. 

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از مرغ مرندی
» دارای سیستم جوجه کشی خودکار
» مجهز به سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
قیمت : 7,100,000 تومان

آشنایی با خصوصیات مرغ مرندی

مرغ مرندی را با پرهای سیاه و براق آن می شناسیم که سراسر بدن او را فرا گرفته و حتی در ساق پای مرغ و خروس نیز می توان پرهای سیاه را مشاهده کرد که بر زیبایی آنها افزوده است. مرغ و خروس ها شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها از طریق تاج و ریش ، جثه ، صدا و رفتار آنها می توان به نر یا ماده بودن پی برد. 

معمولا مرغ مرندی تاج و ریش کوتاهی دارد، اغلب اوقات ساکت بوده و بسیار آرام و با وقار است. اما خروس مرندی دارای تاج و ریش بلندی است و هیکل بزرگ تری نسبت به مرغ دارد. آنها گاه و بی گاه آواز می خوانند و شجاع و جسور هستند، هم چنین از قلمرو و مرغ های خود محافظت می کنند.

آشنایی با خصوصیات مرغ مرندی - اندیشه سبز

آنها شباهت زیادی به مرغ و خروس نژاد استرالوپ استرالیایی دارند، اما وجود پر روی ساق پا و جثه بزرگتر، نژاد مرندی را از نژاد استرالوپ متمایز نموده است. مرغ و خروس مرندی در طول شش ماه به سن بلوغ می رسند و در صورت مهیا بودن شرایط قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود. البته مرغ بدون حضور خروس هم می تواند تخمگذاری کند اما تخم ها به درد جوجه کشی نخواهند خورد و از آنها برای مصرف خوراکی می توان استفاده کرد. 

شرایط مناسب برای جفتگیری و تخمگذاری مرغ های مرندی در ادامه همین مقاله به آنها اشاره خواهد شد. آنها تا 9 ماه پس از وارد شدن به سن بلوغ می توانند تولید تخم بکنند و پس از آن وارده دوره تولک و پرریزی خواهند شد و میزان تخم گذاری آنها کاهش خواهد یافت. در مرغداری های صنعتی با تنظیم شرایط نوری و استفاده از جیره غذایی استاندارد آنها را برای تولید تخم بیشتر و در نتیجه افزایش سودآوری ترغیب می کنند. معمولا از مرغ نژاد لگهورن در مرغداری های صنعتی استفاده می شود. مرغ مرندی در طول دوره تخم گذاری بالغ بر 200 تخم می توانند تولید کنند که معمولا به رنگ قهوه ای روشن و بعضا تیره نیز خواهند بود. 

از مرغ و خروس مرندی برای تولید گوشت هم می توان استفاده کرد، آنها پس از 4 الی 5 ماه به میانگین وزنی 2 الی 3 کیلوگرم می رسند که در صورت استفاده از جیره غذایی کامل و دارای پروتئین ، چربی و کربوهیدرات لازم میتوان وزن گیری آنها را به میزان قابل توجهی افزایش داد. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله جیره غذایی مرغ گوشتی مراجعه فرمایید. 

شرایط و مکان مناسب برای پرورش مرغ مرندی

شرایط و مکان مناسب برای پرورش مرغ مرندی - اندیشه سبز

با توجه به اینکه این نژاد از مقاومت بدنی خوبی در برابر بیماری ها و شرایط آب و هوایی سخت بهره مند است، بنابراین در هر جای ایران می توانید آنها را به خوبی پرروش دهید، اما به منظور پرورش بهتر آنها و جلوگیری از هرگونه بیماری و تلفات احتمالی بهتر است شرایطی محیطی زیر را در مکان پرورش آنها رعایت کنید. 

الف – در مکان پرورش آنها حتما از تجهیزات گرمایشی استفاده کنید تا در مواقع سرد سال ، محیط آنها را گرم کنید و از تلفات آنها جلوگیری کنید، بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا نتیجه محیط سرد است. 

ب – حتما از فن تهویه استفاده کنید، اگر تعداد زیادی مرغ و خروس را در یک مکان بسته نگهداری میکنید حتما از یک فن تهویه استفاده کند تا هوای محیط را تعویض کند، چرا که بوی نامطبوع حاصل از فضولات سبب بروز بیماری های زیادی در طیور می شود. 

ج – کف بستر را با استفاده از خاک اره و یا پوشال های نرم بپوشانید تا نم و آب حاصل از فضولات دفع شده را به خود جذب کند، این کار مانع از بیماری کوکسیدیوز و مارک در پرنده ها خواهد شد و خاک بستر را به صورت دوره ای تعویض کنید تا سلامت پرنده ها حفظ شود. 

د – از دانخوری و آبخوری های مناسب استفاده کنید تا مرغ و خروس های مرندی به خوبی از آب و غذا تغذیه کنند و حتما باید جنس آنها از مواد پلاستیکی بهداشتی و هایژنیک باشد تا به راحتی شستشو شوند و مواد میکروبی را به خود جذب نکند. 

د – زمانی که مرغ ها در فصل تخم گذاری قرار دارند به آنها مولتی ویتامین بدهید تا بدن آنها را تقویت کنید چرا که تخم گذاری سبب مصرف انرژی زیادی از آنها خواهد شد و حتما به جیره غذایی آنها توجه کنید. 

هـ – زمانی که هوا آفتابی و متعادل است، آنها را در بیرون از سالن پرورش دهید تا ضمن دریافت انرژی و ویتامین های لازم از خورشید، به یافتن غذا در محیط نیز عادت کنند و از علوفه و موجودات روی زمین نیز تغذیه کنند این کار به افزایش سطح سلامت آنها کمک خواهد کرد و به ارگانیک شدن تخم وگوشت تولیدی نیز کمک شایانی خواهد کرد. 

راه و روش تکثیر و جوجه کشی از مرغ مرندی

راه و روش تکثیر و جوجه کشی از مرغ مرندی - اندیشه سبز

برای شروع پرورش مرغ مرندی طبیعتا باید نسبت به تهیه گله و تکثیر آنها اقدام کنید، افراد برای شروع کار روش های مختلفی را در پیش می گیرند که به صورت خلاصه به این سه روش در ادامه اشاره خواهد شد. 

الف – تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها

آسان ترین و ارزانترین روش برای شروع پرورش مرغ مرندی، تهیه تخم نطفه دار این نژاد و جوجه کشی از آنها با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی است. در خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی باید دقت زیادی را بعمل آورید چرا که سهل انگاری در تهیه هر کدام از آنها خسارات زیادی را به شما وارد خواهد کرد و احتمال ناموفق بودن جوجه کشی نیز وجود دارد. 

قبل از خرید تخم نطفه دار در مورد راهنمای خرید آنها مقالات زیادی را مطالعه کنید و از افراد معتبر و با تجربه در این زمینه سوال کنید تا ویژگی های یک تخم نطفه دار اصل، با کیفیت و تازه بدانید. 

برای اینکه درصد موفقیت کار خود را بالا ببرید و از تخم های اورجینال خود مرغ مرندی استفاده کرده باشد حتما به خود پرورش دهنده این پرنده مراجعه کرده و از وجود مرغ و خروس مرندی در گله مطمئن شوید، در این صورت می توانید به اصل بودن و نطفه دار بودن تخم ها پی ببرید، به یاد داشته باشید که لازمه نطفه دار شدن تخم ها جفت گیری خروس های مرندی با مرغ های این نژاد است. 

قبل از اقدام به تهیه دستگاه جوجه کشی حتما مقاله راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را به خوبی مطالعه کنید و ویدیو قرار داده شده در آن مقاله را ببینید تا اطلاعات خود را در مورد انواع دستگاه های جوجه کشی و گزینه مناسب برای کار خودتان بالا ببرید. این نوشته کمک زیادی به افزایش آگاهی شما قبل از خرید هر ماشین جوجه کشی خواهد کرد. 

ب – تهیه جوجه های چند روزه مرغ مرندی 

دومین روش برای شروع کار خرید چند جوجه مرغ مرندی می باشد. معمولا افرادی که نمی خواهند برای خرید دستگاه جوجه کشی هزینه بکنند و صبر و حوصله زیادی ندارند از روش دوم استفاده می کنند. 

با اینکه جوجه های چند روزه مرغ مرندی قیمت بالاتری نسبت به تخم های نطفه دار دارند، اما باید به سلامت جوجه ها توجه کنید جوجه های بیمار و یا دارای بیماری های زمینه ای به زودی تلف خواهند شد و ضرر مالی زیادی را به شما خواهند زد، بنابراین حتما از کسانی خرید کنید که دارای تجربه چندین ساله در زمینه پرورش مرغ و خروس مرندی بوده و با انواع بیماری ها و روش های نگهداری از جوجه های مرندی آشنایی کامل داشته باشند. 

جوجه ها باید در زمان مقرر واکسینه شوند تا از تلفات آنها در آینده جلوگیری شود و محل نگهداری آنها باید کاملا گرم باشد و حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. آنها را با استفاده جیره غذایی استارتر و یا غذاهای مناسب برای جوجه مرغ مانند دانه ها و غلات خرد شده تغذیه کنید. 

ج – تهیه مولد

منظور از مولد یعنی یک جفت مرغ و خروس مرندی که توانایی تولید تخم نطفه دار را دارند و با استفاده از این روش می توانید به توسعه گله و شروع پرورش مرغ مرندی بپردازید. معمولا مولد ها قیمت بالایی دارند و در خرید آنها دقت کنید که حتما مولد های جوان را خریداری کنید چرا که مرغ و خروس هایی که زیر یک سال سن دارند بیشترین میزان تخم گذاری را خواهند داشت. پس مرغ و خروس های مرندی پنج یا شش ماهه بهترین گزینه برای خرید خواهند بود. 

با ایجاد شرایط محیطی و تغذیه ای مناسب می توانید آنها را برای جفتگیری و تخم گذاری ترغیب کنید و با استفاده از تخم های به دست آمده می توانید جوجه های لازم را تهیه کرده و با پرورش و فروش آنها به درآمد برسید.

آنها حتما باید در یک مکان گرم و آرام و بدون سر و صدا و استرس باشند تا به جفت گیری ترغیب شوند، همچنین آب و غذای کافی که شامل پروتئین و کلسیم زیادی باشد می تواند ماده را برای تخم گذاری آماده کند. همانطور که گفته شد از مولتی ویتامین برای تقویت مرغ ها می توانید استفاده کنید و میزان تخمگذاری آنها را افزایش خواهد داد. 

آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مرندی

آموزش جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مرندی - اندیشه سبز

اگر شما تصمیم به استفاده از روش اول برای به دست آوردن مرغ و خروس های مرندی گرفته اید باید با جوجه کشی از تخم نطفه دار آشنایی کامل داشته باشید. با اینکه هر سازنده به همراه دستگاه جوجه کشی خود دفترچه راهنمای جوجه کشی از پرنده های مختلف را ارسال خواهد کرد اما برای اینکه بهترین نتیجه را از جوجه کشی بگیرید بهتر است با مطالعه مقالات مختلف اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. در نوشته آموزش مراحل جوجه کشی از مرغ اصول و روش این کار به صورت کامل آموزش داده شده که با مطالعه آن می توانید یک جوجه کشی موفق از تخم نطفه دار مرغ مرندی را تجربه کنید. با توجه به مفصل بودن مراحل و شرایط جوجه کشی از تخم نطفه دار ، تمامی مراحل در مقاله فوق آموزش داده شده که مطالعه را جهت تکمیل شدن اطلاعات شما ضروری خواهد بود. 

تغذیه مرغ مرندی

مرغ و خروس های مرندی نیز مانند همه نژاد های مرغ از انواع دانه ها و غلات ، سبزی و میوه ، حشرات و موجودات ریز ، کرم ها و لارو ها حتی موش و مار می تواند تغذیه کند. اما در حالت پرورشی می توان آنها را با استفاده از یک جیره غذایی کامل که شامل انواع دانه ها و مواد پروتئینی و معدنی لازم باشد می توان تغذیه نمود. 

معمولا گندم، جو، ذرت، سویا، بذر سبزیجات، تخم کدو و هندوانه ، تخم آفتابگردان ، تفاله میوه و سبزیجات ، کنجاله دانه هایی مانند سویا، پنبه ، پودر گوشت ، پودر استخوان، پودر ماهی و … به عنوان ترکیبی از غذای مناسب برای مرغ و خروس ها به شمار می رود. می توانید آنها را در خانه نیز بسازید و یا به صورت آماده از فروشگاه های دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید. 

هم چنین با استفاده از سبزی و علوفه ، مانده های غذایی ، مانده میوه و نان و لبنیات و… نیز می توانید آنها را تغذیه کنید به شرطی که چربی و نمک کمی داشته باشد چرا که چربی و نمک برای سلامتی مرغ و خروس ها خوب نیست. مرغ هایی که در دوره تخم گذاری قرار دارند باید غذای کم چرب و دارای پروتئین و کلسیم بالایی مصرف کنند تا میزان تخمگذاری آنها بالا برود و تخم هایی نطفه دار و سالم تولید کند. در مجموعه مقالات تغذیه مرغ به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.