مقالات رطوبت ساز و مه پاش

دما و رطوبت مناسب برای اتاق کودک و نوزاد و نحوه تنظیم آن

نحوه ایجاد دما و رطوبت مناسب برای اتاق کودک - اندیشه سبز

نحوه ایجاد دما و رطوبت مناسب برای اتاق کودک

دما و رطوبت نامناسب محیط نه تنها برای افراد بزرگسال بلکه برای کودکان نیز مضر و خطرناک است، نوزادان و کودکان در بهترین شرایط دما و رطوبتی می توانند خواب راحتی را تجربه کنند. 

کودکان و نوزادان در دمای ۱۸ الی ۲۲ درجه سانتیگراد در امنیت و سلامت کامل خواهند بود، همچنین رطوبت مناسب برای اتاق آنها بایستی بین ۳۰ الی ۶۰ درصد باشد که در این نوشته از اندیشه سبز به نحوه تامین رطوبت مناسب برای اتاق کودک و نوزاد خواهیم پرداخت و شما را با مزایا و معایب رطوبت بسیار زیاد یا بسیار کم در محیط زندگی آنها آشنا خواهیم کرد.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
» مناسب ترین رطوبت ساز برای استفاده در اتاق کودک
» دارای کلید مخصوص برای تنظیم میزان رطوبت تولیدی
» عدم تولید صدا و لرزش در حین کارکرد
قیمت : 2,200,000 تومان

چرا توجه به دما و رطوبت اتاق کودک مهم است ؟

کودکان نسبت به بزرگسالان بدن ضعیف تری دارند و در معرض انواع بیماری ها هستند بنا بر این محل زندگی آنها باید متفاوت از افراد بزرگسال باشد.

تغییرات شدید دمایی و نامناسب بودن میزان رطوبت اتاق آنها به طور جدی می تواند سلامت کودکان و نوزادان را تحت تاثیر قرار دارد.

همانطور که  وسایل تمیز و پاکیزه را در اختیار کودک خود قرار می دهید و یا او را از افراد غریبه و یا حیوانات خانگی به دور نگه می‌دارید، باید به مناسب بودن دما و رطوبت اتاق او نیز توجه ویژه داشته باشید.

جهت بهره‌مندی نوزاد شما از هوای تازه و جلوگیری از ورود گرد و غبار و ذرات معلق به ریه های او، توصیه می کنیم یک عدد دستگاه تصفیه هوا را در اتاق او قرار دهید، همچنین در استفاده از اسباب بازی ها و وسایل در دسترس کودک نهایت دقت را به خرج دهید چرا که احتمال مسمومیت و بیماری کودک در اثر استفاده از وسایل غیر بهداشتی وجود دارد.

هیتر برقی کم مصرف خانگی 1500 وات اندیشه سبز
هیتر برقی کم مصرف خانگی 1500 وات اندیشه سبز
» دارای راندمان بالا در گرمایش محیط های کوچک
» عدم نیاز به دودکش و تولید گرمای پاک در اتاق کودک
» دارای دوام بالا و مصرف برق پایین
قیمت : 2,900,000 تومان

عوارض رطوبت کم یا زیاد در اتاق کودک

مطالعات دانشمندان نشان داده که نامناسب بودن رطوبت می تواند منجر به مختل شدن خواب کودک شود، چرا که کم بودن رطوبت محیط سبب خشکی هوا می شود و این عارضه موجب خشک شدن مجاری تنفسی کودک شده و گرفتگی بینی و سینوس ها را در پی دارد و به دنبال این مشکل کودک قادر به تنفس صحیح نبوده و او را از خواب راحت دور خواهد کرد.

عوارض رطوبت کم یا زیاد در اتاق کودک - اندیشه سبز

از دیگر مشکلات خشکی هوا می توان به ایجاد ترک های پوستی و خارش در پوست کودک اشاره کرد که در صورت عدم توجه موجب زخم نیز خواهد شد که ناراحتی و گریه کودک را به دنبال خواهد داشت.

از طرف دیگر بالا بودن رطوبت اتاق کودک نیز، شرایط را برای رشد قارچ ها و کپک ها مهیا خواهد کرد و احتمال زخم و حساس شدن نواحی از پوست کودک وجود خواهد داشت که از جمله این نواحی می توان به زیر گلو، زیر بغل، کشاله ران و غیره اشاره کرد. 

از جمله مشکلات ناشی از زیاد یا کم بودن دمای محیط میتوان به سرماخوردگی کودک، گرمازدگی، ایجاد استرس دمایی، برهم زدن خواب و… اشاره کرد.

چگونه دما و رطوبت اتاق نوزاد را تنظیم کنیم؟

طبیعتاً سنجش مداوم و پیوسته دما و رطوبت اتاق توسط والدین، کاری وقت گیر و خارج از حوصله می باشد. اما برای این که بهترین شرایط دما و رطوبتی را برای کودک فراهم آورید و از بروز عوارض فوق جلوگیری کنید، بهتر است از دماسنج ها و رطوبت سنج های هوشمند استفاده شود که به سیستم های گرمایشی و رطوبتی متصل شده و در صورت افزایش یا کاهش بیش از حدی دما و رطوبت نسبت به تامین حرارت و رطوبت اقدام شود.

طبیعتاً در فصل زمستان که هوا سرد است به راحتی با استفاده از یک بخاری گازی می توان دمای اتاق کودک را افزایش داد اما برای هوشمند شدن پروسه تولید حرارت می توان از بخاریهای برقی یا گازی ترموستات دار استفاده کرد که در صورت کاهش دما به صورت خودکار روشن شده و در صورت مناسب شدن دما نیز به صورت خودکار خاموش می شود، در این صورت می‌توان دمای اتاق کودک را تحت کنترل درآورد.

چگونه دما و رطوبت اتاق نوزاد را تنظیم کنیم؟ - اندیشه سبز

اما در فصل های تابستان که هوا بسیار گرم است و دما از ۲۲ درجه بالاتر می رود، بایستی سیستم های خنک کننده مانند کولر گازی یا کولر آبی استفاده کرد، در صورت استفاده از این سیستم ها بهتر است که کودک را در معرض مستقیم وزش باد قرار ندهید.

اگر در فصل زمستان قرار دارید و یا در مناطق جغرافیایی خشک به سر می برید، به احتمال زیاد شاهد کاهش رطوبت محیط خواهد بود، جهت آگاهی از میزان رطوبت محیط می توانید از رطوبت سنج های دیجیتالی یا عقربه ای استفاده کنید.

همانطور که گفته شد رطوبت مناسب برای اتاق نوزاد و کودک بین ۳۰ الی ۶۰ درصد می باشد، در صورت کم بودن رطوبت می توانید از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید.

بهترین گزینه برای تامین رطوبت اتاق کودک استفاده از رطوبت سازهای التراسونیک می باشد که بخاری کاملا مطبوع و خنک تولید می کند، چنین بخوری نه تنها سبب افزایش دمای محیط نمی شود بلکه به تعادل دمایی اتاق نیز کمک می کند.

رطوبت سازهای التراسونیک در انواع خانگی و صنعتی وجود دارد که توصیه ما به استفاده از رطوبت سازهای خانگی میباشد.

اندیشه سبز تولید کننده انواع رطوبت ساز های خانگی و صنعتی می باشد که محصولات خود را با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش روانه بازار می‌کند، جهت اطلاع از قیمت و نحوه ارسال محصولات با کارشناسان فروش اندیشه سبز تماس حاصل فرمایید.

بهترین گزینه برای تامین رطوبت اتاق کودک - اندیشه سبز

اما زمانی که رطوبت اتاق بیشتر از مقدار تعیین شده می شود لازم است که با استفاده از تجهیزات تهویه و رطوبت گیر مانند فن تهویه و یا دستگاه های رطوبت گیر، اقدام به خارج سازی رطوبت مازاد نمود.

دقت کنید که در برخی مواقع رطوبت هوا به خودی خود بالا نبوده و یک سری عوامل داخلی سبب افزایش رطوبت اتاق کودک می شود مانند روشن بودن طولانی مدت دستگاه های رطوبت ساز، وجود گل و گیاه زیاد و… که در این صورت لازم است ابتدا عوامل به وجود آورنده رطوبت بالا را از بین ببرید.

چه زمانی برای کاهش دما و رطوبت می توان پنجره ها را باز کرد؟

طبیعتاً در صورت بالا بودن دما و رطوبت اتاق کودک، اولین اقدامی که به ذهنتان خواهد رسید باز گذاشتن پنجره ها می باشد. اما باید به این نکته دقت کنید که در صورت بالا بودن دما و رطوبت محیط بیرون و یا سرد بودن بیش از هوا، باز گذاشتن پنجره ها کاری عاقلانه نخواهد بود و به بدتر شدن وضعیت کودک خواهد انجامید. 

بنابراین تنها زمانی می توانید پنجره ها را باز کنید که محیط بیرون از دما و رطوبت متعادلی برخوردار است و مطمئن هستید که با باز گذاشتن پنجره ها مشکلی برای کودک رخ نخواهد داد.

اما در صورت نامساعد بودن هوای بیرون، لازم است که از تجهیزات خنک کننده و رطوبت گیر و یا بخاری و رطوبت ساز جهت متعادل سازی دما و رطوبت اتاق نوزاد استفاده کنید.

از دماسنج و رطوبت سنج های هوشمند استفاده کنید

بدیهی است اگر از دستگاه‌های تولید حرارت و رطوبت استفاده کنید، به مرور زمان شاهد افزایش بیش از حد دما و رطوبت اتاق خواهید بود، بنابراین لازم است که پیوسته دما و رطوبت اتاق را کنترل کنید تا از افزایش بیش از حدی آن جلوگیری شود.

 

از دماسنج و رطوبت سنج های هوشمند استفاده کنید - اندیشه سبز

اما در صورت استفاده از دماسنج ها و رطوبت سنج های هوشمند و متصل نمودن آنها به سیستم های تولید حرارت و رطوبت و به عبارتی با هوشمند سازی اتاق کودک، با کمترین دغدغه و نگرانی قادر به کنترل دما و رطوبت اتاق فرزندتان خواهید بود.

از لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید

زمانی که رطوبت اتاق کاهش پیدا کند و یا از کولر گازی جهت خنک سازی اتاق او استفاده کنید، طبیعتاً به مرور زمان بدن کودک خشک خواهد شد و در معرض ترک های پوستی و یا زخم قرار خواهد گرفت، برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که بدن او را با استفاده از لوسیون های مرطوب کننده مناسب ، نرم و لطیف کنید. 

سخن پایانی

در این نوشته به نحوه کنترل دما و رطوبت اتاق کودک پرداخته شد و راهکارهایی نیز برای کاهش و افزایش میزان حرارت و رطوبت اتاق ارائه شد که به خواب راحت و سلامت فرزند شما کمک خواهد کرد. 

استفاده از دماسنج و رطوبت سنج، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، رطوبت ساز یا رطوبت گیر، فن تهویه و… راهکارهای هستند که به کنترل دما و رطوبت اتاق نوزاد کمک خواهد کرد. در نهایت اگر سوال یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق دیدگاه‌های همین نوشته با ما در میان بگذارید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.