مقالات گلخانه

نحوه عایق بندی صحیح گلخانه برای کاهش مصرف سوخت

آموزش روش های عایق بندی انواع گلخانه ها - اندیشه سبز

آموزش روش های عایق بندی انواع گلخانه ها

استفاده از گلخانه برای کشت محصولات کشاورزی و حتی گل ها و گیاهان زینتی در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی مرسوم بوده و به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی در بسیاری از مناطق شمالی، گلخانه به عنوان یک راهکار نوین و به صرفه برای کشت انواع محصولات کشاورزی استوایی و گرمسیری شناخته شده است. 

اگر علاقه مند به راه اندازی گلخانه هستید، در نوشته ای جداگانه از وب سایت اندیشه سبز به این موضوع پرداخته شده است که در مقاله آموزش راه اندازی گلخانه می توانید آموزش های لازم در این مورد را به دست آورید. 

یکی از مواردی در راه اندازی گلخانه باید مدنظر قرار دهید عایق بندی صحیح آن است، همانطور که میدانید هدف از تاسیس گلخانه کنترل دما و رطوبت در آن محیط است و باید به گونه ای ساخته شود که حداکثر میزان دما و رطوبت را در خود حفظ کرده و از هدر وقت آن جلوگیری کند. در این صورت با هزینه سوخت پایین می توان گلخانه را گرم کرد و انواع محصولات را با کمترین هزینه پرورش داد. 

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» تولید رطوبت مه مانند و سبک در گلخانه
» امکان اتصال به کنترلر رطوبت
» قابل اتصال به برق 220 ولت شهری و دارای مصرف برق پایین
قیمت : 6,200,000 تومان

چگونه می توان گلخانه را عایق بندی کرد؟

شاید در نگاه اول ، عایق بندی گلخانه کاملا ساده به نظر بیاید، اما خود این پروسه شامل فوت و فن ها و تکنیک هایی است که در این نوشته قصد آموزش آنها را داریم. همانطور که گفته شد، اگر عایق بندی گلخانه به خوبی و با دقت انجام شود، تاثیر زیادی در کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه ها خواهد داشت و نتیجه آن افزایش میزان سود گلخانه دار خواهد بود. 

انواع روش ها عایق بندی گلخانه در ادامه توضیح داده خواهند شد :

از پلی کربنات دوجداره استفاده کنید

شاید هنگام احداث گلخانه ، برای صرفه جویی در هزینه های اولیه به جای استفاده از ورق های پلی کربنات از نایلون های ضد اشعه ماورا بنفش استفاده کرده اید، اما لازم است بدانید که نایلون ها عایق حرارتی خوبی نیستند و گرمای زیادی را به محیط انتقال خواهند داد، اما ورق های دو جداره پلی کربنات تا حد زیادی از تبادل دما پیشگیری خواهد کرد. 

از پلی کربنات دوجداره استفاده کنید - اندیشه سبز

البته برخی از گلخانه داران از شیشه های دو جداره استفاده می کنند، شیشه ها قیمت بسیار بالاتری دارند و برای گلخانه های صنعتی و بزرگ کاربرد ندارد، اگر می خواهید یک گلخانه کوچک در حیاط خانه خود راه اندازی کنید، استفاده از شیشه مناسب خواهد بود. در مقاله آموزش ساخت گلخانه کوچک خانگی آموزش های مفیدی وجود دارد.

شیارها را به خوبی ببندید

محل اتصال صفحات را به خوبی با استفاده از چسب آب بندی و یا عایق بندی پوشش دهید و تمامی درزها و سوراخ ها را بپوشانید تا تحت هیچ شرایطی امکان ورود و خروج هوا وجود نداشته باشد. 

دریچه ها را ببندید

اگر در سقف گلخانه شما دریچه های تهویه وجود دارد، آنها را ببندید و با یک لایه نایلون ضخیم، محل مورد نظر را عایق بندی کنید. 

از دیوارهای ضخیم استفاده کنید

اگر گلخانه شما دیوار دارد، به جای استفاده از صفحات فلزی، از دیوارهای سفالی استفاده کنید، سفال به خوبی هوا را در خود حبس می کند به دلیل دوجداره بودن، تا حد زیادی از تبادل دما با محیط بیرون جلوگیری خواهد کرد. سیمان کاری دیوار از قسمت داخلی به عایق بندی نیز کمک خواهد کرد. 

از فن تهویه دمپردار استفاده کنید

از فن تهویه دمپردار استفاده کنید - اندیشه سبز

اصولا تهویه هوا در فصل های سرد سال باید به حداقل برسد تا از خروج بی رویه حرارت و رطوبت جلوگیری شود، اما اگر مجبور به تهویه هوا شدید، بهتر است از فن های تهویه دمپردار استفاده کنید. دریچه این فن ها زمانی باز خواهد شد که شروع به کار کنند، دریچه ها در مواقع خاموشی فن بسته شده و مانع از تبادل هوا خواهد شد. به عنوان نمونه می توان به فن دمپر دار 100 در 100 اندیشه سبز اشاره کرد که برای استفاده در گلخانه کاربرد دارد و از یکسال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش بهره مند است. 

هواکش 100×100
هواکش 100×100
» امکان تنظیم و تبادل هوای داخل و بیرون گلخانه
» بهره گیری از موتوری با برندهای مطرح و شناخته شده
» دارای قدرت هوادهی بسیار بالا
قیمت : 15,900,000 تومان

از هیتر هوای گرم استفاده کنید

به جای ورود هوای سرد به داخل گلخانه ، می توانید هوای گرم را وارد آن کنید. این کار هم به تهویه هوا کمک خواهد کرد و هم موجب گرمایش محیط گلخانه خواهد شد. کافیست از هیترهای مخصوص گلخانه استفاده کنید. برای این کار بایستی هیتر را در بیرون از گلخانه قرار دهید و لوله های انتقال گرما را وارد گلخانه کنید، در این صورت هوای سرد و تمیز وارد هیتر شده و پس از گرم شدن وارد گلخانه خواهد شد که هم به گرمایش سالن و هم به تهویه آن کمک خواهد کرد. 

برای مشاهده انواع این بخاری های تولید کننده هوای گرم می توانید به صفحه هیتر مخصوص گلخانه مراجعه کنید که ساخته کارخانه اندیشه سبز هستند و از 2 سال گارانتی معتبر کارخانه و 10 سال خدمات پس از فروش بهره مند هستند. 

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» مناسب برای گلخانه و دارای قدرت گرمایشی بالا
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر حرارت و رطوبت
» مجهز به دودکش خروجی دود و گاز
قیمت : 30,500,000 تومان

از نایلون های حبابدار بهره ببرید

یکی دیگر از روش های به صرفه و ساده برای جلوگیری از هدررفت گرما، استفاده از نایلون های حبابدار است. کافیست تمامی قسمت های داخلی گلخانه را با نایلون حبابدار بپوشانید، در این صورت یک پوشش سه لایه ای خواهید داشت که هم نور کافی را از خود عبور می دهد و هم تا حد زیادی مانع از تبادل دما می شود. 

در ورودی را عایق بندی کنید

یکی از راه هایی که بیشترین مقدار گرما را به بیرون انتقال خواهد داد؛ در ورودی است، شاید نصب یک نایلون نازک بر روی در ورودی در فصل تابستان کفایت خواهد کرد، اما برای فصل زمستان باید حتما از درب دو جداره استفاده کنید و یا از پلی کربنات های دو جداره جهت ساخت چارچوب درب استفاده کنید و بر روی آن یک لایه نایلون حباب دار بکشید. 

به فونداسیون گلخانه توجه کنید 

اگر محصولات کشاورزی خود را به صورت آبکشت یا هیدروپونیک رشد می دهید، طبیعتا نیازی به استفاده از خاک بستر نخواهید داشت و هیچ سرمایی نیز از طرف زمین ، ریشه گیاهان را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. پیشنهاد می کنیم مقاله گلخانه هیدروپونیک را بخوانید.

به فونداسیون گلخانه توجه کنید - اندیشه سبز

اما اگر از زمین گلخانه برای کشت محصولات استفاده می کنید، طبیعتا 15 درصد از گرمای گلخانه از طریق زمین تلف خواهد شد. برای جلوگیری از این پرت گرمایی حتما در کف زمین شن و ماسه و سنگ ریزه قرار دهید و به عبارتی خاک مورد کشت را زهکشی کنید، استفاده از سیمان و بتن در زیر خاک میزان پرت گرمایی را افزایش خواهد داد.  

از یونولیت یا همان استایروفوم استفاده کنید

این ماده پلیمری عایق بسیار خوبی است، می توانید تا ارتفاع یک متر از دیواره بیرونی گلخانه را با استایروفوم عایق بندی کنید.  هرچه ضخامت یونولیت بیشتر باشد، گرمای بیشتری را حفظ خواهد کرد، اما ضخامت 5 سانتی متر ایده آل تر است. 

از فویل عایق حرارتی استفاده کنید

کافیست که قسمت شمالی گلخانه خود را با این عایق بازتابنده بپوشانید تا قسم اعظمی از نور دریافتی را به داخل گلخانه بازتاب کنید، این کار به افزایش حرارت داخلی گلخانه کمک خواهد کرد. گرمای محبوس شده در داخل گلخانه برای مدت طولانی باقی خواهد ماند و نیازی به روشن کردن بخاری نخواهد بود.

روش هایی برای گرم کردن گلخانه در شب

اگر گلخانه خود را در یک منطقه آفتاب گیر و بدون عوامل سایه انداز مانند درخت و ساختمان بنا کرده باشید، سهم زیادی از نور خورشید را در طول روز دریافت کرده و به گرمایش گلخانه منجر خواهد شد. 

گرمای محبوس شده در گلخانه تا ساعت ها پس از غروب خورشید باقی خواهد ماند، اما برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات در شب ، لازم است که از تجهیزات گرمایشی گلخانه ای استفاده کنید که موارد زیر متداول هستند :

1- هیتر هوای گرم که با گازوئیل یا گاز می کند و برای گلخانه های متوسط و بزرگ مناسب است.

2- جت هیتر برقی که با برق شهری ، برق ژنراتور یا سلول های خورشیدی کار می کند و برای گلخانه های کوچک تا متوسط مناسب است. 

3- بخاری تابشی که با برق یا گاز کار می کند و برای گلخانه های کوچک تا متوسط مناسب است.

4- سیستم گرمایش از کف که از طریق لوله کشی از کف زمین ، سبب گرم شدن یکنواخت کل گلخانه می شود و برای گلخانه های متوسط و بزرگ کاربرد دارد. در مقاله گرمایش از کف گلخانه کاملا به این موضوع پرداخته شده است. 

5- بخاری هیزمی در صورتی که به گاز یا گازوئیل و برق دسترسی نداشته باشید. 

سخن آخر 

در صورتی که از روش های فوق برای عایق بندی و کنترل ورود و خروج هوا در گلخانه خود بهره ببرید، ضمن اینکه با کمترین هزینه سوخت یا برق به گرمایش گلخانه خواهید پرداخت، محصولات بهتر و بیشتری نیز به واسطه جلوگیری از سرما زدگی آنها برداشت خواهید کرد و این دو مورد به افزایش درآمد شما در زمینه کشت محصولات گلخانه ای به خصوص در خارج از فصل کمک خواهد کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.