مقالات لبنیاتی

طرز تهیه کره صنعتی

کره صنعتی چطور تهیه میشود؟ - اندیشه سبز

نحوه طرز تهیه کره صنعتی

کره یکی از انواع محصولات لبنی محبوب است که در وعده های صبحانه مصرف شده و به همراه برخی غذا ها استفاده می شود. برخی افراد برای مصارف شخصی خود کره را به صورت محدود در خانه با استفاده از مشک تولید می نمایند و برخی دیگر ترجیح می دهند که آن را از فروشگاه ها و لبنیاتی ها خریداری کنند. به طور کلی محصولات مختلف لبنیاتی مانند کره، دوغ، خامه، شیر و … نرخ فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. برخی افراد در مکان های محدود اقدام به تولید کره به شکل صنعتی می نمایند که علاوه بر مصارف خانگی، فرد می تواند آن را در بازار، لبنیاتی ها و فروشگاه ها عرضه کند. همین فعالیت می تواند یک منبع درآمد با سود دهی بالا باشد. در این مقاله از بلاگ اندیشه سبز طرز تهیه کره صنعتی را بیان نموده ایم.

کره گیر 100 لیتری استیل
کره گیر 100 لیتری استیل
» دارای قابلیت تولید کره در ظرفیت بالا
» برخورداری از بدنه و مخزن از جنس استیل کاملا بهداشتی
» بهره گیری از همزن ضد زنگ با کارکرد اتوماتیک
قیمت : 2,860,000 تومان

کره صنعتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

کره تولید شده باید از نظر رنگ، سفید مایل به زرد باشد و همچنین بر روی آن نباید هیچ گونه لکه یا خالی ایجاد شود. یکنواخت بودن حالت کره و دانه ای نبودن آن نیز در تعیین کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

هنگامی که کره را قطعه قطعه می کنید، نباید در هر یک از برش ها ذرات آب و یا حباب هوا مشاهده شود. علاوه بر موارد ذکر شده طعم کره باید کاملاً طبیعی باشد به طوری که هیچ اثری از بوی بد، ترشیدگی و یا حالت تندی در آن حس نشود.

کره صنعتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد

توجه کنید که کره متشکل از اسید های چربی با زنجیره های کوتاه، متوسط و بلند بوده که هر یک از نظر مدت زمان و سخت بون هضم با یکدیگر متفاوت می باشند. البته عوامل اصلی که در تعیین نوع اسید های چرب کره دخیل می باشند عبارت اند از سن حیوان، سن شیردهی آن، رژیم غذایی و مهم تر از همه فصل.

اگر برای تغذیه گله از علوفه های تازه و سبز بهره گیری شود، میزان اسید چرب از نوع غیر اشباع در کره بالا می رود. این درحالیست که در صورت تغذیه گله از علوفه خشک، اسید چرب از نوع اشباع در کره فزایش پیدا می کند و بدین ترتیب نقطه ذوب چربی جامد نیز بالا می رود.

مراحل تولید کره صنعتی در کارخانه به چه صورت است؟

در کارخانه خط تولید کره صنعتی از خامه پاستوریزه برای کره گیری استفاده میشود. در ابتدا شیر دریافتی را حرارت اولیه میدهند. سپس با سپراتور، خامه شیر را جدا میکنند. سپس خامه را پاستوریزه میکنند و در صورت لزوم عملیات بوگیری تحت خلاء انجام میگیرد. مرحله بعدی کره زنی و جداسازی دوغ می باشد. سپس فرایند نمک زنی و مالش دهی بر روی کره انجام میگیرد. در نهایت کره به دست آمده بسته بندی میشود.

کره گیر کارگاهی | کره گیر برقی 200 کیلویی
کره گیر کارگاهی | کره گیر برقی 200 کیلویی
» بهترین کره گیر برای استفاده در کارگاه های لبنیاتی
» بهره گیری از موتور قدرتمند مخصوص برای همزنی کامل مواد
» برخورداری از شیر تخلیه ی کلاچی از جنس استیل
قیمت : 29,000,000 تومان

نحوه تولید کره صنعتی

تولید کره صنعتی در دو حالت مداوم و غیر مداوم انجام می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

برای کره گیری به شیوه مداوم باید از دستگاه کره گیر بهره گیری شود و این در حالیست که در روش غیر مداوم گردونه کره زنی را مورد استفاده قرار می دهند. در حالت کلی تولید کره وابسته به تکان دادن و چرخاندن محتوای اولیه است.

فرایند کره گیری در مدت زمان حدوداً 45 دقیقه انجام می شود و شما می توانید به راحتی با مشاهده کردن محتویات داخل مخزن از تولید شدن کره اطمینان حاصل کنید.

اگر به هنگام کره گیری و کارکرد دستگاه به داخل مخزن نگاه کنید خواهید دید که ماست و یا خامه ای که برای کره گیری مد نظر گرفته اید در حال چرخش بوده و یک حالت شیری مانند به خود گرفته است.

در دقایق آخر مشاهده خواهید کرد که دانه های چربی بالا آمده اند و کره در حال تشکیل شدن هست و این شما هستید که در صورت صلاحدید باید دستگاه را خاموش کنید. در این حالت کره را که بالا آمده باید خارج نمایید و همچنین دوغ باقی مانده در مخزن را نیز به یک ظرف مناسب منتقل کنید.

نحوه تولید کره صنعتی 

بعد از این که کره به دست آمد، آن را شست و شو دهید و نمک بزنید تا برای مالش دادن آماده شود. در این حالت دانه های کره به هم میپیوندند و آب به صورت یکنواخت در بستر چربی انتشار می یابد.

برای مالش دادن تنها کافی است که کره را داخل مخزن قرار دهید و گردونه را در دور آهسته به کار بیندازید. در این حالت توده کره چندین بار به دیواره ها برخورد کرده و بدین ترتیب مالش داده می شود.

تولید کره با روش مداوم

برای تولید کره صنعتی به روش مداوم، ابتدا خامه را به داخل استوانه کره زنی بریزید. در این استوانه یک همزن تعبیه شده که به موتور دستگاه متصل است و کاربر می تواند با توجه نیاز آن را تنظیم کند. بعد از اتمام کره گیری در این استوانه، دانه های کره به همراه دوغ وارد فرایند تفکیک می شوند. بعد از به دست آمدن دانه های کره در قسمت مالش این دانه ها توسط دوغ مورد شست و شو قرار می گیرد. برای جداسازی کره و دوغ در دوره مالش از یک ابزار پیچ مانند بهره گیری می شود. بعد از تمام این فرایند، کره از از یک صفحه ای که دارای حفره است عبور می کند و به عبارت دیگر فشرده می شود.

در این مرحله کره خشک شده و مابقی دوغ موجود در آن خارج می گردد تا کره برای دوره دوم مالش آماده شود.

شایان ذکر است که بخش دوم مالش در یک شرایط خلا صورت می گیرد تا هوای کره گرفته شود.

در آخر کره خارج شده از دستگاه به صورت یک نوار مداوم می باشد. حال می توان آن را برای فروش بسته بندی کرد.

برای تولید کره صنعتی چند نکته را به خاطر بسپارید:

  • خامه ای که برای تولید کره در نظر می گیرید باید حتماً پاستوریزه باشد.
  • به هنگام حمل و جا به جایی باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا امکان آلودگی به صفر برسد.

کره صنعتی باید چگونه بسته بندی شود؟

همانگونه که می دانید محصولات لبنیاتی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و به راحتی تحت تاثیر آلودگی فاسد می شوند. از این رو باید برای بسته بندی حتماً از موادی بهره گیری کنید که در برابر چربی، آب، نور، بو و رطوبت نفوذ ناپذیر باشد.

شرایط نگهداری کره

کره تولید شده را در باید در یک جای خنک قرار دهید و از گزند نور خورشید نیز به دور باشد. یکی از مهم ترین مواردی که در نگهداری کره باید مد نظر گرفته شود دما است؛ به طوری که جهت نگهداری کره به مدت طولانی حتماً باید آن را در دمایی منفی 17 درجه قرار دهید. اگر کره را در یخچال که دمایی در حدود مثبت 3 درجه دارد قرار دهید، می بایست در مدت 1هفته آن را مصرف کنید.

از قرار دادن کره در نزدیکی انواع مواد بودار مانند سرکه، ترشی و یا حتی غذا خودداری کنید.

چه کسانی نباید کره مصرف کنند؟

کره باید حتماً به صورت پاستوریزه استفاده شود از این رو از مصرف کره فله ای جداً خودداری کنید. از این نوع کره تنها در آشپزی می توان استفاده نمود.

مصرف کره با توجه به چربی بالایی که دارد برای افرادی که جنب و جوش زیادی دارند و یا در اقلیم های سرد زندگی می کنند، بسیار مفید است.

اگر کره مدتی در مقابل هوا قرار بگیرد حالت تندی در آن ایجاد می شود که به دلیل ظهور نوعی اسید سمی است.

جمع بندی

در این مقاله روش تهیه کره صنعتی را توضیح دادیم. کره صنعتی بیشتر از خامه شیر به دست می آید و به همین دلیل در این روش میتوان کره بیشتری به دست آورد. ولی اگر قصد تولید کره صنعتی از ماست را داشته باشید، کافی است که یک مشک برقی صنعتی خرید کنید، کره گیر 1000 لیتری لبنیاتی یا کره گیر 2000 لیتری دامداری گنجایش بسیار بالایی دارند و برای تولید کره در حجم بالا مناسب می باشند. کره ماست و دوغ فرایند تولید راحت تری دارد و قیمت آن نیز بیشتر از کره خامه ای است.

2 دیدگاه در “طرز تهیه کره صنعتی

  1. میثم ولی خانی گفت:

    سلام خسته نباشید من میخواستم به خواست خدا از شما کمک بگیرم یادم بدین فوت و. فنشو ببینم میتونم خودم اگه یک دستگاه کره زنی تهیه کنم کدام راه حل اسان هست برا شروع راهنمای کنید ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام میثم
      در مورد ساخت دستگاه یا نحوه کره گیری؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.