مقالات گلخانه

نحوه راه اندازی گلخانه لیموترش همراه با هزینه ها و درآمد

تاسیس گلخانه لیموترش همراه با هزینه ها و تجهیزات لازم - اندیشه سبز

تاسیس گلخانه  لیموترش همراه با هزینه ها و تجهیزات لازم

لیموترش، میوه ای از خانواده مرکبات است، که ذاتاً جزو محصولات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری محسوب می گردد. درخت لیموترش، می تواند تا ارتفاع 4 الی 6 متر رشد کند. این درخت دارای شاخه های بلند و گاهی خاردار است. برگ های درخت لیموترش، سبز رنگ، پهن، بیضی مانند و مات هستند. ریشه این درخت قوی، دارای انشعاب زیاد و رنگ آن سفید مایل به زرد می باشد و گل های آن نیز، دارای عطر بسیار دلپذیری هستند. درخت لیموترش، از جمله درختان پرمحصول می باشد و اگر در شرایط مساعدی پرورش داده شود، سالیان سال، بار خواهد داد.

در ایران معمولاً پرورش لیموترش، در باغات مناطق جنوب کشور و برخی مناطق شمالی، انجام می پذیرد. مهم ترین قطب های تولید کننده لیموترش در کشورمان، استان های فارس، هرمزگان، مازندران و کرمان می باشند. در سال های اخیر، پرورش گلخانه ای درخت لیموترش، بسیار مورد توجه بوده و بدین منظور، تسهیلات متعددی نیز در اختیار گلخانه داران قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین دلایل این موضوع، تغییرات اقلیمی در بخش های مختلف کشور و خسارات ناشی از آن می باشد. از آن جمله می توان به سرما و یخبندان پاییز 95 در مازندران اشاره نمود که در نتیجه آن، باغداران درخت لیموترش، متحمل زیان های مالی سنگین گردیدند. این در حالی است که گلخانه ها، امکان پرورش واریته های مختلف این محصول را در ناحیه ای کنترل شده، فارغ از شرایط جوی و در تمام طول سال، فراهم می سازند.

در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز ، تمام آنچه را که لازم است کارآفرینان محترم، در ارتباط با پرورش گلخانه ای درخت لیموترش، شامل تمام مراحل کاشت تا برداشت، تجهیزات و امکانات ضروری، میزان سرمایه مورد نیاز و درآمد حاصل از پرورش این محصول بدانند، بطور کامل، آموزش خواهیم داد.

مروری بر خواص لیموترش

لیموترش یکی از پرخاصیت ترین مرکبات است که از آن با نام طلای سبز نیز، یاد می شود. این میوه شفابخش، سرشار از انواع ویتامین ها و املاح معدنی همچون ویتامین C، کلسیم، منیزیم و … می باشد. از جمله خواص لیموترش، می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت ها، جوان سازی پوست، کمک به آرامش اعصاب، دفع خستگی مفرط، تنش و اضطراب، سرگیجه، افزایش قدرت تمرکز، درمان دردهای رماتیسم و … اشاره نمود. لیموترش علاوه بر ارزش غذایی بالا و خواص متعدد آن برای سلامتی، در تهیه انواع فرآورده های غذایی و اسانس های خوراکی، دارویی، آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

مزایای کشت گلخانه ای درخت لیموترش

امکان تولید محصول به صورت خارج از فصل

پروش درختان در سیستم و محیط حفاظت شده در مقابل آفات، بیماریها، شرایط جوی (بارش های سنگین، بادهای شدید و …)

نظارت بهتر بر شرایط رشد و نمو محصول، همچون دما، رطوبت، نور، تهویه مطبوع و …

ارتقای کیفیت محصول

نیاز به مصرف آب کمتر، به دلیل ممانعت از تبخیر رطوبت درختان و خاک (ناشی از فضای بسته گلخانه)

میزان تولید و باردهی و در نتیجه سوددهی بالا، بویژه از سومین سال کاشت

ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و بویژه افراد تحصیلکرده در رشته های کشاورزی

معایب کشت گلخانه ای درخت لیموترش

نیاز به سرمایه اولیه بالا برای خرید تجهیزات، مواد اولیه و … . البته از آنجائیکه لیموترش، درختی بسیار پربازده بوده و در تمام فصل های سال، تقاضا برای میوه آن وجود دارد، لذا پس از چند دوره برداشت و فروش محصولات، این هزینه ها جبران خواهد شد.

گونه های رایج پرورشی لیموترش

از جمله شناخته شده ترین ارقام لیموترش، می توان به لیمو شیرازی، لیمو مصری، لیسبون یا لیمو سنگی، ورنا لمون، لیمو پرشین، لیمو کویری، کی لایم، لیمو عمانی، پولیمو، لیموی مونوچلو، خارگل و … اشاره نمود. لیمو ایرانی یا پرشین لایم، لیمو شیرازی و لیمو لیسبون، از جمله متداول ترین گونه های زیر سطح کشت، در ایران محسوب می گردند. لیمو شیرازی، پرآب ترین و پوست نازک ترین گونه است که پوست آن نیز تلخ نمی باشد و به دلیل این ویژگیها مناسب ترین رقم لیمو، برای آبگیری می باشد. از هر یک و نیم کیلو لیمو شیرازی، یک لیتر آبلیموی تازه به دست می آید.

گونه های رایج پرورشی لیموترش - اندیشه سبز

برای پرورش درخت لیموترش در گلخانه، بهتر است گونه هایی را انتخاب نمایید که علاوه بر تولید محصولات باکیفیت، به دلیل ارتفاع کمتر، برای پرورش در فضای بسته گلخانه مناسب ترند. بعنوان مثال، درخت لیموترش لیسبون حداکثر تا ارتفاع 3.5 الی 4 متر رشد نموده و در عین حال میوه هایی آبدار و بسیار خوش طعم تولید می کند.

تخمین میزان سرمایه لازم جهت احداث گلخانه پرورش لیموترش

یکی از مهم ترین کلیدهای موفقیت در زمینه احداث گلخانه، تخمین و بررسی تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز، انجام تحقیقات لازم، مشورت با مهندسین و کارشناسان متخصص و افراد مجرب در زمینه کشت گلخانه ای و در نهایت برآورد میزان سرمایه لازم برای شروع و ادامه کار است. پس از کسب اطلاعات کامل در این زمینه، شما باید با در نظر گرفتن سطح بودجه خود، اقدام به افتتاح گلخانه در یک مقیاس مناسب نمایید. در ادامه، تمامی مواردی که باید قبل از تأسیس گلخانه مد نظر بگیرید شرح خواهیم داد.

یک. هزینه های مربوط به خرید زمین، ساخت سازه اصلی گلخانه و ساختمان های فرعی

دو. سرمایه لازم برای خرید تجهیزات ضروری، شامل سیستم های سرمایشی و حرارتی، رطوبت ساز، تهویه مطبوع و … ، همچنین ادوات باغبانی، ماشین آلات سورتینگ و سایر تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی

سه. خرید مواد اولیه، کمکی و بسته بندی شامل نهال، مواد بستر، انواع سموم و کودهای موردنیاز، کارتن های بسته بندی و …

چهار. هزینه های مربوط به تأمین آب، سوخت، برق و ارتباطات (اگر به آب و برق ارزان کشاورزی دسترسی داشته باشید، این هزینه ها برای شما کمتر خواهد بود)

پنج. استخدام نیروهای کاری مورد نیاز (می توانید بخش عمده ای از کار را خود عهده دار شده و در مراحل بعدی پس از کسب درآمد کافی، نیروهای بیشتری را استخدام کنید)

شش. حمل و نقل

هفت. خرید تجهیزات رفاهی و اداری (اختیاری)

هشت. دریافت پروانه گلخانه (اختیاری)

نه. هزینه های استهلاک و تعمیر (پس از چندین سال بهره برداری از سالن گلخانه و استفاده از تجهیزات و تأسیسات، ممکن است به آن نیاز داشته باشید)

ده. هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی

یازده. سرمایه در گردش مورد نیاز

انواع سازه مناسب برای راه اندازی گلخانه پرورش لیموترش

سازه گلخانه که متشکل از اسکلت اصلی و بخش پوششی می باشد، بر حسب ابعاد، مواد و مصالح بکار رفته در ساخت آن، طول عمر مفید و مقاومت در برابر عوامل استهلاکی، طرح و نمای بیرونی و برخی معیارهای دیگر، به انواع مختلفی دسته بندی می شود. از جمله متداول ترین سازه های گلخانه ای، می توان به سازه ایرانی، شیشه ای، تونلی و اسپانیایی اشاره نمود.

اسکلت سازه گلخانه، در حالت کلی از موادی همچون چوب، فلز (آهن، آلومینیوم و …)، لوله های pvc و برخی متریال های دیگر، ساخته می شود. برای ساخت پوشش سازه هم، موادی مانند پلاستیک uv، فایبرگلاس، شیشه اکریلیک، پلی استر، پلی اتیلن، پلی کربنات و … بکار می رود.

انواع سازه مناسب برای راه اندازی گلخانه پرورش لیموترش - اندیشه سبز

انتخاب سازه مناسب برای گلخانه، باید با توجه به محصول پرورشی، شرایط منطقه، میزان سرمایه اولیه شما و … و البته از طریق مشورت با کارشناسان و مهندسین مجرب و کارآزموده انجام پذیرد. بعنوان مثال سازه های شیشه ای از مصالح بسیار مرغوب و مقاومی ساخته می شوند و به همین دلیل در مقایسه با اغلب سازه ها، مقاومت و طول عمر بیشتری نیز دارند. در مقابل باید برای احداث آن، سرمایه بیشتری هم کنار بگذارید. همچنین با توجه به ارتفاع واریته های مختلف درخت لیموترش، باید سازه هایی را انتخاب کنید که از فضا و ابعاد مناسب برای پرورش این محصول، برخوردار باشند. در میان سازه های مذکور، سازه های ایرانی و اسپانیایی دارای ارتفاع بیشتری هستند.

اگر می خواهید که در زمینه انواع سازه های گلخانه ای، اطلاعات کاملی را کسب نموده و با ویژگیها و جزئیات هریک، به همراه تمام مزایا و معایب آن آشنا شوید، مقاله معرفی انواع طرح و سازه گلخانه را حتماً مطالعه نمایید.

تجهیزات ضروری برای پرورش درخت لیموترش در گلخانه

علاوه بر انتخاب  سازه مناسب و طراحی و اجرای آن ، باید به دنبال تجهیزات مناسبی نیز برای بهینه سازی شرایط آب و هوایی داخل گلخانه باشید، موارد زیر حتما باید در گلخانه لیموترش قرار داده شوند:

تجهیزات گرمایشی

همانطور که قبلاً نیز ذکر نمودیم، درخت لیموترش، به مانند تمام محصولات گلخانه ای دیگر، برای رشد و نمو صحیح و باردهی کافی، نیازمند یک محدوده دمایی خاصی می باشد. بنابراین، در زمستان و روزهای سرد سال، جهت تأمین دمای بهینه برای محصولات، باید از سیستم های حرارتی مناسب استفاده نمایید. بخاری های معمولی، به دلیل عدم تولید گرمای کافی و همچنین انتشار گازهای آلاینده، جهت پرورش محصولات گلخانه ای مناسب نمی باشند. استفاده از بخاری های تابشی برقی نیز، فقط در صورت دسترسی به برق بسیار ارزان، مقرون به صرفه خواهد بود. بهترین گزینه برای گرمایش محصولات، هیترهای گلخانه ای می باشند. نحوه عملکرد این سیستم های حرارتی، بصورت آتش درون می باشد.

گروه صنعتی اندیشه سبز ، تولید کننده انواع هیترهای گلخانه ای در ظرفیت های مختلف، با راندمان تولید گرمای فوق العاده بالا، قابلیت توزیع یکنواخت گرما به بخش های مختلف گلخانه، تولید گرمای پاک، مجهز به لایه های امنیتی جهت پیشگیری از احتراق و … می باشد. لازم به ذکر است که این محصولات، با گارانتی 2 ساله و 10 سال خدمات پس از فروش، به هموطنان گرامی عرضه می شوند.

تجهیزات سرمایشی

استفاده از سیستم های سرمایشی استاندارد، جهت کاهش دمای گلخانه، ، بویژه در مناطقی که آب و هوا یا تابستان های گرم و خشکی دارند، ضروری می باشد. یکی از مؤثرترین ترین و رایج ترین سیستم های سرمایشی مورد استفاده در گلخانه ها، سیستم فن تهویه گلخانه و پد سلولزی گلخانه می باشد.

تجهیزات ضروری برای پرورش درخت لیموترش در گلخانه - اندیشه سبز

در این سیستم سرمایشی، آب از طریق پمپ، بطور منظم بر روی پدها ریخته شده و آنان را مرطوب می کند. از طرفی هوای گرم و خشک سالن از طریق فن به سمت پد، هدایت گردیده و ضمن عبور از آن در نتیجه تماس با آب، خنک می گردد.

تجهیزات رطوبت ساز

درخت لیموترش، برای رشد و نمو صحیح و تولید محصولاتی باکیفیت در گلخانه، نیازمند یک محدوده رطوبتی خاصی می باشد. بنابراین در مواقعی که رطوبت گلخانه از حد مجاز (50%) کمتر می شود، استفاده از دستگاه های رطوبت ساز و مه پاش ضروری می باشد. بدین منظور می توانید از انواع مختلف سیستم های رطوبت ساز گلخانه ای همچون، مه پاش های دیسکی، بخارسازهای اولتراسونیک و رطوبت سازهای نازلی استفاده نمایید. از آنجائیکه اساس عملکرد این تجهیزات رطوبتی، بر پایه تولید بخار سرد می باشد، لذا می توانند به کاهش دمای سالن هم کمک کنند.

اگر گلخانه شما در منطقه ای با آب و هوای سرد و خشک قرار دارد، می توانید در کنار استفاده از این تجهیزات، از سیستم های حرارتی مناسب هم، جهت ممانعت از افت شدید دمای گلخانه، استفاده نمایید. همچنین یکی از دیگر متدها، جهت افزایش رطوبت گلخانه در مناطق با آب و هوای سرد و خشک، استفاده از مه پاش های نازلی متصل به دیگ بخار می باشد. رطوبت تولیدی از این سیستم، کاملاً گرم بوده و علاوه بر افزایش رطوبت، به گرمایش گلخانه هم کمک می کند.

دیگ های بخار گروه صنعتی اندیشه سبز، تولید شده مطابق با استانداردهای جهانی از جمله استاندارد ISO9001 به جهت مدیریت کیفیت، استاندارد CE اروپا و استاندارد سیستم کنترل کیفی چند مرحله ای، با کیفیت عالی، قطعات فوق العاده مقاوم، طول عمر بالا، گارانتی 1 ساله و 10 سال خدمات پس از فروش،  خدمت هموطنان عزیز، ارائه می گردند.

تجهیزات تهویه مطبوع

جهت کاهش رطوبت گلخانه و ممانعت از بروز بیماریهای باکتریایی و قارچی ناشی از تجمع بیش از حد رطوبت در محیط، از سیستم های تهویه مطبوع، استفاده می شود. از طرفی این تجهیزات، به ورود هوای تازه به گلخانه و خروج هوای کهنه و کاهش دمای محیط هم کمک می کنند.

ساده ترین روش تهویه هوای گلخانه، استفاده از دریچه ها و پنجره ها است که باید اندازه و تعداد آنان متناسب با فضای گلخانه در نظر گرفته شود. این پنجره ها باید در جهتی نصب شوند که تبادل هوا براحتی امکان پذیر شود. جهت تنظیم بهتر رطوبت و همچنین سهولت کار، می توانید از دریچه ها و پنجره های اتوماتیک، کمک بگیرید. این پنجره ها طوری طراحی شده اند که، با افزایش یا کاهش رطوبت گلخانه، به طور خودکار، باز و بسته می شوند.

تجهیزات تهویه مطبوع برای پرورش درخت لیموترش در گلخانه - اندیشه سبز

یکی از بهترین روش های تهویه هوای گلخانه، بویژه در مناطق سردسیر، استفاده از فن های دمپردار می باشد. این فن ها، مجهز به دریچه هایی هستند که، همراه با روشن و خاموش شدن فن، باز و بسته می شوند. بدین ترتیب از مبادله هوا در مواقع غیرضروری جلوگیری می شود. استفاده از این سیستم، از هدر رفتن گرما و افت دمای گلخانه و مصرف بی رویه سوخت، جلوگیری می کند.

دماسنج و رطوبت سنج

جهت ارزیابی و کنترل منظم و لحظه ای هوای گلخانه، باید از دماسنج و رطوبت سنج استاندارد استفاده نمایید. این تجهیزات در دو نوع دیجیتال و آنالوگ موجود هستند، که انواع دیجیتال دقیق تر می باشند.

تجهیزات آبیاری قطره ای

بهترین روش برای آبیاری درخت لیموترش گلخانه ای و رساندن رطوبت متعادل به ریشه آن، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای است. این سیستم آبیاری، که از بخش هایی همچون پمپ، مخزن و لوله کشی تشکیل می گردد، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، امکان توزیع یکنواخت و متعادل رطوبت به خاک را نیز فراهم می سازد. همچنین آبیاری محصولات به این روش، بسیار راحت تر خواهد بود. اگرچه اجرای سیستم آبیاری قطره ای در ابتدای کار، کمی هزینه بر است، اما با توجه به کاربرد همیشگی آن و مزایای ذکر شده، در نهایت برای پرورش دهندگان بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

منابع آب، برق، سوخت

بدیهی است که تأسیس گلخانه، مستلزم دسترسی به منبع آب، برق و سوخت مناسب می باشد. برای راه اندازی تجهیزات مورد استفاده در گلخانه باید به برق، دسترسی داشته باشید. همچنین جهت گرمایش گلخانه بایستی از گاز و یا گازوئیل استفاده نمایید. آب نیز نقش حیاتی در رشد و نمو محصولات، ایفا می کند. آب مورد نیاز گلخانه را می توانید از منابعی همچون چاه، چشمه، کانال یا رودخانه تأمین نمایید.

ژنراتور برق

جهت تولید برق در موارد عدم دسترسی به برق شهری یا قطعی برق، بهتر است گلخانه خود را به یک سیستم ژنراتور، مجهز نمایید.

نحوه کاشت نهال لیموترش در گلخانه

بهترین دما برای کاشت نهال لیموترش در گلخانه، 20 درجه سانتیگراد می باشد. برای کاشت نهال لیموترش، باید به ازای هر نهال، یک گودال حفر گردد. این عملیات، می تواند بصورت دستی و یا مکانیزه انجام پذیرد. عمق هر گودال باید، بین 50 الی 100 سانت و قطر دهانه آن نیز بین 80 الی 100 سانت باشد. حال باید داخل گودال ها، خاک مناسبی ریخته و بستر اولیه برای رشد نهال ها را فراهم سازید.

برای تهیه این خاک لازم است خاک مرغوب، ماسه رودخانه ای و کود پوسیده دامی را به نسبت های یکسان، مخلوط نمایید. خاک تهیه شده را ابتدا باید در قسمت پایینی گودال ها، که محل رشد و توسعه ریشه است بریزید. پس از استقرار نهال، گودال را کامل پر نمایید تا جائیکه سطح آن به حالت تپه مانند در بیاید. نهال ها بایستی طوری مستقر شوند که محل طوقه آنها، کمی بالاتر از سطح خاک، قرار بگیرد. پس از کاشت نهال ها، آنان را آبیاری نمایید تا ریشه محکم شده و حباب های موجود در خاک، از بین بروند.

نهال های لیموترش، باید در فاصله 5 الی 6 متری از یکدیگر کاشته شده و بهتر است که ردیف درختان، در امتداد شمالی-جنوبی قرار بگیرد. همچنین لازم است همزمان با کاشت نهال ها، قیم هایی با ارتفاع مناسب را نیز داخل گودال مستقر نمایید. این قیم ها، به عنوان تکیه گاهی برای نهال ها عمل نموده و از انحراف و خمیدگی آن، جلوگیری می کنند. به نحوی که در نهایت، درختانی با تنه صاف و خوش فرم خواهید داشت.

نحوه هرس درخت لیموترش در سنین مختلف و اهمیت آن

قبل از کاشت نهال ها، لازم است ریشه آنان را بطور مختصر هرس نمایید. این کار علاوه بر کمک به ریشه زایی، قسمت های آسیب دیده را هم قبل از استقرار نهال داخل گودال، حذف می کند. البته بخش های هوایی نهال ها هم باید هرس شوند. برای این کار سه الی شش شاخه اصلی که در جهات مختلف، اطراف تنه نهال قرار گرفته اند و فاصله خوبی از یکدیگر دارند را انتخاب نموده و سایر شاخه ها را هرس کنید.

دلیل این کار، ایجاد پایه و ساختاری قوی برای درخت می باشد. هرس شاخه های لیموترش، در سنین سه الی چهار سالگی نیز الزامی است. در این مرحله باید درخت، جهت انتخاب شاخه های اصلی مجدداً بررسی شده و با انجام هرسی مختصر، شاخه های درهم فرو رفته یا انشعاباتی که خیلی به هم نزدیک هستند، حذف گردند. در سنین بالاتر، هرس درخت لیموترش باید به حذف چوب های خشک شده، شاخه های نرک و یا انشعابات مزاحم در بخش داخلی تاج محدود گردد.

نهال لیموترش را از کجا تهیه کنیم؟

جهت تضمین سلامت و کیفیت نهال های لیموترش، باید به نهالستان های معتبر و خوشنام، که دارای گواهی بهداشت و مجوزهای لازم از سوی سازمان جهاد کشاورزی می باشند، مراجعه نمایید. همچنین نهال های خریداری شده، باید شناسنامه دار باشند.

خاک مناسب برای کشت لیموترش

قبل از اقدام به کاشت نهال لیموترش در گلخانه، انجام آزمایش خاک، از عمق 0 الی 30 سانتیمتری و 30 الی 60 سانتیمتری، ضروری می باشد. درخت لیموترش در خاک های عمیق که از زهکشی خوبی برخوردارند، بهتر رشد می کند. بهترین خاک برای لیموترش، خاک های سبک، سرشار از هوموس و مواد آلی و فاقد شوری و مناسب ترین بافت خاک برای آن هم، بافت لومی تا شنی لومی می باشد.

خاک مناسب برای کشت لیموترش - اندیشه سبز

محیط خاک باید با توجه به واریته های مختلف لیموترش، تا حدی اسیدی و PH آن بین 6 الی 7 باشد. خاک مناسب برای کاشت درخت لیموترش، ترکیبی از 60 درصد کوکوپیت یا پیت ماس، 30 درصد پرلیت و 10 درصد پوکه صنعتی سبک می باشد. استفاده از این ترکیب، در زمان کاشت نهال ها، امکان رشد باکتری ها و قارچ ها را کم می کند. همچنین خاک باید شامل انواع مواد مغذی ضروری بوده و در مراحل مختلف رشد درخت، با کودهای مناسب تقویت گردد.

آب مناسب برای درخت لیموترش و نحوه آبیاری

قبل از راه اندازی گلخانه، باید تست آب، انجام پذیرد. آب مورد استفاده برای درخت لیموترش، نباید دارای اسیدیته بالای هفت و ضریب هدایت الکتریکی بیش از یک و نیم میلی موس بر سانتیمتر باشد. آبیاری محصول، باید زمانی انجام پذیرد که 7 الی 8 سانت از خاک رویی بستر، خشک باشد. بهترین روش برای آبیاری درخت لیموترش، سیستم آبیاری قطره ای است. در هربار آبرسانی، باید آبیاری تا زمانی انجام پذیرد که 12 الی 13 سانت از خاک رویی بستر، رطوبت متوسطی را دریافت کند.

در روزهای زمستان که طول روز کوتاه تر و دما پایین تر است، دفعات آبیاری را کاهش دهید. در تابستان های گرم و خشک، که دمای هوا بالا و طول روز بلندتر می باشد، تبخیر رطوبت خاک و درختان سریع تر اتفاق می افتد، پس لازم است در این دوره، دقت و نظارت بیشتری بر روی نیازهای آبی محصولات داشته باشید. مقدار آب مورد نیاز، جهت آبیاری 300 اصله درخت لیموترش، حدود 500 الی 1000 لیتر می باشد.

به هنگام آبیاری دقت کنید که هدف ما، رساندن رطوبت کافی به محصول است. در واقع، خاک نباید غرقابی و اشباع از آب گردد، چرا که این کار در نهایت به پوسیدگی درختان خواهد انجامید.

محدوده دمایی مناسب برای پرورش لیموترش در گلخانه

در حالت کلی درخت لیموترش، در مقایسه با سایر مرکبات، نسبت به سرما حساسیت بیشتری دارد. حداقل دمای گلخانه برای پرورش درخت لیموترش، بین 10 الی 13 درجه سانتیگراد و حداکثر دما نیز، 35 درجه سانتیگراد می باشد. در صورتیکه دما از محدوده ذکر شده، پایین تر یا بیشتر باشد، بایستی با استفاده از تجهیزات حرارتی یا سرمایشی مناسب، اقدام به تأمین دمای بهینه برای درختان نمایید.

رطوبت مناسب برای پرورش لیموترش در گلخانه

درخت لیموترش، به مانند اکثر مرکبات جهت رشد و نمو صحیح، به رطوبت نسبی 50% و بیشتر، احتیاج دارد.

مقدار نور مورد نیاز برای درخت لیموترش

مقدار نور مورد نیاز برای درخت لیموترش - اندیشه سبز

درخت لیموترش روزانه به حداقل 6 الی 8 ساعت نور خورشید، نیاز دارد. کمبود نور موجب ریزش گل ها و یا عدم گلدهی درخت می شود. اما اگر درخت در طول روز بیش از 12 ساعت در معرض نور خورشید قرار بگیرد (بویژه در گرمای تابستان)، نوک و حاشیه برگهای آن سوخته و غنچه ها خواهند ریخت.

زمان و میزان باردهی درخت لیموترش

در پرورش گلخانه ای درخت لیموترش، در هر 1000 متر مربع، 40 الی 50 نهال لیموترش، قابل کشت می باشد. برای اینکه نهال ها به مرحله باردهی اصلی برسند، به حداکثر سه سال زمان نیاز است. در سال های اول و دوم پس از کاشت، هریک از نهال ها سالانه، 15 کیلو لیموترش تولید خواهند نمود. همچنین میزان لیموترش برداشتی از هر درخت در سال سوم و چهارم، حدود 20 کیلوگرم می باشد و این رقم در سال پنجم، به 30 کیلوگرم و بیشتر نیز خواهد رسید. در حالت کلی، میزان باردهی درخت لیموترش، بستگی شدیدی به سن درخت و پرورش بهینه محصول دارد، بطوریکه در سال های آتی، می توانید از هر درخت، محصول بسیار بیشتری هم برداشت کنید.

نحوه برداشت محصول درخت لیموترش

برداشت لیموترش در ایران، بیشتر به صورت دستی انجام می پذیرد. اما در حالت کلی، روش برداشت محصول، به بزرگی چتر درخت، اندازه میوه ها، میزان توسعه شاخه ها و حتی واریته و موارد مصرف میوه، بستگی دارد.

به عنوان مثال، لیموترش شیرازی، با هدف تازه خوری، به صورت دستی و با استفاده از نوعی میوه چین، برداشت می شود. اما اگر هدف، فروش محصول برای آبگیری باشد، اجازه می دهند که میوه ها کاملاً رسیده و زرد شده و در نهایت خود بخود از درخت بریزند. بدین ترتیب، به درختان، آسیب کمتری هم وارد خواهد شد.

نحوه کوددهی و بهترین کود برای لیموترش گلخانه ای

برای کوددهی به درخت لیموترش، می توانید از کودهای شیمیایی، طبیعی و یا هر دو، استفاده نمایید.

کودهای شیمیایی مورد استفاده، می توانند دارای فرمولاسیون انتشار آهسته و یا انتشار سریع باشند. کودهای با فرمول انتشار آهسته، به دلیل آزادسازی تدریجی مواد اولیه، نیاز به دفعات کودپاشی کمتری در طول سال داشته و به همین دلیل بر کودهای با فرمول انتشار سریع، ارجحیت دارند. بهترین کود طبیعی برای درخت لیموترش هم کمپوست و کود دامی می باشند.

نحوه کوددهی و بهترین کود برای لیموترش گلخانه ای - اندیشه سبز

برای اینکه بتوانید نهال های لیموترش را کودپاشی نمایید، باید به حداقل ارتفاع 20 سانت رسیده باشند. برای نهال های جوان، کودهای شیمیایی بالانس شده با فرمولاسیون (8-8-8) و یا یک کود طبیعی، توصیه می شود. کودپاشی درختان بالغ هم، می تواند طی سه مرحله در اواخر پاییز یا اوایل زمستان، اوایل بهار و نهایتاً اواخر تابستان انجام پذیرد. برای تغذیه درخت لیموترش بالغ، از کودهای با درصد نیتروژن و پتاسیم بیشتر، مانند (12-0-12) و همچنین کودهای طبیعی استفاده می شود. پس از هر بار کودپاشی، لازم است محل را به خوبی آبیاری نمایید.

میزان درآمد برآوردی در کشت گلخانه ای درخت لیموترش

نهال لیموترش، پس از یکسال بالغ می گردد و از سال دوم شروع به درآمدزایی می کند. اما همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره نمودیم، از سال سوم و چهارم باردهی محصول، بیشتر شده و درآمدزایی اصلی درختان، از این دوره شروع می شود. پرورش درخت لیموترش در گلخانه، کاری بسیار پرسود می باشد، چرا که اولاً از هر درخت مقدار قابل توجهی محصول، برداشت می شود و از طرفی لیموترش، میوه ای است که در تمام فصول، بازار تقاضا برای آن بسیار پررونق است.

میزان محصول برداشتی از هر درخت، به سن و واریته آن و شرایط پرورشی بستگی دارد. بعنوان مثال، در سال پنجم از هر درخت 30 الی 40 کیلو (حتی بیشتر)، محصول برداشت می شود. معیاری که معمولاً جهت برآورد میزان درآمد، در نظر گرفته می شود، مقدار برداشت محصول در هر هکتار است.

طبق آمار به دست آمده از سوی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، فضای لازم برای کشت 100 نهال لیموترش در گلخانه، 1000 مترمربع می باشد. بنابراین در یک هکتار می توانیم، 1000 نهال لیموترش بکاریم. با فرض اینکه از هر درخت در سال سوم، 20 کیلو لیموترش تولید شود، از هر هکتار گلخانه لیموترش، می توان 20 تن، محصول برداشت نمود. البته همانطور که قبلاً نیز گفتیم، در سال های آتی، درآمد بسیار بیشتری نیز عاید پرورش دهندگان خواهد شد.

نحوه بازاریابی برای فروش محصول لیموترش گلخانه ای

لیموترش میوه ای است که به دلیل عطر و طعم خاص و خواص بیشمار، همواره برای آن تقاضا وجود دارد. تمام آن چیزی که برای فروش محصولات خود به قیمت خوب نیاز دارید، یک برنامه بازاریابی دقیق و هوشمندانه می باشد. اگر می خواهید در این زمینه به مانند یک بازاریاب حرفه ای عمل کنید، بایستی معیارهایی همچون محل و روشهای فروش و راهکارهای تبلیغات و جذب مشتری را مد نظر قرار دهید.

در ادامه، مراحل یک برنامه بازاریابی خوب را خدمت کارآفرینان محترم، ارائه خواهیم نمود.

فروش مستقیم: شما می توانید محصولات خود را بطور مستقیم از گلخانه و بدون پرداخت هزینه حمل و نقل به مشتریان خود بفروشید.

همکاری با کارخانجات فرآورده های غذایی: یکی از روش های فروش عمده محصولات گلخانه ای، همکاری با کارخانجات تولید کننده فرآورده های غذایی (آبلیمو و …) می باشد.

همکاری با رستوران ها و هتل ها: میوه لیموترش، به دلیل عطر و طعم بی نظیر و خواص بیشمار آن، پایه ثابت انواع غذاها و سالادها می باشد. به همین دلیل، رستوران ها و هتل ها، از مشتریان دائمی برای این محصول، به شمار می روند. شما می توانید از طریق تماس با این مجموعه ها، یا استخدام بازاریاب های حضوری، همچنین ارسال نمونه ای از محصولات خود به همراه بروشورهای تبلیغاتی به این مؤسسات، اقدام به جذب مشتری و فروش محصول نمایید.

فروش از طریق اینترنت و فضای مجازی: امروزه تبلیغات در فضای آنلاین، به یکی از مؤثرترین و در عین حال سریع ترین متدهای جذب مشتری برای محصولات اعم از کشاورزی و … تبدیل شده است. شما می توانید از طریق راه اندازی یک سایت اینترنتی، یا درج آگهی و ویدئوهای تبلیغاتی در سایت های معتبر و پربازدید، اقدام به تبلیغ محصولات خود نمایید. همچنین تلگرام و اینستاگرام نیز، بستر مناسبی جهت نمایش و ارائه خدمات و محصولات شما به مشتریان در سراسر کشور هستند.

فروش از طریق میادین میوه و تره بار: یکی از روش های سنتی و در عین حال مؤثر بازاریابی برای محصولات گلخانه ای، فروش از طریق میادین میوه و تره بار است. این میادین، از جمله در دسترس ترین و متداول ترین مراکز فروش عمده و خرده محصولات کشاورزی، به صنف میوه و سبزی فروشان و مردم می باشند. به همین دلیل بازار خرید و فروش انواع میوه جات، صیفی جات و … در آن همواره پررونق است.

روش أخذ مجوز برای گلخانه درخت لیموترش

روش أخذ مجوز برای گلخانه درخت لیموترش - اندیشه سبز

دریافت مجوز برای راه اندازی گلخانه اجباری نمی باشد. اما در صورتیکه مجوز داشته باشید، از امکان فعالیت قانونی و در نتیجه پیشرفت سریع کار و فروش بیشتر، صادرات و همچنین امکاناتی مانند وام های بانکی، آب و برق ارزان کشاورزی و … برخوردار خواهید بود. به همین دلیل بهتر است در همان بدو کار، برای دریافت پروانه اقدام نمایید. بدین منظور، باید به ادارات و سازمان های مربوطه مراجعه و از طریق انجام یک سری مراحل اداری، مشورت با کارشناسان و مهندسین واجد صلاحیت و در نهایت پرداخت هزینه های تعیین شده طبق تعرفه، مجوز گلخانه را دریافت نمایید.

جهت آشنایی کامل با تمام شرایط و جزئیات مربوط به دریافت مجوز و کلیه مراحل فنی، اداری و اجرایی آن، مطالعه مقاله شرایط أخذ مجوز گلخانه را توصیه می نماییم.

سخن پایانی

در این مقاله از وبسایت اندیشه سبز ، تمامی شرایط، تجهیزات و امکانات ضروری جهت راه اندازی گلخانه درخت لیموترش را، بطور کامل شرح دادیم. کارآفرینان محترم باید قبل از هر نوع اقدام عملی، از طریق مشاوره با کارشناسان و مهندسین ذیصلاح و سایر افراد مجرب، تمامی محاسبات و برآوردهای لازم را انجام داده، پس از تأمین سرمایه کافی و کسب اطلاعات کامل در مورد نحوه پرورش این محصول، اقدام به تأسیس واحد گلخانه خود نمایند.

امیدواریم آموزش های ارائه شده در این مقاله، مفید و راهگشای شما عزیزان واقع گردیده باشد. در صورت تمایل می توانید سؤالات، نظرات و تجارب خود در زمینه کشت گلخانه ای درخت لیموترش را، از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب، با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

10 دیدگاه در “نحوه راه اندازی گلخانه لیموترش همراه با هزینه ها و درآمد

  1. .یاعلی. گفت:

    ممنونم .جالب بود.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      ممنون از نظرتون

  2. محمد دانشمند گفت:

    سلام
    با این احتساب اصلا صرفه اقتصادی نداره کشت لیمو
    هر هکتار بیست تن میشه ششصد میلیون تومن درآمد حتی اگه هزینه ها رو کم نکنیم.

    با توجه به هزینه های بالای ساخت گلخانه و …

    1. Admin گفت:

      سلام
      اگه برنامه ای برای صادرات داشته باشید، امکان استفاده از آب باران یا آب چاه داشته باشید، محیطی که قصد دارید توش گلخونه بزنید نه خیلی گرم نه خیلی سرد باشه و رطوبت خود محیط هم بالا باشه، بصرفه هست ! درآمدشم خوبه

      در غیر این صورت، بله درسته صرفه ای نخواهد داشت برای واحد های کوچک

      1. امید گفت:

        من تو ۳ هزار متر ۸۰۰ تا درخت کاشتم جواب میده لایمکوات

        1. admins-r گفت:

          سلام امید جان
          ایشالله جواب مبده ولی خب مونده به رسیدگیت
          خوب برسی اصولی برسی اره اگه که نه جواب نمیده.

  3. فکوری مشهد گفت:

    بهترین نهال های لیموترش رو از کجا تهیه کنیم ؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، متأسفانه اطلاعی ندارم و به خاطر مسائل حقوقی امکان معرفی نداریم.

  4. نوید آرمین ( انصافی ) گفت:

    بسیار عالی و مفید
    سپاسگزارم

    با احترام
    نوید

    1. f.gh گفت:

      سلام، خوشحالیم از اینکه مطلب برای شما مفید بوده، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.