مقالات لبنیاتی

تاثیر استفاده از تجهیزات مدرن در افزایش شیردهی گاو

گاوداری و دامداری مدرن با تجهیزات لبنیاتی پیشرفته - اندیشه سبز

تاثیر استفاده از تجهیزات مدرن در افزایش شیردهی گاو

هدف دامداران از پرورش گاو برداشت شیر و تولید گوساله است که از طریق فروش شیر و سایر محصولات لبنی و هم چنین بزرگ کردن گوساله ها می توانند به درآمد برسند. طبیعتا افزایش میزان شیردهی گاو مستقیما بر افزایش درآمد دامدار تاثیر دارد. 

بر همین اساس در این نوشته می خواهیم شما را با روش های افزایش شیردهی گاو و تاثیر استفاده از تجهیزات مدرن در افزایش شیردهی گاو آشنا کنیم. خواندن این مقاله از اندیشه سبز خالی از لطف نخواهد بود، با ادامه مطلب همراه باشید. 

شیردوش گاو 2 واحد
شیردوش گاو 2 واحد
» عدم ایجاد درد و آسیب در پستان های دام
» امکان شستشوی لوله ها و مخزن پس از هر بار شیردوشی
» برخورداری از پولساتور برقی یا پنوماتیکی
قیمت : 21,000,000 تومان22,000,000 تومان

ویدیو استفاده از تجهیزات مدرن در دامداری

میزان شیردهی گاو در روز

قبل از پرداختن به روشهای افزایش شیردهی در گاو ، بهتر است با ظرفیت شیردهی یک گاو در روز آشنا شویم و عوامل موثر بر آن را شناسایی کنیم. 

عوامل مختلفی مانند بیماری، کاهش علوفه ، وجود استرس، وضعیت بهداشتی بد و رفتار بد انسان با حیوان و… در کاهش شیر گاو تاثیر می گذارد که با شناسایی و برطرف کردن عامل می توان دوباره بر میزان شیردهی گاو افزود

میزان شیردهی گاو در روز - اندیشه سبز

هم چنین با رعایت موارد فوق و افزایش علوفه گاو می توانید با شیردهی آن بیفزاید. به طور کلی می توان گفت رعایت نکات زیر می تواند در افزایش شیردهی گاو موثر باشد. 

الف – ایجاد تعادل در تغذیه گاو

در صورتی که در موقعی از سال قرار دارید که دسترسی به علوفه و گیاهان برای تغذیه گاو کم است و یا به دلیل خشکسالی با کمبود علوفه رو به رو شده اید، می توانید از کنسانتره های مخصوص گاو استفاده کنید که جایگزین خوبی هستند. 

ب – توجه به گاوهای تازه زا

گاوها تا چهار ماه پس از زایمان، حداکثر میزان شیردهی را خواهند داشت، بنابراین در این دوره باید توجه بسیار زیادی به تغذیه او داشته باشید، در صورت کامل بودن تغذیه علاوه بر افزایش میزان شیردهی، در برابر بیماری هایی مانند تب شیر، کتوز، اسیدوز، کبد چرب و… نیز مقاومت از خود نشان خواهد داد و همچنان شاهد افزایش شیردهی حیوان خواهید بود. 

ج – استفاده از کنسانتره و مکمل 

گاو برای تولید شیر کافی به انواع مواد معدنی و مغذی نیاز دارد که در صورت تامین نشدن این مواد از طریق مصرف علوفه ، باید با استفاده از کنسانتره این کمبود جبران شود، معمولا روزانه بین 6 الی 8 کیلو کنسانتره باید به گاو داده شود. 

د – افزایش تعداد دفعات خوراک دهی

به جای آنکه گاو را برای چندین ساعت گرسنه نگه دارید و سپس به یکباره مقدار زیادی علوفه به آن دهید، مسلما گاو به صورت تند تند علوفه را خواهد خورد که این کار سبب افزایش میزان چربی بدن او شده و بیماری های احتمالی نیز به دنبال خواهد داشت. به جای این کار سعی کنید همیشه آخور حیوان را پر نگه دارید تا فشار زیادی بر شکم و معده آن وارد نشود. در این صورت گاو در کمال آرامش علوفه را مصرف کرده و شیردهی آن نیز افزایش خواهد یافت. 

هـ – حفظ آرامش در اصطبل

هرگز گاو را با حیواناتی مانند اسب و الاغ و گاومیش و … در یک اصطبل نگهداری نکنید چون امکان برهم زدن آرامش گاو توسط این حیوان ها وجود دارد. هم چنین می توانید در ساعاتی از روز برای حیوان موسیقی آرام پخش کنید تا میزان شیردهی گاو به این طریق افزایش یابد. این تکنولوژی نیز می تواند بر افزایش میزان شیردهی گاوهای شما تاثیر بگذارد. 

و – افزایش دفعات شیر دوشی 

در حالت سنتی گاوها دو بار در روز دوشیده می شوند که فاصله بین دوشش اول تا دوشش دوم معمولا 10 الی 12 ساعت یکبار است. اما اخیرا تحقیقات نشان داده که افزایش تعداد دفعات دوشش از دو بار در روز به سه بار در روز می تواند بر میزان شیردهی حیوان تاثیر گذار باشد. طوری که تا 7 درصد بر میزان شیر دهی آن افزوده می شود. 

بهترین روش استفاده از دستگاه شیردوش گاو است که با دوشش مداوم و بدون استرس شیر، ضمن افزایش میزان آرامش گاو سبب صرفه جویی در وقت دامدار نیز خواهد شد. این یکی از تکنولوژی هایی است که در افزایش میزان شیردهی گاو تاثیر دارد. در ادامه مطلب با سایر تجهیزات نوین موثر در افزایش شیردهی گاو آشنا خواهید شد.

ز – استفاده از ماسک تولید نور مصنوعی 

یکی دیگر از تکنولوژی های جدیدی که در جهت افزایش میزان شیردهی گاو اختراع گردیده ، ماسک تولید نور مصنوعی است که بر روی صورت گاو قرار داده می شود و با ایجاد نور مصنوعی سبب تحریک مغز گاو و ترشح بیشتر هورمون ملاتونین می شود، همانطور که می دانید در گاوداری ها به منظور افزایش تولید شیر، روزانه باید 18 ساعت روشنایی وجود داشته باشد که در صورت استفاده از این ماسک هزینه برق نیز کاهش خواهد یافت. موثر بودن این تکنولوژی سبب شده که سازنده آن جایزه agri technology ایرلند را کسب کند. 

ک – استفاده از واقعیت مجازی

یک گروه تحقیقاتی در یک مزرعه نزدیک مسکو در جهت افزایش میزان شیردهی گاوها ، هدست واقعیت مجازی را به چشمان آنها بست تا تاثیر آن را ببیند. در این هدست ویدیوهایی آرامش بخش و زیبا برای گاوها پخش می شده که نتایج تحقیق نشان از بهبود وضعیت عاطفی گاوها دارد که مسلما با افزایش آرامش در گاوها می توان شیر بیشتری از آنها گرفت. این تحقیق هنوز ادامه دارد. 

در این نوشته به راه های افزایش میزان شیردهی گاو و تجهیزات نوینی که در این امر موثر بوده اند، اشاره شد. در این میان شیردوش گاو تاثیر خود را ثابت کرده و دارای مزایایی است که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. 

مزایای استفاده از شیردوش گاو

در صورتی که تعداد زیادی گاو داشته باشید، مسلما دوشیدن همه آنها وقتی زیادی را از دامدار خواهد گرفت و یا هزینه های زیادی را صرف استخدام نیروی کار خواهد نمود. 

شیردوش های گاو با انجام خودکار و اتوماتیک عمل دوشیدن گاو ، نیاز به حضور مداوم در گاوداری را کاهش داده و سبب تولید شیری تمیز و عاری از هر گونه آلودگی شده و به دلیل کاهش میزان استرس گاوها حین دوشیدن شیر و افزایش تعداد دفعات دوشش ، سبب افزایش میزان شیردهی گاو ها خواهد شد. 

شیردوش ها در ظرفیت های مختلفی وجود دارند که دامدار با توجه به ظرفیت شیر دریافتی می توان نوع متناسب با گاوداری را سفارش دهد. با توجه به کاهش دخالت انسان و دست در فرایند شیردوشی، سبب تولید شیری پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی خواهد شد. 

هم چنین در صورتی که خودتان می خواهید شیر تولید شده را فرآوری کنید می توانید از سایر تجهیزات لبنیاتی مانند شیر سرد کن ، بیدون ، دستگاه پخت شیر ، خامه گیر ، کره گیر و … جهت نگهداری شیر و تولید سایر محصولات لبنیاتی استفاده کنید. 

در صورت وجود هرگونه سوال و نیاز به مشاوره می توانید از طریق بخش تماس با ما و یا قسمت ارسال نظرات پایین صفحه با ما در ارتباط باشید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.