مقالات سرمایشی

دلایل خالی شدن گاز یخچال صنعتی و خانگی مختلف و راه حل مناسب

دلایل خالی شدن گاز یخچال - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بررسی دلایل و نشانه های خالی شدن گاز یخچال خانگی و صنعتی و ارائه راهکارهای مناسب

تمامی یخچال های خانگی و صنعتی قدیمی و جدید و سایر تجهیزات برودتی دارای سیستم برودتی متشکل از کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط ، گاز مبرد و… هستند. تمامی این قطعات وظیفه خنک کردن کابین دستگاه و انتقال گرما به بیرون را دارند، در صورتی که یخچال خانه ، مغازه ، محل کار و… شما دچار ایراد شده و به خوبی نمی تواند داخل کابین یخچال و محتویات درون آن را سرد کند، احتمالا گاز آن خالی شده که در ادامه این نوشته از اندیشه سبز به علت ها و نشانه های خالی شدن گاز یخچال و نحوه برطرف کردن مشکل پرداخته شده است. 

خالی شدن گاز یخچال دارای علائم و نشانه هایی است که شما را متوجه خرابی دستگاه خواهد کرد، ساده ترین و بارزترین علامت آن، عدم سرد شدن کابین و محتویات درون یخچال است، هم چنین استنشاق بوی بد نیز نشانه نشتی گاز مبرد است، این نشتی در هر قطعه ای از سیستم برودتی می تواند اتفاق بیفتد که نیازمند بررسی دقیق تر است. 

فرسودگی و کهنگی یخچال، آبسردکن ، یخساز و هر وسیله سرمایشی دیگر زمینه خرابی قطعات و خالی شدن گاز آن را فراهم خواهد کرد، بنابراین سرویس منظم یخچال و مراقبت از قطعات آن توصیه می شود. 

نشانه ها و علائم خالی شدن گاز یخچال خانگی یا صنعتی چیست؟

1- کمپرسور یخچال به صورت مداوم کار می کند، اما قادر به خنک کردن نیست.

2- اواپراتور داخل فریزر یخ میزند و شاهد انباشت کوهی از برفک در داخل یخچال هستید.

3- کندانسورهای پشت یخچال بیش از حد داغ شده باشند.

4- صدای کمپرسور در این اواخر تغییر کرده و یا با صدای بیشتری کار می کند. 

5- کمپرسور دمای بسیار بالایی پیدا می کند که ناشی از کارکرد مداوم و بدون وقفه آن است. 

6- استشمام بوی بد تا چند روز، حتی در صورت خالی بودن یخچال از غذا و مواد فاسد شدنی 

7- با وجود کار مداوم کمپرسور، اما داخل یخچال و مواد غذایی قرار گرفته در آن ، همچنان گرم مانده اند. 

8- کمپرسور به صورت صحیح کار می کند، اما با دست زدن به لوله های کندانسور پشت یخچال، متوجه سرد بودن آن می شوید، نشان از نبود گاز است.

خالی بودن گاز چه عوارض و خطراتی برای یخچال دارد؟

فاسد شدن مواد غذایی داخل یخچال، یخ زدن محل قرارگیری اواپراتور، مصرف برق زیاد و نهایتا خرابی کمپرسور از عواقب کم بودن گاز یخچال و عدم توجه به آن است. 

تخلیه گاز در یخچال - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

دلایل و علت های خالی شدن گاز یخچال چیست؟

دقت کنید که خالی شدن کامل گاز یخچال علائم متفاوتی نسبت به کم شدن گاز دارد. در صورتی که کمپرسور به صورت مداوم کار کند، کندانسور داغ کند ولی داخل یخچال به اندازه کافی خنک نشده باشد، نشان از کم شدن گاز است. 

اما با کارکرد مداوم کمپرسور شاهد سرد بودن کندانسور بودید و کابین یخچال و محتویات آن همچنان گرم مانده باشد و مهم تر اینکه بوی نامطبوعی را استشمام کنید، نشان از نشتی و خالی شدن کامل گاز یخچال است. در ادامه به دلایل شایع و رایج خالی شدن گاز و نشتی آن در انواع یخچال های خانگی و صنعتی پرداخته شده است :

1- سوراخ شدن لوله های کندانسور و سایر قطعات پشتی، حین حمل به صورت نامناسب 

2- کهنه و فرسوده بودن لوله ها و سوراخ شدن به مرور زمان در اثر پوسیدگی (کندانسورهای قدیمی و آهنی زودتر سوراخ می شوند، کندانسورها و سایر لوله های انتقال گاز باید از مس و فلزات مقاوم و ضد زنگ ساخته شوند)

3- سوراخ شدن لوله های اواپراتور داخل یخچال به دلیل خراشیدن و برداشتن نامناسب برفک های قسمت فریزر

4- محل اتصالات لوله های کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط، شیر والف، اواپراتور و… به خوبی جوش داده نشده اند که شاهد نشتی از بین این اتصالات هستید. 

5- استفاده از لوله های نازک و بی کیفیت در ساخت کندانسور و اواپراتور

تشخیص بوی نشتی گاز مبرد

در صورت نشتی گاز، باید شاهد انتشار بوی نامطبوع در محل قرارگیری یخچال باشید. در گذشته از گازهای خطرناک و مسموم کننده  متشکل از آمونیاک استفاده می شد که سبب مسمومیت انسان، انفجار و سایر مشکلات زیست محیطی می شد، اما امروزه از گازهای بی خطری مانند r134 یا r22 و یا r600 استفاده می شود که تنها خطرش از بین بردن لانه اوزون است. 

اما گاز فریون کاملا هم بی خطر نیست و در صورت استنشاق آن ، احتمال ایجاد مشکل در سلامتی وجود دارد. بنابراین به محض استشمام بو، در و پنجره ها را باز کنید تا از محیط خارج شود. از آنجایی که بوی گاز فریون بسیار شبیه به بوی غذای فاسد می باشد اکثر افراد این دو را اشتباه متوجه میشوند. حال اگر هیچ غذای فاسدی داخل یخچال نداشته باشید ولی همچنان طی چند روز یخچال شما بوی بدی انتشار دهد، باید حتماً به نشتی گاز یخچال شک کنید.

آیا امکان نشتی گاز و خالی شدن آن در آبسردکن و یخساز و سایر تجهیزات برودتی وجود دارد؟

تمامی تجهیزات سرمایشی اعم از یخچال ، آبسردکن ، یخساز ، سردخانه و… دارای قطعات برودتی مانند کمپرسور ، اواپراتور، کندانسور ، شیر انبساط، گاز مبرد و… می باشند که کارکرد یکسانی هم دارند. بنابراین در صورت اتفاق افتادن موارد فوق ، امکان خالی شدن گاز و در نتیجه کارکرد نادرست آنها وجود دارد. در صورتی که دارای یک وسیله سرمایشی دیگری هستید، موارد گفته شده تا حد زیادی، آن را نیز شامل خواهد شد. 

چگونه مشکل خالی شدن گاز یخچال را برطرف کنیم؟

جهت برطرف کردن مشکل، ابتدا باید محل نشت گاز جوش داده شود و یا قطعه معیوب تعویض گردد، سپس گاز فریون و مقدار لازم آن توسط متخصصان این کار تزریق شود، جهت انجام این کار، انتقال یخچال به مکان سرویس و تعمیرات الزامی است. در صورتی که یخچال یا وسیله سرمایشی شما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد، می توانید جهت تعمیرات آن به گروه گارانتی کننده مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.