مقالات رطوبت ساز و مه پاش

ساخت رطوبت ساز جوجه کشی

ساخت رطوبت ساز جوجه کشی - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

ساخت رطوبت ساز جوجه کشی

افرادی که در زمینه جوجه کشی و پرورش انواع پرنده فعالیت می کنند به خوبی می دانند که جوجه کشی از هر پرنده تحت تاثیر رطوبت، دما، چرخش تخم نطفه دار و تهویه انجام می شود. اگر در تامین هر یک از این موارد خللی رخ دهد، جنین داخل تخم های نطفه دار به خطر افتاده و در بدترین حالت ممکن است کل جوجه کشی با شکست مواجه شود.

افرادی که از دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند و در تامین رطوبت با مشکل مواجه هستند و یا حتی برخی از افرادی که خود دستگاه جوجه کشی ساخته اند باید برای تامین رطوبت یک دستگاه مهساز التراسونیک خریداری کنند که می تواند تا حدودی هزینه بر باشد. از این رو در این مقاله ما بر آن شدیم که نحوه تولید دستگاه رطوبت ساز جوجه کشی را برای شما کاربران عزیز توضیح دهیم؛ با ما همراه باشید.

علاوه بر این شما می توانید از این مهساز با توجه به ظرفیت مناسبی که دارد در خانه برای مرطوب کردن هوا بهره گیری نمایید. هوای خشک به خصوص در فصل های سرد می تواند به پوست آسیب زده و سینوس ها را با مشکل مواجه می کند.

شما می توانید برای ساخت رطوبت ساز جوجه کشی از این روش استفاده کنید که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
» تامین رطوبت سرد و یکدست موردنیاز تخم ها در دستگاه جوجه کشی
» کاربری بسیار اسان و راندمان بالا
» دارای قابلیت خاموشی خودکار پس از اتمام آب مخزن
قیمت : 2,200,000 تومان

ویدیو ساخت مهساز جوجه کشی

ساخت مهساز جوجه کشی

این روش برای ساخت رطوبت ساز خانگی یا جوجه کشی با استفاده از مواد و ابزار ساده و در دسترس می باشد. فقط باید بدانید که با استفاده از یخ خشک نمیتوان رطوبت ایجاد کرد. مخصوصا برای تأمین رطوبت جوجه کشی به هیچ وجه نباید از یخ خشک استفاده کنید. یخ خشک فقط مه ایجاد میکند نه رطوبت و اگر از آن استفاده کنید به شدت غلظت گازی دی اکسید کربن داخل دستگاه را افزایش خواهد داد و در نتیجه نطفه ها همگی خفه خواهند شد.

ابزار و وسایلی که باید تهیه کنید :

  • ظرف پلاستیکی درب دار به عنوان مخزن دستگاه
  • فن 4 در 4 یا همان فن PC
  • لوله خرطوم از جنس پلاستیک به طول نیم متر
  • چسب قطره ای یا حرارتی
  • ماژول التراسونیک مخصوص تولید رطوبت خنک
  • تبدیل کننده DC
  • آداپتور 12 ولت

توجه داشته باشید که این دستگاه قرار است در تماس مستقیم با آب و رطوبت باشد از این رو نباید از ظرفی به عنوان مخزن استفاده کنید که دچار زنگ زدگی شود. همچنین اندازه و سایز هر یک از قطعات باید با توجه به بزرگی دستگاه جوجه کشی شما تعیین شود، چرا که میزان رطوبت باید با سایز کابین داخلی دستگاه مناسب باشد.

قرار دادن فن

برای شروع کار باید در ابتدا روی درب مخزن یا همان ظرفی که در نظر گرفته اید، یک دایره کوچک متناسب با ابعاد فن ایجاد کنید. در واقع بر روی درب ظرف فن PC قرار خواهد گرفت از این رو سوراخ باید کمی کوچکتر از ابعاد فن در نظر گرفته شود. برای این کار می توانید از خط کش و کاتر بهره ببرید.

قرار دادن فن در رطوبت ساز - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

توجه داشته باشید که برای کارکرد صحیح باید فن به شکلی قرار گرفته شود که هوا را از بیرون گرفته و به داخل مخزن انتقال دهد.

در ادامه باید سیم های فن را که به رنگ سیاه و قرمز هستند به باتری وصل کنید تا نیروی لازم برای راه اندازی فن تامین شود. در این عملیات باید سیم سیاه را به سمت منفی و سیم قرمز را به سمت مثبت باتری اتصال دهید. برای اطمینان از وصل بودن سیم های می توانید از اسنپ بهره گیری کنید.

قرار دادن لوله ها

در این مرحله باید روی بدنه ظرف یک سوراخ برای متصل کردن لوله ایجاد کنید. البته این سوراخ باید کمی از لوله خرطومی تنگ تر باشد چرا که باعث ثابت ماندن و عدم کنده شدن آن می شود.

برای اتصالات از چسب باکیفیت استفاده کنید تا تحت تاثیر رطوبت از محل نصب کنده نشود.

قرار دادن لوله ها - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

سوراخی که بر روی بدنه یا همان مخزن ایجاد می کنید باید تا حد ممکن به درب نزدیک باشد تا مشکلی در فرایند رطوبت سازی ایجاد نشود. بعد از قرار دادن لوله در بدنه حتماً از با استفاده از چسب حرارتی یا قطره ای قسمت های اطراف حفره را به طور کامل پوشش دهید.

قرار دادن ماژول در داخل ظرف

قرار دادن ماژول روی درب - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در گام بعدی باید یک سوراخ بر روی دیواره ظرف ایجاد کنید. ماژول را در داخل ظرف قرار داده و سیم ماژل را ار سوارخ ایجاد شده به بیرون عبور دهید.

به این مهم توجه کنید که وقتی که ماژول را داخل ظرف قرار میدهید حتماً سیم های آن را از سوراخ به بیرون بکشید تا در صورت راه اندازی فن هیچ خللی رخ ندهد.

علاوه بر این در چسباندن فن PC به درب باید نهایت دقت را به خرج دهید تا هیچ درزی یا فاصله ای بین فن و درب ایجاد نشود.

ماژول مورد استفاده در این رطوبت ساز در واقع دارای سنسور التراسونیک می باشد که در مهپاش التراسونیک نیز با امواج فراصوتی آب را به مه سرد تبدیل میکند. از این رطوبت ساز التراسونیک در برخی از دستگاه های جوجه کشی نیز استفاده میشود. اما به طور کلی استفاده از رطوبت سرد برای تأمین رطوبت جوجه کشی چندان توصیه نمیشود. چون داخل دستگاه جوجه کشی گرم بوده و مه سرد باعث نوسان دمایی خواهد شد. ناگفته نماند که بر خلاف بخار داغ، بخار حاصل از رطوبت ساز التراسونیک سرد می باشد.

متصل کردن سیم ها به تبدیل کننده DC

در این بخش با مازول مخصوص بخار سرد و سیم های آن را با مبدل DC  تنظیم و set کنید و در ادامه اتصال نهایی بین این دو را انجام دهید.

برخلاف مدل قبلی در این رطوبت ساز مخصوص دستگاه جوجه کشی شما نیازی به آب داغ نخواهید داشت. چرا که آب داغ باعث آسیب دیدن قرص پیزوسرامیک میشود. مخزن یا همان ظرف را با آب خنک پر کنید و درب را چفت نمایید؛ رطوبت ساز را در کابین داخلی دستگاه جوجه کشی قرار داده و سپس آداپتور آن را به پریز برق بزنید تا رطوبت ساز راه اندازی شود.

متصل کردن سیم ها به تبدیل کننده DC - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در این حالت سنسور ایزوالکتریک با تولید موج های فراصوت باعث گسیخته شدن ترکیب آب شده و در نهایت آن را به رطوبت خنک تبدیل می کند.

نکته مهم: در استفاده از ماژول های التراسونیک باید نوع سنسوردار و حساس به سطح آب را انتخاب کنید. چون کمبود آب در زمان روشن بودن پیزو باعث سوختن آن میشود. در نوع سنسوردار به محض کمبود آب، عملکرد پیزو نیز قطع میشود.

در صورتی که میخواهید با این مه ساز، رطوبت دستگاه جوجه کشی را به شکل اتوماتیک تأمین کنید لازم است که از یک کنترل کننده رطوبت نیز استفاده نمایید. در این صورت با رسیدن رطوبت به مقدار تنظیم شده، کنترلر برق ورودی رطوبت ساز را قطع خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.