مقالات رطوبت ساز و مه پاش

مه پاش و رطوبت ساز مرغداری

مه پاش و رطوبت ساز مرغداری - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

مه پاش مرغداری

با توجه به رشد چشمگیر صنعت پرورش طیور طی سالیان گذشته ، پرورش دهندگان همیشه به فکر راهکاری هایی برای افزایش تولید و نهایت بهره گیری در این زمینه بودند. طبیعی است که این صنعت نیز دستخوش تغییر و تحولات بزرگی شده است. یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش راندمان در سالن های پرورش طیور و مرغداری ها ، ایجاد هوایی تمیز ، مرطوب ، خنک و مطبوع می باشد.

در روش های منسوخ قدیمی ، پرورش دهندگان برای تأمین رطوبت محیط از آبپاش استفاده می کردند. در برخی موارد ، با ایجاد کانال پلاستیکی هوای گرم بر روی سطح سالن و یا بالای سر پرنده ، اقدام به تولید رطوبت می کردند. هیچ یک از این روش ها استاندارد نبوده و بر بازدهی تولید تأثیر آنچنانی نداشت. بدین ترتیب دستگاه های مه پاش و رطوبت ساز مخصوص سالن های مرغداری ، طراحی و تولید شدند تا بتوانند میزان رطوبت این سالن های را به نحو احسن تأمین کنند.

 اگر صاحب یک سالن مرغداری هستید و یا حتی قصد راه اندازی یک سالن پرورش طیور دارید ، ما به شما در این مقاله از سایت اندیشه سبز کمک می کنیم تا بهترین دستگاه رطوبت ساز مرتبط با محیط کاری خود را انتخاب کنید . توصیه می شود مطالب موجود در این مقاله را به دقت مطالعه بفرمائید.

رطوبت ساز پروانه ای مدل 16000
رطوبت ساز پروانه ای مدل 16000
» مناسب برای تامین رطوبت، خنک سازی و سیرکولاسیون هوا در مرغداری
» قابل اتصال به شیر اب شهری و یا مخازن دیگر
» بهره گیری از پمپ آب مخصوص برای افزایش راندمان دستگاه
قیمت : 18,000,000 تومان

مهمترین مزایای استفاده مه پاش در مرغداری کدامند؟

با استفاده از مه پاش می توان از دهیدراته شدن بدن جوجه ها، مشکلات تنفسی و تلفات ناشی از آن جلوگیری کرد. همچنین مه پاش باعث خنک شدن هوای سالن و کاهش استرس طیور شده و در رفع گرد و خاک و بوی نامطبوع سالن تأثیرگذار است. مه پاش مرغداری برای ضدعفونی کردن سالن نیز کاربرد دارد.

رطوبت مناسب برای سالن مرغداری چقدر میباشد؟

جوجه های یک روزه تا سن دو هفتگی و به ویژه در روزهای اولیه به رطوبت بالای 60 درصد (بین 60 الی 70 درصد) نیاز دارند، خشکی هوا باعث دهیدراته شدن، اختلال در جذب کیسه زرد و افزایش تلفات خواهد شد. به همین دلیل استفاده از مه پاش در داخل سالن مرغداری الزامی است.

کدام نوع مه پاش در سالن مرغداری قابل استفاده است؟

انواع مه پاش دیسکی یا پروانه ای ، التراسونیک و یا نازلی در داخل سالن مرغداری قابل استفاده هستند. اما مه پاش دیسکی به دلیل نصب ساده و راحت، قیمت مناسب و امکان کارکرد با آب چاه بیشتر مورد استقبال مرغداران قرار گرفته است.

تأثیر رطوبت کم بر رشد طیور

تأثیر رطوبت کم بر رشد طیور - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

عدم استفاد نکردن و بهره نبردن از سیستم های رطوبتی در مرغداری ها عواقب جبران ناپذیری بر گله دارد و در مدت زمان کمتری می تواند راندمان تولید را به شدت کاهش دهد. مهمترین تأثیر رطوبت کم در سالن های مرغداری به شکل زیر می باشد :

  • کاهش وزن گله های گوشتی
  • کاهش تخم در گله های مادر
  • دهیدراته شدن جوجه ها (کاهش آب بدن آنها)
  • چسپندگی مقعد در جوجه ها
  • کاهش رشد ، کاهش تولید و در نتیجه کاهش سود
  • افزایش حرارت بدن پرنده و له له زدن در فصل های گرم
  • بوجود آمدن هوای خشک در فصل های سرد
  • شوک دمایی و بی قراری ( در نتیجه پرنده پرخاشگر می شود و ممکن است ، عارضه هایی مثل کانیبالیسم یا خود خوری در پرنده شکل بگیرد. )

سیستم های رطوبت ساز مرغداری

سیستم های رطوبت ساز مرغداری - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در فصل های گرم سال معمولا با افزایش هوای گرم رطوبت محیط کم می شود. در فصل های سرد نیز هوای سرد و خشک می تواند تأثیر نامطلوبی بر روند رشد جوجه ها داشته باشد. در سالن های بزرگ و کوچک پرورش مرغ و یا هر نوع طیوری این عوامل می تواند تبدیل به یک معضل بزرگ بشوند و خسارات سنگینی روی دست پرورش دهندگان قرار بدهند. برای جلوگیری از هر نوع خسارت در این زمینه و حتی افزایش کیفیت تولید ، استفاده از مه پاش مرغداری به شدت توصیه می شود. مه پاش مرغداری یک سیستم خنک سازی ارزان و بسیار کارامد می باشد که در گله های گوشتی باعث افزایش وزن و در گله های تخم گذار نیز باعث افزایش کیفیت تخم ها می شود. از این رو این سیستم ها یکی از ملزومات کار پرورش طیور می باشد.

مزایای استفاده از سیستم های مه پاش

امروزه استفاده از مه پاش مرغداری در سالن های مرغداری به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است . این دستگاه های علاوه بر حفظ سلامتی طیور ، مزایایی دیگری نیز دارند که بر کار پرورش و بازدهی تولید، بسیار تأثیر گذار می باشد. مهمترین مزایای استفاده از مهپاش مرغداری بدین صورت می باشند:

  • افزایش رشد و راندمان بالای تولید
  • کاهش گرد و غبار موجود در سالن
  • کاهش دمای بدن پرنده در فصل های گرم
  • کاهش استرس گرمایی و جلوگیری از درگیری میان طیور
  • مکمل تهویه هوا و ایجاد هوای مناسب برای تنفس جوجه و مرغ ها
  • مقاوم شدن بدن پرنده در برابر امراض
  • برطرف کردن بوی نامطبوع در سالن های پرورش

یکی دیگر از بهترین مزایای استفاده از مه پاش مرغداری ، ضدعفونی کردن فضای سالن می باشد. پرها و بدن مرغ ، می تواند به راحتی در معرض انواع باکتری و قارچ ها قرار بگیرد. برای سم پاشی و از بین بردن این آلودگی ها می توان در مخزن این مه پاش ها ، مواد ضدعفونی را قرار داد تا دستگاه از طریق فرایند مه سازی خود تمامی ویروس ها و میکروب های موجود در هوای سالن را تمیز کند.

نحوه ایجاد رطوبت در مه پاش مرغداری

رطوبت سازهای مرغداری در دو طرح عمده ، رطوبت ساز دیسکی (پروانه ای) و رطوبت سازهای نازلی تولید می شوند. در مه پاش های دیسکی ، یک فن به سرعت شروع به چرخش می کند. قطره های آب از طریق شلنگی به پروانه های این فن برخورد می کنند. قطره های درشت آب در اثر برخورد و چرخش بسیار سریع فن به ذره های بسیار ریز آب تبدیل می شوند. نیروی حاصل از چرخش فن ، این قطرات ریز را به سمت بیرون جهت دهی می کند. بدین شکل یک مه تولید می شود که از طریق فن ، می تواند در سالن انتشار پیدا کند.

در مه پاش های نازلی نیز ، آب توسط موتور و پمپ به صورت فشرده به لوله ها منتقل می شود. در مسیر لوله ها نازل هایی قرار می گیرد که در آن سوراخ هایی به اندازه خیلی ریز ، آب را به صورت مه به بیرون منتشر می کنند. در هر دو نوع قطرات بسیار ریز آب از طریق تبخیر، گرمای محیط را می گیرند. بدین ترتیب این دستگاه ها می تواند یک محیط خنک و مرطوب ایجاد کنند.

مه پاش های مناسب برای مرغداری

مه پاش های مناسب برای مرغداری - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

بهترین روش برای ایجاد رطوبت در سالن های پرورش طیور استفاده از مه پاش های دیسکی و مه پاش های نازلی می باشد. این مه پاش ها در قسمت بالای سالن نصب می شوند و به دلیل گرم بودن لایه بالایی به راحتی می توانند از طریق تبخیر قطرات آب ، رطوبت محیط را تأمین کنند. رطوبت سازهای نازلی نباید سبب تصادم قطرات آب با هم شوند. چرا که در این صورت قطره های ریز آب تبدیل به قطره های درشت می شوند و تبخیر به صورت نامناسب شکل می گیرد. در این گونه موارد بستر و کف سالن می تواند خیس شود.

آیا مه پاش التراسونیک برای مرغداری مناسب است؟

مه پاش التراسونیک یکی از بهترین دستگاه های رطوبت زن می باشد که بر خلاف دیگر رطوبت سازها باعث پاشش آب بر روی بستر و خیس شدن بستر مرغداری نمیشوند. از آنجایی که قیمت رطوبت ساز التراسونیک به دلیل کیفیت و توان بالای این دستگاه ها بیشتر از سایر دستگاه های مشابه است، برخی از مرغداران از مه پاش ارزان قیمت همچون مهپاش دیسکی و پروانه ای استفاده میکنند. در حالیکه اگر بخواهیم بهترین مدل رطوبت ساز را نام ببریم قطعا رطوبت ساز التراسونیک اولین گزینه خواهد بود. ناگفته نماند که چون در اکثر مرغداری ها اب مورد استفاده املاح بالایی دارد، مرغداران دستگاهی را برای تولید رطوبت اتتخاب میکنند که مشکل چندانی با سطح املاح معدنی آب نداشته باشد. بعنوان مثال استفاده از آب چاه و یا آب با املاح معدنی زیاد اصلا برای دستگاه التراسونیک توصیه نمیشود چون ناخالصی های همراه اب بر روی قطعات مهم دستگاه رسوب میکنند. در حالیکه برای عملکرد رطوبت ساز دیسکی میزان ناخالصی موجود در آب حساسیت بالایی ایجاد نمیکند.

چطور یک مه پاش مرغداری باکیفیت تهیه کنیم

امروزه تولید کنندگان مختلفی ، مه پاش های نازلی و دیسکی را به بازار ارائه می دهند. متأسفانه در بسیاری از موارد مشاهده شده است که تولید کننده از قطعات بی کیفیت چینی در ساخت این مه پاش ها استفاده کرده است. برای یک خرید مطمئن و مناسب حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • محصولات یک تولید کننده معتبر و با سابقه چندین ساله را انتخاب کنید. (مطمئنا تجربه های چندین ساله تأثیر به سزایی در کیفیت دستگاه های ساخت آن دارد.)
  • اصالت کالا و قطعات را بررسی کنید.
  • در مه ساز های نازلی ، سیستم کمپرسور مه پاش می بایست قوی باشد تا بتواند به راحتی چندین نازل را پشتیبانی کند.
  • مه پاش می بایست فیلتر دار باشد وگرنه آهک و ذرات ریز می تواند نازل ها را مسدود کند.
  • شلنگ مورد استفاده در دستگاه می بایست قوی باشد و توانایی فشار بالا را داشته باشد.
  • دستگاه های نازلی ، دارای نازل های باکیفیت باشد.
  • در مه پاش دیسکی ، دستگاه می بایست قادر به کارکردن با آب سخت نیز باشد.
  • کارت گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه شده از طرف تولید کننده نیز اصالت کالا را تضمین می کند به این مورد هم دقت کنید.

مه پاش مرغداری اندیشه سبز

انواع مه ساز - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

اندیشه سبز از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات سالن مرغداری می باشد. مه پاش های مرغداری اندیشه سبز ، حاصل تلاش 25 سال فعالیت مستمر این گروه می باشد. اندیشه سبز در ساخت آنها نهایت کیفیت را برای پرورش دهندگان و صاحبان سالن های مرغداری به ارمغان آورده است. گروه اندیشه سبز بیش از 100 نمایندگی در سرتاسر ایران دارد که آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد. دستگاه های رطوبت ساز اندیشه سبز دارای استاندارد iso 9001 ، استاندارد ce اروپا و استاندارد کنترل کیفی چند مرحله ای می باشند.

معرفی محصولات رطوبت ساز اندیشه سبز

محصولات رطوبت ساز اندیشه سبز - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

اندیشه سبز برای مرغداری ها و سالن های پرورش طیور هر دو نوع دستگاه های رطوبت ساز دیسکی و رطوبت ساز نازلی را تولید می کند.

رطوبت ساز های دیسکی اندیشه سبز

رطوبت سازهای دیسکی به دلیل متناسب بودن با سالن های پرورش طیور برای مرغداری ها بسیار مناسب می باشند. این مه پاش ها می توانند به راحتی رطوبت محیط را در انواع سالن های بزرگ و کوچک تأمین کنند. بدنه این دستگاه ها بسیار مقاوم بوده و در محیط های مرطوب به هیچ عنوان دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی شود. پروانه هایی که آب را به صورت قطره های بسیار ریز تبدیل می کنند، از جنس آلومینیوم بوده و بسیار سبک می باشند. این پروانه ها می تواند در هر دقیقه 3000 دور بچرند و مه ایجاد شده را به عمق سالن مرغداری پرتاب کنند.

در ساخت این دستگاه ها موتور بسیار قوی به کار رفته که علاوه بر کیفیت بالای آن دارای برچسپ مصرف انرژی A می باشد. عملکرد این مه پاش ها کاملا اتوماتیک بوده و در صورت قطعی آب ، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می شود. مه پاش های اندشه سبز در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند و بسته به فضای سالن می تواند برای سالن های مرغداری بسیار مناسب باشند. همچنین این دستگاه ها قادر به سم پاشی محیط می باشند. بدین طریق که می توان سم یا مواد ضد عفونی را در داخل مخزن آنها قرار داد. رطوبت ساز این سم را به صورت مه در کل سالن پخش می کند و بدین ترتیب باعث سمپاشی و ضدعفونی محیط می گردد.

رطوبت سازهای نازلی اندیشه سبز

رطوبت سازهای نازلی اندیشه سبز یکی دیگر از محصولات با کیفیت این گروه می باشند که توانسته اند برای سالن های مرغداری بسیار مناسب و کارامد واقع گردند. این رطوبت سازها امکانات متعدد و ویژگی های منحصر به فردی دارند که آنها را از نمونه های موجود در بازار متمایز کرده است. مهمترین این امکانات عبارتند از:

  • وجود یک سیستم کمپرسور بسیار قوی متشکل از موتور موتوژن و پمپ آب برتولینی ایتالیایی
  • فیلترهای تصفیه آب بسیار عالی جهت تمیز کردن آب از آهک و ذرات ریز
  • شلنگ بسیار مستحکم و مقاوم در برابر فشار آب
  • نازل های بسیار با کیفیت از جنس استیل و ضد چکه
  • تابلو برق اتوماتیک
  • مصرف بهینه انرژی

از آنجایی که سالن های پرورش طیور در هر زمان نیاز متفاوتی به رطوبت دارند ، بر روی تابلوی برق دستگاه ، امکان نصب دستگاه های رطوبت سنج دیجیتالی نیز ممکن می باشد. بدین طریق می توان با تنظیم آن رطوبت سالن را در محدوده خاصی تنظیم کرد. استفاده از مه پاش های اندیشه سبز برای انواع سالن های بزرگ و کوچک مرغداری مناسب می باشد.

کلام آخر

اندیشه سبز همیشه در نظر داشته که محصولات بسیار باکیفیت و در عین حال قیمت مناسب به تولید برساند. اکثر تولید کنندگان مه پاش های مرغداری در ساخت دستگاه های خود از قطعات بی کیفیت چینی استفاده می کند. بیشتر این دستگاه ها ماندگاری آن چنان نداشته و مصرف کننده مجبور به پرداخت هزینه های مکرر می شود. دستگاه های مه پاش اندیشه سبز در عین راندمان بالا ، ماندگاری طولانی مدتی نیز دارند.

تمامی محصولات مه پاش مرغداری اندیشه سبز دارای 12 ماه گارانتی بی قید و شرط و 10 سال خدمات پس از فروش می باشند. همچنین اندیشه سبز به شما تضمین می دهد تا 10 سال از گذشت گارانتی ، قطعه یدکی دستگاه شما تولید خواهد شد.

اگر شما نیز صاحب یک سالن مرغداری هستید و یا قصد راه اندازی یک سالن پرورش طیور را دارید بدون شک مه پاش های مرغداری اندیشه سبز بهترین گزینه برای تأمین رطوبت سالن شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.