مقالات سرمایشی

نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟

نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟

آب، 70 درصد وزن بدن ما را تشکیل می دهد. همینطور ارتباط مستقیمی بین میزان سلامتی و آبی که در طول روز می نوشیم، وجود دارد. حالا سوال این هست که نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟

آیا بین آب خنکی که در رودخانه ها جاری است با آبی که در تجهیزات سرمایشی مثل آبسردکن و یخساز خنک می شود، تفاوتی وجود دارد؟ ورزشکاران و افرادی که کار سنگین می کنند، آب خنک را دلیل تحمل کردن سختی کار خود می دانند. عده ای دیگر اعتقاد دارند که آب، نباید خیلی خنک باشد. این سوال همیشه برای ما وجود داشته و باید یک جا پاسخ آن را پیدا کنیم و بفهمیم که نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟! برای پیدا کردن پاسخ این سوال، همراه ما باشید.

یخساز و آبسردکن خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
یخساز و آبسردکن خانگی 20 کیلوگرم حبه ای
» دارای قابلیت یخسازی و خنک کردن اب بطور همزمان
» برخورداری از بدنه ی استیل و بسیار مقاوم
» دارای راندمان کاری بالا و مصرف برق بهینه
قیمت : 26,000,000 تومان

مزیت های استفاده از آب خنک

تفاوتی ندارد که چطور آب خنک شود. چه آب رودخانه باشد چه آبسردکن، در هر صورت استفاده کردن از آن ها مزیت های جالب توجهی دارد. اما همه می دانیم که دسترسی به آب جاری در طبیعت، همیشه ممکن نیست. در عوض می توانیم به سراغ یخچال، آبسردکن یا یخساز خانه برویم و از تکنولوژی آن استفاده لازم را ببریم.

شفافیت و درخشندگی پوست، کاهش وزن، افزایش آرامش و متابولیسم، همگی در اثر نوشیدن و شست و شو با آب خنک فراهم می شوند.

پوست درخشان و شفاف

پوست، ارزنده ترین لباس ما است. همه ما هم سعی می کنیم که همیشه بیشترین حفاظت را از آن به عمل بیاوریم. برای تحقق این هدف، باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشیم. همینطور می توانید هر روز یک قطعه یخ را لای دستمال نخی گذاشته و روی صورت خود بغلطانید. در عرض چند روز شاهد تاثیر فوق العاده آن خواهید بود.

فواید نوشیدن اب خنک - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

کاهش وزن

 همانطور که می دانید، یکی از راه های کاهش وزن، نوشیدن آب است. در صورتی که آب خنک بنوشید، بدن دمای آب را به اندازه دمای بدن افزایش می دهد. برای انجام این فعالیت، کالری زیادی سوزانده می شود. البته واضح هست که نوشیدن آب خنک به تنهایی نمی تواند وزن کسی را پایین بیاورد اما یک رفتار تاثیرگذار است.

افزایش متابولیسم

برای افزایش متابولیسم بدن، نوشیدن آب خنک مفید است. آب، چربی هایی که وظیفه ذخیره انرژی به عهده شان هست را به کار می اندازد. این عمل، متابولیسم را افزایش داده و میزان ترشح انسولین را کنترل می کند. در نتیجه، احتمال ابتلا به کم کاری تیروئید یا قند خون کاهش می یابد.

گنج ارزنده ورزشکاران

ورزش کردن، کلید سلامتی و کاهش وزن است. با این حال، هرچه دمای بدن در حین ورزش کردن بیشتر شود، سطح انرژی و شادابی ورزشکار، پایین می آید. راه حل این مسئله، نوشیدن آب خنک در زمان ورزش و پیاده روی یا انجام کار های سنگین است. اگر در باشگاه به ورزشکاران قدیمی نگاهی بیاندازید، می بینید که در کنار همه آن ها، یک بطری آب خنک وجود دارد.

گنج ارزنده ورزشکاران - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

علاوه بر نوشیدن آب خنک، دوش آب سرد هم فواید بسیاری برای بدن دارد. از جمله آن ها می توانیم به شفافیت پوست، استحکام مو و کاهش سایز بدن اشاره کنیم.

نوشیدن آب خنک برای بدن مضرر است؟

صادقانه بگوییم که هرچند آب خنک آن هم در تابستان گرم، به شکل عجیبی دلچسب است اما ضرر هایی هم دارد. هرچه دمای آب پاین تر باشد، ضرر ها نیز تشدید می شوند. یبوست، گلودرد، سردرد یا حتی چاقی، همه می توانند از عوارض نوشیدن آب خیلی خنک باشند. برای دچار نشدن به این مشکلات، باید از نوشیدن آب با دمای صفر درجه سانتی گراد، خودداری کنید.

معده درد و یبوست

آب خیلی خنک، رگ های خونی را منقبض می کند. در نتیجه، معده و روده به راحتی نمی توانند غذا را هضم کنند. به همین دلیل بعضی افراد پس از خوردن آب سرد، دچار دل درد و یبوست می شوند.

چاقی و کبد چرب

هرچند که نوشیدن آب سرد افزایش فعالیت بدن و لاغری را به دنبال دارد اما از طرفی اگر آب خیلی سرد باشد، چربی ها فریز می شوند. در نتیجه تلمبار چربی ها، به مرور کبد هم چرب می شود. با افزایش چربی کبد، میزان سلامتی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

سردرد

نوشیدن آب سرد، عصب ها را تحریک می کند. هرچه دمای آب پایین تر باشد، حساسیت عصبی بیشتر می شود. گاهی شدت این حساسیت آنقدر زیاد می شود که علاوه بر سر، دندان ها هم درد می گیرند.

کاهش ضربان قلب

نوشیدن آب خنک، دمای بدن را ناگهان کاهش داده و قلب، شوک می شود. با پایین آمدن دمای بدن، ضربان قلب آهسته تر شده و تا زمان هم دما شدن آب و جسم هم ادامه دارد.

راه چاره چیست؟

نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟ باید بگوییم هم مفید هست و هم ضرر دارد. همانطور که می بینید، هر مزیتی، یک ایراد هم با خود دارد. نوشیدن آب خنک در روزهای گرم بسیار لذت بخش بوده ولی نباید دمای آب بیش از اندازه سرد باشد. دمای آب در آبسردکن ها معمولا 8 درجه است. اگر با استفاده از یخ های حبه ای حاصل از یخساز قصد خنک نمودن آب را دارید باید بدانید که دمای آب در این شرایط میتواند کمتر از 5 درجه باشد.

اگر به آبسردکن و یا یخساز دسترسی ندارید می توانید همیشه یک پارچ یا شیشه را پر از آب نموده و چند ساعتی در قسمت خنک کننده یخچال قرار دهید. به این ترتیب، در هر ساعتی از شبانه روز به آب خنک دسترسی دارید. از طرفی دیگر، آب صفر درجه که گلوی تان را به درد می آورد هم نمی نوشید. چراکه دمای آب در قسمت خنک کننده یخچال، بین 2 تا 5 درجه است.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم پاسخی برای “نوشیدن آب خنک برای بدن مضر است یا مفید؟” پیدا کنیم. همچنین ابعاد مختلف نوشیدن آب سرد را بررسی کردیم. هرچند که نوشیدن آب یخ ضرر دارد اما راه حل آن، کنار گذاشتن آبسردکن و یخچال نیست. بلکه باید دمای آب را کنترل کرده و رفتار خود را اصلاح کنیم. امیدوار هستیم که همیشه سلامت و شاداب باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.