مقالات گرمایشی

دیگ بخار (بویلر) چیست؟

بررسی دیگ بخار - اندیشه سبز

بررسی دیگ بخار

دیگ بخار یا بویلر به دستگاهی گفته می شود که در آن آب گرم شده و تبدیل به بخار میگردد. در واقع در این دستگاه ، با استفاده از انرژی حاصل از سوخت و یا سایر انرژی ها ، آب در درون لوله ها و یا مخزن بویلر حرارت داده میشود. از بویلر در صنایع مختلف استفاده میگردد. این دستگاه ها در انواع مختلفی تولید میشوند. در این مقاله به بحث در زمینه بویلر و انواع آن پرداخته ایم.

انواع بویلر و دیگ بخار

در حالت کلی دستگاه بخار گرم در دو مدل لوله آب (واتر تیوب) و لوله آتشی (فایر تیوب) ساخته می شود.

در دیگ بخارهای واتر تیوب ، در داخل محفظه آن ، آتش به لوله های حاوی آب حرارت وارد میکند. در اثر این حرارت دمای آب بالا رفته و به بخار تبدیل می شود. فشار بخار ایجاد شده در بویلر واتر تیوب بسیار بالا می باشد. از این رو از این دیگ بخارها در صنایع پتروشیمی و نفت و … بیشتر استفاده می شود. اویلر لوله آبی با ظرفیت 500 کیلو ، در هر ثانیه قادر است که بخاری با فشار 160 اتمسفر و با دمای 550 درجه سانتی گراد تولید کند. این دستگاه ها مجهز به محفظه ای بنام درام می باشند که در آن بخار ایجاد شده از آب جداسازی می شود.

انواع بویلر و دیگ بخار - اندیشه سبز

اما در دیگ بخار فایر تیوب یا لوله آتشین، گازهای داغ ناشی از احتراق در درون لوله های داخل مخزن آب در جریان می باشند. آب داخل مخزن در اثر تماس با بدنه داغ شده این لوله ها حرارت دیده و تبدیل به بخار می شود. بخار ناشی از این اویلرها کم فشار بوده و در صنایع مختلفی از این دستگاه ها بهره گرفته میشود. در دیگ بخار فایر تیوب ، لوله های انتقال حرارت شامل دو ، سه و یا چهار پاس می باشند که بسته به ظرفیت دستگاه از یکی از این مدل ها در ساخت این دیگ ها استفاده میشود. طبیعی است که هر چقدر تعداد پاس انتقال حرارات بیشتر باشد ، راندمان دستگاه نیز بالا می رود. از اویلرهای دو پاس برای گرم کردن آب ، از سه پاس هم برای گرم کردن آب و هم تولید بخار و از چهار پاس برای تولید بخار استفاده میشود.

از دیگ بخارهای لوله آتشی در صنایع تأسیسات ، کشاورزی (پرورش قارچ) ، شیرینی پزی ، پخت نان های حجیم ، سونای بخار ، نساجی ، صنایع فوم سازی ، بتن سازی و … استفاده میشود.

اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار

معمولا این دستگاه ها دارای محفظه ای استوانه ای شکل می باشند. جنس این محفظه می تواند از جنس چدن ، فولاد و یا استیل ساخته شود. چدن در مقایسه با فولاد و استیل از مقاومت و دوام کمتری برخوردار است. همچنین در دیگ بخار جنس لوله های آتش خوار و یا آبی از نوع فولادی می باشد. از مهمترین قسمت ها و قطعات دیگر در این دستگاه ها می توان به کوره ، پمپ گرداننده آب، خط تغذیه ، مشعل ، عایق بدنه ، فشار سنج ، خطوط کنترل کننده سطح یا level control ، شاسی ، تابلو برق ، شیر تخلیه هوا ، شیر اطمینان ، شیر خروج بخار و … اشاره نمود.

اجزای تشکیل دهنده دیگ بخار - اندیشه سبز

ناگفته نماند که خطر انفجار و آتش سوزی در دیگ بخار وجود دارد. از این رو در ساخت این دستگاه ها باید استانداردهای جهانی رعایت و از قطعات با کیفیت در ساخت آن استفاده شود تا احتمال خطر در دستگاه به پایین ترین حد ممکن برسد.

دیگ بخار ساخت اندیشه سبز

گروه اندیشه سبز یکی از قدیمی ترین واحد های تولید تجهیزات صنعتی در داخل کشور است. این گروه انواع دیگ بخار صنعتی همچون بخارساز گرم صنعتی و دیگ های 300، 500 و … نیز تولید و به فروش می رساند. تبعیت از استانداردهای مهم و جهانی به همراه استفاده از قطعات بسیار عالی در ساخت این دیگ بخارها باعث شده ، علاوه بر راندمان بالا ، عمر مفید این دستگاه نیز طولانی باشد. از دیگ بخار صنعتی ساخت اندیشه سبز می توان در صنایع و مشاغل مختلفی همچون ، شیرینی پزی ، پرورش قارچ ، مرغداری ، بتن سازی و …. استفاده نمود.

اندیشه سبز برای شما عزیزان امکان دریافت مشاوره رایگان نیز فراهم نموده است. برای دریافت مشاوره می توانید با شماره زیر تماس گرفته و از راهنمایی های متخصصان ما بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.