دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, عروس هلندی

بیماری های رایج و متداول در عروس هلندی | همراه با روش های پیشگیری و درمان

بیماری های رایج و متداول در عروس هلندی - اندیشه سبز

بیماری های عروس هلندی

عروس هلندی ها جزو پرنده های زینتی محبوب و قابل نگهداری در خانه می باشند، در صورت عدم توجه به تغذیه و بهداشت محل پرورش، احتمال بروز بیماری در عروس هلندی بسیار بالا می باشد، آنها بیماری های مختلفی دارند که برخی از آنها واگیردار و برخی نیز غیر واگیردار هستند.

در این نوشته از اندیشه سبز قصد داریم شما را با بیماری های رایج و متداول در پرنده عروس هلندی آشنا کنیم و روش هایی را برای درمان و پیشگیری این بیماری ها ارائه دهیم، اگر به سلامتی پرنده خود اهمیت می دهید حتماً ادامه نوشته را مطالعه کنید تا با افزایش اطلاعات خود پرنده ای سالم و با طول عمر بالاتری نیز داشته باشید.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم پرندگان مختلف
» سیستم چرخش 360 درجه
» بدنه نشکن و ضد زنگ از جنس ABS
قیمت : 3,530,000 تومان

عروس هلندی بیمار چه نشانه هایی دارد؟

اولین نشانه هایی که در یکی عروس هلندی بیمار باید به دنبال آن باشیم، تغییر رنگ و حالت در فضله آنها می باشد، پرنده بیمار معمولاً فضله ای آبکی و اسهال مانند و به رنگ سبز یا قهوه ای، قرمز و غیره دارد. 

پس از آن باید به دنبال علایم ظاهری در پرنده بیمار باشیم، عروس هلندی که مریض است معمولاً بدن خود را پف می کند و تمایلی به خوردن آب و غذا ندارد، برخلاف پرنده‌های سالم جنب‌ و جوش کافی را ندارد و معمولاً گوشه گیری می کند.

عروس هلندی بیمار چه نشانه هایی دارد؟ - اندیشه سبز

در صورت شدید بودن بیماری شاهد نبود اشتها، کاهش وزن، آبریزش چشم و بینی، ریزش پر ها، خس خس سینه، لرزش بدن، تورم چشم ها و …. خواهیم بود.

بیماری های مختلف علائم مشابهی دارند که برای تشخیص دقیق بیماری باید به دامپزشک مراجعه نمود و همچنین مطالعه این مقاله به شناسایی دقیق تر بیماری کمک خواهد کرد.

بیماری هلیکوباکتری در عروس هلندی

این بیماری باکتریایی، حلق و گلوی پرنده را مورد حمله قرار می‌دهد و از نشانه‌های آن می‌توان به افزایش برفک های سفید در دهان و گلو، تنفس مشکل، تورم چشم و ترشح از بینی، تکان دادن سر و عطسه اشاره کرد.

جهت درمان این بیماری حتما باید به دامپزشک مراجعه شود و پس از تشخیص بیماری آنتی بیوتیک های لازم تجویز خواهد شد.

بیماری اسپیروکتوز در عروس هلندی

این بیماری طوطی که عامل باکتریایی دارد از طریق حشراتی مانند کنه و سایر موجودات ریز به عروس هلندی های جوان و مخصوصاً نابالغ انتقال پیدا میکند، بنابراین رعایت بهداشت در محل زندگی پرنده از بروز چنین بیماری جلوگیری خواهد کرد.

از نشانه های بیماری اسپیروکتوز می‌توان به ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، پف کردن بدن، گوشه گیری، لرزش بدن، فلجی پرنده و حتی در موارد شدیدتر مرگ او اشاره کرد.

جهت پیشگیری از شدیدتر شدن بیماری حتماً باید به موقع به دامپزشک مراجعه نمود و نسبت به درمان آن اقدام کرد در غیر این صورت در صورت حاد شدن بیماری امکان درمان وجود ندارد و پرنده تلف خواهد شد.

گیر افتادن تخم در شکم عروس هلندی ماده

زمانی که پرنده ماده از تغذیه کافی برخوردار نباشد و کلسیم مناسبی دریافت نکند، هنگام تولید تخم، پوسته تخم به خوبی تشکیل نخواهد شد و در مجرای خروجی عروس هلندی گیر خواهد افتاد که سبب پف کردن بدن، بی حالی و بی تحرکی او خواهد شد.

گیر افتادن تخم در شکم عروس هلندی ماده - اندیشه سبز

در چنین مواردی لازم است که پرنده را گرم نگه دارید و زیر شکم و اطراف مخرج او را به آرامی ماساژ دهید، از فشار دادن به تخم خودداری کنید و در صورت عدم خروج تخم هر چه سریعتر به دامپزشک مراجعه کنید.

رشد کرم سفید آسکارید در بدن عروس هلندی

این کرم های سفید و دراز در روده عروس هلندی رشد میکند برای جلوگیری از ورود این کرم ها به بدن پرنده حتما لازم است که بهداشت را در تغذیه عروس هلندی و محل زندگی پرنده رعایت کنید. 

در صورت مشاهده علایم زیر باید جهت درمان او اقدام کنید در غیر این صورت با مرگ عروس هلندی خود مواجه خواهید شد، اسهال، کم اشتهایی، کاهش وزن، اختلال در رشد و شفاف نبودن چشم ها از علایم ورود کرم آسکارید به بدن پرنده است.

ورم ملتحمه در عروس هلندی

گاهی اوقات شاهد متورم و ملتهب شدن چشمان عروس هلندی خود خواهد بود که خود می تواند زمینه ای برای سایر بیماری‌ها باشد و یا حالت ارثی نیز داشته باشد. در صورت مشاهده چنین علائمی حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروی مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورد.

بیماری سیرکو ویروس در عروس هلندی

این بیماری هم سبب بروز آسیب جسمانی و هم آسیب روانی به پرنده می‌شود. در صورت مشاهده اسهال و استفراغ و براق شدن منقار در پرنده به وجود این بیماری شک کنید.

لازم به ذکر که در حالت معمولی منقار عروس هلندی تیره و دارای فلس می‌باشد. در صورت تشدید بیماری شاهد خود زنی و پرکنی در پرنده خود خواهید بود و پس از گذشت چند هفته دچار افسردگی و در نهایت مرگ خواهد شد. 

بیماری سیرکو ویروس در عروس هلندی - اندیشه سبز

توجه به پرنده و رفتار محبت آمیز با او و استفاده از آب و غذای مورد علاقه پرنده و فراهم کردن محیطی آرام و بدون استرس از شرایط پیشگیری از این بیماری هستند. 

سل در عروس هلندی

بیماری سل هم بین پرنده ها و هم بین انسان مشترک است. بنابراین در مواجهه با چنین بیماری از خود مراقبت کنید تا مبتلا نشوید.

بیماری سل عامل ویروسی دارد و احتمال سرایت آن از پرنده ها و حیوانات وحشی مانند کلاغ، کبوتر، گنجشک، موش و… وجود دارد بنابراین تا جای امکان از هم غذا شدن عروس هلندی شما با سایر پرنده ها و موجودات خودداری کنید.

از علائم بیماری سل می‌توان به اسهال و کاهش وزن اشاره کرد که در صورت عدم درمان به مرگ پرنده و حتی انسان خواهد انجامید. 

تب طوطی در عروس هلندی

این بیماری که در بین طوطی سانان رواج دارد، امکان انتقال به انسان را نیز دارد پس رعایت نکات بهداشتی در برخورد با عروس هلندی بیمار الزامی می‌باشد.

تب طوطی عامل ویروسی دارد و از پرنده های وحشی و متفرقه می‌تواند به عروس هلندی شما سرایت کند، از جمله علایم آن می‌توان به مشکل در تنفس، افسردگی، گوشه گیری، بی اشتهایی، کاهش وزن، خروج ترشح از چشم و بینی و … اشاره کرد. 

دقت کنید که اگر عروس هلندی شما سخنگو باشد، در صورت ابتلا به این بیماری از صحبت کردن امتناع خواهد کرد، جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری حتما به دامپزشک مراجعه کنید. 

بیماری پولیما در عروس هلندی

بیماری پولیما در عروس هلندی - اندیشه سبز

این بیماری عامل ویروسی دارد و سبب بروز زگیل هایی در بدن عروس هلندی می‌شود، متاسفانه بسیار کشنده است و لازم است که از واکسن های لازم جهت پیشگیری از ابتلای عروس هلندی استفاده کنید. 

درمان این بیماری نیز توسط دامپزشک متخصص و با برداشتن زگیل ها امکان پذیر خواهد بود. 

طاعون در عروس هلندی

این بیماری که در میان طیف گسترده ای از موجودات شیوع پیدا می‌کند به بیماری خاموش نیز شهرت یافته است.

اغلب بدون علامت است اما از اسهال، بی اشتهایی و لرزش بدن از علایم آن می‌تواند باشد. 

در صورت مشاهده پرنده بیمار حتما آن را از سایر پرنده ها جدا کرده تا بیماری را به آنها انتقال ندهد. پرنده های وحشی و متفرقه از طریق آب و غذا و مدفوع و حتی تنفس می‌توانند بیماری را به عروس هلندی شما انتقال دهند. بنابراین مراقبت از پرنده در سلامت او اهمیت بالایی دارد. 

بیماری‌های قارچی و پوستی در عروس هلندی

در صورت مشاهده التهاب و قرمزی در قسمت‌های مختلف بدن پرنده مانند اطراف چشم و منقار و زیر بالها، خارش مداوم و قرمزی در محل خارش و همچنین پر ریزی این نواحی، باید به وجود بیماری قارچی در بدن عروس هلندی مشکوک شوید.

جهت درمان باید به دامپزشک مراجعه کنید تا با تجویز پمادهای مناسب از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

تومور و کیست های پوستی و همچنین زخم های پوستی از دیگر بیماری های پوستی در عروس هلندی هستند که به دلیل عفونت و عدم رعایت در بهداشت محل زندگی بروز پیدا می‌کنند، جهت پیشگیری از این بیماری ها لازم است که بهداشت را در محیط زندگی و تغذیه عروس هلندی رعایت کنید و از استحمام مداوم پرنده غافل نشوید.

بیماری درمانیسوس در عروس هلندی

این عارضه که سبب کم خونی در پرنده میشود از یک کنه نشأت می گیرد که با نشستن بر روی بدن پرنده و مکیدن خون او سبب بروز کم خونی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن میشود، این کنه قرمز رنگ است که با کمی جستجو در میان پرهای عروس هلندی می‌توان آن را یافت و معمولاً عروس هلندی با منقار خود قسمت هایی مانند زیر بال و زیر شکم خود را میخاراند.

بیماری درمانیسوس در عروس هلندی - اندیشه سبز

برای از بین بردن کنه و پشه های عروس هلندی خود بهتر است که او را روزانه نیم ساعت در زیر نور آفتاب قرار دهید و از استحمام او غافل نشوید.

کاندیدیازیس در عروس هلندی

این بیماری قارچی با علائمی همچون زخم های سفید و پنیری شکل در دهان و گلوی پرنده نمایان می شود، معمولاً جوجه‌های چند هفته بیشتر در معرض این بیماری هستند و بی اشتهایی، استفراغ، بی حالی و ضعف سیستم ایمنی بدن از نشانه های این بیماری می باشد.

اگر مادر جوجه به این بیماری مبتلا شده باشد از طریق غذا دادن به صورت دهانی می تواند بیماری را به او منتقل کند، استفاده از غذاهای دارای ارزش غذایی کم و همچنین کمبود ویتامین A در جیره غذایی پرنده، احتمال ابتلا به بیماری را بالا میبرد.

جهت درمان بیماری باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از طریق تجویز داروهای ضد قارچی و مولتی ویتامین مخصوصا ویتامین A نسبت به درمان بیماری اقدام شود.

ژیاردیا در عروس هلندی

این بیماری نیز زمانی رخ می دهد که در محل زندگی پرنده بهداشت به اندازه کافی رعایت نشود، در واقع باکتری های عامل این بیماری از طریق آب آلوده وارد بدن عروس هلندی میشوند و از نشانه های آن می توان به اسهال، آبکی شدن مدفوع، کاهش وزن و بی اشتهایی، کز کردن و گوشه گیری و پر ریزی اشاره کرد.

در صورت عدم توجه به بیماری، وضعیت پرنده حاد تر شده و امکان فلجی و عدم تعادل در ایستادن، کاهش تخم گذاری، مشکلات گوارشی، کاهش باروری و غیره رخ خواهد داد.

طبیعتاً جهت درمان باید حتما به دامپزشک مراجعه کنید تا از طریق تجویز آنتی بیوتیک نسبت به درمان آن اقدامی انجام شود.

لاغری در عروس هلندی

معمولاً پرنده‌های جوان و آنهایی که در سن ۳ الی ۱۰ ماهگی قرار دارند بیشتر در معرض لاغری هستند. ضعف شدید بدن، از دست دادن وزن و کاهش اشتها، بی حالی و خواب آلودگی و افسردگی، لرزش بدن از نشانه های این بیماری می باشد.

متخصصان و دامپزشکان علت اصلی این بیماری را استفاده از آب و غذای آلوده و مسموم شدن پرنده و ورود آلودگی ها به بدن او می‌دانند، بنابراین استفاده از مواد غذایی قوی و پلت های مخصوص عروس هلندی که شامل انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد ضروری مورد نیاز بدن پرنده می باشد در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر واقع خواهد شد.

در صورتی که عروس هلندی شما دچار لاغری با تشنج و لرزش شدید بدن است باید به دامپزشک مراجعه کنید تا نسبت به تجویز مولتی ویتامین و جیره غذایی مناسب اقدام شود.

مشکل چاقی در عروس هلندی

برخی از پرورش دهنده ها علاقه زیادی به دادن دانه های چرب و روغنی به عروس هلندی خود دارند، به عنوان مثال دانه هایی مانند تخم آفتابگردان، کتان، شاهدانه، بادام و… که دارای چربی زیادی هستند، می توانند سبب بروز افزایش وزن در عروس هلندی شما شود.

همچنین پرنده هایی که در قفس های کوچک پرورش داده می شوند و کم تحرک هستند، بیشتر در خطر چاقی ها خواهند بود. برای جلوگیری از این مشکل باید پرنده را در یک محیط آزادانه پرورش داد تا توانایی پرواز داشته باشد، همچنین به جای استفاده از دانه های روغنی و پرچرب باید از ترکیب میوه و سبزیجات استفاده نمود تا به مرور زمان سبب تناسب اندام پرنده و افزایش سلامتی او شود.

بیماری عفونت روده در عروس هلندی

عروس هلندی شما زمانی بیماری مبتلا خواهد شد که از آب و غذای آلوده تغذیه کند و همچنین وجود مدفوع و مواد آلوده در محل پرورش عروس هلندی سبب بروز عفونت روده خواهد شد.

بیماری عفونت روده در عروس هلندی - اندیشه سبز

عدم توجه به دمای مناسب محیط پرورش و سرماخوردگی یا گرمازدگی عروس هلندی نیز در بروز این بیماری دخالت دارد، از نشانه های بیماری عفونت روده می توان به مدفوع سبز رنگ و آبکی، تنفس مشکل و با دهان باز، خس خس کردن هنگام تنفس، بی حالی، گوشه‌گیری و کاهش اشتها اشاره کرد.

برای درمان بیماری عفونت روده در عروس هلندی باید او را در یک محیط گرم قرار دهید و حتماً از بخاری برای گرمایش محیط استفاده کنید، همچنین با مشورت دامپزشک می توانید از زغال مخصوص پرنده ها و الکل همراه با کمی گلیسیرین استفاده کنید.

اسهال در عروس هلندی

یکی دیگر از بیماری های رایجی که در عروس هلندی و سایر پرنده های زینتی و بومی اتفاق می افتد، اسهال است.

اسهال دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و حالات و رنگ های مختلف اسهال هرکدام نشان از بیماری خاصی در پرنده می باشد، معمولاً فضله پرنده ها از مدفوع، ادرار و اوره تشکیل می‌شود.

سفت بودن مدفوع نشان از سالم بودن پرنده است اما اگر دارای حالت آبکی باشد میتوان به بیمار بودن عروس هلندی و نامناسب بودن تغذیه آن پی برد.

علت اسهال پرنده می تواند از آب و غذای آلوده و مسموم، تغییر دمای محیط، ترس و وحشت، تغییر در مکان و سایر بیماریهای عفونی و ویروسی باشد.

جهت درمان اسهال عروس هلندی می‌توانید مقدار خیلی کمی سرکه سیب را در آب آشامیدنی بریزید ایا از روغن زیتون یا روغن کرچک در غذا استفاده کنید.

استفاده از تخم مرغ آب پز و سبزیجات سالم و تازه نیز برای درمان اسهال مفید خواهد بود، اگر منشا اسهال پرنده بیماری عفونی باشد باید به دامپزشک مراجعه کنید تا داروی لازم را تجویز کند.

سرماخوردگی در عروس هلندی

از بیماری های شایعی که در عروس هلندی و سایر پرنده های زینتی اتفاق می‌افتد، می توان به سرماخوردگی آنها اشاره کرد.

زمانی که دمای محیط پرنده تغییر ناگهانی داشته باشد و عروس هلندی را در کنار پنجره و یا هوای آزاد قرار دهید، در صورت وزش ناگهانی باد احتمال سرماخوردگی در وجود دارد.

همچنین اگر عروس هلندی شما استحمام کرده باشد باید حتماً در و پنجره های اتاق را ببندید و بدن او را به کمک حوله و سشوار خشک کنید، در غیر این صورت عروس هلندی شما دچار سرماخوردگی خواهد شد.

از علایم سرماخوردگی در عروس هلندی می‌توان به لرزش بدن، گرفتگی مجرای بینی، تنفس تند تند و با دهان باز، خروج ترشحات از بینی، خستگی و بی حالی، بی اشتهایی و عطسه کردن اشاره کرد.

برای درمان او حتما باید به دامپزشک مراجعه کنید تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم را تجویز کند و پرنده را در یک محیط گرم نگه دارید و از میوه و سبزیجات تازه و به خصوص بخار اکالیپتوس برای رفع گرفتگی بینی عروس هلندی استفاده کنید.

عروس هلندی شما باید در یک مکان آرام و بدون سر و صدا استراحت کند تا سلامتی خود را به دست بیاورد.

سخن آخر

عروس هلندی و به طور کلی طوطی سانان در این نوشته به صورت خلاصه و مفید به انواع بیماری‌های عروس هلندی اشاره شد، در صورتی که پرنده بیماری دارید می توانید علائم بیماری آن را از طریق دیدگاه های همان نوشته برای ما ارسال کنید، تا راهنمایی های لازم جهت درمان پرنده ارائه شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

50 دیدگاه در “بیماری های رایج و متداول در عروس هلندی | همراه با روش های پیشگیری و درمان

  1. مهی گفت:

    سلام عروس هلندیم چشمش پف کرده زیرش هم قرمزه علائم چیه؟ عفونت چشم

    1. admins-r گفت:

      سلام بله به احتمال زیاد چشمش عفونت کرده
      حتما ببرش پیش دام پزشک تا درمانش کنه.

  2. دیانا گفت:

    آیا با بلوغ عروس هلندی مدفوع آنان تغییر میکند؟

    1. admins-r گفت:

      سلام دیانا عزیز
      چه تغییری کرده مدفوعشون؟
      چه غذایی بهشون میدی؟

  3. کوروش گفت:

    درود وقت بخیر
    جوجه عروس بیست و پنج روزه دارم.
    تجربه هم در رابطه پرورش و نگهداری ندارم.
    زیر گلوش قسمت تقریبا زیر منقارش(ابتدای گلوش)ورم کرده.تقریبا ورم بی رنگ و کمی شل هست.
    میشه خواهشن منو راهنمایی کنید پرندم تلف نشه؟دخترم خیلی وابسته شده بهش امروز اوضاعشو دید نیم ساعت گریه میکرد براش.
    خواهش دارم منو کمک کنید.
    سپاسگزارم

    1. admin-m گفت:

      سلام منظورتون چینه دانش هست ؟ غذاش چیه ؟ قبل از خرید باید اطلاعات کسب میکردین نگهداری از عروس سرلاکی سخته
      سرلاکش رو چطور بهش میدین ؟ فضلش چجوریه؟

  4. درسا درنا جعفری گفت:

    سلام عروس هلندی من امروز بی حال و بی اشتها واز بعدازظهری همش می خوابه میشه راهنمایی کنید که چکار کنم چون خیلی نگرانش هستم میشه زودبهم جواب بدین باتشکر

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام باید کامل توضیح بدین که بشه راهنمایی کرد نه غذاش رو گفتین نه رنگ و شکل فضلش رو

  5. علیرضا گفت:

    سلام جوجه عروس دوماه دارم
    مدفوع که میکنه کاملا به صورت لوله ای و آویزون میمونه یا به پرهای پشتش میچسبه
    نک زبونش کمی سفیده
    انگار رشد متوقف شده
    لاغر شده
    پرهاش جوری هست که انگار تولک رفته
    تعادل داره ولی کم ضعیفه
    دان و تخم بلدرچین رو میخوره
    داروی رونیستاتین قارچی رو مصرف کرده
    علائم سرماخوردگی ندارد
    اما هنوز خوب نشده
    میتونم از تجربه شما استفاده کنم

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام به دامپزشک مراجعه کردین ؟ دارو رو خودسرانه ندین بهش باید اول مشکل پیدا بشه
      3 قطره سرکه سیب طبیعی بریزید تا 3 روز توی آبخوریش
      منظورتون از دان چی هست ؟ فقط باید سفیده تخم مرغ بخوره
      سبزیجات و میوه هم براش بذارید
      حتما براش از داروخانه دامپزشکی مولتی ویتامین مخصوص پرنده زینتی و سنگ مینرال بخرید
      فضلش چه رنگیه ؟

  6. N.k.o گفت:

    سلام.وقت بخیر عروس هلندی من نزدیک به ۴ ماهش هست و ناخناش خیلی بلند شده بود من فقط ذره ی کوچیکی از تیزی ناخناشو گرفتم بعد ازدوروز یهو شروع کرد اروم راه رفتن و بااحتیاط پای چپش رو فقط بلند کردن نمیتونه زیاد روپاش وایسه بنظرتون چش شده والبته فضله ش هم یکم ابکی شده

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشخص نیست . مطمئنید به پاش آسیبی نرسیده ؟ غذاش چیه ؟

  7. ناشناس گفت:

    سلام
    ببخشید من ۲ تا عروس هلندی دارم که یه چند وقتیه بی حالن و نر من سینه اش خس خس میکنه و بعد چند روز دیدم به نرم فضله چسبیده لطفا کمکم کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام لطفا سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.دنبال درمان خانگی نباشید

  8. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من عروسه هلندی نر ۱۰ماهه دارم
    مریض و بی‌حال بود دیروز بردم دکتر بهش آمپول تزریق کردن
    اما غذا نمیخوره
    چیکار کنم؟
    بهم کمک کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام تشخیص پزشک چی بود ؟ ترسیده به همین خاطر غذا نمیخوره . زیاد بهش سر نزنید محیط ر و براش اروم کنید تا استرسش کمتر بشه

    2. مریم گفت:

      سلام عروس هلندی من جوجه هست حدود سه چهار ماهشه از دیشب تا الا هرچی بهش کتان و ارزن و… این چیزا میدم نمی خوره امروزم بهش سرلاک دادیم یکم خورد الا نه میخونه و نه پرواز میکنه چیکار کنم

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام چند روزه خریدینش ؟ تغذیش چی بوده قبلا ؟ چینه دانش متورمه ؟ مدفوعش چجوریه ؟ کامل توضیح بدین

  9. علی گفت:

    سلام من عروس هلندیم تخم گذاشته ولی مدفوع اش خیلی بوی بدی می‌دهد لطفا راهنماییم کنید

    با تشکر

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام تغذیش چیه ؟ رنگ مدفوعی چه رنگیه ؟ احتمال عفونت هست به دامپزشک مراجعه کنید

  10. R گفت:

    سلام ببخشید من عروس هلندیم کاملا دستیه و خیلی هم من رو دوس داره من کنارش بودم می خواستم از قفس بیارمش بیرون که یکدفعه دیدم کاکلش بلند شده و خیلی ازم می ترسه و ازم فرار می کنه انگاری که یه ادم دیگه رو دیده! و من هیچ تغییر خاصی از نظر چهره و لباسی نداده بودم
    یه دفعه اومد بیرون و ازم فرار می کرد و متاسفانه همش به در و دیوار خودش رو می زد و تونستم بگیرمش و بذارمش تو قفس
    بعد یه مدت اروم شد و دیدم چشماش رو همش می بنده و با دهن نفس می کشه و یه صدایی شبیه به سرفه کوچیک از خودش می ده بیرون!
    نمی فهمم چه اتفاقی افتاد؟ نمی دونم چیکار کنم لطفا کمک کنید.

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام صدای بلندی نشده قبلش ؟ مشخص نیست دلیلش چی بوده
      ترسیده برای همین یکم بیحاله اگر تغییری توی رنگ فضلش ایجاد نشده پس میشه گفت بیماری نداره
      چه غذاهایی بهش میدین ؟
      بیشتر براش وقت بذارید باهاش حرف بزنید غذای مورد علاقش رو بدین بهش
      مطمئنید که وقتی به دیوار خورده آسیب جدی مثل شکستگی بال یا پا بهش وارد نشده ؟

      1. R گفت:

        فضله رو چک کردم مشکلی نداشت
        ارزن، پلت
        دهنش رو چک کردم دیدم بزاق دهنش خیلی شده و وقتی داخل دهنش رو چک کردم دستام خیس شد اونقد که بزاقش زیاد بود
        اول فک کردم شاید داره استفراغ می کنه ولی هیچی ارزن ندیدم از دهنش بیرون بریزه
        الان حالش بهتر شده و بازی می کنه ولی بازم یکم بعضی اوقات صدای خس خس کوچیک رو می ده بیرون

        1. andisheh-m-admin گفت:

          برای اطمینان بیشتر بد نیست که به دامپزشک متخصص پرندگان زینتی هم مراجعه کنید
          براش تخم کتان ، سبزیجات ، هویج، غذای تخم مرغی، کلسیم، مولتی ویتامین و کف دریا هم تهیه کنید

  11. مهدی حسینی گفت:

    وقت بخیر
    زیر بال عروس هلندی ما
    زخم شده هر دو طرف گوشت بال شل شده و پراش می افته
    خون هم میاد

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده!

  12. ریحانه گفت:

    دوتا عروس گرفته بودم یم نر ویک ماده وماده یک تا دو ماه از نر کوچکتر بود..دو ماه پیش نر ۱۰ ماهه شد وعلایم بلوغ نشون میداد..ویعد از دو ماه با ماده جفت گیری کردن..اما اینگار اصلا آماده نبود…۱۰ روز بعد از جفت گیری افسرده ولاغر وضعیف شد..هر موقع نر نزدیکش میشد خیلی عطسه میکرد اما غذا خوب میخورد ومدفوعش خوب بود… کم کم نر ولش کرد وحتی اونو میزد… دیشب تصمیم گرفتم ببرمش دامپزشک وتوی قفس جدا گزاشتمش اما صبح مرده بود😢.. فقط میخوام بدونم این بخاطر بیماری بود یا جفت گیری.. امروز نرو میبرم دامپزشک چک بشه با اینکه هیچ مشکلی نداره

    1. Admin گفت:

      به خاطر بیماری بوده وقتی غذا میخوره و لاغر هست مشخصه که بیمار هست ! توجه نکردید و اونم تلف شده بیچاره

  13. دینا گفت:

    سلام عروس هلندی من 2 سال داره و
    بعد از مصرف داروی فلور شروع به تشنج کرده
    برای درمانش باید چکار کنم؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      ببرش پیش اون دامپزشکی که گفته این دارو رو مصرف کنی
      اول باید ببینی دردش چیه واقعا بعد دارو مصرف کنی

  14. فرهام گفت:

    سلام من ی‌ک عروس پنج ماهه دارم و حس میکنم لاغر مونده برای افزایش وزنش چه کارهایی میتونم انجام بدم

    1. Admin گفت:

      سلام
      استفاده از غذااهای پلت اماده و مولتی ویتامین مخصوص

  15. بهاره جبلی گفت:

    سلام من یه جوجه سرلاکی دارم ۲۲ روزگی از زیر پدر مادر برداشتم یک چشمش همیشه نیمه باز میموند ولی سرحال بود بعد که سرلاک دادم حالش بدتر شد بردم دکتر گفتن چشمش مشکل نداره و انتی بیوتیک دادن برای چشمشم قطره چشم اما بعد گذشت ۱ هفته حالش بهتر ولی چشمش بدتر شده و ورم کرده داخل بالشم احساس میکنم یه غده در اورده

    1. Admin گفت:

      سلام
      دکترش رو عوض کن
      اون قطره ای که داده ممکنه به عصب چشمش فشار زیادی وارد کرده باشه
      حتما دکتر رو عوض کن و سریعا هم مراجعه کن به دامپزشک

  16. آروین گفت:

    سلام عروس هلندی من ۲ ساله ست نر،از سه ماهکی بزرگش کردم،چند هفته ست موهای سرش داره میریزه و امروز دیدم ،یه زخم هم توی سرش هیت،هیچ علایم دیگه ای نداره،بی حال نیست و شیطونه…براش جفت هم گرفتم حدود هفت ماهی میشه ولی حفت نخورده،با هم خوبت،دعوا نمی کنن ولی جفت هم نیستند،جفتش لوتینو هست و از اول کچل بود ولی الان داره بهتر میشه ولی نر من کچل نبود،نگرانشم،لطفا پاسخ بدین،که اگر بنظرتون مشکلی هست دامپزشک ببرمش

    1. Admin گفت:

      سلام
      اگه غذاش ثابت هست همیشه بهتره از مولتی ویتامین مخصوص پرنده های زینتی و همینطور کف دریا یا سنگ مینرال براش استفاده کنی
      امکان کمبود ویتامین زیاده
      چک کن ببین اونجا که کچل شده قرمز هم شده ؟ اگه قرمز باشه امکان بروز قارچ وجود داره و مراجعه به دامپزشک حیوانات خانگی ضروریه

  17. سامان گفت:

    سلام

    من ۱ جفت عروس هلندی دارم ، عروس هلندی نر سرما خورده بود و بعد از سرماخوردگی ، الان هر از گاهی تشنج میکنه ، درمانی داره تا من بتوانم انجام بدهم .

    1. سلام
      باید زیر نظر دامپزشک بررسی بشه
      نمیشه که بعد از سرماخوردگی تشنج کنه حتما مشکل دیگه ای داره
      اگه بررسی نشه و درمان نشه حتما تلف خواهد شد

  18. امیر گفت:

    سلام
    من عروس هلندیم ۳ الی ۴ ماهشه
    چند روز هم هست که خریدمش
    یکی دو روزه چشاش میزنه یعنی انگار خارش داره نمی دونم هم دلیلش چیه ولی نه قرمز شده و هیچ اتفاقی نیوفتاده تا الان یجورایی مثل آدم که موژه میره تو چشمش

    1. سلام
      قطره استریل چشمی بخر و بریز تو چشمش ، با دقت نگاه کن ببین چیزی نرفته باشه توش

  19. sara.t گفت:

    سلام ببخشید طوطی عروس سرلاکی داریم که اشتباها مقداری سرلاک وارد بینیش شده. از اون روز تغییر کرده چشماش نیمه باز و باد کرده و موقع غذا خوردن نفس نمیتونه بکشه واذیته.به دامپزشک دسترسی نداریم توی محل زندگیمون.

    1. f.gh گفت:

      سلام، هر طور که شده باید ببریش کلینیک دامپزشکی. اگه هیچ دسترسی ندارید قطره بینی به مقدار یک قطره رو بینی اش بچکونید بعد با خلال دندان ولی خیلی با احتیاط اون غذای چسبیده رو بردارید.

  20. محمدم گفت:

    با عرض سلام دوتا عروس هلندی دارم هر دو پر ریزی دارن یکی پراش میریزه خونم میاد تند تند نفس میکشه اون یکی تیک داره و خیلی کم غذا میخوره و سینه هر دوتا خشک شده . پیش یکی بردم که پرورش دهندس تا دستش گرفت گفت اینا احتمال یک یا دو درصد زنده بمونن

    1. f.gh گفت:

      سلام، به احتمال بسیار زیاد دچار بیماری پر و منقار یا همون ایدز پرندگان شده اند که کشنده است. با یک دامپزشک هم مشورت کنید.

  21. رسول گفت:

    سلام عروس هلندی من سه ماه هست عدم تعادل داره و نمیتونه خوب راه بره و پرهاش رو بجوره.اول بردم دامپزشکی تشخیص مسمومیت فلزی دادن و تحت درمان قرار گرفت ولی مشخص تشخیص اشتباه بوده دو مرتبه بردم یه دامپزشکی دیگه تشخیص باکتری دادن و آنتی بیوتیک تجویز کردن ولی باز هم خوب نشد.خیلی غصه دارم براش چون داره اذیت میشه ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه مشکل ژنتیکی داشته باشه. ایا بهش مکمل میدهید؟

  22. شیوا نصیری گفت:

    عروس هلندی من ۱۰ روزه که نوکشو میخارونه به قفس دهنشم یه جوری می‌کنه انگار چیزی گیر کرده باشه داخل گلوش دور نوکشم یکم به سفیدی میزنه

    1. سلام
      همینجوری نمیشه گفت چشه
      در طبیعت اینا با نوک زدن به کنده ی درخت و تماس بین نوکشون با کنده درخت ، نوکشون رو کوتاه میکنن ! شاید اینم همچین قصدی داره باید به صورت حضوری معاینه بشه

  23. صادق گفت:

    با سلام وخسته نباشید
    من یک جوجه عروس دارم که تقریبا ۴۵روزش تغییر صدا ایجاد شد واس صداش بردم دامپزشک از مدفوع وچینه دان آزمایش گرفت.گفتن که قارچ چینه دان وباکتری میله ای شکل داره.سه نمونه دارو دادن که یکی ویتامینaبود ویکیش اشتباه نکنم تیساتین واون یکی هم یادم نیست به نظرتون همین دارو ها خوبه استفاده کنم

    1. f.gh گفت:

      سلام، اقا صادق عزیز
      داروهایی که دامپزشک داده رو حتما در اختیار جوجه قرار دهید، دیگه نمونه گرفتن جای سوال باقی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.