مقالات لبنیاتی

مراحل گرفتن جواز کسب لبنیاتی

شرایط و راهنمای کسب مجوز لبنیات سنتی - اندیشه سبز

شرایط و راهنمای کسب مجوز لبنیات سنتی

از دیرباز تا به امروز، لبنیات همواره یکی از مهم ترین نیازهای اساسی ما انسان ها بوده است. شیر، پنیر، خامه، دوغ، ماست، کره و … از جمله فرآورده های لبنی هستند که در فرهنگ غذایی اغلب ایرانیان، یافت می شوند. به همین دلیل، لبنیات همواره جزو محصولات پرفروش و سودآور محسوب گردیده و امروزه افراد زیادی در کشورمان، در این صنف، مشغول به کار می باشند. برای راه اندازی فروشگاه فرآورده های لبنی و امکان فعالیت قانونی در این حوزه، فرد متقاضی باید اقدام به دریافت جواز کسب نماید. جواز کسب در واقع، صلاحیت فرد برای اشتغال در زمینه مربوطه را تأیید می کند.

در این مقاله از اندیشه سبز، مراحل و شرایط گرفتن جواز کسب لبنیاتی را بطور کامل و جامع، آموزش خواهیم داد.

اهمیت دریافت جواز کسب لبنیاتی

فروش محصولات لبنی، به دلیل سر و کار داشتن افراد با مواد غذایی، جزو رده های شغلی حساس می باشد. به همین دلیل فعالیت در این زمینه، نیازمند أخذ مجوز می باشد. به منظور دریافت جواز کسب نیز، شخص متقاضی باید تمام معیارها و شرایط فنی و بهداشتی تعیین شده، از سوی سازمان های مربوطه را فراهم سازد.

شرایط أخذ جواز

فرد باید در واحد صنفی خود، تمام نکات و شرایط بهداشتی را به طور کامل، رعایت نماید.

شرایط أخذ جواز - اندیشه سبز

یکی از مهم ترین شرایط جهت دریافت پروانه کسب لبنیاتی، تجهیز واحد صنفی به یخچال های استاندارد و مناسب می باشد. زیرا نگهداری لبنیات و پیشگیری از فساد آنها، بدون استفاده از یخچال های مجهز، امکان پذیر نیست.

فرد متقاضی – فارغ از جنسیت – باید دارای سلامتی جسمانی کافی جهت انجام این کار باشد.

نگهداری فرآورده های لبنی، باید داخل ظروف یکبار مصرف بهداشتی، انجام پذیرد.

واحد لبنیاتی باید مجهز به آب، برق و … باشد.

واحد صنفی مورد نظر، باید دارای حداقل متراژ 30 متر مربع باشد.

برای دریافت مجوز کسب لبنیاتی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟

به منظور دریافت پروانه کسب از اتحادیه لبنیاتی کشور، باید مراحل زیر را بطور کامل، طی نمایید:

در اولین گام، شما باید درخواست کتبی خود را، از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir ارسال نمایید.

پس از این مرحله، واحدهای مربوطه ارزیابی های اولیه را بر روی درخواست شما انجام می دهند. بازه زمانی این دوره حدوداً 10 روز می باشد.

در صورت کسب تأیید اولیه، باید مدارک لازم را ارسال نمایید.

برای دریافت مجوز کسب لبنیاتی باید چه مراحلی را پشت سر بگذاریم؟ - اندیشه سبز

پس از بررسی و تأیید مدارک، از طرف اتحادیه، بازرسی جهت بازدید از واحد صنفی شما، تعیین می شود. کارشناس مربوطه نیز، گزارش کامل بازدید از محل را به پرونده اضافه می کند.

در مرحله بعد، هیئت مدیره اتحادیه، شرایط شما و واحد صنفی مورد نظر را بررسی نموده و در صورت تأیید صلاحیت، تأییدیه دریافت پروانه کسب را صادر می کند.

در این مرحله، شما باید هزینه های مربوط به اتحادیه را از طریق سامانه ایرانیان اصناف، پرداخت نمایید.

در نهایت، در صورتیکه فرد دارای صلاحیت لازم باشد، جواز کسب از طرف رئیس اتحادیه برای مدت یکسال صادر می گردد. پس از پایان مدت زمان یکساله، باید جهت تمدید مجوز برای یک دوره پنج و یا ده ساله اقدام نمایید.

مدارک ضروری

فرد متقاضی، باید ظرف حداکثر مدت سه ماه، مدارک ذیل را به اتحادیه ارائه نماید:

تصویر شناسنامه، کارت ملی، اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی و همچنین آخرین مدرک تحصیلی

12 قطعه عکس 4×3

کارت پایان خدمت یا تأییدیه معافیت دائم و یا دفترچه اعزام به خدمت سربازی

گواهی دوره آموزشی در زمینه فروش لبنیات (حداقل به مدت ده ساعت)، از مراکز آموزشی معتبر و مورد تأیید کمیسیون نظارت شهرستان.

تأییدیه اداره اماکن نیروی انتظامی

فیش واریز حق عضویت در اتحادیه

گواهی عدم اعتیاد و سوء پیشینه کیفری

کارت سلامت صادر شده از وزارت بهداشت

گواهی صلاحیت فنی

هزینه صدور

هزینه صدور مجوز کسب لبنیاتی - اندیشه سبز

برخی افراد با تصور اینکه دریافت پروانه کسب لبنیاتی، نیازمند هزینه بالایی است، از أخذ مجوز و راه اندازی فروشگاه لبنیاتی، خودداری می کنند. اما باید بگوییم که خوشبختانه دریافت این مجوز، نیاز به هزینه زیادی ندارد. مقدار هزینه ای که باید بدین منظور پرداخت نمایید، چیزی بین پانصد هزار الی دو میلیون تومان می باشد.

در مقاله راه اندازی فروشگاه لبنیاتی سرمایه و تجهیزات لازم برای شروع این شغل را شرح داده ایم. برای اطلاعات بیشتر حتما بر روی لیک مقاله کلیک کنید.

مدت زمان صدور جواز

مدت زمان صدور پروانه کسب لبنیاتی، از زمان درخواست متقاضی در سامانه تا پایان تمام مراحل و پروسه های لازم، حداکثر یک الی دو ماه می باشد.

در صورت عدم صدور جواز کسب باید چه اقدامی بکنیم؟

در اینصورت، متقاضی می تواند ظرف حداکثر مدت ده روز، اعتراض خود را به کمیسیون نظارت اعلام کند. کمیسیون نظارت نیز، باید ظرف مدت یکماه رأی قطعی خود را صادر نماید.

سخن پایانی

پروسه دریافت جواز کسب لبنیاتی، در حالت کلی شامل تنظیم و ارائه درخواست کتبی و مدارک مورد نیاز، انجام بازرسی واحد لبنیاتی توسط کارشناسان اتحادیه، بررسی صلاحیت متقاضی از سوی هیئت مدیره و پرداخت هزینه های مربوطه طبق تعرفه های تعیین شده می باشد.

در حال حاضر، به دلیل فراهم شدن امکان ثبت نام اینترنتی و در نتیجه کاهش مراجعه و درخواست های حضوری، سرعت رسیدگی به پرونده ها در سازمان های مربوطه نیز افزایش یافته است. این عامل، باعث سهولت و تسریع صدور مجوز گردیده و شما می توانید با خیال راحت نسبت به دریافت پروانه واحد لبنیاتی خود، اقدام نمایید.

همچنین برای اینکه بتوانید از طریق راه اندازی فروشگاه فرآورده های لبنی، به سود مناسبی دست یابید، باید خود اقدام به تولید و عرضه انواع لبنیات نمایید. بدین منظور، شما باید علاوه بر یخچال، تجهیزاتی همچون شیر سرد کن، خامه گیر یا چرخ شیر، کره گیر و … را نیز برای فروشگاه خود تأمین کنید. البته می توانید محصولات لبنی را از واحدهای دیگر نیز تهیه نموده و فقط اقدام به فروش آن نمایید. اما در اینصورت، نباید توقع درآمد بالایی را داشته باشید.

امیدواریم آموزش های ارائه شده در این مقاله، مفید و راهگشای شما عزیزان واقع شده باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در ارتباط با انواع تجهیزات لبنیاتی، می توانید از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین صفحه، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

4 دیدگاه در “مراحل گرفتن جواز کسب لبنیاتی

  1. رعنایی گفت:

    سلام من مقازم بیست متره آیا جوازکسب میدن .فروشندگی لبنیات سنتی

    چطوری اقدام کنم .

    1. admin-ra گفت:

      سلام دوست عزیز
      این موضوع رو باید از واحد امور صنفی شهر خودت سوال کنی تا بهتر راهنماییت کنن

  2. بیات گفت:

    سلام خدا قوت برا گرفتن جواز کسب کارگاه لبنیاتی چه کار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      داخل مقاله صفر تا صد توضیح داده شده که باید چیکارکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.