مقالات سرمایشی

تبدیل آب گرم به یخ

تبدیل آب گرم به یخ

تبدیل آب گرم به یخ

تبدیل آب گرم به یخ موردی است که از دیرباز دانشمندان به دنبال آن بوده اند و هنوز هم جوابی برای آن نیافته اند. هر آنچه در مورد این موضوع یافت شده است فقط ایده های دانشمندان بوده است. شاید شما هم همانند دانشمندان دیگر غافلگیر شوید وقتی ببینید آب گرم زودتر از آب سرد یخ میزند! اما این موضوع حقیقت دارد ، برای تست می توانید اندکی آب گرم و اندکی آب معمولی درون فریزر قرار دهید ، می بینید که آب گرم سریعتر تبدیل به یخ خواهد شد و این بسیار عجیب است.

این موضوع ارسطو برای دانشمندان سوال بوده است ، همه ساله دانش آموزان بسیاری در مورد این موضوع کنجکار شده و تست ها و آزمایشهای بسیاری بر روی انجام میدادند. نام این پدیده امپمبا گذاشته شده است.

منظور از امپمبا چیست؟ اگر دون دو ظرف مشخص که از لحاظ ظاهری کاملاً یکسان هستند به مقدار مشخصی آب بریزید با این تفاوت که یکی از آبها 20 الی 30 درجه سلسیوس گرمتر از دیگری باشد سپس آنها را با دقت به یک نوع سرد کنید، خواهید دید که آب داغ زودتر سرد شده و تبدیل به یخ می شود و در اینجا شما شاهد پدیده امپمبا خواهید بود.

زمانی که شما دو ظرف آ مشخصی با میزان دمای مشخصی را داشته باشید ، اگرچه دمای آب در هر ظرف یکسان می باشد اما این دلیل بر یکسان بودن محتوای آنها نیست ، به طور مثال یکی از آبها دمای لایه های بیرونی سرد اما دمای لایه های داخلی آن گرم است و دیگری دمای تمامی نقاط داخلی و بیرونی آن یکسان است این دو با هم متفاوت هستند.

 آب گرم سریعتر تبدیل به یخ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

شاید با خود فکر میکنید با دما سنج مشخص می شود اما دماسنج فقط میانگین دما را مشخص میکند ، مثال دیگر این است که یک آبی که تازه خنک شده است با آبی که از ابتدا بوده است یکسان نیست و دمای جداره و داخلی آن متفاوت است. در اینجا جریان های همرفتی بسیار به درک ماجرا کمک میکنند ، در واقع جریان های همرفتی داخل آب عامل تمامی اینها هستند.

این فقط یک نظریه ای است که دانشمندان دارند اما هنوز دلیل واضحی برای این موضوع یافت نشده است و هنوز دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال هستند.

نکته جالب که یک نمونه دیگر از این موضوع می باشد این است که ، در فصل زمستان شما شیشه های ماشین را با آب گرم می شویید اما آب گرم به سرعت یخ میبنند حال همین کار را اگر با آب سرد انجام دهید امکان یخ زدگی به مراتب کمتر می شود پس سعی کنید با اطلاعاتی که هم اکنون آموختید برخی آزمایش ها را انجام دهید و از امپمبا استفاده کنید.

نام این پدیده نیز به دلیل ارسطو نامگذاری شده است ، از آنجایی که ارسطو اولین شخص بود این پدیده را کشف کرد نام این پدیده نیز از روی ارسطو امپمبا گذاشته شد.

شاید برای یخساز ها نیز آب داغ مناسب باشد البته این در حالتی است که یخساز شما آب در حال حرکت نداشته باشد و صرفاً در حالت سکون باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.