مقالات گلخانه

تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس و نحوه کشت آن

تجهیزات لازم برای راه اندازی گلخانه کاکتوس - اندیشه سبز

ابزارهای مورد استفاده در گلخانه کاکتوس | راهنمای راه اندازی گلخانه کاکتوس

دوستداران کاکتوس و ساکولنت ها روز به روز بیشتر می شوند. پرورش دهندگان سعی می کنند از بهترین تجهیزات برای پرورش این گیاهان ارزشمند استفاده کنند. شما تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس و نحوه کشت آن را می شناسید؟

چرا یک گیاه مقاوم مثل کاکتوس در محیط گلخانه ای پرورش داده می شود؟ نحوه کشت آن چگونه است؟ ما در این مطلب از سایت اندیشه سبز به همه این سوال ها پاسخ می دهیم. اگر به دنیای کاکتوس ها علاقه دارید، با ما همراه باشید.

چرا کاکتوس را در گلخانه پرورش می دهند؟

بعضی از افرادی که به کاکتوس و پرورش آن علاقه دارند، از اینکه آن ها در گلخانه رشد می کنند، متعجب می شوند. دلیل پرورش کاکتوس در گلخانه، به شرایط جوی نامساعد محیط آزاد بر می گردد. کاکتوس گیاه مقاومی است اما گاهی زیستگاه مناسبی ندارد. در نتیجه آسیب دیده و از بین می رود. سرمای زمستان یکی از مهم ترین محدودیت هایی هست که از شادابی گیاه، جلوگیری می کند.

کاکتوس و ساکولنت ها از بارندگی و سرما خوششان نمی آید. تنها تعداد محدودی از این گیاهان هستند که در برابر سرما و رطوبت زمستان دوام می آورند.

هیتر 110000 PF
هیتر 110000 PF
» دارای قابلیت پخش گرما بصورت یکنواخت در تمام نقاط گلخانه
» مجهز به دودکش برای خروج دود و آلاینده ها
» برخورداری از تابلو برق تمام اتوماتیک
قیمت : 30,500,000 تومان

ویدیو گلخانه پرورش انواع کاکتوس

تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس

در انواع گلخانه ها از جمله گلخانه کاکتوس، وسایل گرم کننده و اندازه گیری دما، تهویه، خنک کننده، تامین نور و اندازه گیری آن، آبیاری و اندازه گیری رطوبت به کار می روند. همانطور که گفتیم، تامین نور و گرما در پرورش کاکتوس از هر چیز دیگری مهم تر هستند. در ادامه به بررسی مختصر این موضاعات می پردازیم.

تجهیزات گرمایشی گلخانه کاکتوس

پرورش کاکتوس در بیشتر نقاط ایران کار چندان سختی نیست. زیرا گرما و نور کافی وجود دارد. اما در بعضی مناطق که سردسیر هستند، حتما باید تجهیزات گرمایشی و بخاری گلخانه تهیه کنید. در بیشتر گلخانه های مناطق سرد، بخاری های نفتی و گازی محیط گلخانه را گرم می کنند. در زمان نصب بخاری، باید دودکش به سمت خارج از گلخانه تعبیه شود تا گاز های سمی آن در محیط نمانند.

تجهیزات گرمایشی گلخانه کاکتوس - اندیشه سبز

نمی توانیم با قطعیت بگوییم از چه سیستم گرمایشی استفاده یا از کدام یک صرف نظر کنید. زیرا انتخاب هیتر به عوامل مختلفی مثل، موقعیت گلخانه، هزینه سوخت، هزینه جابجایی، وسایل لازم و غیره بستگی دارد.

افرادی که گلخانه های بزرگ دارند، از سیستم کوره هوای گرم به عنوان سیستم گرمایشی مناسب برای گرمایش گلخانه کاکتوس استفاده می کنند. این هیترها با ایجاد گرمای پاک، به نحو احسن دمای گلخانه را افزایش می دهند. از طرفی دیگر نصب آسانی داشته و با ابزارهای اتوماتیک یا ترموستات محیطی میتوان دمای گلخانه را با این هیترها بصورت اتوماتیک تنظیم کرد.

بهترین دما برای پرورش کاکتوس چند درجه است؟

دمای مناسب با توجه به دوره رشد و اندازه کاکتوس باید تعیین شود ولی دمای بین 25 الی 35 درجه برای رشد کاکتوس مناسب می باشد. برای دوره خواب کاکتوس نیز دمای 7 الی 12 درجه مناسب خواهد بود.

پوشش گلخانه کاکتوس

کاکتوس بر خلاف تمام گیاهان دیگر، عاشق نور و گرما است. گلخانه های معمولی به سایه بان و خنک کننده نیاز دارند در حالی که پرورش کاکتوس این هزینه ها را هم ندارد. شما می توانید با ایجاد پوشش مناسب در پشت بام منزل خود، یک گلخانه کوچک کاکتوس ایجاد کنید و به کشت کاکتوس مشغول شوید.

پوشش تمام گلخانه های کاکتوس از پلاستیک uv است. در مناطقی که آفتاب شدید دارند هم شید استفاده می شود. در بخش “نور”، به شید و سایر تجهیزات لازم برای گلخانه کاکتوس اشاره می کنیم.

ابعاد گلخانه کاکتوس

ابعاد گلخانه کاکتوس، کاملا به نظر شخصی شما بستگی دارد. اما اگر می خواهید که سیستم گرمایشی به اندازه کار کنند و هزینه اضافی برای تان ایجاد نشود، به این نکته توجه کنید. طول گلخانه کاملا آزاد است ولی در مورد عرض و ارتفاع، ماجرا کمی فرق می کند. توصیه می کنیم که ارتفاع را به اندازه یک سوم عرض گلخانه در نظر بگیرید.

ابعاد گلخانه کاکتوس - اندیشه سبز

برای مثال اگر عرض گلخانه کاکتوس شما 6 متر هست، ارتفاع 2 متری برای چنین گلخانه ای مناسب است. هوای گرم در بالای گلخانه تجمع می کند. اگر سقف گلخانه بلند باشد، گرما در محلی متمرکز می شود که برای کاکتوس مفید نیست. در حالی که با کاهش ارتفاع، گیاهان می توانند بیشترین استفاده را از سیستم گرمایشی ببرند.

چرا نایلون uv را انتخاب کنیم؟

نایلون uv یک پلاستیک معمولی نیست. به طور کلی نایلون های معمولی، انتخاب خوبی برای پوشش فضای گلخانه نیستند. به جای آن، گلخانه های شیشه ای رایج تر هستند. نایلون uv مثل یک فیلتر عمل می کند و فضایی مناسب رشد کاکتوس ها به وجود می آید. برای ساخت گلخانه کاکتوس از نایلون uv سبز رنگ استفاده کنید.

نور در ساخت گلخانه کاکتوس

بسته به محل گلخانه ها، ساعات نوری که دریافت می کنند، متفاوت است. اگر گلخانه شما روزانه حداقل 6 ساعت نور دریافت می کند، شرایط مناسبی دارد. با این حال اگر در شهر های سرد زندگی می کنید یا نور کافی به گلخانه نمی رسد، می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید.

کاکتوس حداقل به چند ساعت نور نیاز دارد؟

کاکتوس در طول دوره رشد حداقل به 6 ساعت نور ملایم نیاز دارد. رنگ پریدگی و نازک شدن از نشانه های کمبود نور در کاکتوس ها می باشد.

میزان نور مصنوعی لازم بین 5 تا 10 فوت شمع (candle) است. در تنظیم نور مراقب گیاهان باشید. ممکن است با افزایش شدید نور مصنوعی، کاکتوس ها آسیب ببینند.

آیا از لامپ کم مصرف میتوان برای نگهداری کاکتوس استفاده کرد؟

کاکتوس ها برای رشد به طیف نور قرمز، آبی، سفید یا زرد نیاز دارند، لذا برای رشد آنها باید از لامپ های مخصوص استفاده شود. فراموش نکنید که بهترین منبع نور برای این گیاه، نور خورشید می باشد.

نور در ساخت گلخانه کاکتوس - اندیشه سبز

میزان تابش نور و دما، رابطه مستقیمی دارند. با افزایش نور، دما هم بیشتر می شود. برای این منظور نایلون یا شیشه پوششی گلخانه را تمیز کرده و داخل و خارج گلدان ها را سفید کنید. این روش، میزان انعکاس نور و دما را افزایش می دهد. اگر نور شدید و زیادی به گلخانه ساتع می شود، از شید استفاده کنید. شید ها با 3 درصد مختلف در بازار به فروش می رسانند. شما باید با توجه به شرایط منطقه و گلخانه کاکتوس، شید مناسب را تهیه کنید.

تهویه در تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس

در گلخانه ها که فضای بسته ای دارند، تهویه جزء ارکان اساسی محسوب می شود. مخصوصا گلخانه کاکتوس که گرم و کم رطوبت است. حتی اگر یک گلخانه کوچک 1*2 متر مربع دارید، باز هم باید به فکر تهویه هوا باشید. گرما، نور و جریان هوا، اصلی ترین نیاز های کاکتوس هستند. اگر تصمیم دارید گلخانه بزرگی بسازید، از فن های قوی استفاده کنید. برای مشاهده انواع فن گلخانه کلیک کنید.

نحوه کشت کاکتوس

از آنجا که کشت کاکتوس دردسر چندانی ندارد، به عنوان یک شغل خانگی نیز به حساب می آید. اگر شما تجربه زیادی در این زمینه ندارید، به سراغ کشت بذر کاکتوس نروید. نحوه کشت کاکتوس از طریق بذر به مراتب سخت تر از پیوند یا قلمه زنی است. همینطور توصیه می کنیم که از کاکتوس های کمیاب و گران قیمت شروع نکنید.

نحوه کشت کاکتوس - اندیشه سبز

هرچه کاکتوس گران تر باشد، مجبور هستید که سرمایه بیشتری را وارد کار کنید. در نتیجه احتمال ضرر کردن شما به عنوان یک فرد مبتدی نیز افزایش می یابد.

آبیاری و کشت کاکتوس

کاکتوس ها را تنها در زمان خشک شدن خاک، آب بدهید. طبق نحوه صحیح آبیاری تمام گیاهان از جمله کاکتوس، باید به اندازه ای آبیاری کنید که آب اضافه از زیر گلدان خارج شود. پرورش و نحوه کشت کاکتوس، واقعا کار ساده و پر سودی است. کافی هست که قبل از شروع کار، مطالعه داشته و با یک متخصص با تجربه، مشورت کنید.

آیا گلخانه کاکتوس به رطوبت ساز نیاز دارد؟

در اکثر گلخانه ها به سطح بالایی از رطوبت نیاز میشود اما در گلخانه کاکتوس رطوبت بالای 50 درصد مشکل ساز است. انواع کاکتوس در برابر بیماری های قارچی آسیب پذیر هستند و نباید در محیطهای گرم و مرطوب نگهداری شوند چون این محیط برای رشد قارچ ها بسیار مساعد می باشد. درواقع میتوان گفت که گلخانه کاکتوس نیازی به رطوبت ساز ندارد و خرید دستگاه رطوبت ساز را میتوان از لیست تجهیزات مورد نیاز این گلخانه خط زد.

در نهایت

در این مطلب به تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس و نحوه کشت آن اشاره کردیم. در پرورش دادن کاکتوس و ساکولنت، نور اهمیت زیادی دارد. ایجاد کردن یک فضای مناسب گلخانه با فراهم کردن تجهیزات گرمایشی از جمله هیتر، سیستم آبیاری و تهویه ممکن می شود. فروشگاه اندیشه سبز با پشتوانه نزدیک به سه دهه حضور در عرصه تولید انواع تجهیزات صنعتی سرمایشی و گرمایشی ، انواع مختلفی از سیستم های گرمایشی و همینطور سیستم های تهویه را تولید و عرضه کرده است که کاربران می توانند با توجه به نیاز خود اقدام به خرید مدل های مد نظر خود کنند .

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

3 دیدگاه در “تجهیزات لازم برای ساخت گلخانه کاکتوس و نحوه کشت آن

  1. شهناز گفت:

    سلام خیلی عالیه

  2. حسين گفت:

    من ميخوام تو اين كار سرمايه گذاري كنم ولي تجربه اي ندارم اول بايد چيكار بايد كنم يا چه چيزي رو ياد بگيرم

    1. f.gh گفت:

      سلام، بهتر است که در دوره های آموزشی شرکت کنید و همچنین از نزدیک با افراد فعال در این زمینه دیدار نمایید. در صورت نیاز به خرید تجهیزات گلخانه، کارشناسان بخش فروش ما آماده پاسخگویی به نیازهای شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.