بلدرچین, دانشنامه پرندگان

آشنایی با خصوصیات بلدرچین مینیاتوری (چینی) نحوه نگهداری و پرورش

آشنایی با خصوصیات بلدرچین مینیاتوری (چینی) - اندیشه سبز

آشنایی با بلدرچین آبی آسیایی یا همان مینیاتوری

یکی از نژادهای محبوب و بسیار پر طرفدار بلدرچین که در ایران نیز خواهان زیادی دارد، بلدرچین چینی یا همان آبی آسیایی است که به عنوان بلدرچین مینیاتوری نیز شناخته شده است. در این نوشته از اندیشه سبز، با خصوصیات ظاهری و رفتاری ، زیستگاه ، طول عمر ، تغذیه ، بیماری ها و نهایتا نحوه پرورش و نگهداری از بلدرچین مینیاتوری چینی آشنا خواهید شد. با ادامه این نوشته همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
دستگاه جوجه کشی حرفه ای 12 تایی
» جوجه کشی حرفه ای از تخم نطفه دار بلدرچین مینیاتوری با بیشترین راندمان
» دارای سیستم روزشمار جوجه کشی
» برخورداری از پمپ آب و پد سلولزی برای تامین رطوبت
قیمت : 4,970,000 تومان

آشنایی کلی با تاریخچه بلدرچین چینی 

منشا این پرنده همانطور که از نامش پیداست، کشور چین است. King quail نامی است که در زبان انگلیسی بر روی این نژاد گذاشته شده است، دلیل این امر اهلی شدن این پرنده توسط امپراطورهای چینی جهت بهره مندی از آواز آنها بوده است. امروزه نیز بلدرچین چینی به جهت زیبایی و آواز خوب خود در کشورهای مختلفی پرورش داده می شود.

چگونه بلدرچین مینیاتوری را از سایر نژاد ها تشخیص دهیم؟

برای تشخیص دادن بلدرچین آبی آسیایی از سایر نژادهای بلدرچین ، باید با خصوصیات و ویژگی های ظاهری این پرنده آشنایی کامل داشته باشید. بلدرچین نر دارای پرهایی خاکستری مایل به ابی در قسمت جلویی شکم و سینه خود است، هم چنین پرهایی سفید با خط هایی سیاه را در زیر گردن و اطراف صورت او مشاهده خواهید کرد.

اما سراسر بدن بلدرچین ماده پوشیده از پرهای قهوه ای است، اما خط هایی سفید را در زیر گردن  و اطراف نوک او مشاهده می کنید، چنین تفاوت هایی تشخیص بلدرچین نر از ماده را نیز آسوده کرده و آنها را از سایر گونه ها و نژادهای بلدرچین نیز به راحتی متمایز خواهید کرد. 

بلدرچین مینیاتوری نر و ماده چه تفاوت هایی با هم دارند؟

همانطور که گفته شد، سراسر بدن بلدرچین ماده پوشیده رسیده از پرهای قهوه ای روشن با خط های سفید رنگ است، اما در بلدرچین نر ، ضمن مشاهده پرهای قهوه ای با شیارهای سفید، در قسمت سینه و شکم جنس نر ، پرهایی آبی متمایل به خاکستری وجود دارد. در قسمت انتهایی زیر شکم آنها نیز پرهای قهوه ای تیره وجود دارند.

بلدرچین مینیاتوری نر و ماده چه تفاوت هایی با هم دارند؟ - اندیشه سبز

دومین نشانه برای تفکیک جنس نر از ماده توجه به گردن و زیر گلوی آنهاست. بلدرچین نر دارای پرهایی سفید با شیار مشکی رنگ است که به وضوح دیده می شود. اما بلدرچین ماده فقط چند خط سفید در زیر گلوی خود دارد که حتی در برخی موارد نیز وجود ندارد. 

چگونه می توان برای پرورش بلدرچین چینی در خانه اقدام کرد؟

نگهداری از بلدرچین آبی آسیایی در خانه ، لحظات بسیار با نشاطی را برای شما فراهم خواهد آورد. اما این پرنده مانند طوطی یا قناری، قابل نگهداری در قفس نیست و باید اتاق یا انباری جداگانه را به آنها اختصاص دهید. 

با این حساب باید گفت که خانه های آپارتمانی اصلا مکان مناسبی برای نگهداری بلدرچین مینیاتوری نیست و وجود یک انباری خارج از خانه و یا حیاط لازم است. در صورت پرورش در حیاط ، حتما باید یک سرپناه برای آنها بسازید تا از شکارچیان و سرما در امان باشند. در مقاله پرورش بلدرچین در خانه به اطلاعات کامل تری در این مورد پرداخته شده است. 

در روستا زندگی می کنید و یا حیاط بزرگی برای نگهداری از شاه بلدرچین دارید، ادامه مطلب را برای دریافت راهنمایی های بیشتر بخوانید. 

چند بلدرچین مولد خریداری کنید

اگر قصد شما از نگهداری این نژاد، کسب درآمد نیست، می توانید چند قطعه نر و ماده مولد و تخم گذار را خریداری کنید و با فراهم کردن مکان مناسب ، از آنها نگهداری کنید. این روش برای کسانی مناسب است که مکان کوچکی داشته و هدف آنها بهره مندی از صدا و حضور بلدرچین چینی در خانه خود است. 

پرورش جوجه های چند روزه 

اگر می خواهید کمتر هزینه کنید، می توانید چند جوجه بلدرچین آبی آسیایی خریداری کنید و آنها را در خانه پرورش دهید. دقت کنید که جوجه ها بدن ضعیفی دارند که حتما باید در یک مکان گرم و زیر لامپ مادر مصنوعی نگهداری شوند. برای جلوگیری از زخم شدن کف پای جوجه ها، از پوشال یا خاک اره استفاده شود. 

با توجه به اینکه جوجه های چند روزه این نژاد از بلدرچین، با سایر نژادها تفاوتی ندارد، بنابراین احتمال خریداری جوجه های سایر نژادها به اشتباه وجود دارد، پس حتما قبل از خرید به سالن پرورش بلدرچین های مینیاتوری مراجعه کرده و از وجود مولدهای این نژاد در سالن مطمئن شوید، ضمن اینکه در مورد صداقت کار پرورش دهنده نیز پرس و جو نمایید. 

این روش هم برای پرورش دهنده های خانگی و هم پرورش دهنده های حرفه ای مناسب است، یعنی اگر قصد کسب درآمد از فروش این نژاد از بلدرچین را دارید، می توانید جوجه های چند روزه را از پرورش دهنده های مطمئن خریداری کرده و از بالغ کردن آنها ، به قیمت بالایی به فروش برسانید. 

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها 

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها - اندیشه سبز

برای این کار می توانید از دستگاه های جوجه کشی خانگی استفاده کنید که در صفحه دستگاه جوجه کشی خانگی می توانید انواع آنها را مشاهده کنید. ایزی باتور 6 به دلیل تامین دقیق و خودکار حرارت و رطوبت ، بهره گیری از سنسور درجه یک سوئیسی و سیستم چرخش 360 درجه ، بهترین نتیجه را خواهد کرد که برای شروع کار این دستگاه را پیشنهاد می کنیم. 

تخم های نطفه دار بلدرچین قیمت پایین تری نسبت به جوجه ها دارند، در صورت جوجه کشی از تخم ها و فروش بلدرچین های بالغ به درآمد بسیار بالاتری خواهید رسید. 

آیا پرورش بلدرچین مینیاتوری صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

قطعا صرفه اقتصادی به هدف شما از پرورش بستگی دارد، اگر به جنبه زیبایی و زینتی این پرنده توجه می کنید و قصد فروش آن به عنوان پرنده زینتی را دارید و بازار نیز خواهان این گونه از بلدرچین است، در چنین حالتی مسلما صرفه اقتصادی خواهد داشت. 

اما اگر می خواهید آن را برای تخم گذاری و یا تولید گوشت پرورش دهید، باید به میزان تخمگذاری و وزن گیری بلدرچین آبی آسیایی توجه کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری ذکر شده که به درک بهتر مطلب و هدف پرورش کمک خواهد کرد. 

سن بلوغ این بلدرچین و زمان شروع تخم گذاری 

این پرنده نیز مانند سایر نژادهای بلدرچین در سن 50 روزگی به سن بلوغ رسیده و آماده تخم گذاری خواهد بود. بنابراین از لحاظ تخم گذاری جزو پرنده های زود بازده است. 

میزان تخم گذاری بلدرچین چینی 

معمولا بلدرچین مینیاتوری به میزان مناسب کرچ خود تخم گذاری می کند، یعنی حدود 5 الی 13 تخم تولید کرده و جهت جوجه کشی بر روی آنها می خوابد. اما اگر تخم ها را به صورت مداوم از  زیر بلدرچین بیرون بکشید به تخم گذاری ادامه خواهد داد. در این صورت ، حدود تخم گذاری این پرنده در فصل تخم گذاری نهایتا به 100 تخم خواهد رسید. 

اما بلدرچین ژاپنی حدود 250 الی 300 تخم تولید می کند که به جهت پرورش بلدرچین تخم گذار نسبت به بلدرچین چینی اولویت دارد. اندازه تخم بلدرچین های ژاپنی نسبت به بلدرچین های چینی بزرگتر است. مقاله فوت و فن های پرورش بلدرچین تخم گذار شما را راهنمایی خواهد کرد. 

میزان وزن گیری بلدرچین آبی آسیایی

این بلدرچین بین 25 الی 40 گرم وزن می گیرد که بسته به کیفیت پرورش و جیره غذایی آنها دارد. با توجه به وزن بسیار پایین این بلدرچین ها، می توان گفت که برای پرورش به عنوان بلدرچین گوشتی کاربرد ندارند و به همین دلیل نام مینیاتوری بر روی آنها گذاشته شده است. 

جیره غذایی مناسب برای بلدرچین های مینیاتوری

 جیره غذایی مناسب برای بلدرچین های مینیاتوری - اندیشه سبز

این نژاد از بلدرچین از انواع دانه و غلات مانند گندم جو، ذرت، دانه سویا و انواع علوفه و سبزیجات خرد شده مانند خیار رنده شده، هویج، جعفری، کاهو، کلم، پوست میوه ها و … می تواند تغذیه کند. هم چنین برای تغذیه آنها می توانید از جیره غذایی مخصوص بلدرچین ها استفاده کنید. با توجه به وزن پایینی که دارند، نباید انتظار مصرف غذای زیادی را از آنها داشته باشید  حتی با مواد غذایی موجود در خانه نیز می توانید آنها را تغذیه کنید.

چگونه میزان تخم گذاری این بلدرچین را افزایش دهیم؟

برای افزایش میزان تخم گذاری بلدرچین های مولد باید از مواد غذایی دارای پروتئین و کلسیم استفاده کنید، به عنوان مثال جیره غذایی بلدرچین های تخمگذار گزینه مناسبی خواهد بود، در صورت عدم دسترسی به این کنسانتره ، می توانید از ترکیب پودر گوشت ، استخوان و صدف پودر شده و میل ورم خشک شده استفاده کنید. جهت دریافت راهنمایی تخصصی تر در این مورد، حتما با یک کارشناس تغذیه طیور مشورت نمایید. 

میزان ساعات روشنایی در محل نگهداری بلدرچین تخم گذار باید به 15 ساعت در روز برسد، در صورت کوتاه بودن روزها باید از لامپ های مهتابی یا رشته ای استفاده کنید تا بلدرچین ها به تخم گذاری خود ادامه دهند. 

جمع بندی کلی در پرورش بلدرچین چینی (آبی آسیایی)

در یک جمع بندی کلی می توان گفت که این پرنده بیشتر برای پرورش به عنوان پرنده زینتی مناسب است و با توجه به اندازه کوچک تخم ها و وزن گیری بسیار پایین، جهت پرورش به عنوان پرنده گوشتی یا تخمگذار صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.