مقالات سرمایشی

دما و رطوبت سردخانه و انبار مرکبات

دما و رطوبت سردخانه و انبار مرکبات - اندیشه سبز

دما و رطوبت سردخانه و انبار مرکبات

در عرصه کشاورزی بعد از جمع آوری و بسته بندی میوه جات و سبزی ها آنها را به سردخانه هایی با دما و رطوبت مخصوص انتقال می دهند تا علاوه بر حفظ طعم و مزه آنها ، از فاسد شدن آنها جلوگیری شود. با توجه به اینکه برخی از میوه ها و مرکبات در فصل های خاصی برداشت میشوند ، بهره بردن طولانی مدت از این میوه ها ، نگه داری و ذخیره سازی آنها برای تنظیم بازار و ارائه تدریجی اهمیت زیادی دارد. در این نوشتار از سایت اندیشه سبز به بحث در رابطه با میزان دما و رطوبت مطلوب سردخانه میوه و همچنین تجهیزات مربوطه پرداخته ایم.

سردخانه میوه و سبزی
سردخانه میوه و سبزی
» امکان نگهداری از مرکبات در طولانی مدت با حفظ کیفیت آنها
» دارای عایق بندی استاندارد و عدم تبادل هوا
» برخورداری از ترموستات برای کنترل دمای داخل کابین
قیمت : 220,000,000 تومان

تأثیر دمای مطلوب بر محصولات کشاورزی در سردخانه ها

برای محصولات مختلف کشاورزی میزان دمای پایین جهت نگه داری از آنها متفاوت می باشد. پایین بودن بیش از حد دما باعث یخ زدگی و گرم بودن بیش از حد دما نیز باعث فاسد شدن میوه ها و مرکبات خواهد شد. از این رو میزان دما باید به صورت دقیق و اصولی تنظیم شود.

دماهای پایین باعث کند شدن فعالیت های متابولیک محصولات کشاورزی میشود. همچنین دماهای سرد و خنک از پیر شدن و تغییر بافت و رنگ محصول و یا نرم شدن آنها جلوگیری میکند. در صورت پایین بودن دمای هوا ، میزان تبخیر و پژمردگی محصولات کاهش می یابد و محصولات آب و رطوبت کمتری از دست می دهند.

همچنین دماهای پایین از رشد هر گونه کپک ، مخمر ، قارچ ها و … بر روی محصولات جلوگیری می کند. محصولات کشاورزی همچون صیفی جات در دماهای پایین رشد و نموی آنها متوقف میشود. بعنوان مثال سبزی جاتی همچون سیب زمینی ، پیاز و … که امکان جوانه زدن آنها وجود دارد ، در دماهای پایین رشد و جوانه زدن آنها متوقف می شود. در سردخانه های انبار میوه و سبزیجات ، یکنواخت بودن دما بسیار مهم است و پس از برداشت میزان دمای مطلوب برای نگه داری از آنها باید به سرعت تأمین شود.

از آنجایی که در دماهای سرد ، به میزان قابل توجهی رطوبت نسبی کاهش می یابد و هوا خشک میشود ، تأمین رطوبت اهمیت زیادی دارد. به خصوص در حوزه کشاورزی و ذخیره سازی محصولات به رطوبت بالای 90 درصد نیاز میشود تا سلامت محصولات تضمین گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.