مقالات پرورش قارچ

گرمایش سالن قارچ

گرمایش سالن قارچ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

گرمایش سالن قارچ

پرورش قارچ خوراکی یکی از حوزه های پر طرفدار در بین بیشتر افراد می باشد. حتی کشت قارچ در منزل نیز از طرف افراد زیادی صورت می گیرد. اساسا کاشت قارچ به دو عامل بسیار مهم رطوبت و دما وابسته است. از این رو در سالن پرورش قارچ میزان دما و رطوبت نسبی هوا باید همیشه کنترل و تنظیم باشد تا شرایط مساعد برای رشد و نمو آن فراهم گردد.

برای گرمایش سالن قارچ از هیتر های مختلفی استفاده می شود. اما باید دقت داشته باشید که گرمای تولید شده نباید خشک باشد. زیرا خشکی هوا باعث افت شدید سرعت رشد قارچ ها می شود. از این رو در سالن های پرورش قارچ حرفه ای به جای هیترهای برقی و … از دستگاه بخار ساز گرم استفاده میگردد. بخار ساز گرم علاوه بر ایجاد گرما، رطوبت مورد نیاز برای رشد قارچ ها را تأمین میکند. در این نوشتار از سایت اندیشه سبز به بحث بیشتر در رابطه با گرمایش سالن قارچ پرداخته ایم.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» هیتر مناسب برای تامین گرمایش سالن قارچ
» دارای بدنه و قطعات مقاوم در برابر رطوبت و زنگ زدگی
» امکان کارکرد هوشمند فن ها بسته به دمای کوره
قیمت : 44,000,000 تومان

حرارت مورد نیاز سالن قارچ چقدر میباشد؟

پرورش قارچ شامل دوره های مختلفی است که در هر دوره از رشد میزان دما متفاوت می باشد. میزان دما در امر پرورش قارچ شامل دو بخش هوای سالن و هوای کمپوست می شود. البته میزان هوای بیرون از سالن نیز مهم است. اما در حالت کلی میزان دمای مطلوب برای رشد قارچ های دکمه ای بین 23 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد. در سالن های پرورش قارچ ، دما نباید به زیر 10 درجه و یا بالای 30 درجه برسد.

در دو هفته اول رشد دمای 25 درجه برای کمپوست مناسب است. به هنگام خاک پوششی قارچ بهتر است که دمای کمپوست را بین سه الی چهار درجه کاهش داد. بعد از زمان شوک دهی نباید قارچ ها را با آب سرد آبیاری و یا اسپری نمود. بنابراین دمای آب باید بالای 15 درجه باشد تا آسیبی به قارچ ها وارد نشود. همچنین بعد از شوک دهی دمای مناسب بین 18 الی 19 درجه سانتی گراد می باشد.

اگر بخواهیم پرورش قارچ دکمه ای را مرحله بندی کنیم چهار محله اساسی وجود دارد که عبارتند از ریسه دوانی در کمپوست ، ریسه دوانی در خاک پوششی، هوادهی و مرحله باردهی. در مرحله نخست و ریسه دوانی دمای مطلوب 25 الی 26 درجه و رطوبت محیط 90 الی 95 درصد می باشد. مرحله هوادهی همان مرحله شوک دهی است که به فاز زایشی و تولید اندام بارده قارچ کمک می کند.
در مرحله باردهی نیز دمای کمپوست 20 درجه و دمای سالن 18 درجه سانتی گراد است.

گرمای مورد نیاز سالن قارچ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

در سالن پرورش قارچ ، از طریق رشد و تنفس میسلیوم و همچنین آزاد شدن گاز دی اکسید کربن گرما تولید میشود. استفاده از هیترها و بخاری هایی که گرمای خشک ایجاد میکنند ، در امر پرورش قارچ توصیه نمی شود. زیرا این دستگاه ها علاوه بر کاهش رطوبت سالن ، در بسیاری از موارد میزان اکسیژن سالن را کاهش میدهند. این هیترها همچنین  غلظت دی اکسید کربن موجود در سالن را بالا میبرند که در نتیجه آن بیماری شایع تاج خروسی در قارچ به وجود می آید.

چگونه سالن قارچ را گرم کنیم؟

برای گرمایش سالن قارچ میتوان از دیگ بخار یا بویلر و همچنین انواع هیترها استفاده کرد به شرطی که هوای سالن خشک نشود. در زمان استفاده از هیتر به دلیل کاهش رطوبت استفاده از رطوبت ساز نیز در سالن پرورش قارچ الزامی است.

روشن کردن بخاری گازی بدون دودکش در سالن قارچ ایرادی دارد؟

بله این نوع بخاری گازی ها باعث خشک شدن هوای داخل و ایجاد آلودگی میشوند. اما نصب بخاری گازی در داخل پیش سالن مشکلی ندارد.

برای گرمایش سالن قارچ بهترین راه ، استفاده از دستگاه های ایجاد بخار گرم و بویلرها می باشد. در این دستگاه ها دمای بخار آب بالا است و بدین ترتیب از طریق دیگ بخار میتوان همزمان رطوبت و گرمای سالن را تأمین کرد. با قرار دادن دستگاه دیگ بخار در سالن پرورش قارچ می توان از گرمای دستگاه برای کمک به گرمایش سالن قارچ استفاده نمود. لذا به کمک این دستگاه ها میتوان میزان دما و رطوبت سالن قارج را به خوبی تنظیم نمود.

تأمین گرمای مورد نیاز سالن قارچ - فروشگاه اینترنتی اندیشه سبز

برخی از پرورش دهندگان در کنار هیتر از دستگاه رطوبت ساز و مه پاش نیز بهره می برند. بدین صورت کمبود رطوبت را میتوان جبران نمود. توجه داشته باشید که استفاده تکی از هیتر و یا مه پاش در فصل های سرد نتیجه ای جز شکست ندارد. هر دوی این دستگاه باید با هم تهیه شوند تا بتوان گرما و رطوبت را در سالن قارچ فراهم نمود.

در انتخاب هیتر دقت داشته باشید که باید از هیتر دود کش دار استفاده کنید. لازم به ذکر است که موضوع رطوبت در سالن های پرورش قارچ اهمیت بالایی دارد و برای کنترل میزان رطوبت و دما حتما باید از سنسورهای مربوطه استفاده نمود. با مجهز کردن بخارساز صنعتی به سنسور دما و رطوبت می توان به صورت کاملا خودکار و بدون دخالت میزان رطوبت و دمای لازم سالن پرورش قارچ را تأمین کرد. برای جلوگیری از نوسان دما و عدم هدر رفت انرژی ، می بایست دیواره های سالن قارچ به خوبی عایق بندی شده باشند.

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» امکان تولید رطوبت خنک و سبک، بدون ایجاد شبنم
» دارای قابلیت اتصال به آب شهری
» بهره گیری از تایمر دو زمانه
قیمت : 6,200,000 تومان

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در فصل های سرد بیشترین میزان برداشت از قارچ ها صورت میگیرد ، استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب در این زمینه اهمیت زیادی دارد. از طرفی سیستم گرمایشی سالن قارچ نباید از رطوبت محیط بکاهد زیرا رطوبت در درون سالن های پرورش قارچ باید بالای 80 درصد باشد. برای گرمایش سالن قارچ بهترین گزینه استفاده از دستگاه بخار گرم است. این دستگاه علاوه بر تأمین رطوبت ، گرمای مورد نیاز سالن را فراهم می نماید.

گروه اندیشه سبز در راستای تحقق اهداف کشاورزی و رفع نیاز پرورش دهندگان قارچ ، انواع دستگاه دیگ بخار ، بخار ساز گرم صنعتی ، هواساز سالن قارچ ، انواع رطوبت ساز و مه پاش ، کمپوست قارچ و … تولید و به فروش میرساند. از این رو اگر قصد راه اندازی سالن پرورش قارچ دارید ، پیشنهاد ما به شما استفاده از تجهیزات صنعتی سالن پرورش قارچ ساخت اندیشه سبز می باشد. اندیشه سبز با سابقه درخشان 26 سال فعالیت در زمینه ساخت تجهیزات کشاورزی هم اکنون بیش از 100 واحد نمایندگی و خدمات پس از فروش در سطح ایران دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره رایگان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.