مقالات جوجه کشی

آموزش تنظیم دریچه هوا در ستر و هچر به طور صحیح

اهمیت تهویه و نحوه تنظیم دریچه های هوا در دوره های ستر و هچر - اندیشه سبز

اهمیت تهویه و نحوه تنظیم دریچه های هوا در دوره های ستر و هچر

تهویه هوا یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سرنوشت جوجه کشی است، چرا که جنین های داخل تخم جهت رشد نیاز مداوم به اکسیژن دارند که از طریق دریچه های هوا و منافذ پوسته تخم به جنین می رسد. علت بسیاری از شکست های جوجه کشی ، عدم رساندن اکسیژن کافی به جنین و مرگ او در داخل تخم است. 

در صورت نیاز به رفع این مشکل و افزایش سطح راندمان جوجه دهی انواع دستگاه های جوجه کشی، توصیه می کنیم این نوشته از اندیشه سبز را مطالعه کنید تا ضمن افزایش دانش خود در زمینه جوجه کشی به افزایش درآمد و کاهش ضررهای مالی خود نیز کمک کنید.

دستگاه جوجه کشی 40 تایی
دستگاه جوجه کشی 40 تایی
» دارای دریچه قابل تنظیم ورود و خروج هوا
» دارای پمپ آب اتوماتیک
» راک های دوار غلطکی 360 درجه
قیمت : 5,600,000 تومان

دریچه های هوا چه نقشی در دستگاه های جوجه کشی بر عهده دارند؟

اگر نگاهی به دستگاه های جوجه کشی استاندارد دنیا بیندازید، متوجه خواهید شد که تمامی آنها دارای دریچه های ورود و خروج هوا و فن تهویه هستند، شاید با کارکرد و علت وجود آنها آشنایی داشته باشید، اما برای اینکه با اهمیت دریچه های هوا و نقش آنها در جوجه کشی آشنا شوید، بهتر است موارد زیر را بخوانید :

1- خروج دی اکسید کربن

2- ورود اکسیژن تازه 

3- خروج حرارت مازاد

4- خروج رطوبت مازاد 

اما دریچه ها به تنهایی نمی توانند فرایند های فوق را انجام دهند، جهت تسریع در روند انجام خروج و ورود هوا و متعادل سازی حرارت و رطوبت ، نیاز به یک فن تهویه وجود دارد که از طریق برد جوجه کشی کنترل می شود و در زمان های لازم شروع به کار می کند.

بنابراین بستن دریچه ها به صورت کامل به معنای جلوگیری از رشد جوجه ها در اثر خفگی ، بالا رفتن بیش از حد دما و رطوبت و عدم خروج دی اکسید کربن و … است. به همین دلیل در تمامی دستگاه های جوجه کشی خانگی و صنعتی اندیشه سبز از دریچه های قابل تنظیم استفاده شده که دوره های مختلف جوجه کشی امکان تغییر در اندازه دریچه ها وجود داشته باشد. 

شیوه تنظیم دریچه هوا در دوره ستر 

زمانی که به تازگی تخم ها را در دستگاه جوجه کشی قرار می دهید، نطفه ها نیاز چندانی به اکسیژن ندارند، بنابراین برای جلوگیری از خروج حرارت و رطوبت و کاهش در مصرف برق ، لازم است که دریچه ها را به اندازه خیلی کمی باز کنید. 

به دلیل هوشمند بودن اکثر دستگاه های جوجه کشی امروزی به خصوص دستگاه های جوجه کشی اندیشه سبز ، فن تهویه در زمان نیاز روشن شده و اقدام به تهویه هوای داخلی دستگاه خواهد نمود.

به مرور زمان و پس از گذشت چند روز از دوره جوجه کشی می توانید دریچه ها را به اندازه بیشتری باز کنید، چرا که جنین ها رشد کرده و نیاز به اکسیژن بیشتری دارند. برای اینکه دما و رطوبت دستگاه به بهترین شکل ممکن تامین شود و هیچ مشکلی نیز در جوجه کشی به وجود نیاید حتما به شرایط دما و رطوبت محیط جوجه کشی توجه کنید برای این منظور مقاله شرایط محیط جوجه کشی را بخوانید. 

شیوه تنظیم دریچه هوا در دوره ستر - اندیشه سبز

همانطور که دوره جوجه کشی را پشت سر می گذارید و به دوره هچر نزدیک می شوید، دریچه ها را به اندازه بیشتری باز کنید تا جنین ها اکسیژن بیشتری دریافت کنند، بدیهی است که در این زمان میزان مصرف برق دستگاه نیز تا حدودی افزایش خواهد یافت چون که دریچه ها باز شده و حرارت و رطوبت تولید شده تا حدودی به بیرون انتقال پیدا می کند، اما جای هیچ نگرانی نیست در صورت ثابت و مناسب بودن دما و رطوبت محیط جوجه کشی ، میزان برق مصرفی دستگاه از یک یخچال خانگی هم کمتر خواهد بود. 

نحوه تنظیم دریچه های هوا در دوره هچر

زمانی که وارد دوره هچر می شوید، طبیعتا باید تخم های نطفه دار را از شانه ها برداشته و وارد سبد هچر کنید، هم چنین چرخش دستگاه را متوقف کرده و دما و رطوبت دوره هچر را تنظیم خواهید کرد. 

البته اگر از دستگاه های ستر و هچر همزمان استفاده می کنید، نیازی به توقف چرخش دستگاه و تغییر در دما و رطوبت آن نیست، کافیست تخم های رسیده به دوران هچر را به قسمت زیرین دستگاه انتقال دهید. 

جوجه ها در زمان هچر کاملا رشد کرده اند و بیشتر از هر زمان دیگری به اکسیژن نیاز دارند، پوسته تخم نازک شده و هوا به راحتی به داخل تخم انتقال پیدا می کند. اما برای اینکه جوجه ها را تحریک به بیرون آمدن از تخم بکنید، نباید اکسیژن کافی در اختیار آنها قرار دهید، وجود مقدار خیلی کمی دی اکسید کربن در داخل دستگاه سبب افزایش تقلای جوجه ها برای بیرون آمدن از تخم خواهد شد.

 

نحوه تنظیم دریچه های هوا در دوره هچر - اندیشه سبز

برخی از پرورش دهنده ها، در دوره هچر اقدام به باز کردن دریچه های هوا با تمام ظرفیت می کنند، یعنی آنها را به صورت کامل باز میکنند و این کار اشتباهی است، به منظور تحریک جوجه ها به خروج از تخم باید دریچه ها را به حالت نیمه باز ( %50 ظرفیت ) قرار دهید. 

دقت کنید که از باز کردن مداوم درب دستگاه در دوره هچر خودداری کنید و دما و رطوبت محیط را طبق استانداردهای گفته شده رعایت کنید. دمای محیط باید بین 23 الی 26 درجه سانتی گراد  و رطوبت آن نیز بین 35 الی 50 درصد باشد. 

سفت شدن پوسته تخم در اثر کاهش رطوبت و مرگ جوجه ها در اثر تغییرات ناگهانی در دما از علت های شایع تلفات جوجه ها در دوره هچر و مرگ آنها در داخل تخم می باشد. در مقاله مراحل جوجه کشی ، به تمامی موارد لازم پرداخته شده است. 

نتیجه گیری

تهویه هوا نیز به اندازه دما و رطوبت و چرخش ، در جوجه کشی اهمیت دارد و انجام درست آن سبب افزایش راندمان جوجه کشی و افزایش درآمد پرورش دهنده خواهد شد. دریچه های هوا یکی از قطعه های مهم در دستگاه جوجه کشی است که حتما باید به اندازه استاندارد تنظیم شود.

در این نوشته به نحوه تنظیم دریچه های هوا در دوران جوجه کشی ستر و هچر پرداخته شد و آموزش های لازم ارائه شد، در صورت وجود هرگونه سوال از طریق دیدگاه های زیر با ما درمیان بگذارید. 

2 دیدگاه در “آموزش تنظیم دریچه هوا در ستر و هچر به طور صحیح

  1. حمید گفت:

    سلام من تو دو نوبت تخم گذاشتم داخل دستگاه اونایی که دور اول گذاشتم ۵ روز دیگه باید برن تو هچر تو اون تایم که ستر و هچر همزمان هست وضعیت دریچه ها باید چطور باشه؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      چه نوع دستگاهی دارید. چقدر تخم نطفه دار داخلش گذاشتین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.