مقالات گلخانه

گرمایش گلخانه با یونیت هیتر | آیا یونیت هیتر برای گرم کردن گلخانه مناسب است؟

آیا یونیت هیتر برای گرم کردن گلخانه مناسب است؟ - اندیشه سبز

نحوه گرم کردن گلخانه ها با یونیت هیتر

یکی از پارامترهای مؤثر در افزایش بازدهی تولید و کیفیت و بازارپسندی محصولات گلخانه ای، تأمین دمای مورد نیاز آنها در فصل های سرد سال می باشد. دماهای پایین در فصل پاییز و زمستان، می توانند باعث اختلال در گلدهی یا میوه دهی محصولات گلخانه ای، توقف رشد و از بین رفتن آنان شوند. بنابراین بهره گیری از تجهیزات حرارتی مناسب، جهت رساندن گرمای مطلوب به سبزیجات و میوه جات، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از جمله معیارهای یک سیستم گرمایشی استاندارد برای گلخانه، می توان به ظرفیت گرمایشی و راندمان حرارتی بالا، سهولت نصب و اجرا، مصرف بهینه سوخت، قابلیت عملکرد با انواع سوخت، ایمنی کافی و … اشاره نمود.

اگر شما نیز در حال راه اندازی گلخانه هستید و می خواهید روشهای تأمین دمای بهینه برای محصولات کشاورزی در فصل زمستان را بطور کامل یاد بگیرید، توصیه می کنیم مقاله بهترین هیتر برای گلخانه را حتماً مطالعه نمایید.

در این مقاله از اندیشه سبز ، به بررسی یکی از سیستم های گرمایشی گلخانه، یعنی یونیت هیتر خواهیم پرداخت و با نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد. اگر علاقه مند به دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، حتماً ادامه مقاله را مطالعه کنید.

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» هیتر گلخانه ای مجهز به کوره ی استیل و یا فولادی
» امکان کارکرد هوشمند فن ها بسته به دمای کوره
» دارای سیستم ایمنی فوق قوی
قیمت : 44,000,000 تومان

یونیت هیتر چیست؟

یونیت هیتر یا همان واحد گرم کننده، دستگاهی است که جهت گرمایش برخی سالن ها و فضاها همچون کارخانجات، سالن های ورزشی، سوله ها، گلخانه ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم حرارتی، معمولاً از بخار یا آب داغ برای گرماسازی استفاده می شود. بخار یا آب گرم مورد نیاز برای جریان در داخل کویل های یونیت هیتر نیز، در سیستمی جداگانه، مانند موتورخانه مرکزی (بویلر)، پکیج های دیواری و … تولید می گردد.

یونیت هیتر چیست؟ - اندیشه سبز

در مرحله بعد، بخار یا آب گرم توسط پمپ و سیستم لوله کشی با قطر مناسب، به کویل های موجود در هر هیتر، انتقال داده می شود. در این دستگاه، انتقال حرارت به هوای سالن، بصورت اجباری و از طریق فن موجود در پشت کویل، انجام می پذیرد. البته یونیت هیترها، دارای انواع الکتریکی نیز می باشند، که در آن گرمای مور نیاز دستگاه، توسط المنت های برقی تولید می شود.

مزایای یونیت هیترها

در یونیت هیترها، به دلیل وجود دمنده هوا، انتقال حرارت بصورت اجباری انجام می پذیرد. در نتیجه این سیستم ها، راندمان گرمایی نسبتاً بالایی دارند.

از آنجائیکه یونیت هیترها، اغلب بصورت سقفی یا دیواری نصب می شوند، فضای سالن را اشغال نمی کنند.

قابلیت پخش گرما بصورت یکپارچه در محیط، از دیگر مزایای یونیت هیترها به شمار می رود.

قابلیت پرتاب هوا به صورت عمودی و افقی

قدرت پرتاب باد در فن یونیت هیتر، بالا می باشد و به همین دلیل، این سیستم های حرارتی با سرعت نسبتاً زیادی، محل مورد نظر را گرم می کنند.

در این سیستم ها، قابلیت کنترل دستی توزیع هوای گرم، وجود دارد.

معایب یونیت هیترها

یکی از بزرگترین مشکلات مربوط به یونیت هیترها، سر و صدای بسیار زیاد آن است. این مشکل، در مدل های دور بالا، بیشتر هم می باشد. به دلیل این ویژگی، یونیت هیترهای دور بالا، بیشتر جهت گرمایش فضاهای بلا استفاده یا مکان هایی که رفت و آمد کمتری وجود دارد (همانند انبار، زیرزمین و …) مناسب هستند. از آنجائیکه مراقبت از محصولات گلخانه ای، نیازمند نظارت منظم و رفت و آمدهای مکرر پرسنل می باشد، استفاده از یونیت هیترها به دلیل آلودگی صوتی، می تواند آزاردهنده باشد.

معایب یونیت هیترها - اندیشه سبز

جهت حفظ راندمان حرارتی و عملکرد صحیح یونیت هیترها، پره های فن حتماً باید بصورت سالانه، با واترجت شستشو داده شوند.

همچنین یونیت هیترها، برای حفظ عملکرد بهینه نیازمند رسوب زدایی، طی بازه های زمانی کوتاه می باشند.

طرح لوله کشی مورد استفاده برای این تجهیزات گرمایشی، حتماً باید بصورت معکوس باشد.

نصب یونیت هیترها، نیازمند نقشه کشی دقیق می باشد. در واقع برای نصب این سیستم های گرمایشی، باید از افراد متخصص و مجرب، کمک بگیرید.

به دلیل دمای بسیار بالای هوای خروجی، قابل نصب در ارتفاعات پایین نمی باشند.

استفاده از یونیت هیترهای آبگرم یا بخار، نیازمند سیستم لوله کشی، سیستم حرارت مرکزی یا پکیج، پمپ و … می باشد، بنابراین باید فضایی جداگانه را بدین منظور اختصاص داده و همچنین در کنار خرید یونیت هیترها، بودجه ای مازاد نیز جهت خرید، طراحی و نصب سیستم لوله کشی کنار بگذارید.

اجزاء و بخش های مختلف ساختمان یونیت هیتر

یک. کویل یونیت هیتر:

طراحی کویل می تواند بر اساس نوع یونیت هیتر، به شکل صاف، گرد و یا مکعبی باشد. کویل یونیت هیتر، متشکل از لوله های پره داری است که داخل این لوله ها، سیال حرارتی (بخار یا آب گرم)، جریان دارند. از آنجائیکه درجه حرارت بخار، بالاتر از آب گرم می باشد، جنس کویل های بکار رفته در این دو نوع یونیت نیز، متفاوت خواهد بود. کویل یونیت هیترهای بخار، از جنس فولادی مانسمان و کویل یونیت هیترهای آب گرم، مسی می باشد.

دو. فن یونیت هیتر:

نقش فن یا پروانه در یونیت هیتر، عبور دادن جریان هوای گرم از روی کویل و به جریان انداختن هوا، در سالن می باشد.

سه. تیغه های هدایت کننده هوای خروجی:

این تیغه ها، هوای خروجی از دستگاه را به بخش ها و جهت های مختلف سالن، هدایت می کنند و بصورت اتوماتیک یا دستی، قابل تنظیم می باشند.

چهار. کابین یونیت هیتر:

کویل و فن در داخل کابین و پره های هدایت کننده هوا بر روی آن، تعبیه می گردند.

پنج. الکتروموتور:

موتور، محور فن دستگاه را به حرکت در می آورد و بسته به کارخانه سازنده، می تواند به صورت تک دور یا دو دور، طراحی شود.

دسته بندی یونیت هیترها

دسته بندی یونیت هیترها - اندیشه سبز

طبقه بندی یونیت هیترها، بر حسب معیارهای مختلفی صورت می پذیرد، که در این بخش به برخی از آنان اشاره می کنیم.

یک. انواع یونیت هیتر بر حسب سیال واسط:

این سیستم های حرارتی، به لحاظ سیال انتقال دهنده انرژی، به سه دسته آبی، بخار و برقی تقسیم می شوند.

دو. انواع یونیت هیتر بر اساس نوع فن:

فن یا پروانه تعبیه شده در این دستگاه ها، می تواند بصورت ملخی (پنکه ای) و یا سانتریفیوژ باشد. این پروانه ها بصورت دور پایین RPM900 و یا دور بالا RPM 1450 طراحی می شوند.

سه. انواع یونیت هیتر بر اساس ترتیب قرار گرفتن فن:

یونیت هیترها، به لحاظ ترتیب قرارگیری اجزاء، به دو دسته مکنده و دمنده، تقسیم می شوند. در نوع مکنده، فن پس از کویل قرار می گیرد و هوا از طریق فن از روی کویل ها مکیده می شود. در مدل دمنده، فن قبل از کویل قرار می گیرد و هوا را به روی کویل می دمد.

چهار. انواع یونیت هیتر بر اساس محل نصب:

یونیت هیترها، از این نظر، به دو دسته سقفی آویزی و دیواری، تقسیم می شوند. در مدل های سقفی، هوا در سالن، به صورت افقی یا عمودی جریان می یابد. در مدل دیواری، جریان هوا از طریق یک سری هدایت کننده ها به صورت افقی، توزیع می شود. ارتفاع نصب دستگاه، به ظرفیت آن و ارتفاع سقف گلخانه بستگی دارد.

مناسب ترین سیستم گرمایشی برای گلخانه چیست؟

با وجود آنکه یونیت هیترها، می توانند گرمای مناسبی را بسته به محیط مورد نظر تولید کنند، اما بنا به دلایل ذکر شده در بخش های فوق، استفاده از آنها در محیط های گلخانه ای چندان معقول و مقرون به صرفه نمی باشد. البته متدهای دیگری نیز به منظور تأمین گرمایش گلخانه ها وجود دارند که هریک، دارای معایبی همچون بازدهی پایین، انتشار گازهای آلاینده در سالن، خطر احتراق، هزینه بسیار بالا و … می باشند.

به همین دلیل، بهترین روش، استفاده از تجهیزات گرمایشی استانداردی می باشد که دقیقاً به منظور گرمایش گلخانه ها، طراحی شده اند. از جمله مناسب ترین سیستم های حرارتی در گلخانه ها، می توان به هیترهای آتش درون یا همان کوره های هوای گرم اشاره نمود.

مناسب ترین سیستم گرمایشی برای گلخانه چیست؟ - اندیشه سبز

گروه صنعتی اندیشه سبز، مفتخر است که با  نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت در زمینه تولید هیترهای گلخانه ای، مطابق با آخرین متدهای روز دنیا و استانداردهای اروپایی و آمریکایی، توانسته گامی مؤثر در جهت پیشبرد اهداف این صنعت بردارد.

کوره های هوای گرم تولیدی در این گروه، علاوه بر راندمان حرارتی فوق العاده بالا، گرمای کاملاً پاکی را تولید می کنند که فاکتوری بسیار مهم، در تأمین سلامت میوه جات و سبزیجات گلخانه ای به شمار می رود. همچنین، دارای مزایای بسیار متعددی همچون سیستم کاملاً اتوماتیک، فن پرقدرت و مقاوم، قابلیت توزیع یکنواخت گرما در فضای گلخانه، مصرف بهینه سوخت، عملکرد صد در صد ایمن و بدون احتمال حریق، قابلیت کار با گاز، گازوئیل یا بصورت دوگانه سوز، بدنه و قطعات مقاوم و ضد رطوبت، راه اندازی بسیار آسان و… می باشند.

هیترهای گلخانه ای اندیشه سبز، همراه با 2 سال گارانتی بی قید و شرط و 10 سال خدمات پس از فروش، به هموطنان عزیز ارائه می گردند.

سخن پایانی

اهمیت گرمایش گلخانه ها در فصل های سرد سال، بر کسی پوشیده نیست. اینکه در نهایت، از چه متد و سیستمی برای گرمایش گلخانه خود استفاده می کنید، به تصمیم شما بستگی دارد. تنها چیزی که باید مد نظر قرار دهید، خرید هیترهای گلخانه ای استاندارد، از گروه های معتبر و خوشنام می باشد. همچنین هنگام خرید این تجهیزات، باید معیارهایی همچون ظرفیت دستگاه، مساحت گلخانه، شرایط جغرافیایی منطقه و … را در نظر گرفته و دقت نمایید که دستگاه، حتماً دارای گارانتی و خدمات پس از فروش، باشد.

از اینکه تا بخش پایانی این مطلب، ما را همراهی نمودید، صمیمانه سپاسگزاریم. در صورت تمایل می توانید نظرات، سؤالات و تجارب خود را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین صفحه، با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.