دانشنامه پرندگان, طوطی سانان, مرغ عشق

تغذیه مرغ عشق | غذای مرغ عشق در زمان تخمگذاری، جوجه کشی و تولک رفتن

غذای مرغ عشق در زمان تخمگذاری - اندیشه سبز

غذای مرغ عشق

غذای اصلی مرغ عشق دانه است ولی میتوان برخی از سبزیجات و میوه های فصلی را هم به جیره غذایی این پرنده اضافه کرد. همچنین مرغ عشق برای اینکه دچار سوء تغذیه نشود لازم است که برخی مکمل ها و تقویت کننده ها را دریافت کنند. علاوه بر این تغذیه مرغ عشق در دوره های مختلف سنی و همچنین در زمان تخمگذاری یا پر ریزی سالیانه یا در زمان جوجه دار شدن با قبل فرق میکند. برای تغذیه صحیح و اصولی این پرنده ضروری است که نکات لازم را بدانید.

اگر به پرورش مرغ عشق در منزل علاقه مند هستید و یا مرغ عشق نگهداری میکنید ما در این مقاله از وبلاگ اندیشه سبز تغذیه مرغ عشق را برای شما به طور کامل توضیح داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
دستگاه جوجه کشی ارزان 12 تایی
» ویژه جوجه کشی از مرغ عشق
» دارای بدنه نشکن و ضد زنگ
» مجهز به سیستم کنترل هوشمند دما
قیمت : 3,530,000 تومان

غلات

غلاتی که کربوهیدرات بالا و چربی پایین دارند برای تغذیه مرغ عشق مناسب هستند. یکی از مهمترین غلاتی که برای تغذیه مرغ عشق از آن استفاده میشود دانه ارزن می باشد. دان ارزن طبیعتی سرد و خشک دارد و سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین A، فسفر و برخی املاح معدنی است. اصولا غذای اصلی مرغ عشق بر پایه ارزن تهیه میشود ولی میتوان از ذرت هم استفاده کرد. فقط دان ذرت برای تغذیه مرغ عشق کمی درشت بوده و لازم است که آن را به شکل خرد شده به پرنده داد.

دانه های روغنی

غذای اصلی مرغ عشق دان ارزن می باشد ولی ارزن به تنهایی تمامی احتیاجات غذایی این پرنده ها را تأمین نمیکند. به همین دلیل در تغذیه باجریگار از دانه های روغنی همچون تخم کتان یا تخم آفتابگردان نیز به مقدار کم باید استفاده شود. این نوع دانه های روغنی چربی زیاد و کربوهیدرات پایینی دارند و طبع آنها گرم می باشد. از دانه های روغنی نباید به مقدار زیاد در تغذیه پرندگان زینتی و طوطی سانان استفاده کرد. چون باعث ایجاد مشکلات کبدی در پرنده میشوند.

دانه های روغنی مرغ عشق - اندیشه سبز

برای تهیه غذای مرغ عشق بهتر است که نسبت ارزن به کتان، 5 به 1 باشد. یعنی به ازای هر یک کیلو ارزن حداکثر 200 گرم تخم کتان به آن اضافه کنید. این مخلوط در واقع غذای اصلی مرغ عشق بوده و روزانه باید از این غذا به پرنده بدهید. اگر بخواهید به این غذا دانه هایی مثل آفتابگردان یا شاهدانه اضافه کنید باید اندازه دان کتان را کم کنید. شاهدانه چربی بسیار بالایی داشته  به شدت گرمازاست. پس به مقدار خیلی کم باید شاهدانه به مرغ عشق داد.

استفاده از شاهدانه برای تحریک مرغ عشق برای جفت گیری و تخمگذاری مناسب می باشد. حدودا 5 درصد حجم ارزن میتوان به غذای مرغ عشق از شاهدانه استفاده کرد. لازم به ذکر است که تخم شاهدانه کمی سفت می باشد و بهتر است که آن را در آب کمی بجوشانید تا نرم شود.

آیا میتوان به مرغ عشق برنج داد؟

اگر برنج به صورت کته و بدون روغن و نمک پخته شده باشد، میتوان هفته ای یکی دوبار از این برنج به مرغ عشق داد. ولی برنج پخته شده با روغن و نمک برای پرندگان مضر است. غذاهای خانگی چرب و شور می باشند و همچنین به آنها ادویه های مختلفی زده میشود. به همین دلیل غذای خانگی اصلا برای تغذیه پرندگان خوب نیست و مشکلات گوارشی زیادی در آنها ایجاد میکند.

نان برای مرغ عشق

به مقدار کم میتوان از نان سبوس دار و کم نمک هم در رژیم غذایی مرغ عشق استفاده کرد. بدین صورت که مقداری نان سبوس دار و کم نمک را در آب خیس نموده و سپس آن را در قفس پرنده قرار دهید. لازم به ذکر است که نان خیس خورده سریع فاسد میشود و اگر پرنده از آن بخورد دچار مریضی خواهد شد. لذا این غذا نباید ساعت های طولانی در داخل قفس بماند.

سبزیجات و میوه هایی که مرغ عشق به خوردن آن علاقه دارد

سبزی هایی مثل جعفری، گشنیز، کاهو، شوید، فلفل دلمه و هویچ برای تغذیه مرغ عشق بسیار ایده آل هستند. بعنوان مثال کاهو تا حدود زیادی آهن مورد نیاز این پرنده را تأمین میکند و اشتهای او را باز میکند. همچنین برگ کاهو برای باجریگار خاصیت ضد یبوست دارد، اگر پرنده شما درچار یبوست شده باشد، بهتر است که به او کاهو بدهید.

مصرف کاهو و سبزیجات در زمانیکه پرنده دچار اسهال شده است، توصیه نمیشود. ذکر این نکته نیز مهم بوده که مصرف بیش از اندازه کاهو باعث اسهال مرغ عشق میشود. پس در دادن کاهو به مرغ عشق زیاده روی نکنید. همچنین خوردن خیار اصلا برای مرغ عشق مناسب نیست چون باعث اسهال شدید پرنده میشود.

سبزیجات و میوه هایی که مرغ عشق به خوردن آن علاقه دارد - اندیشه سبز

هویچ را میتوان به شکل رنده شده در اختیار مرغ عشق قرار داد. این سبزی منبع غنی از ویتامین A بوده و بسیاری از مواد معدنی مفید را دارا می باشد و خوردن آن برای مرغ عشق بسیار مفید است.

مرغ عشق به خوردن میوه سیب هم علاقه مند است و از این میوه هم میتوان به این پرندگان داد. سیب ویتامین زیادی دارد و برای پرنده ها بسیار مفید است.

نکته: در طول هفته 2 الی 3 بار میتوان به این طوطی های زینتی سبزی و میوه داد. در ضمن نیاز نیست که تمامی سبزیجات و میوه های گفته شده را با هم به مرغ عشق بدهید. هر کدام که در دسترستان می باشد، برای تنوع دادن به غذای مرغ عشق کافی خواهد بود.

تغذیه جوجه مرغ عشق

جوجه ها معمولا تا سن 40 روزگی توسط والدین خود تغذیه میشوند. در این زمان بهتر است که هر دو روز یکبار به مولدها تخم مرغ آب پز شده بدهید. همچنین جوانه گندم نیز برای مرغ عشق جوجه دار بسیار مفید است.

اگر مجبور هستید که به صورت دستی به جوجه مرغ عشق غذا بدهید، باید برای پرنده سرلاک تهیه کنید. سرلاک مخصوص جوجه مرغ عشق را به صورت بسته های تجاری آماده میتوان از پت شاپ ها خریداری کرد. همچنین در منزل میتوان با سفیده تخم مرغ، بیسکویت مادر و آرد نخودچی یک سرلاک مناسب برای جوجه تهیه کنید. مواد گفته شده را باید با میکسر به خوبی مخلوط و پودر نموده، سپس به آن مقداری آب ولرم اضافه کنید.

تغذیه جوجه مرغ عشق - اندیشه سبز

سرلاک جوجه باید گرم و کمی آبکی باشد. تا یک ماهگی لازم است که جوجه را با این سرلاک بزرگ کنید. پس از یک ماهگی علاوه بر سرلاک میتوان دانه های نرم همچون جوانه گندم به جوجه ها داد یا دانه ها را در آب بجوشانید تا کمی نرم شوند. به مرور جوجه ها دونخور که شدند میتوان از دان ارزن و دیگر غذاهای گفته شده در این مقاله استفاده کرد.

اگر قصد راه اندازی سالن پرورش مرغ عشق دارید علاوه بر تغذیه باید شرایط محیطی مناسب هم برای پرنده ها فراهم کنید. استفاده از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز برای گرمایش سالن های پرورش طیور و ایجاد محیط مناسب توصیه میشود. برای مشاهده قیمت لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز کلیک کنید :

چطور مرغ عشق را به خوردن میوه و سبزی عادت دهیم؟

این پرندگان وقتی به رژیم غذایی خاص عادت میکنند، غذاهای جدید را خیلی سخت قبول میکنند. به همین دلیل بهتر است که در همان سنین پایین به آنها غذاهای متنوع داد.

ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که به یکباره هرگز نباید غذای مرغ عشق را تغییر دهید. این کار باعث شوک به پرنده شده و او به خوردن غذای جدید اصلا علاقه نشان نخواهد داد. تغییر غذای پرنده های زینتی باید به تدریج انجام بگیرد. بدین صورت که بخشی از نیاز غذایی روزانه آنها را میتوان با غذای جدید جایگزین کرد.

چطور مرغ عشق را به خوردن میوه و سبزی عادت دهیم - اندیشه سبز

بهتر است که برای پرنده های خود یک منوی غذایی هفتگی تهیه کنید. این منو بر پایه ارزن و کتان خواهد بود، یعنی هر روز باید از این غذا به مرغ عشق بدهید و در کنار آن یکروز مثلا جوانه گندم بدهید، روز بعدی سفیده تخم مرغ، روز بعدی سیب و جعفری یا روز بعدی کاهو و هویچ.

در تغذیه مرغ عشق باید به آب آشامیدنی این پرنده هم بسیار توجه نمایید. آب تازه و تمیز همیشه باید در ابخوری وجود داشته باشد. هر روز آبخوری رو شسته و اب داخل آن را تعویض کنید. غذای پرنده را نیز هر روز با غذای تازه و تمیز جایگزین کنید. اگر غذای پرنده ها آلوده باشد، سریعا دچار عفونت های گوارشی خواهند شد.

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز نیز برای تغذیه پرندگان بسیار مفید است ولی نباید در مورد آن زیاده روی کرد. هفته ای یک الی دو مرتبه کافی خواهد بود. تخم مرغ آب پز شده را رنده کنید، هم سفیده و هم زرده آن برای مرغ عشق مفید بوده و از این ماده غذایی میتوانید به پرنده بدهید.

جوانه ها

اگر میخواهید پرنده های شما کمتر درگیر بیماری و مشکلات تغذیه ای شوند، حتما به آنها جوانه هم بدهید. جوانه ها بعنوان یک غذای کامل برای مرغ عشق به حساب می آیند. دانه هایی مثل گندم در هنگام جوانه زدن برای پرندگان و همچنین جوجه آنها بسیار مفید بوده و لازم است که هفته ای حداقل یک الی دو بار به پرنده ها جوانه گندم هم بدهید.

سنگریزه برای مرغ عشق

سنگریزه برای مرغ عشق - اندیشه سبز

وجود سنگریزه در قفس پرندگان زینتی مثل باجریگارد الزامی است. سیستم گوارش پرنده ها دارای سنگدان می باشد تا غذای دریافتی پرنده به خوبی هضم و جذب شود. لذا لازم است که پرنده به همراه غذا مقدار کمی سنگریزه نیز ببلعد. سنگیره را میتوان در یک ظرف جدا در داخل قفس قرار داد یا به مقدار خیلی کم سنگریزه با دان ارزن و کتان مخلوط کرد.

کف دریا

کف دریا بعنوان یک مکمل مهم برای تأمین کلسیم و مواد معدنی به حساب می آید و لازم است که به صورت همیشگی آن را داخل قفس مرغ عشق آویزان کرد. این ماده پوست نوعی نرم تن دریایی است که کلسیم بسیار زیادی دارد. مرغ عشق با نوک زدن به کف دریا هم کلسیم مورد نیازش را تأمین میکند و هم با آن منقار خود را می سایید. در نتیجه منقار پرنده بیش از حد رشد نمی کند. در زمان تخمگذاری و تولید مثل استفاده از کف دریا و یا دیگر منابع کلسیم دار در قفس مرغ عشق اهمیت دو چندان پیدا میکند. زیرا برای تشکیل پوسته تخم، بدن باید به مقدار کافی کلسیم دریافت کرده باشد در غیر اینصورت ماده به شدت ضعیف میشود و تخم ها پوسته نرمی خواهند داشت.

استفاده از ویتامین در تغذیه مرغ عشق

ارزش غذایی و میزان ویتامین ها در دانه ها میوه ها با گذشت زمان کمتر میشود. از آنجایی که پرندگان اهلی شده با دانه های تازه و یا میوه های کال و رسیده تغذیه نمیشوند، به نظر می رسد که بهتر است در رژیم غذایی آنها از مولتی ویتامین هم استفاده شود. مخصوصا قبل از جوجه کشی این پرندگان بهتر است که حتما از قبل مولتی ویتامین به آنها بدهید.

البته برای جبران این نیاز بهتر است که از ویتامین مخصوص پرندگان استفاده کرده چون ویتامین انسانی دوز بالایی دارد و سبب مشکلات کبدی در پرندگان میشود. هفته ای یک و نهایتا دو بار می توان به مرغ عشق مولتی ویتامین داد. 5 الی 10 قطره مولتی ویتامین را در داخل آبخوری آنها حل کنید. اگر پرنده ها تمایلی به مصرف این مکمل ندارند بهتر است که از قبل به مدت چند ساعت ظرف آب را بردارید تا پرنده ها احساس تشنگی کنند. در این صورت حتما از آب داخل آبخوری که حاوی ویتامین می باشد، خواهند نوشید.

استفاده از ویتامین در تغذیه مرغ عشق - اندیشه سبز

بیشتر بدانید: برای جوجه کشی مرغ عشق از دستگاه جوجه کشی خانگی هم میتوان استفاده کرد. لیست قیمت انواع دستگاه جوجه کشی خانگی را مشاهده کنید.

نکته: در زمان استفاده از مولتی ویتامین حداکثر تا 12 ساعت آن را داخل آبخوری نگه دارید، زیرا پس از 12 ساعت دیگر خواص آن محلول از بین می رود. همچنین وقتی ویتامین ها در آب حل میشوند، یک محیط غنی برای رشد بسیاری از پارازیت ها فراهم میشود. اگر به موقع ظرف آبخوری را تخلیه و تمیز نکنید، این آب آلوده خواهد شد و باعث بیماری پرنده ها شما میشود. بنابراین پس از 12 ساعت حتما ظرف آبخوری را برداشته و با آب داغ آن را به خوبی بشویید.

غذای مرغ عشق در زمان تخمگذاری

حدودا 20 روز قبل از تخمگذاری باید تغذیه پرنده ها را تقویت کنید. جوانه گندم و سفیده تخم مرغ را یک روز در میان به مولدها بدهید چون برای تقویت نطفه ها بسیار مفید است. همچنین برای تقویت مولدها میتوان از قطره ad3e (2 بار در هفته) استفاده کرد. زمانیکه قصد جوجه کشی از این پرنده ها را دارید، بهتر است دانه های گرم مثل شاهدانه و تخم کتان هم به مقدار کم به آنها بدهید.

برای آموزش نحوه جفت زدن و جوجه کشی طبیعی از مرغ عشق کلیک کنید:

تغذیه باجریگار در زمان تولک

در زمان پرریزی باید تغییراتی در غذای این پرندگان ایجاد کنید. دوره پرریزی و تولک به صورت سالیانه برای بیشتر پرندگان اتفاق می افتد. در این دوره پرها به صورت متقارن دچار ریزش شده و به جای آن پرهای جدید و تازه رشد میکنند. در زمان پرریزی نیاز غذایی پرندگان به کلسیم و پروتئین افزایش پیدا میکند. در این دوره باید دانه هایی که طبع گرم دارند، مثل تخم کتان از غذای پرنده حذف شوند و غذای پرنده باید بر پایه طبع سرد باشد.

استفاده از کاهو، و سبزیجات دیگر همچون برگ اسفناج، گشنیز و کلم در این دوره برای تغذیه مرغ عشق ضروری است. همچنین میتوان از لوبیای آب پز شده، سفیده تخم مرغ و جوانه جو، عدس، ماش هم در این دوره استفاده کرد. جوانه گندم در زمان تولک برای مرغ عشق زیاد خوب نیست.

علاوه بر موارد گفته شده در زمان پرریزی باید حتما کف دریا در داخل قفس پرنده باشد. همچنین برای تأمین کلسیم مورد نیاز پرنده میتوان از نصف قرص جوشان کلسیم هم استفاده کرد. در زمان تولک بهتر است که هفته ای یک مرتبه برای پرنده خود امکان آبتنی هم فراهم کنید. در زمان آبتنی باید محیط گرم بوده و بدون وزش باد باشد، وگرنه پرنده دچار سرماخوردگی و مریضی خواهد شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

193 دیدگاه در “تغذیه مرغ عشق | غذای مرغ عشق در زمان تخمگذاری، جوجه کشی و تولک رفتن

  1. حامد گفت:

    سلام من دوتا مرغ عشق پروانه ای دارم
    پنج تا جوجه داشتند جابجاشون کردم مجبورند
    ولی باز به جوجه ها غذا میدادن همه هم پر دراورده و بزرگ شدند ولی هی از لونه میفتیدند و اینا به جوجه کف قفس غذا نمی‌دادن مجبور میشدم بذارمشون تولونه
    ولی دیروز سه تاشون رو مرده پیدا کردم تو لونه و له شده بودند حالا یا قبل کردن یا بعدش ؟ دلیل چی بوده ؟ تغذیه کتان و ارزن ، یک روز تخم مرغ آب پز یک روز جوانه گندم

    1. admin.md گفت:

      سلام حامد جان
      دلایل مختلفی داره یا خود جفت ها به دنبال جفت گیری مجدد بودن اونهارو مینداختن بیرون از لونه
      یا بیمار بودن جوجه ها که دوباره والدها در این شرایط میندازن از لونه بیرون
      یا لونه استاندارد نبوده
      بهترزمانی که جوجه کامل دانخور شده بود برداری جدا نگهشون داری تا این اتفاق نیفته

  2. پریسا گفت:

    سلام وقت به خیر ببخشید برای یک جفت مرغ عشق که تخم گذاری هم دارن قفس مناسب چه مدلیه؟ و اینکه اگر از این قفس ها که به پایه وصلن و آویزونن برا قناریم بخرم مناسبه؟

    1. admin.md گفت:

      از فروشنده قفس مناسب مرغ عشق بخوایید میده
      آره مشکلی نیس

  3. ناشناس گفت:

    سلام به مرغ عشق ها چی موادی را بديم

    1. admin-ra گفت:

      سلام
      تمامی موارد توی مقاله گفته شدن

  4. محمد مهدی گفت:

    سلام من چند ساله که مرغ عشق نگه میدارم ولی برام پیش نیومده که نر تمایلی به جفت گیری نشون نده ولی جفتی که خریدم ماده خیلی مست و آمادس ولی نر هیچ تمایلی به جفت گیری نداره
    غذا و ویتامین میوه کافی هم بهشون میدم
    باید چه کاری انجام بدم تا جفت بشن

    1. admins-r گفت:

      سلام
      نر چه نوع غذایی میخوره؟

  5. امیرعلی گفت:

    باید به مرغ عشق چی بدیم تا تخم بگذارد

    1. admins-r گفت:

      سلام
      غذایی گرمی بده بهش، تخم مرغ، میوه، سبزی، قطره AD3E

  6. مهران گفت:

    سلام مرغ عشقا رو تازه خریدم،ازقبل تجربه نگهداری ازپرنده رو داشتم چون قناری داشتم ازمرغ عشق هام زود تونستم جوجه بکشم،اما مرغ عشق یکم فرق داره خیلی پرنده خیلی دلسوزن وجوجشونو خوب تغذیه میکنن،خودشون خیلی ضعیف شدن چیی بدم بهشون ک خودشون هم تقویت بشن؟؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      از مولتی ویتامین و کلسیم استفاده بکن.
      الان غذا چی میدی بهش؟

  7. هومن گفت:

    سلام بیست روزی میشه از چهار تا تخم سه تاشون در اومدن مرغ عشق نر اونارو میزد جداشون کردم اشکال نداره از مادرشون جدا کردم ؟ الان توقفس جدا همش میخوان بیان بیرون چند بار از میله های قفس یکشون چند بار اومد بیرون .رنگ پدر ومادرشون سبزه ولی جوجه ها دوتا زرد شدن ویکی سفید وابی . بازم دوتا تخم جدید گذاشته

    1. admins-r گفت:

      سلام
      بهتر بود نر رو جدا میکردی نه جوجه هارو
      اگه تخم جدید هم گزاشتن نزار پیش والیدن و خودت بزرگشون بکن.

  8. ناشناس گفت:

    سلام وسپاس یک جفت مرغ عشق دارم که پس از مدتها چهار تخم گذاشتن ولی یکی را باز کرد با اینکه غذا واب وکلسیم هم داخل قفس بود پس از چند روز جوجه خودشون را خوردن که هیچی ازش باقی نگذاشتند حالا دوباره بعد از پنجاه روز تخم کردن وتاالان یک تخم باز شده چکار کنم که دوباره به سرنوشت قبلی دچار نشه ممنون از راهنمایی شما

    1. admins-r گفت:

      سلام
      فعلا تنها راه جدا کردن جوجه ها هست.
      غذا دقیقا چی میدی بهشون؟
      دما محیط چقدره؟

  9. احمد گفت:

    سلام
    مرغ عشقم تخم گذاشته، حس میکنم مرغ ماده کم غذا میخوره و ضعیف شده، جوانه گندم رو باید چطور بدمش، مثلا لهش کنم
    و موضوع بعدی اینکه مرغ عشق نر هم زیاد تو چاله میره و همش کنار ماده هست، آیا ماده اذیت نمیشه با این کار
    ممنونم

    1. admins-r گفت:

      سلام احمد
      اصئلا توی دوره ای که ماده رو تخم میشینه کم غذا میخوره.
      نه اگه نر نزنه یا تخم ها رو نشکونه مشکلی نداره.

      چه غذایی میدی بهشون؟

  10. حافظ وهابی گفت:

    سلام ممنون از سایت شما
    امروز مرغ عشق من بعد از چند ماه یه دونه تخم گذاشته متاسفانه روی تخم نمیخوابد چکار کنم

    1. admins-r گفت:

      سلام
      والا شما کاری نمیتونید بکنید.
      یا بلد نیست این کار وانجام بده یا تخم پوچه یا نطفش ضعیفه.

      چه غذایی میدی به مرغ عشق هات

    2. حافظ وهابی گفت:

      سلام فقط ارزن میدم

      1. admins-r گفت:

        خب ببین حافظ ارزن که اصلا کافی نیست شاید به همین خاطرم هست ککه تخماش یا نطفش ضعیفه یا اصلا نطفه نداره و بیماره
        حتما بهش سفیده تخم مرغ، میوه، سبزی، شیر بلال، جوانه ها، کتان، کاهو، هویج هم بده.
        مولتی ویتامین و کف دریا هم که خیلی براش خوبه.

  11. امیر گفت:

    سلام وقت بخیر
    مرغ عشق هام یک هفته هست خریدم نر که میخواد نوک به نوک کنه ماده اولش میزاره بعد با نوکش نر رو از خودش دور میکنه دلیلش چیه

    1. admins-r گفت:

      سلام
      تمایلی به جفت گیری نداره حتما
      چه غذایی میدی بهشون؟

  12. سیاوش گفت:

    باسلام امیدوارم حال شما خوب باشد
    آیا تخم که نطفه نداشته باشد خود مرغ عشق می‌فهمد و از لانه بیرون میندازد یاخیر ؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      سیاوش اگه بار اولش باشه شاید نفهمه ولی خب بیشتر پرنده ها میدون اگه تخم جوجه باشه و جوجه ضعیف باشه یا مریض دیگه روش نمیشینن.

  13. یاسین گفت:

    سلام ‌ سپاسگزار معلومات مفید تون
    من دو جوره مرغ عشق نه ماقبل خریداری کردم و در دو قفس هستند در تابستان علاوه بر ارزن و هفته یه بار تخم کتان به نوبت سبزی ها میذاشتم ولی از همان اول تا حالا تخم مرغ اب پز و سیب را نمی خورند
    بعد از دو ماه هردو جفت را تو خونه رها کردم همو‌ دواتای که باهم دیدم ارتباط بهتری دارند در یک قفس گذاشتم ماده آبی و نر زرد و یگری ماده سفید و‌نر سبز است
    از مدت دو ماه می شود که هفته ای یک یا دو دفعه جوانه گندم هم بهشون میدم
    باهم رابطه شون هم خوبه با همدیگر نوک به نوک‌می کنند جای آنها در یک خانه جداگانه و دور از سر و صدا است در این خانه یک جفت قناری است و بیست تا گلدون
    شب ها یک لامپ را در بین یک سطل قرار میدهم تا از نور اذیت نه شوند و روی قفس ها را می پوشم تا سرد شون‌نه شود
    دمای خونه در تابستون زیاد بود اما در زمستون شب و روز از ۱۵ درجه سانتی گرااد کمتر نبوده فضله آنها هم سبز تیره و سفید است
    نمیدانم چرا تاحالا باهم جفت نه شدند و همیشه یک کمی پر ریزی دارند الان که ۱۳ بهمن است و‌امسال گرم شده
    لطف کنید رهنمایی ام‌کنید ممنون تون می شوم
    نام مستعار من : یاسین

    1. admins-r گفت:

      سلام یاسین
      قطره AD3E بهشون بده
      مولتی ویتامین و کف دریا هم توی قفس بزار
      سفیده تخم مرغ، هویج، میوه رو رنده کن و باه هم قاتیشون کن شاید خوششون اومد و خوردن.

  14. گلناز گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق به تازگی گرفتم که مرغ ماده دستی بود.روزای اول روی دست ما هم مینشیت اماالان اصلا نمیاد و خیلی می‌ترسه چرا اینجوری شده؟

    1. admins-r گفت:

      سلام
      باید بهشون وقت بدی تا به شما و محیط عادت کنن اون وقت کم کم بهشون نزدیک بشید
      به غذا و نظافتشون برسید تا بهتون اعتماد کنن.

      چه غذایی میدیدن بهشون.

  15. سینا گفت:

    سلام من مرغ عشقم تخم توش گیر کرده بود که با روغن آن رو درآوردم و الان ۱ هفته از اون روز گذشته الان خیلی میلرزه و بی حاله انگار ضعیف شده اندامش کوچیک شده و خیلی میخابه اگه میشه زود تر بهم بگید چیکار کنم تا خوب بشه چه دارویی یا مواد غذایی بهش بدم ممنون

    1. admins-r گفت:

      سلام سینا
      توی آبش مولتی ویتامین بریز
      سفیده تخم مرغ و پوره ناوع میوه بده بهش
      محیطش سرد نباشه
      از چه غذایی هم خوشش میاد اونم بیشتر بده.

  16. Ali گفت:

    سلام
    مرغ عشق من الان حدودا ۱۵ روزه تخم گذاشته، آیا نیاز هست ظرف آبتنی در این دوره براش تو قفس بذارم یا نه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. admins-r گفت:

      سلام علی
      اره اشکالی نداره همیشه باید یه برنامه ای واسه آبتنیشون داشته باشی مثلا هفته ای 2 بار.

  17. جوادی گفت:

    سلام وقت بخیر من یک جفت مرغ عشق انگلیسی گرفتم ماده گریدAنر گریدBباهم جفت خوردن ماده پسش باد کرده مشخصه ک تخم داره از وقتی که خریدمشون ماده تو لونش خوابیده بود یعنی تن تن تو لونه میرفت از وقتی ک آوردن خونه تو لونه نمیره چیکارمیتونم کنم چه غذایی بدم چه دارویی بدم توروخدا راهنمایی کنید

    1. admins-r گفت:

      سلام
      به حتما زیاد هنوز به خونتون عادت نکرده. و به محیط اعتماد نداره
      الان چه غذایی بهش میدی؟
      مرغ عشقتون رفتار عادی داره یعنی بحال نیست یا هر چیز دیگه ای؟

  18. رضا گفت:

    سلام من امروز جفت مرغ عشقم اولین تخمش رو گذاشت مرغ عشقی که تخم گذاشت یکم بی حاله و هر دو تو لانه هستند طبیعیه

    1. admins-r گفت:

      سلام رضا
      چه غذایی بهش میدی. کلسیم دادی بهش؟

  19. امین گفت:

    سلام وقطبخیراگه به مرغ عشق ماده دست بزنم یابه تخم داخل لونه قهرمیکنه..

    1. admin-m گفت:

      سلام بله

  20. نسیم گفت:

    سلام وقتتون بخیر،من ۵ماه هست دوتا مرغ عشق خریدم ،خریدنی گفتن ۱۱ماهه هست ،فعلا نه جفت گیری کردن نه هیچی، کف دیا هم گذاشتم اصلا لب نمیزنن، ارزن میدم ،تخم مرغ ابپز،هویج.کاهو میوه میدم ،

    1. admin-m گفت:

      سلام از جنسیتشون مطمئنی ؟ اصلا جفت نخوردن ؟
      کاهو رو کم کن طبعش سرده به جاش کتان بده با شاهدانه . ارزن تنها نده ارزن و کتان مخلوط بده . قطره ad3e و قطره مولتی ویتامین و کلسیم بخر

  21. امیر گفت:

    سلام مرغ عشق های من در حال حاضر تخم دارن اگه کف دریا
    بزارم الان تو قفسشون استرس نمیگیرن

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام به جاش مکمل کلسیم بریزید توی ابشون . اگر به آرومی کف دریا رو بذارید و موقع ریختن دان براشون اینکارو کنید دچار استرس نمیشن

  22. ابراهیم گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم
    ولی به جز ارزن هیچ چیز دیگه نمی‌خورن
    چیکارکنم؟!

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام تخم کتان ، خرفه، شادانه و … رو با ارزن مخلوط کنید بدین بهشون . سبزیحات ، سفیده تخم مرغ ابپز و … بذارید توی قفس تا کم کم بخورن و عادت کنند

    2. ناشناس گفت:

      شما ادامه بدید و براشون بذارید، اولش نمیخورن ولی بعد کم کم عادت میکنن و میخورن

  23. رضا گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یک جفت مرغ دارم جفت گیری میکنن و ماده
    همش تو لونه میخوابه دارن لونه گرم میکنن ؟
    و چه غذایی هایی بهشون بدم کلسیم ویتامین
    کافی داشته باشن ؟؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام بله داره برای تخم گذاری اماده میشه
      براش کف دریا و مکمل کلسیم مخصوص از داروخانه دامپزشکی یا پت شاپ تهیه کنید

      1. علیرضا گفت:

        سلام وقت بخیر . من یه جفت مرغ عشق دارم اولش چند تا تخم گذاشتن بدون نطفه بود انداختم دور حالا بازم تخم گذاشتن ۲تا جوجه شده ولی نمی‌دونم چرا بعضی وقت ها جوجه رو میندازه بیرون از لونه .
        مشکلش چیه؟ باید چیکار کنم؟

        1. admins-r گفت:

          سلام علیرضا
          حتما جوجه ها و جدا کن و بهشون سرلاک بده خودت.
          به مرغ عشقاتم غذا با طبع سرد بده مثلا کاهو
          3 قطره عرق کاسنی تا 3 روز
          سفید تخم مرغ هم کمتر کن اگه میدادی بهشون
          دمای محیطم خیلی گرم نکن.

  24. مهناز گفت:

    سلام وقت بخیر مرغ عشق من ۴ تا تخم گذاشته و همه اش جوجه شده اما بعضی جوجه ها خیلی ریز هستن و زیر بقیه جوجه ها گاهی خفه میشن(سری قبل همینجور شده بود)اگ جابجاشون کنم موردی نداره؟

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام منظورتون از جابجا کردن چیه ؟ جوجه های کوچیک رو با استفاده از دستکش بردارید وقتی پرنده مادر داره غذا میخوره و خودتون با سرلاک مخصوص بزرگشون کنید

  25. الیزه گفت:

    سلام من ۴ تا مرغ عشق خریدم اگه یک جفتشون تخم بزاره جفته دیگه خطری برای جوجه ها نداره

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام توی دو تا قفس جدا بذاریدشون . فصل جفت گیری ممکنه به هم آسیب بزنن یا به تخم ها

      1. ابراهیم گفت:

        سلام.یک جفت مرغ عشق دارم.نوک ماده قهوه ای شکلاتی(قهوه ای پررنگ)نوک نرآبی.ماده خیلی داخل لونه میره.لونه رانوک میزنه.کلی هم ازپرخودشاداخل لونه ریخته.پر دورچشمش کم شده.روی سرش کم شده طوری نیست که کچل باشه معلومه که ریخته.وقتی داخل لونه هست نربراش جلوی لونه غذامیده نوک میگیرن یک ماه هست که اینجورین ولی خبری ازتخمگذاری نیست.ممنون میشم راهنمایی کنید

        1. admins-r گفت:

          سلام ابراهیم
          چند وقته که اینجوری هست؟
          چه غذایی میدی بهشون؟

  26. فرزاد گفت:

    سلام، من یک جفت مرغ عشق دارم سوالم ینکه مرغ عشق ماده عم داخل لونه خود می ره و میاد لطف رهنمای کنید

    1. andisheh-m-admin گفت:

      سلام مشکلش چیه ؟ ایرادی نداره احتمالا داره برای تخم گذاری آماده میشه

      1. لیلا گفت:

        سلام خسته نباشین مرغ عشق ماده من دونه هارو میرزه زمین از جا دونه ای این طبیعی یا غیر طبیعی ممنون

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام طبیعیه میخواد بازی کنه

  27. متین گفت:

    سلام یه جفت مرغ عشق خریدم تازگی با جوجه هاش حالا یکی از رفیق هام میگه این جوجه هاش مال خودش نیست خواستم ببینم راست میگه مرغ عشق هام سه تا جوجه دارن یکیش سبز یکیشون ابی یکی سفید نرو ماده سبز هستن. داخل راهرو گذاشتم گفتم ببینم سردشون نمیشه؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      اگه جوجه خودش نبود الان کشته بودشون !
      اینکه راه رو سرده یا نه بستگی به منطقه شما داره . در هر صورت دما رو از 27 درجه کمتر نکن

      1. ناشناس گفت:

        سلام.دوجفت امرغ عشقدارم ولی نر مسته رودونه میزاره دهنش ولی ماده نوک میزنه ولی اصلا جفت گیری نمیکنن چرا؟

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام سنشون رو میدونید ؟ تغذیشون چیه ؟ چون جفت نیستن که جفت گیری کنن . چند وقته خریداریشون کردین ؟
          چندین بار هم کامنت نذارید . یه کامنت بذارید به موقع پاسخ داده میشه

    2. رضا گفت:

      واسه خودشه برا من یکی زرد هست یکی کاسکویی جوجه هاش سفید و سبز آبی شده

  28. Nafas گفت:

    سلام خسته نباشید
    از کتان هم میتوان در تغذیه مرغ عشق استفاده کرد
    تخم مرغ و سبزیجات و سایر میان وعده های مرغ عشق را داخل ظرف میان وعده قرار دهید
    از ریختن مواد غذایی کف قفس پرهیز کنید

    1. مهدی گفت:

      یک جفت مرغ عشق دارم ۴تاتخم کردن دوتاتخم ها۲۳و۲۴روزبقه جوجه میشن

      1. admin-m گفت:

        طول دوره جوجه کشی مرغ عشق 18 تا 20 روز هست . مطمئنید نطفه دارند تخم ها ؟

  29. ناشناس گفت:

    سلام ببخشید میشه مرغ عشق معمولی را کنار مرغ عشق پروانه ای گذاشت

    1. Admin گفت:

      سلام
      میشه ولی بهتره جفتگیری نکنن چون ممکنه یا بدون نطفه بشه یا جوجه مشکل داشته باشه

  30. Shahab گفت:

    سلام مرغ عشق من چند وقت پریزی کرده پراش نصف در میاد باز دوباره میندازه یا میشکنه مشکلش چیه.؟؟؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      مولتی ویتامین و کف دریا براش بگیر

      1. parsa گفت:

        منی که وسط یزد زندگی میکنم به دریا دسترسی ندارم چیکار کنم ؟خب کف جوب خوبه براشون

        1. Admin گفت:

          یزد برو بازار عطاری ها، اونجا از عطاریا میتونی پیدا کنی ! کف چوب چیه :دی کف دریا اسم یه موجود زنده هست که بعد از مرگش اسکلتش میمونه، اون اسکلت مقدار زیادی کلسیم داره

        2. خان گفت:

          پارسا جان کف دریارو تمام عطاریا میفروشن. نگفتت برو کف دریا

  31. گیسو گفت:

    سلام آیامیتونم به مرغ عشق آش سوپ بدم

  32. M گفت:

    سلام ، من چند ماهه به خاطر تخم گذاری مرغ عشقم براشون آب نمیزاشتم که آبتنی کنن البته تاحالا هیچ کدوم از تخم ها جوجه نشدن ! براشون خوراکی های مختلف هم میزاشتم، و اینکه شنیده بودم موقع جفت گیری هم نباید گذاشت ، کی میتونم دوباره براشون وسایل آبتنی بزارم ؟ الان یه مدته قفسشون رو تمیز نکردم که بهشون استرس وارد نشه اشکالی نداره ؟

    1. Admin گفت:

      سلام
      اولا اینکه قفس رو تمیز نکردید که استرس وارد نشده ! ممکنه هزار تا بیماری بگیرن و در نتیجه تلف بشن ! اصلا مگه میشه در یک محیط کثیف جوجه داد ! اون جوجه یه هفته هم دوام نمیاره

      این مواردی رو اگه از کسی شنیدید که خودش جوجه های زیادی تونسته بیاره با فرمولی که ایشون گفته پیش برید ، دیگه تو نت دنبال جواب نباشید ، الان من بگم قفس رو تمیز کن و بعدا هم تخم ها هیچکدوم جوجه نشن، میای میگی که چون قفس رو تمیز کردم جوجه نشدن !!!

      اگه به اون نفر اعتقاد داری ، با فرمول همون برو جلو و از هر کسی که جلوت سبز شد یه کلمه شنیدی اعتماد نکن

      ! اینا موجود زندن ، به برخی چیزها مثل ابتنی ، مثل نظافت و … نیاز ذاتی دارن ! البته به اعتقاد من !

      1. عسکر گفت:

        سلام خسته نباشید، ببخشید مرغ عشق من چهارتا تخم داره، توی این فصل و شرایط تخم داریش هم میشه وسایل آبتنی براشون گذاشت؟

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام تا پایان دوره جوجه کشی نباید ابتنی کنن

      2. رها گفت:

        سلام
        مرغ عشق من الان رو تخم هست قفس بردارم تمیز کنم مشکلی پیش نمیاد نمی‌ترسن

        1. admins-r گفت:

          سلام رها
          بهتره به قفس دست نزنی تا مدتی تا استرس نگیره مرغ عشقت.
          ولی میتونی بدون این که زیاد سرو صدا و حرکت کنی یه دستی به قفس بکشی.

  33. حسین گفت:

    سلام مرغ عشق من فظلش سبز و دماغش یکم اروم فشار دادم چرک اومد ولی کاملا خارج کردم جفت بینیاشو چشماش همش میبنده خابالو درمانش چه جوری انجام بدم کمکم میکنید و نمیدونم دسترسی به پزشک ندارم ادرس هیچی

    1. Admin گفت:

      سلام
      باید ببری دامپزشک حیوانات خانگی
      گوگل سرچ کن میاره هیچ درمانی نمیتونی براش بکنی ، باید اول ببینه چه مرگشه ، اگه سرماخوردگیه یه درمان داره ، اگه عفونت ویروسیه باید یه چیز دیگه بده بخوره . سریع ببر از گوگل سرچ کن دامپزشک اسم شهرتم بزن کنارش

      1. Samane گفت:

        سلام من مرغ عشقم شبا بیرون لونه میخواب و احتمال میدوم بارداره چون هی میره داخل لونه و میاد بیرون و زیر شکمشم باد کرده مشکلی نداره
        و اینکه خیلی کم غذا میخوره همه چی ام براش گزاشتم از کف دریا تا جوانه و میوه
        وسوال اخر اتاق ما خیلی تاریکه وقتی میبریمش اتاق فقط یه جا میشینه اما وقتی میاریمش حال همش بازی میکنه الان بزاریمش حال یا اتاق خواب

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام مرغ عشق ماده تک هست یا جفت هم داره ؟ چند روزه این علائم رو داره ؟
          هی جابجاش نکنید میترسه . اتاق تاریک هم نباید باشه. جایی بذارید خیلی شلوغ و پر رفت و امد نباشه
          براش ارزن و غذای تخم مرغی و ویتامین مخصوص پرندگان زینتی هم تهیه کنید.

      2. ناشناس گفت:

        سلام.من دوتا مرغ عشق دارم ده یازده ماهشون نه تخم میزارن نه جفت گیری میکنن.پر میریزن و پف میکنن.ماده نمیزاره نر غذا بخوره.

        1. andisheh-m-admin گفت:

          سلام از جنسیتشون مطمئنید ؟
          تغذیشون چیه ؟ علائم بیماری دارن ؟
          براشون مکمل کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید

  34. Asadi گفت:

    سلام‌ مرغ عشق من تخم پیچ شده بودم بردمش پیش پرنده فروشی تخمشو درآورد.ولی انگار هنوز حالش خوب نشده ساکته همش چرا میزنه یا داخل لونشه سه تا تم تخم داره چیکار کنم حالش خوب بشه?

    1. سلام
      ببر دامپزشکی معاینش کنه
      کاری تو خونه ازت برنمیاد ممکنه فشار زیادی بهش اورده باشه باید ویتامین بگیره و تقویت بشه

  35. شهریار گفت:

    سلام خسته نباشید من یه قفس دارم دو مرغ عشق نر و یه ماده داخلشن اوایل امسال ۷ تخم گذاشت یدونش در امد بقیش در نیومد و بعد از این که اون ۶ تا که خراب شده بود رو در اوردم از خونش دوباره الان ۷ تا تخم گذاشته… ۱ چکار کنم. همه تخم ها در بیاد؟ ۲ آیا ضعیف نمیشه اینجوری تخم میزاره؟

    1. سلام
      اولا اینکه نحوه نگهداری اشتباهه
      باید یدونه نر داشته باشه
      تغذیش رو هم نگفتی ببینیم چیا میدی بهش
      استرس زیاد وجود دو نر یکی از مهمترین دلایل کاهش جوجه دهی میتونه باشه

  36. بنیامین گفت:

    سلام مرغ عشق علاوه بر سفیده،زرده تخم مرغ هم میخورد و اینکه اگه نصف کنم و داخل قفس بزارم اشکالی داره؟ یا حتما باید رنده بشه؟

    1. سلام
      توضیحات کافی و کامل داخل پست داده شده

  37. بهرام گفت:

    سلام مرغ عشق من چند سری پشت سرهم 4تا تخم میزارن اما از همون اول فقط دوتا شد ون به دنیا میان و تخمشم نطفه دارند دلیلش چی میتونه باشه

    1. سلام
      نمیشه یه نسخه ی ساده برای همشون درنظر گرفت
      ممکنه تغذیشون مناسب نباشه ، ممکنه محیط استرسی باشه ، لانه و قفس مناسب نباشه ، سنشون کم باشه دلیل زیادی میتونه داشته باشه

  38. مهدی zabi گفت:

    سلام
    سه جوجه مرغ عشق الان حدود ۱۵ تا ۲۰ روزه هستن اصلا بهشون دست نزدم و امروز در لانه رو باز کردم خیلی ترسو هستن و فقط فرار. میکنن و میرن گوشه لونه میچسبن
    ودوم اینکه به دم و پاهاشون خیلی زیاد فضله چسبیده و سفت ،سفت شده چطوری تمیزشون کنم و اینکه طبیعی هستش چسبیدن فضله به پاشون
    ممنون میشم که مفصل توضیح بدید🙏🙏🙏

    1. سلام
      با یه دستمال نمدار تمیز کن
      بگیریشون نترس نوکشون درد نداره

  39. روح الله گفت:

    سلام ، این قفس بلوکی گوشه حیاطه پشت حیاطمون کارگاه بلوک زنی هست آیا صدای دستگاه بلوک زنی براشون خوبه یا باید قفسشون رو جابجا کنم؟

    1. f.gh گفت:

      صدای بلند براشون ازار دهنده و استرس زا هست مخصوصا در زمان جوجه کشی محیط باید کاملا ارام باشه. باید قفس رو در محیط مناسبی قرار بدید.

    2. حسین گفت:

      سلام بله اگر صدای شدیدی و زیاد است مرغ عشق هارو ببر جای دیگه چون میترسن و ممکن است سکته کننن

  40. روح الله گفت:

    سلام،من دو جفت مرغ عشق دارم یه قفس بزرگ بلوکی براشون ساختم ،ایا برای جفت گیری کامل باید داخل همون قفس کوچیک باشن یا نیازی نیست

    1. f.gh گفت:

      سلام، داخل قفس شاخه و میله چوبی بذار چون رو اون جفت گیری میکنند.

  41. ملیکا 👑👑 گفت:

    تخم گذاری مرغ عشق
    سلام ببخشید من مرغ عشق دارم امروز دیدم می‌ره تو لونه غذا چی بهش بدم که خوب تقویت بشه واسه تخم گذاری ؟
    قبلا هم یه ماده داشتم تخم پیچ شد
    اگه میشه راهکار تخم پیچ شدن هم بگید ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، تغذیه شو حداقل 10 روز قبل باید تقویت میکردید. کف دریا براش بذار. غذای مقوی مثل تخم مرغ آب پز، جوانه گندم براش تهیه کنید.
      برای حل مشکل تخم پیچی هم 2 قطره روغن زیتون باید به خوردش بدهید و مخرجشو با رروغن زیتون چرب و ماساژ دهید.

  42. سید بنیامین گفت:

    سلام ببخشید برام سوال مرغ عشق های من سبزن امکان داره جوجه هاش رنگ دیگه ای بشن

    1. f.gh گفت:

      سلام، بحث ژنتیک و رنگ غالب و رنگ حامل و موارد خیلی تخصصی در میان هست اصلا نمیشه نظر داد.

  43. مهدیه گفت:

    سلام مرغ عشق های من دو روزه جفت گیری می کنند و ماده توی لانه میرود می خوام بدونم که چه چیزی برای تغذیه اشون خوب هست و وقتی جوجه هاشون به دنیا اومد چی بهشون بدم

    1. f.gh گفت:

      سلام، غذای اصلیش ارزن و به مقدار کم کتان هست. در هفته 3 بار جوانه گندم، 2 بار تخم مرغ آب پز و 3 بار حتما سبزی تازه و میوه بهشون بدهید. هویچ رنده شده هم خیلی خوبه براشون. فقط در یک روز بیش از 2 نوع غذا بهشون ندهید تا اسهال نشن.

  44. سالار گفت:

    سلام خوبی میگم من مرغ عشق حدود یک ماه خریدم‌ و فقط ماده با نر هر دو میرن داخل لونه و نمیدونم باید چیکار کنم تا تخم بزاره اصلا نمیزار یکماه هست فقط میره داخل میاد بیرون اگه میَشه راهنمایی کنیدد لطفا خیلی ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، به نظرم عجله نکنید بذارید پرنده ها تون به خوبی اماده بشن و به محیط کامل عادت کنند.
      جزئیات بیشتر رو در پست زیر بخونید:
      نحوه جفت زدن مرغ عشق

  45. مهدی سوال داره گفت:

    مرغ عشق نر سه ماهه و مرغ عشق ماده بالغ و درضمن مادرشه ، فقط همین دوتا باهم در قفس هستن مرغ عشق ماده خیلی جوه نر سه ماه رو دنبال میکنه و میزنه لطفاً راهنمایی کنید.
    آیا مرغ عشق نر را ببرم مغازه با یه مرغ عشق نر بالغ عوض کنم یا خودشون باهم کنار میان؟
    لطفاً راهنمایی کنید . با تشکر از لطفتان

    1. f.gh گفت:

      قبلا هم به سوال شما پاسخ داده بودم. نر رو جدا کنید. اولا نر هنوز خیلی مونده تا بالغ شه. بعدشم این نوع موارد نباید جفت بشن چون جوجه خوبی نمیدن هم خونی دارن.

  46. مهدی سوال داره گفت:

    سلام . یک جفت مرغ عشق گرفتم که مرغ عشق نر جوجه سه ماهه ماده هستش تازه چند روز گرفتم 1 – آیا اینا جفت میشن؟ 2 – مرغ نر سه ماهه هستش تا چند ماه دیگر زمان مناسبی برای جفتگیری ؟ 3- مرغ ماده تازه گی جفتش رو از دست داده ، و اسفنجی نوکش قهوه ای شکلاتی هستش و زیادهم داخل لونه میشه احتمال داره تخم داشته باشه ؟ 4 – مرغ ماده هم به مرغ عشق نر اجازه نزدیک شدن نمیده میزندش و اجازه نمیده مرغ نر وارد لونه بشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، کلی جواب میدم. بله امکان داره جفت بشن ولی الان نه چون نر سنش خیلی کمه و هنوز بالغ نشده ماده اصلا بهش اجازه کاری رو نخواهد داد.
      در مورد تخم داشتن هم باید بگم اگه پس ماده کمی بیرون زده و پرهای دورش ریختن تخم داره.

    2. امیر گفت:

      سلام مرغ عشق های من تخم میکنن جوجه میشن ولی وقتی دون خور میشن و از لونه بیرون میان میمیرن دلیلش چیه

      1. andisheh-m-admin گفت:

        سلام تغذیشوون چیه ؟ وقتی دون خور میشن جدا شون میکنید ؟ توضیح کامل در مورد نحوه پرورش بدین بشه راهنمایی کرد

    3. ستاره گفت:

      سلام به مرغ عشقی که میخواد تخم بزارن میشه تخم مرغ داد شکمش پر تخم ممنون

      1. admins-r گفت:

        سلام ستاره
        اره میشه و حتما یه بار دیگه مقاله رو بخون چون اونجا کامل توضیح داده شده.

  47. طاها گفت:

    صلام من یک جفت مرغ عشق دارم که حدود یک ماه است خریدم و نمیدونم چرا جفت گیری نمی کنند مرغ عشق مادم دماغش قهویه خیلی پرنگ شده ولی نرم آبی کمرنگه ممکنه تغذیشون بد باشه واین که نزم وقتی میخواد به مادم بپره ماده مزنتش وا این که هم دیگرو تمیز میکنن ونکشون رو به هم میزنن نرم آواز ریز میخونه و سرش پف میکنه میپره اونور این ور و میره پیش ماده ماده ولی نمیزاره چیکار کنم راهنمایی کنید خیلی نگرانم

    1. f.gh گفت:

      ثلام، شاخه و برگ درخت اکالیپتوس بذار داخل قفسشون. بعدش چند برگ خشک اکالیپتوس تو یه طرف بذار آب جوش بریز روش و بخار بلند شده اش رو بگیر زیر قفس مرغ عشق ها. اینطوری تحریک میشن.
      البته تغذیه شون رو هم با مکمل و غذای خوب تقویت کنید جاشون هم گرم باشه.

  48. احمدی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من یک روزه ک یه جفت مرغ عشق خریدم فک میکنم ۳تا تخم دارن لونشون جابه جاشده موقع خرید از دیشب ماده خوابیده بود روی تخم ها امروز اومده بیرون.آیا طبیعی هست؟و اینکه الان ک تخم دارن ب جز ارزن و کتان و وف دریا چیز دیگه هم میشه بهشون داد؟چه چیزایی؟لطفا هرچی ک برای مراقبت ازشون لازمه بهم بگین چون میترسم از دستشون‌بدم.

    1. f.gh گفت:

      سلام، پرنده رو نباید با تخم بخرید چون وقتی تو این دوره هستن نباید جاشون عوض شه و درگیر استرس شن.
      بر حسب غریزه ای که داره تا وقتی که تخمگذاریش تموم نشه مرتب رو تخم ها نمیخوابه پس نگران نباشید و زیاد بهشون سر نزنید و ایجاد مزاحمت نکنید.
      سبزی تازه و میوهمثل سیب هم میتونید تو این دوره استفاده کنید. دمای محیط شون باید گرم باشه 28 درجه خوبه مثلا.

  49. محمد گفت:

    سلام مرغ عشقام جوجه دارن.حس میکنم والدین ارزن خیلی کم میخورن ارزنا میریزن کف قفس.علت چیه.جوجه ها از چند روزه تا دوهفته سن دارن.تخم مرغ خیلی خوب میخورن.

    1. f.gh گفت:

      سلام، غذای مناسب برای مرغ عشق جوجه دار رو در مقاله توضیح داده ایم. ارزن هم میخورن ممکنه الوده یا کهنه باشه. ارزن کهنه مزه تلخی داره.

  50. حمیدازاد گفت:

    سلام.ببخشید یه سوال داشتم اینکه ایا میشه یک مرغ عشق نر بادوتا ماده جفتگیری کنن.من یه دونه نر با دوتا ماده دارم ایا میشه با هردوتا جفت بشه.ممنون میشم جواب بدین

    1. f.gh گفت:

      سلام، بله امکانش هست ولی باید برای هر ماده لونه جدا بذارین و قفسشون هم بزرگ باشه ولی این روش پیشنهاد نمیشه.

  51. سجاد گفت:

    سلام در زمان تخم داری چه غذایی به مرغ عشق ها بدیم

    1. f.gh گفت:

      سلام، زمانی که رو تخم ها خوابیده معمولا تغذیه کمی دارند همون با ارزن و کتان، سبزی تاره، هویچ رنده شده ، هفته ای دو بار تخم مرغ آب پز، جوانه و میوه مثل سیب میتونید تغذیه شون رو تأمین کنید.

  52. ابراهیمی گفت:

    سلام من تازه دومرغ عشق گرفتم چی کار کنم که زودتر جفت گیری کنند تخم بزارن ممنون میشم راهنماییم کنن

    1. f.gh گفت:

      سلام، اصلا عجله نکنید اینا تا به محیط عادت نکنند و تغذیه خوبی بهشون ندی نباید جفت بشن. بعد اینکه به محیط عادت کردند با تغذیه خوب مثل جوانه گندم، تخم مرغ آب پز، هویچ رنده شده، سیب قطره ad3e و مکمل ها جفت ها رو اماده کنید. ارزن هم همیشه براشون باید بزاری. یکم بیشتر در مورد نگهداری مرغ عشق و جوجه کشی تحقیق کنید تجربه ندارید.

  53. رضا گفت:

    سلام
    با تشکر و سپاس
    سوالم اینه که آیا قبل و حین ویا بعد از تخم گذاری مرغ عشق میشه هفته ای چندبار تخم مرغ زرده و سفیده رو به چه میزان به آنها داد؟
    آیا زرده یا سفیده ایجاد خطر میکنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، تخم مرغ آب پز رو هفته ای دو روز میتونید به مرغ عشق بدهید هم زرده و هم سفیده. ظرف مخصوص داره از پرنده فروش ها بگیر نصفش رو صبح بذار نصف بقیه اش هم بعد ظهر.

  54. Mohaen گفت:

    سلام. مرغ عشقم دوتا تخم گذاشته و روی تخم ها خوابیده گاهی ک بیرون میاد نر میخواد دوباره جفت بگیره . و جنس نر هنوز مسته جوانه گندم هفته ای دوبار بدم؟ و مولتی ویتامین رو هر چند وقت بدم ک دوباره مست نشن. و نیاز هست برای کاهش مستی عرق کاسنی توی این زمان بدم

    1. f.gh گفت:

      سلام، الان دیگه نیازی به مکمل نیست وقتی جوجه ها بیرون امدن باز مولتی ویتامین ندین. وقتی رو تخم ها میخوابه تغذیه انچنانی نیاز نداره ولی الان که تخمگذاریش تموم نشده باید غذای خوب دریافت کنه. جوانه گندم رو 3 بار در هفته، هویچ رنده شده، سبزی تازه و ارزن بهشون بدهید. جفت گیری نر فعلا ایرادی نداره ولی وقتیکه ماده مرتب رو تخم ها خوابید باید جلوی مست شدن نر رو با سردی ها گرفت. همون عرق کاسنی و کاهو سریع مستی شو کم میکنن.

  55. Taleb گفت:

    سلام ، بعد از سه هفته از تخم در اومدن اولین جوجه ، مرغ ماده خیلی وحشی شده ،مرغ نرو میزنه چشمشو زخمی کرده
    من جداشون کردم .برام سواله که چرا این کارو میکنه واینکه چطور میتونیم این حالتو از بین ببریم

    1. f.gh گفت:

      سلام، حس مادری شون خیلی قوی و چون تو این دوره همش جفت ها با غذای مقوی تغذیه میشن نر مستی میکنه و قصد جفت گیری داره با ماده. اما ماده اجازه نمیده خیلی هم پرخاشگری میکنه. خوب شد که نر رو جدا کردید وگرنه یا اون جوجه ها رو میکشت یا خودشو به کشتن میداد. یکمی سردی مثل برگ کاهو و چند قطره عرق کاسنی به آبخوری مرغ عشق نر اضافه کنید. الان ماده دست تنهاست خیلی باید به تغذیه اش رسیدگی کنید. جوانه گندم یا گندم خیس خورده خیلی خوبه براش. تخم مرغ آب پز هم دوبار در هفته استفاده کن. ارزن هم که همیشه براش بذار.
      فقط به لانه و جوجه ها به هیچ عنوان دست نزنید ماده الان خیلی حساسه.

  56. امیرعلی گفت:

    سلام ببخشید مرغ عشق های من تازه چند تا از جوجه ها شون از تخم اومده بیرون و بهشون تخم مرغ و سبزیجات میدم .
    اشکالی نداره به جایه اینکه جوانه ی گندم بدم از جوانه ی عدس و ماش استفاده کنم؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، لازم نیست که حتما جوانه بزنه گندم تمیز از بازار بخر یه شب تو آب خیسش کن بذار تو قفس، گندم خیس برای مرغ عشق جوجه دار خاصیتش بیشتره. همه جا هم پیدا میشه.

  57. حسین گفت:

    با عرض سلام
    مرغ عشق های من یه سری جوجه دادن
    بعداز اون هر سری تخم میزارن بعد از چند روز اون و از لونه میندازن بیرون .ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. f.gh گفت:

      سلام، ایا شما تخم هاشون رو دست میزنید یا به لونه شون؟

  58. ناشناس گفت:

    سلام من چند روزه مرغ عشق گرفتم زیاد صرو صدا نمیکنن و تا حالا یبارم داخل لونه نرفتن و تمایلی به جفت گیری ندارن

    1. f.gh گفت:

      سلام، طبیعیه، انتظار نداشه باشید اینقد سریع به محیط عادت کنندو سریع هم جوجه بدن. یه ماه شاید هم بیشتر طول بکشه تا به محیط عادت کنند واسترسشون کم شه.

  59. حسین گفت:

    سلام یک جفت مرغ عشق داشتم ۴تا جوجه دادن حدودن ۲۵روزشون بود جوجه ها نمیدونم چرا یدفه سه تاییشون خشک شدن و کردن علت چی بود اینبارم پنج تا تخم کرده میترسم بازم اونجوری بشه

    1. f.gh گفت:

      سلام، محیطشون سرد که نبود؟ غذای تازه و کافی به مولدها میدادید؟ ایا مولدها به جوجه ها غذا میدادن؟

    2. محمدطاها گفت:

      سلام جوجه مرغ عشقم به لطف خدا دیروز به دنیا اومد .
      مادر پدرش بهش غذا می دن و نر و ماده هم همش به هم غذا میدن .
      ولی دیروز جوجشون از لونه افتاده بود پایین قفس خدا رو شکر نمرد و الان هم زندس.
      برای تقویتشون چکار کنم تا بقیه تخم ها هم که زودی جوجه می شن و پدر و مادر و جوجه ها تقویت بشن باید چی بدم ؟
      تخم مرغ ، کاهو کافیه
      و آیا این راسته که اگه مولتی ویتامین بدم جوجه فلج میشه ؟

      1. f.gh گفت:

        سلام، مولتی ویتامین بهش ندید برای جفت ها هم خوب نیست چون دوباره مستشون میکنه. جوانه گندم هم دو بار در هفته بهشون بده. غذای اصلی هم که همون ارزن و تخم کتان خواهد بود.

  60. ابراهیم گفت:

    سلام قربان خسته نباشید سوالی داشتم مرغ عشم من ۶ تا تخم گذاشته..میخاستم ببینم که تغذیه جوجه ها به چه صورت باشه چی ها بدم بهشون…و اینکه روز اول بع دنیا اومدن چی بدم بهشون؟؟و تا چند روز اول باید بهشون جز ارزن و کتان چیزی ندم؟؟لطفا راهنمایی کنید یه برنامه تغذیه کامل لطفا برای زمان جوجه مرغ عشق بدین ممنون میشم..چون شنیدم که تا ۳ روز اول جوجه نباید چیزی بدی فقط ارزن و کتان بعدش باید غذای کمکی بدیم…یعنی من ۶ تا تخم دارم انشالله اگه همش در بیاد یعنی من باید۹ روز صبر کنم تا همشون در بیان بعد شروع کنم به تخم مرغ و میوه و سبزی دادن؟؟این درسته بنظرتون اگه میشه به ایمیلم جواب بدین لیست غذایی کامل رو ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، پایه اصلی غذاشون ارزن و کتان به نسبت 4 به یک هست در کنارش تخم مرغ آب پز جوانه گندم و سبزیجات گفته شده در این مقاله رو بعنوان غذای کمکی میتونید بهشون بدهید. مقاله رو هم مطالعه کنید. برنامه غذایی رو خودتون با توجه به غذاهایی که در دسترس دارید بچینید.

  61. حسین گفت:

    سلام من به مرغ عشقام برگ اکالیپتوس دادم جفت گیری کردند حالا غذای مناسب براشون چیه آیا میشه الان هم داخل آبشون چند قطره آب برگ اکالیپتوس بریزم؟
    چی بهشون بدم تا جوجه ها قوی شن
    ممنون از سایت خوبتون🌹🌹

    1. f.gh گفت:

      سلام، شما بهتر تو هفته 2 الی 3 بار هر سری به مدت یه ربع 20 دقیقه اطراف قفس پرنده تون بخور اکالیپتوس پخش کنید انیطوری جوجه ها هم از بیماری های مختلف من جمله سرماخوردگی در امان خواهند بود. ولی داخل اب شون قطره اکالیپتوس نریزید. بصورت بخور تأثیرش بیشتره هوا رو تمیز و میکروب کشی میکنه. برای تقویتشون هم جوانه گندم و تخم مرغ آب پز بهشون بدهید. حتی بصورت دوره ای کمی سرکه سیب هم داخل آبخوریشون حل کنید تا دچار بیماری نشن.

  62. حسین گفت:

    سلام بین زمان جفت گیری و تخم گذاری مرغ عشق چند روز هست؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، دقیق نمیشه گفت بین یک الی دو هفته و حداکثر 3 هفته.

  63. امید گفت:

    من یه مرغ عشق رو ۴ روزه خریدم و ماده هه در شکمش تخم دارم ولی به لانه نمی‌روند چیکار کنم

    1. محیطش عوض شده
      این دوره باید بیخیال تخم ها بشی تا برسه به سری بعدی تخم گذاری

  64. علی نصبرب گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق جوون دارم که بار اولشونه تخم‌گذاشتن و فعلا دوتا تخم گذاشتن، اما ماده یکن ضعیف شده و پرهای زیر شکمش ریخته، بنظرتون مشکل داره؟
    فقط ارزن و جعفری و کاهو بشون میدم، میتونم الان ویتامین بشون بدک

    1. سلام
      اره مولتی ویتامین بده ، محیط گرم باشه و رطوبت هم داشته باشه
      و صبور باش

  65. سینا گفت:

    سلام‌ من یه جفت مرغ عشق امروز خریدم یه تخم گذاشته بود داخل مغازه لونشو جابه جا کردم والان رو تخم خابیده . چه تغذیه ای چ چیزی براش مناسب هس ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام
      همین پست رو بخونید
      اون تخم با احتمال زیر 5 درصد ممکنه جوجه بشه ! چون استرس زیای در تغییر جا و شرایط جدید کشیده

    2. خدایاری گفت:

      سلام وقت بخیر
      من یه جفت مرغ عشق دارم که ماده به علت تحم گذاری زیاد حدوده ۱۷ تا در ۳ ماه خیلی ضعیف شده به شدت و فقط از اینا یدونه اش تبدیل به جوجه شده و این سری یکی از تخم ها تو شکمش مونده بود و اگه نمیفهمیدیم میمرد من میخوام فعلا ۴ ۵ ماه تخم نذاره چه کاری باید انجام بدم ممنون میشم پاسخ بدین

      1. f.gh گفت:

        سلام، لونه رو بردارید اگه برای تقویت پرنده تون ناچار به استفاده از غذاهای مقوی و مکمل ها هستید در کنار غذاهای مقوی از سردی ها مثل کاهو و عرق کاسنی هم بهش بدهید که باعث کاهش مستی شون میشه.

  66. امیرحسین وحدانی گفت:

    سلام من امروز یه جفت مرغ عشق خریدم با ۶تا تخم ک یارو گفت تضمینی میدم ماده ام رو تخم خوابیده نر و ماده جوان هستن و فکر کنم اولین بارشونه ک تخم گذاشته میخواستم بگم چی برای تغذیه بهتر خوبه برای هر دو و آلن ماده رو تخم ها خوابیده ینی اونارو در میاره یا ن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، وقتیکه تخم میذاره اصلا نباید قفس یا لونه شون جابجا بشه بعث میشه پرنده استرس بگیره و تخم ها رو بندازه بیرون. شما فعلا کاری به اونا نداشته باشید به جز رسیدگی به تغذیه انها. امیدوارم رو تخم بخوابه تا اخر.
      غذا هم در این دوران ارزن و تخم کتان (به نسبت 4 به یک) تخم مرغ آب پز، هویچ رنده شده، گندم خیس خورده، سیب، کاهو و سبزی تازه میتونید بهشون بدهید. هر روز یکی دو تا از این غذاها رو در اختیارشون قرار بدهید نه بیشتر.

  67. کسری گفت:

    سلام من یک جفت باجریگار دارم دو سه روزه خریدمشون تو این دو سه روز ارزن، تخم کتان، و تخمه ی آفتاب گردان بهشون میدم میخواستم بپرسم دیگه چه چیزی به رژیم غذاییشون اذافه کنم که براشون مقوی و مفید باشه؟ و یک سوال دیگه تو فصل جفتگیری چه غذایی بهشون بدم که تحریک به جفتگیری بشن؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، سعی کنید در طول روز غذای متنوع بهشون ندهید چون اسهال میگیرن. تخمه افتاب گردان چربی زیادی داره و به صورت محدود باید دریافت کنند. لیست غذای مرغ عشق رو هم تو مقاله گفتیم بخونید.
      در فصل جفت گیری هم تخم مرغ آب پز شده، هویچ و گندم خیس خورده براشون خیلی مفیده.

  68. جواد گفت:

    اولین لک. جوجه مرغ عشق در چند ماهگی اتفاق می افته

    1. f.gh گفت:

      سلام، بستگی به شرایط تغذیه و نحوه نگهداریش و طول روز داره. پرنده های زینتی بیشتر در فصل گرم و اواسط تابستان تو لک میرن. جوجه مرغ عشق قبل 9 ماهگی یک پریزی رو تجربه میکنه و بعدش پرهای اصلیش رشد میکنند.

  69. نرگس گفت:

    سلام
    من یک جفت مرغ عشق مولد خریدم که دوتا تخم داشتن ولی چون جاشون جابجا شده بود روش نخوابیده و من تخم هارو بررسی کردم، یکی نطفه مرده بود و دیگری همه بی نطفه
    الان دوباره تخم میذارن دیگه؟
    و یک سوال دیگه که من فکر میکنم مرغ عشقام اصلا به ابتنی و اب عادت و آشنایی ندارن
    و کمی بو میدن، باید آبتنی کنن
    چکار کنم؟
    بهشون اب بپاشم یا توی این دوره که ماده داره تخم گذاری میکنه کاری نداشته باشم به ابتنی کردن؟؟

    1. f.gh گفت:

      سلام، مشخص نیست باید منتظر بمانید.
      اگه پرنده هاتون دستی هستند بعدا میتونید بیرون از قفس یک ظرف آب کوچک برای شنا کردن بگذارید. البته بصورت غیر مستقیم هم میشه آب روشون اسپری کرد ولی فعلا زوده اجازه دهید پرنده هاتون اول به محیط عادت کنند بعد. در دوره تخمگذاری و جوجه کشی هم آبتنی پیشنهاد نمیشه. بیشتر در مورد آبتنی پرندگان تحقیق کنید چون هوا هم باید گرم باشه وگرنه سرما میخورن.

  70. Nohammad گفت:

    سلام مرغ عشق من دیروز بیرون از لونه یه تخم گذاشت من تخم رو توی لونه گذاشتم و مرغ عشق رفت توی لونه .یکم دیگه لونه رو باز کردم دیدم که تخمشو خورده باید چیکار کنم چه مشکلی داره؟اولین تخمش یود

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه کمبود ویتامین و مواد معدنی داشته باشه. البته این مورد بین پرنده های بی تجربه هم زیاد پیش میاد.
      در ضمن باید تخم رو با دستکش داخل لانه قرار میدادید تا بوی دست نگیره.

  71. Parya گفت:

    سلام من 4تا مرغ عشق 30روزه داشتم تازه پراش ریز ریز در اومده بودن دیروز دیدم یکیش مرده پرهای ریزش ریخته بودن .امروز هم دیدم یکیش مرده اونم اونجوری امکان داره از گرما باشه کولر روشنه همش؟؟.الان هم دوتاش مونده اونا هم براشون دیدم ریخته تو خونشون پشتشون قرمز شده انگار سوخته نفس نفس میزنن فلج شدن انگار .

    1. f.gh گفت:

      سلام، باد سرد اصلا برای جوجه خوب نیست و باعث سرماخوردگی شون میشه محیطشون باید گرم باشه تا زمانیکه کمی پر و بال گرفتن. ولی گرمای زیاد هم باعث خفگی شون میشه. تو این سن بهتره یک محیط با دمای معمولی و بدون وزش باد براشون فراهم کنید. به لحاظ انگل هم باید بررسی بشن.

  72. Ned@ گفت:

    سلام وقت بخیر مرغ عشق ماده مون بعد چهارمین بار تخم گذاری مریروز متوجه شدیم که سرحال نیست به دو تفر دکتر دامپزشک زنگ زدم همینجوری دارو الکی گفتن کلی راجبش توی اینترنت خوندم متوجه شدم که تخمش گیر کرده و درنمیاد خلاصه با روغن زیتون ماساژ دادیم و تا دیروز که دیگه واقعا از قیافه افتاده بود تخمش رو در اوردیم هنوز درد داره و دمش خم شده و بی حاله غذاهم نمیخوره بزور چندتا دونه ارزن و اب که خودم بهش میدم باید چیکارکنم هیچی نمیخوره توروخدا زود جواب بدین خیلی نگرانشم دکتر هم گفت نمیتونه کمکش کنه

    1. f.gh گفت:

      سلام، تخم بصورت سالم بیرون اومد؟ قطره کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص تهیه کنید تا انرژی بگیره، همچنین کمبود کلسیم و ویتامین بیشتر باعث این مشکل میشه. پرنده ماده به مرور حالش خوب خواهد شد فقط به تغذیه اش رسیدگی کنید.

      1. @Ned گفت:

        اره سالم بیرون اومد فقط خودش بعد دو روز که تخمش بیرون اوردیم هنوز حالش خوب نیست هیچی هم نمیخوره سرلاک براش درست میکنم با سرنگ میدمش ولی درست و حسابی نمیخوره ضربان قلبش خیلی بالاس همش دهنش بازه و خیلی خودشو تکون میده انگار که فلج شده باشه همش به یِوَر خوابیده حتی راه هم نمیره یذره امیدواربشم خیلی نگرانشم نمیدونم باید براش چیکارکنم دیگه که حالش خوب شه امکانش نیست عکس یا فیلمشو براتون بفرستم؟

        1. f.gh گفت:

          متأسفانه امکان ارسال عکس و فیلم وجود نداره مگه اینکه اپلود کنید و لینکشو بذارید. به تغذیه اش ادامه بدهید ممکنه روده هاش و تخمدانش اسیب دیده باشند بهتر توسط دامپزشک معاینه بشه.

    2. مهداد گفت:

      سلام دوستان من چه کنم مرغ عشق هام جفت گیری کنن

      1. f.gh گفت:

        سلام مطلب زیر رو مطالعه کنید:
        جفت گیری مرغ عشق

  73. علیرضا گفت:

    سلام من یه جفت مرغ عشق دارم این مرغ عشق ها تخم کردن و جوجه شد الان تقریبا جوجه اش 25 روزه هست فقط فکر میکنم ماده ضعیف شده چه چیزی بدم بهش جون بگیره ممنون

    1. f.gh گفت:

      سلام، تو زمان جوجه داری باید همیشه غذای مقوی و زیاد به مولدها بدهید وگرنه ضعف میکنند. سفیده تخم مرغ و جوانه گندم و هویج برای تقویتشون خیلی خوبه.

  74. امیرعباس حق وردی گفت:

    سلام 20روز پیش یه مرغ عشق نر پیدا کردم با خودم بردم پرنده فروشی براش مرغ ماده گرفتم مرغ نر پرتحرک پدر سر و صدا ولی ماده کم تحرک وکم صدا وقتی مرغ نر می‌ره سمت ماده مدت خیلی کم نوک به نوک میشن ولی بعدش ماده مرغ نر. رو. میزنه میفته دنبال نر صدای جفت گیری مرغ عشق می‌زارم نر شروع می‌کنه به صر وصدا و تحرک ولی ماده عکس العمل خیلی کم داره چه کنم زود جفت گیری کنند لانه تو قفس براشون گذاشتم ارزن کتان و 3روز یه بار تخم مرغ میدم
    ممنون میشم بیشتر راهنمایی کنید از نظر تغذیه و رفتار و …. متشکر

    1. f.gh گفت:

      سلام، ممکنه ماده هنوز به محیط عادت نکرده باشه، در ضمن وقتیکه نر به اندازه کافی قوی نباشه یا به سن بلوغ کامل نرسیده باشه ماده تمایلی به جفت گیری نخواهد داشت. بخور اکالیپتوس در اطراف قفس پخش کنید. همچنین شاخه و برگ درخت اکالیپتوس بذارید داخل قفس، قطره ad3e دو بار در هفته بهشون بدهید کف دریا هم که همیشه باید داخل قفس اویزون باشه.
      مقاله اموزش جفت زدن مرغ عشق رو هم مطالعه کنید.

  75. رویا گفت:

    سلام میشه بگید که چجور ارزنی برای مرغ عشق مفید هست ؟
    منظورم جنس و ریز و درشت هست

    1. سلام
      متوسط باشن

  76. محمد صدرا گفت:

    سلام ببخشید من یه جفت مرغ عشق دارم که هر دو از من میترسن البته وقتی دستم رو داخل قفس میبرم ماده موقع تخم گذاریش و من میخوام نر رو دستی کنم چکاری انجام بدم و هیچ کدام کف قفس نمیان که آبتنی کنن حتی برای غذا هم کف قفس نیان و فقط من باید غذا رو روی لونه بذارم و برای اینکه ماده به لونه برای تخم گذاری عادت کنه چکار کنم ؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    1. f.gh گفت:

      سلام، در زمان تخمگذاری ماده به هیچ عنوان سعی نکنید که اون یکی جفت رو دستی کنید اصلا نباید مزاحمشون بشوید و به قفس و لانه دست نزنید. پرنده ها علاوه بر اینکه میترسن در روند تخمگذاری و حتی باروری تخم ها نیز مشکل ایجاد خواهد شد. محیط اگه ارام و امن باشه پرنده ماده خودش داخل لانه رو برای تخمگذاری انتخاب میکنه.

      1. محمد صدرا گفت:

        ممنون

        1. f.gh گفت:

          موفق باشید.

  77. Setare گفت:

    با تشکر
    مفید بود

    1. f.gh گفت:

      درود بر شما، خوشحالیم از اینکه این مطلب برای شما کاربران عزیز سایت اندیشه سبز مفید بوده، شما همچنین میتوانید در خصوص جفت گیری و تخمگذاری مرغ عشق نیز اطلاعات بیشتر کسب کنید. برای این منظور بر روی لینک مقاله آموزش تکثیر و جوجه کشی مرغ عشق کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.