مقالات گرمایشی, مقالات گلخانه

جلوگیری از سرمازدگی گلخانه در زمان قطعی گاز

جلوگیری از سرمازدگی گلخانه در زمان قطعی گاز - اندیشه سبز

بخش کشاورزی یکی از مهمترین قسمت های اقتصادی یک کشور محسوب می شود. به همین منظور هرگونه اختلال در روند این بخش می تواند خسارات بالایی را به وجود آورد. یکی از عمده ترین مشکلاتی که در چند سال اخیر گلخانه داران را تهدید میکند قطعی گاز در فصل زمستان بوده و هست.

به همین منظور در این مقاله از اندیشه سبز 2 راه حل را خدمت شما معرفی خواهیم کرد تا به طور کامل از هر گونه خطر پیشگیری کنید. 

بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
بخاری و هیتر کارگاهی 240000 کیلو کالری pf
» بهترین سیستم برای گرمایش گلخانه
» امکان سفارش بصورت تک یا دوگانه سوز(گازی+گازوئیلی)
» دارای طول عمر بالا و استهلاک کم
قیمت : 44,000,000 تومان

دو راه حل جایگزین در هنگام قطعی گاز گلخانه

قبل از هر چیزی باید یاد آوری کنیم که این دو سیستم یعنی انواع هیتر گازوئیل سوز و بخاری های برقی فن دار را میتوانید در همه فصول سال استفاده نمایید و فقط مختص زمستان نمی باشند.

راه حل اول – استفاده از سیستم دوگانه سوز ( گازی و گازوئیلی )

استفاده از سیستم دوگانه سوز ( گازی و گازوئیلی ) - اندیشه سبز

سیستمی که میتوان در هنگام قطعی گاز از آن بهره برد استفاده از هیتر با منبع انرژی گازوئیل می باشد. که در ادامه به نحوه راه اندازی، مزایا و معایب این سیستم گرمایشی پرداخته می شود :

چگونگی راه اندازی هیتر گازوئیلی

برای بهره گیری از این نوع بخاری کابینتی نیاز است که یک مشعل دوگانه سوز یا یک مشعل جداگانه که از سوخت گازوئیل تغذیه می شود خریداری کرد. سپس آن را جایگزین مشعل گازی نمائید؛ که این امر نیاز به یک تکنسین مجرب برای نصب و راه اندازی دارد.

مزایای هیتر های گازوئیل سوز

اولین مزیت این نوع هیتر، قیمت کم سوخت آن نسبت به دیگر سوخت ها می باشد. امتیاز دیگری که این منبع انرژی دارد، تولید انرژی گرمایشی بیشتر است که راندمانی مابین 80 الی 90 درصدی را دارد.

معایب بخاری های گلخانه ای گازوئیلی

معایبی که باعث شده است از این نوع سوخت به عنوان سوخت جایگزین، کمتر استفاده شود عبارتند از:

1- نیاز به محلی مخصوص ذخیره گازوئیل

حتما برای اینکه از گازوئیل به عنوان سوخت دوم سیستم استفاده کنید باید محلی برای آن تعبیه نمایید. که مستلزم ساخت یک محوطه بسته می باشد.

2- یخ زدگی گازوئیل در دمای پایین

این منبع سوختی در دمای پایین یخ می زند و همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد باید محلی سرپوشیده و بسته برای این سوخت ساخته شود. از همه مهمتر باید یک سیستم گرمایشی جداگانه نیز برای آن تهیه کرد تا از یخ زدن آن جلوگیری شود.

3- لوله کشی مسیر گلخانه تا منبع گازوئیل

یکی دیگر از هزینه های این سیستم، لوله کشی طول مسیر گلخانه تا منبع سوخت می باشد. اگر چندین گلخانه داشته باشید این هزینه چندین برابر نیز می شود. البته تمام خطوط لوله کشی هم باید کاملا عایق کاری شوند تا از یخ زدگی گازوئیل در مسیر نیز پیشگیری شود.

4- نیاز به تکنسین مجرب

نیاز به یک تکنسین هنگام قطعی گاز در فصل زمستان یکی دیگر از معایب سیستم گازوئیل سوز می باشد تا منبع گرمایشی شما را با توجه به مساحت گلخانه تنظیم نماید. در واقع به محض قطعی گاز، باید یک تکنسین مجرب برای راه اندازی سیستم به محل گلخانه شما بیاید. 

راه حل دوم – استفاده از بخاری برقی پس از قطعی گاز

استفاده از بخاری برقی پس از قطعی گاز - اندیشه سبز

یک راه دیگر که هزینه راه اندازی و ساخت کمتری نسبت به سیستم گازوئیلی دارد، خرید بخاری برقی فن دار می باشد. این منبع گرمایشی نیز دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

هیتر برقی صنعتی 15 کیلووات
هیتر برقی صنعتی 15 کیلووات
» تولید گرمای بی خطر و بدون آلاینده در گلخانه
» امکان تنظیم میزان حرارت تولیدی
» دارای قابلیت پخش سریع گرما به کمک فن
قیمت : 20,000,000 تومان

چگونگی راه اندازی هیتر برقی

برای راه اندازی این سیستم تنها کافی است که یک کابل کشی مستقیم از کنتور برق تا محل قرار گیری این بخاری ها انجام شود. بعد از آن شما می توانید با اتصال این منبع گرمایشی به برق از حرارت تولیدی آن در گلخانه استفاده نماید.

مزیت های هیتر برقی در گلخانه

نیازی به محلی مخصوص برای نگهداری ندارند و به دلیل این که محیط کمی را اشغال می کنند میتوان آن ها را به راحتی در هر نقطه از گلخانه مورد استفاده قرار داد.

این سیستم نیازی به لوله کشی و عایق کاری ندارد.

به دلیل دارا بودن فن دمنده ، گرمای تولیدی را به سرعت به محیط انتقال داده و عمق بیشتری از محیط را گرم می کند.

یکی از مهمترین مزیت های این سیستم عدم نیاز به تکنسین برای راه اندازی و حتی تنظیم است و شما میتوانید با استفاده از یک ترموستات محیطی دمای مد نظر خود را تنظیم کنید.

معایب بخاری های برقی

یکی از معایب این بخاری مصرف برق آن می باشد ( البته اگر گلخانه شما به عنوان مرکز صنعتی و تولیدی یاد شود این هزینه به طور چشمگیری کمتر خواهد شد).

جمع بندی

همانطور که خواندید در هنگام قطعی گاز در فصل زمستان دو جایگزین برای آن وجود دارد. یکی استفاده از سیستم گازوئیلی و دیگری خرید بخار های برقی است.

هیتر های گازوئیلی مزایایی مانند هزینه پایین، سوخت مصرفی و تولید حرارت بیشتر نسبت به دیگر سوخت ها دارند. اما به دلیل نیاز به محلی مستقل برای نگهداری، یخ زدگی سوخت، نیاز به لوله کشی و همچنین یک تکنسین مجرب برای راه اندازی در هنگام قطعی گاز بهترین گزینه برای استفاده در شرایط اضطراری نمی باشند.

البته اگر معایب ذکر شده برای شما به آسانی قابل حل است این گزینه نیز مناسب خواهد بود. بطور مثال ممکن است خود شما از دانش کافی برای راه اندازی سیستم برخوردار باشید و نیازی به دعوت از یک تکنسین مجرب، در هنگام قطعی گاز نباشد.

بخاری های برقی بر خلاف دستگاه های گازوئیل سوز نیازی به محلی مخصوص، کانال کشی یا لوله کشی و تکنسین مجرب برای نصب و راه اندازی و حتی تنظیم ندارد و شما به راحتی قادر خواهید بود با اتصال به برق از این منبع گرمایشی استفاده نمائید.

لازم به ذکر است که هزینه راه اندازی ساخت و نگهداری بخاری های برقی فن دار نسبت به سیستم گازوئیلی سوز بسیار پایین تر می باشد. این تجهیزات به راحتی قابل استفاده به عنوان منبع انرژی جایگزین در موارد اضطراری می باشند.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. همچنین اگر نیاز به مشاور در مورد چگونگی استفاده و تهیه  این منابع را دارید می توانید با بخش پشتیبانی و فروش تماس حاصل نمایید تا به صورت رایگان به تمام سوالات شما در این خصوص پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.