مقالات پرورش قارچ, مقالات رطوبت ساز و مه پاش

بررسی تاثیر رطوبت و نور بر میزان رشد قارچ دکمه ای

رطوبت و نور چگونه بر رشد قارچ دکمه تاثیر می گذارند؟ - اندیشه سبز

رطوبت و نور چگونه بر رشد قارچ دکمه تاثیر می گذارند؟

پرورش قارچ نیازمند فراهم کردن مکانی به خصوص برای رشد این ماده غذایی ارزشمند است. عوامل مختلفی من جمله دما، رطوبت، نور، آب و خاک در رشد قارچ موثر هستند، اما در این نوشته از اندیشه سبز به دو عامل مهم یعنی تاثیر رطوبت و نور بر میزان رشد قارچ دکمه ای پرداخته می شود.

مه پاش پروانه ای مدل 10000
مه پاش پروانه ای مدل 10000
» مه پاش مناسب برای استفاده در سالن پرورش قارچ دکمه ای
» دارای قدرت رطوبت دهی بسیار بالا
» امکان تولید مه کاملا سبک و خنک
قیمت : 12,800,000 تومان

آشنایی کلی با نیازهای قارچ دکمه ای

قارچ دکمه ای در یک محیط نسبتا گرم با دمای 23 الی 25 درجه سانتی گراد می تواند رشد کند. البته این دما معمولا در دوره های مختلف رشد، فرق داشته که در مقاله ای جداگانه به این موضوع پرداخته خواهد شد.

رطوبت مورد نیاز نیز بین 85 الی 95 درصد است که در صورت پرورش در مناطق شرجی نیازی به دستگاه های رطوبت ساز نخواهد بود، اما در سایر مناطق حتما بایستی از دستگاه های تامین رطوبت استفاده کرد که میزان تاثیر رطوبت، مقدار مناسب در دوره های مختلف رشد و نحوه تامین آن در ادامه مقاله توضیح داده شده است. 

خوشبختانه قارچ دکمه ای نیاز خیلی کمی به نور دارد، حتی در مکان های تاریک و بدون پنجره نیز می توان آنها را پرورش داد. تنها زمانی نیاز به نور خواهد بود که برای برداشت محصول نیاز به دیدن قارچ ها و قفسه ها باشد.

آشنایی کلی با نیازهای قارچ دکمه ای - اندیشه سبز

باید از تابش مستقیم نور خورشید به قارچ ها جلوگیری کرد، در صورت وجود پنجره در محل نگهداری، بهتر است به کمک تخته یا پارچه های ضخیم کاملا پوشانده شود. 

قارچ ها نیاز آبی بسیار کمی دارند و حتی آبیاری زیادی باعث از بین رفتن محصول و رشد آفات می شود، بنابراین معمولا روزنامه های خیس را روی کمپوست قرار می دهند تا آب لازم برای خاک را تامین کند، در دوره پرورش نیز آب لازم از طریق رطوبت سازها تامین خواهد شد.

بررسی تاثیر رطوبت بر میزان رشد قارچ دکمه ای

همانطور که بیان شد، رطوبت نقش به سزایی در رشد این قارچ داشته و حتما باید آن را در محدوده 85 الی 95 درصد حفظ کرد. رطوبت برای رشد و بلوغ قارچ ضروری بوده و در صورت کمبود رطوبت شاهد ترک و تغییر رنگ بر روی کلاهک آن خواهید بود. قارچ هایی که در طول دوره رشد رطوبت کافی دریافت کرده باشند، بزرگتر هستند و به دلیل افزایش هیدراسیون در آنها، ماندگاری و طول عمر بالاتری نیز خواهند داشت. 

عوارض رطوبت بالا بر قارچ دکمه ای 

در صورتی که این میزان رطوبت از 95 درصد در دوره میسلیوم و 85 درصد در دوره رشد بالاتر رود. شاهد بروز کپک و سایر آفات بر سطح کمپوست خواهید بود، به ویژه اگر دمای سالن بالاتر از مقدار مجاز برود. 

کوچک ماندن بدنه قارچ، نقاط رنگی روشن بر روی کلاهک و پژمردگی قسمت میانی از جمله عوارض بالا بودن دما و رطوبت در سالن پرورش قارچ است. 

عوارض پایین بودن رطوبت در سالن پرورش قارچ 

عوارض پایین بودن رطوبت در سالن پرورش قارچ - اندیشه سبز

نه تنها رطوبت بالا مضر است، بلکه رطوبت پایین تر از حد استاندارد نیز مشکلات زیادی به همراه خواهد آورد. در صورتی که رطوبت نسبی سالن پایین تر از 85 درصد برود، خشک شدن و ترک برداشتن کلاهک ها، کوچک ماندن محصولات و بدترین حالت عدم محصول دهی از عوارض آن است. 

نحوه تامین رطوبت در سالن پرورش 

ساده ترین راه استفاده از دستگاه های رطوبت ساز است. مه سازهای پروانه ای و رطوبت ساز های اولتراسونیک جزو دو نمونه پرکاربرد جهت استفاده از سالن های پرورش قارچ دکمه و صدفی است. میزان تولید رطوبت به حجم سالن بستگی و ظرفیت دستگاه بستگی دارد که قبل از خرید باید به این موارد توجه کنید تا میانگین رطوبتی 90 درصدی را در طول دوره پرورش داشته باشید. 

رطوبت ساز التراسونیک 600
رطوبت ساز التراسونیک 600
» تولید رطوبت یکدست و سرد در سالن پرورش قارچ دکمه ای
» دارای قابلیت تنظیم میزان رطوبت خروجی
» امکان قطع خودکار دستگاه پس از اتمام آب مخزن
قیمت : 6,200,000 تومان

بررسی تاثیر نور بر رشد قارچ دکمه ای 

همانگونه که گفته شد، قارچ دکمه ای در محیط های تاریک بهترین رشد را خواهند داشت و تنها در صورتی نیاز به نور خواهد بود که جهت بازدید و یا برداشت محصول به سالن مراجعه کرده باشید، بنابراین استفاده از یک چراغ قوه کم نور و یا نصب لامپ های مهتابی کوچک کفایت خواهد کرد. 

وجود نور یا عدم وجود تاثیر چندانی بر میزان رشد قارچ دکمه ای نخواهد داشت، تنها در صورتی مشکل آفرین خواهد بود که همراه با نور، گرما نیز وارد سالن شود که به دلیل حساس بودن قارچ به گرما، احتمال از بین رفتن محصولات وجود دارد. 

نتیجه کلی 

در این نوشته از اندیشه سبز به اهمیت رطوبت و نور در سالن های پرورش قارچ دکمه ای پرداخته شد، اطلاعات بیان شده در این مقاله به پرورش بهتر آنها کمک خواهد کرد. در صورت وجود هرگونه سوال، حتما از طریق دیدگاه های انتهای صفحه با ما در ارتباط باشید. 

2 دیدگاه در “بررسی تاثیر رطوبت و نور بر میزان رشد قارچ دکمه ای

  1. میرزایی گفت:

    سپاسگزارم از توضیحات شما. سبد یک متر در دو متر در چهار طبقه درست کردم و پنج سازه چهار طبقه ای رو در محیط پنج متر در پنج متر در ارتفاع چهار متر قرار دادم لطفاً بفرمایید چه مه ساز یا رطوبت ساز رو معرفی می‌فرمایید و قیمت چند میشه. درجه تنظیم رطوبت هم داره یا نه. سپاسگزارم.

    1. admins-r گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا با بخش مشاوره و پشتیبانی تماس بگیرین تا بهترین رطوبت ساز رو خدمتتون معرفی کنن
      09144485590

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.