مقالات لبنیاتی

آموزش نحوه کار و چگونگی استفاده از کره گیر برقی

چگونه از دستگاه کره گیر برقی استفاده کنیم؟ - اندیشه سبز

چگونه از دستگاه کره گیر برقی استفاده کنیم؟

کره گیر برقی یکی از دستگاه های لبنیاتی بسیار کاربردی هستند که در اندازه ها و ظرفیت های مختلفی تولید شده اند. در این نوشته از وب سایت اندیشه سبز با نحوه کار با دستگاه های کره گیر خانگی و صنعتی آشنا خواهید شد. 

این دستگاه ها طراحی بسیار ساده ای دارند، اما نکات مهمی وجود دارند که هنگام کار با آنها باید رعایت کنید تا بالاترین میزان کره را به دست آورید. از جمله آنها می توان به مقدار و دمای آب مصرفی، نوع ماست، زمان چرخش، نحوه برداشت و… نکاتی هستند که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد. 

دستگاه کره گیر 60 لیتری خانگی
دستگاه کره گیر 60 لیتری خانگی
» امکان کره گیری از ماست با راندمان بسیار بالا
» دارای بدنه ی ضدخش و ضد رطوبت
» برخورداری از مصرف برق بهینه
قیمت : 4,730,000 تومان

آموزش کار با کره گیر برقی خانگی به صورت مرحله به مرحله 

در ادامه به صورت گام به گام، نحوه استفاده از این دستگاه های لبنیاتی را به شما آموزش خواهیم داد. معمولا کره گیرهای خانگی در دو نوع بالازن و پایین زن ساخته می شوند، آنها ظرفیت های مختلفی دارند که با توجه به بودجه و میزان ماست در اختیار خود می توانید دستگاه با ظرفیت مناسب را انتخاب و خریداری کنید. در نوشته کره گیر بالازن بهتر است یا پایین زن، به نکات مفیدی اشاره شده است. 

مرحله اول – شستشوی کره گیر

قبل از شروع کار بهتر است قسمت داخلی و خارجی بدنه را به کمک آب داغ و مواد شوینده به خوبی شستشو داده و آبکشی کنید تا آلودگی های احتمالی را به کره و دوغ انتقال ندهد. حتما به موتور دقت کنید که خیس نشود.

مرحله دوم – ریختن ماست در داخل مخزن 

ریختن ماست در داخل مخزن - اندیشه سبز

جهت به دست آوردن حداکثر میزان کره محلی، بهتر است از ماست پرچرب غیر پاستوریزه استفاده کنید. ماست محلی بهترین گزینه برای این کار است، بهتر است آن را از دامداران قابل اعتماد خریداری کنید. 

 

 

ماست را با استفاده از یک لیوان یا کاسه مشخص داخل مخزن کره گیر بریزید، کاسه را نگه دارید چون از آن برای ریختن آب به تناسب استفاده خواهید کرد. 

مرحله سوم – ریختن آب داخل مخزن 

دمای آب و مقدار آن دو عامل مهم تعیین کننده در مقدار کره به دست آمده است. مقدار آب لازم برای کره گیری باید یک سوم میزان ماست ریخته شده است. کاسه یا لیوانی را که از قبل مشخص کرده اید، برای اندازه گیری و ریختن آب ضروری است. 

به عنوان مثال اگر 3 لیوان ماست داخل مخزن ریخته اید، باید 1 لیوان آب را داخل مخزن بریزید. هم چنین دمای آب بستگی به دمای هوا دارد. اگر در فصل تابستان قرار دارید باید از آب سرد استفاده کنید. 

 

 

هم چنین اگر در فصل پاییز و زمستان قرار دارید که دمای هوا پایین است، یا اتاق شما سرد است، باید از آب گرم استفاده شود. آب مورد استفاده باید قابل آشامیدن و سالم باشد چون که دوغ به دست آمده نیز قابل مصرف بوده و طعم بسیار دل پذیری خواهد داشت.

مرحله چهارم – روشن کردن دستگاه 

روشن کردن دستگاه - اندیشه سبز

به سادگی می توانید دوشاخه دستگاه را به پریز برق وصل کرده و دکمه روشن را بزنید تا موتور آن شروع به کار کند. در صورتی که کره گیر شما دارای تایمر است می توانید زمان آن را روی 40 دقیقه قرار دهید، در غیر این صورت باید اجازه کار مداوم به مدت 40 دقیقه را به دستگاه بدهید تا تمامی چربی ماست را به حالت کره در آورد. 

مرحله پنجم – برداشت کره 

پس از گذشت مدت زمان فوق و روشن کردن درب دستگاه ، شاهد شناور بودن کره بر روی دوغ خواهید بود که با استفاده از یک ملاقه قابل برداشت است. بدین صورت که ملاقه را روی دوغ کشیده تا کره به داخل آن انتقال بیابد.

 

 

کره به دست آمده را بچلانید تا آب داخلی آن کاملا گرفته شود. تمامی کره های چسبیده به دیواره مخزن و همزن را جمع آوری کرده و در نهایت آن را در یک بشقاب قرار داده و به یخچال انتقال دهید تا سفت شود. 

مرحله ششم – هم زدن دوباره دستگاه 

پس از برداشت کره، مقداری از چربی ماست باقی خواهد ماند. برای اینکار بهتر است دستگاه کره گیر را مجددا برای 20 دقیقه روشن کنید تا آنچه را که مانده جداسازی کند. برای اینکه مقدار کره بیشتری به دست آید، با توجه به دمای هوا، چند حبه یخ یا مقداری آب گرم را به دوغ اضافه کنید. 

مرحله پایانی – شستشوی دستگاه 

پس از پایان کار، دوغ حاصل را در یک دبه یا بیدون ریخته و تمامی قسمت های دستگاه کره گیر اعم از بدنه بیرونی و داخلی ، همزن و لا به لای درزها و … را به خوبی با استفاده از آب و مواد شوینده مورد شستشو قرار دهید، برای تمیز شدن دستگاه حتما از یک اسکاج استفاده کنید. از خیس شدن موتور و مدار الکتریکی دستگاه خودداری کنید و تمامی قطعات را جهت خشک شدن در مقابل آفتاب قرار دهید. 

نحوه کار کره گیرهای صنعتی چگونه است؟

کره گیرهای صنعتی حجم و ظرفیت بسیار بزرگتری نسبت به دستگاه های خانگی دارند، شیوه کار آنها نیز مانند دستگاه های خانگی بوده با این تفاوت که به ماست و آب بیشتری نیاز دارند. در انتهای مخزن آنها یک شیر تخلیه تعبیه شده که به تخلیه راحت دوغ پس از پایان کار کمک می کند، هم چنین عملیات شستشو و نگهداری دستگاه را نیز آسان تر کرده است. 

سخن آخر 

در این نوشته به صورت ساده و روان به نحوه کار با دستگاه های کره گیر خانگی و صنعتی پرداخته شد، از کره گیر در خانه، فروشگاه و کارگاه لبنیاتی می توانید استفاده کنید. سایر ملزومات لازم برای استفاده در کارگاه و یا مغازه لبنیاتی را در صفحه تجهیزات لبنیاتی می توانید مشاهده کنید، این محصولات دارای گارانتی یکساله و خدمات پس از فروش 10 ساله از طرف کارخانه اندیشه سبز هستند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.