دستگاه جوجه كشی و مرغداری, مقالات جوجه کشی

ویژگی های آب مناسب برای رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی

آب مناسب برای تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی - اندیشه سبز

آب مناسب برای تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی و خطرات استفاده از آب غیر استاندارد

اگر تاکنون تجربه جوجه کشی نداشته اید، حتما این نوشته را مطالعه بفرمایید. حتی افرادی که تجربه چندین دوره جوجه کشی داشته اند نیز ممکن است از آب نامناسبی در دستگاه های جوجه کشی خود استفاده کنند و بدون دلیل خاصی شاهد کاهش راندمان دستگاه و افزایش مرگ و میر جوجه ها در داخل تخم باشند. 

با ادامه این نوشته از مجموعه مقالات جوجه کشی اندیشه سبز همراه باشید تا شما را با خطرات استفاده از آب نامناسب در دستگاه جوجه کشی آگاه کنیم و هم چنین گزینه های مناسبی را نیز برای پر کردن رطوبت ساز دستگاه معرفی نماییم. 

رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
رطوبت ساز التراسونیک دستگاه جوجه کشی
» قابل استفاده در دستگاه جوجه کشی به عنوان بخار سرد
» ظرفیت مخزن 5 لیتر
» با کلید تنظیم بخار
قیمت : 2,200,000 تومان

آب نامناسب برای دستگاه جوجه کشی کدام است؟

شاید با خود فکر کنید که آب شهری گزینه مناسبی برای استفاده در رطوبت ساز و یا پمپ دستگاه باشد، اما در صورتی که از دستگاه سختی سنج جهت سنجش میزان EC و املاح معدنی موجود در آب استفاده کنید، قطعا با عددهای بالایی روبرو خواهید شد. 

آب نامناسب برای دستگاه جوجه کشی کدام است؟ - اندیشه سبز

آبی برای تامین رطوبت دستگاه جوجه کشی مناسب است که سختی بین 0 الی 50 داشته باشد، در حالی که آب آشامیدنی شهری و حتی آب معدنی دارای عددهای بالاتری هستند. این عدد بین 150 الی 250 خواهد بود که برای جوجه کشی بسیار خطرناک است. حتی با جوشاندن آب نیز، این املاح معدنی همچنان باقی مانده و هیچ تغییری در کیفیت آب ایجاد نخواهد کرد. 

بنابراین آب جوشیده ، آب معمولی شیر، آب آشامیدنی شهری و حتی آب معدنی و آب چشمه های روستایی برای جوجه کشی مناسب نیستند و کاهش راندمان را به دنبال خواهند داشت. عوارض این امر در ادامه مطلب آورده شده اند. 

خطرات استفاده از آب نامناسب برای جوجه کشی 

اگر از آب معمولی در رطوبت ساز دستگاه استفاده کنید، شاهد مرگ جنین در داخل تخم و عدم هچ آن خواهید بود. یعنی با وجود اینکه تمام شرایط جوجه کشی اعم از دما و رطوبت و چرخش و تهویه به درستی انجام شده و جوجه به صورت کامل تشکیل شده اما بنا به دلایل نامشخصی در داخل تخم مرده است. 

معمولا در اغلب دستگاه های جوجه کشی از رطوبت ساز التراسونیک استفاده می شود و این مه ساز، بخاری همراه با آهک و املاح معدنی تولید می کند، در واقع با استفاده از امواج فراصوتی اقدام به شکستن مولکول های آب کرده و بخاری سرد حاوی آهک وارد محیط می کند. 

بنابراین اگر از آب شهری یا روستایی دارای سختی بالا استفاده شود، آهک زیادی همراه با بخار وارد دستگاه شده و مشکلاتی را برای قطعات دستگاه و تخم به وجود خواهد آورد. از جمله این مشکلات می توان موارد زیر را برشمرد:

  1. آهک تولید شده به مرور زمان بر روی منافذ تخم نشست کرده و سبب بسته شدن این منافذ و در نتیجه خفگی جوجه در داخل تخم خواهد شد. بر روی هر تخم مرغ حدود 17 هزار سوراخ ریز جهت خروج دی اکسید کربن و تنفس جنین وجود دارد، در صورتی که این منافذ بسته شوند، قطعا جوجه خواهد مرد. 
  2. سنسور دستگاه جوجه کشی بسیار حساس بوده و برای سنجش دقیق حرارت و رطوبت، هیچ عامل خارجی حتی گرد و خاک نباید بر روی آن نشسته باشد، رسوب آهک بر روی سنسور سبب اختلال در کارکرد آن و عدم سنجش دقیق دما و رطوبت می شود. نتیجه این کار بالا یا پایین رفتن بیش از حد دما و رطوبت و مرگ جنین در داخل تخم است. 
  3. المنت حرارتی به مرور زمان دچار رسوب گرفتگی شده و توانایی تامین حرارت لازم را نخواهد داشت، نتیجه آن کارکرد مداوم المنت و مصرف برق بسیار بالای دستگاه است. 
  4. سایر قطعات دستگاه مانند فن ، لوله های انتقال آب ، ونتیلاتور، سوکت ها و… به مرور زمان دچار رسوب شده و کیفیت جوجه کشی پایین خواهد آمد.
  5. حتی در صورتی که از بخار ساز گرم و یا رطوبت ساز داخلی نیز استفاده شود، قطعات تشکیل دهنده آنها دچار رسوب شده و به خوبی قادر به تامین رطوبت نخواهند بود. لازم به ذکر است که دستگاه جوجه کشی درنا دارای رطوبت ساز داخلی بوده و تمامی دستگاه های جوجه کشی صنعتی اندیشه سبز از بخار ساز گرم (آتومایزر) استفاده می کنند. 
  6. رسوب بستن قطعات و بدنه داخلی دستگاه ، زمینه را برای رشد انواع باکتری ها، قارچ ها و میکروارگانیسم ها فراهم خواهد کرد، بنابراین نظافت دستگاه و قطعات داخلی قبل و بعد از جوجه کشی کاملا توصیه می شود. 

آب مناسب برای دستگاه جوجه کشی کدام است؟

حال که با انواع آب های نامناسب برای دستگاه جوجه کشی آشنا شدید و از خطرات احتمالی آنها در کاهش راندمان جوجه کشی مطلع شدید، بهتر است از آبی استفاده کنید که کمترین میزان سختی و املاح معدنی را داشته باشد.

آب مقطر و آب چند بار تصفیه شده این ویژگی را دارند و حتما قبل از استفاده، با استفاده از یک دستگاه سختی سنج از میزان آهک درون آب مطلع شوید. میزان سختی آن باید بین 0 الی 50 باشد و یا اینکه ph آن 7 باشد.

آب مناسب برای دستگاه جوجه کشی کدام است؟ - اندیشه سبز

برای تولید آب مقطر در خانه می توانید به سادگی از یک ظرف آب و لوله تقطیر استفاده کنید که آموزش های مختلف آن در سطح نت وجود دارد. اما بهترین و ساده ترین راه خرید آب مقطر از فروشگاه های عرضه لوازم آزمایشگاهی است. در صورتی که به این آب دسترسی ندارید، گزینه دوم استفاده از آب تصفیه شده ضمن دارا بودن شرایط فوق است. (EC کمتر از 50 و PH 7) آب تصفیه شده هم در خانه قابل تهیه است و هم می توانید از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

نتیجه کلی 

در این نوشته به اهمیت آب مناسب برای دستگاه جوجه کشی و لزوم خرید آن اشاره شد و هم چنین با خطرات عدم استفاده از آب مناسب نیز آشنا شدید، در صورتی که قصد افزایش راندمان جوجه کشی و افزایش طول عمر دستگاه جوجه کشی خود را دارید ، حتما به نکات گفته شده در این نوشته توجه کرده و از آب مقطر در رطوبت ساز داخلی یا خارجی دستگاه خود استفاده نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.