مقالات رطوبت ساز و مه پاش

کاربرد مه پاش و رطوبت ساز در سالن های انبار میوه و سبزی

کاربرد مه پاش و رطوبت ساز در سالن های انبار میوه و سبزی - اندیشه سبز

چرا استفاده از رطوبت ساز در سالن انبار مرکبات ضروری است؟

مه پاش ها از جمله تجهیزات پرکاربرد در بیشتر صنایع می باشند و یکی از کاربردهای مهم این دستگاه، تأمین رطوبت مورد نیاز در سالن ها انبار میوه و سبزی می باشد. میوه ها و سبزیجات مختلف پس از برداشت باید تحت شرایط دما و رطوبت خاصی ذخیره شوند، وگرنه این محصولات به سرعت فاسد خواهند شد. بدین منظور برای کنترل و تأمین رطوبت مورد نیاز سالن انبار میوه خرید مه پاش لازم می باشد. البته استفاده از رطوبت ساز در محل ذخیره میوه و سبزی مزایای دیگری نیز به همراه دارد. در این مقاله از وبلاگ سایت اندیشه سبز بهترین مه پاش برای سالن انبار میوه و ضرورت استفاده از این مه ساز ها در این نوع مشاغل را توضیح میدهیم.

در فصل های برداشت، همیشه حجم زیادی از میوه ها راهی بازار میشود. به همین دلیل میوه ها تا زمان فروش گاها در انبارهای بزرگ برای مدت کوتاه و یا در سردخانه های میوه برای مدت طولانی نگهداری میشوند. در هر صورت باید شرایط محیطی مناسب از قبل در آن محیط فراهم شده باشد، زیرا میوه ها حتی پس از برداشت نیز به انجام فعل و انفعالات شیمیایی ادامه داده، نفس میکشند و یا محیط اطراف خود در تبادل هستند.

هدف اصلی استفاده از مه پاش انبار میوه حفظ تازگی، طراوت و آب موجود در میوه می باشد. زیرا میوه اگر در معرض محیط های خشک قرار گیرد، به سرعت آب از دست می دهد، این کار باعث بد شکلی و بد مزگی میوه شده و ارزش تجاری آن را به شدت کاهش میدهد.

رطوبت ساز التراسونیک 5400
رطوبت ساز التراسونیک 5400
» قابل استفاده برای تامین رطوبت خنک مورد نیاز انبار مرکبات
» برخورداری از فن قدرتمند برای افزایش سرعت رطوبت دهی
» دارای مصرف برق پایین در عین راندمان کاری بالا
قیمت : 24,750,000 تومان

نقش رطوبت نسبی در حفظ تازگی میوه ها

میوه و سبزیجات مختلف پس از چیدن باز هم دارای بافت های زنده بوده و حتی برخی میوه ها پس از برداشت همچنان به بلوغ خود ادامه میدهند و گاز اتن از آنها آزاد میشود. کلید اصلی برای حفظ کیفیت میوه های انبار شده پایین آوردن درجه حرارت و متعادل کردن رطوبت نسبی محیط می باشد. چراکه در دماهای پایین فعالیت میکروارگانیزم ها کُند شده و زمان بیشتری برای انبار کردن میوه فراهم میشود.

نقش رطوبت نسبی در حفظ تازگی میوه ها - اندیشه سبز

در این میان نقش رطوبت محیط نیز بسیار پر اهمیت می باشد زیرا در نتیجه رطوبت پایین، میوه ها شروع به تعرق نموده و ارزش غذایی و فرم اصلی خود را از دست می دهند. در بیشتر انبارهای نگهداری میوه، رطوبت نسبی بالا توصیه میشود که این رطوبت معمولا باید بین 80 الی 95 درصد باشد.

جلوگیری از کاهش وزن میوه ها با استفاده از رطوبت ساز

استفاده از رطوبت ساز در سالن ذخیره میوه علاوه بر تازگی و سالم ماندن محصول مانع افت وزن میوه نیز میشود. زیرا اگر میوه آب از دست بدهد، وزن آن کم شده و در نتیجه سود فروش آن کمتر خواهد شد. به همین دلیل ذخیره کردن میوه در محیطهای مرطوب به منظور حفظ وزن آن محصول نیز بسیار سودمند می باشد.

اگر هوای اطراف میوه به اندازه کافی مرطوب باشد، میزان ترشحات میوه به حداقل رسیده و در نتیجه وزن، ظاهر، کیفیت غذایی و عطر و طعم آن میوه نیز حفظ خواهد شد. در حالیکه کاهش وزن، چروکی، پژمردگی و نرم شدن در اثر از دست دادن آب به وجود می آید. مخصوصا میوه های نابالغ که فعل و انفعالات شیمیایی بیشتری دارند، در محیطهای خشک به سرعت آسیب پذیر هستند.

البته فقط رطوبت محیطی بر میزان کیفیت میوه های انبار شده تأثیرگذار نیست، بلکه این موضوع به دما، جریان هوای داخل سالن و فشار اتمسفر نیز بستگی دارد. بعنوان مثال حرارت بالا به همراه وزش سریع باد در داخل انبار باعث تعرق بیشتر میوه ها میشود.

رطوبت ساز مناسب برای سالن میوه و سبزی

در انبار میوه و سبزی از دستگاه های رطوبت ساز همچون مه ساز التراسونیک، نازلی و یا دیسکی میتوان بهره گرفت. آنچه که در انتخاب این نوع رطوبت سازها مهم است، رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه بوده که باید به شکل یکنواخت و کنترل شده باشد.

رطوبت ساز مناسب برای سالن میوه و سبزی - اندیشه سبز

در واقع ضروری است که مه پاش انبار میوه به حسگرهای رطوبت سنج قابل اتصال باشد، تا در صورت لزوم دستگاه بتواند دقیقا رطوبت مورد نیاز سالن را تأمین کند. لازم به ذکر است که رطوبت بیش از حد نیز در سالن نگهداری میوه مشکلات دیگری به وجود می آورد. بنابراین رطوبت مورد نیاز انبار بایستی کاملا تحت کنترل باشد.

کاربرد رطوبت ساز برای عملیات سورتینگ و رنگ آوری میوه

یکی دیگر از کاربرد های رطوبت ساز در انبار میوه کمک به عملیات سورتینگ و یا رنگ آوری میوه های نارس و کال می باشد. میوه های نارس برای رسیدن به گاز اتیلن و رطوبت نسبی 95 درصد نیاز دارند. این عملیات به همراه تهویه یکنواخت به مدت 2 الی 3 روز اجرا گردیده و در نتیجه آن میوه نارس به میوه شیرین، آبدار و رسیده تبدیل میشود.

همچنین در مرحله سورتینگ برای اینکه میوه ها به درستی لیبل گذاری و درجه بندی شوند، لازم است که رطوبت محیطی در شرایط ایده آل باشد. بدین منظور حتی در زمان بسته بندی میوه ها نیز از دستگاه های مه ساز برای تأمین رطوبت مورد نیاز سالن استفاده میشود.

سخن پایانی

دستگاه های مه پاش به نحوی طراحی شده اند که کاملا کارامد بوده و در مصرف انرژی و آب بسیار بهینه عمل میکنند. این نوع تجهیزات به کاهش دمای محیط نیز بسیار کمک میکنند. لذا انبار میوه اگر با سیستم های جدید مه پاش تجهیز شده باشد، علاوه بر حفظ کیفیت محصول منجر به کاهش انرژی مصرفی خواهد شد.

انتخاب نوع مه پاش برای سالن انبار میوه بستگی به امکانات و موقعیت سالن دارد ولی در کل میتوان از مه پاش نازلی، دیسکی و یا التراسونیک در این نوع محیط ها استفاده کرد. اگر برای انتخاب مه پاش انبار میوه نیاز به مشاوره دارید، میتوانید با کارشناسان فروشگاه اندیشه سبز تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.