آموزش جوجه کشی, اردک, دانشنامه پرندگان, دستگاه جوجه كشی و مرغداری, مقالات جوجه کشی

آموزش نکات و تکنیک های جوجه کشی از اردک اسرائیلی با دستگاه

آموزش نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک مسکویی با دستگاه - اندیشه سبز

آموزش نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک مسکویی با دستگاه 

اردک اسرائیلی از جمله پرنده های بومی و خانگی بسیار سودمند هستند و در بسیاری از استان های ایران پرورش داده می شوند. این اردک ها برای تولید گوشت و تخم پرورش داده می شوند. آنها پس از 11 هفته به 3 الی 4 کیلو گرم وزن می رسند و سالانه حدود 200 تخم میگذارند که مصرف خوراکی دارد. 

اگر قصد پرورش اردک اسرائیلی را دارید، جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها با استفاده از دستگاه جوجه کشی بهترین و اقتصادی ترین روش برای شروع کار است، در این نوشته از اندیشه سبز به تمام نکات و تکنیک های لازم برای جوجه کشی از تخم های این پرنده به کمک دستگاه جوجه کشی خواهیم پرداخت.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی
دستگاه جوجه کشی 96 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از اردک اسرائیلی
» بهره گیری از سیستم تامین دما و رطوبت اتوماتیک
» به همراه فیلم آموزشی رایگان جوجه کشی
قیمت : 7,100,000 تومان

ملزومات لازم برای شروع جوجه کشی اردک اسرائیلی

برای شروع کار ابتدا باید به تامین کننده های معتبر تخم نطفه دار این پرنده دسترسی داشته باشید، اقدامات بعدی شامل آماده سازی محیط بسته با دما و رطوبت مناسب و خرید و تست دستگاه جوجه کشی است. در ادامه تمام این موارد آموزش داده می شوند:

الف – خرید و تست دستگاه جوجه کشی

بسیاری از پرورش دهندگان تازه کار بر این باورند که خرید دستگاه جوجه کشی نوعی هزینه اضافی بوده و اعتقاد به ساخت دستگاه جوجه کشی دارند. در جواب منطقی باید گفت که دستگاه های جوجه کشی دست ساز توانایی سنجش دقیق دما و رطوبت و تولید حرارت و رطوبت به اندازه دقیق و مورد نیاز را ندارند و چرخش تخم ها در آنها باید به شکل دستی انجام شود. 

در حالی که تمامی موارد فوق در دستگاه های جوجه کشی استاندارد به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت انسان انجام می گیرد. بنابراین با خرید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و ایده آل، راندمان بالای جوجه کشی (هچ تعداد بالای تخم ها) را تجربه خواهید کرد. 

 

 

دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از اردک اسرائیلی جهت تست دستگاه شامل دمای 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت 55 درصد است. باید این دما و رطوبت را بر روی دستگاه ست کرده و اجازه کارکرد یک الی دو روزه دستگاه را در حالت خالی از تخم بدهید. در صورت کارکرد صحیح تمامی سیستم ها مانند سنسور دما و رطوبت، رطوبت ساز، المنت ، موتور چرخش، فن تهویه و سیرکوله و … می توانید جوجه کشی واقعی را آغاز کنید. 

 

 

ب – آماده سازی مکان مناسب برای جوجه کشی

مکانی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد، باید دما و رطوبت ثابت و مناسبی داشته باشد. بنابراین قرار دادن دستگاه در بالکن، پشت بام، حیاط، باغچه و هر مکان باز دیگری اصلا مناسب نیست.

وجود یک اتاق یا انباری برای جوجه کشی انتخاب بهتری است، نظافت محل قرارگیری دستگاه باید مرتبا رعایت شود. وجود یک فن تهویه، سیستم گرمایشی و رطوبت ساز ضروری است تا دما و رطوبت طبق استانداردهای اعلام شده، تامین شود. در نوشته شرایط مکان قرارگیری دستگاه جوجه کشی به تمام نکات مهم اشاره شده که مطالعه آن را شدیدا توصیه می کنیم.

 

 

نظافت محیط، تمیز کردن در و دیوارها، سقف و کف اتاق، استفاده از فن تهویه، بخاری و رطوبت ساز اولتراسونیک جهت ایجاد محیطی ایده آل برای جوجه کشی توصیه می شوند. 

ج – تهیه تخم های نطفه دار اردک روسی

برخی از پرورش دهندگان دارای اردک مسکویی مولد هستند، یعنی از قبل اردک های مسکویی نر و ماده و بالغ را داشته اند. در این صورت با خیالی آسوده می توانید تخم های نطفه دار تولید شده توسط آنها را داخل دستگاه قرار دهید و از آنها جوجه کشی کنید که در ادامه نحوه جوجه کشی توضیح داده می شود. 

تهیه تخم های نطفه دار اردک روسی - اندیشه سبز

اما اگر به تازگی کار خود را شروع کرده اید و هیچ مولدی از قبل نداشته اید، خرید تخم نطفه دار از پرورش دهنده های خود اردک مسکویی و مراجعه حضوری قبل از خرید بهترین راهکار است. هنگام خرید تخم نطفه دار باید به نکات مهم زیر توجه کنید :

  • حتما به صورت حضوری به محل پرورش دهنده مراجعه کنید
  • از وجود اردک های مسکویی نر و ماده در محل پرورش مطمئن شوید
  • از بالغ بودن اردک ها مطمئن شوید
  • اردک ها باید کاملا سالم و سرحال باشند چون اردک های بیمار تخم هایی بدون نطفه تولید می کنند
  • از کیفیت تغذیه آنها مطمئن شوید، تغذیه ضعیف با تولید تخم های بدون نطفه یا با نطفه ضعیف همراه است. اردک های ماده باید از مواد غذایی دارای کلسیم و پروتئین تغذیه کنند
  • وضعیت بهداشتی محل پرورش ، تمیز بودن پوشال بستر، آبخوری و دانخوری ها و وجود فن تهویه نشان از اهمیت پرورش دهنده به وضعیت پرورش می باشد. 
  • از سالم و بدون ترک و تمیز بودن تخم های خریداری شده مطمئن شوید

اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید تخم های نطفه دار با کیفیت را در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار می توانید مطالعه کنید.

 

 

آموزش مرحله به مرحله جوجه کشی از اردک مسکویی

پس از تست موفق دستگاه، آماده سازی مکان و خرید تخم ها نوبت به شروع جوجه کشی خواهد رسید. با آموزش های ارائه شده در این مقاله یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را تجربه خواهید کرد و در دفعات بعدی با انگیزه و اشتیاق بیشتری گام خواهید برداشت. 

مرحله اول – نظافت محیط و تنظیم دما و رطوبت آن 

مکان جوجه کشی را به خوبی تمیز کنید و دما و رطوبت آن را با استفاده از تجهیزاتی مانند فن تهویه ، بخاری و رطوبت ساز (در صورت لزوم) به مقادیر گفته شده یعنی دمای 23 درجه و رطوبت 50 درصد برسانید. 

مرحله دوم – تمیز کردن تخم های نطفه دار 

متاسفانه در بسیاری از سایت ها و مقالات آموزشی خوانده اید که نظافت با پرمنگنات پتاسیم را توصیه میکنند، دقت کنید که این کار بسیار خطرناک بوده و احتمال مسمومیت شما، مرگ جنین داخل نطفه و خرابی سنسور دستگاه را به دنبال خواهد داشت. 

بنابراین استفاده از یک کارد و فرچه زبر برای پاک کردن آلودگی ها و فضولات از روی تخم کفایت خواهد کرد. در صورت نیاز به ضدعفونی تخم ها می توانید از محلول آب گرم و محلول جرمی ساید استفاده کنید. یک پارچه تمیز را به این محلول آغشته کرده و تخم ها را پاک کنید. 

 

 

مرحله سوم – قرار دادن تخم ها در شانه های جوجه کشی

بسته به نوع دستگاه و نوع شانه ها ، تخم ها را می توانید به یکی از دو حالت خوابیده یا ایستاده در داخل دستگاه قرار دهید. دستگاه های جوجه کشی صنعتی اندیشه سبز دارای شانه های همه کاره هستند که برای تخم تمامی پرنده ها کاربرد داشته و نیازی به خرید شانه اضافی نیست. 

قرار دادن تخم ها در شانه های جوجه کشی - اندیشه سبز

در این شانه ها می توانید تخم های اردک مسکویی را به دو صورت خوابیده و ایستاده قرار دهید، اما چرخش آنها به صورت 45 درجه یا همان گهواره ای خواهد بود. 

 

 

مرحله چهارم – قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه 

دقت کنید که قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه ، باید آن را کاملا خاموش کنید و مدتی اجازه دهید تا داخل کابین دستگاه خنک شود. قرار دادن تخم ها در کابین داغ و مرطوب سبب وارد آمدن شوک دمایی به تخم ها شده و ترک خوردگی و عدم هچ آنها را به دنبال خواهد داشت. 

پس از قرار دادن تخم ها داخل شانه ها، تخم های حاوی شانه را به شکل مناسبی داخل دستگاه قرار خواهید داد. معمولا هر تولید کننده ای آموزش های مربوط به دستگاه های خود را به خریداران ارائه می کنند. 

مرحله ششم – روشن کردن دستگاه و شروع جوجه کشی

پس از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه و اطمینان از چینش درست آنها می توانید دستگاه را روشن کرده و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم اردک اسرائیلی را بر روی آن تنظیم نمایید. همانطور که در بالا ذکر شد، دما باید روی 37.5 درجه سانتی گراد و رطوبت روی 55 درصد تنظیم می شود. 

مرحله هفتم – کنترل کارکرد دستگاه 

پس از شروع به کار دستگاه باید به صورت مداوم و هر چند ساعت یکبار، کارکرد دستگاه را کنترل کنید و از سالم بودن سیستم چرخش، سنسور و رطوبت ساز و المنت حرارتی و … مطمئن شوید. در صورت بروز هرگونه مشکل مانند بالا یا پایین آمدن بیش از حد دما و رطوبت ، توقف موتور چرخش، قطع برق شهری و… حتما تیم خدمات پس از فروش سازنده دستگاه را مطلع کرده تا راهنمایی لازم را ارائه نمایند. 

مرحله هشتم – نطفه سنجی تخم ها

نه تنها در جوجه کشی از اردک مسکویی بلکه تخم سایر پرنده ها باید از روش نطفه سنجی استفاده کنید. این کار مانع از خراب شدن همه تخم ها و سبب افزایش راندمان جوجه کشی می شود. در حقیقت با اینکار تخم های خراب را شناسایی کرده و از دستگاه خارج می کنید.

فرایند نطفه سنجی در روزهای هفتم ، چهاردهم و بیست و یکم انجام خواهد شد. برای اینکار ابتدا دستگاه را خاموش کرده، دمای محیط را تا 35 درجه و رطوبت را تا 60 درجه افزایش داده و محیط را کاملا تاریک کنید. 

سپس شانه های حاوی تخم را از دستگاه بیرون آورده و با استفاده از نور چراغ قوه یا نطفه سنج، سعی کنید داخل آن را مشاهده کنید. در صورت مشاهده رگ های خونی یعنی جنین زنده بوده و در حال رشد است. تخم هایی که هیچ نشانه ای از رگ خونی ندارند، بدون نطفه بوده و باید از دستگاه خارج شود. آموزش های کامل در مقاله نطفه سنجی قابل مطالعه است. 

مرحله نهم – آب پاشی تخم های اردک مسکویی 

اردک مسکویی جزو پرنده هایی هستند که در صورت آب پاشی تخم ها در طول دوره جوجه کشی ، شاهد افزایش میزان جوجه دهی آنها خواهید شد. تحقیقات دانشمندان و سازمان غذا و کشاورزی آمریکا نیز این اقدام را اثبات شده ، کارا و مفید می دانند. بنابراین از روز هفتم یعنی پس از اولین دوره نطفه سنجی باید روزانه یک ساعت از وقت خودتان را به آب پاشی تخم ها اختصاص دهید. 

 

برای این کار باید دما و رطوبت محیط را همانند زمان نطفه سنجی بالا برده تا مانع از وارد آمدن شوک دمایی به تخم ها شوید. از یک آب پاش می توانید استفاده کنید. دقت شود که حتما آب مورد استفاده باید به صورت مقطر باشد و برای ضد عفونی تخم ها می بایست چند قطره محلول جرمی ساید را به آب مقطر اضافه کنید.

روزانه یک بار و تا شروع روز هچر باید تخم ها را آب پاشی کنید، این کار را از فاصله یک متری انجام دهید تا از خیس شدن کامل تخم ها جلوگیری به عمل آید، حتما تخم ها را به سمت دیگر چرخانده تا طرف دیگر نیز غبار پاشی شوند. 

انتقال تخم ها از دوران ستر به دوران هچر 

دوره جوجه کشی تخم اردک اسرائیلی حدود 35 الی 37 روز است و باید از روز 33 ام تخم ها را وارد دوران هچر کنید. برای این کار باید چرخش دستگاه را متوقف کرده و دما و رطوبت را برای دوران هچر تنظیم کنید. دما را روی 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت را روی 65 درصد قرار دهید.

اگر از دستگاه های اندیشه سبز استفاده می کنید، باید تیغه های جدا کننده مابین تخم ها را برداشته و آنها را به صورت خوابیده در سبد هچر قرار دهید. در صورتی که از دستگاه های ایزی باتور استفاده می کنید، می توانید طبق آموزش های ارائه شده برای آنها اقدام کنید. در صورت استفاده از دستگاه های متقرفه نیز باید آموزش های لازم مربوط به آنها را دریافت و مشاهده کنید. 

آماده سازی بستر جوجه های یک روزه 

دقت کنید که جوجه های به دنیا آمده مادر ندارند و وظیفه مراقبت و نگهداری از آنها بر عهده شما خواهد بود. استفاده از لامپ مادر مصنوعی، خاک اره، آبخوری و دانخوری کم ارتفاع از وظایف شماست. آنها را در یک مکان گرم با تهویه مناسب نگهداری کنید. 

از لامپ مادر مصنوعی برای گرم کردن بدن آنها استفاده خواهید کرد و ریختن خاک اره و یا پوشال های نرم در کف بستر آنها مانع از زخمی شدن کف پا و عفونت خواهد شد. فن تهویه سبب خروج بو و آلاینده ها شده و از خفگی، مسمومیت و بیماری های تنفسی جوجه ها جلوگیری می کند. 

در صورت سرد بودن هوا، علاوه بر لامپ مادر مصنوعی باید از بخاری های نفتی یا گازی جهت گرم کردن محل استفاده کنید. حتما از یک دماسنج جهت اندازه گیری دمای محل نگهداری جوجه ها استفاده کنید و همواره دما را بالای 33 درجه سانتی گراد حفظ کنید. 

رطوبت محل نگهداری را کنترل کنید، در صورتی که کمتر از 40 درصد باشد، حتما یک ظرف آب را روی بخاری یا زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید تا رطوبت محیط را تامین کند. 

تغذیه جوجه های یک روزه اردک مسکویی 

جوجه ها تا 24 ساعت پس از تولد باید در داخل دستگاه بمانند. در طول این زمان، بدن آنها خشک و مقاوم تر می شود و محتویات کیسه زرده را کاملا جذب می کنند. پس از گذشت 24 ساعت می توانید آنها را از دستگاه بیرون آورده و به بستر منتقل کنید. 

در یک روز اول می توانید از ترکیب آب و شکر برای سیر کردن جوجه ها استفاده کنید، اما از وعده غذایی بعدی باید ترکیبی از سبزیجات رنده شده را به آنها بدهید. مواد غذایی جوجه اردک های مسکویی باید کاملا پودری و آبکی شکل باشد، نان خرد شده در آب، سیب زمینی پخته خمیر شده در آب، ترکیب تخم مرغ آب پز و کلم و کاهوی ریز ریز شده و… مواد غذایی مناسبی برای جوجه اردک های اسرائیلی هستند. 

در صورت تغذیه با جیره پیش دان، حتما از دان مخصوص اردک ها استفاده کنید چون که دان مرغ و بوقلمون دارای داروهای خاصی بوده و برای جوجه اردک ها می تواند مضر و کشنده باشد. جیره مخصوص جوجه ها را از مغازه های فروش دان تهیه کنید. اطلاعات کامل در این باره را می توانید در مقاله تغذیه اردک مطالعه فرمایید. 

نتیجه گیری کلی در مورد جوجه کشی از اردک اسرائیلی 

در این نوشته از اندیشه سبز به نحوه جوجه کشی از اردک مسکویی به صورت قدم به قدم و مرحله به مرحله پرداخته شد، در صورتی که از نکات و تکنیک های ارائه شده در این نوشته استفاده کنید قطعه یک جوجه کشی با کیفیت و با راندمان بالا را تجربه خواهید کرد. همچنین نظرات و پیشنهاد های خود را از طریق دیدگاه های همین صفحه می توانید برای ما ارسال کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.